ابزارهای ارزیابی عملکرد وب سایت – قسمت اول

ارزیابی عملکرد وب سایت,عملکرد سئو سایت,عملکرد وب سایت

بهترین ابزارهای سئو برای بررسی و نظارت بر عملکرد وب سایت را در این مقاله مطرح میکنیم.

هیچ چیزی مانند بروزرسانی های الگوریتم های گوگل نمی تواند باعث سردرگم شدن کامل بازاریاب ها و نگرانی آن ها شود. انگار مسئولین گوگل صبر می کنند تا شما همه کار های خودتان را هماهنگ کنید و آن ها سپس یک به روز رسانی ارائه می کنند که باعث می شود تمام تلاش های شما بیهوده شود و مجبور شوید دوباره همه چیز را بررسی کنید.

البته آن ها مطمئن هستند که هر کاری که میکنند قرار است به نفع همه باشد، هر الگوریتمی که آن ها ارائه می کنند باعث می شود ما یک قدم به نتایج جستجوی صحیح تر نزدیک شویم. اما هنوز در رابطه با این که گوگل چگونه یک وبسایت را ارزیابی می کند و در نهایت چگونه مشخص می کند که کدام سایت ها را در چه جستجوهایی نشان دهد، رمز و راز هایی وجود دارد.

این ابزار می توانند نقش بسیار زیادی در برنامه جستجوی ارگانیک داشته باشد زیرا شما را قادر می سازد تا بر روی المان های مختلف سایت خودتان که از نظر گوگل مهم است، تمرکز کنید. در این پست، ما 13 ابزار مهم را بررسی می کنیم که با استفاده از این ابزار، شما می توانید درست مانند یک بازاریاب و همچنین مثل یک روبات گوگل، سایت خودتان را ارزیابی کنید و مشکلات موجود را شناسایی کنید.

معرفی ابزارهای سئو

  1. Google’s Webmaster Tools
  2. Ahrefs
  3. ابزار HubSpot’s Website Grader
  4. ابزار Check My Links
  5. BuzzStream
  6. ابزار Moz’s Pro
  7. ابزار UpCity’s SEO Report Card
  8. Woorank
  9. SEMrush
  10. Screaming Frog’s SEO Spider
  11. ابزار Found’s SEO Audit
  12. Remove’em
  13. ابزار Varvy’s SEO Overview
  1. ابزار وبمستر گوگل

هزینه : رایگان

هدف : تحلیل وب سایت

شاید بهترین روش برای درک این که گوگل چگونه سایت شما را در نظر میگیرد، پرسیدن از خود گوگل می باشد. ابزار وب مستر گوگل، منابع کاربر پسند و ساده ای هستند که به راحتی مبانی جستجوی گوگل را توضیح می دهند.

به عنوان مثال، ابزار Fetch as Google به شما اجازه می دهد یک URL خاص را همانطور که Google آن را می بیند، ببینید و این کار، برای رفع مشکل سئو ضعیف وب سایت ها، بسیار پر اهمیت و مفید می باشد. شما می توانید با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این ابزار، مشکلات را شناسایی کرده و صفحات خودتان را اصلاح کنید تا نتایج بهتری را در موتور های جستجو به دست بیاورید و حتی می تواند به شما کمک کند وقتی که فکر می کنید سایت شما هک شده است، کد های مشکل دار را رفع کنید.

 ارزیابی عملکرد وب سایت,عملکرد سئو سایت,عملکرد وب سایت

یکی دیگر از ویژگی های بسیار عالی وبمستر تولز، ابزار PageSpeed Insights می باشد. این ابزار، عملکرد سئو سایت شما را از نظر سرعت بر روی بستر های موبایل و دسکتاپ بررسی می کند. با در نظر داشتن این که جستجوهای انجام شده توسط موبایل در حال پیشی گرفتن از جستجو های دسکتاپ است، سرعت صفحه یکی از مهم ترین موضوعات برای جذب بازدید کننده در کسب کار اینترنتی می باشد.

  1. Ahrefs

هزینه : 99 دلار در ماه برای بسته ساده

هدف : جستجوی کلمات کلیدی

Ahrefs، یک منبع پیشرفته از منابع سئو می باشد که سایت شما را ارزیابی کرده و بر اساس آن کلمات کلیدی، لینک و مشخصات رتبه بندی خوبی را به شما ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا در رابطه با محتوای سایت خودتان، تصمیم گیری بهتری داشته باشید. سه مورد از مهم ترین ابزار Ahrefs، شامل موارد زیر می باشد:

  • Site Explorer : که به شما عملکرد صفحه های خاصی از وبسایت را نشان می دهد.
  • Content Explorer : که شما را قادر می سازد تا بر اساس کلمات کلیدی و موضوعات خاص، صفحه هایی که عملکرد بالایی دارند را بررسی کنید.
  • Keywords Explorer : حجم جستجو و نرخ کلیک کلمات کلیدی خاص را ماهانه ایجاد می کند. 

نظارت بر عملکرد وب سایت

زمانی که شما از ابزار Keyword Explorer استفاده می کنید، Ahrefs برای شما “موضوعات اصلی” کلماتی که به دنبال شان بوده اید را ایجاد می کند؛ شما می توانید در تصویر بالا، این موضوع را مشاهده کنید. موضوع اصلی کلمه کلیدی، یک کلمه کلیدی گسترده تر با حجم جستجوی بالاتر نسبت به کلمه کلیدی مد نظر شما می باشد، اما احتمالا جامعه هدف و پتانسیل رتبه بندی این دو کلمه کلیدی مشابه می باشد؛ این موضوعات اصلی، در زمان بهینه سازی یک پست خاص در یک وبلاگ یا یک صفحه خاص، برای شما این فرصت را فراهم می کند تا بتوانید سئو سایت خودتان را بهبود دهید.

  1. ابزار HubSpot’s Website Grader

هزینه : رایگان

هدف : تحلیل وب سایت

در سال 2007، HubSpot ابزاری را با نام Website Grader منتشر کرد که به کسب و کار های مختلف کمک میکند تا فرصت های بهینه سازی موتور جستجو را کشف کنند. به دلیل این که از آن زمان تاکنون تغییرات بسیار زیادی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی ایجاد شده است، این شرکت نسخه جدید و بهبود یافته ای از این ابزار را ارائه کرده است.

ارزیابی عملکرد وب سایت,عملکرد سئو سایت,عملکرد وب سایت

ابزار Website Grader یک ابزار آنلاین می باشد که گزارش های شخصی را مبتنی بر معیار های کلیدی زیر ارائه می کند:

  • عملکرد : این ابزار، اندازه صفحه سایت شما، درخواست ها، سرعت و سایر معیار های کلیدی سئو را بررسی می کند.
  • آمادگی سایت برای موبایل : این ابزار بررسی می کند که آیا سایت شما از نظر موبایل فرندلی و تنظیمات نمایش تصویر با سایز مناسب، سازگاری کافی با موبایل دارد یا خیر.
  • سئو : این ابزار، تعیین می کند که آیا یافتن سایت شما راحت است یا خیر. این ابزار از نظر جستجو توسط انسان و ربات ها، سهولت دسترسی به سایت شما را بررسی می کنند. در تعیین این مورد، این ابزار مواردی مانند عنوان صفحه و متا تگ دیسکریپشن را تحلیل و ارزیابی می کند.
  • ایمنی : این ابزار موضوعاتی مانند گواهینامه های SSL را بررسی می کند. به این روش، این ابزار به بازدید کننده ها ثابت می کند که آیا سایت شما برای ارائه اطلاعات تماس، امن و مجاز می باشد یا خیر.

برای شروع این کار شما تنها به یک URL وب سایت و آدرس ایمیل نیاز دارید. خیلی راحت می توانید اطلاعات خودتان را وارد کنید و یک شاخص بین 1 تا 100 را از سایت دریافت کرده و اطلاعات گسترده ای را در چند ثانیه مشاهده کنید.

جدا از ابزار HubSpot ،Website Grader هم ابزار مختلف پولی سئو را ارائه می کند که با استفاده از آن ها شما می توانید فعالیت های خودتان را با هدف بندی بهتری ادامه دهید.

به عنوان مثال، با استفاده از اپلیکیشن HubSpot Blogging، کاربران می توانند هنگام جستجو، پیشنهادات یا نتایج فوری را دریافت کنند. این ظرفیت مفید، مانند یک چک لیست برای تولید کننده های محتوا با هر سطح از مهارت عمل می کند. مشتری های HubSpot، همچنین به اپلیکیشن Page Performance ،Sources Report و اپلیکیشن Keyword هم دسترسی دارند و می توانند از آنها استفاده کنند. بستر بازاریابی HubSpot هم ابزاری را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید برای کلمات کلیدی جستجو کنید، عملکرد آن ها را بررسی کنید، رشد جستجوی ارگانیک را بررسی کرده و صفحه هایی را که ممکن است به صورت کامل بهینه نشده باشند، شناسایی و ایراد آن ها را رفع کنید.

  1. Check My Links

هزینه : رایگان

هدف : بهینه سازی لینک

برای اطمینان از اینکه لینک های داخلی و خارجی یک صفحه از سایت شما به درستی کار می کنند یا نه، میتوانید Check My Links را بررسی کنید.

ارزیابی عملکرد وب سایت,عملکرد سئو سایت,عملکرد وب سایت

ابزار بررسی لینک شکسته، ناشران مطالب و یا ویراستار ها را قادر می سازد تا قبل از این که یک مطلب را بر روی سایت قرار دهند، مشکلات را رفع کنند. مثلا یک سایت مانند ویکی پدیا را در نظر بگیرید. صفحه ویکی پدیا برای عبارت “بازاریابی” شامل تعداد 711 لینک می باشد. ابزار  Check My Links نه تنها در چند ثانیه توانست کل این 711 لینک را بررسی کند، بلکه هفت لینک معیوب را شناسایی کرده و آن ها را گزارش کرد.

این ابزار، تمام لینک های خوب را به صورت سبز هایلایت می کند و لینک های شکسته را هم به صورت قرمز هایلایت می کند و به این صورت، به راحتی می توان لینک های خراب و غیر فعال را شناسایی کرد.

  1. BuzzStream

هزینه : یک دوره 14 روزه رایگان، سپس دوره های ماهانه با هزینه 24 دلار

هدف : ایجاد لینک

BuzzStream می تواند یکی از ارزان ترین روش ها برای مدیریت ارتباط با افرادی باشد که می توانند لینک های ورودی به وب سایت شما ایجاد کنند.

بک لینک های وبسایت شما یکی از مهم ترین موضوعات برای رتبه بندی مناسب در گوگل می باشند. BuzzStream شما را قادر می سازد تا به دنبال افراد مناسب بگردید، پیام های ایمیل مناسبی را ایجاد کرده و این موضوع را پیگیری کنید که چه کسانی درخواست ایجاد لینک را از طرف شما پذیرفته اند. درخواست های ایجاد لینک شما مانند تصویر زیر خواهد بود :

ارزیابی عملکرد وب سایت,عملکرد سئو سایت,عملکرد وب سایت

BuzzStream به شما کمک می کند تا نامزدهای احتمالی برای توسعه لینک هایتان را بر اساس زمینه فعالیت و میزان مشارکت آن ها بر روی شبکه های اجتماعی مختلف، شناسایی کنید؛ بنابراین شما می توانید با استفاده از این ابزار مشخص کنید که چه کسانی بهترین گزینه برای درخواست بک لینک های شما هستند و باعث می شوند که رتبه بندی شما در گوگل بهبود پیدا کند.

ادامه ابزارهای سئو و آنالیز سایت را در قسمت بعدی این مقاله مطرح و بررسی خواهیم نمود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود