صفحه بندی سایت و تاثیر آن در سئو

pagination چیست,آموزش صفحه بندی سایت,آموزش صفحه بندی وب سایت

صفحه بندی سایت یا همان Pagination یکی از روش های رایج و مفید برای مرتب کردن صفحه هایی می باشد که شامل لینک های مرتبط با مقالات یا صفحات محصولات هستند. صفحه بندی کار خوبی است، اما در بعضی از شرایط می تواند باعث شکل گیری یک آرشیو دسته بندی بیش از حد عمیق بشود که بر روی ایندکس و رتبه بندی سئو سایت شما تاثیر دارد.

صفحه بندی سایت چیست؟

با توجه به مقاله های معتبر آموزش صفحه بندی سایت، یک تعریف جامع از این مهم را برای شما بیان خواهیم کرد. صفحه بندی سایت در این زمینه، به معنی لینک کردن یک آرشیو دسته بندی موضوعی به یک آرشیو دیگر در یک توالی می باشد که معمولا بر اساس تاریخ مرتب می شوند. در نتیجه اگر شما 100 مقاله داشته باشید و هر کدام از دسته بندی ها، شامل خلاصه و لینک های مرتبط با بیست مقاله باشند، در نتیجه شما نیازمند پنج آرشیو دسته بندی هستید تا بتوانید تمام این مقالات را دسته بندی کنید. این صفحه بندی، متشکل از پنج صفحه می باشد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئو دسته بندی سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

صفحه بندی بیش حد از چیست؟

صفحه بندی وب سایت در زمینه انتشار مطالب بر روی وب سایت، به معنی صفحاتی می باشد که به صورت یک آرشیو از صفحات وب سایت، گردآوری می شوند. وقتی شما محصولات زیادی در یک دسته بندی داشته باشید یا صفحات مختلفی از مقالات را داشته باشید، نرم افزار سبد خرید سایت شما و یا سیستم مدیریت محتوا (CMS)، یک توالی از صفحات را ایجاد می کند که شامل تمام این دسته بندی ها می شود.

معمولا، این موضوع باعث مشکل خاصی نمی شود؛ اما وقتی که بازدید کننده سایت باید بر روی صدها لینک و صفحه مختلف کلیک کند تا بتواند به مطلب مورد نظر برسد، قطعا این صفحه بندی در وردپرس یا سایت مشکل ساز می شود. به همین دلیل، این روش آرشیو کردن صفحات وبسایت همان طور که در این آموزش صفحه بندی سایت گفتیم ناکارآمد خواهد بود.

صفحه بندی سایت چطور بر روی رتبه بندی تاثیر دارد؟

پس از آشنا شدن با مفهوم صفحه بندی، حالا می خواهیم بدانیم وضعیت رتبه بندی در زمان pagination چیست؟

وقتی که صفحات دسته بندی بسیار زیادی در سایت وجود داشته باشد، رسیدن به یک مقاله یا صفحه محصول خاص، دشوار خواهد شد.

چیزی که رخ می دهد، این است که صفحات وبسایت از صفحه اصلی خیلی دور می شوند و در نتیجه وقتی که مقالات بیشتر به دسته بندی ها اضافه می شوند، عمق این صفحه بندی وب سایت بیشتر و دشوارتر می شود.

تاثیر منفی این صفحه بندی را می توان با ایجاد لینک های مستقیم به صفحه اصلی، کاهش داد. صفحه ای که لینک های مستقیم زیادی به آن وارد شده باشد، به عنوان یک صفحه معتبر در نظر گرفته می شود.

این مشکل صفحه بندی بیش از حد عمیق، ممکن است در طول ماه ها یا حتی سال ها شکل بگیرد (مبتنی بر تولید محتوا) و تاثیر منفی آن ممکن است تا زمانی که ترافیک سایت روند کاهشی به خودش نگرفته، به چشم ما نیاید.

هر چه زمان بیشتری می گذرد مقالات و یا صفحات در عمق بیشتری از دسته بندی ها دفن می شوند. اگر ما نتوانیم مشکل این روش صفحه بندی سایت را رفع کنیم، قطعا ترافیک جستجوی سایت ما کاهش پیدا می کند.

pagination چیست,آموزش صفحه بندی سایت,آموزش صفحه بندی وب سایت

مشکل ساختار مسطح سایت بدون pagination چیست؟

یکی از مشکلات ساختار صاف و مسطح سایت، این است که نمی توان طراحی سایت را به صورت دسته بندی های مختلف ارائه کرد و دیگر امکان لینک سازی های مختلف و معنی دار بین صفحات سایت، از بین می رود.

به عنوان مثال، در یک سایت بیمه و در بخش خدمات بیمه اشخاص آن، صفحه ای که در رابطه با وکالت در زمینه تصادف و صدمه در اثر خودرو می باشد، ممکن است لینک های مختلفی داشته باشد که به صفحاتی با موضوعات مختلف مانند صدمه در اثر لیز خوردن و یا سقوط، ختم می شوند.

لینک های خروجی، می توانند نشان دهند که صفحه اصلی در رابطه با چه موضوعی می باشد. در حالت ایده آل، یک صفحه که در رابطه با وکالت در صدمه های خودرویی می باشد، لینک های خروجی اش در رابطه با موضوعاتی هستند که با موضوع اصلی صفحه مرتبط هستند نه موضوعاتی مبهم.

بر اساس آنچه در این مقاله از آموزش صفحه بندی وب سایت گفتیم، یک ساختار صاف و مسطح سایت، به صورت رایج برای همه پیشنهاد نمی شود همچنین به عنوان بهترین روش هم در نظر گرفته نمی شود. ساختار صاف و مسطح سایت، به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار سایت چطور آسیب می بیند

معمولا روند شکل گیری ساختار سایت به این صورت است که منتشر کننده، چند مجموعه دسته بندی اولیه و صفحه بندی در وردپرس را مشخص می کند و سپس انتشار مطالب را در این دسته بندی ها انجام می دهد.

در طول ماه ها و سال ها، تعداد صفحات در هر دسته بندی بیشتر می شود و ناوبری در این سایت دشوار می شود.

به همین دلیل، ساختار سایت در صفحه بندی ها دچار مشکل می شود.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: نوایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

این موضوع باعث می شود دسته بندی هایی که شامل ده ها و یا صدها صفحه هستند، ایجاد شود. این سبک صفحه بندی سایت باعث تغییر ساختار سایت می شود.

این سبک از ساختار سایت باعث می شود که کاربر مجبور شود در یک دسته بندی صفحات مختلف را بررسی کند که شاید موضوعات فرعی ارائه شده در این دسته بندی، به کلی مورد علاقه کاربر نباشد.

مثلا فرض می کنیم که یک سایت در رابطه با سبک زندگی بخشی را برای سفر تخصیص داده است. در بعضی از قسمت ها منتشر کننده باید لیستی از مقالات را بررسی کند و باید این موضوع را درک کند که:

  • کدام موضوعات در مقالات برای بازدید کنندگان محبوبیت بیشتری دارند؟
  • کدام موضوعات در مقالات، بیشترین تعداد از مقالات را به خودشان اختصاص داده اند؟

سپس منتشر کننده، باید این موضوعات را جدا کرده و آن ها را با توجه به آموزش صفحه بندی سایت به دسته بندی های فرعی تقسیم کند. انجام این  کار باعث می شود که کاربران (و همچنین گوگل) بتوانند راحت تر به مقالاتی که می خواهند دست پیدا کنند.

به نظر ما و بر اساس تجارب خود، این کار باعث می شود که موتورهای جستجو نیز بتوانند از نظر موضوعی، مقاله را بهتر درک کنند.

بین مقاله ای که موضوعش در رابطه با سفر است، و مقاله ای که در رابطه با سفر به آستین یا تگزاس می باشد، تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد.

بنابراین، بر اساس نکاتی که در این آموزش صفحه بندی سایت گفته شد، با تقسیم کردن دسته بندی ها به دسته بندی های جزیی تر، منتشر کننده می تواند محتوای بیشتری را پوشش دهد و گوگل نیز راحت تر درک می کند که هر مقاله مرتبط با چه موضوعی می باشد.

این راه حل ممکن است برای همه مناسب نباشد؛ اما هیچ راه حل کلی برای این مشکل وجود ندارد. در کل شما باید نسبت به راهکارهای مختلف  آگاه باشید و بتوانید در زمان مناسب، از آن ها استفاده کنید.

صفحه بندی در سایت,صفحه بندی در وردپرس,صفحه بندی سایت

نظر John Mueller در رابطه با ساختار و صفحه بندی سایت

در این بخش از آموزش صفحه بندی وب سایت ، می خواهیم پاسخ جان مولر (تحلیل گر و وبمستر گوگل) در رابطه با سوالی که در توییتر از او شده بود را بررسی کنیم:

سوال:

«پرسیدن این سوال شاید کمی عجیب باشد اما برای رفع مشکل صفحه بندی در وردپرس یا در یک وبلاگ (وبلاگ فروشگاهی نیست، به همین دلیل صفحات محصولات نداریم)، با بیش از 1000 صفحه، چه نکته ای مد نظر شما است؟ تقریبا هشت سال این وبلاگ فعالیت داشته و آنچنان که باید به سئو سایت آن اهمیت داده نشده است».

پاسخ: جان مولر این طور پاسخ داده که:

«شما باید از دسته بندی ها یا تگ های مختلف استفاده کنید تا بین صفحات لینک ایجاد شود تا صفحات دسته بندی شده از هر نوع را داشته باشید و از این صفحات دوباره به پست های وبلاگ لینک ایجاد کنید. باید یک سلسله مرتبه خوب و متعادل ایجاد کنید، دسته بندی که نه خیلی کوچک باشد و نه خیلی عمقی».

در یکی دیگر از نظرات، مولر در رابطه با ساختار سایت این طور می گوید که:

«ما می دانیم که صفحه اصلی اهمیت بسیار زیادی دارد، و لینک هایی که در صفحه اصلی قرار می گیرند نیز اهمیت بسیار زیادی دارند.

همین طور وقتی که از صفحه اصلی دور می شویم، اهمیت صفحات کمتر می شود.

صفحه ای که لینک آن به صورت مستقیم در صفحه اصلی قرار گرفته است اهمیت بسیار زیادی دارد و کاملا شناخته شده است اما این موضوع ارزش تکرار دارد. در وبسایت هایی که سازمان دهی خوبی دارند، صفحات دسته بندی اصلی یا هر صفحه مهم دیگری، باید از صفحه اصلی لینک مستقیم داشته باشد».

حرف آخر

اگر ترافیک سایتتان و رتبه بندی آن رو به کندی و کاهش گذاشته است، باید مشکلات صفحه بندی سایت را هم بررسی کنید. با توجه به مطالبی که در این آموزش صفحه بندی سایت گفتیم شما می توانید با تقسیم کردن دسته بندی ها به دسته بندیی های جزیی تر برای سایت هایی که این مشکل خاص را داشته اند، تعداد صفحات ایندکس شده و رتبه بندی شده توسط گوگل را در این سایت ها به صورت محسوس افزایش دهید و در این کار موفق عمل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود