ضروری

اسنیپت چیست؟

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

قطعه های ویژه یا اسنیپت های گوگل یک فرصت استثنایی برای بازاریاب هایی است که در زمینه فضای مجازی فعالیت دارند، زیرا با استفاده از اسنیپت های جدید گوگل می توانند سئو سایت خود را بهبود دهند و ترافیک بالایی را از گوگل جذب کنند. اسنیپت چیست و آیا کاربردی در سئو دارد؟ ما در این مقاله به طور کامل به این سوال کاربردی پاسخ می دهیم.

یکی از خوش شانسی های شما زمانی است که در گوگل جستجو می کنید و اسنیپت های گوگل را می بینید. اگر شما از گوگل یک سوال بپرسید، گوگل ناخودآگاه و مشتاقانه جواب سوال شما را با اسنیپت می دهد. این جواب ها در قالب یک کادر یا باکس در قسمت  Position Zero (لینک ابتدایی و سرآغاز لینک ها در صفحه اول گوگل) در صفحه اول نمایش داده می شود.

اسنیپت چیست؟

Snippet ها توضیحاتی از صفحه یا گزیده ای از آن است که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود. شکل اصلی آن شامل عنوان و توضیحات متا است. به طور کلی اسنیپت ها داده‌های اضافی را نمایش می‌دهد و به همین دلیل فضای بیشتری را در صفحه نتایج جستجو اشغال می‌کند، به همین دلیل آیتم های آن، جذاب تر از اسنیپت های معمولی است و بیشتر، توجه کاربر را به خود جلب می‌ کند. به همین دلیل است که ترافیک ارگانیک و CTR را افزایش می‌دهد.

برخی از متداول ترین اسنیپت ها موارد است که در لیست زیر مشخص کردیم:

  • اسنیپت قیمت
  • اسنیپت review
  • اسنیپت ستاره (star ratings)
  • اسنیپت موجود محصول (product availability)

انواع اسنیپت در سئو

اسنیپت ها از نگاه اساتید سئو به 3 دسته کلی تقسیم بندی می شوند. این دسته بندی از نگاه برخی از متخصصان سئو، اصول خاصی ندارد اما برای اینکه بهتر، این موارد را یاد بگیرید، پیشنهاد می شود که به دسته بندی زیر توجه کنید:

  1. اسنیپت های معمولی: اسنیپت های معمولی مواردی که معمولا به صورت پیشفرض برای تمامی لینک ها در نتایج گوگل، نمایش داده می شود. مانند متا دیسکریپشن، عنوان و… .
  2. ریچ اسنیپت: این نوع اسنیپت ها مواردی هستند که برای فعالسازی آن باید اقداماتی را انجام دهید که در این مقاله حتما، به این اقدامات و در کل، چگونگی ایجاد ریچ اسنیپت ها، خواهیم پرداخت. برخی از مهم ترین ریچ اسنیپت ها اسنیپت star ratings، قیمت، سوالات متداول، نام نویسنده محتوا و… است.
  3. featured snippets: مواردی هست که قبل از لینک اول گوگل نمایش داده می شود که شامل اطلاعاتی است که از لینک اول نتایج گوگل، برداشته شده است. اسنیپت متن ساده، لیست رتبه بندی شده، لیست فهرست معمولی و… مواردی از این قبیل اسنیپت ها هستند.

چرا اسنیپت ها برای گوگل مهم است؟

برای اینکه این مفهوم را بهتر درک کنید بهتر است بیایید در گوگل به دنبال سوال “چگونه وب سایتمان را بهینه کنیم؟” به زبان انگلیسی بگردیم. گوگل در مواجه با این سوال جواب را در قالب Snippet نمایش می دهد. در بیشتر حالات یک کادر اسنیپت به عنوان جواب نشان داده می شود، اما این به این معنی نیست که این قضیه برای تمامی حالت ها یکسان باشد. گاهی ممکن است دو و یا سه کادر محاوره ای در جواب سوال نمایان شود.

شکل زیر این مسئله را بهتر نمایش می دهد:

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

گاهی اوقات فرمت Snippet های گوگل قدری متفاوت است و به صورت بولت و نقطه و یا حتی عدد نمایش داده می شود. در شکل زیر نوع دیگری از نمایش اسنیپت های گوگل را می بینید.

بهینه سازی اسنیپت,بهینه سازی سایت,کاربرد اسنیپت

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا Snippet ها اینقدر برای سایتها، وبلاگ ها و… اهمیت دارد؟

دلیل این سوال قرارگیری سایت و محتوای شما در Position Zero و لینک یک در صفحه اول گوگل است. چه چیزی بالاتر از اینکه گوگل تبلیغ وب سایت و یا کسب و کار شما را انجام دهد؟

مزایای استفاده از اسنیپت های گوگل در سئو سایت

در ادامه پاسخ به این سوال که اسنیپت چیست، می خواهیم مزیت های کاربردی این قابلیت کدنویسی سایت ها را به شما شرح دهیم:

  • باعث جذب و افزایش ترافیک سایت شما می شود.
  • باعث افزایش بازدید و Visibility سایت شما و در نهایت بهبود رتبه سایت می شود.
  • اسنیپت باعث افزایش اعتماد کاربران و گوگل به سایت شما می شود.
  • اعتبار سایت شما را برای جذب ترافیک افزایش می دهد.

هر کدام از دلایل بالا خود به تنهایی می تواند دلیل استفاده از Snippet های گوگل باشد.

چگونه می توان از اسنیپت گوگل استفاده کرد؟

شاید بارها و بارها از خود سوال کنید که چطور می توانید از Snippet های گوگل استفاده کنید و تبلیغ خود را در کادر اول و لینک اول گوگل مشاهده کنید.

در پاسخ به این سوال باید گفت گوگل در ابتدا به کیفیت محتوای تولیدی شما نگاه می کند و این که این محتوا تا چه میزان بااهمیت و با کیفیت است. سپس به نوع نگارش شما براساس فرمتی مخصوص نگاه می کند.

عوامل دیگری نیز در انتخاب الگوریتم گوگل جهت اسنیپت ها دخیل می باشند. از جمله این که محتوای شما باید در صفحه اول گوگل باشد و از ترافیک قابل قبولی برخوردار باشید. اما اینکه در صفحه اول باشید جز شرط های الزام آور نیست بلکه گاها مشاهده شده است که محتوای انتخابی Snippet توسط گوگل در سایر صفحات نیز بوده است.

شیوه قرارگیری در اسنیپت گوگل

در ابتدا باید محتوای تولیدی سایت خود را برای انتخاب Snippetها بهینه کنید. اسنیپت های گوگل می تواند هر کدام از موارد ذیل باشد:

  • متن
  • تصویر
  • لیست های شماره گذاری شده
  • بالت
  • گام به گام
  • چارت و نمودار
  • تصاویر

اهمیت تعداد کلمات در اسنیپت ها

اینکه گوگل از چه نوع Snippet جهت نمایش داده استفاده کند، مهم است. همچنین باید تعداد کلماتی که در کادر قرار می گیرد مشخص شده باشد، زیرا این کلمات از محتوای تولیدی شما انتخاب می شوند. به طور مثال در کادر زیر از 42 کلمه استفاده شده است:

مزایای استفاده از اسنیپت

براساس آنالیزهای دقیقی که توسط ابزارهای گوناگون صورت گرفته است، طول بهینه Snippet های گوگل به صورت نرمال باید در حدود 40 تا 50 کلمه باشد. این آنالیز براساس ابزار دقیق بررسی سئو سایت Semrush انجام شده است.

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

 

جدول، پاراگراف یا لیست؟

اینکه در پاسخ به سوال شما گوگل چه نوع اسنیپتی را انتخاب کند، بستگی به الگوریتم آن و شیوه نگارش محتوای شما دارد. براساس یک گزارش 29 درصد اسنیپت های گوگل جدول هستند. به عبارت دیگر گوگل تقریبا یک سوم اسنیپت داده های خود را در جدول نمایش می دهد.

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

در زیر یک نمونه از اسنیپت گوگل در قالب جدول را مشاهده می کنید:

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

از سوی دیگر لیست و جداول در ردیف آخرین Snippet های گوگل در نمایش داده ها هستند:

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

همچنین می توان قوانینی را به Snippet ها اضافه کرد. در زیر نمونه ای را می توانید ببینید:

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

در نمایش داده ها هم می توان از لیست استاندارد استفاده کرد:

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

استفاده از تگ های پاراگراف در اسنیپت های گوگل

یکی دیگر از شیوه ها و تکنیک های نمایش داده ها در اسنیپت استفاده از پاراگراف تگ (

) می باشد. این تگ نیازمند این است که در Query هدر به صورت زیر استفاده شود:

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

استفاده از تگ های هدینگ برای نمایش به عنوان اسنیپت

به منظور بهینه سازی اسنیپ ها، محتوای شما باید در Query تگ های H1 ، H2 و H3 باشد.

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

انواع اسنیپت های گوگل

4 نوع اصلی اسنیپت ها گوگل که باید آن ها را بشناسید را در ادامه برایتان شرح می دهیم. این موارد اثرگذاری بسیاری روی سئو سایت دارد. 

1- اسنیپت Definition Box

این نوع اسنیپت به صورت یک پاراگراف برای کاربران نمایش داده می شود. نوع متداولی که معمولا با جستجو هر سوالی، با آن روبرو خواهید شد.

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

گوگل به طور خودکار براساس عبارتی که کاربران آن را جستجو می کند، از لینک اول نتایج خود، یک پاراگراف را انتخاب و در نتایج نشان می دهد. در 90 درصد مواقع، گوگل در پاسخ به سوالاتی که در آن چیست، چرا، چگونه و… باشد، این اسنیپت را نشان می دهد.

2- اسنیپت جدول (Table)

یکی دیگر از انواع اسنیپت که باید به آن آشنا باشید، اسنیپت جدول است. 

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

معمولا این جدول، زمانی در نتایج گوگل نشان داده می شود که گوگل بتواند عبارت جستجو شده را با جدول، بهتر به کاربران شرح دهد. البته توجه داشته باشید که محتوای شما نیز باید شامل این جدول باشد.

3- اسنیپت فهرست شده (Ordered List) – نمایش لیست های رتبه بندی شده

یکی از انواع اسنیپت که گوگل خیلی به آن علاقه مند است، فهرست هاست. قطعا در بخش هایی محتوا از فهرست ها برای مشخص کردن مراحل انجام یک کار یا معرفی کردن انواع یک محصولات یا خدمات، استفاده کرده اید. با استفاده از این فهرست ها در محتوا، گوگل در صورت جستجو کاربر با کلمه کلیدی مربوط به آن فهرست، مستقیما فهرست را در نتایج گوگل به شکل زیر نمایش می دهد.

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

به عنوان مثال یکی از مواردی که گوگل به عنوان اسنیپت فهرست در نتایج خود، نشان می دهد، رتبه بندی ها مربوط به موضوعات مختلف است. به عنوان مثال شما یک مقاله ای با عنوان معرفی بهترین دانشگاه های ایران دارید، در صورتی که در یک هدینگ، ابتدا دانشگاه های برتر را لیست کنید و سپس در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه کنید، در صورتی که کاربران عبارتی مانند “بهترین دانشگاه های ایران” را جستجو کنند، محتوای شما نشان داده شده و اگر در نتایج اول باشید، لیست دانشگاه های برتر را نیز در نتیجه خود، نشان می دهد.

نکته مهمی که درباره این اسنیپت باید بدانید این است که این اسنیپت فقط فهرست های رتبه بندی شده را نشان می دهد. فهرست های دیگر در قالب معمولی نشان داده شده که در بخش بعد آن را بررسی می کنیم.

4- اسنیپت فهرست شده (unOrdered List)

شاید برایتان سوال باشد که تفاوت این اسنیپت با اسنیپت قبلی چیست. اسنیپت قبلی برای زمانی کاربرد دارد که شما یک لیست از موارد مهم یک موضوع را رتبه بندی کرده باشید. به عنوان مثال در محتوا درباره بهترین فیلم سال 2023، این فیلم ها را لیست کرده باشید. در این صورت در نتایج گوگل نیز اگر رتبه اول را کسب کنید و این اسنیپت برایتان فعال باشد، در کنار نمایش لینک صفحه، فیلم ها را نیز به صورت رتبه بندی شده در یک لیست، نشان می دهد.

اسنیپت,اسنیپت چیست,بهبود سئو سایت

اما در صورتی که محتوای شما درباره بررسی تعداد از یک آیتم باشد، در صورتی که این آیتم ها را در بخش از محتوای خود، لیست کنید یا هدینگ ها را به درستی و پشت سر هم ایجاد کنید، در نتایج گوگل در صورتی که به رتبه اول برسید، آیتم ها به صورت لیست شده، به شما نشان داده می شود. به تصویر بالا دقت کنید.

این مقاله ادامه دارد…

17 نظر در مورد مقاله “ اسنیپت چیست؟ ” ثبت شده است
  1. مسعود

    استاد قمصری عزیز
    بسیار عالی بود و جذاب
    لذت بردم مثل همیشه
    امیدوارم همیشه در اوج باشید


  2. محمد

    ببخشید من ی مشکل دارم لطفا اگه ممکنه کمکم کنید.من ی وبسایت دارم وقتی اسم سایتمو تو گوگل سرچ میکنم ی سری لینک میاره تو نتایج ولی مشکل اینجاست که مثلا یکی از لینک ها نوشته نرم افزار بابیلون ولی وقتی لینک رو کلیک میکنیم وارد صفحه تبلیغات سایت میشه در صورتی که باید بره به همون صفحه بابیلون این مشکل از چیه؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما وقتتون بخیر. این مشکل طبیعی نیست سایتتون باید مورد بررسی و آنالیز قرار بگیره


  3. bahari

    خیلی عالی بود
    فقط اینکه چطور برای سایتمون اسنیپت بسازیم؟ مقالهی مرتبط آموزش ساخت اسنیپت بطور کامل دارین؟


  4. سیاوش

    چرا گوگل برای یوزر ایرانی و کیوردهایی که به زبان فارسی سرچ میشن خیلی کمتر از اسنیپت استفاده میکنه نسبت به زبان انگلیسی؟


    • محمد نصیری

      درود بر شما سیاوش عزیز
      اگر شما هم از ساختار محتوا و میکروفرمت های اسکیما استفاده کنید نمایش داده میشه براتون.


  5. اکبر

    بسیار عالی بود
    سپاس


  6. مبین

    سلام وقت بخیر ببخشید این سایت ما در مورد مشاوره تحصیلی هستش ولی متاسقانه تعدادی از پست ها و مقالات بعد از اینکه 200 نفر به بالا هم وی داشته الان اسنیپتش حذف شده و حتی تگ و موارد سئو ی مقاله دلیلش چیه؟


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      سایت شما نیاز به بررسی دارد و میتوانید با همکاران بنده در نیوسئو ارتباط بگیرید.


  7. سعید

    سلام
    در افزونه yoast وردپرس و در هنگام نوشتن پست جدید در قسمت مربوط به کادرهای افزونه snippet نمایش داده می‌شود. آیا نوشتن مطالب به صورت عادی در همان کادر با نوشتن با انتخاب افزودن اسنیپت فرق داره؟


    • محمد نصیری

      سلام سعید عزیز
      حتما در نوشتن عنوان اسنیپت و متا توضیحات دقت کنید و برای سئو کردن این قسمت های مهم از آموزش سئو محتوا در اپلیکیشن نیوسئو استفاده کنید.


  8. farhad

    سلام سایت خیلی تخصصی دارید.
    یک سوال داشتم باید قسمت Top stories های گوگل رو چطوری فعال کنم. مثل خبرگزاری های تسنیم، مهر، فارس و… افزونه ی برای این کار هست؟ میشه یه توضیحی بدین؟


    • ناظر سایت

      با سلام
      گوگل فاکتورهایی که برای Top stories در نظر گرفته است به طور دقیق معین نکرده است.
      در اکثر موارد سایت هایی که در کنار محتوای باکیفیت، فاکتورهای Mobile Friendly را نیز رعایت کرده اند و سایت شان AMP است در این بخش نمایش داده می شوند.


  9. مهدی پیشگوی

    خیلی عالی بود


  10. محمد

    ببخشید الان سایت بنده راجه به تلگرام هست . به نظر شما چه موضوعی میتونه بهترین اسنیپت رو داشته باشه ؟
    یا مثل درباره کار با نرم افزار تلگرام اسنیپت بنویسم خوبه ؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      طبیعتا باید درمورد عبارت کلیدی بیزینس خود توضیح دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود