تفاوت SEM و SEO چیست؟

SEM چیست,SEM مخفف چیست,SEO چیست

تفاوت SEM و SEO از مسائلی است که علاقه مندان به این صنعت، حتما باید در مورد آن اطلاعات داشته باشند. موتور های جستجو مثل گوگل، دو حالت از نتایج را ارائه می کنند: پولی و ارگانیک.

نتایج پولی زمانی نمایش داده می شوند که یک شرکت به گوگل برای کلیک کاربران، پول پرداخت می کند.

نتایج ارگانیک نیز نتایجی هستند که از نظر گوگل، برای عبارت جستجوی کاربر، مرتبط هستند.

SEM چیست,SEM مخفف چیست,SEO چیست

مالکین کسب و کارها می توانند با قرار گرفتن در نتایج ارگانیک و پولی با استفاده از SEO و PPC، ترافیک خودشان را افزایش دهند.

در این مقاله، می خواهیم ببینیم که چطور می توانیم از سئو، PPC و یا هر دو روش استفاده کنیم تا استراتژی بازاریابی در موتور جستجو (SEM) کامل تر باشد.

اما اول باید مبانی کار را بررسی کنیم.

سئو چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که SEO چیست و چه ماهیتی دارد. سئو (بهینه سازی موتور جستجو) یعنی بهینه سازی محتوا به صورتی که بتواند در نتایج ارگانیک موتور جستجو قرار بگیرد.

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، صدها عامل مختلف را بررسی می کنند تا مشخص کنند که کدام صفحات باید برای عبارات جستجوی کاربر، رتبه بندی شوند. هیچ کس دقیقا نمی داند که این عوامل چه چیزهایی هستند اما مهم ترین عوامل در سه دسته بندی قرار می گیرند:

حالا وقتشه!   اینو بخون: 10 ها نکته سئوی داخلی سایت که نمی دانستید!پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

سئو داخلی

سئو داخلی، یعنی بهینه سازی کردن هر کدام از صفحات وبسایت. مثلا در سئو داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تطابق با هدف جستجوی کاربر
  • بررسی یک موضوع به صورت عمقی
  • استفاده از URL های توصیفی و کوتاه
  • نوشتن تگ های جذاب برای تیتر ها و متا دیسکریپشن های موثر
  • استفاده از تگ های جایگزین برای تصاویر (در صورت امکان)
  • نوشتن محتوایی ساده که همه بتوانند آن را مطالعه کنند.
  • استفاده از کلمات کلیدی در قسمت های مهم

سئو خارجی

سئو خارجی، تمام کارهایی است که خارج از وبسایت انجام می شود تا رتبه بندی اش بهبود پیدا کند.

نمونه هایی از سئو خارجی شامل این موارد می شود:

  • دریافت بک لینک از وبسایت های معتبر و مرتبط
  • ذکر شدن نام برند در منابع دیگر
  • ایجاد کردن سندها
  • بهینه سازی لیست های Google My Business
  • به دست آوردن نظرات مثبت

سئو فنی

سئو فنی یعنی ایجاد کردن تغییرات فنی که باعث می شود موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را بهتر بررسی، ایندکس و رتبه بندی کنند.

نمونه هایی از بهینه سازی فنی شامل این موارد می باشد:

  • بهبود سرعت سایت
  • استفاده از تگ های کنونیکال برای پیش گیری از محتوای تکراری
  • استفاده کردن از تگ های hreflang برای محتوای چند زبانه
  • بهینه سازی txt برای بهبود بررسی سایت توسط خزنده ها
  • No Index کردن محتوای ضعیف

PPC چیست؟

PPC (پرداخت به ازای کلیک)، نوعی از تبلیغات است که هر کسب و کار، برای کلیک بر روی وبسایت خودش در بستر های محبوب مانند موتورهای جستجو، هزینه ای را پرداخت می کند.

با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید به خوبی وب سایت هایی که از طریق PPC رنک گرفته اند را مشاهده کنید.

SEM چیست؟

حال باید بررسی کنیم که SEM چیست و چه معنایی می دهد. SEM به معنی بازاریابی موتور جستجو، یک عبارت کلی می باشد که شامل سئو و PPC می شود.

ما باید از سئو استفاده کنیم یا PPC، یا هر دو؟

وقتی ما با مبنای بازاریابی در موتور جستجو آشنا باشیم، به راحتی نتیجه می گیریم که سئو روش بسیار بهتری است زیرا ترافیک ارگانیک رایگان، پایدار و بهتر است.

اما خب همیشه اوضاع این قدر راحت نیست.

گاهی اوقات سئو بهترین عملکرد را دارد؛ گاهی اوقات نیز PPC گزینه بهتری است. و گاهی ما مجبور هستیم که از هر دو استراتژی به صورت همزمان استفاده کنیم.

در قسمت زیر، ما چهار روش را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید از سئو، PPC یا هر دو روش استفاده کنید تا بهترین نتیجه و ترافیک را در موتورهای جستجو به دست بیاورید:

  1. اجرای تبلیغات برای کلمات کلیدی که رقابت زیادی برایشان وجود دارد.
  2. استفاده از PPC و سئو برای کلمات کلیدی که تبلیغات زیادی برای آن ها وجود دارد.
  3. استفاده از سئو برای کلمات کلیدی اطلاعاتی
  4. استفاده از سئو و PPC برای به انحصار در آوردن نتایج جستجو

حال هر کدام از این موارد را برای شما توضیح می دهیم:

  1. اجرای تبلیغات برای کلمات کلیدی که رقابت زیادی برایشان وجود دارد

شاید سالها زمان نیاز باشد تا بتوانید برای بعضی از کلمات کلیدی رتبه بندی شوید.

مثلا، اگر شما فروشگاه مکمل های ورزشی داشته باشید و بخواهید برای عبارت «خرید پودر پروتئین» رتبه بندی شوید، شانس شما در کوتاه مدت و میان مدت، خیلی کم است.

زیرا شما باید با برند های معروفی مانند Amazon، Walmart و GNC رقابت داشته باشید.

اما شما نباید سئو را رها کنید و فقط تبلیغات اجرا کنید.

به دلیل این که رتبه بندی برای عبارات جستجوی رقابتی یک بازی بلند مدت است، می توانید هم زمان برای رتبه بندی صفحات خودتان تلاش کنید و از مزایای PPC نیز استفاده کنید. با یک جستجوی ساده متوجه این قضیه می شوید که حتی وب سایت های موفق نیز این کار را انجام می دهند.

الف) می توانید فورا درآمد به دست بیاورید.

ترافیک پولی، فوری ایجاد می شود. فقط با یک کلیک می توانید آن را فعال یا غیر فعال کنید.

این ترافیک را به صفحات بهینه سازی شده مرتبط برای تبدیل مشتریان بفرستید و می توانید در چند دقیقه، به فروش برسید.

اما به یاد داشته باشید که درآمد همیشه به معنی سود نیست.

اگر شما یک محصول را ده دلار بفروشید، و 1 دلار برای هر کلیک پرداخت کنید و نرخ تبدیل 20% داشته باشید، هر دلاری که برای تبلیغات هزینه می کنید را به دو دلار تبدیل می کند؛ پس هر صورت شما به سود خواهید رسید. البته دقت داشته باشید که محاسبات شما نباید کمتر از یک عدد خاص که خرج تبلیغ کرده اید، شود. تنها در این صورت است که شما ضرر خواهید کرد.

بدون افزایش قیمت محصول، به دو روش می توانید این مشکل را رفع کنید:

  1. افزایش نرخ تبدیل
  2. کاهش هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

ممکن است ماه ها طول بکشد تا بتوانید این راهکار ها را اجرا کنید، در نتیجه وقتی در حال اصلاح صفحات یا برنامه های تبلیغاتی خودتان هستید، قطعا باید پول هزینه کنید.

ب) می توانید نرخ تبدیل خودتان را تست و بهینه سازی کنید

بیشتر بستر های تبلیغاتی، دارای ویژگی های ارزیابی نرخ تبدیل هستند. آن ها می دانند که اگر ناشران، بازگشت مثبتی از تبلیغات خودشان مشاهده کنند، قطعا باز هم برای تبلیغات هزینه می کنند.

شما می توانید از این فرصت برای به دست آوردن دیدگاه بهتر در رابطه با میانگین هزینه به ازای هر تبدیل استفاده کرده و تست های کنترل شده را بر روی سایت خودتان انجام دهید تا نرخ تبدیل شما بهتر شود. وقتی که از تبلیغات خودتان سود کنید، قطعا تبلیغات خودتان را روی بسترهای دیگر هم افزایش میدهید.

ج) می توانید داده های ارزشمند در رابطه با کلمات کلیدی به دست بیاورید

گزارش «Search terms» در Google Ads، داده های تبدیل برای کلمات کلیدی که در تبلیغات شما وجود دارد را نمایش می دهد:

تفاوت SEM و SEO,تفاوت SEO و SEM

شما می توانید از این ویژگی استفاده کنید تا کلمات کلیدی که تبدیل بالایی دارند را شناسایی کرده و روی آن ها سئو انجام دهید.

مثلا، فرض می کنیم که شما پودر های پروتئین می فروشید.

تبلیغات بر روی عبارتی مثل «پودر پروتئین» ممکن است باعث کلیک های بسیار زیادی شود اما نرخ تبدیل آن پایین خواهد بود. برای یک عبارت خاص مانند «پروتئین جوانه گندم»، شاید کلیک کمتری دریافت کنید اما نرخ تبدیل شما بیشتر خواهد بود.

خب، پس کاری که شما باید انجام دهید به این صورت است:

گزارش جستجو را از Google Ads دریافت می کنید، عبارات سودآور را شناسایی می کنید سپس آن را در یک ابزار مناسب تحقیق عبارات کلیدی وارد کنید تا بتوانید معیارهای سئو آن را به دست بیاورید. سپس، بر اساس سختی کلمات کلیدی، این عبارات را دسته بندی میکنید تا بتوانید مواردی که رتبه بندی ساده تری دارند را شناسایی کنید.

این مقاله ادامه دارد…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود