
ابزارهای سئو یکی از بخش های بسیار اصلی و مهم در زمینه بهینه سازی صفحات سایت شما می باشند. تعداد بسیار زیادی ابزار سئو در فضای مجازی وجود دارد که خیلی از آن ها خدمات خود را در ابتدا به صورت رایگان و بعد از مدتی به شکل پولی ارائه می کنند. حال کاری که در این مقاله سعی کرده ایم انجام دهیم این است که برترین ابزارهای رایگان سئو را برای شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن ها روند فعالیت های خود را به خوبی تقویت کنید.
یکی از دلایل مفید بودن استفاده از ابزارهای رایگان سئو این است که این دسته از ابزارها برای کسب و کارهای نوپا می توانند بسیار کاربردی باشند؛ در عین حالی که هیچ هزینه اضافی را برای آن ها ایجاد نخواهند کرد.
بر اساس آمارهای به دست آمده از گوگل، حدود 20 درصد از تمامی سئوکاران، از ابزارهای سئویی استفاده می کنند که خدمات رایگان دارند. البته دقت داشته باشید که ابزارهای برتر که اطلاعات بسیار مفید و جامعی را در اختیار شما قرار می دهند، کمک های بهتری نسبت به موارد رایگان می توانند داشته باشند. با این حال در این مقاله بهترین ابزارهای موجود را که کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد، جمع آوری کرده ایم.
ما در نیوسئو به واسطه تحقیقی که بر مراجعین خود داشتیم، یک لیست از ابزارهای مورد استفاده آن ها که برای بهینه سازی سایت کاربرد فراوان دارند، درست کردیم و اکنون قصد داریم معرفی ابزارهای سئو را در این مقاله برای شما عزیزان انجام دهیم.
ابزارهای رایگان سئو سایت
در این مقاله معرفی ابزارهای سئو ممکن است کمی طولانی باشد. در نتیجه اگر سریعا می خواهید به شکل سریع بهترین ابزارها را بشناسید، پیشنهاد ما استفاده از 3 ابزار زیر می باشد:
- Yoast SEO
- Ahrefs Backlink Checker
- Ubersuggest
ابزار Keyword Everywhere در گذشته خدمات خود را به صورت رایگان برای کاربران ارائه می کرد؛ اما این ابزار سئو اکنون خدمات خود را تنها در صورتی ارائه می دهد که شما هزینه هایی را پرداخت کرده باشید. البته دقت داشته باشید که این ابزار می تواند کارایی بسیار زیادی داشته باشد ولی چون رایگان نیست، ما از این لینک ابزارهای سئو آن را حذف کرده ایم.
البته برخی از مواردی که در ادامه بیان می کنیم، به طور 100 درصد رایگان نیستند. یعنی شما ممکن است برای هر کدام از آن ها یکسری محدودیت خاص داشته باشید. همچنین آن ابزارهایی که برای مدت زمان محدودی خدمات رایگان به کاربران خود ارائه می کردند نیز از این لیست حذف شده اند.
حالا وقتشه! اینو بخون: 4 ابزار شگفت انگیز سئو برای طراحان سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
1. ابزار Ahrefs Backlink Checker
ابزار Ahrefs Backlinks Checker به شما این امکان را می دهد تا 100 بک لینک هر وب سایت یا URL را که می خواهید مشاهده کنید؛ بدون خرید هیچ گونه اشتراک خاصی. با استفاده از این ابزار می توانید به اطلاعات زیر دست پیدا کنید:
- 5 صفحه اول از نظر لینک های داده شده به آن ها
- 5 انکر تکست که بیشترین تکرار را دارند
- تعداد بک لینک ها و referring domains وب سایت
- رتبه دامنه DR سایت مورد نظر
این ابزار به شدت برای کسب و کارهایی که قصد تحلیل عملکرد رقبای سایت خود را دارند، کارساز است. توجه داشته باشید که شما این اطلاعات را بدون پرداخت هیچ هزینه ای در اختیار خواهید داشت. این ابزار همچنین به شما ایده هایی برای تحقیق عبارات کلیدی و بهینه سازی محتواهایی که قابلیت دریافت لینک های بیشتری دارند را ارائه می کند. در نتیجه شما می توانید پست های رقبای خود را بررسی کنید و متوجه شوید که آیا رقیب مورد نظر توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد یا خیر.
2. ابزار Animalz Revive
با این ابزار می توانید محتوای سایت خود را همواره تازه و جدید نگه دارید. داشتن محتواهای جدید و بروز، یکی از اصلی ترین فاکتورهای سئو سایت به شمار می رود. با استفاده از ابزار Animalz Revive می توانید وضعیت ترافیک محتواهای خود را در بازه های زمانی متفاوت بر روی نمودار مورد بررسی قرار دهید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام صفحات نیاز به بروز رسانی و بهینه سازی مجدد دارند.
3. ابزار AnswerThePublic
یکی دیگر از ابزارهای بررسی سئو سایت AnswerThePublic می باشد. مبحث کلمات کلیدی از زمانی که جستجوی صوتی نیز در بین کاربران، افزایش محبوبیت پیدا کرده است، دچار چالش های زیادی شده است. به همین منظور، بخش کلمات کلیدی طولانی در بین دیگر عبارات کلیدی به طور منظم در حال افزایش می باشد.
ابزار AnswerThePlublic مواردی مثل مقاله های سایت، پست های شبکه های اجتماعی و … را بررسی می کند تا متوجه شود که کاربران بیشتر در مورد چه مسائلی در حال پرس و جو می باشند. بعد از آن، نتایج این پرس و جوها را به عنوان عبارات کلیدی در نظر می گیرد و یک لیست کلمات کلیدی بسیار قدرتمند را برای شما ارائه می کند. این اطلاعات در زمینه های مختلفی به شما کمک می کند؛ مثل موارد زیر:
- این ابزار مجموعه ای عبارات را دریافت می کند و بر اساس آن ها به شما ایده هایی برای تولید محتوا سایتتان ارائه می کند.
- با این ابزار می توانید عناوین مناسبی برای مقاله های سایت خود تعیین کنید.
- شما می توانید به جدیدترین و پرجستجوترین عبارت های کلیدی دسترسی داشته باشید.
- شما با استفاده از این ابزار به صورت دقیق می توانید متوجه شوید که مردم چگونه و به چه نحوی به دنبال یک موضوع می گردند.
به طور کلی موتورهای جستجو برای این هدف ایجاد شده اند که پاسخ های مناسبی برای پرسش های افراد پیدا کرده و آن ها به نمایش بگذارند. حال اگر هدف اصلی کسب و کار اینترنتی شما نیز همین موضوع می باشد، این ابزار می تواند به خوبی به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.
4. ابزار Bing Webmaster Tools
ابزار Bing Webmaster Tools پربازده ترین و پرکاربردترین ابزارهای سئو سایت به شمار می رود. یکی از ویژگی های ابزارهای سئو سایت این است که بتوانند به طور مداوم بر اطلاعاتی که ارائه می دهند، اضافه کنند. این ابزار بهترین عملکرد را در این زمینه از خود نشان داده است؛ چراکه داده هایی که برای شما نمایش می دهد به طور منظم در حال گسترش می باشند. طبیعتا اگر شروع به استفاده از این ابزار سئو بکنید، به سرعت شاهد پیشرفت روند بهینه سازی سایت خود خواهید بود.
5. ابزار Check My Links
Check My Links یک ابزار سئو رایگان می باشد که به افراد کمک می کند تا پروسه لینک سازی وب سایت خود را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهند. این پلاگین به سرعت صفحه مورد نظر شما را تحلیل می کند و مشخص می کند که چه لینک های شکسته شده یا اشتباهی در ارتباط با سایت شما وجود دارند.
نکته بعدی این است که شما با ابزار Check My Links می توانید استراتژی محتوا سایت خودتان را هم ارتقا دهید. در صورتی که نتوانستید عنوان مناسبی برای تولید محتوا انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم که وارد این ابزار شده و لینک های شکسته شده و اشتباه را شناسایی کرده و سپس برای موضوعی که این لینک ها دارند، شروع به تولید محتوای مجدد کنید.
6. ابزار Checkbot
بسیاری از متخصصین سئو در پاسخ به سوالاتی که در مورد معرفی ابزارهای سئو می باشد، استفاده از ابزار Checkbot را به افراد پیشنهاد می کنند. راه اندازی و استفاده آسان یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این پلاگین می باشد؛ چراکه افرادی که در زمینه سئو سایت مبتدی نیز هستند می توانند به خوبی از کاربردهایی که Checkbot دارد استفاده کنند.
این ابزار به شما کمک می کند تا لینک های شکسته شده را برطرف کنید، محتواهای تکراری را حذف کنید، URL هایی با قابلیت خوانایی بالا ایجاد کنید، از ریدایرکت های موقت خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که هر عنوان صفحه دارای ساختاری منحصر به فرد می باشد.
نکته دیگر اینکه سرعت سایت یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای آن اهمیت زیادی قائل می باشد و به آن دسته از سایت هایی که بتوانند سرعت بارگذاری بالایی داشته باشند، رنک مناسبی نیز می دهد. در نتیجه، با استفاده از این ابزار می توانید اقدامات بسیار مفیدی در مورد بهینه سازی سرعت صفحات سایت خود انجام دهید.
ادامه…
ابزارهای گوگل برای سئو توسط این شرکت در اختیار مدیران وب سایت ها قرار می گیرد تا به بهترین شکل ممکن عملیات تحلیل سئو و بهبود تجربه کاربری را انجام دهند، مواردی مثل عملکرد صفحه، تگ های موجود در سورس، واکنش گرایی و… در بهبود و ارتقاء رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو تاثیرگذار هستند که ما قصد داریم در این مقاله ۴ مورد از ابزارهای رایگان سئو را که به شما در اندازه گیری و شناسایی این موارد کمک می کنند معرفی کنیم.
ابزار Lighthouse
Lighthouse یکی از ابزارهای گوگل برای سئو است که موارد مربوط به عملکرد صفحه وب را نشان می دهد، این ابزار در مرورگر Chrome تعبیه شده است که توسط آن می توانید اطلاعاتی در مورد یک صفحه وب به دست آورید.
روش های دسترسی به ابزار Lighthouse:
- اگر سیستم عامل شما ویندوز است، در مرورگر Chrome دکمه F12 را فشار دهید.
- در ویندوز و مک، روی صفحه وب موردنظر کلیک راست کنید، سپس گزینه Inspect را انتخاب کنید و بعد وارد تب Lighthouse شوید.
- در سیستم عامل مک کلیدهای ترکیبیCommand+Option+C را فشار دهید.
- در لینوکس و ویندوز کلیدهای Control+Shift+C فشار دهید.
اطلاعاتی که Lighthouse ارائه می دهد شامل ۵ دسته اصلی می شوند
- Performance
- Progressive Web App
- Best Practices
- Accessibility
- SEO
استفاده از داده های این پنج دسته به بهبود دیده شدن در نتایج جستجو برای بیشتر صفحات وب کمک می کند، قابلیت دسترسی یا همان Accessibility صرفاً یک معیار سئو نیست، ولی جهت بهبود تجربه کاربری اثر بخش است، همچنین در بخش SEO موجود در Lighthouse مواردی که برای گوگل اهمیت دارد نمایش داده می شود.
برخی از مواردی که Lighthouse ارائه می دهد
- متاتگ Viewport
- اطلاعات مربوط به عناوین
- متاتگ توضیحات (Description)
- وضعیت کدهای HTML
- انکرتکست ها
- وضعیت صفحه برای Crawl و Index شدن
- تائید شدن تگ Hreflang
- تائید شدن Canonical
- سازگاری با تلفن همراه
- خوانایی فونت برای تلفن های همراه
- مناسب بودن یا نبودن المان های قابل کلیک در تلفن همراه.
- اطلاعات مربوط به بررسی فایل Robots.txt
- موفق بودن یا نبودن کدهای مربوط به HTTP
چرا باید از ابزار Lighthouse استفاده کنیم؟
این ابزار یکی از ابزارهای سئو سایت است، زیرا نشان دهنده نظر گوگل در مورد 10 شاخصی است که باید به آن ها توجه کنیم، Lighthouse از دسته ابزارهای رایگان سئو است که توسط گوگل ساخته شده ینی معیارهایی که بررسی می کند برای این موتور جستجو اهمیت دارند و اگر گوگل احساس می کند این معیارها مهم هستند، پس قطعاً مهم هستند و شما هم باید اقدامات لازم را جهت بهینه سازی مواردی که در این ابزار وجود دارند به عمل آورید.
ابزار Page Speed Insights
Page Speed Insights یکی دیگر از ابزارهای گوگل برای سئو که نمرات و اطلاعات مربوط به عملکرد هسته وب سایت را ارائه می دهد، در این ابزار معیارهای مهمی توسط گوگل تعیین شده اند که نشان دهنده کیفیت تجربه کاربری در یک وب سایت است.
این اطلاعات مهم هستند زیرا رفع مشکلاتی که در این ابزار جدی و مهم شناخته شده اند، باعث افزایش نرخ تبدیل و همچنین باعث افزایش رتبه وب سایت می شود، این ابزار آنلاین مواردی را که باعث کند شدن سرعت لود وب سایت می شوند ارائه می دهد و پیشنهاداتی جهت چگونگی رفع آن مشکلات عرضه می کند، به طور مثال نشان می دهد که کدام یک از فایل هلی JavaScript یا CSS سرعت سایت را کاهش می دهند، کدام تصاویر بیش از حد حجیم هستند، و نکات متعدد دیگری نیز برای سرعت بخشیدن به صفحات وب ارائه می دهد.
چرا باید از اطلاعات Page Speed Insights استفاده کنیم؟
این ابزار نه تنها راه حل های مفیدی را برای مسائل فنی پنهان که بر سرعت صفحه تأثیر منفی می گذارند ارائه می دهد، بلکه منبعی برای یادگیری این مسائل است، هر موضوع و معیار مهم به یک صفحه از قسمت توسعه دهندگان گوگل (google.developers.com) لینک داده شده است که اطلاعات و توضیحات جامع و کاملی در مورد چگونگی رفع مشکلات ارائه می دهد.
ابزار Safe Browsing Test
گوگل روزانه میلیاردها صفحه را بررسی می کند تا بدافزارها را شناسایی کند، ابزار Safe Browsing Test در صورت وجود بدافزار در یک وب سایت آن را گزارش می دهد، این ابزار همچنین تاریخ آخرین باری را که سایت از نظر بدافزار بررسی شده است را ارائه می دهد که ممکن است برخی از سایت ها بیشتر از سایرین مورد آزمایش قرار بگیرند.
چرا باید از ابزار Safe Browsing Test استفاده کنیم
بسیاری از افراد امنیت وب سایت را یک مشکل در سئو نمی دانند، اما هنگامی که یک صفحه هک شود و ازلحاظ امنیتی مشکل داشته باشد به سرعت آدرس (URL) آن از گوگل حذف می شود، پس مسائل مربوط به امنیت یک معیار مهم در سئو به شمار می آیند، به همین دلیل امنیت وب سایت باید بخشی از فرآیند سئو شما باشد، عدم تأمین امنیت سایت می تواند میزان نمایش را در صفحات نتایج جستجو گوگل به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
ابزار Google Trends
Google Trends یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو است که اطلاعاتی درباره محبوبیت کلمات کلیدی ارائه می دهد و همچنین این اطلاعات را بر اساس زمان و موقعیت جغرافیایی تقسیم بندی می کند، بخش زمانی می تواند تصویری از نحوه تأثیر فصل ها بر کلمات کلیدی به شما ارائه دهد، همچنین می تواند به شما نشان دهد که کلمه کلیدی مدنظر شما محبوبیت خود را از دست داده است یا خیر.
چرا باید از ابزار Google Trends استفاده کنیم؟
توسط Google Trends و نمودار مربوط به عبارات کلیدی آن می توانید مشاهده کنید ثبات میزان جستجوهای عبارت کلیدی چقدر است، این امر به تدوین استراتژی تولید محتوای شما کمک می کند و مشخص می کند باید روی چه عباراتی بیشتر کار کنید.
همچنین این ابزار برای تحقیقات رقابتی نیز مهم است و می تواند به شما نشان دهد که مردم اغلب در گوگل چه عباراتی را با نام تجاری رقیب شما جستجو می کنند، اگر نمودار مربوط به این عبارات سعودی باشد برای شما مناسب نیست، اگر نمودار نزولی باشد یعنی زمان مناسبی است که شما بر روی آن عبارات کار کنید، همچنین اگر نمودار حالت ثابتی داشته به این معناست که رقیب شما در آن عبارت خوب کار می کند و شما باید نقاط ضعف آن را مورد بررسی و شناسایی قرار دهید و آن ها را برای خود تبدیل به نقاط قوت کنید.
ابزار ها بهینه سازی وب سایت و تجربه کاربری چه اهمیتی دارند؟
ابزارهای سئو برای در نظر گرفتن و تحلیل نکات مهم و تأثیرگذار ساخته شده اند پس بهتر است از آن ها استفاده کنیم، ولی صرفاً با تکیه به داده های این ابزارهای نمی توان گفت فرآیند بهینه سازی سایت و تحلیل سئو به خوبی انجام شده است، آن ها فقط ابزار هستند و درنهایت این خودمان هستیم که با استفاده از داده های این ابزارها باید بهترین تصمیم را بگیریم.
این ابزارها را گوگل برای سئو وب سایت ها ارائه کرده است پس می توانید دقیقه آنچه که گوگل از یک وب سایت با کیفیت انتظار دارد را توسط آن ها مشاهده کنید، با استفاده از آن ها وب سایت خود را بهینه کنید و با آنچه کاربران و گوگل می خواهند تطبیق دهید.