6 آزمایش سئو سایت

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

آزمایش سئو و بررسی تاثیر عوامل مختلف بر روی آن، اغلب توسط سئوکاران حرفه ای انجام می شود. در این مقاله به 6 آزمون سئو سایت میپردازیم که میتوانید بر روی سایت خود اعمال کنید. 

هیچ کس مطمئنا به طور صد در صد همه چیز را درباره سئو نمی داند. ما حدس میزنیم ۲۰۰ فاکتور رنک دهی وجود داشته باشد. به هر حال در ابتدای لیست این فاکتورها، لینک ها، محتوا و الگوریتم rankbrain قرار می‌گیرند.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

هرگز گوگل به شما نمی گوید که دقیقا و گام به گام باید چه کارهایی را انجام دهید.

ما فکر میکنیم الگوریتم ها به برندهای معروف جایزه می دهند. مواردی مثل اشارات زیاد به برند، بک لینک های باکیفیت و محتوای جالب چیزی است که الگوریتم ها به آن رنک بالا می دهند.

در بعضی از وبلاگ ها پست های 16 صفحه ای درباره نکته های بهینه سازی وب سایت می خوانید. اما اگر می خواهید ترافیک سایت تان را با روش های اصولی افزایش دهید، باید ببینید که برندهای بزرگ چه کارهایی را انجام نمی دهند و سپس ببینید از آن کارها کدام برای شما مفید است. (به جای اینکه صرفا به حدس و گمان بقیه اکتفا کنید)

آیا آماده اید که دست به کار شویم؟ در اینجا شش تست سئو آورده ایم که می توانید سایت تان را با آن بسنجید.

اما قبل از شروع، باید یک نکته را به شما گوشزد کنم.

نحوه اجرای آزمایش های سئو

هر بازاریابی باید این نکته های ارزشمند را درباره آزمون های سئو را بداند.

باید صفحات فرودتان (landing page) را بررسی کرده تا ببینید که کدام یک از آنها بالاترین نرخ یا زمان تبدیل را دارد؟ سپس بررسی کنید که کدام از آنها نتایج جستجوی بیشتری را به سمت خود هدایت میکند. با این کار میتوانید بفهمید که کدام یک از صفحات خوانندگان بیشتری دارد (هر چند در بلند مدت کاری انجام نمی دهند).

لطفا قبل از اینکه این صفحه را روی سرور تان قرار دهید، تعدادی کلمه کلیدی روی آن قرار دهید.

بدیهی است که این کار ایده آل نیست، کاملا خوب هم نیست، بلکه در حد متوسط خوب است. اما ما برای کار متوسط کار نمی کنیم. رقبای شما در حد متوسط تلاش نمی کنند، بلکه دو برابر این مقدار تلاش و هزینه می کنند و در جواب آنها شما باید آزمایش های سئو را انجام دهید.

برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • تجربه در مقایسه با کنترل: هرگز عناوین صفحات فرود (landing page) را برای کمپین های پولی تغییر ندهید. شما باید یک قطعه را انتخاب و آن را تحت شرایط کنترل شده، بارها اجرا کنید تا بتوانید ریسک تان را محدود کنید.
  • قطعه بندی: بطور مشابه شما هرگز نباید برای هر کمپین پولی یک صفحه فرود جدید ایجاد کنید. در عوض باید یک کلمه کلیدی، یک کمپین، یا 10 درصد ترافیک را برداشته و دوباره از یک قطعه کوچکتر از حد معمول برای کنترل تغییرات استفاده کنید.
  • قابلیت تکرار: نتایج مثبتی را بدست آورده اید؟ خب دوباره همان ها را انجام دهید. یکبار امتحان ضرری ندارد.

نکته اینجاست که باید در این مورد با احتیاط حرکت کنید. شما نباید کاری انجام دهید که در صورت اشتباه کردن کار، نتوانید آن را جبران کنید. اگر دقیقا ندانید که باید با تغییرات جدید چگونه برخورد کنید، احتمال دارد سایت شما از ایندکس گوگل خارج شود و این قطعا مطلوب شما نیست.

حالا آستین را بالا بزنید و آماده شوید تا برخی از آزمایشات سئو را انجام دهیم.

  1. حذف تگ های bold

تراکم کلمات کلیدی به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار مورد استفاده قرار می گیرد. شما در زمان گذشته می خواستید تعداد خیلی زیادی عبارت کلیدی را در یک محتوای کوچک بگنجانید تا موفقیت خود را تضمین کنید.

استفاده بیش از حد از عبارت کلیدی نیز به سرعت تبدیل به یک تکنیک همه گیر شد (در واقع در یوتیوب هم هنوز استفاده از این تکنیک کاربرد دارد). تئوری کاربردی این است که اگر میزان کمی از یک تکنیک موثر باشد، مقدار زیاد از آن قطعا نابود کننده خواهد بود.

چند سالی می شود که شروع به کار کردیم و ما هنوز از ترفندهای همیشگی استفاده می کنیم. برای مثال کلمه های کلیدی bold شده.

در صورت امکان سعی کنید آنها را داخل تگ h2  قرار دهید.

 این کار احمقانه بنظر میرسد، معمولا جواب نمی دهد. چون این کار خیلی مسخره است.

به نظر می رسد، یک آزمایش سئو بطور عجیبی نشان می دهد که استفاده از تگ های نتیجه معکوس می دهد.

Alistair Kavalt در sycosure تصمیم گرفت بعد از مطالعه آن در SEOPressor آن را مورد آزمایش قرار دهد. در سپتامبر 2017، Alistair تصمیم گرفت تگ های bold شده را به کلمه های کلیدی اصلی در صفحه زیر اضافه کند.

حدس بزنید این عبارت کلیدی چه بود:

آزمون های سئو,تست سئو,تغییر آدرس url

او این تغییرات را فقط در یک صفحه سایت اعمال کرد و یک ترکیبی از چک لیست رتبه بندی که در SerpBook آمده است انجام داد و دید که نتابج بطور مداوم تغییر میکند.

Alistair مجبور نبود مدت زیادی را صبر کند، سه روز بعد صفحه 53 واحد افت کرده بود، واقعا از SERPs ناپدید شده بود.

تگ bold,سئو سایت

چند روز بعد او به اندازه کافی وقت داشت و او تگ های bold شده را حذف کرد و دوباره منتظر ماند تا ببیند چه اتفاقی می افتد.

در 17 سپتامبر، یک هفته پس از ناپدید شدن از سیستم رتبه بندی وتنها چند روز پس از حذف تگهای bold شده، صفحه دوباره به مکان اولیه اش برگشت.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

سرانجام صفحه در همین نقطه ثابت شد، اما مفهوم آن روشن بود. تگ های bold مهم هستند، اما نه به روشی که شما فکر می کنید. اگر شما هنوز از کلمات کلیدی bold شده در صفحات سایت تان استفاده می کنید، آنها را حذف کرده و بینید چه اتفاقی برای رنکینگ سایت تان می افتد.

  1. جدا کردن تاریخ از url ها

احتمالا شما وبلاگ تان را سال ها قبل طراحی کرده اید.

Permalink، آدرس کامل و ثابت یک صفحه از سایت است و در هر پست یا صفحه دیگری از سایت استفاده می شود. یک permalink شامل نام آدرس دامنه و قسمت های دیگری می شود که بعد از آن در آدرس قرار می گیرند. این قسمت ها ممکن است شامل تاریخ انتشار، دسته بندی مطلب یا هر چیز دیگری باشد. یک permalink ساده موجب فهم بهتر آدرس و اشتراک گذاری راحت تر آن می شود.

هنگام شروع کار حتما از permalink ها استفاده کنید. معمولا استفاده از یک permalink سفارشی در وردپرس امری رایج است.

برای مثال، مطابق زیر، یکی را انتخاب کنید، بهتر است از url استفاده کنید که شامل تاریخ می شود.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

به چه دلیل؟ در صورتی که بعدا تنظیمات permalink تان را تغییر دهید ممکن است سبب بروز خطای 404 در کل سایت تان شود. تغییر آدرس url در سئو مانند خودکشی است، مگر اینکه شما دقیقا بدانید چکار می کنید (و چطور آن را تصحیح کنید)

پس دقیقا ساختار یک permalink مطلوب به چه شکل است؟ وجود داشتن تاریخ در url خوب است یا بد؟

Harsh از shoutMeLoud تصمیم گرفت جواب این سوال را پیدا کند: او ابتدا ادعا کرد که حذف تاریخ باعث تاثیر مثبت در رتبه بندی سایت در موتور جستجو می شود. سپس آن را آزمایش کرد.

دلیل او این بود که فقط مرتبط بودن محتوا کافی است. بعضی از پست های قدیمی وبلاگش که در تاریخ 2008 بود را انتخاب کرد. آنها محتوای مفیدی داشتند. هنوز هم می شود از آنها استفاده کرد. اما هر کس که تاریخ 2008 را در رشته url می دید، بلافاصله می پرسید که آیا این مطلب هنوز هم اعتبار دارد؟

سپس او این کار را با دو روش امتحان کرد: پستهای وبلاگ که شامل تاریخ در url آن می شد و پست های بدون تاریخ.

افزودن تاریخ سبب شد که ترافیک افت پیدا کند.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

حذف این تاریخ‌ ها باعث بالا رفتن رنکینگ و ترافیک می‌ شود.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

اولین فرضیه به نرخ کلیک (CTR) در صفحه نتایج گوگل (SERP) اشاره داشت. محتوای تاریخ گذشته ناچارا قدیمی به نظر می رسد.

اگر دو نتایج برابر دیدید که در موارد دیگر آن هم برابر بود، ممکن است از پست قدیمی صرف نظر کرده و پست جدید را انتخاب کنید.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

حذف تاریخ از قسمت matadata سایت تان هم معمولا آسان است. ممکن است در این زمینه نیاز به کمک فنی هم داشته باشید، اما فقط معمولا حذف یک خط از کد سایت یا تم قالب، انجام می شود.

هنگامی که تاریخ را از permalink تان حذف می کنید، باید احتیاط کنید. مطمئن شوید که در مورد ریدایرکت ها اطلاع کافی دارید.

ادامه…

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

  1. بهینه سازی dwell time

این آزمایش در ابتدا توسط Duane Forrester معرفی شد. او قبلا در bing روی زمان توقف (dwell Time) کار میکرد.

Dwell time یعنی مدت زمانی که کاربر پس از جستجو وارد صفحه ای می شود و دوباره به موتور جستجوگر باز می گردد. به بیان ساده تر مدت زمانی که کاربر در صفحه اقامت می کند. به طور ایده آل هرچه زمان توقف بیشتر باشد، بهتر است.

وقتی که به آن فکر می کنید حس خوبی به شما دست می دهد.

بر خلاف باور رایج، سئو درباره رنکینگ سایت، کلمات کلیدی و … نیست. بلکه درباره پاسخ به درخواست های جستجو است، سئو درباره این است که به افرادی که به دنبال یک موضوعی هستند، بهترین نتایج را ارائه دهیم.

هدف شما با هدف جستجو باید مطابقت داشته باشد.

هر کس که وارد سایت تان شود و سپس چند ثانیه بعد دکمه back را فشار دهد، زمان توقف (dwell Time) آن کوتاه است و این یک نشانه بد است که نشان می دهد شما برای کاربری که به دنبال یک موضوعی است، محتوای مناسبی را ارائه نکرده اید.

احتمالا فکر می کنید که این همان Bounce Rate یا Time on Page است که قبلا از آن استفاده کردید. اما Dwell time با Bounce Rate برابر نبوده و تفاوت های جزئی با هم دارند.

Dwell time یک مفهوم است، چون به ما می فهماند که باید چطور صفحات تان را طراحی کرده و چه چیزی در آن قرار دهید.

به همین دلیل “پست های بلند، رتبه بهتری از پست های کوتاه دارند”. نه به خاطر اینکه مردم آنها را مطالعه می کنند (آنها اینکار را نمی کنند)، بلکه پست های بلند باعث می شود کاربر، زمان بیشتری در صفحه باقی بماند.

سال ها قبل، Dan Shewan در wordStream با ارائه دو مثال مختلف نشان داد که گوگل می تواند Dwell time را اندازه گیری کند.

اولین مثال برای کاربرانی بود که نتایج را برای یک دامنه خاص محدود کرده بودند.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

و مثال دوم دقیقا معکوس مثال اول بود و آن گرفتن محتوای بیشتر از همان منبع بود.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

از آنجایی که ما چندین مطالعه دیگر را انجام دادیم، تایید می کنیم که dwell time تا حدودی تاثیری بر رتبه بندی دارد.

آزمایش این مورد نسبتا آسان است و باید با بهبود محتوای خود شروع کنید. به پست هایی که رتبه خوبی دارند، اما نه خیلی خوب و در “بالای صفحه دوم” قرار دارد نگاهی بیندازید:

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

Bounce Rate بالا با time on the page پایین، به معنای این است که هدف و قصد جستجوگر کاملا برآورده نشده است. اما لازم نیست کاری انجام دهید، فقط روی بهبود محتوا کار کنید.

1- بروز کردن آنها

2- کمک به خوانایی محتوا

3- افزودن بخش های جدید

4- ارتقا محتواهای بصری

5-  درج یک لیستی از محتوا برای کمک به جستجوگران

6- استفاده از فایل صوتی و تصویری برای خلاصه کردن اطلاعات صفحه

7- قرار دادن لینک داخلی برای مقالات مرتبط در وبلاگ تان

حال نتایج را مشاهده کنید.

  1. حذف محتوای بی کیفیت سایت

هر چیز بزرگترش بهتر است، صفحات بزرگتر، ترافیک بیشتر و … درسته؟ نه دقیقا. بلکه بر خلاف یک آزمون سئو که در Moz انجام شد، کمتر، می تواند بیشتر را نیز به ارمغان بیاورد!

Everett Sizmone یک مثال برای وب سایت به وسیله حذف مواردی که کمکی در بهبود کیفیت وب سایت نمی کند، آورده است.

Brian Dean یک ایده مشابه را پیشنهاد داده است. این نظریه نشان می‌ دهد که هر چه تعداد محتوای کم اهمیت شما کمتر باشد، سیگنال کیفیت کلی سایت شما بالاتر می‌ رود. این نظریه، مشابه با Adwords Quality Score است که میزان سازگاری کمپین تبلیغاتی شما را با کاربران تان مشخص می کند. 

Everett از QR) QualityRank) به عنوان روشی استفاده می کند که توضیح میدهد چطور این سیگنال ها کار میکنند. حذف محتوای کم کیفیت و کم ترافیک، نمره کلی سایت شما را افزایش می دهد.

برای مثال شما 30 تا 50 درصد از محتوای کم اهمیت تان را حذف میکنید. حال فقط بخش های وسط و بالایی باقی مانده است. با حذف صفحات کم ارزش، کیفیت تا حدی بالا می‌ رود.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

در زیر همان مثال را بعد از حذف نیمی از محتوای غیر مفید از بخش پایین را نشان می دهیم.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

شما بلافاصله QualityRank را با 10 امتیاز افزایش دادید بدون این که هر کاری دیگری انجام دهید. Everett چند مثال و مطالعات موردی دیگر هم درباره نحوه حذف کردن محتوای بی کیفیت و تاثیر آن روی سئو سایت را نشان می دهد.

1800doorbell ترکیبی از ترفندهای فنی در کنار حذف محتوای کم کیفیت را اجرا کرده بود و بازدهی جستجوی ارگانیک آن 96 درصد افزایش یافته بود.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

سایت asherfs نتیجه آزمایش اش که نشان از رشدی عظیم در یک سال بود را منتشر کرد. دوباره آنها تاکید زیادی روی حذف محتوای بی کیفیت داشتند (به همراه سایر تکنیک های فنی دیگر).

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

Everett پیشنهاد می دهد ابتدا یک بازبینی محتوا را اجرا کنید تا صفحات با کمترین کارایی مشخص شود. برای مثال، می توانید صفحات را با موارد زیر پیدا کنید:

1- بدون ترافیک جستجوی ارگانیک

2- رنک بیشتر از 50

3- بدون بک لینک

4- بدون اشتراک گذاری در شبکه اجتماعی

حذف کامل یک محتوا، ممکن است سبب ایجاد نتایج ناخواسته و لینک های شکسته شود و در عوض، باید یک تگ noindex در صفحات کم کیفیت اضافه کنید. با این روش، از نظر فنی هنوز هم روی سایت وجود دارند، اما از دید موتور جستجو پنهان می شود.

  1. عدم تاکید بر روی لینک های nofollow

شما می دانید که لینک ها مهم هستند و قبلا در مورد کیفیت آنها مطالبی را آموختید. برای مثال لینک هایی که از سایت نیویورک تایمز دریافت می کنید با ارزش تر از لینک هایی است که از سایت Bob’s SEO Fairy می گیرید.

در شرایط یکسان، لینک های follow ارزش بیشتری از لینک های nofollow دارند.

کامنت های یک وبلاگ را درنظر بگیرید. بیشتر افراد سعی دارند از طریق قرار دادن لینک های خود در نظرات، بازدید کننده و ترافیک بیشتری به سمت وب سایت خود جذب کنند که این کار نوعی اسپم است. اما بیشتر سیستم های کامنت گذاری به طور خودکار یک لینک nofollow را در لینک های کاربران قرار می دهند تا از این رفتار کاربران جلوگیری کنند. این کار به موتور جستجو می گوید که این لینک فاقد ارزش است.

بعضی ها عقیده دارند که لینک های nofollow از نظر سئو ارزشی ندارند، اما همیشه اینطور نیست.

Rand Fishkin و گروه آزمایشگاهی او، این تردید را با انجام یکسری آزمایش ها تایید کردند.

42 لینک nofollow به یک صفحه ای که در رنک 9 قرار داشت، اشاره می کردند.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

بعد چه اتفاقی افتاد؟

بعد از اینکه لینک ها ایندکس شدند، صفحات به جایگاه ششم رنکینگ صعود کردند.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

حذف تگ های nofollow از روی این لینک ها کمک کرد که صفحه به جایگاه پنجم صعود کند.

این آزمایش مشخص می کند که برای جستجوهایی که خیلی رقابتی نیستند، لینک های nofollow به همان اندازه که قبلا تصور می شد، بی فایده نیستند و آنها این باور را که “هر چه لینک بیشتر، بهتر” را تقویت کردند.

  1. کاهش زمان بارگذاری سایت

گوگل یک گزارش درباره اندازه گیری سرعت صفحات موبایل در فوریه منتشر کرد.

طبق آن “اگر بارگذاری صفحه ای هفت ثانیه افزایش پیدا کند، احتمال اینکه افراد دوباره از وبسایت تان بازدید کنند 113 درصد افزایش پیدا می کند.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

مردم واقعا دوست ندارند برای بارگذاری یک صفحه خیلی منتظر بمانند، مخصوصا روی گوشی های موبایل.

مشکل اینجاست که مطابق همان گزارش، صفحات موبایل سه بار دیرتر از هفت ثانیه طول می کشد تا بارگزاری شوند (یعنی 22 ثانیه)

بارگذاری یک صفحه کند تاثیر خیلی بدی دارد. هر چه بارگذاری یک صفحه بیشتر طول بکشد، ترافیک کمتر، bounce بیشتر، و تبدیل کمتر را شاهد خواهید بود.

بطور مشابه، تعداد عناصری همچون متن، عناوین، تصاویر و …. روی یک صفحه که به 400 تا 6000 عدد برسد، احتمال افت تبدیل آن را تا 95 درصد می شود.

این فقط زمان بارگذاری صفحه نیست که عملکرد پایینی را ایجاد میکند. این چیزی است که به (Time to first Byte (TTFB یا زمان مورد انتظار برای دریافت اولین بایت معروف است. TTFB به بیان ساده، اندازه گیری مدت زمانی است که مرورگر باید قبل از دریافت اولین بایت داده منتظر بماند.

Billy Hoffman سال ها قبل در moz برای اجرای یک آزمایش کار کرده است. آنها 100.000 صفحه را برای ارزیابی جمع آوری کرده و از 40 معیار مختلف برای تحلیل سرعت بارگزاری صفحات استفاده کردند. سپس متوسط زمان بارگذاری صفحه را بر اساس میانگین موقعیت جستجو ثبت کردند تا ببینند بین آنها وابستگی وجود دارد یا نه؟

به عبارت دیگر، آنها انتظار داشتند در صفحاتی که سرعت بارگذاری کمتری دارند، رنکینگ بهتری را شاهد باشیم. اما همیشه اینطور نبود.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

در عوض آنها متوجه رابطه قوی بین رنکینگ و TTFB شدند. هر چه رنک صفحه بالاتر باشد، مقدار TTFB آنها کمتر است.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آزمون سئو

Billy اعتقاد دارد TTFB احتمالا سریع ترین و آسان ترین معیار برای گوگل است.

هر کس که یک آدرس وب سایت را وارد و دکمه Enter را فشار دهد، درخواست به سرور ارسال می شود. سپس سرور درخواست را پردازش میکند و داده ها را از مکان های مختلف جمع آوری و آنها را انتقال می دهد.

سپس داده ها را به کلاینت اصلی یا مرورگری که برای بار اول درخواست را ارسال کرده بود می فرستد.

حال این را ضرب در ده ها هزار بازدید کننده که در سراسر جهان و در تمام ساعات روز بکنید.

هر مسئله اضافی، مانند عکس های سنگین یا کدهای ضعیف می تواند باعث اختلال در این پروسه شود. حتی اتصال به wifi ضعیف هم در سرعت بارگذاری صفحه تاثیرگذار است. به عبارت دیگر بارگذاری صفحه تنها مسئله ای نیست که باید نسبت به آن آگاه بود و یا آن را آزمایش کرد. تحویل محتوای مرتبط هم در این میان نقش دارد.

به همین دلیل استفاده از یک شبکه انتقال محتوا (CDN) می تواند به شما کمک کند. این شبکه باعث بالا رفتن سرعت بارگذاری صفحه و تاخیر کمتر در بارگذاری اولیه می شود.

آزمون ها را ادامه دهید

ppc در مقایسه با سئو کاملا شفاف است. شما می دانید که هزینه کلمات کلیدی چقدر است.

ابزارهای زیادی هستند که به شما نشان می دهند که رقبای شما چه مقدار هزینه می کنند یا متن تبلیغ آنها به چه شکلی است.

ما می توانیم به دنبال بهترین روش ها برای کمک به این مسیر باشیم. اما در پایان روز باید آزمایش ها را اجرا کرده تا از صحت آنها اطمینان حاصل کنیم.

خبر خوب این است که نیاز نیست از نکات مبهم و تاریک سئو استفاده کنید. بلکه میتوانید از این 6 اصول که قبلا توسط افراد مختلف تست شده اند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود