ضروری

6 آزمایش سئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

با آزمایش های سئو سایت معرفی شده در این مقاله که از سایت wordstream ترجمه شده است، می توانید تکنیک های افزایش رتبه سایت در گوگل را پیدا کرده و آنها را اجرایی کنید. 

در دنیای سئو، تئوری ها و تکنیک ها پایانی ندارند. اما آزمون ها و تجربیات جدید، چیزهایی هستند که این صنعت بی نظیر را رو به جلو حرکت می دهند.

تمامی تکنیک ها و متدهای امروز، نتیجه شکست ها و موفقیت های حاصل از آزمایشات دیروز هستند. هرکاری که در سئو سایت خود انجام می دهیم، فرصتی است برای یادگیری و پیشرفت.

به همین دلیل هم هست که من عاشق تست ها و آزمایش های سئو هستم. با اینکه گوگل هر از چندگاهی نکات و اطلاعاتی را منتشر می کند، اما این نکات هیچگاه تمامی چیزهایی که باید برای پیاده سازی استراتژی های سئو بدانیم را به ما نمی گویند.

امروز، می خواهم 6 آزمون جالبی که امسال انجام دادیم را با شما به اشتراک بگذارم و بگویم از انجام آنها چه چیزهایی یاد گرفتیم و غیره.

  1. آیا نرخ کلیک جستجوی طبیعی اهمیتی دارد؟

ما می دانیم که یادگیری ماشین (machine learning) شامل الگوریتم RankBrain گوگل، در حال تغییر معنا و مفهوم پیشین سئو است. در حال حاضر، گوگل از الگوریتم رنک برین برای تمامی جستجوها استفاده می کند و این الگوریتم بر روی بسیاری از عبارت های جستجو تاثیر می گذارد.

آیا الگوریتم RankBrain (یا دیگر عناصر مبنی بر یادگیری ماشین) بر روی رنک و رتبه ها تاثیر می گذارد؟ اگر آری، چگونه؟ خب، این دقیقا همان چیزی است که ما می خواستیم بدانیم؛ یک نرخ کلیک کلیک خوب برای جستجوی طبیعی، چه نرخ کلیکی است؟

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

در این آزمایش، ما به مجموعه 1000 عبارت کلیدی در کنسول جستجوی گوگل مربوط به سایت WordStream پرداختیم. یافته های ما بسیار جالب هستند. در ماه آوریل، متوسط CTR برای رنک اول 22 درصد بوده است. این میزان تا ماه جولای به 24 درصد و تا ماه سپتامبر به 27 درصد رسید.

داده های ما به وضوح نشان می داد که بالاترین نتایج جستجو، در ماه سپتامبر بیشترین CTRها را داشتند. در حالی که همین داده ها نشان می دادند که سایت هایی با رنک کمتر مثلا بین رنک 4 تا 10، کمترین کلیک ها را دریافت می کرده اند.

پس مسلما شاهد خم شدن منحنی هستیم. من معتقد هستم این دقیقا همان چیزی است که انتظار دارید از یک الگوریتم یادگیری ماشین ببینید. این الگوریتم در پی ارائه بهترین پاسخ ها (بر اساس بالاترین ارتباط با کاربر یا User engagement) است که این یعنی افراد کمتری نیاز دارند به سمت پایین اسکرول کرده و بر روی نتایج پایین کلیک کنند.

پس با همه این تفاسیر، آیا CTR نتایج طبیعی اهمیتی دارد؟! بله! بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

  1. آیا CTR نتایج طبیعی، فاکتوری برای رنک دهی هم محسوب می شود؟

تا اینجا مشخص شد که CTR اهمیت دارد. اما آیا رابطه ای بین CTR طبیعی با رنک و رتبه های طبیعی هم وجود دارد؟

افراد زیادی که در گوگل کار می کنند گفته اند برای رنک دهی، فاکتور نرخ کلیک را در نظر نمی گیرند. اما شاید منظور آنها از این حرف این باشد که به صورت مستقیم این فاکتور را در نظر نمی گیرند. آیا نرخ کلیک می تواند تاثیر غیر مستقیمی بر روی نتایج جستجوی گوگل بگذارد؟

ما تصمیم گرفتیم پاسخ این سوال را با طرح آزمایشی بدهیم و متوجه شویم آیا CTR بر روی رنک و رتبه تاثیر می گذارد یا خیر.

هدف از انجام این آزمایش این بود که ببینیم آیا رابطه واضحی میان CTR جستجوی طبیعی و رنک در جستجوی طبیعی وجود دارد یا خیر. بزرگترین چالش این آزمایش سئو این بود که تفکیک CTR و رنک، مانند جدا کردن ناخن از انگشت است!

به هر حال، ما اقدام به یافتن رابطه طبیعی میان CTR و رنک و رتبه صفحه کردیم. برای این کار، تقاوت میان CTR جستجوی طبیعی منهای CTR مورد انتظار را بررسی کردیم:

افزایش ctr,افزایش رتبه سایت در گوگل,سئو سایت

بعد از بررسی داده ها، به این نتیجه رسیدیم که به طور متوسط صفحاتی که CTR متوسط و طبیعی مورد انتظار را برای رنک و رتبه مشخصی دارند، احتمال اینکه در چهار رنک بالایی قرار بگیرند بسیار زیاد است. برای مثال، صفحه ای که CTR مورد انتظار آن 20% می باشد و این صفحه همین نرخ کلیک را دارد، احتمالا در رنک یک خواهد بود.

همچنین، صفحاتی که CTR مورد انتظار جستجوی طبیعی را به دست نمی آورند، احتمالا در رنک های 6 تا 10 قرار خواهند گرفت. برای مثال، صفحه ای که CTR آن، 6% از CTR مورد انتظار صفحه پایین تر است، احتمالا در رنک 10 قرار می گیرد.

بنابراین، بر اساس داده های به دست آمده، آیا CTR تاثیری بر روی رنک طبیعی دارد؟ بله! اینطور به نظر می رسد!

  1. آیا بازنویسی عناوین می تواند CTR صفحه را افزایش دهد؟

کاربران هیچ چیز را هم که نبینند، در صفحه نتایج جستجو (SERP) سرتیتر صفحه شما را می بینند. شاید شما محتوای خیلی عالی داشته باشید، اما اگر سرتیتر خوبی برای آن انتخاب نکنید هیچ کس بر روی آن کلیک نخواهد کرد.

سئو پیشرفت کرده است! مسخره است که هنوز مثل سال 2008، Title tag بنویسیم!

البته به خاطر داشته باشید که بهتر است از عناوین بیش از حد بهینه شده هم دوری کنید. برای مثال عنوانی مثل: “قهرمان بازاریابی: +20 مثال و استراتژی برای شما”.

این عنوان به طور خلاصه شامل “بهترین تکنیک های سئو” می باشد. شما می توانید تا 60 کاراکتر را برای Title tag استفاده کنید. بهتر است مهم ترین عبارت کلیدی در ابتدای این 60 کاراکتر باشد. اما این عنوان کمی کسل کننده است مگر نه؟!

به همین منظور هم ما یک آزمایش سئو برای بهینه سازی CTR انجام دادیم. مدیریت محتوا و سئو سایت ما، تنها عنوان پست را به این شکل تغییر داد: “+20 مثال حیرت انگیز برای بازاریابی”. تیتر جدید، لیستی که در محتوا معرفی شده است را بهتر معرفی می کند و تاثیر روانی خوبی می گذارد:

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

در این آزمایش سئو متن مقاله، تصاویر، لینک ها یا هر چیز دیگری که فکرش را بکنید، دست نخورده باقی ماند.

پس از به روز رسانی تیتر، CTR این مقاله به 4.19 درصد رسید (افزایش یک درصدی) و در رتبه 5 قرار گرفت (از رتبه 8).

 

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

پس آیا می توان فقط با تغییر عنوان، CTR صفحه را افزایش داد؟ بله!

کسل کننده نباشید! تیترها و عناوینی بنویسید که مردم دیوانه وار بخواهند بر روی آن کلیک کنند! (البته باید اطمینان حاصل کنید که محتوای پشت این تیتر هم به اندازه کافی جذاب است.)

  1. آیا میزان درگیرشدن کاربر با وب سایت، بر روی رنک طبیعی تاثیر دارد؟

نوشتن تیترهای جالب اهمیت زیادی دارید، اما هدف ما فقط افزایش کلیک نیست. شما باید فاکتورهای لازم برای تعامل خوب با کاربر را نیز داشته باشید. اگر کاربران فکر کنند که فریب خورده اند و به سرعت به صفحه نتایج جستجو یا SERP بازگردند، گوگل متوجه خواهد شد.

Dwell Time یا زمان ماندگاری، فاکتوری است که باید حتما به آن توجه شود. time On site یا مدت زمان ماندن کاربر در صفحه نیز، نسبت به bounce rate نماینده بهتری برای Dwell Time می باشد.

به عقیده من، گوگل برای سنجش اعتبار نرخ کلیک از فاکتور زمان ماندگاری (که البته ما نمی توانیم آن را اندازه گیری کنیم ولی میدانیم بستگی به time on site دارد) استفاده می کند. گوگل با کمک چنین معیارهایی می تواند متوجه شود که آیا کاربران چیزی که به دنبالش بوده اند را پیدا کرده اند یا خیر.

حالا برگردیم به سوال اولیه: آیا معیارهای تعامل با کاربر (بانس ریت، time On Site، نرخ تبدیل) تاثیری بر روی رنک و رتبه می گذارند؟

برای آنکه این تئوری را آزمایش کنیم، داده هایی برای میزان تعامل جمع آوریم کردیم. ابتدا، رابطه میان بانس ریت صفحات یا عبارات کلیدی که برای آنها رنک گرفته بودیم را با رنک این صفحات بررسی کردیم:

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

متوجه شکستگی موجود در نمودار شدید؟

احتمال اینکه صفحات فرود با بانس ریت کمتر از 76% در یکی از چهار رنک اول گوگل قرار بگیرند، همچنین احتمال اینکه صفحات فرود با بانس ریت 76% یا بیشتر در رنک 5 یا پایین تر قرار بگیرند نیز زیاد است.

اما Time On Site چطور؟

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

این نمودار نشان می دهد که اگر محتوا یا عبارت های کلیدی شما time On Site استانداردی داشته باشند، احتمال اینکه در رنک 1 تا 6 باشید بیشتر است. اگر به طور متوسط تعامل کاربران با وب سایت شما ضعیف است، احتمالا در رنک 7 یا پایین تر قرار خواهید گرفت.

اما نرخ تبدیل چطور؟ داده های زیر نشان می دهد که CTR بیشتر، منجر به نرخ تبدیل های بیشتری هم می شود:

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

چرا این گونه است؟ به این دلیل که اگر بتوانید به اندازه کافی کسی را هیجان زده کنید که بر روی لینک شما کلیک کند، این هیجان معمولا تا زمان خرید یا ثبت نام در سایت شما ادامه خواهد داشت.

CTR بالاتر، تعامل بیشتر با کاربر و افزایش نرخ تبدیل منجر به افزایش مشتری های هدایت شونده و فروش بیشتر می شود. البته من معتقد هستم که این داده ها اثبات می کنند افزایش فاکتورهای تعامل با کاربر و نرخ تبدیل، منجر به رنک و رتبه طبیعی بهتری هم می شود.

  1. آیا فاکتورهای تعامل با کاربر، باعث به دست آوردن Featured Snippet می شود؟

Featured Snippet های گوگل، که در رنک 0 نتایج جستجوی طبیعی نشان داده می شوند، اغلب به شکل متن، لیست، تصویر و نمودار هستند. اما الگوریتم های گوگل چگونه به وب سایت ها Featured Snippet می دهند؟

ابتدا می خواهم ببینیم آیا فاکتورهای قدیمی رنک دهی گوگل تاثیری در گرفتن اسنیپت دارد یا خیر. به این منظور به داده های مربوط به 981 اسنیپتی که سایت WordStream به دست آورده است نگاهی انداختم.

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

به وضوح می توان گفت خیر! در غیر این صورت بالاترین رنک باید همیشه اسنیپت می گرفت. گوگل حتی از محتوای صفحاتی که در صفحه دوم گوگل یا در رنک 71 هستند هم اسنیپت گرفته است!

داشتن محتوایی واضح و دقیق از اهمیت بالایی برخوردار است اما تعداد لغات اهمیتی ندارد.

ما در این موضوع دقیق تر شدیم و صفحه ای که اسنیپت داشت را بررسی کردیم. با توجه به داده هایی که از گوگل آنالیتیک و کنسول جستجو گوگل به دست آورده بودیم، متوجه دو موضوع جالب شدیم:

  • نرخ کلیکی که به طور غیرمعمولی بالاست (21.43 درصد)، با اینکه رنک متوسط آن 10 می باشد.
  • Time On Site که آن هم به شکل غیرمعمولی بالا است (14:30). این میزان، سه برابر بیشتر از میزان متوسط است.

پس آیا میزان تعامل با کاربر، تاثیری بر روی تعلق گرفتن اسنیپت به سایت دارد؟ من کاملا معتقد هستم که این گونه است!

  1. رابطه واقعی میان رنک طبیعی و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی چیست؟

پنج سالی می شود که درباره ارتباط زیاد میان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و رنک طبیعی چیزهایی می شنویم. با اینکه هربار گوگل چنین چیزی را نفی میکند، اما باز هم بسیاری از افراد تصور می کنند اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، سیگنالی برای رنک محسوب می شود.

باور من این بود که تعداد اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی اهمیتی ندارد. چیزی که اهمیت بیشتری دارد، تعامل با کاربر در شبکه های اجتماعی است.

برای همین هم آزمایشی انجام دادیم تا ارتباط واقعی میان رنک طبیعی و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را درک کنیم. یافته های ما به قرار زیر است:

آزمایش سئو,آزمایش های سئو,آموزش سئو

این داده ها نشان می دهند که پست های فیسبوکی که بیشترین میزان تعامل با کاربر را دارند (بالای 6 درصد) نیز CTR جستجوی طبیعی استانداردی (به اندازه CTR مورد انتظار) داشته اند. به عبارت دیگر، اگر تعامل با کاربر در فیسبوک شما 4 برابر میزان معمول باشد، CTR جستجوی طبیعی شما چهار برابر میزان متوسط خواهد بود.

چرا اینگونه است؟ به نظر من چون همان احساساتی که افراد را وادار به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی می کند، آنها را وادار می کند بر روی محتواهای مشابه در صفحه نتایج جستجو کلیک کنند. این مسئله به خصوص برای تیترهایی با CTRهایی که به شکل غیرمعمولی بالا هستند صادق است.

این ارتباط و همبستگی به خصوص برای محتواهای قدرتمند و ویژه (محتواهایی که 100-10 برابر بیشتر از تمام محتواهای دیگر ترافیک جذب می کنند) قوی تر است. این محتواهای ویژه با میزان بالای تعامل در شبکه های اجتماعی تقریبا همیشه CTR طبیعی بالایی دارند و بالعکس.

این رابطه و همبستگی برای محتواهای ضعیف، کمتر است. محتواهای ضعیف، گاهی تعامل بالایی با کاربر دارد و گاهی تعامل پایین. وضعیت مشابهی برای CTR نیز وجود دارد. برخی از این محتواها CTR کمتری دارند و برخی CTR بالا.

پس بله! میزان تعامل بالای کاربر با شبکه های اجتماعی با CTR بالا در ارتباط است و بالعکس. این نشانه ای از ارتباط واقعی میان جستجو و شبکه های اجتماعی است. شدت این همبستگی نیز نشان دهنده میزان جذابیت محتوای شماست.

همه اینها کلا یعنی چه؟!

همانطور که با این پنج آزمایش ثابت شد، سئو در حال پیشرفت در راهی است که بسته به میزان تعامل کاربران با محتوای شما، به صفحات و سایت شما امتیاز می دهد.

این بدین معناست که باید حتما تعاملات با کاربران خود را بهینه کنید.

به عبارتی دیگر: محتوا و صفحات خود را برای مردم بهینه کنید! تیترهایی بنویسید که آنها را متقاعد می کند کلیک کنند و بعد به عنوان جایزه ای برای کلیک کردنشان، محتوایی جالب و به یاد ماندنی به آنها ارائه کنید که برایشان جالب باشد و آنها بخواهند محتوای شما را به اشتراک بگذارند.

3 نظر در مورد مقاله “ 6 آزمایش سئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل ” ثبت شده است
  1. طاهره

    ممنون از سایت پرمحتوا ئ مفیدتون


  2. بهزاد شهسواری

    ممنون
    سایتتون بسیار عالیه
    تشکر از زحماتتون


  3. یعقوبی

    fg sبا سلام و احترام ممنون بلبت مطالب مفیدتون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود