آموزش سئو برای جستجوی صوتی – قسمت اول

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

جستجوی صوتی هم اکنون گسترش فراوانی داشته است. حتی در حال حاضر، این ویژگی در حال توسعه می باشد.

سوال اینجاست : 

شما چطور میتوانید جستجوی صوتی سایت خودتان را بهینه کنید؟

دقیقا این چیزی است که قرار است در این بخش یاد بگیرید. نکات آموزش سئو برای قرار گرفتن در رتبه بندی نتایج جستجوی صوتی را در 6 بخش مختلف در اینجا مطرح کرده ایم:

بخش اول : انقلابی در جستجوی صوتی

بخش دوم : سئو در دنیای جستجوی صوتی

بخش سوم، جستجوی کلمات کلیدی به صورت صوتی

بخش چهارم، بهینه سازی محتوا برای جستجوی صوتی

بخش پنجم : نکات و استراتژی های پیشرفته برای جستجوی صوتی

بخش ششم : مورد پژوهی های سئو در جستجوی صوتی

بخش اول : انقلابی در جستجوی صوتی

بعضی افراد می گویند ما در دل ” انقلاب جستجوی صوتی” هستیم.

آیا این موضوع حقیقت دارد یا فقط …. یک اغراق است؟

بیایید نگاهی به آمار جدید داشته باشیم.

41% از افراد بالغ (و 55% از نوجوانان) به صورت روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند (منبع: گوگل)

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

20% از تمام جستجوهای موبایل در گوگل با استفاده از جستجوی صوتی انجام شده است (منبع : گوگل)

سئو و جستجوی صوتی,نتایج جستجوی صوتی,نحوه جستجوی افراد

از سال 2008 تاکنون، جستجوی صوتی بیش از 35 برابر رشد داشته است.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

بر اساس آمار، یک تصویر کاملا شفاف و مشخص جلوی ما شکل می گیرد.

جستجوی صوتی “اتفاق بزرگ پیش روی ما” نیست! بلکه این اتفاق بزرگ از قبل رخ داده است و ما واقعا در دل آن قرار داریم.

وقتی که شما اندکی موضوع را دقیق تر بررسی کنید، اوضاع جالب تر از این هم می شود …

25% تمام جستجوهای دسکتاپ در ویندوز 10، نیز از طریق جستجوی صوتی انجام شده است (منبع : Branded3)

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

این آمار واقعا باعث شگفتی من شد.

بر خلاف باور عموم، جستجوی صوتی فقط برای دستگاه های موبایل کاربرد ندارد.

بیشتر افراد حالا با اسپیکر های هوشمند و کامپیوتر های دسکتاپ خودشان حرف می زنند. 65% از کسانی که از سیستم های Google Home یا Amazon echo استفاده می کنند، گفته اند که “واقعا بدون این تکنولوژی ها نمی توانند زندگی کنند”! (منبع : Geomarketing)

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

اسپیکر های هوشمند حالا مثل یک یخچال، به ضروریات خانه تبدیل شده اند، همه خانه ها یکی از این اسپیکر ها را دارند و هر چه افراد بیشتر از این اسپیکر های هوشمند استفاده می کنند، سئو کار ها هم باید سعی کنند خودشان را با این تکنولوژی ها تطبیق دهند (در این رابطه در بخش سوم اطلاعات بیشتری قرار گرفته است).

تا سال 2020، 50% از تمام جستجو ها به صورت جستجوی صوتی انجام خواهد شد (منبع : Comscore).

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

کسی نمی تواند به قطع بگوید که این پیش بینی ها درست از آب در می آید یا نه. اما در هر صورت، مشخص است که جستجوی صوتی در مسیری قرار گرفته که می تواند جای جستجوی صفحه کلیدی را بگیرد.

و شما به زودی خواهید دید که این گرایش، بر روی نحوه بهینه سازی محتوا برای سئو هم تاثیر خواهد گذاشت.

حالا، شاید با خودتان بگویید که :

چرا جستجوی صوتی این قدر سریع دارد پیشرفت می کند؟

سه عامل اصلی برای این پیشرفت سریع وجود دارد…

نخست این که جستجوی صوتی 3.7 برابر از جستجوی تایپی سریع تر می باشد (منبع : بینگ).

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

خب جستجوی سریع تر، یعنی این که شما سریع تر به پاسخ خودتان می رسید.

پس اصلا جای تعجب وجود ندارد که مردم تمایل داشته باشند به جای استفاده از صفحه کلید، ترجیح بدهند از صوت خودشان برای جستجو استفاده کنند.

دوم این که، جستجوی صوتی برای کاربران موبایل بسیار عالی می باشد. در واقع، نزدیک به 60% از کاربران موبایل حداقل گاهی اوقات، از جستجوی صوتی استفاده می کنند (منبع : Stone Temple).

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

در نهایت هم باید گفت که جستجوی صوتی بسیار راحت می باشد. احتمالا به همین علت است که در یک نظرسنجی، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان گفته بودند که آن ها ترجیح می دهند از جستجوی صوتی استفاده کنند تا دیگر “مجبور نباشند که چیزی را تایپ کنند” (منبع : Stone Temple).

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

تایپ کردن این که “بلند ترین ساختمان در دنیا چقدر ارتفاع دارد؟” با استفاده از یک گوشی آیفن کار سختی است اما گفتن این جمله به صورت صوتی با صدای بلند، قطعا کار بسیار ساده ای است.

به صورت خلاصه :

کاملا مشخص است که جستجوی صوتی فقط یک جور تفریح نیست. بلکه کاملا هدفمند و موثر واقع شده است.

همچنین، جستجوی صوتی واقعا تغییر و گرایشی بوده که بر روی سئو سایت تاثیر گذاشته است.

بخش دوم : سئو سایت در دنیای جستجوی صوتی

همانطور که مشخص شد، جستجو کردن با صوت، نسبت به جستجو با تایپ بسیار متفاوت می باشد.

به صورت خاص، جستجوی صوتی باعث می شود که :

نحوه جستجوی افراد تغییر کند.

زمان جستجوی افراد تغییر کند.

و سوژه جستجوی افراد هم تغییر کند.

در این بخش، ما این تغییرات را به صورت دقیق بررسی می کنیم … و به این موضوع خواهیم پرداخت که این تغییرات چه تاثیری بر روی سئو وب سایت ها می گذارند.

  •  تغییر نحوه جستجوی افراد با جستجوی صوتی

جستجوی صوتی نحوه جستجوی افراد را به دو صورت اصلی، تغییر می دهد:

  1. جستجوها طولانی تر می شوند
  2. جستجوها بیشتر حالت محاوره ای پیدا می کند.

من هر کدام از این موارد را توضیح خواهم داد…

مهندس های Bing متوجه شده اند که کلمات کلیدی جستجوی صوتی به صورت محسوس نسبت به کلمات کلیدی جستجوی تایپی، طولانی تر هستند.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

همچنین جستجوی های صوتی نه فقط طولانی تر…. بلکه محاوره ای تر هستند و خیلی شبیه به ” زبان کامپیوتری” نیستند.

به بیان دیگر : جستجوها شبیه مکالمه های روزمره افراد می شود.

(در حقیقت، گوگل بیان کرده است که 70% از جستجوهای انجام شده بر روی Google Assistant، “یک  زبان طبیعی” دارد).

به عنوان مثال، شما می خواهید یک قهوه را به روش سرد در خانه دم کنید.

چند سال پیش، شما احتمالا کلمات کلیدی کوتاهی را در گوگل جستجو می کردید مثلا به صورت “نحوه درست کردن قهوه سرد”.

اما وقتی که شما می خواهید همین جستجو را به صورت صوتی انجام دهید، قطعا عبارت جستجوی شما بسیار متفاوت خواهد بود.

به صورت خاص، عبارت جستجوی شما طولانی تر می شود. شما همچنین از یک زبان طبیعی و انسانی تر برای جستجو استفاده می کنید.

مثلا : “هی گوگل، چطور میشه یک قهوه سرد رو تو خونه درست کرد؟”

قطعا کاملا واضح است که این روش جستجو بر روی نحوه یافتن کلمات کلیدی و سئو داخلی صفحات، تاثیر زیادی دارد.

در بخش سوم و چهارم، به شما نشان می دهم که چگونه می توانید خودتان را با این تغییرات، تطبیق دهید.

اما الان، می خواهیم حالت دومی که جستجوی صوتی از طریق آن بر روی سئو تاثیر دارد را دقیق تر بررسی کنیم…

  • جستجوی صوتی و تغییر مکان و زمان جستجوی افراد 

به دلیل این که جستجوی صوتی کار راحتی است، افراد در مکان ها و زمان هایی می توانند از آن استفاده کنند که شاید پیش از این نمی توانستند. در حقیقت، گوگل گزارش داده است که جستجو برای مکان های نزدیک من ( جستجوهای ____ near me now) در طول دو سال گذشته، 150% افزایش پیدا کرده است.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

و این جستجوها در جاهایی انجام شده است که واقعا پیش از این کاربرها خیلی از نظر مکانی، در آن شرایط جستجوی اینترنتی انجام نمی داده اند…

یک نظر سنجی نشان داد که افراد نسبت به سال گذشته، حالا تمایل بیشتری دارند تا در مکان های عمومی ( مانند رستوران، باشگاه، … و حتی در دستشویی های عمومی!) از جستجوی صوتی استفاده کنند.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

به عنوان مثال…

مثلا شما قرار است برای یک جلسه بزرگ به بوستون بروید. و در مسیر رفتن به جلسه، شما بر روی لباس خودتان اندکی قهوه ریخته اید.

چند سال قبل، شما مجبور بودید به نزدیک ترین مکان با وای فای بروید، تلفن خودتان را در بیاورید و این عبارت “مغازه لباس فروشی در بوستون” را در گوگل جستجو کنید.

اما حالا به لطف شبکه های LTE، تکنولوژی مکان یابی و جستجوی صوتی، شما می توانید هر جایی که هستید، جستجوی صوتی خودتان را انجام می دهید.

(و همانطور که پیش از این گفتم، کلمات کلیدی که در حالت جستجوی صوتی استفاده می کنید، کاملا نسبت به کلمات کلیدی حالت تایپی متفاوت می باشد).

جستجوی صوتی و تغییر نحوه دریافت نتایج توسط افراد

گوگل به آرامی، از یک موتور جستجو در حال تبدیل شدن به یک “موتور پاسخگویی” می باشد.

در واقع، به لطف ویژگی های صفحات SERP مانند گراف دانش و یا پاسخ های ویژه (Featured Snippets)، تعداد کلیک های ارگانیک به مقدار 37% کاهش یافته است.

چرا؟ چون شما دیگر نیازی ندارید که از یک سایت بازدید کنید تا به پاسخ خودتان برسید. جواب شما درست در نتایج جستجو دیده می شود.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

همچنین گوگل از همین تکنولوژی های پاسخ محور برای ارائه نتایج جستجوی صوتی بهره می برد.

به عنوان مثال، شما می خواهید بدانید در یک سیب چند کالری وجود دارد.

قبلا، شما چیزی مانند این عبارت ” کالری های سیب” … را جستجو می کردید و باید 10 نتیجه مختلف را برای رسیدن به پاسخ، بررسی می کردید.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

اما حالا با جستجوی صوتی، شما می توانید تنها در چند ثانیه، پاسخ را به صورت صوتی دریافت کنید.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

البته، قطعا هنوز بسیاری از جستجوهای صوتی با استفاده از اپلیکیشن گوگل انجام می شود (و یا شما با استفاده از صوت خودتان، چیزی را بر روی تلفن “تایپ ” کرده و جستجو می کنید)

این یعنی که هنوز هم گاهی شما با استفاده از جستجوی صوتی، همان ده لینک آبی را در صفحه نتایج جستجو مشاهده می کنید.

اما این روش ها کم کم محبوبیت خودشان را از دست می دهند و جستجوی صوتی کاملا جای آن ها را می گیرد.

در واقع، حتی وقتی که شما 10 لینک آبی را از جستجوی صوتی به دست می آورید، گوگل معمولا قسمت Featured Snippet را برای شما می خواند.

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

خب، این تغییرات برای سئو کاران و تولید کنندگان محتوا، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

  • تولید محتوا برای نمایش در جستجوی صوتی

محتوای ما، باید به سوالات افراد پاسخ مستقیم ارائه کند. در غیر این صورت، شما به سختی می توانید محتوای خودتان را به گوش افراد برسانید.

با وجود این موضوع، نیازی نیست نگران باشید. من دقیقا در بخش 4 و 5 به شما نشان می دهم که چگونه محتوای خودتان را از نظر صوتی، بهینه سازی کنید.

اما اول، باید به شما نشان دهم که چگونه باید کلمات کلیدی را با در نظر داشتن جستجوی صوتی پیدا کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود