مهم

الگوریتم رنک برین چیست و چگونه کار می کند؟

آپدیت رنک برین,الگورتم رنک برین چیست,الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی سعی دارد تا بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد. درست در سال 2015 بود گوگل از هوش مصنوعی در موتور جستجوگر خود استفاده کرد و از آن زمان تا کنون شاهد پیشرفت بسیار زیادی در زمینه درک گوگل از نیاز و خواسته های کاربران هستیم.

اما به راستی گوگل چطور به این درک رسیده است؟ چطور الگوریتم رنک برین باعث پیشرفت گوگل در نمایش نتایج جستجو شده است؟ در این مقاله به شما می گوییم که الگوریتم رنک برین چیست و چطور کار می کند و اینکه چطور باید صفحات خودتان را برای این الگوریتم بهینه سازی کنید.

رنک برین چیست؟

در گذشته برای اینکه یک صفحه خاص، با کلمه کلیدی مورد نظر در گوگل جایگاه کسب کند، از تکرار کلمه کلیدی در متن استفاده می شد. با این کار سعی می کردیم تا گوگل را ترغیب کنیم و بگوییم که بهترین نتیجه ممکن ما هستیم. این روش امروز به keyword stuffing معروف است و دیگر کارایی گذشته را ندارد. اما امروزه گوگل توانایی تشخیص کلمات و جملات درون متن ها را دارد و این موهبت را مدیون الگوریتم رنک برین است.

حالا وقتشه!   اینو بخون: سئو کلاه سیاه و تکنیک های خطرناک آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

در واقع الگوریتم رنک برین بهتر است به صورت زیر تعریف شود:

یک سیستم یادگیری ماشینی است که از هوش مصنوعی برای بهبود نتایج جستجو و تفسیر نمایش داده های جدید استفاده می کند.

پس از معرفی الگوریتم Rank Brain در سال 2015 بلومبرگ اولین ویدئو را درباره آن منتشر کرد که توسط یکی از محققان ارشد گوگل ارائه شده بود. در این ویدئو greg corrado تعریف دقیقی از رنک برین داشت:

سیستم رنک برین در واقع سخت ترین و پیچیده ترین عبارات جستجو شده را گرفته و سعی می کند تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به مخاطب نشان دهد.

در واقع این سیستم با اتصال به سایر جستجوهای مرتبط، سعی می کند تا ارتباط معنایی و الگوی مشخصی را بین آن ها پیدا کرده و بهترین نتیجه را نشان کاربر دهد. این کار باعث می شود تا درک گوگل از مفاهیم و کلمات جستجو شده در سایت عمیق تر شده و علاوه بر این باعث بهتر شدن نتایج ارائه شده توسط گوگل به کاربر می شود.

بگذارید الگوریتم رنک برین را با یک مثال توضیح دهیم:

حدود 2 سال پیش فیلم اینتراستلار را دیده بودم و می خواستم این فیلم را دوباره و با دید بهتری تماشا کنم. پس سعی کردم نکاتی که درباره فیزیک کوانتوم در فیلم از آن استفاده شده است را بیشتر و عمیق تر درک کنم. در گوگل عبارت پیچیده ای همچون:

«قبل از دیدن فیلم اینتراستلار چه چیزهایی باید درباره فیزیک بدانیم» را جستجو کردم. قطعا این بدترین نوع سرچ در گوگل است و به نظر من کسی نمی تواند از این افتضاح تر در گوگل جستجو کند!

اما نتیجه ای که گوگل به من نشان داد بسیار جذاب بود.گوگل منظور من را از این جستجو به خوبی درک کرد و بهترین نتیجه را نشان داد.

در این جستجو من دقیقا به دنبال قوانین و ساختار های فیزیکی بودم که در فیلم اینتراستلار مرا گیج کرده بود.

آپدیت رنک برین,الگورتم رنک برین چیست,الگوریتم رنک برین

بیایید کمی عمیق تر شویم.الگوریتم رنک برین در ابتدا سعی می کند تا محتواهای متنوعی را درباره موضوع جستجو شده به کاربر نشان دهد. سپس اجازه می دهد تا کاربر گزینه مدنظر را انتخاب کند. پس از انتخاب گوگل اقدام به بررسی دقیق صفحه مورد نظر می کند و می فهمد با توجه به جستجو انجام شده بهترین گزینه برای کاربر کدام است.

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی چیست؟

برای درک بهتر الگوریتم رنک برین و اینکه چگونه کار می کند، باید در مورد یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بیشتر بدانیم. این دو موضوع نقش کلیدی در عملکرد رنک برین دارند.

یادگیری ماشینی یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است که به سیستم های کامپیوتری کمک می کند تا به طور خودکار تجربه کرده، خطا کنند و سپس آن ها را اصلاح کرده و خودشان را بهبود بخشند.

در واقع یادگیری ماشینی، رفتار کاربر را پردازش می کند و سپس تشخیص می دهد چه چیزی درست است و کدام نتیجه بهتر است.

الگوریتم رنک برین گوگل,الگوریتم رنک برین گوگل چیست,بروزرسانی الگوریتم رنک برین

بگذارید با یک مثال این موضوع را درک کنیم: فرض کنید عبارت «یادگیری ماشینی» را در گوگل جستجو کنیم.

مشاهده می کنید که نتایج نشان داده شده تنوع دارند. ویدئو، وبلاگ، صفحه ویکی پدیا و غیره. شاید در نگاه اول نتایج چیزی که می خواهیم نباشد.

حالا باید عبارت یادگیری ماشینی چیست را جستجو کنیم.

طبیعتا نتایجی که پس از جستجو در این حالت نمایش داده شده است بسیار مطلوب تر به نظر می رسد.

پس از اولین جستجو و عدم انتخاب من و سپس تغییر عبارت جستجو شده، گوگل به این نتیجه رسید که نتایج نشان داده شده مناسب نبودند. اما پس از تغییر عبارت و انتخاب صفحه مناسب، گوگل را ترغیب می کند تا نتایج مرتبط بهتری را نشان دهد. در طی این فرآیند گوگل متوجه می شود که بهترین نمایش برای این عبارت چه صفحه و چه نوع محتوایی است. کاملا مشخص است که روند سئو سایت بعد از این بروز رسانی، به طور کلی تغییر پیدا کرد.

هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی گوگل به دنبال ایجاد تعامل بین انسان و کامپیوتر است و سعی می کند آن ها را به یکدیگر نزدیک تر کند. در واقع هوش مصنوعی با پیوند خوردن به رنک برین، سعی می کند تا چگونگی تعامل انسان و کامپیوتر را درک کند.

رنک برین سومین فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل

پس از ظهور این الگوریتم در گوگل تحلیلگر ارشد گوگل (گرگ کورادو) بیان کرد که این الگوریتم یکی از مواردی است که در رتبه بندی نتایج در گوگل تاثیر می گذارد.او در این باره گفت:

الگوریتم رنک برین سومین فاکتور و سیگنال مهم در موتور جستجو گوگل به شمار می رود. شاید برای شما سوال پیش بیاید که 2 فاکتور و سیگنال مهم دیگر چیست؟ محتوای صفحات و لینک ها

این در حالی است که صد ها فاکتور برای رتبه بندی نتایج وجود دارد که در بعضی موارد به آن اشاره ای هم نمی شود. این نشان می دهد گوگل تا چه حد برای ایجاد ارتباط بین ماشین و انسان مصمم است.

پس اگر به دنبال افزایش ترافیک ورودی به سایت خود هستید و دوست دارید در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، بهتر است الگوریتم رنک برین را نیز در نظر داشته باشید.

میزان تاثیر الگوریتم رنک برین در موتور جستجو گوگل

شاید بخواهید بدانید که هم اکنون میزان استفاده از این الگوریتم و تاثیر آن در نتایج جستجو گوگل چقدر است؟

سوال خوبی است؛ زمانی که رنک برین به هسته گوگل اضافه شد، در ابتدا بر روی 15 درصد نتایج گوگل تاثیر مستقیم داشت. این یک امر طبیعی است؛ زیرا ماشین یادگیری گوگل در حال آزمون و خطا و یادگیری بوده است تا بتواند تعامل بهتری با کاربر داشته باشد. اما با گذشت زمان (پس از 5 سال)، ماشین یادگیری و هوش مصنوعی گوگل ارتقا پیدا کرده و می توان گفت در تمامی نتایج تاثیر مستقیمی می گذارد.

فرض کنید، اگر من عبارت «قبل از دیدن فیلم اینتراستلار چه چیزهایی باید درباره فیزیک بدانیم» در سال 2015 جستجو می کردم؛ نتایج نشان داده شده، قالبا چیزی نبود که من به دنبال آن بودم. اما هدف من از جستجو این عبارت چیز دیگری است.

اما امروز و در سال 2020 با جستجو این عبارت، نتیجه ای که نشان داده می شود بسیار متفاوت است. این مثال نشان می دهد که هوش مصنوعی و ماشین یادگیری گوگل تا چه حدی در این زمینه موفق عمل کرده است. پس بهتر است از این ویژگی به نفع خودمان استفاده کنیم.

بگذارید یک مثال دیگر بزنیم:

همین الان عبارت بازاریابی محتوا را در گوگل جستجو کنید. به وضوح می توانید ببینید که گزینه های پیشنهادی طیف محتوایی متنوعی دارند. برای مثال این نتایج شامل بلاگ، قسمت تاپ استوری، کتاب های بازاریابی محتوا و عبارات مرتبطی که افراد قالبا جستجو می کنند (LSI)، می شود.

این در حالی است که اگر منظور خود را دقیق تر جستجو کنید، برای مثال «بازاریابی محتوا چیست» را جستجو کنید، گوگل نتایج بهینه تر و مناسبی را برای این عبارت به نمایش می گذارد. این مثال میزان درک گوگل از عبارت های جستجو شده توسط کاربر را نشان می دهد.

تا اینجا با الگوریتم رنک برین و تاثیر آن بر روی نتایج جستجو آشنا شدیم. اما سوال مهم اینجاست که:

چطور از الگوریتم رنک برین به نفع کاربران و سئو سایت استفاده کنیم؟

روش های بهینه سازی الگوریتم رنک برین

رنک برین تاثیر زیادی در فیلتر کردن محتوای صفحات در موتور جستجو دارد.اما چطور می توان از این الگوریتم به روشی صحیح و کارآمد استفاده کنیم. در این قسمت دو روش عملی و تاثیر گذار را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید از این الگوریتم به خوبی در نتایج جستجو به نفع خودتان استفاده کنید.

روش اول: توجه به هدف کاربر از جستجو

مهمترین قدم، توجه به انگیزه و هدف کاربر از جستجو در گوگل است. اینکه کاربر به دنبال چه نوع محتوایی است، کار بسیار پیچیده ای نیست و فقط کافیست خودتان را در مقام کاربر در نظر بگیرید و سعی کنید از منظر او به صفحه نتایج نگاه کنید. به اصطلاح،پای خودتان را داخل کفش کاربر بگذارید.

برای مثال فرض کنید می خواهید نرم افزار crm به فروش برسانید. اگر برای صفحه محصولات خودتان از کلمه کلیدی بهترین CRM استفاده کنید کار غلطی است و منابع و هزینه های شما را به هدر می دهد. اما چرا؟؟

رنک برین,رنک برین چیست

غالبا زمانی که کاربری این کلمه را جستجو می کند؛ به دنبال یک مقاله است که در آن به معرفی بهترین نرم افزارهای crm پرداخته شده است.

آپدیت رنک برین,الگورتم رنک برین چیست,الگوریتم رنک برین

پس اولین قدم، شناخت هدف کاربر از جستجو است. این کار به شما کمک می کند تا keyword targeting دقیق تری داشته باشید. این موضوع که فقط فلان کلمه در ماه 10 هزار بار جستجو می شود، معیار درستی برای تعیین کلمه کلیدی نیست. برای تعیین کلمه کلیدی شما باید خودتان را در مقام یک کاربر قرار داده و سپس اقدام به تعیین کلمات هدف نمایید.

بگذارید یک مثال دیگر بزنم:

فرض کنید کاربری در گوگل عبارت روش های لاغری شکم را جستجو کرده است.هدف کاربر از جستجو این عبارت چه چیزی بوده است.حالا اگر شما برای یکی از محصولات یا دسته محصول از این کلمه استفاده کرده باشید،چه اتفاقی می افتد؟

باید بدانید که کاربری که این عبارت را جستجو کرده است به دنبال لیستی از روش های لاغری شکم است، نه صرفا به دنبال محصولی خاص.پس اگر شما در این عبارت،صفحه ای به کاربر نشان دهید که شامل محصول شماست، قطعا به هدف کاربر توجه نکرده اید و به همین دلیل کاربر شما را انتخاب نخواهد کرد. به همین دلیل با گذشت زمان الگوریتم رنک برین، شما را از نتایج بالا محروم می کند.

روش دوم: تهیه محتوای مناسب برای کاربر

اگر گوگل احساس کند که تمام قصد و هدف ما رفع نیاز و خواست کاربرانش است، حتما جایگاه مناسبی به ما اعطا می کند. پس از اینکه به قصد و هدف کاربر از عبارت جستجو شده پی بردیم، حالا نوبت به آن می رسد که محتوایی متناسب با آن را به کاربر ارائه کنیم.اما چطور؟

همیشه و همه جا شنیده ایم که محتوا پادشاه است. می توانیم تاثیر این جمله را در الگوریتم رنک به وضوح مشاهده کنیم.قطعا در فضای وب بارها دیده اید که می گویند،محتوا هرچه طولانی تر باشد، احتمال کسب جایگاه بالاتر است. بله این حرف تا حدودی درست است اما نه برای هر صفحه ای.

کاری که شما باید انجام دهید، این است که لیستی از پرسش ها و سوالاتی که کاربر درباره عبارت جستجو شده دارد را پیدا کنید. برای آن سوالات،جوابی درست و کامل ارائه کنید.در واقع شما باید به تمامی سوالات کاربر در آن صفحه پاسخ بدهید تا کاربر پس از خروج از سایت شما به سایت دیگری برای کسب اطلاعات بیشتر نرود.گوگل با تعقیب رفتار کاربر متوجه می شود که محتوای شما یک محتوای کامل بوده است یا خیر.

اما در تولید محتوا زیاده روی نکنید و محتوای طولانی را فدای خواست و نیاز کاربر نکنید.چون گوگل کاربر را محترم می داند و بر اساس رفتار کاربر تصمیم می گیرد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با الگوریتم رنک برین به صورت کامل و عملی آشنا کنیم. به همین دلیل سعی کردیم از مثال هایی که برای خود ما پیش آمده است ولی به آن توجه نکرده بودیم، شکل ساده شده ای از الگوریتم رنک برین را به نمایش بگذاریم. قطعا شما هم با این موضوع رو به رو شده اید، ولی ممکن است به آن توجه نکرده باشید. تجربیات خودتان را در برخورد با این الگوریتم در گوگل را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید تا به همان نسبت درک ما نسبت به رفتار گوگل و رنک برین بیشتر و عمیق تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود