آموزش بهینه سازی نقشه سایت XML

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

بهینه سازی نقشه سایت باید یک بخش اساسی در استراتژی سئو فنی وب سایت شما باشد. نقشه های سایت XML، به موتورهای جستجو کمک می کنند تا صفحات وب سایت شما را با اثربخشی بیشتری کراول کنند.

در نتیجه، بهینه نبودن نقشه سایت شما ممکن است کمی نگران کننده باشد؛ به همین دلیل، در این مقاله آموزش بهینه سازی نقشه سایت سعی کرده ام بیشتر در مورد نقشه سایت XML و ترفندهای بهینه سازی آن را برای شما عزیزان بیان کنم.

نقشه سایت XML چیست؟

نقشه سایت XML یک فایل است که یک لیست از URL ها را برای موتورهای جستجو، ارائه می کند تا آن ها URL های مورد نظر را کراول کنند؛ مثل گوگل، بینگ و یاهو. نقشه های نقشه XML می توانند دارای ویژگی هایی باشند که اطلاعات تکمیلی درباره هر URL برای خزندگان موتورهای جستجوگر را ارائه می دهند.

چرا بهینه سازی نقشه سایت برای سئو اهمیت زیادی دارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کنند که بهینه سازی نقشه سایت XML برای سئو مهم می باشد؛ اما اصلی ترین دلیل این است که نقشه های XML به موتورهای جستجوگر کمک می کنند تا صفحات شما را کشف کنند.

استفاده از تکنیک های آموزش بهینه سازی نقشه سایت از این مسئله اطمینان حاصل خواهد کرد که صفحات مهم در وب سایت شما به بهترین شکل ممکن کراول می شوند. در حقیقت، گری الیس، تحلیلگر وب مستخدم در گوگل، در کنفرانس بازاریابی جستجو در سیدنی گفت که ربات گوگل از نقشه های سایت برای کشف محتوا نیز استفاده می کند.

همچنین بر اساس آمارهای به دست آمده متوجه شده ایم که ربات گوگل 80 درصد از صفحات را به واسطه لینک ها کشف کرده و 20 درصد بقیه را از طریق نقشه های سایت به دست می آورد. مطالب زیادی برای اهمیت نقشه سایت XML در سئو سایت وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای درک بهتر این موضوع استفاده کنید.

یک نکته مهم درباره crawl budget و نقشه سایت XML:

نکته مهمی که باید در زمینه نقشه سایت XML بدانید این است که ربات گوگل فقط تعداد مشخصی از URL ها را کراول می کند و این ممکن است تمام آدرس های اینترنتی شما را پوشش ندهد. پس ساخت نقشه سایت XML می تواند crawl budget شما را کارآمدتر کند؛ زیرا ربات گوگل متوجه می شود که این لیستی از URL ها که شما در اختیارش قرار داده اید، به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

البته دقت داشته باشید که ارائه و ساخت نقشه سایت XML از کراول شدن URL های کم ارزش جلوگیری نمی کند؛ شما با استفاده از آن، تنها به گوگل اعلام می کنید که کدام URL ها از اهمیت بیشتری برای وب سایتتان برخوردار هستند.

در ادامه روش های بهینه سازی نقشه سایت XML را برای شما بیان خواهم کرد. دقت کنید که تمامی این ترفندها در صورتی اهمیت دارند که شما نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کرده باشید. برای انجام این کار بهترین راه، استفاده از گوگل سرچ کنسول می باشد.

6 ترفند بهینه سازی نقشه سایت

اینکه شما ساخت نقشه سایت XML خود را به درستی انجام دهید، کافی نیست. چند ترفند وجود دارد که آن ها را از بهترین کارگاه های آموزش بهینه سازی نقشه سایت به دست آورده ایم. با استفاده از این ترفندها، عملکرد سئو سایت شما به شدت بهبود پیدا خواهد کرد.

1) پروتکل sitemaps.org را دنبال کنید

قبل از اینکه به نکات بهینه سازی نقشه سایت بپردازیم، بسیار مهم است که نقشه های سایت شما از پروتکل sitemps.org پیروی کنند تا موتورهای جستجوگر بتوانند آن ها را درک کنند.

برای اینکه نقشه سایت شما توسط موتور جستجو پشتیبانی شود، باید شامل موارد زیر باشند:

  • با یک تگ شروع و با یک تگ تمام شود
  • Namespace خود را (همان استاندارد پروتکل) در تگ مشخص کنید.
  • URL های خود را به صورت تگ هایی از نقشه سایت XML وارد کنید
  • برای هر URL یک قرار دهید

2) XML را بر اساس بخش های سایت خود ساختاربندی کنید

در این ترفند بهینه سازی نقشه سایت، شما باید URL های معتبر و نامعتبر هر بخش وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول شناسایی کنید. برای انجام این کار، نیاز به ساخت فایل ایندکس نقشه سایت برای تمامی بخش های وب سایت خود می باشید.

3) برترین صفحات را در XML قرار دهید

قرار دادن صفحاتی در XML که از نظر مالی و سئو هیچ سودی برای وب سایت شما ندارند، ایده خوبی نخواهد بود. شما باید URL هایی را در نقشه وب سایت خود قرار دهید که اهمیت ویژه ای برای کسب و کار شما دارند و همچنین پروسه سئو سایت شما را به مراحل بالاتری ارتقا می دهند.

4) از کدهای وضعیت non-200 HTTP پرهیز کنید

از قرار دادن URL هایی که کد non-200 HTTP را در نقشه سایت XML شما قرار می دهند، به شدت خودداری کنید. این دسته از کدها برای سئو وب سایت شما بد است؛ زیرا شما با این کار به ربات گوگل اعلام می کنید که می خواهید این URL ها کراول شوند، حتی اگر crawl budget را هدر می دهند.

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

5) از URL های noindex استفاده نکنید

URL هایی که جزو موارد noindex نشانه گذاری شده اند، به هیچ عنوان نباید در ساخت نقشه سایت XML شما حضور داشته باشند. این موارد برای شما هیچ ترافیکی از موتور جستجو جذب نمی کنند؛ در نتیجه دلیلی ندارد که توسط ربات گوگل کراول شوند.

6) از URL هایی که canonical هستند نیز بپرهیزید

URL هایی که به صفحات دیگر canonical شده اند، هیچ جایی در نقشه سایت شما ندارند. مثل مورد قبلی، شما نمی خواهید این موارد در صفحات نتایج جستجوی گوگل به نمایش در بیایند. پس دلیلی ندارد که توسط ربات گوگل کراول شوند.

حرف آخر

بهینه سازی نقشه سایت باید به یکی از بخش های مهم و اصلی استراتژی سئو فنی شما تبدیل شود. مطمئنا با استفاده از 6 نکته ای که در این مقاله آموزش بهینه سازی نقشه سایت برای شما بیان کردم، به خوبی می توانید عملکردتان در این زمینه را ارتقا دهید.

ادامه…

ساخت نقشه سایت,ساخت نقشه سایت xml,نقشه سایت

آموزش ساخت نقشه سایت xml و تاثیر نقشه سایت در سئو، یکی از مباحث با اهمیت آموزش سئو سایت می باشد که در این مقاله و در چند قسمت، به طور کامل به آن می پردازیم.

با تکامل وب، گوگل و سئو هم رشد می کند. این بدین معناست که چیزی که به عنوان بهترین روش معرفی می شود، همیشه بهترین روش نیست. این مورد به خصوص در مورد نقشه سایت صادق است، که تقریبا از دیرباز نقش مهمی در سئو داشته است.

مشکل اینجاست، هنگامی که هر فردی اعم از باهوش و نادان در فروم ها جواب خود را ارسال می کند، مشاوره هایی را در وبلاگ ها منتشر می کند و نظراتش را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارد، معمولا مقداری زمان برای مرتب کردن اطلاعات با ارزش از اطلاعات نادرست نیاز است.

در حالی که اکثر ما یک درک کلی از اینکه ارسال یک نقشه سایت به قسمت کنسول جستجوی گوگل مهم است داریم، اما ممکن است پیچیدگی نحوه اجرای آنها را به روشی که منجر به هدایت شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) سئو شود را ندانیم.

حال میخواهیم سردرگمی هایی که امروزه پیرامون بهترین روش ها برای استفاده از نقشه سایت وجود دارد را برای تان روشن کنیم.

در این مقاله مباحث زیر را پوشش می دهیم.

  • نقشه سایت xml چیست؟
  • فرمت سایت مپ
  • انواع نقشه سایت
  • بهینه سازی نمایه گذاری های نقشه سایت xml
  • یک چک لیست برای ایجاد بهترین نقشه سایت

نقشه سایت چیست – تاثیر نقشه سایت در سئو

به بیان ساده، یک نقشه سایت xml یک لیستی از آدرس های وب سایت تان است.

نقشه سایت همانند یک نقشه راه عمل می کند و به موتورهای جستجو می گوید که چه محتوایی در سایت ها قابل دسترسی بوده و چطور باید آن را دریافت کنند.

نقشه سایت xml

یک موتور جستجو تنها با یک بار مراجعه به فایل نقشه سایت xml می تواند 9 صفحه را بصورت یکجا پیدا کند.

در وب سایت برای پیدا کردن صفحه 9 باید از پنج لینک داخلی بگذرد تا به آن برسد. این قابلیت نقشه سایت به خزنده ها (crawlers) کمک میکند که سریع تر عمل ایندکس کردن را انجام دهند و این به خصوص برای سایت هایی مهم است که:

  • سایت هایی که هزاران صفحه داشته و یا از لینک های تو در تو و زیادی در معمای سایت شان استفاده می کنند.
  • به طور مکرر صفحات جدید به آن اضافه می شود.
  • از لینک های داخلی ضعیف یا صفحات مجزا که به هیچ صفحه ای لینک نشده اند، رنج می برند.
  • کمبود لینک های خارجی قوی دارند

نکته: ارسال نقشه سایتی که URL های نو ایندکس (noindex) دارد، باعث افزایش سرعت فهرست بندی (ایندکس) صفحات می شود. اگر صفحات زیادی دارید که باید از فهرست بندی حذف شوند، این کار می تواند کارآمدتر از حذف URL ها از کنسول جستجوی گوگل باشد.

اما از این کار به دقت استفاده کنید و مطمئن شوید که این url ها را بطور موقت به نقشه سایت اضافه می کنید.

خلاصه نکات کلیدی

هر چند اگر موتورهای جستجو از نظر فنی می توانند آدرس های صفحات را بدون آن هم پیدا کنند، اما قرار دادن صفحات در یک نقشه سایت xml مشخص می کند که شما آنها را به عنوان صفحات فرود با کیفیت در نظر میگیرید.

این در حالی است که یک نقشه سایت xml هیچ ضمانتی را از نظر پیمایش، ایندکس، یا رتبه بندی صفحات شما، نمی دهد. اما برای اینکه شانس خود را افزایش دهید ارسال یک نقشه سایت قطعا می تواند موثر باشد.

فرمت نقشه سایت xml و فرمت های مهم سایت مپ برای سئو سایت

یک سایت یک صفحه ای، همه تگ هایی که در این نقشه سایت زیر نشان داده شده را دارد:

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

اما در مورد هر کدام از این تگ ها چطور باید سئو را بکار ببریم.

تگ Loc (معادل Location)

این تگ الزامی است و شامل آدرس Url یک صفحه است که باید بطور کامل نوشته شود. در این قسمت باید پروتکل وب سایت (http یا https) را به درستی مشخص کنید و انتخاب کنید که آدرس سایت باید www داشته باشد یا نه.

برای وبسایت های بین المللی نیز در همین بخش می توانید تگ hreflang تان را پیاده کنید.

با استفاده از xhtml:link برای نشان دادن منطقه و زبان هر URL، می توانید زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهید. این ویژگی را تیترهای HTTP یا کد < head > به شما ارائه نمی کنند.

Yoast یک پست مفصل درباره hreflang نوشته است که در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، به آن مراجعه نمایید.

تگ Lastmod (معادل Last Modified)

یک تگ اختیاری است اما بشدت توصیه می شود برای مشخص کردن آخرین تاریخ و زمان اصلاح محتوای یک صفحه از این تگ استفاده کنید.

John Mueller اثبات کرده که گوگل از متادیتای lastmod برای فهمیدن آخرین اصلاح صفحه استفاده می کند.

زمان آخرین اصلاح برای محتوای سایت ها مهم است، چون به گوگل کمک می کند بفهمد که شما منتشر دهنده اصلی محتوا هستید.

مطمئن شوید که تاریخ اصلاحات را موقعی به روز رسانی کنید که تغییرات قابل توجهی روی محتوا انجام شده باشد.

این که سعی کنید موتور جستجو را فریب دهید و بگویید محتوای جدیدی دارید، در حالی که اینگونه نیست، اتفاقات بدی برای شما خواهد افتاد.

تگ changefreq (معادل Change Frequency)

هر چند وقت یکبار، این تگ اختیاری اطلاع می دهد که انتظار می رود محتوای موجود در یک URL هر چند وقت یکبار تغییر کند. اما Muller عنوان کرده است که “Change Frequency واقعا آنقدرها نقش پررنگی در نقشه های سایت ندارد” و اینکه “خیلی بهتر است که مستقیما فقط زمان را مشخص کنیم”.

تگ priority

این تگ اختیاری است و به موتورهای جستجو می گوید که چطور میتوان اهمیت یک صفحه را نسبت به صفحات دیگر سایت مشخص کرد و یک عدد از 0.0 تا 1.0 به آن نسبت بدهد.

در بهترین حالت، این تگ تنها به موتور جستجو برخی اطلاعات را می دهد و Mueller و Illyes بطور شفاف گفته اند که ما از آن صرف نظر می کنیم.

خلاصه نکات کلیدی

سایت شما به یک نقشه سایت xml نیاز دارد، اما priority و متادیتای change frequency ضروری نیستند.

از تگ lastmod به دقت استفاده کنید و تمام تمرکزتان را روی این بگذارید که آدرس url ها را درست ارسال کنید.

امیدواریم این آموزش مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد. در قسمت بعدی این مقاله به معرفی انواع نقشه سایت ها می پردازیم. 

ادامه…

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

در مقالات گذشته بخش آموزش سئو سایت، از تاثیر نقشه سایت در سئو و فرمت های مهم سایت مپ گرفته تا انواع سایت مپ را با یکدیگر بررسی کردیم. در این قسمت می خواهیم نکات تکمیلی و مهم نقشه سایت xml را مطرح کنیم.

بهینه سازی سایت مپ ایندکس

حال به قسمت جالب این مقاله رسیدیم. چگونه از نقشه سایت xml برای تاثیرگذاری روی شاخص کلیدی عملکرد (KPIs) در سئو استفاده کنیم؟

تنها صفحات مربوط به سئو را در نقشه سایت xml وارد کنید.

نقشه سایت xml، یک لیست از صفحاتی است که شما پیشنهاد می دهید خزنده ها آنها را پیمایش کنند، نیازی نیست که هر صفحه وب سایت بطور مجزا پیمایش شود.

یک خزنده موتور جستجو هنگامی که وارد سایت شما می شود، یک مجوزی دارد که نشان می دهد که چه تعداد از صفحات وب سایت تان را باید پیمایش کند.

نقشه سایت xml نشان میدهد که شما می دانید که url های وارد شده در آن خیلی مهم تر از url هایی هستند که برای خزنده ها مسدود نشده اند اما در نقشه سایت نیز وجود ندارد.

شما از آن استفاده می کنید تا به موتور جستجو بگویید: “من واقعا ممنون می شوم اگر فقط تمرکز خود را روی این url های خاص بگذاری”.

اصولا این کار باعث صرفه جویی موثری در هزینه پیمایش (Crawl) می شود.

با وارد کردن تنها صفحات مربوط به سئو در آن، شما به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کنید که هوشمندانه به ایندکس آنها بپردازد.

شما باید موارد زیر را از آن مستثنی کنید:

  • صفحات غیر استاندارد
  • صفحات تکراری
  • صفحاتی که صفحه بندی شده اند
  • پارامتر یا شناسه Session مبتنی بر urlها
  • صفحات نتایج جستجوی سایت
  • آدرس url پاسخ های نظرات سایت
  • قسمت اشتراک گذاری با ایمیل
  • Url هایی که توسط فیلترها ساخته می شود و برای سئو ضروری نیستند
  • صفحات آرشیو
  • هر ریدایرکت (3xx)، وجود نداشتن صفحه (4xx)، یا صفحات خطای سرور (5xx).
  • صفحاتی که در فایل robots.txt بلاک شده اند.
  • صفحات noindex
  • صفحات منبع که با فرمت خاصی هستند (مثل pdf ها)
  • صفحات کمکی که برای کاربران مفید هستند، اما نباید به عنوان صفحات فرود استفاده شوند (مثل صفحات لاگین، ارتباط با ما، حریم خصوصی، صفحات اکانت و …)

در این قسمت می خواهم یک مثال از Michael Cattom درباره صفحات اولویت بندی شده مطرح کنم:

وب سایت تان 1000 صفحه دارد، 475 صفحه مربوط به سئو دارد، شما باید این 475 صفحه را در یک نقشه سایت xml درج کنید. در واقع از گوگل تقاضا میکنید که ایندکس صفحات باقی مانده را از اولویت خارج کند.

حال باید به گوگل بگوییم که آن 475 صفحه را پیمایش کند و بطور الگوریتمی تصمیم بگیرد که 175 صفحه را نمره A و 200 صفحه را B+ و 100 صفحه را B یا B- بگذارد. میانگین نمره قوی احتمالا مشخص می کند که کیفیت آن وب سایت بالا بوده و آن وب سایت به کاربران معرفی می شود.

در مقابل، دوباره تمام 1000 صفحه را در یک نقشه سایت وارد می کنیم، حال گوگل به این 1000 صفحه که شما اعلام کردید نگاهی می اندازد و می بیند که بیش از 50 درصد صفحات نمره D و F دارد. نمره میانگین دیگر خوب به نظر نمی رسد و ممکن است بر Session های طبیعی شما آسیب وارد کند.

اما به یاد داشته باشید گوگل فقط هنگامی از نقشه سایت xml که ارسال کردید استفاده خواهد کرد که مشخص کرده باشید که چه محتوایی در وب سایت شما اهمیت بالایی دارد.

فقط به این دلیل که صفحه ای در نقشه سایت شما نیست، ضرورتا به این معنی نیست که گوگل آن صفحه را ایندکس نمی کند.

وقتی که پای سئو به میان می آید، کیفیت تمام سایت یک فاکتور کلیدی است. برای مشاهده تمام صفحات سایت شما که گوگل آنها ایندکس کرده است از جستجوی “:site” استفاده کنید.

به محض اینکه صفحات کم کیفیت را پیدا کردید، زمان بگذارید و آنها را اصلاح کنید. این کار نه تنها برای موتورهای جستجو خوب است، بلکه تجربه کاربری بهتری را هم ارائه می دهد.

خلاصه نکات کلیدی

با محدود کردن آدرس های url نقشه سایت xml به صفحات مربوط به سئو و همچنین کاهش صفحات کم کیفیت در وب سایت تان، هزینه های پیمایش صفحات توسط خزنده ها را مدیریت کنید.

تاثیر بهینه سازی های خود را در بخش Crawl State گوگل سرچ کنسول دنبال کنید.

گزارش کامل ارزیابی نقشه سایت

در حالی که گزارش سایت مپ در کنسول جستجوی گوگل، ابزار مفیدی برای پیدا کردن هشدارها و خطاهاست (خصوصا گزارش Index Coverage که جدیدا اضافه شده است) می توانید کارهای بیشتری از یک اعتبارسنجی ساده انجام دهید.

چطور می توانید داده های ایندکس گذاری شده در نقشه سایت تان را به صورت کاربردی ایجاد کنید؟

تصور کنید که شما یک وب سایت با 131000 صفحه با کیفیت دارید. به خاطر اندازه زیاد این فایل، باید آن را به چند نقشه سایت تقسیم کنید. گوگل و schema.org مثال هایی را نشان می دهند که توصیه می کنند آنها را با اعداد نامگذاری کنید.

و نتیجه نهایی ممکن است یک چیز شبیه شکل زیر باشد:

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

از هیچکدام ار اصول نامگذاری خردمندانه استفاده نشده است.

دانستن این که 64 درصد از صفحات یک وب سایت ایندکس شده است، خیلی مفید نیست. شما باید بدانید که صفحات باقی مانده، کدام صفحات هستند.

مشکل اینست که، اگر سعی کنید خیلی عمیق روی آن تمرکز کنید، ترتیب نامگذاری نقشه سایت هیچ اشاره ای به این که کدام بخش از وب سایت تان مشکل ایندکس دارد، نمی کند.

زمان زیادی برای پیدا کردن انواع صفحات در sitemap-3 نیاز است.

در عوض نامگذاری مفهومی نقشه سایت می تواند ساختار سایت تان را منعکس کند.

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

با گروه بندی انواع صفحات به نقشه های سایتی که به صورت مفهومی نامگذاری شده اند، می توانید صفحات محصولات افراد را از مسئله ایندکس اصلی تان جدا کنید. اما صفحات مقاله هم عملکرد خوبی ندارد.

برای روشن شدن دلیل این کار، نقشه سایت مقالات را به نقشه های کوچکتر بر اساس ابعاد اضافی تقسیم کنید.

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

حال به وضوح می بینیم که مقالات مرتبط با سلامتی به درستی ایندکس نشده اند. نقشه های سایت باید انحصاری باشد، یعنی هر آدرس url تنها در یک نقشه سایت باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، تحلیل آنها خیلی سخت می شود و شما ممکن است صفحات ایندکس شده بیشتر از موارد ارائه شده را ببینید.

خلاصه نکات کلیدی

علاوه بر شناسایی هشدارها و خطاها، شما می توانید نقشه سایت xml را به عنوان یک ابزار نظارتی برای جداسازی مشکلات مربوط به ایندکس سایت مپ هایی که به صورت مفهومی نامگذاری شده اند برای نشان دادن معماری وب سایت خود استفاده کنید.

نقشه های سایت محدودیت 50.000 آدرس url را دارند. آنها دسته بندی می شوند تا کارهای عملی در صفحات ایندکس شده انجام دهند.

چک لیست نقشه سایت بهینه

با صرف زمان برای:

  • قرار دادن تگ های hreflang در نقشه سایت xml
  • قرار دادن تگ های و
  • فشرده کردن نقشه سایت با gzip
  • استفاده از یک فایل نقشه سایت ایندکس
  • از نقشه های سایت تصاویر، ویدیو و Google News تنها در مواقعی استفاده کنید که ایندکس آنها باعث تاثیرگذاری روی KPIs تان می شود
  • تولید خودکار نقشه های سایت xml
  • ارجاع آدرس های url های سایت مپ ایندکس در robots.txt
  • ارسال نقشه سایت به Google Search Console و Bing Webmaster Tools
  • تنها صفحات مربوط به سئو را در نقشه سایت xml وارد کنید.
  • تمام هشدارها و خطاهای نقشه سایت تان را اصلاح کنید.
  • آدرس url ها را در نقشه های سایت که به صورت مفهومی و مبتنی بر نوع صفحه نامگذاری شده اند، گروه بندی کنید.
  • داده های نقشه سایت را از GSC برای تحلیل نرخ ایندکس گذاری آن، دانلود کنید.
  • مطمئن شوید که آدرس های url تنها در یک نقشه سایت وارد شده اند.

حال به نقشه سایت تان نگاه کنید و موارد گفته شده در این مقاله را روی آن لحاظ کنید.

ادامه…

نقشه سایت

نقشه سایت یکی از مسائلی است که علاقه مندان و متخصصین سئو سایت در مورد آن نظرهای متفاوتی دارند. امروزه، تکنیک های سئو مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مسئله به وجود آمده این است که آیا نقشه سایت تاثیری در روند سئو دارد یا خیر.

نقشه سایت یا sitemap در زمینه بهینه سازی سایت نقش موثری داشته است؛ اما با بروز رسانی های اخیر الگوریتم گوگل، باید بررسی شود که آیا هنوز هم از جایگاه مهمی در سئو برخوردار می باشد یا خیر و اینکه آیا شما باید از آن استفاده کرده و فعالیت هایی در زمینه ثبت نقشه سایت در گوگل داشته باشید یا اینکه به طور کلی به آن توجهی نکنید. در این مقاله آموزش سئو به بررسی کامل نقشه سایت و مسائل مربوط به آن می پردازیم.

نقشه سایت چیست و چگونه کار می کند؟

قبل از هر نکته دیگری باید به خوبی متوجه شوید که نقشه سایت چیست و چه ماهیتی دارد. نقشه سایت به فایل هایی گفته می شود که به موتورهای جستجو درباره صفحاتی که قابلیت کراول شدن را دارند، اطلاعات می دهد. این فایل های یک لیست ساده از URL هایی است که شامل اطلاعات بیشتری در مورد صفحات مورد نظر می باشد؛ مثل آخرین زمان بروز رسانی آن ها.

انواع نقشه سایت

در مورد انواع نقشه سایت باید بگوییم که در واقع دو نوع نقشه سایت وجود دارد که این دو مورد می توانند به شاخه های دیگری تقسیم شوند.  نقشه سایت XML و نقشه سایت HTML اصلی ترین انواع نقشه های سایت می باشند.

نقشه سایت HTML اساسا شامل صفحاتی هستند که دارای تگ های href هستند و به صفحات دیگر لینک می دهند؛ این فایل ها هم برای کاربران کاربردی هستند و هم برای موتورهای جستجو. خزنده ها سایت شما را با استفاده از کلیک بر لینک هایی که به صفحات دیگر لینک داده شده اند، کشف می کنند. آن ها این روند را تا جایی ادامه می دهند که دیگر لینکی در ارتباط با سایت شما باقی نمانده باشد.

اگر لینک های شما در نقشه سایت وجود داشته باشند، چه در XML یا HTML، موتورهای جستجو در پیدا کردن آن ها روند ساده تری را طی می کنند. صورت کلی یک نقشه سایت HTML به شکل زیر می باشد:

طراحی نقشه سایت

در ادامه می توانید نمونه ای از کدهای HTML را نیز مشاهده کنید:

آموزش بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت,بهینه سازی نقشه سایت xml

البته شما می توانید هرگونه CSS که می خواهید را در نقشه سایت HTML خود اضافه کنید و استایل آن را تغییر دهید. بیشتر نقشه های سایت مناسب را می توانید از Disney Store تهیه کنید. همانطور که می توانید مشاهده کنید، تمام دسته بندی های مهم در این سایت لیست شده اند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئو وردپرسپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

نقشه سایت چیست

دقت داشته باشید که حالت استاندارد توزیع نقشه سایت فرمت XML می باشد. موتورهای جستجو از این مورد استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد صفحه سایت را به دست بیاورند؛ مثلا عنوان ها را مستقیما از فایل نقشه سایتتان کراول می کنند.

شما همچنین می توانید فایل های XML را در ابزارهای خود، مثل Google Search Console، نیز به کار ببرید تا گوگل بتواند اعتبار آن ها را به طور منظم مورد بررسی قرار دهد. نوشتن یک نقشه سایت XML ممکن است کمی دشوار باشد؛ چراکه تمام متا دیتا هایی که در مورد صفحه سایت مورد نظر هستند را باید در یک حالت استاندارد شامل شود. البته ظاهر نقشه سایت  XML با HTML تفاوت چندانی ندارد. در ادامه یک شمای کلی از این sitemap را برای شما ارائه کرده ایم که می توانید آن را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهید:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2005-01-01</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.8</priority>
</url>
</urlset>

شما می توانید برخی از تگ های خاص مانند  و  را مشاهده کنید. این دو تگ بسیار مهم هستند؛ بنابراین حتما آن ها را به نقشه سایت خود اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که دو مورد دیگر ممکن است توسط گوگل نادیده گرفته شوند.

توجه داشته باشید که URL های موجود در نقشه های XML ثابت هستند. این یعنی که شما نمی توانید تنها your-page/ را به sitemap اضافه کنید؛ بلکه باید به جای آن https://yoursite.com/your-page خود را اضافه کنید. اگر به مثال Disney که زده شد رجوع کنیم، متوجه می شویم که این سایت یک sitemap XML دارد که موتورهای جستجو را هدف قرار داده است.

دسته بندی های نقشه سایت

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، دو نوع اصلی نقشه سایت، به دسته بندی های دیگری نیز می توانند تقسیم شوند:

  • نقشه سایت معمولی:

این ها رایج ترین مواردی هستند که در طراحی نقشه سایت به کار برده می شوند. معمولا بیشتر وب سایت های موجود یک نقشه از این دسته دارند. علت این است که بیشتر پلتفرم ها یک نقشه سایت پیش فرض دارند که به صورت خودکار ایجاد شده است. آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند.

بیشتر سایت های وردپرسی، نقشه سایتشان را بر /sitemap_index.xml قرار داده اند. این حالت یک URL پیش فرض برای نقشه های سایتی است که توسط افزونه سئو Yoast تولید شده اند. نقشه های سایت ارائه شده توسط Yoast SEO با هدف خاصی ارائه می شوند و هدف این است که فایل های XML تنها در صورتی می توانند بسیار بزرگ باشند که موتورهای جستجو، آن ها را کراول نکرده باشند.

هر فایل XML تا 50 مگابایت و 50000 URL محدودیت دارد اما گوگل این محدوده با به 10 مگابایت کاهش داده تا اطمینان حاصل کند که فایل مورد نظر شما بیشتر از 50 هزار URL و 10 مگابایت حجم نداشته باشد. اگر سایت حجیمی دارید، بهتر است که نقشه سایت خود را به دسته های کوچکتر تقسیم کرده و از یک فایل ایندکس sitemap برای مدیریت آن ها استفاده کنید. اگر یک فرمت صحیح برای فایل ایندکس خود ایجاد کنید، موتورهای جستجو متوجه می شوند که چگونه باید سایت را کراول کنند.

<sitemapindex xmlns=”https://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<sitemap>
<loc>https://example.com/pages-sitemap.xml</loc>
<lastmod>2019-04-17T15:12:13+00:00</lastmod>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>https://example.com/product-sitemap.xml</loc>
<lastmod>2019-05-15T14:04:43+00:00</lastmod>
</sitemap>
</sitemapindex>

  • نقشه سایت تصویری:

معمولا تصاویر می توانند به یک نقشه سایت اضافه شوند. اگر تعداد زیادی از آن ها داشته باشید، بهتر است که برای هر تصویر یک فایل XML جداگانه ایجاد کنید.

  • نقشه سایت ویدئویی

شما همچنین می توانید ویدئوها را در طراحی نقشه سایت خود به کار ببرید. ویدئوها نیز درست مشابه به تصاویر، در رابطه با URL یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر تعداد کمی صفحه دارید که شامل ویدئو می باشند، پیشنهاد می کنیم که اطلاعات لازم را به یک نقشه سایت معمولی اضافه کنید اما اگر بیشتر حجم وب سایت شما با ویدئوها پر شده است، بهتر است که از نقشه سایت ویدئویی در روند معرفی نقشه سایت به گوگل استفاده کنید.

  • نقشه سایت خبری

اگر دارای یک سایت خبری هستید، می توانید این موضوع را در معرفی نقشه سایت به گوگل تبیین کنید. از آنجا که گوگل دارای بخش اخبار نیز می باشد، وقتی نیاز به یک فهرست بندی سریع دارید، استفاده از این بخش می تواند بسیار مفید باشد.

آیا Sitemaps برای سئو سایت اهمیت دارند؟

ثبت نقشه سایت در گوگل

نکته مهمی که باید آن را رعایت کنید، این است که قبل از ثبت نقشه سایت در گوگل، باید مشکلات مربوط به سئو سایت را که به خوبی مرتفع کنید. به عنوان مثال، ممکن است که شما در صفحات خود محتوای تکراری داشته باشید. اگر بعد از بررسی های انجام شده متوجه شدید که محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد، قبل از هر چیزی باید آن را بهبود دهید. چراکه گوگل به طور کلی duplicate content را به عنوان یک فاکتور منفی می شناسد؛ حال شما با معرفی نقشه سایت به گوگل، دقیقا کاری را انجام می دهید که به ضرر شما خواهد بود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که لزوما برای کراول شدن صفحات سایت خود، نیازی به sitemap ندارید.

با این حال در موارد خاصی می توانند نقش مفیدی داشته باشند؛ از آنجایی که در کنسول جستجوی گوگل جایگاهی دارند، متوجه می شویم که گوگل نیز برای نقشه های سایت، اهمیت مناسبی قائل می باشد. نتیجه ای که می توان گرفت این است که نقشه سایت، مستقیما بر سئو تاثیر نمی گذارد اما با نقش داشتن بر مواردی دیگر، روند بهینه سازی سایت شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

کاربردهای مهم نقشه سایت

شما دارای یک وب سایت بزرگ باشید: اگر سایت شما تعداد صفحات بسیار زیادی داشته باشد، ممکن است به crawl budget شما آسیب بزند. Crawl budget برای سئو سایت اهمیت دارد و نقشه سایت نیز مستقیما بر آن تاثیری نمی گذارد؛ اما نقشه سایت با افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات سایت شما، در این زمینه می تواند یک عامل کمک کننده باشد. یک وب سایت بزرگ در برخی موارد به معنای بالا بودن تعداد بروز رسانی هایی است که انجام می شود. ایجاد یک نقشه سایت XML می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

استراتژی لینک سازی داخلی سایت شما بد باشد: اگر شما به طور منظم لینک سازی های مناسب در صفحات داخلی سایت خود را انجام ندهید، ممکن است که کروال شدن برخی از آن ها سخت بشود که داشتن یک نقشه سایت می تواند در بهبود این وضعیت عملکرد خوبی داشته باشد.

اما دقت داشته باشید که قبل از اینکه شما از نقشه سایت برای بهبود روند فعالیت خود استفاده کنید، باید مرتفع کردن مشکلات سئو را در اولویت قرار دهید. به زبان ساده تر، بهتر است به جای ایجاد یک نقشه سایت، استراتژی لینک سازی داخلی خود را تغییر دهید.

سایت شما نوپا است یا بک لینک های ضعیفی دارد: از آنجایی که سایت ها از طریق لینک های شناسایی می شوند، ضروری است که دیگر وب سایت ها به صفحات سایت شما لینک بدهند تا گوگل بتواند هرچه بهتر صفحاتتان را کراول کند. نقشه های سایت می توانند صفحاتی را که موتورهای جستجو در حال کراول آن ها هستند، از کاربران سایت مخفی نگه دارند.

در نهایت باید بگوییم که ایجاد یک نقشه سایت هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت؛ اما باید بدانید که این قضیه خیلی ضروری نبوده و ممکن است که شما اولویت بندی هایی داشته باشید که در زمینه سئو سایت عملکرد بهتری نسبت به sitemap داشته باشند. در ادامه، نکات مهمی در زمینه آموزش نوشتن نقشه سایت برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود