گزارش سئو چیست؟

ارزش ترافیک ارگانیک,ارزش سئو سایت,بهینه سازی نرخ تبدیل

نوشتن گزارش سئو برای مشتریان، شاید در ابتدا کمی مبهم به نظر برسد؛ بخصوص برای سئوکارانی که اولین پروژه های خود را دریافت کرده‌اند. به همین دلیل ما تصمیم بر نوشتن این مقاله گرفته‌ایم و در آن قصد داریم بگوییم گزارش سئو چیست و چه نکاتی باید در آن رعایت شود. اما قبل از آن، فراموش نکنید که سئو سایت، سرمایه گذاری و تلاش برای ایجاد فرصت ها جهت جذب مشتریان جدید است و ما به عنوان سئوکار٬ استراتژی های مختلف را برای این هدف بزرگ، انجام می دهیم. این اولین و مهمترین پیامی است که باید به کارفرمایان سئو منتقل شود.

تصور کنید بعد از افزایش رتبه بندی، ترافیک و تبدیل در اثر تلاش های ما، مشتری ها باز هم راضی نمی شوند. واقعا چرا؟ خب مشکل کجاست؟ اگر بخواهیم حرف آخر خودمان را اول بزنیم، می گوییم «خودتان را ثابت کنید!»

قبل از این که بخواهیم بگوییم گزارش سئو چیست و به آموزش نکات آن بپردازیم، باید موارد بسیار مهمی را درنظر بگیریم که رعایت آن ها هنگام گرفتن پروژه سئو بسیار مهم است.

شما باید مطمئن شوید که این موارد را به طور صحیح، به مشتری خود انتقال داده‌اید تا مشتری درک مناسبی از نحوه کاری که قرار است شما انجام دهید داشته باشد. این امر باعث می شود تا مشتریان انتظار نابجا از شما نداشته و روی مواردی که سودی برای آن ها ندارد، پافشاری نکنند.

نکات مهمی که مشتری سئو باید بداند

هنگام گرفتن پروژه سئو، نیازی نیست ثابت کنید که کار سئوکاران ارزشمند است. فردی که قصد دارد سئو را روی سایت خود پیاده سازی کند، به احتمال زیاد تا این حد می داند که سئو چه ارزشی داشته و چه تاثیر مهمی بر روی سایتش خواهد داشت. بنابراین سعی کنید مواردی را هنگام گرفتن پروژه های سئو مطرح کنید که احتمال دانستنشان از سمت مشتری، کم است.

به عنوان مثال، برخی از مشتریان اصرار دارند با یک عبارت کلیدی خاص، افزایش رتبه داشته باشند؛ درصورتی که آن عبارت هیچ جستجویی از سوی کاربران ندارد.

شما باید مفهوم حجم جستجو عبارات کلیدی را به مشتریان خود توضیح دهید و بگویید کسب رتبه با عباراتی که جستجو نمی شوند، سودی برای آن ها نخواهد داشت. در ادامه این قبیل نکات را بیان خواهیم کرد و پس از آن خواهیم گفت که گزارش سئو چیست و چگونه آن را بنویسم.

زمان بر بودن سئو

مشتری سئو باید بداند که نمی توان انتظار داشت یک شبه از سئو نتیجه گرفت. مشتریان باید به خوبی درک کنند که کسب رتبه های برتر در نتایج جستجو، به عواملی همچون سختی عبارت کلیدی مدنظر بستگی دارد و نمی توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد.

اینگونه، مشتریان می دانند که برای تحقق اهدافشان با سئو، باید چندین ماه تا یک سال صبر کنند. در این حالت، مشتریان برای گزارش سئو ارائه شده توسط شما نیز ارزش بیشتری قائل خواهند شد.

تفاوت سئو و نرخ تبدیل

برخی از مشتریان سئو، انتظارشان از سئو صرفا افزایش فروش است. شما باید آن ها را توجیه کنید که در سئو تنها مورد تضمینی، افزایش ورودی از موتورهای جستجو یا همان ترافیک ارگانیک است. در سئو تضمینی برای لینک یک شدن و افزایش فروش وجود ندارد. درواقع افزایش فروش وظیفه سئوکار نیست.

سعی کنید مشتریان خود را با مفهوم CRO یا نرخ تبدیل، همچنین رابط و تجربه کاربری (UX و UI) آشنا کنید. آن ها باید بدانند که سئو و افزایش ورودی، بدون درنظر گرفتن نکات افزایش نرخ تبدیل و وجود تجربه کاربری مطلوب، افزایش فروش در پی نخواهد داشت.

آشنایی با مفهوم کراول و ایندکس

گاهی اوقات ممکن است مشتری از این که تمامی صفحات سایتش در نتایج گوگل وجود ندارد ناراضی باشد. شما باید به آن ها بگویید که توجه ما نسبت به crawl و ایندکس تضمین می کند که ربات های موتور جستجو٬ صفحات اصلی سایت را بررسی کنند و شما زمان را برای صفحات بی اهمیت تلف نمی کنید.

آگاهی از مشکلات احتمالی و نحوه حل آن ها

آگاهی ما از رفتار ربات گوگل و دیگر خزنده ها سبب می شود تا موتورهای جستجو صفحات سایت را به درستی درک کنند. به این ترتیب می توانیم موانع فرآیند خزش ربات ها را رفع کنیم (مثل اضافه کردن داده های ساختار یافته مناسب، شناسایی کردن مشکلات جاوا اسکریپت و غیره).

همچنین مشتریان باید بدانند که یافتن ایرادات سئو تکنیکال و مشکلات فنی سایت بر عهده سئو کار است؛ اما برطرف کردن بسیاری از آن ها از تخصص سئو خارج بوده و باید به برنامه نویس و طراح سایت محول شود.

گزارش سئو چیست و نحوه ارائه آن چگونه است؟

گزارش سئو، فهرستی از فعالیت های سئوکاران است که روی سایت مشتری، در بازه زمانی مشخص است. ارائه گزارش کار سئو، یکی از وظایف مهم سئوکار در قبال کارفرما می باشد. برای نوشتن گزارش سئو باید بدانید که چه مواردی باید در این گزارش با جزیئیات درج شوند و برای چه مواردی نیاز به ارائه جزیئیات ندارند.

اصلی ترین مواردی که وجود آن ها در گزارش سئو الزامی است، لیست فعالیت های انجام شده و پیشرفت و بهبود سئو سایت نسبت به بازه زمانی قبلی می باشد.

پیشنهاد می شود تنها در صورتی که به دانش سئو خود اطمینان دارید و می دانید تمامی مشکلات احتمالی را می توانید حل کنید، پروژه های سئو را دریافت نمایید. اگر شما در این سطح از سئو قرار ندارید، حتما دوره سئو را پست سر بگذارید.

موارد قابل درج در گزارش سئو

  1. ورودی مربوط به کلمات کلیدی: در گزارش سئو، باید به مشتریان نشان داده شود که در بازه زمانی مربوط به گزارش، چه میزان ورودی با چه عبارت های کلیدی جذب شده است. همچنین باید کلمات کلیدی برتر که بیشترین ورودی را کسب کرده اند، در گزارش کار سئو مشخص شوند.
  2. بک لینک ها و میزان ورودی آن ها: هنگام نوشتن گزارش سئو، باید جدولی را برای درج بک لینک های ساخته شده و صفحات مقصد هرکدام طراحی نمایید. همچنین باید نوع بک لینک ها و انکر تکست آن ها مشخص باشد. بهتر است میزان جذب ترافیک از هر بک لینک را نیز در گزارش خود بیاورید.
  3. حجم ترافیک ارگانیک: در گزارش سئو، بنویسید که به طور کلی از موتورهای جستجو بخصوص گوگل، چه میران ورودی جذب وب سایت شده است. همچنین باید صفحاتی که بیشترین ترافیک را به خود اختصاص داده‌اند را مشخص نمایید.
  4. ایرادات فنی: شما باید در بازه های زمانی مشخص، توسط ابزارهای مختلف، سایت مشتری را از نظر فنی تحلیل کنید و در صورت وجود مشکل، آن ها را به کارفرما گزارش دهید. همچنین باید میزان ضرورت برطرف شدن هر یک را مشخص کرده و آن را اولویت بندی کنید.
  5. تولید محتوا: اگر علاوه بر سئو، مسئولیت تولید محتوا سایت نیز بر عهده شماست، باید مشخص کنید که در بازه زمانی مربوط به گزارش سئو، چه میزان محتوا، با چه عبارت کلیدی، برای کدام یک از دسته بندی ها و با چه تعداد کلمه تولید شده است. همچنین اگر تولید محتوا برعهده شما نیست، باید محتواهای تولید شده را در همان بازه زمانی از نظر سئو محتوا ارزیابی کرده و نتیجه آن را در گزارش سئو خود درج نمایید.

روش هایی جهت افزایش ارزش خدمات سئو

ارزش ترافیک ارگانیک,ارزش سئو سایت,بهینه سازی نرخ تبدیل

در صورتی که شما می خواهید یک تصویر دقیق از ارزش واقعی تلاش های خودتان را به مشتری نشان دهید، باید از روش های زیر استفاده کنید.

ارائه پیشنهاد جهت افزایش فروش به کارفرما

رتبه بندی کلمات کلیدی بدون کلیک، چه ارزشی دارد؟ تبدیل کاربران بدون ثبت نام مشتری ها چه ارزشی دارد؟ رتبه بندی سئو، افزایش ترافیک و افزایش نرخ تبدیل، همه معیارهای بسیار مهم در دیجیتال مارکتینگ می باشند که نشان می دهند آیا شما توانسته اید از تلاش های خودتان به موفقیتی برسید یا خیر.

بازگشت سرمایه (ROI) اصلی ترین هدف مشتریان خدمات سئو سایت است و شما باید با ارائه پیشنهادات به آن ها بگویید چگونه می توانند از افزایش رتبه سایت در گوگل، به افزایش نرخ تبدیل و فروش برسند و نرخ بازگشت سرمایه مناسبی را داشته باشند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: نرخ بازگشت سرمایه چیست؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

تلاش برای افزایش نرخ تبدیل

مشتری شما چه فعالیت اصلی را می خواهد افراد در سایتش انجام دهند؟ این موضوع گاهی به صورت پر کردن یک فرم، یک تماس تلفنی و یا خرید در سایت می باشد (خرید از سایت های فروشگاهی). آگاهی از این که مشتری های شما چطور از وبسایت خودشان استفاده می کنند تا پول به دست بیاورند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

همانطور که گفته شد افزایش نرخ تبدیل بر عهده سئوکار نیست. اما اگر می توانید با استفاده از روش هایی این کار را برای مشتریان خود انجام دهید، از انجام آن دریغ نکنید. فراموش نکند که در هر کسب و کاری رضایت مشتری اهمیت زیادی دارد و انجام این کار می تواند به همکاری شما با کارفرمای مدنظر تداوم بخشد. 

از مشتری خودتان بپرسید مهم ترین اهداف آن ها چیست

خدمت و هدف اصلی مشتریان خود را بپرسید. آگاهی از هدف اصلی مشتری٬ کشیدن نقشه ی راه را برای شما آسان تر می کند. این موضوع سبب می شود تا مشتریان٬ تعادلی بین خدمات با سود کم و زیاد خود داشته باشند و بیشترین بازگشت  سرمایه را بدست آورند.

در نظر گرفتن نمای ترافیک ارگانیک در Google Analytics

برای شفافیت، شما می توانید یک نمای Google Analytics اضافی را مشخص کرده تا فقط ترافیک ارگانیک کارفرما را بررسی کنید. به این صورت، زمانی که شما به گزارش های هدف نگاه می کنید، می توانید مقادیر و تبدیل ترافیک ارگانیک را بررسی کنید.

سئو سایت,گزارش سئو,گزارش سئو چیست

ترکیب کردن تمام داده ها

 نحوه انتقال تمام این داده ها به کارفرما نیز اهمیت زیادی دارد. شما باید از تصویرسازی های هوشمند و توضیحات موثر استفاده کنید تا بتوانید تاثیر کار خودتان بر روی نتایج مد نظر کارفرما را به خوبی به او نشان دهید.

ممکن است ما به روش های مختلف باعث شکل گیری ارزش برای سئو سایت کارفرما شویم. به همین علت٬ انجام دادن این کار شاید دشوار و زمان بر باشد. عواملی که ممکن است باعث دشواری این فرآیند شود شامل این موارد است:

  • کارفرما از روش های مختلف برای جذب مشتری استفاده می کند که هر کدام از آن ها دارای بستر، معیار و گزارش های خاص خودشان هستند.
  • کارفرما آگاهی کمی نسبت به سئو دارد.
  • کارفرما به نوعی سازمان دهی کاری ندارد و خیلی نسبت به موضوعاتی مانند ارزش میانگین مشتری و یا نرخ مشتریان نهایی آگاهی ندارد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا ارزش کارهای سئو خودتان را در قالب گزارش سئو به کارفرما نشان دهید. نظرات ارزشمند خودتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود