آشنایی با ریچ اسنیپت و انواع آن در گوگل

rich snippets چیست,آموزش ریچ اسنیپت,انواع ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت مفهومی است که هر وبمستری باید با آن آشنا باشد و در صورت امکان از آن ها استفاده کند.

بیشتر افرادی که از نشانه گذاری های اسکیما (که با نام داده های ساختار یافته نیز شناخته می شوند) برای ایجاد ریچ اسنیپت ها استفاده می کنند، به دلیل ارتقای ظاهر صفحاتشان در نتایج جستجوی گوگل از این نشانه گذاری بهره بسیاری می برند. چکیده های مرور کاربران، گراف دانش، کاروسل یا همان اسلایدر ویدئویی، ستاره های امتیازدهی و کاربرد های فراوان دیگر از جمله مواردی است که با استفاده از نشانه گذاری اسکیما اجرا می شود.

در واقع داده های ساختار یافته می توانند نتایج جستجوی شما را دگرگون کنند و آن ها را از لینک های ساده خسته کننده به rich result زیبا با المان هایی جذاب تبدیل کنند. در حالی که بیش از ۶۰۰ نوع از نشانه گذاری های اسیکما وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد، همه آن ها باعث شکل گیری نتایج rich result در گوگل نمی شوند.

در حال حاضر ۳۰ نوع مختلف از Rich result ها وجود دارد که با استفاده از نشانه گذاری های اسیکما و داده های ساختار یافته محقق می شوند. در این مقاله، سعی می کنیم آن ها را معرفی کنیم.

ریچ اسنیپت چیست؟

قبل از معرفی انواع ریچ اسنیپت باید به خوبی متوجه شوید که  Rich snippets چیست و چه ماهیتی دارد. ریچ اسنیپت که با عنوان Rich result هم شناخته می شود، یک لیست ارتقا یافته در نتایج جستجوی گوگل می باشد که فراتر از لینک های آبی استاندارد است و شامل المان های تصویری مانند تصاویر، ستاره های نمره دهی و … می باشد. استفاده از انواع ریچ اسنیپت ها موجب نمی شود که سئو سایت شما رشدی داشته باشد؛ اما به صورت غیر مستقیم، این موارد می توانند کیفیت فعالیت های بهینه سازی سایت شما را ارتقا دهند.

در نظر داشته باشید که اضافه کردن این موضوع به سایت خودتان، الزاما باعث نمی شود که گوگل حتما یک ریچ اسنیپت و یا featured snippet برای شما در نظر بگیرد؛ بلکه تنها باعث می شود شما شایستگی دریافت این ویژگی ریچ اسنیپت ها را داشته باشید و حتی در صورتی که شما نتوانید هیچکدام از انواع ریچ اسنیپت را دریافت کنید، با استفاده از نشانه گذاری اسکیما می توانید به صورت دقیق به گوگل نشان دهید که صفحه شما در رابطه با چه موضوعی نوشته شده است در نتیجه گوگل می تواند بر همین اساس، رتبه بندی خوبی را برای صفحه شما در نظر بگیرد.

بررسی 30 نوع از مهم ترین ریچ اسنیپت ها

حال که با مفهوم Rich snippets چیست آشنا شدید و نتایج rich result را به خوبی فهمیده اید، بدون توضیحات اضافه دیگر، می خواهیم ۳۰ مورد از انواع ریچ اسنیپت های مختلف که با استفاده از داده های ساختار یافته محقق می شوند را به شما معرفی کنیم.

از ۸ می ۲۰۱۹، گوگل دو مورد rich result دیگر که توسط اسکیما پشتیبانی می شود را اضافه کرد: How-to و FAQ. این کاربرد های جدید از داده های ساختار یافته نیز به انتهای این مقاله اضافه شده اند.

۱- مقاله

شما می توانید حتی یک مقاله استاندارد را هم با انواع ریچ اسنیپت ، نشانه گذاری کنید. شما می توانید در قسمت های مرتبط با نویسنده، تیتر، تصاویر، تاریخ انتشار و قسمت های دیگر از داده های ساختار یافته استفاده کنید. این کار باعث می شود که گوگل به صورت دقیق جزئیات اصلی مقاله را متوجه شود و دیگر نیازی نباشد که گوگل بر اساس اطلاعات کسب شده به صورت خودکار از بررسی مقاله، این جزییات را حدس بزند. زمانی که شما نشانه گذاری اسیکما را اجرا می کنید، با احتمال بیشتری می توانید rich result به دست بیاورید و احتمالا می توانید در کاروسل موضوعات برتر برای جستجو نیز قرار بگیرید.

rich snippets چیست,آموزش ریچ اسنیپت,انواع ریچ اسنیپت

۲- کتاب

در صورتی که کتابی نوشته اید و یا این که ناشر یک کتاب هستید، قطعا باید صفحات وب مربوط به محصولات کتابی خودتان را نشانه گذاری کنید. به علاوه ارائه اطلاعات مختلف مانند نویسنده، سال چاپ و ویرایش کتاب، یکی از مهم ترین مزیت های کاری استفاده از نشانه گذاری این موضوع است که باعث می شود شما بتوانید یک دکمه فراخوان عمل «خرید کتاب» را از گوگل دریافت کنید تا افراد بتوانند به صورت مستقیم از نتایج جستجوی گوگل، برای خرید کتاب شما اقدام کنند.

۳- Breadcrumb

بردکرامب در Rich snippets چیست ؟ این نشانه گذاری یکی دیگر از انواع ریچ اسنیپت است که کار بسیار دقیق و ظریفی انجام می دهد. تمام نتایج جستجویی که از این نوع ریچ اسنیپت ها استفاده کرده باشند، دارای لینک های سبز شبیه به هم می شوند. گاهی اوقات افراد برای این که تصمیم بگیرند بر روی یک لینک کلیک کنند یا خیر، نگاهی سریع به این لینک ها می اندازند تا ببینند آیا می توانند پاسخ سوال خودشان را در لینک مربوطه پیدا کنند یا خیر.

به عبارتی، این لینک که با استفاده از اسکیما ایجاد شده است، یک سلسله مرتبه از صفحات و دسته بندی های مختلف را ارائه می کند که در نهایت به صفحه مد نظر منتهی می شود. این برد کرامب می تواند اطلاعات بیشتری را به روشی ساده تر در اختیار افراد قرار دهد تا آن ها متوجه شوند که قرار است به چه قسمتی از سایت هدایت شوند و احتمالا چه چیزی را مشاهده کنند.

۴- Carousel

Carousel در Rich snippets چیست ؟ کاروسل ها یا اسلایدرها نوعی از ریچ اسنیپت گوگل هستند که می توانند در یک نتیجه جستجو، ۳ یا تعداد بیشتری از کارت های اسلایدر را نمایش دهند. اگر بخواهیم به صورت دقیق توصیف کنیم، منظور ما موضوعات برتر رایج و یا Carousel های ویدئویی نیست. منظور ما Carousel هایی هستند که در یک نتیجه جستجو نمایش داده شده و متعلق به یک سایت واحد هستند. این Carousel ها معمولا در جستجوهای موبایل نمایش داده می شوند.

ریچ اسنیپت,ریچ اسنیپت چیست,ریچ اسنیپت گوگل

به عنوان مثال یک Carousel می تواند لیستی از مقاله های وبلاگ و یا دستور پخت های مرغ از سایت شما را نمایش دهد. حتی در صورتی که گوگل این rich result را برای سایت شما نمایش ندهد، اجرای این نشانه گذاری باعث می شود که سایت شما شایستگی حضور در Carousel مجموعه ای (مرتبط با چند سایت) را داشته باشد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: 10 ها نکته سئو داخلی سایت که باید بدانید!پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

۵- اطلاعات تماس شرکت

جعبه اطلاعات بزرگ که معمولا در سمت راست نتایج جستجو و براساس سئو در سیستم های دسکتاپ دیده می شود با نام گراف دانش شناخته می شود. حال این گراف ریچ اسنیپت چیست؟ این گراف معمولا شامل اطلاعات سازمانی مانند شماره تلفن خدمات مشتریان می باشد. گوگل ممکن است با بررسی کردن سایت شما بتواند این اطلاعات را شناسایی کند اما چرا ما این موضوع مهم را به بخت و اقبال بسپریم؟ اضافه کردن یک شماره تلفن به این rich result با استفاده از داده های ساختار یافته اسکیما یک روش بسیار موثر می باشد. پس بهتر است که همین الان این نشانه گذاری را اجرا کنید!

ریچ اسنیپت ها

۶- دوره آموزشی

دوره های آموزشی آنلاین نمایش داده شده در جستجو هم با استفاده از داده های ساختار یافته اسیکما، بهبود پیدا می کنند. در نتایج جستجو، گوگل می تواند یک قسمت ویژه نام دوره، سازمانی که دوره را ارائه می کند و همچنین یک توصیف خلاصه از این دوره ها را ارائه کند.

7- نقد و بررسی

احتمالا تا الان با نقد و بررسی هایی که برای فیلم ها، کتاب ها یا سایر موارد مشابه انجام شده است، آشنایی دارید. نمایش این نقد و انتقادات در نتایج جستجوی گوگل، یکی از راه های عالی برای جلب توجه مخاطبان به سمت وب سایت شماست. در این زمینه، شما نیز می توانید از داده های ساختار یافته مربوط به review نقد گوگل که در حال حاضر تنها برای فیلم و کتاب و کسب و کارهای محلی ارائه می شود استفاده کنید. شما می توانید در این review، گزیده ای از 200 کاراکتر متن انتقادی خود را قرار دهید و نام، رتبه بندی و نام منتقدین را ارائه دهید.

rich snippets چیست,آموزش ریچ اسنیپت,انواع ریچ اسنیپت

8- Dataset

اگر سایتی دارید که حاوی مجموعه داده های بزرگ و متفاوتی مانند فایل های CSV و XML است، شما می توانید از یک نشانه گذاری مربوط به dataset برای ایجاد ریچ اسنیپت خود در گوگل استفاده کنید. در این نوع از اسنیپت ها که در حال حاضر به صورت آزمایشی ارائه شده است، شما قادر خواهید بود تا اطلاعاتی مانند فرمت فایل، عبارات کلیدی، توضیحات و سایر موارد را برای گوگل مشخص کنید. با پیاده سازی این دیتاست، گوگل ممکن است این اطلاعات را در قالب یک نتیجه در نتایج serp برای مخاطبانتان نمایش دهد.

به عنوان مثال برای عبارتی مانند “جمعیت شناسی” که شامل داده ها و اطلاعات زیادی از نظر جنسیت، سن، کشور یا مواردی از این دست است می توانید از ریچ اسنیپت های دیتاست استفاده کنید.

rich snippets چیست,آموزش ریچ اسنیپت,انواع ریچ اسنیپت

9- داده های رتبه بندی کارفرما

شاید باور این موضوع هم برای شما سخت باشد که چنین ریچ اسنیپتی نیز وجود داشته باشد؛ اما بله وجود دارد.

این داده های ساختاری به طور ویژه برای سایت هایی به کار برده می شود که مانند Glassdoor یا Indeed، تجربه های کاری کارمندان خود را بررسی و جمع آوری می کنند. درواقع، با پیاده سازی این نوع نشانه گذاری اسکیما، نام سایت شما به همراه ستاره های امتیازدهی که برای کارمندان خود در نظر گرفته اید ممکن است در نتایج serp گوگل نمایش داده شود. با این کار، افرادی که این بخش از صفحه وب شما را می بینند با کلیک بر روی آن می توانند نظرات کامل تری در سایت تان را بخوانند.

این مقاله ادامه دارد…

4 نظر در مورد مقاله “ آشنایی با ریچ اسنیپت و انواع آن در گوگل ” ثبت شده است
  1. سعید

    سلام ریچ اسنیپت ها رو چطور باید استفاده کنیم؟ سایت من وردپرس هستش آیا افزونه ای در این زمینه وجود داره تا بتونم ریچ اسنیپت ها رو در سایتم پیاده سازی کنم؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما وقتتون بخیر
      افزونه های زیادی برای استفاده از ریچ اسنیپت ها وجود داره که با یک جستجوی ساده می تونید اون ها را پیدا کنید. با این حال، در روزهای آتی چند افزونه برتر در این زمینه رو برای شما معرفی می کنیم و نحوه کار با اون ها رو هم آموزش خواهیم داد.


  2. محمدحسن

    اگه همه ریچ اسنیپت هارو استفاده کنیم گوگل تو سئو سایت ما شک نمیکنه


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما محمدحسن عزیز
      اگر مرتبط با حوزه فعالیت برند شما باشه، خیر مشکلی ایجاد نمی کنه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود