7 نکته برای استفاده از پاپ آپ بدون تاثیر منفی بر سئو

آگهی پاپ آپ,پاپ آپ,پاپ آپ های مزاحم حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 9 امتیاز : 5]

تاثیر پاپ آپ در سئو سایت برای وبسمترها اهمیت زیادی دارد چرا که آنها همواره با این سوال مواجه هستند که بالاخره از پاپ آپ ها استفاده کنیم یا خیر؟ البته بسیاری از متخصصان سئو هم درگیر مسئله ارتباط پاپ آپ و سئو شده اند؛ خصوصا از زمانی که گوگل کار تنزل ارزش آگهی های پاپ آپ تهاجمی و همچنین سایر اشکال تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads) که به تجربه کاربری موبایل صدمه می زنند را از ژانویه 2017 آغاز کرد، این مساله تبدیل به دغدغه بسیاری از افراد شده است.

البته استفاده از آگهی های پاپ آپ نتیجه خوبی دارد و شاید دلیل عدم کنار گذاشتن آن، همین مساله باشد. نرخ میانگین تبدیل پاپ آپ های با عملکرد عالی، 9.28 درصد است.

در گذشته مطالبی درباره اهداف پاپ آپ و چگونگی ترغیب کاربران به کلیک روی محتواهای شما در وب سایت منتشر کرده ایم. طبیعتا نباید انتظار داشت کسب و کارها به سادگی استفاده از این روش بسیار موثر که تبدیل به مدلی برای کسب درآمد هر چه بیشتر شده است را به این سادگی ها کنار بگذارند.

اگر دوست ندارید نمایش پیام ها و آگهی های بینابینی را به طور کامل کنار گذاشته اما از سوی دیگر علاقه ای به جریمه شدن از سوی گوگل هم ندارید، باید چه راهکاری اتخاذ کنید؟

در این مطلب هفت نکته در استفاده هوشمندانه از پاپ آپ ها، بدون به خطر انداختن وضعیت سئو وب سایت، را بررسی خواهیم کرد.

  1. تبلیغات بینابینی غیر مجاز از نظر گوگل

جریمه تبلیغات بینابینی موبایلی گوگل، به طور خاص تبلیغات بینابینی تهاجمی را هدف قرار می دهد. دقت داشته باشید که “بینابینی” اصطلاحی با بار معنایی گسترده است که اکثر پاپ آپ ها، پیام های پوششی (Overlay) و مودال ها (جعبه های حاوی اطلاعات اضافه) را در بر می گیرد اما تمام تبلیغات بینابینی تهاجمی محسوب نشده و از این نظر به هر کدام نمره مختلفی تعلق می گیرد.

اگر تبلیغات بینابینی شما محتویات تبلیغاتی مزاحم داشته باشد، بستن آن دشوار باشد و یا کیفیت تجربه کاربران را کاهش دهد، صفحه موبایل شما احتمالا شاهد تنزل رتبه خواهد بود. با توجه به این که ایندکس گوگل ابتدا برای صفحات موبایل انجام می شود، این مساله موجب آسیب جدی به جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو (SERP) خواهد شد.

در ادامه مثال هایی از تبلیغات بینابینی که دسترسی به محتواها را با مشکل مواجه می کنند آورده ایم:

  • پاپ آپ های پوشش دهنده محتوا که کاربران برای ادامه مطالعه محتوا مجبور به بستن آنها هستند.
  • تبلیغات بینابینی مستقل که کاربران قبل از دسترسی به محتوای شما مجبور به بستن آنها هستند.
  • چیدمان های گول زننده صفحه که قسمت بالایی وب سایت را اشغال و شبیه یک تبلیغات بینابینی به نظر می رسند.

ضمنا باید از آگهی هایی مورد غضب گوگل که این شرکت در گذشته آنها را جریمه کرده هم اجتناب نمایید، از جمله:

  • تبلیغات بینابینی کلاسیک و آگهی های Splash (که در آنها ابتدا پیام تبلیغاتی ظاهر و سپس محتوای اصلی نمایش داده می شود) که هنگام مرور صفحات وب سایت یا قبل از باز کردن صفحه خانگی آن، مزاحم کاربران می شوند.
  • پنجره های جدید پاپ آپ که به محض کلیک کاربران در صفحه باز می شوند.
  • پیام های خوشامدگویی، پنجره های جدید پاپ آپ، و سایر آگهی های تهاجمی.
  • مودال های پوششی که بستن آنها دشوار است یا بازدیدکنندگانی را که به صورت اتفاقی روی آنها کلیک کرده اند را به جاهای دیگری هدایت می کنند.

آگهی های تهاجمی لایت باکس و همچنین پاپ آپ های تهاجمیآگهی پاپ آپ,پاپ آپ,پاپ آپ های مزاحم

علاوه بر این John Mueller تحلیلگر شرکت گوگل، تصدیق کرده که همچنان استفاده از تبلیغات بینابینی که با نیت خروج کاربر نشان داده می شوند، مجاز است. هر چند بهتر است از تکیه بیش از حد روی این پیام ها جدا خودداری کنید. به زحمت انداختن بازدیدکنندگان به هیچ عنوان ایده خوبی نیست.

  1. ادامه به کارگیری تبلیغات بینابینی غیرتهاجمی

گوگل تبلیغات بینابینی غیرتهاجمی را جریمه نمی کند. این موارد شامل کلیه پیام هایی است که از نظر قانونی و برای نمایش محتویات محدود شده یا اطلاع رسانی کاربران، مجبور به تنظیم آنها هستید مثل تبلیغات بینابینی بررسی سن و سال بازدیدکننده و همچنین اعلان های استفاده از کوکی.

سایر پاپ آپ ها مثل آگهی های بنری، پیام های slide-ins، تبلیغات inlines و برگه ها (tabs) که حجم قابل قبولی از صفحه نمایش را اشغال می کنند (15 درصد یا کمتر توصیه می شود) هم در صورتی که بستن آنها آسان باشد مشکلی ندارند.

پاپ آپ و سئو,تبلیغات اینترنتی,تبلیغات اینترنتی پاپ آپ

اگر در مورد تهاجمی بودن تبلیغات بینابینی استفاده شده اطمینان لازم را ندارید، توصیه می کنیم از به کارگیری پیام های پوششی که کل صفحه را اشغال می کنند، پیام های خوشامدگویی و آگهی های مودال اجتناب کنید. هرگاه میسر بود سعی کنید از بنرهای فوقانی و باکس های slide-in که مشکلی برای مطالعه محتوا توسط کاربر ایجاد نکرده و اثر منفی روی تجربه کاربری ندارند، استفاده کنید.

  1. استفاده از پاپ آپ های زمان دار

اگر چاره ای جز استفاده از پاپ آپ ها و پیام های پوششی (Overlay) ندارید، می توان با طراحی مجدد آنها را تا جایی که امکان دارد غیرتهاجمی نمایید.

یکی از مهم ترین مواردی که می توان تغییر داد زمان نمایش تبلیغات بینابینی است. برای مثال، به جای نمایش سریع یک پاپ آپ در زمان ورود یک کاربر به صفحه، نمایش آن را به بعد از اتمام مطالعه مطلب موکول کنید.

ضمنا می توان مدت زمان نمایش پاپ آپ ها را هم محدود کرد؛ پاپ آپی که بعد از گذشت سه ثانیه از بی تفاوتی کاربر به صورت خودکار بسته می شود بسیار بهتر از پاپ آپی است که هرگز به خودی خود بسته نمی شود.

البته چالش این نوع تبلیغات بینابینی این است که میزان تاثیر پاپ آپ های زمان دار بستگی به اثرگذاری محتوای شما دارد. اگر محتوای شما فاقد جذابیت لازم برای نگه داشتن بازدیدکنندگان در وب سایت و کلیک روی سایر صفحات و مطالعه سایر مطالب است، قبل از درج آگهی ها ابتدا بهتر است به فکر سرمایه گذاری روی بازاریابی محتوای خود باشید.

  1. مراقب تبلیغات بینابینی “منطقه خاکستری” باشید

ممکن است از جریمه شدن برخی از تبلیغات بینابینی توسط گوگل متعجب شوید.

برای مثال Mueller تایید می کند که پاپ آپ های انتخاب زبان در وب سایت های بین المللی ممکن است سبب تنزل ارزش صفحه شوند چرا که این گونه پیام ها هم جز پاپ آپ های مزاحم یا تبلیغات بینابینی ناخواسته محسوب می شوند.

اگر از این گونه تبلیغات بینابینی یا سایر موارد مشابه که به نوعی در “منطقه خاکستری” قرار می گیرند استفاده می کنید از جمله سابدبارهای چسبان (sticky sidebars)، پست های مرتبط، دکمه های به اشتراک گذاری محتوا، جعبه های گفتگوی زنده و پاپ آپ های کوپن تخفیف، بهتر است عملکرد صفحات وب سایت را به دقت زیر نظر داشته باشید. اگر چه انتظار نمی رود این موارد اثرگذاری منفی روی سئو داشته باشند اما احتیاط شرط عقل است.

  1. از پاپ آپ های مجاز (اما تهاجمی) با احتیاط استفاده کنید

بعضی از تبلیغات قطعا ماهیتی مزاحم داشته اما جریمه نمی شوند. این پاپ آپ های “منطقه خاکستری” مجازند اما بعید نیست در آینده ای نه چندان دور گوگل خط قرمزی روی آنها بکشد (سیاست های این شرکت در این مسیر حرکت می کنند):

  • تبلیغات بینابینی بین صفحه ای: طبق اظهارت Mueller، جریمه تبلیغات بینابینی گوگل صرفا شامل پیام هایی است که در زمان رفتن از صفحه نتایج جستجو به صفحه سایت به شکل پاپ آپ ظاهر می شوند و فعلا تبلیغات بینابینی بین صفحات داخلی یک وب سایت مشمول این جریمه نیستند. هر چند، می دانیم که گوگل اهمیت بسیار زیادی برای تجربه کاربری قائل است و تبلیغات بینابینی بین صفحه ای قطعا تاثیر مثبتی روی تجربه کاربری وب سایت ها ندارند. 
  • تبلیغات بینابینی که هنگام ترک سایت ظاهر می شوند: در ادامه Mueller تائید می کند در آپدیت جدید گوگل پاپ آپ هایی که هنگام خروج بازدید کننده از سایت به او نشان داده می شوند مشمول جریمه تبلیعات بینابینی نخواهند شد. البته برای اجتناب از مجازات گوگل باید از تگ no-index در کد وب سایت استفاده نمایید.

اگر تصمیم به استفاده از این تبلیغات بینابینی گرفته اید این نکته را مد نظر داشته باشید: ممکن است در آینده ای نزدیک این پیام ها نیز مشمول جریمه شوند، اگر چه فعلا در آپدیت جدید الگوریتم گوگل فعلا خبری از موضع منفی علیه این تبلیغات بینابینی وجود ندارد. سه امر حتمی زندگی که فراری از آنها نیست عبارتند از مرگ، مالیات و تغییرات اعمال شده توسط گوگل به منظور بهبود تجربه کاربری!

  1. امکان استفاده از تبلیغات تهاجمی در دسکتاپ ها همچنان میسر است

برخی از وب سایت ها راهکاری موقت برای دور زدن جریمه استفاده از تبلیغات بینابینی پیدا کرده اند: پنهان کردن پاپ آپ ها در ابزارهای موبایل و استمرار نمایش آنها برای کاربران کامپیوترهای دسکتاپ / لپ تاپ و …

بسیاری از پلاگین های پاپ آپ شامل گزینه های هدف گیری هوشمند هستند که امکان نمایش آگهی ها صرفا روی پلتفرم های خاص را برای وبمسترها امکان پذیر می کند. همچنین برخی از پلتفرم های وب سایت مثل Wix به شما اجازه می دهد پاپ آپ های تهاجمی بالقوه را در تمام ابزارهای موبایل پنهان کنید.

هر چند باز هم یادآور می شویم که پاپ آپ های تهاجمی که تجربه کاربری را مختل می کنند احتمالا در آپدیت های بعدی گوگل مشمول جریمه خواهند شد. پیشنهاد می کنیم به جای راهکار موقت پنهان کردن پاپ آپ های موبایل به دنبال روش های مطمئن تری باشید.

  1. محدودسازی پاپ آپ ها به منابعی غیر از جستجوی ارگانیک گوگل

یکی دیگر از “مناطق خاکستری” که فعلا می توان از آن بهره برداری کرد، نمایش پاپ آپ ها برای بازدیدکنندگانی است که صرفا بین صفحات وب سایت حرکت کرده یا با وب سایت شما از طریقی غیر از نتایج عادی جستجو در گوگل آشنا می شوند. طبق گفته های Mueller، آپدیت جدید الگوریتم تاثیر منفی روی این مورد نخواهد داشت:

«چیزی که ما در جستجوی آن هستیم تبلیغات بینابینی است که هنگام تعامل بین کلیک جستجو ظاهر شده و یا هنگام رفتن به صفحه و مشاهده محتوا نمایش داده می شوند. ما در این مکان ها به دنبال این نوع تبلیغات بینابینی هستیم. سایر تمهیداتی که شما برای نمایش پاپ آپ در نظر می گیرید مثل نمایش هنگام کلیک در وب سایت یا هنگام بستن برگه ها و … مربوط به شما و بازدیدکننده است.»

البته اگر جستجوی ارگانیک تاثیر بسزایی در هدایت حجم قابل توجهی از ترافیک به سایت شما داشته و نقش مهمی در جذب و افزایش مشتری دارد، برای تغییر خود را تحت فشار قرار ندهید. به خاطر داشته باشید که جریمه جدیدی که برای تبلیغات بینابینی در نظر گرفته شده صرفا یکی از صدها سیگنال اعلام شده توسط گوگل است و وجود یک یا دو تبلیغ بینابینی در وب سایتی که پر از محتوای بسیار مفید است قطعا تاثیر منفی روی اعتبار و ارزش یک وب سایت و قاعدتا وضعیت رتبه بندی آن نخواهد داشت.

نتیجه گیری

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چرا علی رغم گذشت مدت زمانی طولانی از عرضه آپدیت جدید گوگل، با وجود این که بسیاری از وب سایت های موبایل همچنان از پاپ آپ های موبایل استفاده می کنند، وضعیت رتبه بندی آنها همچنان خوب است؟

حق با شماست. قبل از رونمایی از آپدیت گوگل، متخصصان سئو در حذف یا حفظ تبلیغات بینابینی موبایل مردد بودند اما بعد از عرضه این آپدیت در ژانویه 2017 به نظر می رسید هیچ تغییری اتفاق نیفتاده باشد. در این زمینه یکی از متخصصان سئو می گوید:

«اثرگذاری واقعی این مساله هیچ ارتباطی با تغییر در وضعیت رتبه بندی موبایل، کاهش و یا افزایش ترافیک موبایل یا سایر امورات مرتبط با سئو ندارد. در عوض همه چیز حول محور واکنش ناشران به خبر رونمایی از الگوریتم جدید می چرخید.»

اگر به تازگی از وجود این خبر مطلع شده اید که می توانید نفس راحتی بکشید چرا که احتمالا آپدیت مذکور اثری منفی روی وضعیت وب سایت شما نداشته است. اما به خاطر داشته باشید این عدم تاثیر، ممکن است موقتی باشد. از هم اکنون به فکر اصلاح رویه استفاده از پاپ آپ ها و سایر تبلیغات بینابینی باشید تا با آپدیت های بعدی گوگل غافلگیر نشوید.

هر چند اگر از ژانویه سال قبل به این طرف شاهد افزایش bounce rate یا کاهش سایر معیارهای تجربه کاربری بوده اید (از جمله browse rate، بازدیدکنندگان برگشتی (return visitors) و …)، بهتر است از ابزار Interstitial Penalty Checker برای بررسی تاثیر پاپ آپ ها در این مورد کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *