افرادی که برای پیشرفت کسب و کار خود به طراحی سایت می پردازند، باید اصول سئو را برای بالابردن رتبه وب سایت خود به کار ببرند. رعایت اصول سئو حرفه ای سایت باعث می شود که موتورهای جستجوگر متوجه وب سایت شما شوند و مطالب آن را در اختیار کاربران قرار دهند.
حال سوال این جا است که منظور از سئو حرفه ای سایت چیست؟
همان طور که متوجه هستید منظور از سئو، بهینه سازی سایت برای تبدیل شدن به یک سایت کاربر پسند و به دنبال آن حضور موفق در نتایج گوگل. در این امر تکنیک هایی را به کار می برند تا محتواهای شما در لیست نتایج جستجو گوگل به نمایش گذاشته شود. جواب های متفاوتی برای سئو می توان ارائه داد که همگی به یک موضوع اشاره دارند و آن هم بالا بردن رتبه وب سایت در بین موتورهای جستجوگر است.
منظور از سئو حرفه ای سایت چیست؟
بهینه سازی وب سایت را با رعایت نکات خاصی انجام خواهند داد که بتوان مطالب با کیفیت را ارائه داد. از این رو اگر بخواهیم به سوال این سوال بسیار مهم، پاسخ دهیم باید بگوییم به اقدامات فنی که در داخل و خارج از سایت انجام می شود سئو حرفه ای سایت می گویند که انجام دادن نیازمند تجربه و مهارت بالاست و شامل تسک هایی می شود که کارشناسان مبتدی سئو، توانایی انجام آن را ندارند.
تکنیک های سئو حرفه ای سایت که برای بهینه سازی انجام می شود به سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید تقسیم می شود که سئو حرفه ای شامل هر دو بخش آن می شود. در ادامه در قالب تسک های مهم سئو مواردی که سئو حرفه ای محسوب می شوند را برای شما شرح می دهیم.
معرفی فاکتورهای مهم سئو حرفه ای سایت
فاکتورهای بهینه سازی سئو یکی از مواردی است که با توجه به آن ها می توانید وب سایت خود را در نتایج اول جستجو قرار دهید. اقداماتی که برای انجام سئو حرفه ای باید مد نظر قرار داد را در ادامه مطالب برای شما بررسی می کنیم:
1- ساخت و تحلیل بک لینک
بک لینک هایی که برای وب سایت شما ارسال می شوند، نشان دهنده پربازدید بودن مطالب وب سایت هستند و برای موتورهای جستجو بسیار با ارزش می باشند. لینک هایی که برای رفتن به صفحه های مختلف ایجاد می شوند باعث می شود که گوگل هنگام بررسی یک صفحه به صفحه های دیگری هم انتقال داده شود و مطالب درون آن صفحه را مورد بررسی قرار دهد.
تسک هایی از ساخت بک لینک که زیرمجموعه سئو حرفه ای سایت قرار می گیرند، عبارت اند از:
- تحلیل اثرگذاری بک لینک ها
- بررسی بک لینک های قدیمی سایت و بازسازی آن ها
- ساخت بک لینک های حرفه ای به روش های مختلف
مواردی که لیست کردیم، نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد و زمانی می توانید تسک ها بالا را به بهترین شکل انجام دهید که به طور کامل مباحثی مانند ساخت بک لینک به روش های مختلف و تحلیل کامل بک لینک ها را بدانید. در این صورت می توانید بخش سئو خارجی سایت خود را به صورت کاملا حرفه ای، بهینه سازی کنید.
2- تولید محتوا
یکی از بهترین و کاربردی ترین فاکتورهایی که برای سئو سایت شما الزامی است، خلق محتواها جذاب و کاربردی است. شما با ارائه محتواهای یونیک می توانید توجه موتورهای جستجو را به مطالب خود جلب نمایید، به دنبال آن هنگام جستجو از طرف کاربران محتواهای وب سایت شما نمایش داده می شود.
حال به نظر شما در تولید محتوا، تسک وجود دارد که زیرمجموعه سئو حرفه ای قرار بگیرد؟
بله. تنها تولید یک محتوا و بارگزاری آن در سایت، کافی نیست. اگر برنامه ریزی برای این بحث نداشته باشید، یا اینکه نتوانید عملکرد محتواهای خود در نتایج گوگل را تحلیل کنید، به احتمال زیاد هزینه ای که برای تولید محتوا در نظر گرفتید، بی نتیجه هدر می رود.
تسک هایی از تولید محتوا که زیر مجموعه سئو حرفه ای است، عبارت اند از:
- تدوین استراتژی محتوایی برای بخش های مختلف سایت
- برنامه ریزی محتوایی برای صفحات لندینگ
- تحقیق کلمات کلیدی هدفمند برای تولید محتواها
- بررسی بازخوردهای محتواها به وسیله ابزارهای آنلاین سئو
- تحلیل میزان ورودی محتواها برای سایت و برنامه ریزی برای بالا برند نرخ تبدیل کاربران به مشتری
اگر به عنوان کارشناس تولید محتوا، توانایی انجام تسک های بالا را برای وب سایت و محتواهای خود دارید، یک کارشناس حرفه ای تولید محتوا هستید.
3- ریسپانسیو بودن
یکی از مواردی که امروزه باید به آن توجه داشت، این است که وب سایت ها را به نحوی طراحی کرد که بر روی گوشی های موبایل هم قابلیت نمایش را داشته باشند، از این رو با ریسپانسیو نمودن وب سایت می توان رتبه بسیار بالایی را در رتبه بندی وب سایت ها به دست آورد.
هر وب سایت به رعایت چند نکته ساده، به سادگی ریسپانسیو شده و در مرورگرهای موبایل، نمایش داده می شود، اما برای اینکه این تسک به صورت کاملا اصولی و استاندارد انجام شود، باید یک برنامه نویس حرفه ای باشید. حقیقتا یک متخصص سئو حرفه ای، بهتر است که یک برنامه نویس حرفه ای نیز باشد تا در کسری از زمان، به راحتی بتواند باگ های مربوط به سورس سایت را رفع کرده و سایت خود را به بهترین شکل، بهینه سازی کند.
تسک هایی از ریسپانسیو بودن صفحات که کاری تخصصی و حرفه ای محسوب می شود، عبارت اند از:
- رفع خطاهای سرچ کنسول بخش Mobile Usability
- آشنایی کامل با Core web vitals
- توانایی تحلیل و بررسی گزارشات سرچ کنسول
- مهارت برنامه نویسی با زبان های مختلف تحت وب
4- بهینه سازی سورس (سئو تکنیکال)
سورس سایت یکی از مهم ترین بخش هایی است که در زمان بهینه سازی سایت، نباید از آن فراموش کنید. بهینه سازی سورس نیاز به داشتن مهارت و تجربه بالایی است و اگر این مهارت و تجربه را ندارید، پیشنهاد ما سپردن آن به برنامه نویس ها و افراد با تجربه در این حوزه است. سورس سایت شامل طراحی سایت، ارتباط با بخش سرور و هاستینگ، سرعت سایت و… است.
تقریبا تمامی بخش های زیرمجموعه سئو سورس، سئو حرفه ای سایت محسوب می شوند. به طور کلی مواردی از سئو سورس که زیرمجموعه سئو حرفه ای محسوب می شوند، عبارت اند از:
- تحلیل و بررسی سرعت سایت و داده های ارائه شده در ابزارهای سئو
- تحلیل و بررسی کامل بخش های مختلف سرچ کنسول گوگل
- بهینه سازی کدهای جاوا اسکریپت و سورس سایت
- بهینه سازی افزونه های وردپرس
- و…
5- کلمات کلیدی
یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو استفاده از کلمات کلیدی به صورت کاملا اصولی برای صفحات مختلف سایت است. شما باید بتوانید بر اساس نوع کسب و کاری که دارید کلمات کلیدی مناسبی را بیابید و طبق آن ها محتواهایی را خلق نمایید. این ظاهر کار است، اما برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کسب و کار خود و استفاده از آن ها برای صفحات مختلف و تسک های زیرمجموعه آن، مواردی هستند که یک متخصص سئو می تواند به طور حرفه ای آن را انجام دهد.
اگر تحقیق کلمات کلیدی سایت به درستی انجام نشود، قطعا بازخورد خوبی از سئو سایت دریافت نمی کنید. پس از مدتی می بینید که با کلماتی رتبه های برتر گوگل هستید که نه درآمد شما را افزایش داده و نه ورودی هدفمند بودند.
یک متخصص سئو برای فاکتور تحقیق کلمات کلیدی، باید توانایی حرفه ای زیر را نیز داشته باشد:
- تحلیل و بررسی رقبا و پیدا کردن کلمات کلیدی پرورودی آن ها
- تحقیق کلمات کلیدی جامع برای حوزه های مختلف کسب و کار خود
- توانایی دسته بندی کلمات کلیدی
- توانایی استخراج عناوین و محصولات کاربردی از دل کلمات کلیدی جستجو شده
6- بررسی وب سایت های رقیب
رقابت امروزه در بین تمامی موضوعات و کسب و کارهای مختلف وجود دارد. برای هر کسب و کاری رقبایی هستند که هر کدام از روش یا ایده ای، در حال کسب درآمد و سئو را به یک روش خاصی، برای سایت خود پیاده سازی کردند. شما باید بتوانید وب سایت رقیب خود را تحلیل و بررسی کنید.
شاید در نگاه اول کار ساده ای به نظر برسد اما بررسی رقیب در حوزه سئو، باید با دقت و به کارگیری تجربه انجام بگیرد.
یک متخصص سئو حرفه ای سایت باید بتواند اقدامات زیر را انجام دهد:
- تحقیق کلمات کلیدی استفاده شده در سایت های رقیب
- توانایی بررسی صفحات لندینگ
- توانایی تحلیل وضعیت فعلی سئو سایت رقیب
نتیجه گیری
ما در این مقاله سعی کردیم شما را با مبحث سئو حرفه ای سایت، آشنا کنیم. اکنون تصور شما از یک متخصص سئو حرفه ای سایت تغییر کرده و متوجه شدید که برای تبدیل شدن به یک مدیر یا متخصص سئو دقیقا باید چه توانایی هایی داشته باشید. تجربه در سئو سایت حرف اول را میزند، متخصصین سئو با یک نگاه ساده می توانند وضعیت کلی سئو یک سایت را تشخیص دهند، با یک نگاه ساده به نمودارهای سرچ کنسول، به راحتی آینده سئو سایت را پیش بینی می کنند.
اگر شما نیز می خواهید به یک متخصص سئو تبدیل شوید، اکنون بهترین فرصت است که برای آموزش سئو اقدام کنید. سوالات و چالش های خود را با ما در بخش نظرات در میان گذاشته و از تجربه نیوسئو برای حرفه ای شدن، بهره مند شوید.