ضروری

آشنایی با فاکتورهای مهم تحلیل سئو

آنالیز سئو,آنالیز سئو سایت,آنالیز سئو وب سایت

دوستان عزیزم همان طور که می دانید آنالیز سایت از نظر سئو بسیار مهم و کلیدی است، زیرا شما می توانید با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود وضعیت سئو سایت خود را بهبود دهید و در نتیجه در بازاریابی اینترنتی موفق‌تر عمل کنید. به همین دلیل در این مقاله در مورد فاکتورهای مهم تحلیل سئو صحبت خواهم کرد. توجه به این عوامل شما را در بهبود فرآیند بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی یاری خواهد کرد.

Traffic (ترافیک)

مهمترین و شاید رایج ترین ابزار سئو جهت بررسی اطلاعات ترافیک سایت شما گوگل آنالیتیک است. این ابزار از بهترین و دقیق ترین متدهای بررسی ترافیک ورودی و خروجی سایت استفاده می کند.

به شکل زیر دقت کنید.

آنالیز سئو,آنالیز سئو سایت,آنالیز سئو وب سایت

در این ابزار، عنصر کلیدی ستون Session می باشد که میزان ترافیک بر  حسب هفته، ماه و سال را نمایش می دهد.

نکته ی دیگری که در (GA (Google Analytics بسیار حائز اهمیت است، قسمت کمپین ها می باشد. برای دسترسی به این ابزار از قسمت چپ نوار ابزار بالا می توانید گزینه  Campaign را انتخاب نمایید. با دسترسی به این قسمت مجموعه ای از کلمات کلیدی برای شما لیست می شود که براساس آن قادر خواهید بود کمپین مورد نظر خود را برنامه ریزی نمایید.

در واقع بررسی کمپین ها به شما کمک می کند که میزان تاثیرگذاری و اثر بخشی آن ها را درک کنید و در جهت بهبود کمپین ها استفاده کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: بررسی سئو سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

 Engagement (مشارکت یا تعامل)

دوستان عزیزم، میزان مشارکت و تعامل کاربر با سایت بسیار بسیار مهم است. چون همانطور که می دانید هرچه میزان مشارکت و تعامل بیشتر باشد، سایت شما وضعیت بهتری را در موتورهای جستجو پیدا خواهد کرد، زیرا میزان تعامل بالا نشان دهنده آن است که سایت و محتوای شما برای کاربران بسیار جذاب و مفید هستند.

به فاکتورهایی که باید در بخش تعامل به آن ها توجه کنید، اشاره می کنم:

  • نرخ بی ارزشی (Bounce rate): تعداد مخاطبانی که سایت شما را بدون انجام کار خاصی ترک می کنند.
  • میانگین مدت زمان ماندگاری در سایت : هر چه مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر باشد، یعنی مطالب شما جذاب تر، کاربردی تر، مفیدتر و قابل اعتمادتر است. بنابراین یک سیگنال مثبت فوق العاده ارزشمند را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو ارسال می کنید.
  • میانگین تعداد صفحات سایت بررسی شده: تعداد صفحاتی که هر کاربر در هر بار مراجعه به سایت مورد بررسی یا مطالعه قرار می دهد.

هر چه بتوانید پارامترهای بالا را بهبود دهید، وضعیت بهتری را در نتایج جستجو پیدا خواهید کرد.

شما می توانید با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیک موارد فوق را مورد بررسی قرار دهید.

نرخ تبدیل کاربر به مشتری

نرخ تبدیل به شما نشان می دهد که چقدر ترافیک بدست آمده و نرخ تعامل با اهداف تجاری شما هم تراز است. گوگل آنالیتیک یک ابزار مناسب برای بررسی نرخ تبدیل می باشد. البته به شرط آن که اهداف تجاری درست و مناسبی را انتخاب کرده باشید.

اگر شما اهدافی غیرتجاری دارید، باید متودهای زیر را بررسی کنید:

  1. نرخ تبدیل
  2. حجم تبدیل

اما اگر سایت شما، جنبه تجاری داشته باشد، دو عامل مهم دیگر به پارامترهای بالا اضافه می شود از جمله :

  1. مجموع درآمد
  2. میانگین ارزش سفارش

شما می توانید موارد بالا را در قسمت ” E-Commerce” در ابزار GA پیدا کنید.

صفحات فرود و نکات مهم آن

این نکته بسیار مهم است که شما متوجه شوید که کدام صفحات فرود سایت ترافیک ورودی بالایی را برای سایت به ارمغان می آورند و شما را به اهداف تجاری نزدیک تر می کنند. این کار کمک می کند تا الگوی مناسب را برای ساخت صفحات فرود پیدا کنید. علاوه بر آن، می توانید صفحات فرود ضعیف را نیز شناسایی و در جهت بهبود آن ها اقدام کنید.

با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیک و در مسیر زیر می توانید صفحات فرود را مورد بررسی قرار دهید:

GA…..> Campaign….>Organic Key word …..>Landing Page

دید جستجو کلمات کلیدی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تجزیه و تحلیل سئو سایت، مفهومی به نام دید جستجو می باشد. این مفهوم در واقع به بررسی رنکینگ کلمات کلیدی می پردازد و مشخص می کند که هر کلمه کلیدی بر اساس چه فاکتورهایی مورد جستجو قرار گرفته است. همچنین میزان ترافیک به وجود آمده از آن واژه یا عبارت کلیدی را مورد تحلیل قرار می دهد.

با استفاده از ابزار  Searchmetrics  می توانید دید جستجو را مورد بررسی قرار دهید.

آنالیز سایت با ابزار تحلیل سئو سایت

SEMrush  یکی از بهترین ابزار های سئو برای بررسی سایت خود، سایت مشتری و سایت رقیب است. با استفاده از این ابزار می توانید عملکرد سایت خود را در نتایج جستجو بررسی کنید، تا مشخص کنید که چگونه می توانید رده بندی سایت را بهبود دهید.

این ابزار شما را قادر می سازد که:

  1. تعداد 100 کلمه مهم کلیدی که در گوگل، دائماً در حال افزایش جستجو می باشد را بررسی نمایید.
  2. سه کلمه کلیدی برتر که صفحات مهم اول به آن بیشتر پرداخته اند را آنالیز می نماید.

برای استفاده از این ابزار کافی است، نام دامنه خود را وارد نمایید، سپس این ابزار گراف هفتگی، ماهانه و سالانه رنکینگ سایت شما را براساس 100 کلمه کلیدی نشان می دهد.

بررسی رنکینگ کلمات کلیدی

مهمترین بخش آنالیز سئو، بررسی کلمات کلیدی است. البته در حال حاظر تمرکز موتورهای جستجو کمتر بر روی عبارات کلیدی و بیشتر بر روی سایر نکات معطوف شده است. اما هنوز نمی توان از نقش غیر قابل انکار کلمات کلیدی چشم پوشی کرد.

آنالیز لینک های داخلی و خارجی

آنالیز لینک یک راه بسیار موثر در نشان دادن میزان اثربخشی محتوای به کار رفته در سایت شما است. این پارامترها را می توان به چهار دسته تقسیم بندی نمود :

  • اقتدار دامنه (Domain Authority): بررسی پروفایل لینک های دامنه به منظور تشخیص میزان قدرت و با ارزش بودن آن ها. ابزار moz می تواند برای سنجش این فاکتور موثر باشد.
  • استفاده از MajesticSEO: لینک های فالو شده و قابل اعتماد. با این ابزار می توانید از میزان قدرت و اعتماد لینک هایی که بدست آورده اید، مطلع شوید.
  • دامنه های ارجاع شده جدید. آیا سایت به طور مستمر و به شکل طبیعی بک لینک بدست می آورد؟
  • دامنه های ارجاعی از دست رفته. اگر سایت لینک بدست می آورد، آیا تعداد کسب شده نسبت به تعداد از دست رفته بیشتر است یا کمتر؟

تحلیل داده ها

نحوه تحلیل در آنالیز سئو سایت عامل بسیار حیاتی است. معمولاً در تفسیر گزارش گیری سوالاتی برای شما پیش خواهد آمد که پاسخ به آنها می تواند بسیار در پیشبرد اهدافتان موثر باشد:

  • چرا همواره در صفحه ی فرود شاهد رشد بیشتری هستیم؟
  • تغییرات تکنیکی در موتورهای جستجو چه تأثیراتی تاکنون داشته است؟
  • چرا میزان ترافیک پایین است؟
  • گشت و گذار کاربر در سایت چه تأثیری بر میزان تعامل او دارد؟

تولید محتوا جذاب و کاربر پسند

گام آخری که در آنالیز سئو باید بسیار به آن توجه کنید، موضوع یا محتوای داغ است. بسیاری از افراد این موضوع را به خوبی درک نکرده اند و از توجه به آن غافل اند. مطالب داغ عموماً جزء آن دسته از محتوایی است که بیشتر مخاطبین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به دنبال آن هستند. تشخیص موضوعات داغ به شما کمک می کند با تولید محتوا در رابطه با آن ها بتوانید در نتایج جستجو موقعیت بهتری را بدست بیاورید.

در تجزیه و تحلیل خود باید به دو مورد دیگر نیز توجه کنید.

الف: کاربران جدید:

بررسی کاربران جدید و اینکه تا چه میزان به مخاطبین جدید شما اضافه شده است. علاوه بر آن باید بررسی کنید که آیا مخاطبانی که بدست آورده اید با ارزش و مرتبط هستند یا خیر.

ب : ابعاد فنی:

توجه به این مقوله بسیار می تواند پیچیده باشد لذا همواره فاکتورهای بررسی با توجه به شرایط مختلف تغییر می کند. اما به طور کلی می توان به تحلیل محتوای سایت اشاره نمود که بخش اعظمی از ابعاد فنی را در بر می گیرد.

به طور مثال :

  • مقدار محتوای تکراری
  • مقدار متاتگ از دست رفته
  • میزان توجه کاربران
  • میزان برچسب های نا متعارف

در این مقاله سعی کردم روش صحیح تجزیه و تحلیل سئو سایت را بیان کنم. ممکن است این مطلب کمی سنگین باشد، پس حتما آن را چندین بار مطالعه کنید و سوالات خود را از من بپرسید.

2 نظر در مورد مقاله “ آشنایی با فاکتورهای مهم تحلیل سئو ” ثبت شده است
  1. رضوی

    متشکرم. بسیار آمورنده بود.
    لطفا در مورد نرخ تبدیل مقاله جداگانه اب رو قرار دهید.


  2. طراحی وبسایت در مشهد

    ابزارهایی که خود گوگل برای آنالیز وب سایت و بازدیدها قرار میده از نظر من بهترین هستند و میشه اکثر مولفه های مثبت و منفی سایت رو توسط این ابزارها بررسی کرد .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود