مهم

تاثیر ساختار سیلو بر سئو سایت

الگوی معماری اطلاعات,تفاوت سیلو و دسته بندی,سئو سایت

استفاده از معماری سیلو، بر روی سئو سایت چه تاثیری خواهد گذاشت؟ برای داشتن معماری سایت موثر در سئو و امکان بیشتر دیده شدن محتوا در موتورهای جستجو، استفاده از ساختار سیلو به صورت دیوانه وار را در سایت خود متوقف کنید!

سیلوهای محتوایی به صورت منفی، بر روی قابلیت بررسی و تجربه جستجو تاثیر می گذارد و باعث می شوند که فروش شما کاهش یابد.

صنعت بهینه سازی موتور جستجو (سئو) پر از اصطلاحات خاص است. مثلا شما “نقشه سایت” را تصور کنید. برای بسیاری از متخصصین سئو، نقشه سایت به معنی یک نقشه سایت XML می باشد.

اما متخصص ها در صنعت های مختلف، کلمه “نقشه سایت” (به صورت یک عبارت) و “نقشه ی سایت” (به صورت دو کلمه ای) هم تقریبا همین مفهوم را دارد: یعنی یک نقشه سایت برای یافتن مسیر.

گاهی اوقات، من یک نقشه سایت XML بر روی یک وبسایت را می بینم که به عنوان نقشه سایت برای یافتن مسیر مورد استفاده قرار می گیرد. این اصطلاح کلی در زمینه سئو گاهی می تواند تبدیل به یک کابوس در رابطه با تجربه کاربر (UX) و کاربرد سایت بشود.

یکی دیگر از کلمه های ابهام بر انگیز در سئو، با نام “سیلو” شناخته می شود. بر خلاف نظرات رایج در صنایع بازاریابی وبسایت، سیلوهای محتوایی باعث می شوند که محتوای یک سایت، به سادگی پیدا نشوند. در حقیقت، سیلوهای محتوایی باعث می شوند که پیدا کردن محتوا در سایت بسیار دشوار شود. این موارد معمولا باعث می شود که فروش از دست برود.

بگذارید برای شما توضیح دهم…

الگوهای معماری اطلاعات و ساختار های سلسله مراتب

بر اساس Usability.gov، الگوی معماری اطلاعات (IA) بر روی سازمان دهی، ساختار دهی و نام گذاری محتوا به صورت موثر و پایدار تاکید دارد. الگوی معماری اطلاعات وب سایت به کاربران کمک می کند تا اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کرده و کار خود (مانند اضافه کردن محصول به سبد خرید، ثبت نام کردن، دانلود کردن و یا امتحان کردن یک سرویس به صورت رایگان و غیره) را انجام دهند.

در صورتی که کاربران به سختی بتوانند کار مدنظر خودشان را در سایت انجام دهند، کسب و کارها فروش خودشان را از دست می دهند و مشتری های احتمالی و اعتبار برند آن ها کاهش می یابد.

یکی از الگوهای رایج در معماری اطلاعات، ساختار سلسله مراتب می باشد. مبنای بسیاری از معماری های اطلاعاتی موثر، یک سلسله مرتبه با برنامه ریزی دقیق می باشد.

در قسمت زیر، شما نمودار یک ساختار سلسله مرتبه ای ساده را مشاهده می کنید:

الگوی معماری اطلاعات,تفاوت سیلو و دسته بندی,سئو سایت

بیشتر بازدید کننده های سایت انتظار دارند که یک سایت به خوبی دسته بندی شده باشد. دسته بندی های سایت به خودی خوب باعث نمی شوند که یافتن محتوا سخت شود. زمانی دشواری ایجاد می شود که دسته بندی ها به صورت زیر هستند:

  • مطابق با تجربیات کاربر، سازمان دهی شده نباشد
  • به صورتی نام گذاری نشده است که مطابق با مدل های ذهنی کاربران و جستجوگران باشد
  • به صورتی قالب بندی شده است که باعث محدودیت دسترسی به محتوا می شود.

یکی از روش هایی که باعث محدودیت دسترسی به محتوا می شود، سیلو بندی محتوا می شود.

تفاوت سیلو و دسته بندی

یک سیلو، یک دسته بندی نیست. بر خلاف چیزی که ممکن است در مقالات دیگر در رابطه با معماری های سایت مطالعه کرده باشید، کلمه سیلو و کلمه دسته بندی به هیچ وجه هم معنی نیستند. در صنعت علوم معماری اطلاعات و علوم اطلاعاتی، این دو مورد مفاهیم مختلفی دارند.

بر اساس دیکشنری مریام وبستر، یک دسته بندی، در واقع نشان دهنده یک تقسیم بندی در یک سیستم طبقه بندی می باشد. آیتم های موجود در یک دسته، باید مشخصات مشترک داشته باشند که مطابق با مخاطبین هدف شما می باشد.

در طرف دیگر، سیلو در یک وب سایت، مخزنی از محتوا است که تنها در یک دسته، قابل دسترسی می باشد. محتوایی که به صورت سیلو تفکیک شده است، در واقع از محتوای دیگر در یک وبسایت جدا شده است. یک روش دیگر برای سیلو بندی نیز “جدا کردن محتوا به جای یکپارچه کردن آن با دیگر بخش ها” می باشد.

یک مقایسه حقیقی تر، دانه های ذرت هستند که در سیلوی مزرعه قرار گرفته است. این ذرت ها نسبت به المان های خارجی و نسبت به دیگر آیتم های قرار گرفته در سیلو مجزا هستند. ممکن است یک سیلو در مزرعه شامل ذرت باشد. ممکن است دیگر سیلوهای مزرعه شامل گندم باشد و ممکن است بعضی از آن ها نیز شامل جو باشد. دامنه ها در یک سیلو قابل دسترسی نیستند.

دسته بندی های مختلف از وبسایت را می توان سیلو بندی کرد که این حالت در دیاگرام زیر نشان داده شده است:

ساختار سیلو,سیلوهای محتوایی,معماری اطلاعات وب سایت

در این ساختار سلسله مرتبه ای از وبسایت، سیلوهای محتوایی در سه دسته ایجاد شده اند. کاربرها نمی توانند بدون مسیر یابی در یک دسته کلی، به محتوای خودشان دسترسی پیدا کنند.

به بیان دیگر، یک دسته بندی یک سیلو نیست. اما محتوایی که در یک دسته بندی قرار دارد را می توان سیلو بندی کرد.

تاثیر ساختار سیلو بر سئو سایت

سیلو ها باعث می شوند یافتن محتوا سخت تر شود. بر خلاف نظرات رایج در حوزه سئو، سیلو های محتوایی باعث نمی شوند که دسترسی به محتوای سایت ساده شود. در واقع دقیقا عملکرد آن برعکس است. سیلوهای محتوایی باعث می شوند که پیدا کردن محتوا سخت (و یا غیر ممکن) و پیدا کردن آن در وبسایت و شبکه ها، دشوار شود.

در مقاله هفت اشتباه همیشگی در طراحی های اینترنتی : 7 گناه کشنده، Kara Pernice، معاون ارشد در گروه Nielsen Norman نوشته است که:

 محتوا در سیلو ها (یا محتوای دسته بندی نشده)، محتوایی است که کشف کردن و یافتن آن ها دشوار می باشد. این محتوا ممکن است به روش های مختلف، نسبت به محتوای دیگر، تفکیک شوند:

  • از طریق جستجوها، قابل دسترس نباشند.
  • از طریق منو و زیرمنوهای ناوبری (navigation) سایت، قابل دسترس نباشد.
  • بر اساس نقش های کاربران به دلیل شخصی سازی، این محتوا از دسترسی خارج است.
  • توسط محافظت های ورود به سایت، این محتوا از دسترس خارج باشد

استفاده از معماری سیلو در سایت، در واقع باعث میشوند که زمان کاربر هدر رود.

در بیشتر وبسایت ها، کاربران معمولا دو رفتار مختلف از خودشان بروز می دهند؛ بررسی کردن سایت و یا جستجو در آن. در بررسی سایت، کاربران نسبت به یک محصول یا سرویس علاقه مند هستند و قسمت های مختلف سایت را در همین راستا، بررسی می کنند. آن ها معمولا باید محتوای مد نظر خودشان را هر بار که در سایت ناوبری می کنند، به صورت دقیق بررسی کنند. بدون درک شفاف و پایدار اطلاعاتی، کاربران احتمالا نمی توانند کار خودشان را در سایت انجام دهند.

جستجو چطور؟ سئو چطور؟

نخست شما باید درک کنید که موتور های جستجو، عالی نیستند. آن ها ممکن است شما را به سایت مد نظرتان برسانند و همچنین، ممکن است نتوانند این کار را انجام دهند. زمانی که کاربران و یا جستجو کننده ها به سایت شما می رسند، آن ها معمولا مسیر خود برای رسیدن به محتوای مد نظرشان را پیدا کنند… و این کار معمولا با یک درک اطلاعاتی مناسب، صورت می گیرد. زمانی که لغات موجود در لینک ها مطابق با چیزی است که افراد به دنبال آن هستند، احتمال این که بر روی یک لینک کلیک کنند، افزایش پیدا می کند.

کاربران یا جستجو کننده ها که از طریق موتور های جتسجو، به یک وبسایت می روند:

  1. یک جستجو گوگل انجام می دهند.
  2. نتایج جستجو را بررسی می کنند.
  3. بر روی یک لینک کلیک می کنند.
  4. به وبسایت می روند.
  5. اگر محتوای درست را پیدا نکنند از سایت خارج می شوند.
  6. و چندین و چند بار این کار را انجام می دهند تا به محتوای مد نظر خودشان برسند.

در صورتی که سیستم های ناوبری در یک سایت عملکرد خوبی را برای کاربران فراهم نکند، آن ها معمولا از آن سایت خارج می شوند و یک جستجوی دیگر را انجام می دهند.

معماری سیلو

یکی از روش های مناسب برای معماری اطلاعات و سیستم های ناوبری، باعث می شوند که نتایج جستجوی وب و نتایج جستجوی سایت، دقیق تر باشند. من همیشه این موضوع را در نمایشگاه های بازاریابی موتورهای جستجو و دیگر کنفرانس های مربوطه در 20 سال اخیر، آموزش می داده ام. هر سال، داده های مشتریان و تحقیقات آکادمیک، نشان می دهند که معماری اطلاعات وب سایت اهمیت بسیار زیادی در زمینه دقت نتایج جستجو دارند.

سایر کارشناسان صنعت نیز همین جمع بندی را به دست آورده اند. Gerry McGovern متخصص تجربه کاربری و نویسنده، در مقاله خودش در زمینه ناوبری و نتایج جستجو می نویسد که:

کیفیت نتایج جستجو به شدت مبتنی بر کیفیت محتوایی است که مورد جستجو قرار گرفته است. در صورتی که این محتوا به صورت مناسب نوشته و سازمان دهی شده باشد، این جستجو تاثیر بهتری را برای کاربران فراهم می کند.

زمانی که شما با گوگل جستجو می کنید، نتایج اول، دوم و سوم اتفاقی به این جایگاه نرسیده اند. هر کسی که مالک این صفحات است، به شدت تلاش کرده اند تا آن ها را به صورتی سازمان دهی کنند که باعث شود میزان دیده شدن آن ها در صفحات جستجو، به بیشترین مقدار برسد.

متخصص کارایی سایت، Jakob Nielsen در مقاله خودش با نام 10 اشتباه در معماری اطلاعات می نویسند که:

متاسفانه، جستجو و ناوبری نمی توانند از یکدیگر در بسیاری از سایت ها، پشتیبانی کنند. این مشکل به خاطر یکی از اشتباهات رایج شکل می گیرد؛ طراحی های ناوبری معمولا به صورتی هستند که جایگاه فعلی کاربر را نشان نمی دهند. یعنی بعد از این که کاربر بر روی نتایج جستجو کلیک می کند، آن ها نمی توانند مشخص کنند که در کجای سایت قرار دارند – مثلا شما در سایت به دنبال خرید شلوار هستید اما وقتی بر روی نتایج جستجو کلیک می کنید دیگر نمی دانید چطور می توانید بقیه شلوارها را مشاهده کنید.

از این رو، سیلو های محتوایی به صورت منفی هم بر روی قابلیت بررسی سایت و هم تجربه جستجو، تاثیر دارند.

بنابراین در صورتی که شما می خواهید محتوای تان در سایت و موتور جستجو قابلیت دیده شدن بیشتری داشته باشد، باید مقدار سیلوها را به حداقل برسانید و یا این که به کلی آن ها را حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود