ضروری

سه مرحله ارزیابی کیفیت محتوا

ارزیابی کیفیت محتوا,ارزیابی محتوا,بررسی محتوای سایت

در سئو سایت، نقد و بررسی کیفیت محتوا یک کار اجتناب ناپذیر و در عین حال بسیار مهم است. باید اطمینان یابیم محتوایی که ساعت ها زمان و مقدار زیادی از منابع خود را برای آن سرمایه گذاری کرده ایم، به اندازه کافی تاثیرگذار و مرتبط با نیاز مشتری است زیرا این محتوا برجسته ترین عامل جذب کننده کاربر به وب سایت شما محسوب می شود؛ از این رو باید هر چند وقت یک بار دوباره آن را مشاهده و ارزیابی کنیم و بهینه سازی های لازم را در آن اعمال سازیم.

اگر تا به حال محتوایی را نقد کرده باشید، می دانید که این فرآیند علی رغم ظاهر ساده اش چقدر پیچیده است. وجود فرمت ها و موضوعات متعدد در کنار چالش تعریف یک محتوای “خوب” ارائه یک بررسی مناسب را بسیار سخت می کند. اگر عوامل اصلی مورد نیاز برای نوشتن یک محتوای خوب را در نظر نگیرید، ممکن است در نقد یک مطلب عاملی را فراموش کنید و در نقد مطلبی دیگر روی همان عامل متمرکز شوید.

خوشبختانه محتواهای “خوب” از نظر برخی از ویژگی های کلی مانند املای صحیح، ساختار درست و مرتبط بودن عبارت های کلیدی با یکدیگر اشتراک دارند. در این راهنما به شما نشان داده ایم که چگونه این ویژگی ها یا عوامل، مخاطب مورد نظر شما را تعریف می کنند، با استفاده از یک کارت امتیازدهی، عملکرد مطلب شما را می سنجند و تغییرات اعمال شده با هدف بهبود کیفیت یک مطلب را به عنوان بخشی از فرآیند نقد و بررسی که تقریبا در هر صنعتی بر روی هر متنی انجام میشود، ارزیابی می کنند.

  • مرحله اول: شناخت مخاطبان 

شناخت مخاطبان مطالبتان، به عنوان مهم ترین قدم در فرآیند بررسی محتوای سایت، جزئیاتی را مشخص می کند که فونداسیون محتوای شما را تشکیل می دهند. این اقدام درک هدف مخاطبان، شناسایی ظاهر و حس قابل انتقال ایده آل یک صفحه و شناسایی اهداف تدوین شده برای یک مطلب را شامل می شود.

برای رسیدن به این درک باید ابتدا به دو سوال زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان مورد نظر من چه ویژگی هایی دارند؟
  • چرا این مخاطبان مطلب من را می خوانند؟

مخاطبان مورد نظر من چه ویژگی هایی دارند؟

این سوال به اطلاعاتی کلی در زمینه جمعیت شناسی نظیر سن، جنسیت، دانش و عنوان شغلی مخاطبان مرتبط است. جواب این سوال تصویری ایده آل از مخاطبان مورد نظر شما و اطلاعاتی را که باید به آن ها بدهید، ترسیم می کند. مثلا اگر مخاطبانتان مورد نظرتان مادران خانه دار بین 35 تا 40 سال با 2 یا چند فرزند زیر 5 سال هستند، باید بدانید که چنین افرادی برنامه شلوغی دارند، برای انجام کارهای خود زیاد رفت و آمد می کنند و به طور مستمر باید مراقب فرزندان خردسال خود باشند از این رو باید مطلبی را بنویسید که ظاهر زیبا و خوانش آسانی داشته باشد و چند تصویر را هم در خود داشته باشد تا خستگی چشم را کاهش دهد زیرا درک چنین مطلبی نسبت به درک یک مطلب بلند که به تمرکز زیادی برای خواندن نیاز دارد، راحت تر است.

چرا این مخاطبان مطلب من را می خوانند؟

زمانی که تصویری را از مخاطب خود ترسیم کردید، باید به سوال دوم پاسخ دهید تا بفهمید که مخاطب تان از مطلب شما چه چیزی می خواهد و آیا محصولتان نیازهای او را برآورده می کند یا خیر. مثلا مدیران ارشد شرکت های متوسط تا بزرگ ممکن است مطلبی را بخوانند تا قبل از گرفتن یک تصمیم مهم اطلاعات بیشتری را کسب کنند، دانش خود را در زمینه کاریشان بالا ببرند یا اطلاعاتی را که کسب کرده اند به دیگران هم آموزش دهند.  سوالات دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • آیا مخاطبانم برای گذراندن اوقات فراغتشان مطالبم را می خوانند یا برای پیشبرد اهداف کاریشان؟
  • آیا آن ها مطالب من را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند؟
  • مخاطبانم بیشتر در چه مکان هایی مطالب من را می خوانند؟ خانه، قطار یا صف فروشگاه؟
  • آیا آن ها به مطالب بلند علاقمند هستند یا تصاویر اطلاعاتی؟
  • آیا مخاطبانم به مطالب کوتاه علاقمند هستند یا مطالب بلند؟

شما می توانید با به کار گیری ترکیبی از منابع داخلی مانند بررسی ها و رسیدهای فروش و استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics و Facebook Audience Insights که به درک مخاطبان را برای شما تسهیل می کنند، به سوالات فوق پاسخ دهید و اطلاعات جمعیت شناسی و روانشناسی سودمندی را هم کسب کنید.

  • مرحله دوم: تحلیل کیفیت محتوا

حال که مخاطبان خود را شناخته اید، باید کار اصلی خود را که ارزیابی محتوایتان است، انجام دهید؛ در این مرحله باید هر آنچه را که دارید بررسی کنید تا عواملی را که باید نگه دارید، تغییر دهید یا کنار گذارید، شناسایی کنید. این فرآیند می تواند بسیار پیچیده باشد زیرا عملکرد عوامل زیادی نظیر لحن سخن، طراحی مطلب، پیوستگی محتوا و … قابل دسته بندی در دو بخش کلی خوب و بد نیستند. یکی از موثرترین راهکارها برای ارزیابی و سنجش درجه بهینه سازی مورد نیاز این ویژگی ها استفاده از کارت امتیازدهی است. این ابزار ساده به شما در بررسی عملکرد مطلبتان کمک می کند.

نکته: کارت امتیازدهی زیر یک نمونه تغییر یافته متناسب با اهدافی از پیش تعیین شده است از این رو ممکن است که با کارت امتیازدهی شما تفاوت داشته باشد زیرا هر کارت علی رغم داشتن طرح و ویژگی هایی کلی برای محتوایی خاص طراحی می شود.

ارزیابی کیفیت محتوا,ارزیابی محتوا,بررسی محتوای سایت

همان طور که مشاهده می کنید، کارت امتیازدهی فوق از دو قسمت نوشتار و طراحی تشکیل شده است. عناصری که در این دو قسمت لیست شده اند، عواملی هستند که برای نوشتن یک محتوای خوب و ارزیابی آن به طور کلی باید مورد استفاده قرار گیرند. هر ویژگی به یک مطلب از جنبه خود 1 تا 5 امتیاز می دهد به این نحو که 1 پایین ترین امتیاز و 5 بالاترین امتیاز کسب شده توسط یک مطلب برای یک ویژگی است.

برای شروع استفاده از این ابزار قسمتی از یک صفحه وب سایت خود را در نظر بگیرید. در استفاده از کارت امتیازدهی نیازی به رعایت ترتیب عوامل نیست به همین دلیل شما می توانید بر حسب سلیقه خود نقد مطلبتان را با بررسی گرامر و املاء یا پیوستگی آن شروع کنید. بعد از انتخاب یک ویژگی و خواندن مطلب مورد نظرتان باید به مطلبتان در یک صفحه جداگانه امتیاز دهید. برای مثال اگر مطلبتان غلط املائی ندارد و مشکلات گرامری بسیار کمی دارد، می توانید از این نظر به مطلبتان 4 امتیاز بدهید.

بررسی موقعیت کلمات کلیدی,تحلیل کیفیت محتوا,شاخص های ارزیابی محتوایی

شناخت مخاطبان

در نهایت روند فوق را برای همه ویژگی های قید شده در کارت امتیاز دهی تان ادامه دهید. باید دیدگاهی بی طرفانه داشته باشید تا بتوانید به نتایج درستی از ارزیابی مطلبتان برسید.

زمانی که ارزیابی تمام شد، به امتیازات کسب شده نگاه کنید تا ببینید که محتوایتان چه وضعیتی دارد. به طور ایده آل امتیاز هر ویژگی باید حداقل 4 یا بیشتر باشد و امتیاز 5 باید به ندرت به ویژگی های قید شده در کارت داده شود. امتیاز 5 به بهترین مطالب داده می شود؛ مطالبی که برای نوشتن آن ها زمانی بیشتر از زمان متداول را سرمایه گذاری کرده اید. در بیشتر موارد امتیاز 4 بالاترین و معقول ترین امتیازی است که باید کسب شود.

امتیاز 3 یا کمتر نشان دهنده این است که باید مطلبتان را بهینه سازی کنید و تغییرات مهمی را در آن اعمال سازید.

اگر چند مطلب را به طور همزمان بررسی می کنید، می توانید از یک سیستم نمره دهی هم برای اولویت بندی بار فرآیند ارزیابی استفاده کنید. تنها باید مثلا امتیاز میانگین طراحی یا سبک نوشتن را جمع و آن را با ترتیب نزولی یا صعودی بنویسید. در این روند صفحات دارای امتیاز میانگین پایین تر، کارایی کمتری دارند و باید برای بهینه سازی نسبت به صفحات دارای امتیاز میانگین بالاتر در اولویت قرار گیرند.

ارزیابی کیفیت محتوا,ارزیابی محتوا,بررسی محتوای سایت

از هر کارت امتیازدهی که استفاده کنید، شاخص های مورد سنجش، دامنه امتیازدهی کارت و معیارهای مبنای سنجش باید متناسب با نیازهای خاص شما تنظیم شده باشد و ابزاری را ایجاد کنند که به شما در ارزیابی درست مطلبتان برای چند بار کمک کند.

عبارت های کلیدی را فراموش نکنید

زمانی که بیشتر قسمت های مطلب تان را به واسطه کارت امتیازدهی خود ارزیابی کردید، باید لغات کلیدی را هم به عنوان عنصر آخری که باید قبل از شروع فرآیند ویرایش خود بسنجید، ارزیابی کنید.

وقتی که می خواهید مطلبی را بنویسید قبل از شروع نوشتن آن باید در مورد عبارت های کلیدی آن تحقیق کنید ولی زمانی که صحبت از نقد و بررسی یک مطلب به میان می آید بهتر است که ارزیابی عبارت های کلیدی و یا بررسی موقعیت کلمات کلیدی را در آخرین مرحله بررسی خود انجام دهید زیرا زمانی که یک صفحه را می خوانید، قبل از این که بفهمید آیا عبارت های کلیدی آن به درستی مورد استفاده قرار گرفته اند یا خیر ابتدا با مشکلات گرامری و نگارشی آن رو به رو می شوید.

در بررسی یک محتوا، بسته به نتایج ارزیابی مجدد مخاطبان و کارایی مطلب مورد نظرتان، در مورد عبارت های کلیدی که در متنی به کار برده اید به یکی از دو نتیجه زیر می رسید:

  • عبارت های کلیدی تحت تاثیر نتایج تحلیل های قبلی قرار نگرفته اند و نیازی به تغییر ندارند.
  • عبارت های کلیدی با اهداف صفحه یا نیازهای مخاطبان هم راستا نیستند و باید تغییر کنند.

اگر به نتیجه اول رسیدید، عبارت های کلیدی مورد نظرتان هنوز برای انتقال پیام مطلبتان بهترین گزینه های موجود هستند از این رو نیازی نیست که تحقیق مجددی را انجام دهید و تنها باید ببینید که آیا عبارت های کلیدی منتخب تان هنوز به طور موثر در سر تا سر مطلبتان به کار رفته اند یا خیر. برای انجام این کار باید عواملی مانند تگ تایتل، توضیحات alt تصاویر، URL و مطلبتان را بررسی کنید.

اگر به نتیجه دوم رسیدید و عبارت های کلیدی منتخبتان دیگر با اهداف مطلبتان هم راستا نبودند، قبل از شروع مرحله ویرایش باید دوباره در مورد عبارت های کلیدی خود تحقیق کنید تا عبارت هایی را که بر مبنای آن ها رتبه بندی می شوید، پیدا کنید.

  • مرحله سوم: ارزیابی کلی

در این مرحله نقد و بررسی شاخص های ارزیابی محتوایی تمام شده است و باید آن را ویرایش کنید. نکته جالب در مورد ارزیابی یک مطلب پایان نداشتن آن است. هر بار که مطلبی را ویرایش می کنید از استراتژی که برای بار اول به منظور نوشتن آن مطلب به کار گرفته اید، بیشتر فاصله می گیرید. این فاصله افتادن بد نیست ولی باید به طور مداوم تغییرات اعمال شده را در نظر بگیرید تا اطمینان یابید که در مسیر درستی برای ارائه یک مطلب خوب هستید.

بهترین موقع برای انجام یک بررسی مجدد در زمان های زیر است:

  • 50 درصد ویرایش انجام شده است.
  • 85 درصد ویرایش انجام شده است.
  • فرآیند ویرایش کاملا تمام شده است.

در مقطع اول و دوم فرآیند ارزیابی را ساده و سریع انجام دهید. مطلب تغییر کرده را بخوانید و سوال های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا هنوز به نیازهای مخاطبان مورد نظرم پاسخ می دهم؟
  • آیا عبارت های کلیدی منتخبم به درستی با متن یکپارچه شده اند؟
  • آیا از زبان و لحن مناسبی در متنم استفاده کرده ام؟
  • آیا اطلاعات موجود در مطلب به درستی ساختار بندی شده اند و سلسله مراتب مناسبی دارند؟

اگر جوابتان برای همه سوال های فوق مثبت است، تغییرات تان را به طور موثر اعمال کرده اید و می توانید به مرحله بعد بروید در غیر اینصورت برای هر پاسخ منفی که به هر یک از سوالات فوق داده اید باید یک بار مجدد مطلب خود را بخوانید و تغییرات مناسب را در آن اعمال کنید. هر چه به تکمیل کردن یک محتوا نزدیک تر شوید، تصحیح معیارهای ذکر شده در این نوشتار سخت تر می شود اگر چه که این تصحیح کردن در سر تا سر مطلب یک صفحه در بلند مدت به میزان زیادی استرس شما را کاهش می دهد و در زمان تان صرفه جویی می کند.

زمانی که ارزیابی و ویرایش مطلبتان را تمام کرده و گمان بردید که مطلبتان برای انتشار آماده است، آن را به طور کلی یک بار دیگر با هدف بررسی کارایی عوامل مورد نظرتان چک کنید. با این کار مطمئن می شوید که به درستی به نیازهای مخاطبانتان پاسخ داده اید، عبارت های کلیدی منتخب تان را بهینه سازی کرده اید و عوامل موجود در کارت امتیازدهی مطلبتان را هم ارتقاء داده اید.  

پیشروی کنید

دو مطلب هرگز کاملا یکسان نیستند ولی این امر به این معنی نیست که هیچ نقطه اشتراکی بین دو مطلب وجود ندارد. توانمندی در شناسایی این نقاط مشترک و درک نقشی که آن ها در همه فرمت ها و موضوع ها ایفا می کنند، راه طراحی یک فرآیند بررسی شخصی را برای شما باز می کند تا بتوانید مطالب غیرعینی را هم بررسی کنید.

زمانی که خواستید مطلب بعدی خود را ارزیابی و نقد کنید نکات فوق را در نظر بگیرید و به موارد زیر هم توجه کنید:

  • مخاطبانتان کسانی هستند که می توانند شما را به اوج برسانند یا باعث سقوط شما شوند از این رو باید آن ها را خوشحال نگه دارید.
  • کیفیت پایدار رمز موفقیت است؛ اطمینان یابید که همه عناصر مطلبتان بهترین کارایی را ارائه می کنند.
  • عبارت های کلیدی خود را به طور مداوم بهینه سازی کنید و آماده انجام تحقیق و جستجوی جدید برای آن ها باشید.
  • بروز تغییرات غیرمنتظره بدیهی است از این رو باید همیشه مطالب خود را ارزیابی کنید تا بتوانید در موقع مناسب اقدم مناسب را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود