آموزش سئو منفی – ابزارهای تست 1

ابزار سرچ کنسول گوگل,ابزار گوگل آنالیتیک,ابزارهای تست حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 13 امتیاز : 5]

ابزارهای تست سئو منفی را در این قسمت بررسی می کنیم. چگونه می توانید مشخص کنید که آیا شما هم از سئو منفی ضربه خورده اید یا خیر؟

شما باید بدانید که آیا توسط سئو منفی ضربه خورده اید یا نه تا بتوانید نسبت به آن مقابله کنید.

نویسنده ما، Joe Sinkwitz ابزار و گام هایی را معرفی می کند که شما با استفاده از آن ها، می توانید مشخص کنید که آیا هدف سئو منفی بوده اید یا خیر.

آیا تا به حال شده که رتبه شما کاهش پیدا کند و شما شک کنید که این کاهش رتبه به خاطر فعالیت های یکی از رقبای شما بوده است؟

برای مقاله دوم، ما می خواهیم بر روی این موضوع تمرکز کنیم که شما چگونه می توانید مشخص کنید که تحت تاثیر فعالیت های سئو منفی قرار داشته اید یا خیر.

اگر می خواهید مطالب قسمت قبل را مرور کنید به مقاله مفاهیم سئو منفی مراجعه کنید.

همانطور که شما این گام ها را مرور می کنید و سعی می کنید بفهمید چه اتفاقی برای وبسایت شما افتاده است، شما باید صادقانه از خودتان بپرسید که آیا کاهشی که در رتبه بندی شما ایجاد شده است نتیجه فعالیت های خودتان است و یا به دلیل این است که کسی تلاش داشته علیه شما فعالیت کند.

این موضوع تفاوت های زیادی را ایجاد می کند! شاید اول شما تمایل داشته باشید که فرض کنید کسی تلاش دارد به شما آسیب بزند، در حالی که شاید یک اتفاق ساده و تصادفی افتاده باشد. مثلا ممکن است شما با طراحی سایت خودتان مانع ایندکس شدن مطالب خودتان شوید، ممکن است مسیر های ضروری لینک های خودتان را در robots.txt از دسترس خزنده ها خارج کرده باشید و یا از پلاگین های خراب وردپرس استفاده کرده باشید.

در مقاله اول، من اکثریت سیگنال های جستجو را به سه دسته تقسیم کردم : لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربر. برای تحلیل دقیق این دسته بندی ها، ما باید بتوانیم از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم.

شما به چه چیزی نیاز دارید؟

  • یک مرورگر با دسترسی به گوگل و بینگ برای یافتن محتوا
  • دسترسی به وبلاگ خام خودتان برای مرور محتوا و سیگنال های کاربری
  • ابزار Google Analytics برای مرور کردن محتوا و سیگنال های کاربری
  • ابزار Google Search Console برای مرور کردن محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربری
  • ابزار Bing Webmaster برای مرور کردن محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربری
  • یک ابزار تحلیل لینک برای مشخص کردن داده های لینک های داخلی و لینک های ورودی
  • یک ابزار فنی و ابزار کراول برای بررسی محتوا و سیگنال های کاربری
  • یک ابزار بررسی دزدی ادبی برای مرور محتوا

خب حالا می خواهیم گام ها و حالت های مختلف را بررسی کنیم تا مشخص کنیم که آیا ما تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته ایم یا کاهش رتبه بندی ما فقط در اثر یک اشتباه بوده است.

گوگل و بینگ چه واکنشی نسبت به سایت ما دارند؟

یکی از ساده ترین و سریع ترین گام های اولیه، بررسی واکنش گوگل و بینگ نسب به سایت خودمان می باشد.

من ترجیح می دهم در تمام ارزیابی هایم از هر دو موتور جستجو استفاده کنم زیرا آن ها واکنش های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و همین موضوع به ما کمک می کند تا به سرعت بتوانیم مشکل را تشخیص دهیم. خب ما در این روند به دنبال چه چیزی هستیم؟

  • در قسمت نوار جستجو، Site:domain.tld را وارد کنید و به جای “domain.tld” از نام سایت خود استفاده کنید. هر دو موتور جستجو، لیستی از صفحات دامنه شما را بر اساس ترتیب اهمیت، ارائه می کنند.

ابزار سرچ کنسول گوگل,ابزار گوگل آنالیتیک,ابزارهای تست

  • آیا صفحه هایی هستند که انتظار داشتید بر اساس ارزش شان، آن ها را در این لیست مشاهده کنید اما حالا در لیست قرار ندارند؟ کد سورس صفحه و robots.txt این صفحه ها را ببینید تا مشخص کنید که آیا این صفحه ها تصادفی از دسترس موتور جستجو خارج شده اند و یا خیر.
  • آیا رتبه این صفحه ها کاهش پیدا کرده است؟ در صورتی که صفحه ایندکس شده شما، به صورت ناگهانی در رتبه های بالا مشاهده نشود، قطعا مشکلی پیش آمده است. یک مرتبه در همین ارزیابی ها، ما متوجه شدیم که پیکربندی URL ما باعث شده بود که canonical صفحه ایندکس ما، بر روی یک صفحه به روز رسانی شود که توسط یک ریدایرکت 301، در یک حلقه بازگشتی قرار گرفته بود. گوگل این صفحه ها را در نتایج جستجو کاهش رتبه داده بود اما بینگ این کار را نکرده بود. ما بعد از بررسی همین ارزیابی ساده و رفع ایراد صفحه معیوب، مشکل سایت را رفع کردیم.
  • آیا در نتایج جستجو، صفحاتی وجود دارند که آنها را نمی شناسید؟ آیا این صفحه ها، مثل یک صفحه ساده با تنظیمات اشتباه در سیستم مدیریت محتوا (CMS) هستند و یا طرح آن ها کاملا متفاوت است و شبیه صفحه های اسپم می باشند؟ در مورد اول احتمالا  اشتباهی رخ داده است اما در حالت دوم، به احتمال زیاد شما تحت حمله قرار گرفته اید.
  • چند عبارت جستجو شده خاص برند خودتان را بررسی کنید. نام دامنه، صفحات آن و دیگر عبارات محبوب یا معمولی که مرتبط با برند خودتان هستند را بررسی کنید. آیا به صورت ناگهانی دیگر مثل قبل برای این عبارات رتبه بندی نمی شوید؟ اگر که رتبه بندی شما کاهش یافته، آیا در جستجوهای بررسی شده به نتیجه غیر عادی هم برخوردید؟

وبلاگ های خام

دسترسی داشتن به وبلاگ های خام خودتان اهمیت بسیار بالایی دارد، اما متاسفانه به خاطر استفاده گسترده از مقررات حفاظت اطلاعات عمومی (GDPR)، این کار دشوار تر شده است.

شما حتما باید به پروتکل های اینترنتی (IP) ثبت شده در صفحات بازدید شده از سایت خودتان دسترسی داشته باشید، از جمله صفحاتی که ممکن است شما کد پیگیری Google Analytics را بر روی آن ها نداشته باشید. با تجزیه گزارش های سایت، شما می توانید:

  • IP ها را پیدا کنید : این موضوع مشخص می کند که آیا گروه مشابهی از IP ها، سایت شما را برای یافتن ضعف پیکربندی، کاوش می کرده اند یا خیر.
  • شناسایی عاملان سرقت محتوا : از این قسمت شما می توانید مشخص کنید که آیا کسی قصد دارد محتوای شما را سرقت یا تخریب کند یا خیر.
  • شناسایی مشکلات سرور سایت : اگر مشکلات متعددی در پاسخ سرور سایت شما وجود دارد که انتظار آن ها را ندارید، حالا می توانید مشکلات را شناسایی کنید.

اگر شما به گزارش های وب سایت خودتان دسترسی داشته باشید و بتوانید آن ها را تجزیه کنید، قطعا بسیاری از مشکل سایت خودتان را می توانید حل کنید. این کار ممکن است زمان بر باشد اما قطعا ارزشش را دارد.

ابزار گوگل آنالیتیک (Google Analytic)

این ابزار بسیار گسترده می باشد و می توان حوزه های مختلفی را در میان تمام ابزارهای تحلیلی بررسی کرد. اما می خواهیم بعضی از مهم ترین موضوعات را بررسی کنیم :

  • Bounce rate : میزان بانس ریت سایت شما افزایش یافته یا کاهش داشته است؟ این موضوع چه ارتباطی با گزارش های خام شما دارد؟ آیا گوگل هم در این بانس ریت تاثیر داشته؟ آیا وقتی که شما منابع مختلف را بر اساس مرورگر ها و یا مکان جغرافیایی بررسی می کنید، موضوع خاصی مرتبط با این میزان بانس ریت را مشاهده کرده اید؟
  • Session duration (مدت زمان باقی ماندن بازدیدکننده از زمان ورود به سایت تا انتها) : مشابه با بانس ریت، برای اهداف سیگنال کاربر، آیا این sessions ها کوتاه تر شده اند؟ یا تعداد کلی sessions ها افزایش یافته است؟
  • All traffic channels and all traffic referrals : آیا در مقایسه با زمانی که رتبه بندی شما بهتر بوده، منبعی وجود دارد که به صورت خاص ترافیک بیشتر یا کمتری را ارسال کند؟ آیا منابع ترافیک غیر عادی وجود دارد به نظر جعلی برسند؟ هر دوی این موارد، موضوعاتی هستند که اگر نسبت به سئو منفی شک دارید، باید آن را بررسی کنید.
  • Search console and landing pages : مشابه با Search Analytics در سرچ کنسول گوگل، آیا این حالت های غیر عادی در صفحه هایی ایجاد شده اند که ترافیکی دریافت نمی کنند و یا صفحه هایی هستند که تغییرات زیادی در بانس ریت و مدت زمان session آنها ایجاد شده است؟
  • Site speed : اگر تمام موارد دو سایت شبیه هم باشند، آن سایتی بهتر است که سریع تر باشد. آیا زمان بارگذاری سایت شما بیشتر شده است؟ آیا به صورت خاص این زمان بارگذاری بر روی کروم افزایش یافته است؟ برای صفحه های خاصی این افزایش ایجاد شده است؟ آیا این صفحات قبلا تشخیص داده نشده اند؟

ابزار سرچ کنسول گوگل

تست سئو,سئو منفی,مفاهیم سئو منفی

شما باید در سرچ کنسول گوگل به دنبال چه چیزی باشید تا بفهمید آیا قربانی سئو منفی بوده اید یا نه.

  • Messages : اگر تغییرات گسترده ای وجود داشته باشد که گوگل بخواهد به شما در رابطه با آنها اطلاع دهد، مانند manual action به دلیل لینک های ورودی یا خروجی، مشکل خزنده ها یا مشکلات دسترسی به سایت شما، قطعا قسمت messages در سرچ کنسول گوگل بهترین جایی است که این پیام ها را مشاهده کنید. در صورتی که گوگل فکر کند که شما هک شده اید، قطعا شما را در جریان قرار می دهد.
  • Search analytics : اگر شما به مرور زمان عبارات جستجو شده برای صفحات خودتان را بررسی کنید، گاهی می توانید مشکلات را شناسایی کنید. به عنوان مثال، در صورتی که حجم جستجوهای مرتبط با عبارات مهم برند شما افزایش زیادی داشته، آیا نرخ کلیک صفحات شما هم افزایش داشته است؟ اگر این گونه نباشد، احتمالا یک نفر سعی دارد تا بر روی سیگنال های کاربری شما تاثیری ایجاد کند. آیا این عبارات جستجو که برای شما مهم هستند، به صفحه هایی ارجاع داده می شوند که اهمیت کمتری دارند؟ این موضوع ممکن است مرتبط با یک مشکل در محتوای شما یا معماری محتوا باشد.
  • Links to your site : یکی از مهمترین موضوعاتی که باید حواستان به آن باشد، جریان ورودی گسترده ای از لینک های بی کیفیت و اسپم می باشد. اما آیا این لینک ها بد هستند؟ اگر من خیلی دقیق بخواهم بد ترین لینک ها را بررسی کنم و مثلا متوجه شوم که این لینک ها باعث محدودیت دسترسی AhrefsBot می شوند، این موضوع به من نشان می دهد که این لینک ها احتمالا لینک های اسپم می باشند و باید رفع شوند.
  • Internal links : چه صفحاتی هستند که شما بسیاری از لینک های آن ها را داخل سایت خودتان دارید و تا الان نمی دانستید که از لینک های آن ها استفاده می کنید؟ این موضوع می تواند باعث یک مشکل مسیریابی در سایت شما شود و یا ممکن است شما به یک صفحه اسپم که در CMS شما تزریق شده است لینک شده باشید.
  • Manual actions : این manual action ها حتما باید به صورت پیام به شما اعلام شده باشد، اما اگر شما یک manual action از طرف گوگل دارید، حتما باید فورا آن را رفع کنید. اصلا مهم نیست که دلیل manual action چیست؛ حتی اگر واقعا به سایت شما حمله شده باشد، شما باید فورا مشکل را رفع کنید.
  • Crawl errors : شما باید با بررسی تنظیمات سایت خودتان، تمام افت رتبه ای که در اثر اهداف شوم دیگران ایجاد شده است را رفع کنید. اگر سرور شما تعداد زیادی کد پاسخ 500 را ایجاد می کند، گوگل این صفحه را کم تر کراول می کند. در صورتی که این مشکل ایجاد شده است، احتمالا کاربر ها مشکلات بیشتری را در رابطه با صفحات وبسایت شما تجربه می کنند و همین موضوع باعث می شود که الگوریتم رنک برین رتبه بندی شما را کاهش دهد. در صورتی که شما این اطلاعات را همراه با داده های خام وبلاگ خودتان بررسی کنید، می توانید متوجه شوید که این ناپایداری های سرور به دلیل حمله بوده است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *