تعاریف، اصطلاحات و واژه نامه سئو

اصطلاحات تخصصی سئو,اصطلاحات رایج سئو,اصطلاحات سئو

ما همه نسبت به اهمیت یادگیری فهرست واژه و اصطلاحات رایج سئو آگاهیم. یاد گرفتن این لغات مثل یاد گرفتن یک زبان جدید است. برای همین موضوع٬ به شما کمک کنیم تا با لغات موجود در این زمینه آشنا شوید.

تعاریف لغات و اصطلاحات تخصصی سئو را بخش به بخش همراه با لینک های مفید ارائه می کنیم. بهتر است این صفحه را بوک مارک کنید تا در آینده مجدد به آن مراجعه کنید!

بخش 1: مقدمات سئو

10 لینک آبی (10 blue links): نشان دهنده ی فرمتی است که موتورهای جستجو از آن برای نمایش دادن نتایج جستجو استفاده می کنند. ده نتیجه ارگانیک که همه به صورت یک فرمت نمایش داده می شوند (صفحه نتایج جستجو گوگل و یا موتورهای جستجو).

کلاه سیاه (Black hat): فعالیت های بهینه سازی برای موتور جستجو که بر خلاف دستورالعمل های کیفی گوگل هستند.

کراول کردن(Crawling): فرآیندی که بر اساس آن موتورهای جستجو، صفحات وب سایت شما را شناسایی می کنند.

De-indexed: اشاره به یک صفحه یا گروهی از صفحات که از ایندکس گوگل خارج شده اند.

Featured Snippets : جعبه پاسخ های ارگانیک که در بالای SERP ها برای عبارات جستجوی خاص نمایش داده می شوند.

لیست های Google My Business: یک لیست بندی آزاد که برای کسب و کارهای محلی در دسترس است.

اسلایدر تصویر (Image carousels): نتایج تصویری در بعضی از SERP ها، که از چپ به راست قابل اسکرول هستند.

ایندکس کردن (Indexing): ذخیره سازی و سازمان دهی محتوای یافت شده در طول کراول کردن.

هدف جستجو (Intent): در سئو هدف اشاره به خواسته ی واقعی کاربر بر اساس کلماتی است که در نوار جستجو تایپ می کند.

(KPI (key performance indicator: «شاخص عملکرد کلیدی»، یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک فعالیت، تا چه حدی به هدف خودش نزدیک شده است.

Local Pack: بسته ای از سه نوع کسب و کار معمولی که برای جستجوی محلی مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً «تعویض روغنی اطراف من».

ارگانیک (Organic): جایگاه های به دست آمده در نتایج جستجو به صورت طبیعی که تبلیغاتی و یا پولی نیستند.

جعبه های People Also Ask: یک جعبه در بعضی از SERP ها، که یک لیست از سوالات مرتبط با عبارات جستجو و پاسخ های آن را ارائه می کند.

عبارت جستجو (Query): رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس عبارات جستجو.

موتور جستجو (Search engine): یک برنامه بازیابی اطلاعات است و برای یک آیتم در دیتابیس هایی که مطابق با درخواست ورودی کاربر است، جستجو می کند. مثل گوگل، یاهو و بینگ.

امکانات SERP: نتایج نمایش داده شده در فرمتی خارج از استاندارد.

SERP: این لفظ مخفف نشان دهنده صفحه نتایج موتور جستجو می باشد. صفحه هایی که شما بعد از اجرای جستجو مشاهده می کنید.

ترافیک (Traffic): نشان دهنده بازدیدها از وب سایت است.

URL: مکان یاب منحصربفرد منبع یا Uniform Resource Locators؛ مکان ها یا آدرس هایی برای قطعات منحصر به فرد محتوا در وب هستند.

دستور کارهای وبمستر (Webmaster guidelines): این دستورالعمل ها توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ منتشر می شوند که هدف آن ها کمک کردن به مالکین وب سایت هاست تا بتوانند محتوایی ایجاد کنند که موتورهای جستجو آن ها را یافته و ایندکس کنند و در نتایج جستجو نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

کلاه سفید (White hat): فعالیت های بهینه سازی موتور جستجو که مطابق با دستورالعمل های کیفی گوگل هستند.

بخش 2: نحوه عملکرد موتور جستجو – کراول کردن، ایندکس کردن و رتبه بندی

کد وضعیت 2xx: یک دسته از کدهای وضعیت که نشان می دهد درخواست برای یک صفحه با موفقیت رو به رو شده است.

کد وضعیت 4xx: یک دسته از کدهای وضعیت که نشان می دهد درخواست برای یک صفحه با خطا رو به رو شده است.

کد وضعیت 5xx: یک دسته از کدهای وضعیت که نشان دهنده ناتوانی سرور برای اجرای درخواست است.

عملگرهای پیشرفته جستجو (Advanced search operators): کاراکترهای خاص و دستوراتی که شما در نوار جستجو تایپ می کنید تا عبارت جستجوی شما را مشخص تر کند.

الگوریتم ها (Algorithms): فرآیند یا فرمولی که بر اساس آن اطلاعات ذخیره سازی شده بازیابی می شود و به صورت معنی داری، مرتب می شوند.

بک لینک ها (Backlinks): بک لینک ها یا لینک های ورودی، لینک هایی از دیگر وبسایت ها هستند که به سایت شما وارد می شوند.

بات ها (Bots): همچنین با نام خزنده یا عنکبوت نیز شناخته می شوند که اینترنت را برای یافتن محتوا، کاوش می کنند.

ذخیره سازی موقت (Caching): یک نسخه ذخیره سازی شده از برخی اطلاعات صفحه وبسایت در مرورگر.

Caffeine: سیستم ایندکس گذاری وب، گوگل است. کافئین شاخص یا مجموعه ای از محتوای وب است. در حالی که Googlebot خزنده است که می رود و محتوا را پیدا می کند.

احضارات یا Citation: همچنین به عنوان «فهرست کسب و کار» شناخته می شود؛ یک استناد ارجاع وب به نام، آدرس و شماره تلفن کسب و کارهای محلی است (NAP).

پنهان کاری (Cloaking): ارائه کردن محتوا به موتورهای جستجو به صورت متفاوت نسبت به محتوایی که در اختیار کاربران قرار می گیرد.

بدجت کراول (Crawl budget):  میانگین تعداد صفحاتی که یک بات موتور جستجو، در سایت شما کراول می کند.

دستور کار خزنده (Crawler directives): دستورالعمل هایی برای خزنده در رابطه با صفحاتی که می خواهید در سایت شما کراول یا ایندکس شوند.

فاصله (Distance): در موضوع local pack، به نزدیکی یا محل جستجوگر و یا محل مشخص شده در پرس و جو اشاره می کند.

مشارکت (Engagement): داده هایی که نشان می دهد جستجوگران چه تعاملی با سایت شما از نتایج جستجو دارند.

دستورالعمل کیفی گوگل (Google Quality Guidelines): دستورالعمل های منتشر شده از گوگل که به صورت دقیق تکنیک های ممنوع را مشخص می کنند زیرا این تکنیک ها اهداف شومی دارند و یا با هدف دستکاری نتایج جستجو اجرا می شوند.

سرچ کنسول گوگل (Google Search Console): یک برنامه رایگان ارائه شده توسط گوگل که به مالک سایت اجازه می دهد تا بررسی کند که سایت او در جستجو، چه عملکردی دارد.

HTML: زبان نشانه گذاری ابر متنی که زبان مورد استفاده برای ایجاد کردن صفحات وبسایت است.

گزارش Index Coverage: این گزارش در سرچ کنسول گوگل به شما وضعیت ایندکس صفحات وب سایت تان را نشان می دهد.

ایندکس (Index):  یک دیتابیس بسیار بزرگ از تمام محتوای یافت شده توسط خزنده های موتور جستجو که به نظر برای نمایش در نتایج جستجو، مناسب هستند.

لینک های داخلی (Internal links): لینک هایی در سایت خودتان که به دیگر صفحات سایت شما می رود.

JavaScript: یک زبان برنامه نویسی که باعث اضافه شدن المان های پویا به یک سایت ایستا می شود.

فرم های ورود (Login forms): اشاره به صفحاتی است که احتیاج به ورود به سیستم دارند، قبل از اینکه یک بازدید کننده بتواند به محتوا دسترسی پیدا کند.

جریمه دستی (Manual penalty): اشاره به فعالیت دستی گوگل دارد که یک ارزیاب انسان٬ مشخص کرده است که صفحات خاصی بر روی سایت شما مخالف با رهنمودهای کیفی گوگل است.

تگ متا ربات (Meta robots tag): بخش هایی از کد که دستورهایی را به خزنده ها برای نحوه کراول یا ایندکس کردن محتوای صفحات وب، ارائه می کند.

ناوبری (Navigation):  یک لیست از سایت که به بازدید کننده ها کمک می کند تا به صفحات دیگر در صفحه شما جابجا شوند. معمولاً، این ناوبری ها در یک لیست بالای صفحه وبسایت نمایش داده می شوند (ناوبری بالا)، و گاهی هم در قسمت کناری سایت (ناوبری جانبی) و یا گاهی در پایین سایت ( ناوبری انتهایی) قرار دارند.

تگ Noidnex: یک متا تگ که به موتور جستجو دستور می دهد تا یک صفحه خاص را ایندکس نکند.

PageRank: یک بخش از الگوریتم اصلی گوگل می باشد. این یک برنامه تحلیل لینک است که اعتبار صفحه وب سایت را با اندازه گیری کیفیت و کمیت لینک هایی که وارد وب سایت می شوند، اندازه گیری می کند.

شخصی سازی (Personalization): این روش، اشاره به نحوه اصلاح نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو بر اساس عوامل خاصی می باشد که برای یک فرد در نظر گرفته می شود. مانند مکان و یا پیشینه جستجو.

برجستگی (Prominence): در Local Pack، برجستگی به کسب و کارهایی اشاره دارد که به خوبی شناسایی شده و در دنیای واقعی نیز به خوبی محبوب است.

RankBrain: بخش یادگیری ماشینی الگوریتم اصلی گوگل که رتبه بندی را بر اساس نتایج مرتبط و مفید انجام می دهد.

ارتباط (Relevance): در local pack، ارتباط نشان می دهد که یک کسب و کار محلی تا چه حدی مطابق با جستجوگری می باشد که کاربر به دنبال آن است.

Robots.txt: فایل هایی که بیان می کند کدام قسمت های سایت شما باید توسط موتور جستجو کراول شده و کدام قسمت ها نباید کراول شوند.

فرم های جستجو (Search forms): اشاره به توابع جستجو و یا نوارهای جستجو بر روی یک وبسایت دارد که به کاربران کمک میکند تا صفحات را بر روی وب سایت، پیدا کنند.

دستورالعمل های کیفیت جستجو (Search Quality Rater Guidelines): این دستورالعمل ها برای افراد ارزیاب می باشد که برای گوگل کار می کنند تا بتوانند کیفیت صفحات واقعی وب سایت را مشخص کنند.

نقشه سایت (Sitemap): لیستی از URL ها بر روی سایت شما که خزنده ها می توانند از آن استفاده کنند تا محتوای شما کشف و ایندکس شود.

تکنیک های اسپمی (Spammy tactics):  مانند تکنیک های کلاه سیاه، تکنیک های اسپمی نیز تکنیک هایی هستند که مطابق با دستورالعمل کیفی موتور جستجو نمی باشد.

پوشه های URL:  بخش هایی از وبسایت که بعد از TLD (“.com”) نوشته می شود و توسط اسلش (“/”) از هم جدا می شوند. مثلا، در “moz.com/blog”، “/blog”یک پوشه است.

پارامتر URL: اطلاعات بعد از علامت سوال که به URL اضافه می شود تا محتوای صفحه تغییر کند (پارامتر فعال) و یا به منظور ردگیری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد (پارامتر غیر فعال).

تگ x روبات ها (X-robots-tag): مانند تگ های متا روبات ها، این تگ ها دستوراتی را در اختیار خزنده ها قرار می دهند که چطور محتوای یک وب سایت را کراول یا ایندکس کنند.

بخش 3: جستجو برای کلمات کلیدی

هدف مبهم (Ambiguous intent): به عبارت جستجویی اشاره دارد که هدف جستجوگر مبهم بوده و نیازمند توضیح بیشتر است.

عبارات جستجوی ارزیابی تجاری (Commercial investigation queries): یک عبارت جستجو که در آن جستجوگر می خواهد محصولات را با هم مقایسه کند تا بتواند بهترین محصول را پیدا کند.

عبارات جستجوی اطلاعاتی (Informational queries): عبارت جستجویی که در آن کاربر به دنبال اطلاعات می گردد مانند پاسخ های ارائه شده به یک سوال.

دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty):  در Moz، دشواری کلمه کلیدی تخمینی است که به صورت یک شاخص عددی ارائه می شود و نشان می دهد یک سایت برای رتبه بندی بهتر نسبت به رقبا در آن کلمه کلیدی، چقدر دشواری پیش روی خودش دارد.

عبارات جستجوی محلی (Local queries): یک عبارت جستجو که در آن جستجوگر به دنبال چیزی در یک مکان خاص می گردد. مانند «کافی شاپ های افراد من» و یا «ورزشگاه در بروکلین».

کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords): عبارات کلیدی طولانی تر که معمولاً بیشتر از سه کلمه هستند. این کلمات بر اساس طولانی تر بودنشان، نسبت به عبارات جستجوی کوتاه تر، خاص تر هستند.

عبارات جستجوی ناوبری (Navigational queries): یک عبارات جستجو که در آن جستجوگر تلاش دارد تا به مکان خاصی برود، مثلاً وبلاگ newseo (عبارت جستجو : «وبلاگ newseo»).

کلمات کلیدی منطقه ای (Regional keywords): به کلمات کلیدی منحصر به فرد به یک محلی خاص اشاره دارد. برای مثال، از Google Trends استفاده کنید تا ببینید کدامیک در کانزاس محبوب تر است «پاپ» یا «نوشابه».

حجم جستجو (Search volume): تعداد زمان هایی که یک کلمه کلیدی مورد جستجو قرار گرفته است. بسیاری از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، یک حجم جستجوی تخمینی ماهانه را نشان می دهند.

گرایش های فصلی (Seasonal trends): به محبوبیت یک کلمه کلیدی در طول زمان اشاره دارد، مانند «لباس های هالوین»، که یک هفته قبل از 31 اکتبر به بیشترین محبوبیت خودش می رسد.

کلمات کلیدی ریشه ای (Seed keywords): عبارات مورد استفاده برای توصیف کلمات اصلی که محصول یا سرویسی که شما ارائه می کنید را توصیف می کند.

عبارات جستجوی تراکنشی (Transactional queries): در این حالت جستجوگر می خواهد کاری را انجام دهد. مثلاً خریدن چیزی. در صورتی که کلمه کلیدی در قیف بازاریابی قرار بگیرد، عبارات جستجوی تراکنشی در انتهای قیف قرار می گیرند.

اصطلاحات تخصصی سئو,اصطلاحات رایج سئو,اصطلاحات سئو

بخش 4: بهینه سازی داخلی سایت

Alt text یا متن جایگزین: متن جایگزین در کد HTML است که تصاویر موجود بر روی صفحات وب را توصیف می کند.

انکر تکست (Anchor text): متنی که شما با استفاده از آن، به یک صفحه لینک می شوید.

محتوای تولید شده به صورت خودکار (Auto-generated content): محتوایی که به صورت برنامه نویسی شده ایجاد می شود و توسط انسان نوشته نشده است.

محتوای تکراری (Duplicate content): محتوایی که بین دامنه ها و یا صفحات مختلف از یک دامنه، به صورت تکراری به اشتراک گذاشته شده است.

اصلاح کننده های جغرافیایی (Geographic modifiers): عباراتی که مکان فیزیکی و یا مساحت سرویس رسانی را توصیف می کنند. به عنوان مثال، «پیتزا» از نظر جغرافیایی تاثیری ندارد اما «پیتزا در مشهد» از نظر جغرافیایی تاثیر دارد.

تگ های هدر (Header tags): یک المان HTML که برای تخصیص تیتر در یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرد.

فشرده سازی تصویر (Image compression): فعالیتی برای افزایش سرعت وبسایت با کاهش سایز فایل های تصویری بدون کاهش کیفیت آن ها.

نقشه سایت تصویری (Image sitemap): یک نقشه سایت که تنها شامل URL های تصویری بر روی یک وب سایت می باشد.

تکرار بیهوده کلمات کلیدی (Keyword stuffing): یک تکنیک اسپمی که شامل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مهم و نمونه های مشابه آن در محتوا و لینک ها می باشد.

دسترسی پذیری لینک (Link accessibility):  سهولتی که در یافتن یک لینک توسط بازدید کننده ها و یا خزنده ها وجود دارد.

ارزش لینک(Link equity): ارزش یا اعتبار یک لینک که به صفحه مقصد منتقل می شود.

حجم لینک (Link volume): کمیت لینک های موجود در یک صفحه.

اسکیما کسب و کار محلی (Local business schema): نشانه گذاری داده های ساختار یافته که بر روی یک صفحه وب قرار می گیرد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعات موجود در رابطه با یک کسب و کار را درک کنند.

متا توضیحات (Meta descriptions): المان های HTML که توصیف کننده محتوای داخلی یک صفحه می باشد. گوگل گاهی از این توصیف ها در چکیده های نتایج جستجو استفاده می کند.

پاندا (Panda): یک الگوریتم گوگل، که با هدف حذف محتوای با کیفیت پایین، ارائه شده است.

پروتکل (Protocol): پروتکل های http و یا https که قبل از نام دامنه نشان داده می شوند و مشخص می کنند که داده ها بین سرور و مرورگر چطور جابجا می شوند.

هدایت (Redirection): زمانی است که یک URL از یک مکان به مکان دیگری منتقل می شود. در بیشتر موارد، این ریدارکت ها به صورت دائمی (ریداریکت 301) هستند.

Rel=canonical: یک تگ که به مالک سایت اجازه می دهد تا به گوگل بگوید کدام نسخه از صفحه وب سایت اصلی می باشد و کدام موارد صفحه های تکراری هستند.

محتوای سرقت شده (Scraped content): استفاده از محتوای یک وبسایت که متعلق به شما نیست و نشر مجدد آن بدون اجازه مالک سایت اصلی.

تاییدیه SSL: یک لایه سوکت امنیتی که برای رمز نگاری داده ها بین سرور وبسایت و مرورگر کاربر، مورد استفاده قرار می گیرد.

محتوای ضعیف (Thin content): محتوایی که ارزش کمی برای بازدید کننده دارد.

تصاویر بند انگشتی یا Thumbnail : تصاویر کوچکی که نسبت به نسخه اصلی سایت، کوچکتر هستند.

تگ تایتل (Title tag): یک المان HTML که تیتر یک صفحه را مشخص می کند.

بخش 5 : بهینه سازی فنی سایت

AMP:  معمولاً به صورت HTML رژیمی معرفی می شود. صفحه های سریع موبایل (AMP) به صورتی طراحی شده اند که باعث می شوند تجربه بازدید از یک صفحه برای بازدید کننده های موبایل خیلی سریع باشد.

Async: مخفف عبارت «همزمان» و به این معنی است، که مرورگر برای رفتن به قسمت بعدی صفحه وب سایت، مجبور نیست که منتظر تمام شدن وظیفه سر هم بندی صفحه شود.

مرورگر (Browser): یک مرورگر وب سایت مانند کروم یا فایرفاکس. نرم افزاری است که به شما امکان دسترسی به اطلاعات بر روی وب سایت را می دهد. زمانی که شما یک درخواست در مرورگر خودتان وارد می کنید (مثلاً  google.com)، به مرورگر دستور می دهید که منابع مورد نیاز برای رندر کردن این صفحه از سرور دریافت شود.

دسته بندی : ترکیب کردن منابع مختلف به صورت یک منبع (Bundling).

ccTLD: این کلمه مخفف «دامنه سطح بالای کد کشور» می باشد که به دامنه مرتبط با کشورها ارتباط دارد. مثلا .ru ، CCTLC برای کشور روسیه است.

رندر در طرف کلاینت و طرف سرور (Client-side & server-side rendering): رندر در طرف کلاینت و سرور٬ اشاره به جایی دارد که کدها اجرا می شوند. طرف کلاینت به معنی این است که فایل بر روی مرورگر اجرا می شود. طرف سایت به این معنی است که فایل ها بر روی سرور اجرا می شود و سپس آن ها را به صورت کاملاً رندر شده، به مرورگر ارسال می کند.

مسیر رندر بحرانی (Critical rendering path):  توالی گام هایی که یک مروگر باید انجام دهد تا HTML ،CSS و جاوا اسکریپت را به صورت یک صفحه وبسایت قابل مشاهده، تبدیل کند.

CSS: مخفف عبارت Cascading Style Sheet (CSS)؛ کدی است که باعث می شود وبسایت به صورت خاصی نمایش داده شود ( فونت ها و رنگ و غیره).

DNS: سرور نام دامنه (DNS) و نام های دامنه (مثلا ًnewseo.com) که به یک آدرس آیپی متصل می شوند. DNS ها الزاماً نام دامنه را به صورت آدرس های IP تبدیل می کند به صورتی که مرورگر بتواند منابع صفحه را بارگذاری کند.

DOM: مخفف عبارت Document Object Model (DOM) ساختار اسناد HTML می باشد. این ساختار، نشان می دهد که یک سند چطور در دسترس مواردی مانند جاوا اسکریپت قرار گرفته و توسط آن تغییر پیدا می کند.

ثبات نام دامنه (Domain name registrar): یک شرکت که رزرواسیون نام های دامنه های اینترنتی را مدیریت می کنند. مثل: GoDaddy.

ناوبری وجهی (Faceted navigation): معمولاً در وب سایت های فروشگاه اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد و چندین گزینه دسته بندی و فیلتر را ارائه می کند. کاربران با استفاده از آن ها، می توانند URL هایی که به دنبال آن ها هستند را از میان هزاران یا میلیون ها URL، راحت تر پیدا کنند. به عنوان مثال، شما می توانید یک صفحه لباس را بر اساس قیمت و یا بر اساس سایز لباس، دسته بندی کنید.

ابزار Ftch and Render: ابزاری که در دسترس سرچ کنسول گوگل قرار دارد و به شما این امکان را می دهد تا یک صفحه وب را مانند گوگل مشاهده کنید.

فشرده سازی فایل (File compression): ابزاری که برای کد گشایی اطلاعات با استفاده از بیت های کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ این مورد باعث کاهش سایز فایل می شود. تکنیک های مختلفی برای فشرده سازی در دسترس است.

Hreflang:  تگی که به گوگل می گوید محتوا به چه زبانی نوشته شده است. این موضوع به گوگل کمک می کند تا این محتوا را در اختیار کاربرانی با همان زبان تطابق دهد.

آدرس IP: یک آدرس پروتکل اینترنتی (IP) و رشته ای از اعداد می باشد که برای هر وب سایت، یک عدد خاص است. ما نام های مختلف دامنه را به آدرس های IP منحصر به فرد تخصیص می دهیم. زیرا نام ها راحت تر در ذهن انسان می مانند (مثلا Moz.com). اما اینترنت برای یافتن وبسایت، به این اعداد نیاز دارد.

JSON-LD: مخفف عبارت JavaScript Object Notation for Linked Data (JSON-LD)؛ فرمتی برای ساختار بندی داده ها است. به عنوان مثال، schema.org را می توان در فرمت های مختلف اجرا کرد. JSON-LD فقط یکی از این فرمت هاست اما فرمت مورد علاقه گوگل است.

Lazy loading: روشی برای به تعویق انداختن بارگذاری یک شی تا زمانی که مورد نیاز کاربر باشد. این روش معمولاً برای بهبود سرعت صفحه مورد استفاده قرار می گیرد.

حداقل سازی (Minification): یعنی حذف کردن تمام کاراکترهای غیر ضروری از کد منبع بدون تغییر کارکرد آن. در حالی که فشرده سازی باعث می شود چیزی کوچکتر شود اما حداقل سازی در واقع مواردی را حذف می کند.

ایندکس mobile first: گوگل در سال 2018 به صورت گسترده تمام سایت ها را به ایندکس Mobile first خودش منتقل کرد. این تغییر بدین معنی است که گوگل صفحات شما را بر اساس نسخه موبایل شان کراول و ایندکس می کند نه نسخه دسکتاپ.

صفحه بندی (Pagination): مالک وب سایت می تواند صفحه های خودش را به صفحات مختلف به صورت متوالی دسته بندی کند که مشابه با صفحات موجود در یک کتاب می باشد. این موضوع برای صفحه های بسیار بزرگ مفید است. نشانه صفحاتی که صفحه بندی شده اند تگ  rel=”next”  و  rel=”prev”  می باشد که نشان می دهد هر صفحه در توالی، در چه قسمتی قرار دارد. این تگ ها به گوگل کمک می کنند که این صفحات دارای ویژگی های لینک مشابه هستند و جستجوگر باید به صفحه اول در توالی ارسال شود.

زبان برنامه نویسی (Programming language): نوشتن دستورها به صورتی که یک کامپیوتر بتواند آن را درک کند. به عنوان مثال، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که باعث می شود المان های پویا به صفحه وب سایت اضافه شود.

رندر کردن (Rendering): فرآیند تبدیل کردن کدهای وب سایت به صفحه قابل مشاهده است.

اسکریپت های مسدود کننده رندر (Render-blocking scripts): این اسکریپت ها باعث می شود که مرورگر شما صبر کند تا قبل از این که یک صفحه رندر شود، آن را به صورت کامل دریافت کند. این اسکریپت ها باعث می شوند که مرورگر شما برای اینکه بتواند یک صفحه را به صورت کامل رندر کند، چند دور اضافی را طی کند.

طراحی کنش گرا (Responsive design): الگوی مورد علاقه طراحی گوگل برای وب سایت های سازگار با موبایل. به وب سایت این قابلیت را می دهد تا با هر دستگاهی که از محتوا دیدن می کند، سازگار باشد.

Rich Snippet: یک چکیده در تیتر و پیش نمایش توصیف که گوگل و دیگر موتورهای جستجو از URL ها در صفحه نتایج، نشان می دهند. از این رو یک چکیده از نوع rich، نسخه ارتقا یافته از چکیده استاندارد می باشد. بعضی از این Rich snippet ها در اثر نشانه گذاری های ساختار یافته ی داده ها شکل می گیرند. مثل نشانه گذاری های نظرات که نشان دهنده ستاره های امتیاز دهی در کنار URL ها در نتایج جستجو می باشد.

Schema.org:  کدی که حول المان های صفحه وب سایت شما قرار می گیرد تا اطلاعات اضافی در رابطه با این اطلاعات به موتور جستجو ارائه شود. داده هایی که از Schema.org استفاده می کنند به عنوان داده های ساختار یافته (بر خلاف داده های بدون ساختار) در نظر گرفته می شوند و به بیان دیگر، سازمان یافته هستند.

SRCSET: مانند طراحی کنش گرا برای تصاویر، SRCSET نشان می دهد کدام نسخه از تصویر شما باید در شرایط مختلف نمایش داده شود.

داده های ساختار یافته (Structured Data): یک روش دیگر برای معرفی داده های سازمان یافته است. Schema.org یک روش برای ساختار دادن به داده ها می باشد. به عنوان مثال٬ با نام گذاری آن ها با اطلاعات اضافی٬ به موتور جستجو در درک داده ها کمک می کند.

تعاریف سئو,واژگان سئو,واژه نامه سئو

بخش 6: لینک سازی و ایجاد اعتبار

محتوای 10x: این نام که توسط Rand Fishkin ابداع شده است، نشان دهنده ی محتوایی است که ده برابر بهتر از محتوای دیگر در اینترنت برای یک موضوع مشخص می باشد.

تقویت (Amplification): اشتراک گذاشتن یا تبلیغات کلامی در رابطه با برند خودتان؛ این کلمه معمولاً در زمینه رسانه های اجتماعی، تبلیغات پولی و بازاریابی اینفلوئنسری مورد استفاده قرار می گیرد.

DA: اعتبار دامنه (DA) یک معیار Moz می باشد که برای پیش بینی کردن رتبه بندی یک دامنه مورد استفاده قرار می گیرد. این معیار در بهترین حالت به عنوان یک معیار مقایسه ای مورد استفاده قرار می گیرد (مثلاً مقایسه کردن DA یک وبسایت با رقبای آن).

Deindexed: زمانی است که یک URL یا یک مجموعه از URL ها و یا کل دامنه از ایندکس موتور جستجو حذف شده باشد. این موضوع ممکن است به دلایل مختلف صورت گرفته باشد؛ مثلاً زمانی که یک وبسایت یک جریمه دستی برای تخطی از رهنمودهای کیفی گوگل دریافت می کند.

دایرکتوری لینک ها (Directory links): «دایرکتوری» در سئو محلی به معنی تجمیع لیستی از کسب و کارهای محلی است که معمولاً شامل نام کسب و کار، آدرس، شماره تلفن (NAP) و اطلاعات دیگر مانند وبسایت آن ها می باشد. این فهرست ها می توانند به انواع لینک های غیر طبیعی اشاره داشته باشند که بر خلاف دستورالعمل های گوگل است: «فهرست لینک های کم کیفیت و یا لینک سایت های بوک مارک شده».

لینک های ویراستاری (Editorial): زمانی که لینک ها به صورت طبیعی به دست می آیند و بر اساس خواسته خود نویسنده هستند (یعنی به صورت پولی و یا تحریم نیستند)، به عنوان لینک های ویراستاری در نظر گرفته می شوند.

Fresh Web Explorer: یک ابزار که توسط Moz ارائه شده است و به شما این امکان را می دهد تا وب سایت ها را از نظر ذکر یک کلمه خاص و یا عبارت خاص، مانند نام برند خودتان، جستجو کنید.

Follow: وضعیت پیش فرض یک لینک به صورت Follow که باعث می شود PageRank انتقال پیدا کند.

Google Analytics: یک ابزار رایگان (با گزینه های پرداخت برای ویژگی های ارتقا یافته) که به مالکین وبسایت کمک می کند تا بینش های خوبی در رابطه با مشارکت افراد نسبت به وبسایت به دست بیاورند. بعضی از نمونه گزارش هایی که می توانید در Google Analytics مشاهده کنید٬ شامل گزارش های کسب و کار است که نشان می دهد چه کانال هایی باعث جذب بازدید کننده برای سایت شما شده است. همچنین گزارش های تبدیل نیز نشان می دهد که با چه نرخی افراد، اهداف مد نظر شما را محقق می کنند (مثلا پر کردن یک فرم).

اپراتورهای سرچ گوگل (Google search operators): با اضافه کردن متن خاص به عبارت جستجوی خود٬ مشخص میشود که به دنبال چه نتایج خاصی می گردید. مثلاً با اضافه کردن site قبل از نام یک دامنه می تواند یک لیست از تمام (یا بیشتر) صفحات ایندکس شده از آن دامنه نمایش داده شود.

وبلاگ نویسی مهمان (Guest blogging): معمولاً این روش به عنوان یک استراتژی لینک سازی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل تبلیغات برای یک مقاله (و یا ایده ای برای یک مقاله) در یک نشریه می باشد. به این امید که آن ها محتوای شما را نمایش داده و به شما این امکان را بدهند که یک بک لینک برای سایت خودتان ایجاد کنید. البته باید کاملاً دقیق و محتاط باشید. پست گذاری مهمان به صورت گسترده با متن هایی پر از انکر تکست های حاوی کلمات کلیدی، نوعی تخطی از رهنمودهای کیفی گوگل است.

لینک سازی (Link building): ظاهرا لینک سازی تنها شامل فعالیت هایی است که جهت ساخت لینک برای وب سایت خودتان باشد. اما لینک سازی در واقع فرآیندی است که باید برای سایت خودتان لینک به دست بیاورید تا اعتبار سایت شما در موتور جستجو افزایش پیدا کند.

تبادل لینک (Link exchange): این مفهوم که با نام لینک سازی متقابل نیز شناخته می شود، به این صورت است که «تو به من لینک می زنی و من به تو». تبادل لینک به صورت گسترده، نوعی تخطی نسبت به رهنمودهای کیفی گوگل می باشد.

Link Explorer: ابزار Moz برای کشف و تحلیل لینک هاست.

پروفایل لینک (Link profile): عبارتی است که برای توصیف کردن تمام لینک های ورودی به یک دامنه خاص، دامنه فرعی و یا URL مورد استفاده قرار می گیرد.

نقل قول های ساختاری غیر مرتبط (Linked unstructured citations): مراجعی به اطلاعات تماس کامل یا نسبی کسب و کار بر روی بسترهایی که حالت فهرست ندارند (مثلاً اخبار آنلاین، وبلاگ، لیست بهترین ها و غیره).

Nofollow: لینک های نشانه گذاری شده با rel=”nofollow” باعث انتقال PageRank نمی شود. گوگل همیشه تشویق می کند که در بعضی از شرایط از این لینک ها استفاده کنید. مثلاً وقتی که برای لینکی پول پرداخت کرده اید.

PA: مشابه با DA می باشد. اعتبار صفحه (PA) پیش بینی کننده رتبه بندی یک صفحه است.

لینک های خریداری شده (Purchased links): تبادل پول و یا چیز با ارزش دیگری برای لینک. در صورتی که لینک خریداری شود، شامل یک تبلیغات بوده و باید با یک تگ nofollow نشانه گذاری شود تا باعث انتقال PageRank نشود.

ترافیک تایید صلاحیت شده (Qualified traffic): زمانی که ترافیک تایید صلاحیت می شود، معمولاً بدین معنی است که بازدیدها مرتبط با موضوع مورد هدف صفحه می باشد. از این رو بازدید کننده با احتمال بیشتری می تواند محتوای مفید را یافته و به مشتری شما تبدیل شود.

ترافیک ارجاعی (Referral Traffic): ترافیکی که از یک وب سایت به وب سایتی دیگر ارسال می شود. به عنوان مثال، در صورتی که وب سایت شما بازدیدهایی را از افرادی دریافت می کند که در فیسبوک بر روی لینک شما کلیک می کنند، Google Analytics ترافیک را به صورت گزارش “facebook.com /referral” در گزارش Source/Medium نشان می دهد.

صفحات منبع (Resource pages): این صفحات معمولاً با هدف لینک سازی مورد استفاده قرار می گیرند و شامل یک لیست از لینک های مفید به وب سایت های دیگر می باشند. در صورتی که کسب و کار شما نرم افزار های بازاریابی ایمیل را می فروشد، شما می توانید مثلاً به دنبال صفحات منبع در این زمینه بگردید و ببینید آیا آن ها مایل هستند که سایت شما را هم در لینک های خودشان قرار دهند یا خیر.

تمایل (Sentiment): احساس افراد نسبت به برند شما.

شاخص اسپم (Spam Score): یک شاخص Moz می باشد که برای توصیف کمّی ریسک نسبی دامنه برای جریمه شدن است و از یک سری فلگ ها استفاده می کند که این فلگ ها مرتبط با سایت های جریمه شده می باشند.

لینک های غیر طبیعی (Unnatural links): گوگل لینک های غیر طبیعی را به عنوان «لینک هایی که به صورت طبیعی و یا ویراستاری قرار نگرفته و مالک سایت برای آن لینک ها تضمین دریافت کرده است» توصیف می کند. این تخطی نسبت به رهنمودهای کیفی گوگل است و می تواند باعث شکل گیری جریمه برای سایت خاطی شود.

بخش7: اندازه گیری، اولویت بندی و اجرا کردن SEO

API: یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) است که بوسیله اجازه دادن برای دسترسی به ویژگی ها یا داده های سرویس دیگری مانند سیستم عامل یا برنامه، برای ایجاد برنامه ها کمک می کند.

بانس ریت (Bounce rate): درصد بازدید کلی که منجر به فعالیت ثانویه در سایت شما نشده است. به عنوان مثال، در صورتی که کسی صفحه اصلی شما را بازدید کرده است و سپس بدون این که صفحات دیگر را بررسی کند سایت شما را ترک کرده، در این صورت این بازدید به صورت یک Session بانس شده (پرش یافته) در نظر گرفته می شود.

کانال (Channel): روش های مختلف که با استفاده از آن ها شما می توانید باعث جذب توجه و ترافیک شوید. مانند جستجوی ارگانیک و رسانه های اجتماعی.

نرخ کلیک ورود (Click-through rate): نرخ کلیک بر روی URL های سایت.

نرخ تبدیل (Conversion rate): نسبت بازدید به تبدیل. نرخ تبدیل به این سوال پاسخ می دهد: چه تعداد از بازدید کننده های وب سایت من فرم پر می کنند٬ برای اشتراک سایت ثبت نام می کنند و غیره؟

مشتری هدایت شونده تایید صلاحیت شده (Qualified lead): در صورتی که شما از وبسایت خودتان استفاده کنید تا مشتری های احتمالی با شما از طریق تلفن و یا یک فرم تماس ارتباط برقرار کنند، مشتری هدایت شونده٬ همان اطلاعات تماس هایی هستند که دریافت کرده اید. تمام این مشتری های احتمالی به مشتری نهایی شما تبدیل نمی شوند. با این حال٬ مشتری های تایید صلاحیت شده مشتری هایی هستند که احتمال تبدیل شدن آن ها به مشتری های نهایی بیشتر می باشد.

اهداف Google Analytics: شما می خواهید که افراد چه کارهایی بر روی وب سایت شما انجام دهند؟ هر پاسخی که بدهید، می توانید آن را به عنوان اهداف Google Analytics خودتان در نظر بگیرید تا نرخ تبدیل سایت خود را بررسی کنید.

Google Tag Manager: یک شبکه منفرد برای مدیریت کردن کدهای ردگیری مختلف برای وب سایت است.

Googlebot/Bingbot: روشی که موتور جستجوهای اصلی٬ مانند گوگل و بینگ٬ وب سایت را کراول می کنند. در واقع این بات ها، عنکبوت یا خزنده های این موتورهای جستجو هستند.

صفحه در هر Session: این مفهوم با نام عمق صفحه نیز شناخته می شود. در واقع توصیف کننده ی میانگین صفحاتی است که افراد در وب سایت شما، در یک Session، بازدید می کنند.

سرعت صفحه (Page speed): سرعت صفحه متشکل از تعدادی از ویژگی های کیفی با اهمیت برابر است. مانند اولین الگوی گرافیکی با محتوا یا معنی دار و زمان برای قسمت های تعاملی.

هرس (Pruning): در زمینه سئو، هرس کردن به معنی حذف کردن صفحات کم کیفیت برای افزایش کیفیت کلی سایت می باشد.

عمق اسکرول (Scroll depth): یک روش برای ردگیری این که بازدید کننده ها تا چه قسمتی صفحات شما را به سمت پایین اسکرول می کنند.

Scrum board: یک روش برای ردگیری وظایفی که باید کامل شوند تا شما به هدف بزرگتری برسید.

ترافیک جستجو (Search traffic): بازدیدهای ارسال شده به وب سایت شما از موتورهای جستجو مانند گوگل.

زمان ماندن در صفحه (Time on page): مدت زمانی که یک فرد٬ قبل از این که به صفحه بعدی برود٬ بر روی صفحه شما سپری می کند. به دلیل این که وقتی کسی بر روی صفحه بعدی کلیک می کند، google Analytics زمان ماندن در صفحه را اندازه گیری می کند و Session های پرش یافته (bounced) باعث می شوند که زمان 0 بر روی صفحه ثبت شود.

کد UTM: ماژول ردگیری urchin (UTM) یک کد ساده است که می توانید به انتهای URL خودتان اضافه کنید تا جزییات اضافه در رابطه با کلیک را به دست بیاورید. مانند منبع، واسط و نام کمپین مرتبط با آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود