اشتباه گوگل در رتبه بندی وب سایت ها

اشتباه گوگل در رتبه بندی,اشتباهات رایج رتبه بندی,اشتباهات رتبه بندی گوگل

اشتباه گوگل در رتبه بندی صفحات در نتایج جستجوی خود، همواره برای سایت های مختلف روی می دهد؛ حال در این مقاله قصد داریم تا متوجه شویم که آیا این رنک گرفتن اشتباه سایت ها، تقصیر گوگل است؟ آیا نحوه بهینه سازی و سئو سایت شما به صورتی بوده که موجب بروز این اشتباه رتبه بندی توسط گوگل شده است؟

خب، بهتر است برای دریافت پاسخ این سوالات، ادامه این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید.

اگر وبسایت شما برای کلمه کلیدی که انتخاب کرده بودید در گوگل رتبه بندی شده و رنک بالایی بگیرد، قطعا از عملکرد خود خوشحال هستید؛ چراکه به آنچه که می خواستید رسیده اید.

اما اگر با ارزیابی های بیشتر متوجه شوید که صفحه ای که شما می خواستید برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی شود با صفحه ای که گوگل می خواهد رتبه بندی کند متفاوت است چطور (و متوجه شوید کلا صفحه دیگری از سایت شما رتبه بندی شده است)؟

حال فرض کنید که چنین اتفاقی افتاده است و اشتباه گوگل در رتبه بندی، شامل حال شما نیز شده است. اگر صفحه شما ارتباطی با کلمه کلیدی جستجو شده نداشته باشد و یا این که صفحه مد نظر شما نباشد، در هر صورت تمام ترافیکی که بازدید کننده ها ایجاد می کنند، به جایی که شما می خواهید ختم نمی شوند. این موضوع ممکن است باعث کاهش نرخ تبدیل و یا افزایش نرخ پرش سایت شما شود.

ما خودمان نیز در نیوسئو چندین مرتبه مشکل رتبه بندی اشتباه گوگل را تجربه کرده ایم؛ ما قصد داشتیم برای یک عبارت کلیدی خاص که اهمیت زیادی برایمان داشت، رنک بگیریم؛ اما گوگل یک صفحه دیگر از وب سایت ما را برای عبارت کلیدی مدنظر در نتایج جستجوی خود نشان می داد. بعد از فعالیت های گوناگون، بهترین تکنیک های این کار را که قطعا جواب خواهند داد، در ادامه با شما عزیزان به اشتراک گذاشته ایم.

به هر حال، هدف اصلی همه ما، این است که کاربران به آنچه که می خواهند برسند.

باید بگوییم که مشکل اشتباه گوگل در رتبه بندی، بر گردن هیچکس نیست؛ چه بخواهید چه نخواهید، چنین مشکلاتی همواره در روند بهینه سازی وب سایت شما به وجود می آیند. به جای به دنبال مقصر گشتن، باید سریعا از رنک گرفتن اشتباه صفحات خود جلوگیری کنید.

اما جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ اشتباه گوگل در رتبه بندی مشکل خیلی رایجی است و شما می توانید آن را رفع کنید. در قسمت زیر به شما نشان می دهیم چطور باید این مشکل را حل کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: 10 ها نکته سئو داخلی سایت که باید بدانید!پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

افزایش ارتباط بین یک صفحه و عبارت کلیدی

اشتباه گوگل در رتبه بندی,اشتباهات رایج رتبه بندی,اشتباهات رتبه بندی گوگل

اگر مشکل رتبه بندی اشتباه گوگل برای شما اتفاق افتاده است یا اینکه قصد دارید از آن جلوگیری کنید (که این یک امر فوق العاده است)، با استفاده از گام های زیر، مشکل رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل را به کلی مرتفع کنید.

گام 1: ارتباط هدف جستجوی کاربر و انتخاب عبارت کلیدی

هدف کاربر در واقع به این اشاره دارد که در پشت جستجویی که او انجام می دهد، چه چیزی نهفته است و او از به کار بردن این عبارت چه قصدی داشته است. مطمئن باشید که اگر همه ما این کار را (درک هدف جستجوی کاربر) به درستی انجام دهیم، هیچگاه اتفاقاتی مثل اشتباه گوگل در رتبه بندی روی نخواهد داد.

در طول یکی دو سال گذشته، تضمین این که صفحه ای که شما می خواهید برای یک عبارت جستجو رتبه بندی شود مطابق با هدف جستجوی کاربر باشد، اهمیت بسیار زیادی داشته است.

    • آیا هدف مشتری خرید چیزی است (تراکنشی)؟
    • آیا هدف مشتری پیدا کردن یک وبسایت یا صفحه خاصی است (ناوبری)؟
  • آیا هدف پیدا کردن اطلاعات مفید برای یافتن پاسخ یک سوال است؟

تطابق محتوا با هدف جستجوی کاربر اهمیت بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال، در صورتی که کلمه کلیدی مد نظر شما «بهترین لپ تاپ» می باشد و می خواهید که صفحه محصولات یا صفحه دسته بندی محصولات تان را برای این کلمه رتبه بندی کنید، احتمالا موفق نمی شوید چون کلمه کلیدی مناسبی انتخاب نکرده اید و این گمان برای شما به وجود می آید که مشکل رتبه بندی اشتباه گوگل برای صفحه سایتتان اتفاق افتاده است.

در مثالی که در قسمت بالا بیان کردیم، می توانید به صورت شفاف مشاهده کنید که تمام وبسایت هایی که رتبه بندی خوبی دارند، وب سایت هایی هستند که لیستی از لپ تاپ های مختلف به کاربران ارائه کرده و اطلاعات آن ها را برای خرید یا فروش بیان کرده اند.

در واقع، هیچ سایت تولید و یا فروش در این صفحه رتبه بندی نشده است در نتیجه شما باید تمرکز خودتان را بر روی یک کلمه کلیدی دیگری قرار دهید که تطابق بهتری با جستجوی کاربر داشته باشد.

رتبه بندی اشتباه گوگل,رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل,رنک اشتباه در گوگل

گام 2: ارزیابی محتوایی که در آن صفحه قرار داده اید

زمانی که مطمئن شوید محتوای شما مطابق با هدف جستجوی کاربر است، می توانید محتوا را از نظر بهینه سازی برای جلوگیری از رنک گرفتن اشتباه صفحات بررسی کنید.

بعضی از سوالاتی که باید از خودتان بپرسید شامل این موارد است:

  • آیا تمرکز اصلی من در تیتر صفحه مشخص است؟
  • آیا در دیسکریپشن صفحه، مشخص است که تمرکز اصلی صفحه بر روی چه موضوعی است؟
  • طول محتوای من در مقایسه با 10 یا 20 نتیجه برتر، به چه صورت است؟
  • آیا سایت های رقیب از کلمات معنایی مشترکی استفاده می کنند که برای سایت من هم ضروری است؟
  • آیا صفحه من، سوالات کاربر در رابطه با موضوع مد نظر را پاسخ می دهد؟

دو ابزار وجود دارد که به شما کمک می کند تا سوالات بالا را پاسخ داده و آن ها را برای جلوگیری از رنک گرفتن اشتباه صفحات سایتتان تحلیل کنید. این ابزار با نام های SEMrush Writing Assistant و Clearscope معرفی شده اند.

گام 3: ارزیابی لینک های داخلی

سیگنال های مرتبط با لینک ها به گوگل نشان می دهند که یک صفحه اهمیت زیادی دارد؛ در نتیجه شما حتما باید در وبسایت خودتان، لینک سازی های داخلی قوی برای صفحه مد نظر، داشته باشید. موفقیت در این پروسه، مطمئنا از اشتباه گوگل در رتبه بندی جلوگیری خواهد کرد.

شما می توانید 3 تا 5 لینک داخلی از صفحه هایی که ارتباط موضوعی با صفحه مد نظر دارند و اعتبار بالایی دارند، ایجاد کنید.

یکی از روش های سریع برای انجام این کار استفاده از Ahrefs می باشد. در این ابزار می توانید دامنه خودتان را وارد کرده و سپس قسمت «Top Pages» را بررسی کنید.

با این کار مشاهده می کنید که کدام صفحات در سایت شما بیشترین اعتبار را دارند و سپس باید صفحه هایی که ارتباط موضوعی با یکدیگر دارند را پیدا کرده و لینک های داخلی را ایجاد کنید. دقت داشته باشید که اگر بهترین صفحات شما برای این کار انتخاب نشوند، ممکن است که اشتباه گوگل در رتبه بندی صفحات، حالا حالاها مرتفع نشود!

نکته اضافی: شما می توانید با انکر تکست های داخلی، تمرکز بیشتری را بر روی کلمه کلیدی خودتان داشته باشید؛ در نتیجه حتما از کلمه کلیدی مد نظر خودتان به عنوان انکر تکست در لینک سازی داخلی استفاده کنید.

گام 4: ارزیابی لینک های خارجی (لینک هایی که به سایت شما داده شده اند)

همان قانون لینک های داخلی، برای لینک های خارجی نیز برای جلوگیری از رتبه بندی اشتباه گوگل صدق می کند.

لینک ها به گوگل نشان می دهند که یک سایت یا صفحه چقدر معتبر می باشد؛ در نتیجه اگر شما لینک های داخلی زیادی را برای یک صفحه اشتباه از نظر کلمه کلیدی هدف داشته باشید، قطعا این موضوع بر روی رنک گرفتن اشتباه صفحات مد نظر شما تاثیر می گذارد.

در صورتی که چنین مشکلی در خصوص رتبه بندی اشتباه گوگل دارید، باید با سایت های مقصد ارتباط بگیرید و از آن ها درخواست کنید که لینک های خودشان را برای صفحات مد نظر شما ارائه دهند.

در همین راستا، اگر صفحه مد نظر شما لینک خارجی ندارد، قطعا این موضوع به گوگل نشان می دهد که این صفحه ارزشمند نیست و نباید رتبه بندی خوبی داشته باشد. شاید ارزیابی لینک ها به شما کمک کند تا مشکل خودتان را رفع کنید.

گام 5: ارزیابی داده های کاربری

کاربران در واقع شاخصه های ارزشمند وب سایت شما هستند که با استفاده از فعالیت های آن ها، می توان عملکرد یک کسب و کار اینترنتی را به کلی دگرگون ساخت. به همین منظور، بهتر است برای جلوگیری یا رفع اشتباه گوگل در رتبه بندی، سوالات زیر را که در رابطه با اقدامات کاربران هستند از خود بپرسید.

آیا نرخ پرش بالایی برای صفحه مد نظر خودتان مشاهده می کنید که باعث رتبه بندی اشتباه گوگل شده است؟

آیا نرخ کلیک صفحه شما پایین است؟

آیا نرخ تبدیل خوبی ندارید؟

اگر افراد به صفحه مد نظر شما می آیند و خیلی سریع از آن خارج می شوند، و یا اگر تبدیل به خوبی صورت نمی گیرد، این موضوع می تواند سبب رنک گرفتن اشتباه صفحات در گوگل شود.

شما می توانید از  Google Analytics استفاده کنید تا بتوانید داده های کاربری خودتان را در رابطه با صفحه مد نظر مشاهده کنید و سپس مشکلات مربوطه را حل کنید.

رنک گرفتن اشتباه صفحات

کاهش ارتباط بین یک صفحه و عبارت کلیدی

وقتی که شما رتبه بندی صفحه مد نظر خودتان را افزایش دادید، در واقع باید صفحه ای که توسط رتبه بندی اشتباه گوگل در جایگاه مناسبی قرار نگرفته بود را نیز برای عبارت مدنظرتان، بهینه سازی کنید. می دانیم که این موضوع در واقع خلاف بیشتر تکنیک های سئو می باشد، اما این کار باید انجام شود تا صفحه مد نظر شما توانایی رتبه بندی بهتری داشته باشد.

شما می توانید با پاک کردن تمام کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با آن در صفحه ای که سبب رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل شده بود، این مشکل را حل کنید.

سپس، باید لینک سازی های داخلی خودتان را به صورتی تغییر دهید که از این صفحه دور شده و به سمت صفحه مد نظر بروند. همین موضوع برای لینک های خارجی نیز صدق می کند؛ باید با وبمسترها ارتباط بر قرار کنید و از آن ها بخواهید که لینک های خودشان را به صفحه درستی بفرستند تا دچار رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل نشوید.

حال اگر تمام این تکنیک ها جواب نداد و اشتباه گوگل در رتبه بندی همچنان برقرار بود، چه باید کرد؟

اگر تمام این موارد برای رفع مشکل رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل مفید نبود، می توانید صفحه ای که اشتباه رتبه بندی شده بود را پاک کنید و از یک ریدایرکت 301 برای انتقال کاربران از صفحه اشتباه به صفحه ای که می خواهید ایندکس شود، استفاده کنید.

شما می توانید محتوای صفحه اصلی را برداشته و یک صفحه جدید با یک URL جدید ایجاد کنید که دیگر ارتباطی با صفحه مد نظر شما برای رتبه بندی ندارد. این کار باعث می شود که مشکل لینک های خارجی نیز رفع شود؛ زیرا تمام صفحه هایی که به صفحه اصلی لینک شده بودند، حالا به صفحه ای ریدایرکت می شوند که شما می خواهید رتبه بندی شود.

فقط باید مطمئن شوید که وقتی شما این صفحه را در جای دیگری بازنویسی می کنید، حتما محتوای آن را به صورتی اصلاح کنید که متفاوت باشد تا گوگل ریدایرکت 301 شما را نادیده نگیرد و فرض نکند که شما دقیقا همان صفحه را از یک مکان به مکان دیگری انتقال داده اید؛ زیرا در این صورت، باز هم صفحه اصلی (یعنی همان صفحه ای که به اشتباه رتبه بندی شده بود) در همان رتبه بندی قرار می گیرد و این اصلا خوب نیست.

جمع بندی

اگر صفحه های وبسایت شما برای کلمات کلیدی اشتباه رتبه بندی شده باشند، قطعا با مشکل جدی رو به رو هستید زیرا بر روی ترافیک شما تاثیر دارد. اما راه حل هایی هم برای رفع این مشکل وجود دارد که در این مقاله آموزش سئو بررسی کردیم.

2 نظر در مورد مقاله “ اشتباه گوگل در رتبه بندی وب سایت ها ” ثبت شده است
  1. جواد

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من در زمنیه طراحی گرافیک کار میکنم و برای هر کلمه کلیدیم یک سری محتوا تولید کردم مثلا یه صفحه دارم طراحی کارت ویزیت و یه صفحه دیگه تو بلاگ دارم آموزش طراحی کارت ویزیت،حالا اومدم تو نتایج طراحی کارت ویزیت مقاله آموزشیم بالا اومده با اینکه از صفحه بلاگ به کلمه کلیدی اصلیم لینک دادم و حتی اون صفحات لندینگ هم بک لینک دارن.راه حل شما برای این مشکل چیه؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. لینک داخلی که دادین، کنونیکال هم بدین و چگالی کلمه کلیدی “کارت ویزیت” رو در لندینگ ببرید بالا و در مقاله بیارید پایین و منتظر بمونید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود