سئوی منفی چیست و تکنیک های مقابله با آن

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

سئوی منفی چیست و دقیقا چه ماهیتی دارد، یکی از چالش برانگیزترین سوالاتی است که وبمسترها برایشان به وجود می آید. ممکن است شما هم شنیده باشید که برخی اعتقاد دارند سئوی منفی به طور کلی وجود ندارد و امکان استفاده از تکنیک های آن نیز امری ناشدنی است یا ممکن است که در برخی موارد، هجوم لینک های اسپم به وب سایت خود را به سئوی منفی نسبت داده باشید. با صرف نظر از اینکه چه چیزهایی در مورد اینکه سئوی منفی چیست شنیده اید، ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم به طور کامل توضیح دهیم که سئوی منفی چیست، چه ماهیتی دارد و اینکه آیا به طور کلی کسی از آن استفاده می کند یا خیر.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئو کلاه سیاه و تکنیک های خطرناک آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

سئو منفی چیست؟

اینکه بخواهیم تعریف دقیقی برای اینکه سئو منفی چیست برای شما ارائه کنیم، طبیعتا کار آسانی نیست.؛ زیرا همانطوری که در ابتدای این مقاله برای شما بیان کردیم، هنوز هم شک های زیادی در مورد ماهیت سئوی منفی وجود دارد که ارائه یک تعریف خاص برای آن را کاری سخت می کند. با این حال یک تعریف کلی از این مفهوم را برای شما بیان می کنیم:

به هرگونه اقدامی که برای تخریب یک وب سایت و افت رنک آن انجام می شود را سئوی منفی یا negative seo می گویند.

دقت داشته باشید که سئوی منفی همیشه نتیجه فعالیت های رقبای شما نیست که در برای افت رنک شما انجام می شود؛ این تصوری است که بیشتر افراد دارند. عوامل زیادی وجود دارند که سئوی منفی در مورد وب سایت شما رخ می دهد.

سئوی منفی چه زمانی اتفاق می افتد؟

سئو منفی هنگامی اتفاق می افتد که یک فرد یا یک شرکت قصد این را دارد که رنکی که شما برای یک عبارت کلیدی خاص به دست آورده اید را از بین ببرد. این امر ممکن است که در هر زمانی اتفاق بیافتد؛ ممکن است که یک تازه کار یا یک کسب و کار با تجربه اینترنتی باشید.

میزان استفاده از سئو منفی در بین سایت ها چقدر است؟

گوگل سعی کرده است تا شرایط را به شکلی در بیاورد تا سئوی منفی به نتیجه نرسد. به این صورت که اگر شما بخواهید از تکنیک های سئو منفی برای کنار زدن رقبای خود استفاده کنید، این امر نیاز به زمان، منابع و توانایی بسیار زیادی دارد.

در مورد اینکه احتمال رخ دادن سئوی منفی در مورد وب سایت شما چقدر می باشد، مطالعات زیادی انجام شده است. بر اساس این تحقیقات، حمله کردن یک وب سایت رقیب به وب سایت شما، به ندرت رخ می دهد. چراکه بیشتر وب سایت ها تمایل دارند از تکنیک هایی برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنند که تداوم بیشتری داشته باشند. بیشتر جملاتی که در قالب سئو منفی به وب سایت شما می شود، ممکن است یک رفتار طبیعی کاربران باشند و ارتباطی به سئوی منفی نداشته باشند.

در این مورد شما وظیفه دارید تا فعالیت های خود را به شدت بهبود دهید. بر اساس آمارهایی که برای بررسی میزان استفاده از تکنیک های سئو منفی صورت گرفته اند، بیشتر افراد در شناسایی این دسته از تکنیک ها، اشتباه می کنند.

اگر بیشتر لینک هایی که وب سایت شما داده شده اند، بد و نا مناسب باشند، در این صورت احتمال مشاهده سئو منفی در وب سایت به شدت افزایش پیدا می کند. در بین این لینک هایی که به وب سایت شما داده می شوند، آن لینک هایی که سبب افت رتبه کلی وب سایت شما می شوند، جزو سئوی منفی به شمار خواهند رفت.

یکی دیگر از اقداماتی که گوگل برای مقابله با سئو منفی انجام داده، این است که به آن دسته از لینک هایی که ناخواسته که به مرور زمان برای وب سایت شما ایجاد می شوند، بی اعتنایی می کند و آن ها را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در سیستم رتبه بندی، در نظر نمی گیرد. همچنین سایت شما را به خاطر وجود لینک های ناخواسته، جریمه نمی کند.

آن دسته از لینک های بد و بی ارزشی که از وب سایت هایی می آیند که شما هیچ زمان با آن ها همکاری نکرده اید، مورد توجه گوگل قرار نمی گیرند و این موتور جستجو شما را برای آن جریمه نمی کند.

به طور کلی هرچه وب سایت شما قدرتمندتر شده و لینک های بیشتری به وب سایت شما داده بشود، گوگل تاثیر لینک های بر ارزش را در روند سئو سایت شما، کم رنگ تر خواهد کرد. در ادامه این مقاله بررسی می کنیم که شرایط دیگر رخ دادن سئوی منفی چیست و چگونه می شود با آن ها مقابله کرد.

تصورات غلط درباره سئوی منفی

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

اگر تصور می کنید که وب سایت شما توسط تکنیک های سئوی منفی مورد حمله قرار گرفته است، یکسری نکته مهم وجود دارد که بهتر است توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید. 3 اشتباه رایج در مورد سئو منفی وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

  • یک وب سایت هک شده
  • لینک هایی که ضرری به شما نمی رسانند
  • لینک هایی که برای کمک به شما ایجاد شده اند

در ادامه، این سه مورد را تک به تک مورد بررسی قرار می دهیم:

  • شناسایی وب سایت هک شده

اگر وب سایت شما از صفحات نتایج جستجوی گوگل به کلی ناپدید شده است و به تازگی نیز متوجه یکسری لینک های مشکوک شده اید، اولین واکنش شما ممکن است این باشد که با خود بگویید یک شخص خاص به دنبال تخریب کسب و کارتان است.

نکته اینجا است که آن لینک هایی که شک شما را برانگیخته بودند، ممکن است به طور کلی ارتباطی با افت رنک شدید وب سایتتان نداشته باشند. احتمالا مشکل از هک شدن وب سایتتان می باشد و به همین دلیل گوگل تصمیم می گیرد تا وب سایت هک شده را از نتایج جستجوی خود حذف کند تا به صورت ناخودآگاه دیگر وب سایت ها نیز تحت تاثیر قرار ندهد.

برای بررسی هک شدن وب سایت خود باید سرچ کنسول سایت خود را بررسی کنید و دنبال اخطاری در مورد هک شدن وب ساییتان بگردید. گوگل نیز مقاله های زیادی در جهت آگاه سازی افراد برای جلوگیری از هک شدن وب سایتشان ارائه کرده است که می توانید برای افزایش اطلاعات خود از آن ها استفاده کنید.

  • لینک های بی ضرر

همانطور که در بالاتر نیز بیان کردیم، لینک های اسپمی که از سایت های غریبه به وب سایت شما داده می شوند، یک امر طبیعی به شمار می روند. اگر این لینک ها انکر تکست اسپم واری نداشته و برای تعداد بسیار زیادی به شما لینک داده باشند، خطری برای شما نخواهند داشت. این لینک ها برای گوگل هیچ ارزشی ندارند؛ پس لازم نیست به اشتباه تصور کنید که دچار تکنیک های سئوی منفی شده اید.

با این حال ممکن است که وجود این لینک ها موجب نارضایتی شما بشود یا اینکه تصور کنید که این موارد در آینده سبب آسیب رسیدن به وب سایت شما می شوند. اگر جزو این افراد هستید، پیشنهاد می کنیم لینک های اسپمی که به شما داده می شوند را disavow کنید. با مراجعه به این لینک از گوگل، می توانید اطلاعات مناسبی در مورد رد کردن این دسته از لینک ها کسب کنید. در شناسایی و جداسازی لینک های اسپم باید دقت زیادی داشته باشید؛ چراکه disavow کردن آن دسته از لینک هایی که ارزش بالایی دارند، می تواند آسیب های جدی و اساسی به رنک و ترافیک وب سایت شما وارد کند.

  • لینک هایی که برای کمک به شما ایجاد شده اند

این مورد بیشتر از موارد قبلی در بین وب سایت های مختلف دیده می شود. به طور کلی وقتی که سایت جریمه می شود و تعداد زیادی لینک اسپم نیز به آن داده می شود، بیشتر وبمستران تصور می کنند که مورد حمله رقبایشان قرار گرفته اند و بگویند که ما درخواستی برای دریافت این لینک ها نداشتیم. البته ممکن است که درخواست دریافت لینک داده باشند اما متوجه آن نشده اند. به هر حال در بسیاری از موارد، شاهد خرید لینک توسط وبمسترهای مختلف هستیم. آن ها این کار را به این دلیل انجام می دهند تا رنک صفحات خود را ارتقا دهند و نکته ای که وجود دارد این است که از عواقب خرید لینک آگاه نیستند.

خریدن لینک برای وب سایت می تواند موجب بروز مشکلات اساسی بشود. یکی از کارهایی که برای جلوگیری از این بروز چنین مشکلاتی باید بکنید، این است که از طرف قرارداد خود بخواهید تا روش لینک سازی خود را به طور واضح برای شما شرح دهند. در این صورت شما متوجه می شوید که استراتژی لینک سازی آن ها به شما ضرر می رساند یا خیر.

تشخیص تکنیک های سئو منفی

تشخیص و شناسایی تکنیک های سئو منفی واقعی می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. اگر 3 مورد بخش قبل را مورد بررسی قرار دادید و متوجه شدید که شرایط وب سایت شما شامل هیچ کدام از آن موارد نمی شود، این می تواند نشان دهنده این باشد که سایت شما دچار تکنیک های سئو منفی رقبایتان شده است.

در این مرحله، به جای پرسیدن سوالاتی در مورد اینکه علت بروز این دسته از اتفاقات چیست، باید خود را برای مرتفع کردن مشکلات به وجود آمده آماده کنید. با توجه به مقالات مرتبط با سئوی منفی چیست، به این نکته مهم می رسیم که جلوگیری از بروز این نوع مشکلات، می تواند یک سپر مناسب برای رنک و ترافیک وب سایتتان در مقابل تکنیک های سئوی منفی باشد.

تکنیک های مقابله با سئوی منفی چیست؟

اگر به خوبی درک کرده باشید که سئوی منفی چیست، اکنون وقت آن است که از تکنیک هایی استفاده کنید تا با استفاده از آن ها، از آسیب هایی که سئو منفی به کسب و کار شما وارد می کند، جلوگیری کنید.

  • شناسایی لینک های مضر

قدم اول شما در زمینه مقابله با سئوی منفی، باید این باشد که لینک های مضر را شناسایی کنید. به هر حال اگر از طرف گوگل جریمه شده باشید یا اینکه رقبایتان به وب سایت شما حمله کرده باشند، شانس اینکه لینک های زیادی به وب سایت شما داده شده باشد، بسیار زیاد است.

با یک جستجوی ساده، می توانید ابزارهای بررسی وضعیت لینک سازی وب سایت خود را شناسایی کنید. همچنین می توانید با مراجعه به حساب گوگل سرچ کنسول خود، وضعیت لینک ها را مورد تحلیل قرار دهید و آن دسته از لینک هایی که مشکلی برای وب سایت شما به وجود آورده اند را سریعا از بین ببرید.

  • درخواست حذف بک لینک های بی ارزش

گوگل از تمامی وبمسترها این انتظار را دارد که از وب سایت های مقصد، درخواست حذف لینک های بی ارزش را کنند. در این زمینه کافی است از طریق ایمیل، درخواست خود را به صاحب وب سایتی که به شما لینک داده است، بیان کنید و از او بخواهید تا لینک مورد نظر را حذف کند.

  • ساخت و بارگذاری یک فایل disavow

اگر دو مراحل بالا را انجام دادید و نتوانستید تمامی لینک های بی ارزش را که به وب سایت شما داده شده اند، حذف کنید، می توانید یک فایل disavow ایجاد کنید. دقت داشته باشید که از این کار را به درستی انجام ندهید، ممکن است به وب سایت خود آسیب های اساسی وارد کنید.

  • درخواست تجدید نظر از گوگل

اگر وب سایت شما جریمه شده است، بهترین کار این است که از گوگل بخواهید در مورد وب سایت شما تجدید نظری داشته باشد. بررسی فایل disavow توسط گوگل زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. بعد از اینکه این مرحله توسط گوگل به پایان رسید، شما تازه باید آماده باشید مراحل آخر بررسی وب سایت شما صورت بگیرد.

به دلیل طولانی بودن این پروسه، پیشنهاد نیوسئو به شما این است که از گوگل درخواست تجدید نظر برای افت رنکی که داشته اید، بکنید. در موارد بسیاری شاهد بوده ایم که این امر، کارکرد خوبی داشته است. با مراجعه به بخش درخواست تجدید نظر گوگل، می توانید مراحل ارسال درخواست تجدید نظر از گوگل را مشاهده کنید و در مورد آن اقدام مناسب و به موقعی انجام دهید.

سخن پایانی

امیدواریم که با استفاده از این مطلب، توانسته باشید به خوبی درک کنید که سئوی منفی چیست و به چه دلایلی اتفاق می افتد. اگر به خوبی ماهیت این مفهوم را درک کرده باشید، مطمئنا استفاده از تکنیک های مقابله با آن، کار دشواری برای شما نخواهد بود.

ادامه…

سئوی منفی,سئوی منفی چیست

سئو منفی (Negative SEO) به چه چیزی گفته می شود و به چه چیزی سئوی منفی گفته نمی شود؟

در اولین بخش از سری 6 قسمتی در رابطه با آموزش سئو منفی و تاثیر آن بر روی لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربری، نویسنده نخست ذهنیت اشتباه در رابطه با سئو منفی را رفع می کند و مفاهیم اصلی مرتبط با آن و روش های جلوگیری از سئو منفی را تعریف می کند.

امروز می خواهیم اولین قسمت از سری شش قسمتی مرتبط با سئو منفی را شروع کنیم. این مجموعه در سه حوزه کلی تقسیم شده است و در آن تلاش ما بر این است که نشان دهیم بهینه سازی موتور جستجو به صورت منفی (سئو منفی) چه تاثیری بر روی لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربری دارد.

سئو مثبت چیست؟ سئو منفی چیست؟

در زمینه فعالیت های مرتبط با سئو، هر فعالیتی که با هدف تاثیر مثبت بر روی رتبه بندی یک URL و احتمالا دامنه میزبان آن از طریق تغییر لینک ها، محتوا یا سیگنال های کاربری انجام می شود، با نام سئو مثبت معرفی می شود.

هر فعالیتی هم که به هدف تاثیر منفی بر روی رتبه بندی های یک URL و احتمالا دامنه آن، از طریق دستکاری لینک ها، محتوا یا سیگنال های کاربری انجام می شود، به عنوان سئو منفی تعریف می شود.

نظر گوگل درباره سئو منفی

متاسفانه، گوگل در این زمینه خیلی هم درست نمی گوید!

اگر شما بتوانید به صورت تصادفی با تغییر در یک متغیر رتبه بندی خودتان را خراب کنید، پس می توانیم به این نتیجه برسیم که اگر یک فرد دیگر (یک نهاد خارجی) بتواند در همان متغیر مرتبط با سایت شما تغییراتی ایجاد کند، ممکن است رتبه بندی سایت شما کاهش پیدا کند و یا به صورت کامل باعث شود محتوای شما از ایندکس خارج شود.

به مرور زمان، گوگل به صورت گسترده تلاش کرده است تا مانع این موضوع بشود که فعالیت های خاص آسیب زیادی به صفحات جستجو بزنند، اما خب این تلاش ها همیشه عالی نبوده است. گوگل در رابطه با سئو منفی می گوید که:

گوگل به سختی کار می کند تا مانع این شود که دیگر وب مستر ها بتوانند به رتبه بندی شما آسیب بزنند و یا سایت شما را از ایندکس پاک کنند. اگر شما نگران این هستید که یک سایت دیگر به سایت شما لینک شده است، پیشنهاد می کنیم که با وبمستر آن سایت تماس برقرار کنید. گوگل اطلاعات منتشر شده بر روی وب را جمع کرده و آن ها را سازماندهی می کند؛ در نتیجه ما نمی توانیم محتوای این صفحات را کنترل کنیم.

بر اساس این گفته گوگل، به نظر می رسد که آن ها هم به نوعی قبول دارند که بعضی از تاکتیک ها می تواند سئو منفی را ایجاد کند.

به عنوان یکی از زمینه های کاری خودم، با چهار مدل رایج از اسپم که 4P نامیده می شوند، به صورت مستقیم یا به واسطه کار مشتریان سروکار داشته ام (سایت های مبتذل، دارو، پوکر و وبسایت های روز پرداخت یا payday websites). این کار نسبت به زمینه کاری رایج خودم یعنی بازاریابی با افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) و کمک به سرمایه گذاران خطرپذیر (VC ها) و شرکت های سرپرست آن ها (شرکت های پورتفولیو)، کاملا متفاوت می باشد.

خب این تجربه کاری من چه اهمیتی دارد؟ این چهار اسپم به صورت گسترده به عنوان رقابتی ترین صنایع در زمینه جستجو در نظر گرفته می شوند و بر اساس تجربه شخصی ام، من تقریبا هر روز شاهد فعالیت های سئو منفی موفق و شکست خورده بوده ام.

سئوی منفی نه تنها واقعی است بلکه هر روز هم رخ می دهد. از زمانی که پلتفرم های دیگر مانند آمازون شکل گرفته اند، بار ها دیده ام که افراد در فعالیت های بهینه سازی محصولات از سئو مثبت و منفی استفاده کرده اند. هر پلتفرمی که کارش را فقط با اتکا بر سیگنال های منفی انجام دهد تا کیفیت کاری خودش را تضمین کند، قطعا خودش هم گرفتار سئو منفی می شود.

در حالی که این کار در دسته های مختلف از آمازون دیده می شود، این رخداد ها بیشتر در حوزه هایی مشاهده می شود که رقابت شدیدی وجود دارد و برند های مختلفی در آن فعالیت دارند، مثلا مکمل های کاهش وزن و یا گوشی های ضد نویز صوتی.

رابطه سئو منفی و فعالیت های کلاه سیاه

آیا سئو منفی، به عنوان فعالیت های کلاه سیاه در نظر گرفته می شود؟ اگر بخواهیم این سوال را بر اساس شرایط خدمات قابل قبول گوگل پاسخ دهیم، گوگل تقریبا تمام فعالیت های سئو منفی را به عنوان فعالیت های کلاه سیاه در نظر می گیرد.

برای شروع، من کاربر “کلاه سفید” را به عنوان کاربری در نظر میگیرم که شرایط خدمات (TOS) ارائه شده توسط موتور های جستجو را رعایت می کند، در حالی که یک “کلاه سیاه” کاربری است که فعالیت خودش را بر اساس تجارب خودش یا آموزش های دیگر انجام می دهد.

اگر مثلا یک TOS بیان می کرد که شما نباید لینک ها را خریداری کنید، یک کلاه سفید هیچ وقت تلاش نمی کرد که لینک خریداری کند، در حالی که یک کلاه سیاه این تصمیم را بر این اساس می گرفت که آیا خریدن لینک، موثر است یا خیر.

البته روش های مختلفی برای پاسخ دادن به این سوالات وجود دارد زیرا بعضی از فعالیت های سئو منفی الزاما کلاه سیاه نیستند (مثلا درخواست از وب مستر برای تغییر لینک هایی که یک صفحه در وبسایت رقیب شما را به سایت شما ارجاع می دهد، و درخواست برای تغییر لینک به صفحات با ارزش در همان سایت رقیب). در این نمونه، هدف شما تاثیر منفی بر روی رتبه بندی های رقیبان و در عین حال بهبود رتبه بندی خودتان می باشد.

همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که بیشتر فعالیت های سئو مثبت گاهی به عنوان فعالیت کلاه سیاه در نظر گرفته می شوند! حتی بعضی از فعالیت هایی که پیش از این ذاتا به عنوان فعالیت کلاه سیاه در نظر گرفته می شده، مانند پنهان سازی در سایت ها، حالا تکامل پیدا کرده است و با نام های قشنگ تری مانند تحویل پروتکل اینترنتی (IP) به عنوان فعالیت های قابل قبول معرفی می شوند!

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

رابطه سئو منفی و هک کردن

آیا سئوی منفی همان هک کردن است؟ بستگی دارد. من بار ها دیده ام که در جاهای مختلف نوشته اند که سئو منفی شبیه هک کردن، و هک کردن شبیه سئو منفی است (مثل مربع و مستطیل که خیلی به هم شبیه هستند اما یکی نیستند). به بیان دیگر، این مفاهیم، مشخصات مشترکی دارند اما دقیقا مشابه هم نیستند. بر اساس دیکشنری مریام وبستر، یک هکر کسی است که به صورت غیر  قانونی به یک سیستم کامپیوتری دسترسی پیدا می کند و گاهی از اطلاعات آن سو استفاده می کند.

اگر بخواهیم از یک تشبیه هندسی استفاده کنیم، می توانیم بپرسیم که “آیا هر چهارگوشی، مربع است؟”

تا حدی که یک فعالیت، ظاهر یا عملکرد یک سایت را تغییر می دهد و یا به شما دسترسی غیر مجاز می دهد، می توان بر اساس نظر شخصی آن را هک در نظر گرفت. بر اساس فرهنگ و قوانین موجود در یک کشور، استفاده از این تعریف می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. به عنوان مثال، بعضی از کشور ها ممکن است قوانین سخت گیرانه تری برای دسترسی غیر مجاز داشته باشند و بعضی از کشور ها هم ممکن است نگرش بازتری نسبت به دستکاری اطلاعات داشته باشند.

خب حالا بیایید سه مفهوم مطرح شده در رابطه با سئو (لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربری) را در نظر بگیریم و چند فعالیت سئوی منفی را بررسی کنیم و ببینیم چه دیدگاهی نسبت به آن ها وجود دارد.

سئو منفی توسط لینک ها

  • ارسال ده ها هزار لینک بد در شبکه به یک URL هدف. این کار بر اساس بیشتر تعاریف موجود، به عنوان هک در نظر گرفته نمی شود.
  • خریدن لینک از شبکه های حذف شده یا خراب با انکر تکست تطبیق داده شده دقیق. دوباره، این کار هم به معنی قرار دادن لینک هایی بر روی یک وب سایت می باشد به همین دلیل به عنوان هک در نظر گرفته نمی شود. یک شبکه خراب، گروهی از وبسایت ها می باشد که همه آن ها به صورت دستی، جریمه شده اند؛ یک شبکه حذف شده هم گروهی از وبسایت ها هستند که توسط بخش های عمومی حذف شده است. یک شبکه حذف شده معمولا در نهایت به یک شبکه خراب تبدیل می شود. 

سئو منفی توسط محتوا

  • اسپم کردن نظرات به هدف تغییر طرح محتوا یا استفاده از کلمات کلیدی در صفحه.

جالب است که چون “تکرار کلمات کلیدی” باعث می شود که ظاهر وبسایت و حسی که در کاربر ایجاد می کند را تغییر دهد، حتی با وجود این که محتوای خاصی در سایت تزریق نمی شود اما بعضی آن را به عنوان هک در نظر میگیرند، به خصوص زمانی که این کار در مقیاس گسترده انجام شود. من این کار را به عنوان هک در نظر نمیگیرم، زیرا بخش نظرات به عنوان یک رفتار مورد انتظار باقی می مانند.

  • ایندکس کردن URL هایی با محتوای بد به دلیل رخنه در سیستم های مدیریت محتوا (CMS). در صورتی که محتوا واقعا در یک CMS تزریق شده باشد، در این صورت قطعا این کار هک است. در صورتی که فقط به دلیل درک اشتباه نحوه ارزیابی CMS توسط گوگل به نظر برسد که این محتوای بد وجود دارد در حالی که واقعا وجود ندارد، به نظر من این کار هک نیست.
  • هات لینک کردن (سرقت پهنای باند) بزرگترین تصاویر وب سایت های رقیب شما به منظور کاهش پهنای باند، ایجاد مشکلات مرتبط با افزایش نیاز به پهنای باند یا کند کردن سایت به روش های دیگر. در رابطه با این روش واقعا به سختی می توان گفت که آیا هک است یا خیر! به نظر من این کار هک نیست اما بسیاری از تاکتیک ها به درستی تفسیر نمی شوند و گاهی به عنوان هک در نظر گرفته می شود.

سئو منفی توسط سیگنال های کاربری

حملات dos یا denial of service با توزیع رندوم در همان روز. به سختی می توان گفت که این روش، هک کردن نیست. حتی این کار می تواند منجر به نابود شدن یک سایت شود. من هیچ وقت فکر انجام همچنین کاری را هم نمی کنم.

آیا سئو منفی قانونی است؟

من وکیل نیستم و اصلا هم نمی خواهم توصیه های قانونی بکنم، اما این سوال برای من هم ایجاد شده است. فعالیت های سئو منفی موضوع جدیدی نیست و این فعالیت ها هر چه به هک نزدیک تر باشد، احتمالا قانونی نخواهد بود. به همین دلیل، پیشنهاد من این است که تا حدی که می توانید از این فعالیت ها دور بمانید.

در بخش بعدی، ما به صورت دقیق بررسی می کنیم که چگونه می توانیم مشخص کنیم که آیا ما هم تحت تاثیر سئوی منفی قرار گرفته ایم یا خیر.

ادامه…

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

در مقالات گذشته نیوسئو، ما به این موضوع پرداختیم که سئو منفی چه چیزی است و چگونه می توانیم مشخص کنیم که آیا فعالیت های سئو منفی به ما ضربه زده است یا خیر. حالا که موضوعات اصلی را یاد گرفته اید، زمان آن رسیده که شما بتوانید سایت خودتان را از حمله های سئو منفی، محافظت کنید و بدانید چگونه نسبت به سئو منفی واکنش نشان دهید و از آن جلوگیری کنید؟

Joe Sinkwitz می گوید هیچ راهی وجود ندارد که مثلا بتوانیم خودمان را نسبت به سئو منفی مصون کنیم. شما فقط می توانید گام هایی را اتخاذ کنید تا احتمال تبدیل شدن به قربانی سئو منفی را کاهش دهید. در ادامه، ما به شما روش هایی را آموزش می دهیم که بتوانید احتمال حمله را کاهش دهید و از سایت خودتان محافظت کنید.

برای شروع، باید چند خبر بد به شما بدهم؛ اصلا روشی وجود ندارد که بتوانید کاملا نسبت به هک، خودتان را مصون کنید.

همچنین هیچ روشی وجود ندارد که بتواند به صورت کامل از شما در مقابل سئو منفی، محافظت کند!

احتمالا کل کاری که می توانیم بکنیم، این است که با کاهش مسیر های حمله، احتمال این که تبدیل به قربانی این فعالیت ها شویم را کم کنیم. به این روش، هر کسی که تلاش دارد به شما آسیب بزند، باید فعالیت های خودش را پیچیده تر کند و در مقایسه با وبسایت های معمولی، تلاش بسیار بیشتری بکند تا بتواند به سایت شما آسیب بزند.

در این بخش از آموزش سئو منفی، ما سئو را در سه بخش مختلف تقسیم می کنیم : محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربری. سپس با تمرکز بر روی هر کدام از این ساختار ها و سپس تمرکز بر روی کل سایت شما، تلاش می کنیم تا جهت محافظت از وب سایت شما نسبت به حمله های سئو منفی، موارد مهمی را یادآور شویم:

محتوا و زیر ساختار ها

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

  • میزبانی وب سایت (هاستینگ)

هاست شما چگونه می تواند شما را از مشکلات این چنینی دور نگاه دارد؟ در واقع هاست شما می تواند کارهای زیادی انجام دهد! من در مباحث مختلف گفته ام که میزبانی وب سایت یکی از حوزه های مرتبط با سیگنال کاربری می باشد، اما در رابطه با هاستینگ سایت، یک عامل بسیار ضروری دیگر هم وجود دارد که باید آن را در نظر بگیریم و آن اعتبار است.

اگر شما بتوانید تمام موضوعات مطرح شده در این مقاله را اجرا کنید، باز هم شما بر روی یک IP مشترک با ده ها دامنه دیگر قرار دارید که ممکن است به خاطر توزیع بد افزار ها flag شده باشند و یا به خاطر سرویس های شناسایی اسپم ایمیل، مسدود شده باشند و یا تحت تاثیر جریمه های دستی گوگل به خاطر لینک های معیوب قرار داشته باشند. به همین خاطر شما ممکن است در شرایط بدی قرار بگیرید!

در کمترین حالت، شما می خواهید مطمئن شوید که یک IP اختصاصی و در حالت ایده آل، یک سرور اختصاصی برای سایت مد نظر خودتان داشته باشید.

آیا داشتن یک سرور هاستینگ اختصاصی مزیت دیگری هم دارد؟ اگر شما یک سرور هاستینگ اختصاصی داشته باشید، مسیر های حمله برای کسانی که تلاش دارند تا سئو منفی را اجرا کنند، کمتر می شود. وقتی که آن ها به هاستینگ شما از طریق دامنه هایی که از نظر ایمنی ضعیف هستند دسترسی ندارند، ایمنی شما نسبت به حمله ها بیشتر می شود.

  • ملاحظات CMS

همه سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مثل هم نیستند. بعضی از آن ها، وقتی شما تلاش می کنید که یک صفحه واحد ایجاد کنید، به صورت خودکار صفحه های مجزای تصاویر را آرشیو و تفکیک می کنند. بعضی از این سیستم ها به صورت خودکار به شما این امکان را می دهند تا قسمت نظر دهی بر روی پست ها را dofollow کنید که این کار مثل یک دعوت نامه برای اسپم ها می باشد.

به دلیل این که اکثریت وبسایت های جهان بر روی وردپرس اجرا می شوند، غیر فعال کردن نظرات، اضافه کردن تگ noindex به صفحه ها، صفحه های آرشیو نویسنده و صفحات دسته بندی، کارهای معقولی می باشند. شاید بعضی با این حرف من مخالف باشند اما تمرکز من بر روی این موضوع است که فقط صفحه های با ارزش را ایندکس و رتبه بندی کنیم و مجموعه ای را ایجاد کنیم که به ندرت صفحه ها را تگ، آرشیو و دسته بندی می کند.

با استفاده از بعضی سیستم های مدیریت محتوای خاص، ما باید حتما مطمئن شویم که به درستی از تگ های canonical استفاده می کنیم تا در روند صفحه بندی و یا سایر مشکلات عبارات جستجو شده، صفحه های تکراری ایجاد نشود.

  • Robots.txt

من بارها دیده ام که دستکاری robots.txt، مثل یک شمشیر دو لبه می باشد. این حالت، نه فقط به این خاطر است که خیلی اوقات مشکلاتی در این فایل ها وجود دارد که می تواند باعث خارج شدن کل دامنه از ایندکس شود، بلکه گاهی قوانین بسیار سخت گیرانه برای خزنده ها باعث می شود که سایت به مشکل بخورد.

گاهی ممکن است بر اساس نحوه واکنش گوگل نسبت به اعتبار درونی یک دامنه و کلمات کلیدی مورد استفاده در URL، صفحاتی رتبه بندی شود که شامل یک عبارت نامطلوب در رشتهURL می باشد. مثلا:

exampledomain.com/directory/undesirablekeywordphrase

به دلیل این که قوانین robot.txt، مانع این می شود که خزنده های گوگل صفحه را بررسی کنند، گوگل باید به این موضوع اعتماد کند که این صفحه “خوب” است (یا اصلا صفحه وجود دارد) و سپس (معمولا) آن را رتبه بندی می کند.

این موضوع باعث می شود که سایت های رسانه ای بزرگ بیشتر از دیگر صنایع آسیب ببینند. برای بقیه سایت ها، یکی از بزرگ ترین روش های کاهش ریسک، جلوگیری از ایندکس شدن و کراول شدن صفحه های جستجو می باشد. فارغ از این که از چه CMS استفاده می کنید، شما می توانید از دستور های عمومی زیر استفاده کنید:

/Disallow: /search

=Disallow: /*?s

=Disallow: /*?q

استفاده از robots.txt، فقط به این هدف نیست که صفحه های کم کیفیت را از ایندکس خارج کنیم. برای تنظیم کردن crawl budget صفحات خودتان، شما می توانید به موتور های جستجو بگویید که صفحات پیش نمایش را کراول نکند. این موضوع تضمین می کند که ربات های خزنده زمان خودشان را هدر ندهند و در تله های عنکبوتی گیر نکنند. انجام این کار در وردپرس، کار آسانی می باشد و ساختار های مورد استفاده برای این صفحات، به صورت زیر است:

=Disallow: *&preview

=Disallow: *?p

=Disallow: *&p

  • سرقت محتوا

قطعا منظور من جلوگیری از سرقت محتوا و یا این نیست که برای محافظت از خودتان، محتوای کس دیگری را سرقت کنید! بلکه دقیقا منظورم برعکس است. شما باید از سرویس های محافظت از محتوا استفاده کنید تا مطمئن شوید که تصاویر و نوشته های شما در هیچ جای دیگری در وبسایت ها بدون اجازه شما، استفاده نشده باشد.

در حالی که اکنون گوگل بهتر می تواند تشخیص دهد منبع اصلی کدام سایت است، هنوز مشکلاتی در رابطه با استفاده از دامنه های معتبر و شناسایی سرقت محتوا مشکلاتی وجود دارد.

یک مهاجم (attacker) تلاش دارد تا به صورت دائم، دامنه هدف را پیمایش کند و معمولا با سرک کشیدن در نقشه سایت آن ها، به هدف خودش می رسد. سپس  هر محتوایی که شما بر روی سایت قرار می دهید، مهاجم در چند ثانیه آن محتوا را بر روی یک هاست پارازیتیک (انگلی) قرار می دهد.

شما باید از سرویس هایی مانند Copyscape یا Plagium استفاده کنید تا این دزدی های محتوا را شناسایی کنید. در صورتی که این مهاجم ها بتوانند محتوای شما را سرقت کنند، احتمالا شما باید با شرکت هاستینگ تماس بگیرید و یک سفارش DMCA یا درخواست تعلیق را ارائه کنید.

لینک های بد

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

  • لینک های خروجی از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

همانطور که در بخش CMS مطرح شد، من خیلی موافق این نیستم که قسمت نظرات را باز بگذارید زیرا معمولا از این قسمت سوء استفاده می شود. اما منابع دیگر UGC، چه منابعی هستند؟

اگر شما یک بخش انجمن یا تالار گفتگو را در سایت خودتان قرار میدهید که کاربر ها می توانند بر روی آن تعامل داشته باشند، پیشنهاد می کنم که از گزینه های زیر استفاده کنید:

  • بر روی تمام لینک های خروجی، از ویژگی nofollow استفاده کنید.
  • تمام لینک های خارجی را از طریق یک صفحه داخلی ریدایرکت کنید تا ارزش لینک خروجی را متمرکز کنید.
  • تمام صفحات Thread تالار گفتمان را Noindex کنید.
  • تمام لینک های خارجی را مدیریت کنید.
  • لینک های خروجی تزریق شده

ارائه واکنش مناسب نسبت به این موضوع، مستلزم دقت زیادی می باشد زیرا بر اساس تعریف، شما واقعا باید به صورت واکنشی رفتار کنید. اما، شما باید به صورت منظم سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید تا ببینید آیا لینک خارجی در سایت وجود دارد که شما آن را قرار نداده باشید یا خیر.

یک روش دیگر برای بررسی لینک های خروجی تزریق شده (injected outbound links) بر روی وبسایت، شامل استفاده از اسکریپت خزنده با user agent های مختلف (گوگل و یا غیر از گوگل) می باشد تا بتوان مشخص کرد آیا لینک یا محتوایی وجود دارد که نباید روی سایت شما قرار داشته باشد یا خیر. این موضوع معمولا با استفاده از نرم افزار های مهندسی معکوس پنهان سازی رفع می شود که با استفاده از این نرم افزار ها، شما می توانید موضوعات تزریق شده به سایت خودتان را از حالت پنهان خارج کنید.

برای انجام این کار، crawler agent خودتان را باید بر روی کروم و یا فایرفاکس تنظیم کنید تا مثل Googlebot عمل کند؛ شما می توانید این کار را یا به صورت دستی انجام دهید و یا از پلاگین User-Agent Switcher استفاده کنید. اگر می خواهید که صفحه های خودتان را مانند گوگل بات و کاربر عادی مشاهده کنید، می توانید به صورت بصری مشخص کنید که آیا لینک های خاصی برای ربات های گوگل قابل مشاهده هستند یا خیر و سپس به صورت موثر، این لینک های تزریق شده را از حالت پنهان خارج کنید.

  • لینک های ورودی

لینک های ورودی از سایت هایی به غیر از سایت خودتان، نسبت به لینک های داخلی سایت خودتان معمولا مشکلات بیشتری را ایجاد می کنند. چرا؟ معلوم است! چون شما نمی توانید کار های دیگران را کنترل کنید.

حالا فقط چند چیز دیگر باقی مانده که باید انجام دهید تا بتوانید خودتان را نسبت به لینک های ورودی بد، محافظت کنید.

  • کلی لینک دریافت کنید: همیشه تلاش کنید تا حدی که می توانید لینک های ورودی با کیفیت زیادی به دست بیاورید و کاری کنید که لینک های با کیفیت، درصد بالایی از شمار کلی لینک های شما را ایجاد کند. می دانم به نظر پیش پا افتاده می آید اما واقعا اگر شما همیشه تلاش کنید بهترین محتوا را ایجاد کنید، همیشه لینک های ورودی خوبی دریافت خواهید کرد. اگر شما فقط چند لینک محدود خوب داشته باشید و کسی از فعالیت های سئو منفی علیه شما استفاده کند، احتمالا چند هزار لینک بد به سمت شما می فرستد و تقریبا به قطع می توان گفت که گوگل نیز واکنش بدی نسبت به سایت شما خواهد داشت. شما با افزایش لینک های با کیفیت خودتان، می توانید تاثیر این حمله ها را تا حد زیادی کاهش دهید.
  • anchor text خودتان را بررسی کنید: یکی از راه های ساده برای سئو منفی، بهینه سازی بیش از حد انکر تکست (anchor text) می باشد بنابراین حتی اگر شما لینک های ورودی بسیار خوبی دارید، حتما حواستان باشد که فقط از تعداد محدودی انکر تکست استفاده نکنید. در صورتی که مشاهده کردید که انکر تکست های شما بیش از حد متمرکز شده است، به دنبال نشانه های سئو منفی بگردید. استفاده از انکر تکست های با عبارت مشابه متعدد یکی از راحت ترین و ساده ترین راه ها برای اجرای فعالیت های سئو منفی می باشد.
  • Disavow کردن: من بارها گفته ام که از ابزار disavow خوشم نمی آید، زیرا با این ابزار شما قبل از این که نسبت به یک خراب بودن یک لینک مطمئن شوید، آن را در گوگل disavow می کنید. اما به دلیل این که این ابزار وجود دارد، احتمالا گاهی شما بر اساس راه حل های ارزیابی ریسک، باید از این ابزار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که فقط سایت های غیر اخلاقی خارجی و یا لینک های قمار بازی نیستند که باید آنها را disavow کنید، بلکه لینک هایی که نشان دهنده حمله های کوچک هستند هم باید disavow شوند.

ادامه…

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

با فعالیت های سئو منفی در مباحث گذشته آموزش سئو آشنا شدید، حال این سوال به وجود می آید که چگونه می بایست نسبت به فعالیت های سئو منفی ای که در حال رخ دادن هستند، از خودتان دفاع کنید؟

روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید افرادی را که سعی دارند با استفاده از برنامه های سئو منفی سایت شما را هدف قرار دهند، شناسایی کنید. در بخش 4 از مجموعه شش قسمتی ما، نویسنده Joe Sinkwitz، روش های رایج حمله و نحوه مقابله نسبت به آن ها را ارائه می کند.

شما می دانید که سئو منفی چیست. همچنین می دانید چگونه باید مشخص کنید که آیا سایت شما تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته است یا خیر. شما می توانید که چگونه باید از خودتان محافظت کنید تا کمتر در معرض فعالیت های سئو منفی قرار بگیرید. حالا زمان آن رسیده که ببینیم چگونه می توانیم از خودمان نسبت به فعالیت های مداوم سئو منفی که در جریان هستند، دفاع کنیم.

 چه کسی در حال حمله به شما می باشد؟

روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید افرادی را که با حمله های سئو منفی سایت شما را هدف قرار داده اند، شناسایی کنید. بعضی از این روش ها مبتنی بر روش حمله ای هستند که بر روی سایت شما اجرا شده است. اصلا مهم نیست که این حمله ها از چه طریقی بر روی سایت شما اجرا می شود، در هر صورت شما باید اول اطلاعات کافی در رابطه با این حملات به دست بیاورید تا بتوانید آن ها را خنثی کنید.

خب حالا می خواهیم بعضی از حمله های رایج را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می توانیم ورق را برگردانیم و حملات و مقاصد شوم آن ها را به سمت خودشان بازگردانیم!

لینک های ورودی

شما باید با استفاده از ابزار تحلیل لینک مورد علاقه خودتان، لینک هایی که انتظار دارید داشته باشید (یعنی لینک های قدیمی خودتان) را از لینک هایی که فکر می کنید در اثر یک حمله ایجاد شده اند، تفکیک کنید. شاید در نگاه اول این گام خیلی ساده به نظر بیاید و بسیاری از افراد ممکن است آن را نادیده بگیرند زیرا شاخص لینک ها می تواند مبتنی بر هدف لینک های شما، میزان تحمل خطا و نوع ابزار مورد استفاده برای امتیاز دادن لینک ها، تفاوت های محسوسی داشته باشد، در نتیجه شما باید این مرحله را با دقت پیگیری کنید. نتیجه نهایی این مرحله، لیستی از لینک هایی می باشد که شما فکر می کنید احتمالا در اثر حمله ایجاد شده اند.

شما باید بررسی کنید که آیا لینک هایی که علیه شما استفاده می شود، به یکدیگر مرتبط هستند و یا سر نخ های مشابهی در آن ها دیده می شود یا خیر:

  • آیا کلی لینک از وبلاگ های بی کیفیت، سایت های سارق محتوا، سایت های بوک مارک، سایت های ویکی و دایرکتوری ها مشاهده می کنید؟
  • آیا تعداد زیادی از لینک های ورودی شما به صورت ناگهانی و همزمان ظاهر شده اند؟
  • آیا بسیاری از لینک های جدید شما از یک آدرس IP و یا یک کشور می آیند؟
  • آیا لینک های جدید از انکر تکست ها به صورت مکرر استفاده کرده اند؟

نفوذ گسترده لینک های ورودی ممکن است کار یک فرد یا یک گروه باشد که از نرم افزار های اسپم استفاده می کنند. نرم افزار های اسپم معمولا نشانه هایی را از خودشان به جای می گذارند، مانند تعداد بالایی از لینک ها که از یک انکر تکست استفاده می کنند یا لینک هایی که اکثرا از یک جا ایجاد شده اند. یک نمونه مثلا می تواند لینک هایی باشد که در قسمت پاورقی قرار گرفته و ظاهر این چنینی دارد “Powered by phpBB © 2000”.

اگر بخواهید بک لینک های خودتان را با استفاده از ابزار تحلیل لینک مورد علاقه خودتان بررسی کنید، این احتمال وجود دارد که نتوانید به سادگی یک الگوی خاص یا نوع خاصی از لینک ها را شناسایی کنید. شما باید به دنبال الگوهای غیر عادی مانند عبارات انکر تکست هایی درباره داروهای بزرگسالان در لینک های جدید بگردید؛ همچنین ممکن است حجم بسیار بالایی از لینک را مشاهده کنید که ارتباطی با فعالیت های بازاریابی شما ندارد. این نوع لینک ها می تواند نشان دهنده فعالیت های سئو منفی باشد که توسط ابزار اسپم اجرا می شوند و یا گاهی هم ممکن است یک نفر با استفاده از شبکه ای از سایت ها، این حمله ها را اجرا کند.

اگر کسی از یک شبکه از سایت ها (یا شبکه وبلاگ) در حمله هایش علیه شما استفاده می کند، شما می توانید با استفاده از ابزاری مانند TouchGraph.com یا Gephi.org، یک تصویر از داده های لینک خودتان و نمودار های مرتبط با آن را مشاهده کنید. این ابزار به صورت تصویری اطلاعات زیادی در رابطه با لینک های ورودی تان را به شما نشان می دهد و شما را قادر می سازد تا الگوها و سر نخ های موجود را شناسایی کنید. استفاده از این ابزار، نسبت به انبوه داده های موجود در صفحه های گسترده، بسیار ساده تر می باشد.

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

محتوا و لینک های تزریق شده

اگر کسی توانسته سایت فعلی شما را اصلاح کند، شما باید به لاگ سرور خودتان دسترسی پیدا کنید تا مشخص کنید که کدام پروتکل های اینترنتی (IP ها) برای تزریق این لینک ها یا محتوا مورد استفاده قرار گرفته است. بعضی از مهاجم ها، فعالیت های خودشان را پشت یک مجموعه از پروکسی ها پنهان می کنند، اما گاهی کار از دستشان در می رود و نمی توانند همیشه فعالیت های خودشان را پنهان کنند، به همین دلیل می توان آن ها را ساده تر پیدا کرد.

در صورتی که محتوای ایجاد شده شامل URL هایی هستند که شما با آنها آشنا نیستید، حتما باید اطلاعات IP موجود بر روی URL های جدید را دریافت کنید، زیرا گاهی مهاجم ها به سایت های هدف خودشان باز می گردند تا بتوانند نتیجه کار خودشان را بررسی کنند. گاهی اوقات آن ها فراموش می کنند که خودشان را پشت پروکسی پنهان کنند، در نتیجه شما می توانید متوجه شوید که آن ها از کجا می آیند. وقتی که مهاجم همان URL های غیر طبیعی را از IP های مختلف بررسی می کند، شانس این که بتوانید مهاجم را شناسایی کنید بیشتر هم می شود.

اسپم در نظرات

لینک های اسپم نظرات معمولا با استفاده از یکی از این دو روش ایجاد می شوند: به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزار های ساخت اسپم. اگر شما بتوانید به فایل های لاگ سرور دسترسی پیدا کنید و IP هایی که برای ایجاد این اسپم ها مورد استفاده قرار گرفته اند را شناسایی کنید، در این صورت راحت تر می توانید در رابطه با اسپم نظرات، اطلاعات جمع کنید و آن ها را تفسیر کنید.

اسپم نظرات به راحتی شناسایی می شود و روش رفع مشکل هم بسیار ساده می باشد. شما می توانید تا زمانی که CAPTCHA های قوی تر و تله های اسپم مانند Akismet.com را اضافه کنید، قسمت کامنت های خودتان را ببندید. شخصا، ترجیح می دهم که قسمت نظرات بسته باشد مگر این که واقعا به آن نیاز داشته باشم، چون هنوز ابزار CAPTCHA را پیدا نکرده ام که کرک نشده باشد!

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

هات لینک یا سرقت پهنای باند

قبل از این که سایت شما تا حد زیادی آسیب ببیند، شما به سختی می توانید متوجه هات لینک (Hotlinking) شوید! این فعالیت سئو منفی می تواند بر روی عملکرد سایت شما تاثیر منفی بسیار زیادی بگذارد، زیرا مهاجم در این روش، تصاویر سایت شما را در سایت خود جاسازی (embed) می کنند و لینک مستقیم به آنها می دهند. این کار باعث می شود که پهنای باند شما اشغال شود، در نتیجه شما به راحتی می توانید از طریق ابزار تحلیل و گزارش های مصرف داده، با بررسی ترافیکی که به سایت شما وارد می شود مهاجم را شناسایی کنید. دامنه هایی که میزبان تصاویر شما هستند می توانند لیستی از مهاجمان را نشان دهند.

سیگنال های کاربر

با وجود این که تخریب سیگنال های کاربری اصلا چیز خوبی برای سایت شما نیست، اما شاید بهترین خبری که می توانیم به شما دهیم این است که وقتی کسی سیگنال های کاربری شما را دستکاری می کند، آن ها ردی را پشت سر خودشان به جای می گذارند. شما معمولا با استفاده از نرم افزار های تحلیل می توانید به سادگی این مهاجم ها را شناسایی کرده و آن ها را گزارش دهید.

قسمت سخت کار، آن جایی است که ما باید مشخص کنیم که چه چیزی دستکاری شده است و بتوانیم آن را تفکیک کنیم. ما باید مشخص کنیم که چه چیزی به صورت هدفمند دستکاری شده است و آن را از تغییرات طبیعی، تفکیک کنیم. در صورتی که سیگنال های کاربری دستکاری شده پیچیده نباشد، احتمالا شما افزایش ناگهانی ترافیک های اسپم را بر روی صفحه های خاص مشاهده می کنید که در این صورت، شما می توانید آن ترافیک را در گزارش های سرور خودتان تفکیک کنید و IP ها و عامل های کاربری را شناسایی کنید. در بعضی از موارد، ممکن است خوش شانس باشید و بتوانید ترافیک ارجاعی که به سمت یک سرویس یا ابزار می رود را شناسایی کنید.

در صورتی که دستکاری سیگنال های کاربر از نوع حمله های نقض سرویس (DDoS) باشد، بهتر است تلاش های خودتان را متوقف کنید و از متخصص های قانونی کمک بگیرید.

زمانی برای ایجاد تغییرات

در این قسمت، من بیشتر مسیر های حمله سئو منفی را توصیف کرده ام که رایج تر از بقیه هستند اما به هدف آشنایی روش جمع آوری داده ها، همین مقدار کافی است. مهم ترین دلیل برای لیست کردن گام های مختلف برای ایجاد لیستی از سایت های مهاجم و روش های متوقف کردن حملات، این موضوع است که به مهاجم نشان دهید شما می توانید او را پیدا کنید و نسبت به او مقابله کنید. همین موضوع باعث می شود که در آینده، مهاجم ها رغبت کمتری برای حمله به سایت شما داشته باشند!

زمانی که شما لیست IP و دامنه های مهاجم را جمع آوری کردید، باید تلاش کنید تا با ترکیب داده ها از طریق WHOIS دامنه های ثبت شده و Zone file ها (یک فایل متنی که منطقه یک DNS را توصیف می کند) و تلاش برای بررسی شباهت های اطلاعات ثبت شده ، سعی کنید که مهاجم ها را شناسایی کنید. تا الان بهترین سرویس هایی که به ما کمک می کنند تا فرد پشت یک IP و دامنه را شناسایی کنیم، BitDiscovery.com می باشد که توسط دو هکر کلاه سفید Jeremiah Grossman و Robert Hansen اجرا می شود.

گام بعدی قبل از این که بتوانیم روند بازیابی سایت را شروع کنیم، توقف فعالیت های مهاجم ها به بهترین روش ممکن می باشد تا در آینده سایت شما کمتر تحت حمله قرار بگیرد. در قسمت زیر، به مهم ترین نکات اشاره می کنیم:

  1. اگر هاست که از آن استفاده می کنید یک هاست اختصاصی نیست، سایت خودتان را به یک هاست اختصاصی ببرید و آن را بر روی یک شبکه توزیع محتوا (content delivery network) قرار دهید تا از حملات DDoS جلوگیری کنید.
  2. سیستم مدیریت محتوا و هاست خودتان را به سیستم های امنیتی جدید به روز رسانی کنید تا احتمال حمله های DDoS و حمله نقطه ورودی (point-of-entry attack) را کاهش دهید.
  3. اصلاحات ضروری را بر روی CMS خودتان ایجاد کنید تا احتمالی مانند محتوای تکراری را با کنونیکال سازی مناسب، کاهش دهید.
  4. مطمئن شوید که فایل های robots.txt شما به درستی کار می کند.
  5. قسمت نظرات را ببندید!
  6. در تنظیمات هاست خودتان، شبکه تحویل محتوای (CDN) شما یا در وردپرس، قابلیت hotlinking تصاویر را غیر فعال کنید.
  7. ارزیابی بد افزار ها را انجام دهید.
  8. وقتی که افراد یا گروه هایی را که به سایت شما حمله کرده اند شناسایی کردید، یک اخطار جدی برای آنها ارسال کنید که فعالیت های خودشان را متوقف کنند.
  9. فعالیت مهاجمین را به خاطر اسپم های ایجاد شده توسط رقبا، گزارش دهید.

ادامه…

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

بعد از حمله سئو منفی، چگونه سایت خود را بازیابی کنیم؟

همانطور که در زمینه سئو منفی پیش می رویم، به فرایند بازیابی محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربری بعد از یک حمله سئو نگاهی می اندازیم.

به مقاله یکی مانده به آخری از این سری مقالات ما در رابطه با سئو منفی خوش آمدید! اگر در این مسیر همراه ما بوده اید، قطعا می دانید که سئو منفی چیست. همچنین شما یاد گرفتید که چگونه می توانید متوجه شوید که تحت تاثیر سئو منفی بوده اید یا خیر و چگونه می توانید احتمال این که در آینده هدف حملات سئو قرار بگیرید را کاهش دهید. حتی می دانید که چگونه باید از خودتان نسبت به یک حمله سئو که در جریان است محافظت کنید. حالا، وقت آن رسیده که همه این مشکلات را راست و ریس کنیم!

ما در این مقاله می خواهیم بخش های قبلی را تکمیل کنیم. در نتیجه، فرایند بازیابی سایت را هم به سه حوزه اصلی تقسیم می کنیم: لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربر. خبر خوب این است که شما می توانید در هر سه حوزه، سایت خودتان را بازیابی کنید؛ خبر بد این است که بستگی به نوع فعالیت سئو منفی که می خواهید سایت خودتان را نسبت به آن بازیابی کنید، ممکن است کار شما طول بکشد.

لینک های ورودی

اولین گام، ایجاد کردن یک فایل disavow از مضر ترین لینک هایی است که در تحلیل حمله های سایت، آن ها را شناسایی کرده اید.  

حالا، اگر فعالیت های سئو باعث ایجاد جریمه دستی از طرف موتور جستجو شده باشد، شما باید یک درخواست بازنگری یا reconsideration request را ارائه کنید. کاملا صادقانه عمل کنید و توضیح دهید که چگونه متوجه این حمله شدید؛ هر مدرکی را که می توانید، مانند اسکرین شات های سایت، ارائه کنید که نشان دهد که فرد دیگر این لینک ها را روی سایت شما قرار داده است نه خود شما؛ و سپس توضیح دهید که چگونه برای رفع مشکل اقدام کرده اید؛ مثلا می توانید توضیح دهید که لینک های مضر را Disavow کرده اید.

در صورتی که گوگل نسبت به درخواست بازنگری شما مقاومت کرد و آن را نپذیرفت، شما باید چندین مرتبه تلاش کنید تا با وبمستر هایی که میزبان لینک های “بد” هستند تماس برقرار کنید. در مدارک ارائه شده به این وب مستر ها (که به گوگل هم ارائه می کنید)، باید توضیح دهید که این لینک ها به شهرت شما آسیب می زنند و شما نمی خواهید آن لینک ها در سایت شان وجود داشته باشند.

در صورتی که جریمه اعمال شده برای شما توسط یک الگوریتم ایجاد شده است، شاید بهتر است شما صبر کنید تا گوگل دوباره فایل های Disavow را بررسی کند و داده های ارائه شده را در محاسبات خودش در نظر بگیرد. برای تسریع کار ها، زمانی که URL های مد نظر خودتان را برای حذف لینک های اسپم از سایت، Disavow کردید، می توانید انتخاب کنید که خزنده های گوگل سریع تر این URL ها را بررسی کنند. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما روش مورد علاقه من، ایجاد یک فایل RSS با URL های نامطلوب و ارائه فایل به سایت های جمع آوری اطلاعات RSS می باشد.

محتوا و لینک های تزریق شده

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

مثل قبل، شما باید فایل robots.txt خودتان را به روز رسانی کنید تا مطمئن شوید که فقط قسمت هایی از سایت ایندکس می شوند که شما می خواهید ایندکس شوند. به نظر من، در صورتی که شما نیاز مبرم به قسمت نظرات ندارید، این قسمت را ببندید.

اگر شما هک شده باشید که در این صورت جریمه دستی به صورت جریمه لینک و یا مشکلات امنیتی (security issue) ایجاد می شود، شما باید تلاش هایی که به منظور رفع مشکل انجام داده اید را به گوگل گزارش کنید. خوشبختانه، وقتی که شما رفع مشکل هک را به گوگل گزارش می کنید، گوگل نسبت به آن واکنش مناسب نشان می دهد و معمولا، جریمه انجام شده را لغو می کند.

متاسفانه، اگر سایت شما به عنوان یک سایت هک شده در نظر گرفته شود، شما باید تلاش بیشتری برای رفع مشکلات انجام دهید چون هک شدن سایت شما بر روی سیگنال های کاربر هم اثر منفی ایجاد می کند. بیشتر سایت هایی که به هدف تاثیر بر روی نتایج جستجو هک شده اند معمولا برای هکر ها به عنوان صفحه های فرود پارازیتی (هاست پارازیتی، به قرار دادن یک صفحه وبسایت بر روی سرور یک فرد دیگر بدون اجازه رسمی و سو استفاده از رتبه بالای آن سرور در موتور جستجو اشاره دارد. همانطور که از نام این شرایط مشخص است، هاست های پارازیتی به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می شوند زیرا معمولا برای اسپم کردن لینک ها مورد استفاده قرار می گیرند) عمل می کند، به همین دلیل شما باید موضوعات جریمه لینک را هم برای این شرایط در نظر داشته باشید.

سیگنال های کاربر

رفع مشکلات مرتبط با سیگنال های کاربری بعد از یک حمله، فرایندی است که درک آن نسبتا ساده می باشد. برای رفع نرخ کلیک (CTR) ضعیف و نرخ پرش (bounce rate) کاربران که در اثر حمله شکل گرفته است، شما باید بتوانید کلیک بیشتری را با زمان ماندگاری (dwell time) طولانی تر ایجاد کنید.

خب چطور باید این کار را انجام دهیم؟

  1. یک رقابت بر روی کانال های اجتماعی خودتان اجرا کنید. از شرکت کننده های این رقابت بخواهید که یک سری فعالیت های ظاهری انجام بدهند، مثلا وارد سایت شما شوند و یک فرم را پر کنند. در این صورت، کاربران به صورت اختصاصی سایت شما را در گوگل جستجو می کنند، روی آن کلیک می کنند و سپس یک فرم را پر می کنند.
  2. جدا از زمینه های مرتبط با حمله انجام شده، برنامه هایی را انجام دهید که واکنش های مثبت عمومی را ایجاد کند. به خیریه های مورد علاقه خودتان کمک کنید، یک محصول جدید را معرفی کنید و یا یکی از کارمندان را ارتقا رتبه دهید. هر چیز مثبتی که می توانید را به اشخاص تاثیرگذار (اینفلوئنسر ها) و رسانه های محلی ارائه کنید تا فعالیت های شما در نظر آن ها ارتقا پیدا کند. این تلاش ها باعث می شود که بخشی از ارزش مثبت سایت خودتان را دوباره به دست بیاورید.
  3. سیگنال های ضعیف کاربری را رفع کنید و سایت خودتان را بهبود بخشید. بالفرض که این کار زمان زیادی طول بکشد، باز هم به شما کمک  می کند که استراتژی های کلی محتوا و لینک سازی خودتان را بهبود بخشید.

اصلا مهم نیست که چه نوع حمله ای علیه سایت شما اجرا شده است، چیزی که به نظر من اهمیت دارد، این است که شما با استراتژی های تبلیغات محتوایی جدید، سعی کنید تا دوباره رو به جلو بروید و مشکلات را رفع کنید. ممکن است از مقاله های قبلی به یاد داشته باشید که شما باید تغییراتی را در سایت خودتان ایجاد کنید تا مسیر های حمله کاهش پیدا کند، در نتیجه هر چه سایت شما قوی تر و معتبر تر باشد، آسیب زدن به آن از نظر جستجوی کاربران دشوار تر می شود.

خب پس چرا باید استراتژی های محتوایی جدید را در این مرحله به کار ببریم؟ اگر شما بتوانید یک برنامه بازاریابی محتوایی برنده و قوی را ایجاد کنید که محتوایی با ارزش افزوده در سایت شما ایجاد شود، باعث می شود یک برند قوی ایجاد شود و کاربران و لینک های مختلفی به سایت شما جذب شوند. یک استراتژی بازاریابی محتوایی قوی بعد از رفع مشکلات، باعث می شود که خطر حمله های آتی کاهش پیدا کند زیرا با یک استراتژی قوی، مشخصات لینک های ورودی، محتوای ایندکس پذیر و سیگنال های کاربری نیز بهبود پیدا می کند.

یک روش استراتژی محتوای سئو منفی

فرایندی که ما در Digital Heretix (شرکت خودمان) استفاده می کنیم تا ریسک را کاهش دهیم و فرایند بازیابی را اجرا کنیم، به صورت زیر می باشد:

  • سه تا ده رقیب اصلی برای وبسایت خودتان را پیدا کنید. ما به این گروه از سایت ها (که شامل سایت خودتان هم می شود)، گروه “رقبا” می گوییم.
  • داده های رتبه بندی را بررسی کنید تا مشخص شود که رقبای شما برای کدام عبارات جستجو، رتبه بندی شده اند.
  • عبارات جستجوی رقبا را بررسی کنید و با استفاده از ابزار Google Ads، مقادیر مربوطه را از نقطه نظر PPC محاسبه کنید تا ارزش بالقوه کاربر را مشخص کنید.
  • بک لینک های هر صفحه از سایت رقیب را که در 100 نتیجه برتر در گوگل رتبه بندی شده ند، بررسی کنید.
  • عبارات و کلمات کلیدی رقبا را به صورت منطقی گروه بندی کنید، تا بتوانید محتوای معتبر خودتان را که شامل همان عبارات یا عبارات مشابه آن ها می باشد، ایجاد کنید.
  • اولویت توسعه محتوا را با مشخص کردن عبارات یا کلمات کلیدی با بیشترین ارزش و کمترین رقابت، تعیین کنید. با استفاده از داده های به دست آمده از Google Ads، ارزش کلمات کلیدی را مشخص کنید. حتی اگر شما در برنامه های پرداخت به ازای کلیک (PPC) فعالیتی ندارید، می توانید از داده های PPC استفاده های زیادی ببرید، زیرا این داده ها شما را قادر می سازد تا بیشترین ارزش تجاری عبارات کلیدی را مشخص کنید.

بعد از اجرای تحقیقات نسبت به رقبا و اجرای تحلیل های مورد نیاز، اگر متوجه شوید که بعضی از محتوای سایت شما قدیمی شده و یا دیگر تاثیر تبدیل خودش را از دست داده، می توانید لینک ها به یک صفحه بهتری ارجاع دهید و محتوا را به صورتی اصلاح کنید که منجر به بهبود کیفیت شان شود. همچنین شما می توانید تمام محتوا از صفحه هایی که خاصیت تبدیل (یعنی نرخ تبدیل کاربر به مشتری) خودشان را از دست داده اند را به یک صفحه معتبر منتقل کنید و تمام صفحه های ضعیف را به صورت دائمی با ریدایرکت 301، به یک صفحه معتبر منتقل کنید.

حالا فقط یک حالت دیگر باقی مانده است. اگر محتوای سایت شما مرتبط با فعالیت های شما می باشد و موضوعات آن توسط رقبا هم استفاده می شود، باید آن محتوا را روی سایت توسعه دهید. یک تقویم محتوا برای ایجاد محتوایی جدید ایجاد کنید و همیشه مطابق با آن تقویم، محتوای جدید منتشر کنید.

اگر این استراتژی سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد، می توانید از کل گام های مطرح شده در قسمت بالا عبور کنید و از Keywordjuicer.com استفاده کنید. این سایت، تنها ابزاری است که من از آن اطلاع دارم و می دانم که به صورت خودکار کل روش استراتژی محتوایی سئو منفی را که در این بخش توضیح دادیم، اجرا می کند.

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

شما نمی توانید در یک فضای تهی بدون ارتباط با بقیه عوامل، محتوای موثری تولید کنید! جذب لینک و منشن در شبکه های اجتماعی، برای ارتقا و افزایش اعتبار محتوا بسیار ضروری هستند.

در بخش بعدی و در واقع بخش آخر مرتبط با سئو منفی، ما آینده سئو منفی را بررسی می کنیم و می خواهیم ببینیم که احتمالا چه تغییراتی در الگوریتم های گوگل که همیشه در حال تکامل هستند، رخ خواهد داد.

ادامه…

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

حالا که می دانید چگونه باید یک حمله سئو منفی را شناسایی کنید، از آن پیش گیری کنید، آن را متوقف کنید و سایت خودتان را بعد از یک حمله، بازیابی کنید، موقع آن رسیده که تهدیدهای احتمالی در آینده را بررسی کنیم و خودمان را برای مبارزه با آن ها، آماده نگاه داریم!

به بخش آخر از مجموعه سئو منفی خوش آمدید! قبل از این که احتمالات آینده را بررسی کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که درست مثل هر پیشگویی دیگری، این مقاله بیشتر بر اساس نظرات شخصی خودم بوده و قسمت زیادی از آن مبتنی بر گمانه زنی می باشد.

بیشتر پیش بینی های من نسبت به سئو منفی، بر اساس گرایش های تحقیقاتی می باشد که هنوز در اول مسیر خودشان هستند، به همین دلیل اصلا نمی توان به قطع گفت که مسیر تغییرات به همین روش ادامه پیدا می کند یا خیر.

به علاوه، این را هم قبول دارم که بعضی از این مسیر های حمله جدید ممکن است از نظر فنی، از قبل وجود داشته باشند اما نه تیم من و نه محقق های معتبر، تا آن جایی که من می دانم این روش های حمله را به صورت دقیق بررسی نکرده اند.

هدف ما از ارائه این مسیر های حمله که احتمالا در آینده نزدیک مورد استفاده قرار می گیرند، این است که اطلاعاتی کاربردی در اختیار شما قرار دهیم نه این که صرفا پیش بینی هایی از آینده دور را ارائه کنیم! (چون این مقاله بیشتر در رابطه با احتمالات آینده است اما می خواهیم اطلاعات تا حد امکان کاربردی باشد).

اولین نکته ای که می خواهم بگویم، این است که چیزی که دیروز مفید بوده، احتمالا فردا هم به کار شما می آید، همین طور در روز بعد و روز بعد آن و الی آخر! تا زمانی که گوگل برای تصمیم گیری در رابطه با رتبه بندی یک سایت، از داده ها استفاده می کند یک نفر می تواند به صورت مثبت از این داده ها استفاده کند و یک نفر هم می تواند به صورت منفی از آن ها استفاده کند تا به شما آسیب بزند.

از این رو، تا وقتی که گوگل بیشتر تصمیم گیری هایش را بر اساس یک سیگنال انجام دهد، کار آن ها برای خنثی کردن تاثیر یک عامل بد، که تلاش دارد تا با دستکاری داده های زیر لایه ای آن سیگنال به شما حمله کند، سخت تر می شود. چیز هایی که در بخش های قبلی بررسی کردیم باید بیشتر مواقع در مرکز توجه شما باشند؛ چیز هایی که در این بخش بررسی می کنیم، موضوعاتی هستند که احتمالا در یک تا سه سال آینده رخ می دهد.

مطابق با مقاله های قبلی که با دسته بندی سئو به محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربری سعی کردیم مفاهیم را ساده تر بیان کنیم، در رابطه با مسیرهای حمله سئو منفی در آینده هم، همین روش را پی می گیریم.

لینک ها

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

  1. لینک های اجتماعی از حساب های کم کیفیت

در بیشتر موارد، لینک های اجتماعی به نظر تاثیر مستقیم بر روی رتبه بندی ها ندارند، اما این لینک ها برای اهداف بازیابی لینک، مفید هستند.

اما با شرایطی که برای سئو منفی در آینده پیش می آید، گوگل ممکن است امتیازی را برای کسانی که لینکی را منتشر می کنند در نظر بگیرد، به خصوص حساب های معتبر؛ در این حالت، اگر لینکی از سایت شما توسط شبکه های مشخص از ربات ها منتشر شود، ممکن است مشابه با برخی جریمه های لینک، واکنش بدی نسبت به سایت شما از طرف گوگل ایجاد شود.

  1. تلاش برای تخریب وبسایت

یکی از روش هایی که عامل های بد معمولا از آن استفاده می کنند، قرار دادن لینک های خارجی بر روی وبسایت های سمی و مضر می باشد. با این کار، آن ها می خواهند که سایت هدف خودشان را به نوعی مرتبط با این سایت های بد نام نشان دهند.

حالا که ابزارهای لینک مانند SEMrush ،LinkResearchTools ،Majestic و دیگر ابزار موجود، از طریق API های خودشان شما را قادر می سازند تا فایل ها و دیگر داده های سمی را disavow کنید، مهاجم ها می توانند تلاش بیشتری را به خرج دهند و مطمئن شوند که لینک های بد در همان زمان محدودی که بر روی سایت شما قرار می گیرند، بتوانند منجر به جریمه سایت شما شوند. حالا بحث فقط بحث مدت زمانی است که یک عامل بد، این داده ها را با صورت مستقیم به ابزار اسپم لینک خودشان هماهنگ (سینک) می کنند تا بیشترین تاثیر منفی را روی سایت شما ایجاد کنند.

  1. نشر اخبار جعلی یا ناشناخته

قرار دادن لینک انتشار خبر به عنوان یک تاکتیک، هنوز برای سئو مثبت کاربرد دارد. چیزی که هنوز در این محیط خطرناک وبسایت ها ندیده ام اما فکر می کنم بالاخره با آن رو به رو شوم، نشر خبر های جعلی می باشد. اگر یک مهاجم، خبری را به صورت ناشناس منتشر کند و از طریق ارزهای رمزی جایگاهی برای نشر خبر تهیه کند، می تواند به راحتی خبر های منفی را نشر دهد و یا داستانی را سر هم کند که پتانسیل آسیب به شما را داشته باشد و به صورت همزمان، از انکر تکست های قوی در لینک هایی که به دامنه هدف باز می گردد، استفاده می کند.

این تاکتیک ها به دو روش می توانند به شما آسیب بزنند: اول، باعث می شود که برای عبارات کلیدی رتبه بندی مطبوعاتی شما آسیب ببیند و دوم این که، انکر تکست های هدف ممکن است باعث شکل گیری جریمه لینک الگوریتمی شوند.

  1. استفاده از دستیار گوگل (Google Assistant) به اهداف بد

این روش ، روش مورد علاقه من است. ابزاری که تا الان کاربرد های مفیدی داشته، می تواند برای کار های وحشتناک مورد استفاده قرار گیرد! در این مثال، شما می توانید به راحتی اکثر لینک های رقیب را از طریق ابزار جستجوی لینک مورد علاقه خودتان شناسایی کنید؛ سپس می توان از طریق سرویس WHOIS این لینک ها را تجزیه تحلیل کنید که در مقاله قبلی، این روند را توضیح دادیم.

خب حالا ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد: Google Assistant و به خصوص ویژگی Duplex که قرار است ماه بعدی برای بعضی از تلفن های هوشمند Pixel منتشر شود، می تواند رفتار یک انسان را تقلید کند، و به صورت مکرر درخواست حذف لینک را به وب مستر ارسال کند. زمانی که این کار شروع شود، قطعا خیلی موفق و مخرب خواهد بود! (گوگل می گوید که Duplex خودش را به عنوان یک عامل غیر انسانی معرفی می کند، اما باید ببینیم کسی می تواند در آینده از این ویژگی سو استفاده کند یا خیر!).

محتوا

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

  1. محتوای تکراری از طریق پروکسی ها 

این یک تاکتیک قدیمی سئو منفی در محتوا است که می ترسم دوباره در آینده شیوع پیدا کند. روش اجرای تاکتیک به این صورت است که یک سایت درگاهی پروکسی یک وبسایت را به صورت دقیق کراول می کند، یک کپی از محتوای آن را تولید می کند و آن را منتشر می کند تا ایندکس شود. علتی که من می ترسم دوباره این روش در آینده مورد استفاده قرار بگیرد، این است که به نظر می رسد گوگل به صورت کلی تلاش دارد تا تمرکز خودش را بیشتر بر روی کلیت سایت قرار دهد نه بر روی URL ها.

URL ها به ما کمک می کنند تا یک وبسایت جعلی را نسبت به یک وبسایت واقعی تشخیص دهیم، به ما کمک می کنند تا تکنولوژی های زیر لایه ای مورد استفاده در یک وبسایت، ساختار سایت و بسیاری دیگر از موضوعات را درک کنیم. اگر گوگل مطابق با گفته های خودشان، کم کم URL ها را رها کنند و کلیت یک سایت را در نظر بگیرند، استفاده از تاکتیک محتوای تکراری که مهاجم آن را ایجاد کرده است، می تواند برای دزدیدن ترافیک یک سایت، به شدت موثر واقع شود.

  1. سوء استفاده با AMP ها

می توان از AMP به روش های مختلف سو استفاده کرد تا بین کاربران و وبمسترها ابهام ایجاد کرد اما از نظر سئو منفی، روش ساده برای این کار، ایجاد کردن یک سایت AMP با محتوای بد و استفاده از تگ rel=canonical برای ایجاد ارتباط بین محتوای بد و سایت هدف می باشد.

در این مورد، محتوای بد می تواند محتوایی باشد که 80% تطابق متنی با محتوای سایت اصلی دارد، به جز این که به صورت مکرر از کلمات کلیدی در آن متن استفاده شده است و عبارات بزرگسالان (عبارات مستهجن) در آن به کار برده شده تا باعث تحریک پروتکل های Safe Search بشود.

  1. canonical تزریق شده

همانطور که مهاجم می تواند از طریق هک کردن و یا مشکلات پیکربندی فنی، به یک سایت محتوا تزریق کند، او می تواند یک PWA (وب اپلیکیشن پیشرونده) را اجرا کرده و از طریق هک، آن PWA را به دامنه هدف مرتبط سازد.

در صورتی که این PWA به خوبی در وبسایت اصلی پنهان شود، می تواند به عنوان یک PWA اختصاصی عادی به نظر برسد، اما می تواند اطلاعات مشتریان را سرقت کند و یا باعث مشکلات در شهرت سایت اصلی بشود. مشابه با مشکلات محتوای تزریق شده با PWA، یک عامل بد می تواند تنظیمات AMP و تگ های hreflang را تغییر دهند تا مشکلات ایندکس پذیری را در سایت ایجاد کنند.

  1. شکایت های GDPR به عنوان سرویس

این موضوع در اروپا می تواند یک مشکل جدی باشد. در این حمله، مهاجم به دنبال صفحه های رتبه بندی شده می گردد که نام یک فرد در آن ها دیده می شود، سپس به صورت ساختگی شکایت های گسترده ای را برای GDPR ارائه می کند تا بتواند آن صفحات را حذف کند.

این روش، مانند حمله هایی است که سال ها در ایالات متحده نیز وجود داشت و مهاجم از قوانین (Digital Millennium Copyright Act (DMCA یا قوانین کپی رایت هزاره دیجیتال استفاده می کرد و این روش حمله، تا همین چند وقت پیش بسیار موثر و قوی بود.

سیگنال های کاربر

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

  1. گراف دانش، ریچ اسنیپت ها، ارزیابی کاربران

یک پیش بینی آینده سئو منفی که از طریق سیگنال های کاربر می توان مطرح کرد، گراف دانش، ریچ اسنیپت ها و ارزیابی کاربران و دیگر لیست بندی های متعلق به گوگل است. همین الان هم در بسیاری از حمله ها، ویژگی های اختصاصی گوگل با ارزیابی های منفی و اطلاعات غلط تحت تاثیر شدید قرار می گیرند که باعث می شود وبمستر زمان زیادی را تلف کند. اما، من فکر می کنم در آینده این کار با شیوع و گسترش بیشتری انجام می شود؛ مثلا با اجاره حساب های ارزیابی ارشد گوگل برای انجام کار های مختلف از جمله:

  • اعلام توقف فعالیت لیست بندی های کسب و کار های مختلف (به صورت مکرر)
  • به روز رسانی آدرس ها به آدرس های اسپم مشخص
  • به روز رسانی لیست بندی های وبسایت ها برای اشاره به یک رقیب
  • به روز رسانی لینک های موجود به صفحه های معتبر اما اشتباه

گوگل در تصمیم گیری برای تغییرات مد نظر به این فرایند های ارشد توجه می کند و مانند جامعه ویراستاری ویکیپدیا، زمانی که عامل های بد فعالیت خودشان را گسترش دهند، دیگر اعتماد به این فرایند ها دشوار می شود.

  1. سایت های ارزیابی کمکی (serchen ،G2 crowd و غیره)

این مسیر حمله به دو روش مورد استفاده قرار میگیرد. نخست، در صورتی که ارزیابی های بد متعددی برای سایت شما وجود داشته باشد قطعا شما آسیب می بینید زیرا میزان ترافیکی که در اصل از همین سایت ها ایجاد می شد، کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، احتمالا در آینده میبینیم که منفی ترین لیست بندی ها، با لینک اسپم های مهاجم رتبه بندی می شوند.

نه فقط به این خاطر که افراد مایل هستند که در رابطه با کیفیت یک سرویس یا محصول مبتنی بر ارزیابی های یک سایت کمکی پیش داوری کنند، بلکه رتبه بندی های صفحه اول جستجو نیز تحت تاثیر ارزیابی های بد قرار می گیرند و در نتیجه دامنه هدف کمتر دیده می شود و کلیک کمتری را دریافت می کند.

ادامه…

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

ابزارهای تست سئو منفی را در این قسمت بررسی می کنیم. چگونه می توانید مشخص کنید که آیا شما هم از سئو منفی ضربه خورده اید یا خیر؟

شما باید بدانید که آیا توسط سئو منفی ضربه خورده اید یا نه تا بتوانید نسبت به آن مقابله کنید.

نویسنده ما، Joe Sinkwitz ابزار و گام هایی را معرفی می کند که شما با استفاده از آن ها، می توانید مشخص کنید که آیا هدف سئو منفی بوده اید یا خیر.

آیا تا به حال شده که رتبه شما کاهش پیدا کند و شما شک کنید که این کاهش رتبه به خاطر فعالیت های یکی از رقبای شما بوده است؟

برای مقاله دوم، ما می خواهیم بر روی این موضوع تمرکز کنیم که شما چگونه می توانید مشخص کنید که تحت تاثیر فعالیت های سئو منفی قرار داشته اید یا خیر.

همانطور که شما این گام ها را مرور می کنید و سعی می کنید بفهمید چه اتفاقی برای وبسایت شما افتاده است، شما باید صادقانه از خودتان بپرسید که آیا کاهشی که در رتبه بندی شما ایجاد شده است نتیجه فعالیت های خودتان است و یا به دلیل این است که کسی تلاش داشته علیه شما فعالیت کند.

این موضوع تفاوت های زیادی را ایجاد می کند! شاید اول شما تمایل داشته باشید که فرض کنید کسی تلاش دارد به شما آسیب بزند، در حالی که شاید یک اتفاق ساده و تصادفی افتاده باشد. مثلا ممکن است شما با طراحی سایت خودتان مانع ایندکس شدن مطالب خودتان شوید، ممکن است مسیر های ضروری لینک های خودتان را در robots.txt از دسترس خزنده ها خارج کرده باشید و یا از پلاگین های خراب وردپرس استفاده کرده باشید.

در مقاله اول، من اکثریت سیگنال های جستجو را به سه دسته تقسیم کردم : لینک ها، محتوا و سیگنال های کاربر. برای تحلیل دقیق این دسته بندی ها، ما باید بتوانیم از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم.

شما به چه چیزی نیاز دارید؟

  • یک مرورگر با دسترسی به گوگل و بینگ برای یافتن محتوا
  • دسترسی به وبلاگ خام خودتان برای مرور محتوا و سیگنال های کاربری
  • ابزار Google Analytics برای مرور کردن محتوا و سیگنال های کاربری
  • ابزار Google Search Console برای مرور کردن محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربری
  • ابزار Bing Webmaster برای مرور کردن محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربری
  • یک ابزار تحلیل لینک برای مشخص کردن داده های لینک های داخلی و لینک های ورودی
  • یک ابزار فنی و ابزار کراول برای بررسی محتوا و سیگنال های کاربری
  • یک ابزار بررسی دزدی ادبی برای مرور محتوا

خب حالا می خواهیم گام ها و حالت های مختلف را بررسی کنیم تا مشخص کنیم که آیا ما تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته ایم یا کاهش رتبه بندی ما فقط در اثر یک اشتباه بوده است.

گوگل و بینگ چه واکنشی نسبت به سایت ما دارند؟

یکی از ساده ترین و سریع ترین گام های اولیه، بررسی واکنش گوگل و بینگ نسب به سایت خودمان می باشد.

من ترجیح می دهم در تمام ارزیابی هایم از هر دو موتور جستجو استفاده کنم زیرا آن ها واکنش های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و همین موضوع به ما کمک می کند تا به سرعت بتوانیم مشکل را تشخیص دهیم. خب ما در این روند به دنبال چه چیزی هستیم؟

  • در قسمت نوار جستجو، Site:domain.tld را وارد کنید و به جای “domain.tld” از نام سایت خود استفاده کنید. هر دو موتور جستجو، لیستی از صفحات دامنه شما را بر اساس ترتیب اهمیت، ارائه می کنند.

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

  • آیا صفحه هایی هستند که انتظار داشتید بر اساس ارزش شان، آن ها را در این لیست مشاهده کنید اما حالا در لیست قرار ندارند؟ کد سورس صفحه و robots.txt این صفحه ها را ببینید تا مشخص کنید که آیا این صفحه ها تصادفی از دسترس موتور جستجو خارج شده اند و یا خیر.
  • آیا رتبه این صفحه ها کاهش پیدا کرده است؟ در صورتی که صفحه ایندکس شده شما، به صورت ناگهانی در رتبه های بالا مشاهده نشود، قطعا مشکلی پیش آمده است. یک مرتبه در همین ارزیابی ها، ما متوجه شدیم که پیکربندی URL ما باعث شده بود که canonical صفحه ایندکس ما، بر روی یک صفحه به روز رسانی شود که توسط یک ریدایرکت 301، در یک حلقه بازگشتی قرار گرفته بود. گوگل این صفحه ها را در نتایج جستجو کاهش رتبه داده بود اما بینگ این کار را نکرده بود. ما بعد از بررسی همین ارزیابی ساده و رفع ایراد صفحه معیوب، مشکل سایت را رفع کردیم.
  • آیا در نتایج جستجو، صفحاتی وجود دارند که آنها را نمی شناسید؟ آیا این صفحه ها، مثل یک صفحه ساده با تنظیمات اشتباه در سیستم مدیریت محتوا (CMS) هستند و یا طرح آن ها کاملا متفاوت است و شبیه صفحه های اسپم می باشند؟ در مورد اول احتمالا  اشتباهی رخ داده است اما در حالت دوم، به احتمال زیاد شما تحت حمله قرار گرفته اید.
  • چند عبارت جستجو شده خاص برند خودتان را بررسی کنید. نام دامنه، صفحات آن و دیگر عبارات محبوب یا معمولی که مرتبط با برند خودتان هستند را بررسی کنید. آیا به صورت ناگهانی دیگر مثل قبل برای این عبارات رتبه بندی نمی شوید؟ اگر که رتبه بندی شما کاهش یافته، آیا در جستجوهای بررسی شده به نتیجه غیر عادی هم برخوردید؟

وبلاگ های خام

دسترسی داشتن به وبلاگ های خام خودتان اهمیت بسیار بالایی دارد، اما متاسفانه به خاطر استفاده گسترده از مقررات حفاظت اطلاعات عمومی (GDPR)، این کار دشوار تر شده است.

شما حتما باید به پروتکل های اینترنتی (IP) ثبت شده در صفحات بازدید شده از سایت خودتان دسترسی داشته باشید، از جمله صفحاتی که ممکن است شما کد پیگیری Google Analytics را بر روی آن ها نداشته باشید. با تجزیه گزارش های سایت، شما می توانید:

  • IP ها را پیدا کنید : این موضوع مشخص می کند که آیا گروه مشابهی از IP ها، سایت شما را برای یافتن ضعف پیکربندی، کاوش می کرده اند یا خیر.
  • شناسایی عاملان سرقت محتوا : از این قسمت شما می توانید مشخص کنید که آیا کسی قصد دارد محتوای شما را سرقت یا تخریب کند یا خیر.
  • شناسایی مشکلات سرور سایت : اگر مشکلات متعددی در پاسخ سرور سایت شما وجود دارد که انتظار آن ها را ندارید، حالا می توانید مشکلات را شناسایی کنید.

اگر شما به گزارش های وب سایت خودتان دسترسی داشته باشید و بتوانید آن ها را تجزیه کنید، قطعا بسیاری از مشکل سایت خودتان را می توانید حل کنید. این کار ممکن است زمان بر باشد اما قطعا ارزشش را دارد.

ابزار گوگل آنالیتیک (Google Analytic)

این ابزار بسیار گسترده می باشد و می توان حوزه های مختلفی را در میان تمام ابزارهای تحلیلی بررسی کرد. اما می خواهیم بعضی از مهم ترین موضوعات را بررسی کنیم :

  • Bounce rate : میزان بانس ریت سایت شما افزایش یافته یا کاهش داشته است؟ این موضوع چه ارتباطی با گزارش های خام شما دارد؟ آیا گوگل هم در این بانس ریت تاثیر داشته؟ آیا وقتی که شما منابع مختلف را بر اساس مرورگر ها و یا مکان جغرافیایی بررسی می کنید، موضوع خاصی مرتبط با این میزان بانس ریت را مشاهده کرده اید؟
  • Session duration (مدت زمان باقی ماندن بازدیدکننده از زمان ورود به سایت تا انتها) : مشابه با بانس ریت، برای اهداف سیگنال کاربر، آیا این sessions ها کوتاه تر شده اند؟ یا تعداد کلی sessions ها افزایش یافته است؟
  • All traffic channels and all traffic referrals : آیا در مقایسه با زمانی که رتبه بندی شما بهتر بوده، منبعی وجود دارد که به صورت خاص ترافیک بیشتر یا کمتری را ارسال کند؟ آیا منابع ترافیک غیر عادی وجود دارد به نظر جعلی برسند؟ هر دوی این موارد، موضوعاتی هستند که اگر نسبت به سئو منفی شک دارید، باید آن را بررسی کنید.
  • Search console and landing pages : مشابه با Search Analytics در سرچ کنسول گوگل، آیا این حالت های غیر عادی در صفحه هایی ایجاد شده اند که ترافیکی دریافت نمی کنند و یا صفحه هایی هستند که تغییرات زیادی در بانس ریت و مدت زمان session آنها ایجاد شده است؟
  • Site speed : اگر تمام موارد دو سایت شبیه هم باشند، آن سایتی بهتر است که سریع تر باشد. آیا زمان بارگذاری سایت شما بیشتر شده است؟ آیا به صورت خاص این زمان بارگذاری بر روی کروم افزایش یافته است؟ برای صفحه های خاصی این افزایش ایجاد شده است؟ آیا این صفحات قبلا تشخیص داده نشده اند؟

ابزار سرچ کنسول گوگل

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

شما باید در سرچ کنسول گوگل به دنبال چه چیزی باشید تا بفهمید آیا قربانی سئو منفی بوده اید یا نه.

  • Messages : اگر تغییرات گسترده ای وجود داشته باشد که گوگل بخواهد به شما در رابطه با آنها اطلاع دهد، مانند manual action به دلیل لینک های ورودی یا خروجی، مشکل خزنده ها یا مشکلات دسترسی به سایت شما، قطعا قسمت messages در سرچ کنسول گوگل بهترین جایی است که این پیام ها را مشاهده کنید. در صورتی که گوگل فکر کند که شما هک شده اید، قطعا شما را در جریان قرار می دهد.
  • Search analytics : اگر شما به مرور زمان عبارات جستجو شده برای صفحات خودتان را بررسی کنید، گاهی می توانید مشکلات را شناسایی کنید. به عنوان مثال، در صورتی که حجم جستجوهای مرتبط با عبارات مهم برند شما افزایش زیادی داشته، آیا نرخ کلیک صفحات شما هم افزایش داشته است؟ اگر این گونه نباشد، احتمالا یک نفر سعی دارد تا بر روی سیگنال های کاربری شما تاثیری ایجاد کند. آیا این عبارات جستجو که برای شما مهم هستند، به صفحه هایی ارجاع داده می شوند که اهمیت کمتری دارند؟ این موضوع ممکن است مرتبط با یک مشکل در محتوای شما یا معماری محتوا باشد.
  • Links to your site : یکی از مهمترین موضوعاتی که باید حواستان به آن باشد، جریان ورودی گسترده ای از لینک های بی کیفیت و اسپم می باشد. اما آیا این لینک ها بد هستند؟ اگر من خیلی دقیق بخواهم بد ترین لینک ها را بررسی کنم و مثلا متوجه شوم که این لینک ها باعث محدودیت دسترسی AhrefsBot می شوند، این موضوع به من نشان می دهد که این لینک ها احتمالا لینک های اسپم می باشند و باید رفع شوند.
  • Internal links : چه صفحاتی هستند که شما بسیاری از لینک های آن ها را داخل سایت خودتان دارید و تا الان نمی دانستید که از لینک های آن ها استفاده می کنید؟ این موضوع می تواند باعث یک مشکل مسیریابی در سایت شما شود و یا ممکن است شما به یک صفحه اسپم که در CMS شما تزریق شده است لینک شده باشید.
  • Manual actions : این manual action ها حتما باید به صورت پیام به شما اعلام شده باشد، اما اگر شما یک manual action از طرف گوگل دارید، حتما باید فورا آن را رفع کنید. اصلا مهم نیست که دلیل manual action چیست؛ حتی اگر واقعا به سایت شما حمله شده باشد، شما باید فورا مشکل را رفع کنید.
  • Crawl errors : شما باید با بررسی تنظیمات سایت خودتان، تمام افت رتبه ای که در اثر اهداف شوم دیگران ایجاد شده است را رفع کنید. اگر سرور شما تعداد زیادی کد پاسخ 500 را ایجاد می کند، گوگل این صفحه را کم تر کراول می کند. در صورتی که این مشکل ایجاد شده است، احتمالا کاربر ها مشکلات بیشتری را در رابطه با صفحات وبسایت شما تجربه می کنند و همین موضوع باعث می شود که الگوریتم رنک برین رتبه بندی شما را کاهش دهد. در صورتی که شما این اطلاعات را همراه با داده های خام وبلاگ خودتان بررسی کنید، می توانید متوجه شوید که این ناپایداری های سرور به دلیل حمله بوده است یا خیر.

ادامه…

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

مفاهیم سئو منفی، ابزارهای تست سئو منفی و روش های جلوگیری از سئو منفی را در قسمت های قبل مقالات آموزش سئو مطرح نمودیم. در این قسمت به معرفی ادامه ابزارهای تست سئو منفی می پردازیم که به کمک آنها می توانید متوجه شوید آیا سایت شما توسط سئو منفی ضربه خورده است یا خیر.

بینگ وبمستر تولز (Bing Webmaster Tools)

چگونه می توان مشخص کرد که در رتبه بندی بینگ، چه مشکلی برای سایت ما ایجاد شده است، شما می توانید به ابزار وب مستر بینگ بروید و موضوعات زیر را بررسی کنید:

  • Site activity : مشابه با داده های Search Analytics در گوگل، بینگ وبمستر تولز، نیز شما را قادر می سازد تا خیلی سریع به پارامتر های مرتبط با سایت خودتان دسترسی پیدا کنید؛ مثلا این که سایت شما در نتایج جست و جو نسبت به قبل بیشتر ارائه می شود یا کمتر ؟ یا نرخ کلیک سایت شما تغییر کرده است؟ آیا از نظر خزنده ها، مشکلی برای دسترسی به سایت شما وجود دارد یا صفحات ایندکس می شوند؟ شما می توانید هر پارامتر را به صورت دقیق، بررسی کنید.
  • Inbound links : درست مانند سرچ کنسول گوگل، با استفاده از این ابزار می توانید شرایط این لینک ها را بررسی کنید. آیا شما انتظار دیدن این لینک ها را داشتید؟ آیا ابزارهای تحلیلی دیگر هم میتوانند این لینک ها را ببینند یا خیر؟

ابزار تحلیل لینک

شما می توانید با استفاده از ابزار تحلیل لینک مورد علاقه خودتان، نکات زیر را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا تحت تاثیر سئو منفی بوده اید یا خیر:

  • کلمات کلیدی ارگانیک : آیا شما یک روند افزایش یا کاهش در رتبه بندی سایت خود مشاهده می کنید؟ این موضوع همیشه باید مطابق با داده های search analytics در گوگل باشد اما همیشه اینطور نیست. احتمال هایی وجود دارد که تا این لحظه متوجه شده باشید که مشکلی وجود دارد اما بررسی این داده ها از یک منظر دیگر، می تواند به شما کمک کند تا مشکل را شناسایی کنید.
  • بک لینک ها، دامنه ها و IP های ارجاعی جدید: اگر شما تحت حمله قرار گرفته باشید، به احتمال زیاد می توانید در این قسمت آن را شناسایی کنید؛ در صورتی که یک افزایش قابل توجهی در لینک هایی که شما از آنها را نساخته اید و آن ها را نمی خواهید وجود داشته باشد، احتمالا به شما حمله شده است. هر دوی این گزارش ها را بررسی کنید زیرا اگر 2000 صفحه از یک دامنه، به سایت شما لینک داده باشد، نسبت به زمانی که 2000 دامنه جدید به سایت شما لینک شده باشد شرایط متفاوتی دارد. در بعضی از موارد، ممکن است متوجه شوید که تعداد بسیار زیادی از دامنه ها از یک IP به سایت شما لینک شده است. این یک روش سئو منفی تنبل می باشد، اما یکی از رایج ترین روش های مورد استفاده در سئو منفی است.
  • بک لینک ها و دامنه های از دست رفته: یکی دیگر از روش های سئو منفی، پاک کردن لینک های رقیب می باشد. آیا لینک هایی که پیش از این به سختی آن ها را ایمن کرده بودید، از بین رفته اند؟ احتمالا باید وب مستر های مربوطه را بررسی کنید تا علت آن را شناسایی کنید. آیا صفحه هایی که به سایت شما لینک شده بودند ناگهان از دسترس خارج شده اند و حالا به یک سایت رقیب لینک شده اند؟ احتمالا باید دلیل این مشکلات را شناسایی کنید تا مشخص شود که آیا تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته اید یا خیر.
  • بک لینک های خراب: گاهی اوقات مشکلات ایجاد شده در لینک ها تقصیر خودتان است. اگر اخیرا سایت خودتان را جابجا کرده اید، یا معماری محتوای آن را تغییر داده و یا یک پلاگین را به روز رسانی کرده اید، احتمالا بدون این که متوجه شوید باعث شده اید که یک صفحه از دسترس خارج شود و همین موضوع باعث می شود که ارزش لینک آن صفحه از دست برود. شما می توانید با بازگردانی صفحه های از دست رفته و یا تغییر آدرس صفحه به آدرس صحیح، بخش زیادی از ارزش لینک خودتان را دوباره به دست بیاورید.
  • انکر تکست: در رابطه با این قسمت نمی خواهیم خیلی توضیح دهیم، حتی با وجود این که ممکن است که این انکر تکست ها به خاطر بهینه سازی بیش از حد دچار جریمه شوند. آیا تغییر در لینک ها توزیع انکر تکست شما را تغییر داده و باعث شده عبارات کلیدی شما شرایط نامناسبی پیدا کنند؟ آیا عبارات کلی هنوز به نظر مناسب هستند اما عبارات تکی به نظر بیش از قبل مورد هدف جستجو قرار می گیرند؟ آیا کلی عبارات ورودی دریافت می کنید که خیلی ارتباطی با فعالیت های شما ندارد؟
  • دامنه های لینک شده به سایت شما و لینک های شکسته خروجی: شما باید بررسی کنید که آیا الان به جاهایی لینک می شوید که اصلا مایل نبودید به آن ها لینک شوید و بررسی کنید که آیا سایت هایی که می خواستید به آن ها لینک شوید هنوز URL های معتبری دارند یا خیر. تزریق محتوا در CMS، نظرات ایندکس شده و دیگر محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، مواردی هستند که در این قسمت باید بررسی کنید.

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

ابزار کراول وب و ابزار فنی

مشابه با بخش مرتبط با تحلیل لینک ها، اگر شما یک ابزار سئو فنی یا ابزار بررسی کراول را در ذهن دارید، باید از آن استفاده کنید تا مشخص کنید که آیا تحت تاثیر سئو منفی بوده اید یا خیر.

  • سرعت سایت : سرعت کراول سایت در مقایسه با اطلاعات یافت شده در قسمت گوگل آنالیتیکس و یا تست های سرعت سایت گوگل، چگونه است؟ آیا یک منبع بزرگ کاهش سرعت در سایت شما وجود دارد؟
  • وضعیت ایندکس شدن سایت شما بر اساس سطوح مختلف : اگر به صورت ناگهانی درصد زیادی از صفحات را کپی کنید، صفحات مهم سایت شما آسیب می بینند. احتمالا در تنظیمات CMS شما و یا معماری وبسایت شما مشکلی ایجاد شده است.
  • ریدایرکت ها : اصطلاحا، آیا مشکوک هستید که ریدایرکت هایی در سایت شما باز می شود که ارزش لینک شما را کاهش می دهد؟
  • نقشه کراول سایت : شما با استفاده از این روش می توانید مشخص کنید که آیا صفحه هایی هستند که شما نمی خواهید ولی کراول می شوند؟ همچنین می توانید مشخص کنید که توزیع لینک های داخلی چه تاثیری بر روی آن ها دارند. آیا این صفحه ها وجود دارند اما هیچ لینک داخلی برای آنها وجود ندارد (صفحات orphan) و یا داخل مسیر یابی سایت قرار گرفته اند؟
  • عوامل فنی سئو داخلی : این مهم ترین قسمت می باشد، زیرا می توان بر اساس آن مشخص کرد که آیا مشکلات ایجاد شده یک حمله سئو منفی است یا یک اشتباه داخلی. ابزار کراول می توانند به شما کمک کنند تا خیلی سریع مشخص کنید که کدام صفحه ها به دلیل تنظیمات داخلی پیگیری یا ایندکس نمی شوند و یا مثلا به دلیل اشتباهات canonical سایت، به مشکل میخورند؟

ابزار سرقت ادبی

محتوای شما چقدر منحصر به فرد است؟ ابزار ارزیابی سرقت ادبی (Plagiarism tool) مختلفی وجود دارد اما Copyscape کامل ترین و محبوب ترین ابزار در زمینه بررسی کپی بودن مقاله می باشد.

  • کل محتوای سایت خودتان را بررسی کنید: ساده ترین روش برای این کار، استفاده از یک سرویس سرقت ادبی به منظور بررسی کل سایت و تلاش برای یافتن تطابق رشته های اصلی (یعنی تطابق نمونه محتوای سایت با سرقت ادبی) در دیگر وبسایت هایی می باشد که در ایندکس گوگل یا بینگ یافت شده اند. در صورتی که شما هدف درخواست های قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) قرار گرفته باشید و یا سارقین محتوا تلاش داشته باشند که محتوای شما را کپی کرده و با قرار دادن محتوا بر روی سایت های قوی تر رتبه بندی خودشان را افزایش دهند، احتمالا این ابزار سرقت ادبی می تواند به شما کمک کند.
  • محتوای تکراری داخل سایت: در حالی که اکثر ما فکر می کنیم که یک رقیب احتمالا تلاش می کند تا محتوای ما را دزدیده و از آن ها در جای دیگری استفاده کند، موضوع مهم تر محتوای تکراری داخلی می باشد که در یک وبلاگ، در دسته بندی ها و یا در تنظیمات تگ ها و استفاده اشتباه از URL ها ایجاد می شود.

جمع بندی

ابزار مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید مشخص کنید آیا تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته اید یا خیر. این ابزار به شما کمک می کند که مشکلات را به صورت دقیق و سریع، شناسایی کنید. اگر بتوانید مشخص کنید که تحت حمله های سئو منفی قرار گرفته اید یا خیر و متوجه شوید که چگونه به شما حمله شده است، می توانید واکنش مناسبی ارائه دهید و مشکلات ایجاد شده را رفع کنید و دوباره به صورت پیشرفت قدم بگذارید.

یک نظر در مورد مقاله “ سئوی منفی چیست و تکنیک های مقابله با آن
  1. محمد

    ممنون مطلب مفیدی بود . لطفا برای تفاوت سئوی کلاه سیاه و همین سئوی منفی که توضیح دادین یک محتوای دیگه هم منتشر کنین


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود