آموزش سئو به همراه نکات و نمونه های ناوبری breadcrumb

breadcrumb چیست,بردکرامب,بردکرامب چیست

آموزش سئو سایت با اشاره به 9 نکته مهم در رابطه با ناوبری بردکرامب (Breadcrumb) و نمونه هایی که با استفاده از آن، می توانید مسیریابی در سایت خودتان را بسیار ساده تر کنید، را در این مقاله آموزش سئو مبتدی برای شما دوستان عزیز نیوسئو شرح می دهیم.

آیا تاکنون داستان بردکرامب را شنیده اید؟ 

در داستان هانسل و گرتل، دو بچه خرده نان هایی را در جنگل رها کردند تا بتوانند مسیر برگشت خودشان را به خانه پیدا کنند.

این روزها، احتمالا شما خیلی در جنگل گم نمی شوید که بخواهید از خرده نان برای پیدا کردن مسیر خودتان استفاده کنید، اما مطمئنم که بارها پیش آمده که در سایت هایی که طراحی ضعیفی دارند در کمال ناامیدی گم شده باشید.

در طراحی وب سایت، مسیریابی با استفاده از بردکرامب ها (نشانگر صفحه)، روشی است که شما به کاربر خودتان مکان آنها و نحوه رسیدن به آن صفحه را نشان می دهید (درست مشابه با خرده نان های مورد استفاده هانسل). این نشانگر صفحات به کاربر کمک می کند تا اگر از طریق جستجو یا لینک های عمقی به سایت شما رسیده اند، بتوانند به صفحات با سطح بالاتر به راحتی دست پیدا کنند.

ناوبری بردکرامب چیست؟

مسیریابی بردکرامب (breadcrumb navigation)، روشی است که می تواند مکان یک کاربر در وبسایت را نشان دهد. این ویژگی، یک نوار مسیریابی ثانویه می باشد که معمولا به صورت یک متن افقی حاوی لینک ها نشان داده می شود و معمولا کلمه های آن با استفاده از نماد ” بزرگتر از” یا (<) نشان داده می شود. این مسیریابی برد کرامب باعث بهبود قابلیت رویت صفحات فرود شما می شود و اگر کاربر سایت شما را با استفاده از جستجو یا لینک های عمقی پیدا کرده باشد، با استفاده از این مسیر یابی می تواند سریع تر به صفحه هایی که سطح بالاتری دارند، دسترسی پیدا کند.

Jakob Nielsen، موسس گروه Nielsen Norman، از سال 1995 پیشنهاد کرده که از این روش ناوبری breadcrumb استفاده کنیم و معتقد است که این روش مسیر یابی، فایده زیادی دارد : “تمام کاری که این مسیر یابی های برد کرامب انجام می دهد، این است که به کاربران کمک می کند راحت تر در سایت جابجا شوند و کاری می کند که ساختار کلی و محتوای سایت، حالت معنی داری پیدا کند. به نظرم برای چیزی که فقط در طراحی سایت یک خط جای می گیرد، این تاثیر، کافی باشد!”

در صورتی که وب سایت کسب و کار شما چند صفحه دارد، می توانید از مسیر یابی برد کرامب استفاده کنید تا مسیریابی در سایت خودتان را ساده تر کنید. اما، مانند بسیاری از المان های طراحی، روش های درست و غلط برای انجام این کار وجود دارد.

در ادامه، ما 9 نکته و نمونه را ارائه می کنیم تا شما با استفاده از آن ها، مطمئن شوید که موثر ترین مسیر یابی برد کرامب را برای کاربران خودتان ایجاد می کنید.

نکات آموزش سئو وب سایت با مسیریابی بردکرامب

  1. استفاده از مسیریابی بردکرامب متناسب با ساختار سایت

تنها در صورتی از مسیریابی های بردکرامب استفاده کنید که برای ساختار سایت شما مناسب باشد. ناوبری Breadcrumb دارای یک ساختار خطی می باشد، بنابراین تنها در صورتی باید از این ویژگی استفاده کنید که با سلسله مراتب سایت شما مطابقت داشته باشد. اگر شما صفحات سطح پایینی دارید که از صفحات فرود مختلف در دسترس هستند، استفاده از مسیریابی بردکرامب باعث می شود کاربرانی که به صفحه ای خاص، از نقاط شروع مختلف دسترسی پیدا می کنند، دچار ابهام شوند. به علاوه، اگر سایت شما نسبتا ساده است و تنها چند صفحه دارد، احتمالا نیازی به استفاده از مسیریابی Breadcrumb وجود ندارد.

  1. عدم استفاده از ناوبری بردکرامب خیلی بزرگ

کاری نکنید که مسیریابی بردکرامب شما خیلی بزرگ شود. مسیریابی Breadcrumb شما، یک ابزار ثانویه برای نوار اصلی ناوبری وب سایت شما است، بنابراین نباید این مسیریابی ثانویه خیلی بزرگ شود و یا بخش زیادی از صفحه شما را اشغال کند. به عنوان مثال، در وب سایت DHL، نوار مسیریابی اصلی بزرگ و قابل تشخیص می باشد و ستون هایی مانند “Express” و “Parcel & eCommerce” و “Logistics” در آن وجود دارد. مسیر یابی بردکرامب نیز یک بخش کوچکتر در قسمت پایین است که به این صورت دیده می شود، “DHL Global | > Logistics | > Freight Transportation” . قطعا نباید کاری کنید که کاربران شما، به اشتباه ناوبری breadcrumb شما را به عنوان نوار مسیریابی اصلی در نظر بگیرند.

breadcrumb چیست,بردکرامب,بردکرامب چیست

  1. درج آدرس کامل در ناوبری breadcrumb 

راه کامل مسیریابی را در ناوبری breadcrumb خودتان قرار دهید. من عبارت “Elon University Non-Degree Students” را در گوگل جستجو کردم و به صفحه فرود زیر آمدم، اما Elon به قدر کافی هوشمند است و مسیر کامل شامل “Home” و “Admissions” را هم برای من نمایش می دهد. اگر شما بخش هایی از این مسیر را از قلم بیندازید، ممکن است باعث ابهام در کاربران شده و در نتیجه مسیریابی بردکرامب شما کمکی به کاربر نمی کند. حتی اگر کاربران شروع مسیر خودشان را از صفحه اصلی سایت شروع نکرده باشند، شما باید یک مسیر ساده و سریع را در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند به صفحه اصلی یا قسمت های اصلی سایت شما بروند.

بردکرامب وردپرس,مسیریابی breadcrumb,مسیریابی برد کرامب

  1. ناوبری breadcrumb از بالاترین سطح به پایین ترین سطح

همواره سعی کنید در طراحی ناوبری breadcrumb سایت خود از بالاترین سطح به پایین ترین سطح بروید. ناوبری breadcrumb شما در صفحات فارسی زبان، باید از سمت راست به سمت چپ باشد و نزدیکترین لینک به سمت راست باید لینک صفحه اصلی شما باشد و نزدیک ترین لینک به سمت چپ نیز باید صفحه فعلی کاربر باشد. یک مطالعه توسط گروه Nielsen Norman، نشان داد که 80% از کاربران، بیشتر زمان خودشان را به سمت چپ صفحه نگاه می کنند و 20% باقی مانده سمت راست را نگاه می کنند در نتیجه بهترین نوع طراحی، طراحی از سمت چپ به سمت راست می باشد. علاوه بر این، در سایت های انگلیسی زبان، لینکی که به سمت چپ نزدیک است، شروع زنجیره لینک ها  و یا همان صفحه اصلی است به همین دلیل شما باید صفحه هایی که سطح بالاتری دارند را در سمت چپ این زنجیره قرار دهید.

  1. انتخاب نام یکسان با صفحه در ناوبری breadcrumb 

نام های بردکرامب شما باید مطابق با نام صفحات شما باشد. برای اجتناب از ابهام، نام breadcrumb و نام صفحات شما باید مشابه باشد، به خصوص اگر هدف شما این است که کلمات کلیدی خاصی را در این نام ها هدف بگیرید. همچنین شما باید به صورت شفاف، نام های برد کرامب را به صفحات خودتان لینک کنید. اگر که نام بردکرامب لینکی ندارد، به صورت شفاف آن را مشخص کنید. سایت Nestle به صورت موثر نام های breadcrumb خودش را مطابق با نام صفحات مشخص می کند. به عنوان مثال، کلمه “Areas of impact & commitment” دقیقا مطابق با نام صفحه ای می باشد که در بردکرامب نوشته شده است.

Nestle همچنین از نظر ایجاد تمایز بین لینک ها و نام هایی که لینکی در آنها وجود ندارد، عملکرد خوبی داشته و تمایز رنگی خوبی بین آن ها ایجاد کرده است؛ کلمه هایی که لینک در آن ها وجود دارد به صورت آبی نشان داده شده اند در حالی که کلمه هایی که لینکی در آن ها وجود ندارد رنگ خاکستری دارند.

ناوبری breadcrumb,ناوبری وب سایت,نشانگر صفحه

  1. عمل خلاقانه با طراحی مناسب breadcrumb 

با طراحی مناسب، خلاقانه عمل کنید. مسیریابی متداول breadcrumb ها به این صورت می باشد: Home > About Us > Careers. اما شما همیشه مجبور نیستید که از همین قالب های متداول استفاده کنید زیرا گاهی ممکن است یک طراحی بهتر، برای مخاطبین سایت شما فایده بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال، Target از مسیر یابی برد کرامب در صفحات محصولات خودشان استفاده می کنند (چون واقعا مسیریابی در فروشگاه های مجازی خیلی سخت است)، اما این سایت از نماد های  “/” و متن های ساده سیاه و خاکستری استفاده می کند. در این مورد، همین تغییر کوچک در طراحی باعث می شود که از نظر زیبایی، سایت ظاهر بهتری داشته باشد.

breadcrumb چیست,بردکرامب,بردکرامب چیست

  1. مسیریابی شفاف و واضح breadcrumb 

سعی کنید این مسیریابی ها شفاف و مرتب باشد. مسیریابی های بردکرامب شما باید به کاربر کمک کند و در حالت ایده آل، زمانی باید ظاهر شود که کاربر به دنبال آن باشد. به همین دلیل، قطعا نباید متن های غیر ضروری در مسیریابی breadcrumb شما بی نظمی ایجاد کند.

مثلا، Eionet می توانست مسیریابی breadcrumb خودش را بدون نوشتن عبارت “You are here” ایجاد کند. در حالی که این نوارهای مسیریابی قرار است به کاربر کمک کند، این متن باعث بی نظم شدن صفحه می شود. با استفاده از طراحی صحیح، مسیریابی برد کرامب باید به اندازه کافی مشهود باشد تا کاربر نیاز نداشته باشد برای پیدا کردن خود بردکرامب ها خیلی در صفحه جستجو کند!

breadcrumb چیست,بردکرامب,بردکرامب چیست

  1. انتخاب نوع ناوبری breadcrumb متناسب با سایت

حتما در نظر داشته باشید که کدام ناوبری breadcrumb، بهترین تناسب را با سایت شما دارد. انواع مختلفی از بردکرامب ها وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید؛ برد کرامب های مبتنی بر مکان، مبتنی بر ویژگی، مبتنی بر تاریخچه جستجو. بردکرامب های مبتنی بر مکان به کاربر مکان فعلی اش در سلسله مرتبه سایت را نشان می دهد. بردکرامب های مبتنی بر ویژگی نیز به کاربر نشان می دهد که صفحه آن ها در کدام دسته بندی قرار می گیرد. بردکرامب های مبتنی بر تاریخچه جستجو نیز به کاربر نشان می دهد که آن ها با استفاده از چه مسیر خاصی می توانند به صفحه فعلی برسند.

Bed Bath & Beyond از مسیریابی برد کرامب مبتنی بر ویژگی استفاده می کند تا به کاربر نشان دهد که صفحه محصول فعلی در کدام دسته بندی قرار می گیرد، بنابراین کاربر می تواند دوباره بر روی قسمت “Kitchen” یا “Small Appliances” کلیک کند تا دوباره آیتم های مشابه را دنبال کند. این نوع از مسیریابی بردکرامب موثر ترین روش برای مشتریان Bed Bath & Beyond می باشد. زمانی که شما می خواهید مسیریابی های بردکرامب را ایجاد کنید، باید موثرترین و مفیدترین حالت را برای بازدیدکننده های سایت خودتان ایجاد کنید.

  1. شناخت مخاطبان

مخاطب خودتان را بشناسید. بهترین روش در مسیریابی های بردکرامب، به صورتی است که طراحان وب سایت ویژگی های مسیریابی را در بالای صفحه قرار دهند؛ اما Apple، یکی از ارزشمندترین شرکت ها در همه زمان ها، با قرار دادن breadcrumb navigation خودش در پایین صفحه، این قاعده را به هم زده است. در نهایت، همه چیز به این موضوع باز می گردد که شما چقدر نسبت به مخاطبین خودتان شناخت دارید. مشتری های Apple معمولا کسانی هستند که آشنایی خوبی با تکنولوژی دارند و احتمالا ترجیح می دهند که در صورت نیاز، به مسیریابی های سایت دسترسی پیدا کنند. نیاز های مشتریان خودتان را در نظر بگیرید و در صورتی که خیلی نسبت به مخاطبین خودتان مطمئن نیستید، از تست A/B استفاده کنید.

در نهایت، می توان گفت که مسیریابی های بردکرامب یک ابزار موثر برای کمک به کاربران به منظور ناوبری وب سایت می باشد اما شما باید از بهترین روش های طراحی استفاده کنید تا مطمئن شوید که این ابزار، به کاربران شما کمک می کند و باعث ابهام آن ها نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود