اهمیت رنک 1 نتایج جستجوی گوگل در سئو 2018

استراتژی های سئو,تاثیر ctr در سئو,تغییرات سئو سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت با هدف رسیدن به رنک 1 گوگل و یا کسب رتبه خوب در نتایج جستجوی گوگل موجب افزایش ترافیک طبیعی سایت می شود. اما آیا در سال 2018 نیز، قرار گرفتن در رتبه اول نتایج جستجو برای سئو مهم است؟

زمانی که پای کار کردن با سئو به میان می آید برای بسیاری از شغل ها قرار گرفتن در رتبه اول جستجو اهمیت پیدا می کند. گرفتن این جایگاه با موفقیت برابری می کند؛ بسیاری از متخصصان سئو سخت تلاش می کنند تا رتبه بالایی را در اختیار مشتریان خود بگذارند. سوالات موجود بیانگر این هستند که با توجه به تغییر کردن سئو و بهینه سازی سایت ها، آیا هنوز لازم است که دریافت رتبه اول را در SERP ها به عنوان هدف خود مد نظر بگیریم؟ اگر رسیدن به این موقعیت دیگر مهم نیست، باید چه هدفی را اولویت خود قرار دهیم؟

  • تعریف موفقیت در سئو

هر شرکتی می خواهد محتوایش در نتایج جستجو اولین لینک نشان داده شده باشد. این تمایل تنها به دلیل غرور صاحبان مشاغل نیست زیرا داشتن رتبه بالا شانس شما را برای دریافت چگالی، پایداری و ترافیک بیشتر افزایش می دهد. گوگل در هر ثانیه بیش از 40000 جستجو را پردازش می کند از این رو می توان گفت که در هر روز بیش از 3.5 میلیارد جستجو انجام می شود. در سال 2013 یک گزارش نشان داد که مطلب قرار گرفته در صدر لیست نتایج جستجوی گوگل 33 درصد ترافیک جستجو را دریافت می کند. در این رتبه بندی نتیجه دوم 17.6 درصد و نتیجه پنجم 6.1 درصد ترافیک جستجو را به خود اختصاص می دهد.

آمار فوق از این امر حکایت می کند که در آن روزها قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو SERP ها و تلاش سخت برای رسیدن به این موقعیت در اولویت بوده است. رسیدن به این موقعیت همیشه ساده نیست؛ چگالی سایتتان در این مسیر نقش مهمی را ایفا می کند.

سئو از سال 2013 به بعد تغییرات زیادی را به خود دید از این رو می توان گفت که حتی تعریف یک استراتژی موفق سئو هم تغییر کرده است. هم اکنون دیگر تنها تلاش کردن برای رسیدن به رتبه اول مهم نیست؛ این حقیقت حداقل در مورد نتایج جستجوی طبیعی صدق می کند.

  • تغییرات سئو سایت 

تفاوت موجود در رتبه بندی سئو در طول چند سال اخیر در مقایسه با سال های گذشته در این است که موتورهای جستجو باهوش تر شده اند. کاربران از ساده شدن پیدا کردن نتایج مورد نظرشان خوشحال هستند و شرکت ها هم باید خود را با سئو هماهنگ کنند.

ممکن است هنوز شرکت هایی وجود داشته باشند که به دنبال کسب بالاترین رتبه در نتایج جستجوی SERP ها هستند ولی آیا رسیدن به این هدف هنوز معادل استفاده از یک استراتژی موفق سئو است؟ اگر که موفقیت را با ROI ترکیب کنیم، آیا رتبه اول شدن باز هم اهمیت دارد؟

بحث های رو به رشدی در زمینه کاهش طبیعی CTR ها حتی از دید عموم وجود دارد.

استراتژی های سئو,تاثیر ctr در سئو,تغییرات سئو سایت

این کاهش از تغییر کردن طبیعت سئو و چگونگی انجام شدن جستجوها توسط کاربران برای رسیدن به نتایج مرتبط نشات می گیرد.

احتمالا متوجه شده اید که روش جستجوی یک ایده تغییر کرده است و لزوما اولین نتیجه ارائه شده در یک جستجوی طبیعی جواب مورد نظر شما نیست. تمرکز گوگل بر روی اضافه کردن گزینه ها و تبلیغات جدید به بالای SERP ها میزان توجه کردن کاربران به نتایج جستجوی طبیعی گوگل را کاهش داده است.

امروزه این احتمال وجود دارد که توجه شما به فاکتورهای زیر جلب شود:

  • تبلیغات PPC
  • گراف دانش (Knowledge Graph)
  • اطلاعات اجتماعی
  • Featured Snippet ها
  • خبرها
  • نقشه ها و اطلاعات محلی

این گرایش به خودی خود یک انحراف نیست بلکه مسیر جدیدی برای پیدا کردن نتیجه مورد نظرتان محسوب می شود. این راهکار یک تغییر خوب برای کاربر است به همین دلیل تنها کاری که شما باید انجام دهید هماهنگ کردن استراتژی سئو خود با این تغییر است.

با توجه به این امر می توان گفت که دیگر نیازی نیست که برای رسیدن به رتبه اول در نتایج جستجو تلاش کنید بلکه می توانید با ارتقاء محتوای خود نیز، شانس موفقیت تان را افزایش دهید.

از این رو تعریف “موفقیت” ماهیتی عملگرایانه تر پیدا می کند و موارد زیر را شامل می شود:

  • افزایش کلیک ها
  • بهبود چگالی
  • جذب علاقه کاربران

نکاتی برای رسیدن به یک سئو موفق در سال 2018 

جستجوی طبیعی گوگل,رنک 1 گوگل,فاکتورهای رتبه بندی گوگل

یکی از نکات مهم در زمینه سئو این است که بدانید سئو سال به سال پیچیده تر می شود به همین دلیل شما هم باید ارزش اهداف خود را بالاتر ببرید. در دنیای امروزی نباید دیگر به عنوان یک متخصص سئو رسیدن به رتبه اول در نتایج جستجو را هدف اصلی خود تعیین کنید. در این قسمت به ارائه 6 نکته که باید در هنگام تنظیم کردن استراتژی سئو خود مد نظر قرار دهید، پرداخته ایم:

  1. هدف گیری رسیدن به یک رتبه خوب در نتایج جستجو و نه رتبه اول

مفهوم موفقیت در سئو سایت در حال تغییر است. بدون شک مهم است که تا جای ممکن رتبه بالایی را در SERP ها دریافت کنید ولی نیازی نیست که به رنک 1 گوگل برسید تا نرخ کلیک مطالب تان را افزایش دهید. بهترین روش را برای بهبود قدم به قدم رتبه خود با در نظر گیری آپدیت های گوگل به کار گیرید.

  1. روی بهینه سازی تمرکز کنید

بهینه سازی یک راهکار خوب قدیمی است ولی در ارتباط با استراتژی های سئو مدرن هم کاربرد دارد. بهینه سازی مطالب تان را در سایتتان و همچنین بهینه سازی نمایش داده شدن آن را در نتایج جستجو نادیده نگیرید. زمان مناسبی را برای نوشتن یک محتوای جذاب، گیرا و مرتبط صرف کنید.  

  1. خلاق باشید

رتبه بندی جستجو هر لحظه رقابتی تر می شود از این رو قرار گرفتن در رتبه بالای نتایج جستجو هم سخت تر می شود با این حال باز هم می توانید به موفقیت در سئو برسید. باید از هر طریقی (استفاده از تبلیغات، اعمال بهینه سازی های اضافی برای اول رسیدن به featured snippet ها یا دادن جواب های صحیح به سوالات) به فراتر از نتایج جستجوی طبیعی فکر کنید تا موفق شوید.

  1. تاثیر ctr در سئو

روی نرخ کلیک تمرکز کنید. شاخص CTR شما رتبه بندی سایتتان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ این امر توسط کارشناسان هوش مصنوعی گوگل هم تایید شده است. یکی از این کارشناسان گفته است که شاخص بالای CTR روی رتبه بندی شما تاثیر می گذارد زیرا بیانگر این است که وب سایت شما کاربران را به خود جذب می کند. آپدیت Rankbrain می تواند این امکان را فراهم کند که نتایج جستجو بالاتر از رتبه مناسبشان ظاهر شوند؛ در این پروسه تعداد CTR ها موقعیت دائمی نتایج را تعیین می کند.

اطمینان یابید که صفحه وب سایتتان جذاب و دارای هدلاین، توضیحات و محتوای بهینه سازی شده است تا از این طریق تعداد بازدیدکنندگان مطلب خود را بالا ببرید.

  1. کیفیت محتوای خود را کاهش ندهید

زمانی که موفق شدید تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید، باید اطمینان یابید که این کاربران از خواندن مطالب شما لذت می برند. محتوا هنوز هم برای گوگل یک فاکتور مهم رتبه بندی است از این رو باید روی کیفیت مطلبتان تمرکز کنید. بهترین راه را برای افزایش ارزش مطلب خود پیدا کنید و اطمینان یابید که مطلبتان با هدف مخاطبانتان در یک راستا قرار دارد.

بهینه سازی کلمات کلیدی هنوز هم می تواند نقش یک راهکار خوب را برای شما بازی کند ولی کیفیت مطلبتان رتبه بندی آن را تعیین می کند. لینک سازی هم هنوز یک ابزار مهم است و این امر را یادآوری می کند که برخی از استراتژی های پایه سئو هنوز هم به نحوی بروزرسانی شده کاربرد دارند.

  1. نگه داشتن کاربران مهم است

زمانی که کاربرانی جدید از صفحه سایت شما بازدید کردند و از خواندن محتوای شما لذت بردند، باید روی حفظ آن ها تمرکز کنید. نباید تعداد کاربرانی را که تنها یک بار از سایت شما بازدید میکنند، افزایش دهید بلکه باید کاری کنید که این کاربران به طور مستمر مطالب سایت شما را بخوانند. باید این کاربران را متقاعد کنید که کارهای دیگری را هم نظیر کلیک کردن بر روی گزینه CTA، عضو شدن در خبرنامه، درخواست کردن دمو یا دیدن چند صفحه در سایت تان انجام دهند.

مدت زمانی که این کاربران مشغول بازدید از سایت شما هستند به موتورهای جستجو در درک این که مطلب شما مرتبط با نیازهای آن ها است، کمک می کند. بد نیست بدانید که آپدیت RankBrain مدت زمان بازدید را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل مطرح کرده است. جذب کاربران جدید در صورتی که آن ها نسبت به خواندن بیشتر مطالب سایتتان و جذب شدن به آن ها علاقمند نباشند، دیگر کافی نیست.

یک راه خوب برای نگه داشتن کاربران تمرکز کردن بر روی هدف کاربر و نحوه استفاده از موتورهای جستجو است. مانند یک کاربر فکر کنید و یک محتوای بهینه سازی شده جذاب و مفید بنویسید.

  • آیا باید از رسیدن به رنک 1 نتایج جستجوی گوگل صرف نظر کنیم؟

هنوز هم می توانید رسیدن به رتبه اول جستجو را به عنوان یکی از اهداف خود در نظر بگیرید ولی باید بدانید که سئو چگونه در حال تغییر کردن است. خوب است که در جستجوی عبارت های کلیدی محبوبتان رتبه اول را در SERP ها به خود اختصاص دهید ولی بهتر است که از ROI استفاده کنید که تلاش هایتان را توجیه کند.

سئو در حال پیشی گرفتن از فاکتورهای مربوط به شهرت و غرور است و بهترین تجربه کاربر را به عنوان هدفش مطرح کرده است. هرچه زمان بیشتری را به درک کاربران تان اختصاص دهید، شانس بهتری در رسیدن به یک استراتژی موفق سئو دارید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود