16 گام ارزیابی سئو در سال 2019 – قسمت سوم

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 7 امتیاز : 5]

ارزیابی سئوی سایت در سال 2019 به شما کمک می کند ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید. 12 گام از مراحل 16 گانه ارزیابی سئو را در دو قسمت قبل سایت نیوسئو بررسی کردیم. جهت یادآوری مطالب، می توانید به مقالات زیر مراجعه کنید:

16 گام ارزیابی سئو در سال 2019 – قسمت اول

16 گام ارزیابی سئو در سال 2019 – قسمت دوم

در اینجا قصد داریم این مراحل را تا انتها آموزش داده و 3 گام فوق العاده ارزشمند برای ارزیابی سئو را در انتها برای شما عزیزان مطرح کنیم.

  1. بهینه سازی سیگنال های کاربری

الگوریتم RankBrain، الگوریتم جدید گوگل است.

بر خلاف الگوریتم های قدیمی، این الگوریتم، بررسی می کند که کاربران با سایت شما چه تعاملی دارند.

این یعنی:

برای این که بتوانید امروزه در گوگل رتبه بندی شوید، باید سعی کنید که سیگنال های تجربه کاربری خودتان را بهینه سازی کنید.

به بیان دیگر، محتوای شما باید به صورتی باشد که باعث رضایت کاربر شود.

زمانی که شما این کار را انجام می دهید، گوگل تا حد زیادی رتبه بندی شما را بهبود می بخشد.

مثلا چندی پیش، من متوجه شدم که این پست در سایت من، رتبه بندی خوبی دریافت نمی کند…

(این پست رتبه بندی بین 10 تا 15 را برای کلمه کلیدی مد نظر من، یعنی کمپین سئو دریافت می کرد)

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

و زمانی که من محتوای خودم را بررسی کردم، دلیل آن را متوجه شدم…

محتوای من، مطالبی که کاربر ها به دنبال آن بودند را ارائه نمی کرد.

به جای این که این محتوا گام های عملی به کاربر ارائه کند، یک مورد پژوهی برای یک استراتژی خاص را ارائه می کرد:

استراتژی های سئو,کمپین های سئو,لینک داخلی

پست من همچنین، اسکرین شات های خیلی قدیمی داشت.

به صورت خلاصه:

به دلیل این که محتوای من برای سیگنال های تجربه کاربری بهینه سازی نشده بود، گوگل رتبه آن را کاهش داده بود.

بنابراین من تصمیم گرفتم که این پست را دوباره ارزیابی کنم.

به صورت خاص، من:

مورد پژوهی را از پست حذف کردم و یک راهنمای گام به گام به آن اضافه کردم.

نکات عملی برای سئو کار های ابتدایی و متوسط، ارائه کردم.

نمونه هایی از زمینه های کاری مختلف را ارائه کردم.

و خیلی کار های دیگر…

در نهایت، من محتوای به روزی را ایجاد کردم که برای کسی که به دنبال برنامه ها و کمپین های سئو بود، تناسب عالی داشت.

در نتیجه، به دلیل این که محتوای من به صورتی طراحی شده بود که باعث رضایت کاربران گوگل می شد، صفحه من از رتبه بندی 15 خیلی سریع به رتبه بندی 4 رسید.

و اخیرا هم به رتبه بندی شماره 1 رسیده است!

این واقعا جذاب است.

  1. مسطح کردن معماری وبسایت

معماری سایت شما ساده است:

معماری سایت نشان می دهد که صفحات سایت شما چطور سازمان دهی شده اند.

همانطور که مشخص می شود، معماری سایت شما برای سئو اهمیت بسیار زیادی دارد.

چرا؟

دو دلیل برای این موضوع وجود دارد:

نخست، معماری سایت به موتور های جستجو کمک می کند که تمام صفحات شما را پیدا کرده و آن ها را ایندکس کنند.

زمانی که معماری سایت شما خیلی شلوغ باشد، گوگل نیز به سختی می تواند صفحات شما را پیدا کند.

لینک سازی داخلی سایت

اما زمانی که معماری سایت شما به صورتی باشد که به خوبی بین صفحات شما لینک ایجاد کند، گوگل خیلی راحت می تواند کل سایت شما را ایندکس کند.

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

همچنین، معماری سایت شما به گوگل می گوید که کدام یک از صفحات شما، از بقیه مهم تر هستند.

به صورت کلی، هرچه صفحه شما به صفحه اصلی نزدیک تر باشد، اهمیت آن بیشتر است.

صفحه نزدیک تر به صفحه اصلی = اهمیت صفحه بیشتر

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

حالا سوالی که ایجاد می شود این است:

معماری سایت شما باید چه ظاهری داشته باشد؟

خب می دانم که گفتم این ارزیابی سئو قرار نیست خیلی فنی باشد.

به همین دلیل سعی می کنم این مبحث را خیلی ساده توضیح دهم.

شما باید معماری سایت خودتان را مسطح نگاه دارید.

به بیان دیگر، معماری سایت شما نباید به صورت زیر باشد:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

به جای آن، باید ظاهر سایت شما به صورت زیر باشد:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

یا به بیان دیگر:

سایت شما باید به صورتی باشد که برای دسترسی به هر کدام از صفحه ها، تنها نیاز به سه کلیک از صفحه اصلی باشد تا بتوان به صفحه مد نظر رسید.

هر صفحه ای نهایت باید سه کلیک تا صفحه اصلی فاصله داشته باشد.

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

در بعضی از موارد، شما باید از توسعه دهنده سایت خودتان بخواهید که به صورت کامل، سایت شما را دوباره ارزیابی کند.

اما شما می توانید لینک های داخلی به صفحه های مختلف اضافه کنید تا به این هدف برسید…

لینک داخلی به پست اضافه کنید.

و سپس این لینک ها را در نوار جانبی قرار دهید.

تا وقتی که کاربر بتواند تنها با سه کلیک به هر صفحه ای که می خواهد برسد، یعنی شما کار خودتان را خوب انجام داده اید.

  1. بازنویسی متا تگ های تکراری 

گوگل اخیرا گفت که تگ title و تگ description، از بهترین گزینه ها برای بهبود سایت هستند.

من هم با این موضوع موافق هستم.

به خصوص، وقتی که موضوع رفع کردن عنوان و دیسکریپشن های تکراری (duplicate titles and descriptions) مطرح می شود.

خوشبختانه، شما می توانید خیلی راحت متاهای تکراری (duplicate metas) را در سرچ کنسول گوگل، پیدا کنید.

شما می توانید به راحتی به قسمت Search Appearance → HTML Improvements بروید.

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

سپس می توانید یک لیست از متاهای تکراری خودتان به دست بیاورید:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

در رابطه با سایت خودم، من 8 صفحه با دیسکریپشن مشابه دارم:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

این صفحات، همه صفحه های مختلف از فید وبلاگ من هستند (که ایندکس هم نشده اند) به همین دلیل مشکل من خیلی مشکل حادی نیست.

اما در صورتی که صفحه های مهم در سایت شما دارای duplicate meta tag باشند، در این صورت پیشنهاد می کنم که خیلی سریع مشکل را رفع کنید.

  1. اجرای یک پست آسمان خراش

آخرین گام از ارزیابی سئو، منتشر کردن محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش است.

چرا؟

این کار به گوگل کمک می کند تا تمام تغییراتی که ایجاد کرده اید را به راحتی پیدا کرده و آن را ایندکس کند.

به عنوان مثال، به افزایش “Pages crawled per day” هر بار که من پست جدیدی منتشر می کنم، نگاه کنید:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

به عنوان یک یادآوری خلاصه، نحوه کار این فرایند، به صورت زیر  است:

نخست، شما باید 10 نتیجه برتر برای کلمه کلیدی مد نظر خودتان را بررسی کنید.

به عنوان مثال، من اخیرا یک محتوا با نام زیر منتشر کردم: “27 راه برای افزایش ترافیک وبسایت”

قبل از این که یک کلمه مطلبی بنویسم، من صفحه اول نتایج گوگل را برای کلمات کلیدی مانند “نحوه به دست آوردن ترافیک بیشتر”، بررسی کردم.

محتوایی که پیدا کردم بسیار عالی بود. اما خیلی خاص نبود.

سپس محتوایی نوشتم که 5 برابر بهتر از محتوای دیگر باشد.

سعی کردم محتوای متفاوتی ارائه کنم.

چطور؟

من کلی گام دقیق در پست قرار دادم:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

اسکرین شات ها را در پست استفاده کردم:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

و  تکنیک هایی را معرفی کردم که واقعا کاربردی بودند:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

در نهایت، نوبت آن رسید که برای پست خودم تبلیغات کنم:

این بخش، اهمیت زیادی دارد.

زمانی که گوگل ببیند افراد زیادی (و لینک های زیادی) به سایت شما جذب شده اند، با خودش می گوید که : “این مطلب حتما محتوای خیلی خوبی است ما باید فورا ربات های خودمان را به سراغ این محتوا بفرستیم.”

(همانطور که پیش از این گفتم، این کار به گوگل کمک می کند که خیلی سریع تغییراتی که در سایت شما ایجاد می شود را شناسایی کند)

سپس من یک خبر برای مشترکین ایمیل خودم ارسال کردم.

همچنین این محتوا را بر روی فیبسوک، لینکدین و توییتر نیز تبلیغ کردم.

  • گام ویژه 1: استفاده بیشتر از لینک های داخلی

ایجاد لینک های داخلی یکی از استراتژی های سئو است که خیلی دست کم گرفته شده است.

حالا سوالی که ایجاد می شود این است:

شما چطور می توانید به درستی لینک داخلی ایجاد کنید؟

این خیلی ساده است:

شما باید مطمئن شوید که برای صفحه هایی که اولویت بالایی دارند، تا حد امکان لینک داخلی ایجاد کنید.

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

شما باید هر از چندگاهی برای صفحه های مهم لینک داخلی ایجاد کنید.

شما می توانید در GSC تمام لینک های داخلی سایت خودتان را مشاهده کنید.

شما می توانید به قسمت Search Traffic → Internal Links بروید.

و سپس در این قسمت صفحه هایی در سایت که برای لینک سازی داخلی سایت مناسب هستند را مشاهده می کنید.

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

نکته حرفه ای : ممکن است شما صفحه های بی اهمیت زیادی را در این گزارش مشاهده کنید. مثلا ممکن است بخش زیادی از لینک های شما به صفحه سیاست های حریم شخصی یا صفحه تماس با سایت، رفته باشند. این موضوع معمولا به این دلیل ایجاد می شود که شما از قسمت ناوبری سایت یا پاورقی، همیشه به این صفحه ها لینک می زنید. در نتیجه نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

  • گام ویژه 2: استفاده از ابزار ارزیابی سایت

من تا حد امکان سعی کردم این فرایند ارزیابی سئو سایت تا حد امکان، غیر فنی باشد.

اما در صورتی که شما می خواهید سئو فنی سایت خودتان را بیشتر ارزیابی کنید، پیشنهاد من این است که از ابزارهای آنالیز وب سایت استفاده کنید.

من چه ابزاری را پیشنهاد می کنم؟

پیشنهاد من دو ابزار می باشد

اولین ابزار، Seobility است.

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

بر خلاف بیشتر ابزارهای ارزیابی سئو، این ابزار را می توانید به راحتی استفاده کنید. به علاوه، گزارش هایی که در این ابزار ارائه می شود، به راحتی قابل درک هستند و می توانید بر اساس آن ها تصمیم گیری کنید.

حتی با وجود این که ابزار SERrush مشهور ترین ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی است، اما در زمینه ویژگی های ارزیابی سئو به صورت دقیق، بسیار عالی است.

  • گام ویژه 3: بهینه سازی Featured Snippet ها

Featured Snippet ها می توانند تا حدی زیادی ترافیک ارگانیک شما را افزایش دهند.

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

به عنوان مثال، چندی پیش، این صفحه من در قسمت Featured Snippet نمایش داده شد.

و ترافیک ارگانیک من مثل یک موشک بالا رفت:

ابزارهای آنالیز وب سایت,ارزیابی سئو,ارزیابی سئوی سایت

خب حالا چطور می توان کری کرد که محتوای شما بتواند در Featured Snippet ارائه شود؟

شما می توانید از این راهنما برای انجام این کار، استفاده کنید.

اما اگر بخواهم به صورت خلاصه شما را راهنمایی کنم، شما برای به دست آوردن Featured Snippet باید:

  • محتوای خودتان را برای موبایل بهینه سازی کنید…
  • HTTPS را روی سایت خودتان نصب کنید.
  • کلی تیتر داشته باشد (تگ های H2 و H3)
  • پاسخ های کوتاه به کلمات بدهید (42 کلمه)
  • از لینک منابع معتبر استفاده کنید…

به همین راحتی!

حالا نوبت شماست

این فرایند اررزیابی سئو بود.

حالا دوست دارم نظرات شما را بدانم:

آیا شما سوالی در این زمینه دارید؟

یا آیا نکته ای وجود دارد که من در این راهنما بیان نکرده باشم؟

در هر صورت، بهتر است نظرات عالی خودتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود