نشانه گذاری rel=prev/next در سئو سایت

بهینه سازی صفحات دسته بندی,دسته بندی های فرعی,سئو سایت

نشانه گذاری rel=prev/next در سئو سایت چه مفهومی دارد؟ 

تا الان، احتمالا شنیده اید که گوگل دیگر از نشانه گذاری rel=prev/next پشتیبانی نمی کند. در واقع، گوگل چند سالی است که دیگر از این ویژگی پشتیبانی نمی کند.

این موضوع مایه تاسف است زیرا گوگل به همه در این زمینه اطلاع رسانی نکرد. بسیاری از فعالان در دنیای دیجیتال باز هم از rel=prev/next استفاده می کردند زیرا فکر می کردند که برای سئو مفید است. البته زمانی برای سئو مفید بود اما حالا نه.

خب چه اتفاقی افتاد؟ و حالا شما باید چه کنید؟

در این مقاله، من می خواهم آخرین اعلامیه گوگل در رابطه با این تغییر را بررسی کنم. من همچنین توضیح می دهم که حذف شدن  rel=prev/next چه مفهومی برای سئو دارد.

چه شد که به اینجا رسیدیم؟

سال ها قبل در سال 2011، گوگل نشانه گذاری rel=prev/next را معرفی کرد. این نشانه گذاری، روشی برای اطلاع دادن به گوگل بات بود که آن صفحه، بخشی از یک مجموعه می باشد.

به عنوان مثال در صورتی که شما چندین پست وبلاگ در رابطه با مبانی سئو می نوشتید، می توانستید یک مقاله در رابطه با جستجوی کلمات کلیدی و یک مقاله در رابطه با سئو داخلی داشته باشید و غیره.

در این حالت، شما می توانستید از نشانه گذاری rel=prev/next استفاده کنید تا مقاله قبلی و بعدی را در یک مجموعه مشخص کنید.

این روش خیلی ایده خوبی برای پست های وبلاگ نبود. سایت های فروشگاه اینترنتی از این نشانه گذاری استفاده می کردند تا محصولاتی که متعلق به یک دسته بودند را نمایش دهند.

تا همین چند وقت اخیر، گوگل یک سری اسناد را در قسمت Webmasters Help ارائه کرد که به صورت شفاف به مالکین وبسایت ها بیان می کرد که از نشانه گذاری rel=prev/next استفاده کنند. اعلامیه آن ها به صورت زیر بود:

از لینک های “rel=”next و “rel=”prev استفاده کنید تا رابطه بین URL های یک مجموعه را نشان دهید. این نشانه گذاری ها یک نکته بسیار قوی به گوگل نشان می دهد که شما می خواهید ما این صفحات را به صورت یک ترکیب منطقی در نظر بگیریم از این رو، ویژگی های لینک سازی آن ها را یکی در نظر می گیریم و معمولا جستجو کننده ها را به صفحه اول این مجموعه می فرستیم.

حالا، کل این صفحه که در رابطه با این نشانه گذاری بوده است پاک شده و حتی بدتر از آن، گوگل، علت آن را هم به هیچ کسی نگفته است.

در نهایت، اکانت رسمی وبمستر گوگل در توییتر اعلامیه زیر را بیان کرد:

“تمیز کاری های بهاری! همان طور که ما سیگنال های ایندکس خودمان را بررسی کردیم، تصمیم گرفتیم که rel=prev/next را کنار بگذاریم. مطالعه های ما نشان می دهد که کاربران عاشق محتوای یک صفحه ای هستند و در صورت امکان از محتوای یک صفحه ای استفاده می کنند، اما مقاله های چند قسمتی نیز برای جستجوی گوگل قابل قبول است. شما هم باید این را بدانید و بهترین کار را برای کاربران خودتان انجام دهید.”

بهینه سازی صفحات دسته بندی,دسته بندی های فرعی,سئو سایت

آیا شما باید این کدها را از وبسایت خودتان پاک کنید؟

نه، قطعا شما مجبور نیستید که نشانه گذاری rel=prev/next را از وبسایت خودتان پاک کنید.

چرا؟ چون به زبان ساده، این نشانه گذاری به وبسایت شما آسیب نمی زند.

همچنین، گوگل تنها موتور جستجو در جهان نیست. موتور جستجوی بینگ بیان کرده که هنوز هم از نشانه گذاری rel=prev/next برای یافتن صفحات و ساختار سایت ها استفاده می کند.

خب پس خبر خوب ما این است که شما مجبور نیستید که دوباره به عقب بروید و تمام صفحه های قدیمی خودتان را از سال 2011 به روز رسانی کنید.

اما خب آیا بهتر نیست که روی این صفحات اصلاحی انجام شود؟ این سوال اندکی متفاوت است. من از قبل این موضوع را بررسی کردم و به خوبی آن را بررسی کردم.

این تغییر برای سئو چه مفهومی دارد؟

قبل از این که به این سوال پاسخ دهم، باید یک چیز را به صورت شفاف برای شما مشخص کنم. به نظر میرسد هیچ سئوکاری متوجه نشده است که گوگل دیگر از نشانه گذاری rel=prev/next برای ایندکس کردن صفحات استفاده نمی کند.

سپس گوگل صفحه مرتبط با مقاله این نشانه گذاری را از وبلاگ خودش حذف کرد و باعث شکل گیری سوال در ذهن افراد شد.

پس شاید ما باید یک سوال فلسفی از خودمان بپرسیم: “اگر گوگل یک ویژگی جستجو را حذف کرده و هیچ کس متوجه نشده، آیا واقعا از اول این ویژگی وجود داشته؟”

اما معنی این حالت، این است که گوگل صفحه دسته بندی را به جای صفحه بندی ها ایندکس می کند.

این اصلا مشکلی ایجاد نمی کند. بر اساس مهندس عملکرد وبسایت گوگل، Ilya Grigorik، گوگل بات آن قدر هوشمند است که بتواند صفحه های قبلی و بعدی شما را با یک سیگنال مشخص، شناسایی کند.

به یاد داشته باشید که ربات گوگل از قبل تمام لینک های موجود در وبسایت شما را بررسی می کند. در صورتی که شما وبسایت خودتان را به صورتی ساختار بندی کرده اید که کاربر پسند بوده و از لینک سازی های داخلی خوب استفاده کرده اید، گوگل می تواند محتوای مرتبط به هم را در سایت شما شناسایی کرده و آن ها را رتبه بندی کند.

سئو وب سایت,نشانه گذاری rel=prev/next

چند نکته در رابطه با بهینه سازی صفحات دسته بندی

حالا که دیگر نشانه گذاری های rel=prev/next از بین رفته اند، شما چطور می توانید صفحات دسته بندی خودتان را بهینه سازی کنید؟ چند نکته را در این قسمت بیان می کنیم.

نخست، شما باید مطمئن شوید که بیشتر محتوای شما بر روی صفحه اول دسته بندی وجود داشته باشد. این موضوع به ایندکس شدن مطالب شما کمک می کند. منظور من از مجتوا، متن، تصویر و ویدئو می باشد. نه فقط برای ایندکس، بلکه باعث می شود سایت شما برای عبارت جستجوی مناسب ایندکس شود. زمانی که افراد به صفحه دسته بندی شما می رسند، آن ها می توانند صفحه های دیگر را مشاهده کنند.

سپس، شما می توانید تصاویر خاص خودتان را بر روی صفحه دسته بندی اصلی قرار دهید. بله، پیشنهاد من این است که تصاویر گرافیکی کوچک را که با کلمات کلیدی در نام فایل و متن جایگزین (alt) قرار گرفته است، در این صفحه قرار دهید. این باعث می شود که گوگل اطلاعات بیشتری در رابطه با ماهیت صفحات خودتان به دست بیاورید.

همچنین، این تصاویر بهینه سازی شده باعث می شود که ترافیک از جستجوی تصاویر گوگل ایجاد شود.

بعد از آن، شما می توانید تا حد امکان آیتم های مختلفی را به صفحه دسته بندی خودتان اضافه کنید بدون این که این صفحه کند شود.

این کار ممکن است در بعضی از موارد سخت باشد. مثلا اگر شما 10.000 آیتم مختلف در یک دسته بندی قرار دهید چه می شود؟

ببینید آیا می توانید این آیتم ها را به دسته بندی های فرعی تقسیم کنید یا خیر. سپس، یک آیتم نماینده از هر دسته بندی انتخاب کنید و در صفحه اول دسته بندی ها نمایش دهید.

در زمان در نظر گرفتن فروشگاه الکترونیکی، اخیرا متوجه شدم بهتر است 30 تا 60 محصول در یک دسته بندی قرار بگیرد. من همچنین دسته بندی های فرعی را ایجاد نمی کنم مگر این که 5 محصول متفاوت و منحصر به فرد داشته باشم.

اما سوال بسیار مهم ما این است، آیا شما از rel next rel prev خلاص می شوید؟

خب، به دلیل این که ما از قبل یک تگ canonical را مشخص کرده ایم، گوگل تمام ارزش را برای صفحه اول در نظر می گیرد. در نتیجه شما می توانید:

  1. این کد را همان جا رها کنید و بگذارید مانند یک rel canonical عمل کند.
  2. از شر rel next rel prev خلاص شوید و مثل گوگل فراموشش کنید و نگران legacy code نباشید.
  3. یک تگ noindex بر روی تمام صفحات به غیر از صفحه دسته بندی اصلی قرار دهید. بعضی از افراد این کار را دوست دارند زیرا در صورتی که شما این noindex را قرار دهید یا از فایل robots.txt استفاده کنید، می توانید در چگالی خزش (crawl budget) خودتان صرفه جویی کنید، یعنی گوگل دیگر صفحه بندی های شما را کراول نمی کند.

من خودم شخصا از گزینه 2 استفاده می کنم.

جمع بندی

می شد 20 نکته دیگر در رابطه با بهینه سازی دسته بندی ها در این مقاله ارائه کرد. موضوعاتی مانند اضافه کردن تاریخ به مقاله ها، تست کردن اعداد در آیتم های مختلف در یک نمونه و یا اضافه کردن اسیکما و اضافه کردن محتوای منحصر به فرد. اما ترجیح میدهم این نکات را در یک پست دیگر آموزش دهم.

چیزی که امروز باید متوجه شوید این است که گوگل فراموش کرده به شما بگوید که دیگر از نشانه گذاری rel=prev/next استفاده نمی کند. اما دنیا که به پایان نرسیده است!

شما می توانید خیلی راحت کد نشانه گذاری را در سایت خودتان رها کنید و یا از گزینه های بالا استفاده کنید. انتخاب بر عهده شما است. اما حتما مطمئن شوید که برای گوگل کاملا شفاف باشد که کدام صفحه، صفحه اول است. این به رتبه بندی شما بسیار کمک می کند.

4 نظر در مورد مقاله “ نشانه گذاری rel=prev/next در سئو سایت ” ثبت شده است
  1. حمیدرضا

    سلام بسیار ممنون در صفحه محصول ، وقتی با فیلتر و کوئری مثلا گوشی های از گران به ارزان دسته بندی میشن ، چرا اینجا باید از کنونیکال استفاده کنیم؟ منظورم اینه چرا گوگل ، آدرس صفحات کوئری که به انتهای آدرس محصول اصلی اضافه میشن رو به عنوان صفحات تکراری میبینه؟ اینا که در هر صفحه محصولات متفاوتی دارن.


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      چون صفحات دسته بندی، تقریبا آدرس یکسانی با هم دارند و در یک عدد با هم متفاوت هستند


  2. حمیدرضا

    سلام بسیار ممنون در صفحه محصول ، وقتی با فیلتر و کوئری مثلا گوشی های از گران به ارزان دسته بندی میشن ، چرا اینجا باید از کنونیکال استفاده کنیم؟ منظورم اینه چرا گوگل ، آدرس صفحات کوئری که به انتهای آدرس محصول اصلی اضافه میشن رو به عنوان صفحات تکراری میبینه؟ اینا که در هر صفحه محصولات متفاوتی دارن


    • سیدمجتبی پورموسوی

      چون url صفحات دسته بندی ساختار و نام یکسانی دارند تقریبا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود