3 فاکتور اصلی سئو سایت و اهمیت آن ها برای گوگل

جدیدترین فاکتورهای سئو,فاکتور سئو,فاکتور سئو چیست

در صنعت بهینه سازی سایت، شاخصه های زیادی وجود دارند که همه ما به دنبال مهم ترین فاکتور سئو در بین آن ها هستیم تا با تمرکز بر روی آن، پیشرفت خوبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشیم. در این مقاله از نیوسئو سعی کرده ایم که نکات سئو سایت را بر اساس مصاحبه ای که یکی از تحلیلگران ارشد گوگل داشته است، برای شما بازگو کنیم.

یکی از بهترین تحلیلگران گوگل به نام مارتین اسپلیت، به این سوال پاسخ داد که 3 فاکتور سئو که باید بر روی آن تمرکز داشت چه مواردی هستند. حالا که این برنامه تقریبا به انتهای خودش رسیده است، مارتین اسپلیت به یک سوال عجیب و غیر قابل انتظار پاسخ داد که توسط یکی از مهمان ها پرسیده شده بود:

گوگل چطور صفحه های مرتبط را انتخاب می کند؟

اولین سوال در رابطه با ارتباط (موضوعی) بود.

«شما چطور متوجه می شوید که فلان نتایج برای یک کاربر خاص ارتباط موضوعی دارند؟»

پاسخ او به این صورت بود:

«ما بیش از 200 شاخصه مختلف را بررسی می کنیم تا بتوانیم نتیجه گیری کنیم. در نتیجه ما موضوعاتی مانند تیتر، متا دیسکریپشن، محتوای واقعی موجود بر روی صفحه، تصاویر، لینک ها و تقریبا همه چیز دباره آن صفحه سایت را بررسی می کنیم.

پاسخ دادن به این که کدام نتیجه بهترین رتبه بندی را دریافت می کند پاسخ بسیار پیچیده ای است، اما باید بدانید که 3 فاکتور سئو از بقیه موارد، مهم تر هستند که بیشتر مورد توجه ما قرار دارند».

حالا وقتشه!   اینو بخون: 5 مورد از پیچیده ترین مشکلات سئو و راه حل آن هاپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

فاکتور 1 سئو: محتوا

حالا به سوال بسیار مهم خودمان می رسیم که مهمان می پرسد سه عامل برتر سئو کدام هستند.

« اگر شما می توانستید سه فاکتور برتر سئو که اهمیت دارند را معرفی کنید، این موارد کدام فاکتورها بودند؟»

اولین فاکتوری که او معرفی کرد برای ما آشنا است:

«خب، ما به عنوان توسعه دهندگان، در اصل باید بتوانیم یک چارچوب را به شما معرفی کنیم مثلا بگوییم که از فلان چارچوب استفاده کنید تا به موفقیت برسید اما خب در حقیقت این گونه نیست. شما باید یک محتوای بسیار خوب داشته باشید. و این یعنی شما واقعا باید محتوایی ارائه کنید که مطابق با اهداف کاربران باشد. گاهی اوقات این محتوا چیزی است که کاربران می خواهند و یا به آن نیاز دارند. در حالت بهینه، این محتوا باید مطابق با نیاز و خواست کاربران باشد درست مثل یک بستنی خوشمزه. در نتیجه اگر محتوای شما نشان دهنده جایگاه شما، ماهیت شما و نحوه تاثیر و کمک رسانی این محتوا به کاربران باشد، قطعا محتوای بسیار خوبی ارائه کرده اید».

این توصیه بسیار خوبی است. نکات ریز و مهمی را در این پاسخ مشاهده می کنید. « محتوایی که مطابق با هدف کاربر باشد»، به خوبی توصیف می کند که یک محتوا که بالاترین رتبه بندی را دارد، باید مطابق با هدف و نیاز کاربر باشد.

به عنوان مثال، در صورتی که کاربران به دنبال King Size Widget (ویجت های بزرگ) باشند، گوگل معمولا صفحه محصولاتی را در رتبه بندی بالا قرار می دهد که دقیقا مطابق با King Size Widget باشند.

انگار که گوگل می داند که کاربران با دیدن صفحه هایی رضایت پیدا می کنند که دقیقا مطابق با جستجوی آن ها می باشد.

در نتیجه می توان گفت که هدف صفحه محصولات، ارائه کردن اطلاعات صحیح در رابطه با آیتم خاصی است که قرار است به فروش برای کاربران برسد. گاهی، برای یک تجربه کاربری بهتر، می توان به خریدار این امکان را داد تا محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.

برای یک عبارت جستجوی خاص، که جستجو در رابطه با یک محصول خاص نیست بلکه بیشتر در رابطه با یک موضوع است، گوگل معمولا صفحه ها را اندکی متفاوت رتبه بندی می کند. در این شرایط بسیاری از کسب و کارهای آنلاین پیش ما می آیند تا به آن ها در رابطه با مشکلات سئو سایت شان کمک کنیم.

شاید به طور کلی رها کردن کلمات کلیدی و بررسی دقیق جستجو از نظر هدف صفحه، اندکی دشوار باشد ؛ اما تمامی متخصصین سئو پیشنهاد می کنند که حتما این کار را انجام دهید.

جدیدترین فاکتورهای سئو,فاکتور سئو,فاکتور سئو چیست

یک سر نخ وجود دارد که بر اساس آن می توان حرف آخر این متخصص گوگل را رمز گشایی کرد:

«در نتیجه اگر محتوای شما نشان دهنده جایگاه شما، ماهیت شما و نحوه تاثیر و کمک رسانی این محتوا به کاربران باشد، قطعا محتوای بسیار خوبی ارائه کرده اید»

محتوایی مرتبط ارائه کنید

موضوع دیگری که مارتین در رابطه با آن بحث کرد، درک عباراتی است که کاربران در زمان جستجو از آن استفاده می کنند و این که ما هم باید در محتوای خودمان از آن عبارات استفاده کنیم. این خیلی موضوع بدیهی و اولیه است اما گاهی نکات ظریفی وجود دارد که کاربران باید از کلماتی استفاده کنند که ارزش بررسی کردن را داشته باشد.

نظر مارتین این گونه است (با کمی تغییرات):

«خب شما می خواهید مطمئن شوید که محتوای شما مطابق با هدف افرادی باشند که می خواهید آن ها را جذب کنید و باعث شوید که آن ها با محتوای شما تعامل داشته باشند و می خواهید مطمئن باشید که از کلماتی استفاده می کنید که کاربران نیز استفاده می کنند. در صورتی که شما یک عبارت خیلی خاص برای بستنی استفاده کنید… مثلا بستنی 1000 تومانی …. احتمال این که کاربر برای این عبارت جستجو کند کم است چون هنوز اطلاعاتی در رابطه با آن ندارد. احتمالا کاربر برای کلمه راحت تری مانند بستنی جستجو می کند. البته بهتر است که شما نام نشان تجاری خودتان که مثلا همان بستنی 1000 تومانی است را جایی ذکر کنید تا اگر کاربری هم می خواست دقیقا این نشان تجاری را پیدا کند، به سراغ شما بیاید. اما من به دنبال بستنی اطراف خودم هستم و به دنبال بستی خاصی نمی گردم. در صورتی که یک برند خاص و خیلی فانتزی هم باشد اما کاربر به دنبال آن نباشد، شما نمی توانید کاربر را جذب کنید. در نتیجه باید سعی کنید محتوای خودتان را به زبانی ارائه کنید که کاربر به دنبال آن است.»

همین جمله «محتوای خودتان را به زبانی ارائه کنید که کاربر به دنبال آن است»؛ یعنی باید مفهوم ارتباط معنایی در آن به وضوح مشاهده شود.

یکی از اشتباهاتی برخی از وب سایت های تجاری می کنند، این است که آن ها از شعارهایی استفاده می کنند که هیچ کاربری از آن ها برای پیدا کردن محصول یا خدمات مورد نظرش استفاده نمی کند؛ البته ممکن است این سایت ها فروش مناسبی هم داشته باشند؛ ولی اگر مفهوم ارتباط محتوایی که یک فاکتور سئو بسیار مهم است را به درستی رعایت کنند، مطمئن باشید که فروش این وب سایت ها چندین برابر خواهد شد.

فاکتورهای سئو,فاکتورهای سئو و بهینه سازی سایت,فاکتورهای مهم سئو

فاکتور 2 سئو: متا داده ها

دومین فاکتور سئو، در حقیقت جزو فاکتورهای فنی محسوب می شوند.

سوال:

«خب محتوا اولویت شماره یک ما می باشد. می توانید دو مورد دیگر که در این زمینه اهمیت دارند را معرفی کنید»؟

پاسخ:

«قطعا شما عاشق دو مورد بعدی می شوید زیرا این دو مورد فنی هستند. دومین موضوع مهم که شما باید آن ها را رعایت کنید، متا تگ هایی هستند که محتوای شما را توصیف می کنند در نتیجه شما باید متا دیسکریپشن های خوبی داشته باشید زیرا باعث می شود چکیده ای از مطالب شما در نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده شود که باعث جذب مخاطب به سمت سایت شما می شود و در مقایسه با نتایج دیگر، آن ها سایت شما را انتخاب می کنند.

همچنین شما باید تایتل های دقیقی برای صفحات خودتان انتخاب کنید که مناسب صفحه شما باشند. در نتیجه نباید یک تیتر برای تمام صفحات خودتان استفاده کنید. استفاده از این تیتر اشتباه است.

در صورتی که شما تیترهایی دارید که مطابق با محتوای شما تغییر می کند، این بسیار عالی است. یک چارچوب دقیق داشته باشید تا تیترهای خوبی ایجاد کنید. شما باید از اسناد خودتان استفاده کنید اما قطعا تیتر شما باید به صورتی باشد که مطابق با محتوای شما باشد.»

شما باید درک و دانش خوبی داشته باشید تا بتوانید تگ تایتل و متا دیسکریپشن خوبی را ایجاد کنید. اگر شما از یک نمونه استفاده می کنید، ممکن است محتوا و یا تگ های شما مثل کلوچه هایی به نظر برسد که همه با یک قالب درست شده اند. مادامی که محتوا و تایتل و متا دیسکریپشن شما منحصر به فرد باشند، قطعا در این صورت استفاده از روش های خودکار موثر واقع می شوند.

آیا متا دیسکریپشن به تنهایی یک عامل رتبه بندی و فاکتور سئو پراهمیت است؟

از قبل مشخص شده که متا دیسکریپشن ها به خودی خود، یک عامل رتبه بندی نیستند.

عجیب است که یک متخصص گوگل بگویید که متا دیسکریپشن ها بخشی از سه عامل برتر سئو هستند که ما باید در نظر داشته باشیم به خصوص این که حتی قبل از اشاره به لینک ها، متا دیسکریپشن ها را مطرح می کند. آیا تغییراتی در گوگل رخ داده است؟

فاکتور 3 سئو: عملکرد

مارتین اسپلیت از گوگل، عملکرد را به عنوان یکی از سه عامل برتر سئو معرفی میکند که ما باید در نظر داشته باشیم. عملکرد همیشه یکی از عوامل مهم سئو بوده است. به عنوان یک عامل رتبه بندی، جان مولر آن را به عنوان یک عامل رتبه بندی معرفی کرده است که برتری خاصی نسبت به دیگر عوامل ندارد. جان مولر در رابطه با سرعت به عنوان یک عامل رتبه بندی به این صورت می گوید که:

«بخش خوب اینجاست که ما عوامل رتبه بندی زیادی را در نظر می گیریم. در نتیجه نیازی نیست که شما در تمام قسمت ها عالی باشید. اما شما ممکن است مثلا به این شرایط بر بخورید و با خودتان بگویید که گوگل می گوید سرعت موضوع مهمی است اما سایت های برتر، خیلی هم سریع نیستند در نتیجه سرعت مهم نیست. اما سرعت قطعا برای ما اهمیت دارد. اما نه به این صورت که مثلا نسبت به تمام موضوعات دیگر برتری داشته باشد.»

این بدین معنی است که اگر تجربه کاربری در یک وبسایت در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشد، گوگل نسبت به عملکرد ضعیف آن چشم پوشی کرده و آن را رتبه بندی می کند. در صورتی که کاربر انتظار داشته باشید که یک وبسایت با عملکرد ضعیف را مشاهده کند که موضوع خاصی را ارائه می دهد، گوگل نیز قطعا آن را نشان می دهد. مارتین اسپلیت صحیح می گوید؛ اما یک دیدگاه دقیق تر نسبت به عملکرد مورد نیاز است. عملکرد یکی از عوامل مهم سئو می باشد اما الزاما یکی از عوامل رتبه بندی برتر در الگوریتم های گوگل نیست.

مهم ترین فاکتور سئو,مهم ترین فاکتور سئو چیست

پاسخ به این صورت است:

«در نهایت، این عملکرد شما است که اهمیت دارد. عملکرد بسیار مهم است؛ ما همیشه در رابطه با آن صحبت می کنیم اما گاهی این حقیقت را فراموش میکنیم که عملکرد برای قابلیت نمایش در محیط های آنلاین نیز اهمیت دارد».

در این لحظه، توسعه دهنده وبسایت وسط حرف مارتین می پرد و سوالی می پرسد:

«بنابراین عملکرد فقط باعث نمی شود که سایت من سرعت بیشتری داشته باشد بلکه باعث می شود که برای کاربران نمایش داده شود؟»

مارتین اسپلیت این طور پاسخ می دهد که:

«درست است. به دلیل این که ما می خواهیم مطمئن شویم که افرادی که بر روی سایت شما، صفحه شما کلیک می کنند خیلی سریع به محتوا دست پیدا می کنند. در نتیجه یکی از موضوعاتی که ما می خواهیم نسبت به آن مطمئن شویم عملکرد سایت شما می باشد… و عملکرد یکی از سیگنال های متعددی است که ما بررسی می کنیم.

اما این موضوع به کاربران شما نیز کمک می کند درست است؟ اگر آنها محتوایی که نیاز دارند را در یک سایت با سرعت و عملکرد بالا مشاهده کنند، قطعا خوشحال تر خواهند شد»!

برنامه Google Myth Busters به یک سوال شوکه کننده پاسخ می دهد

درست همانطور که مارتین داشت موضوعات مختلف را توضیح می داد، مهمان ما (که یک توسعه دهنده وبسایت است نه یک سئوکار)، یک سوال غیر قابل انتظار را پرسید:

«چرا این قدر برای شرکت ها مهم است که در نتایج در سطح بالا رتبه بندی شوند؟»

تا حدی، این سوال به نظر خیلی بدیهی به نظر می رسد. اما این سوال نشان دهنده تفاوت در درک کسانی است که در زمینه سئو کار کرده اند و کسانی که آشنایی زیادی با این زمینه ندارند. این سوال نشان می دهد کسانی که در صنعت وبسایت فعالیت می کنند ممکن است از نظر دانش نسبت به کسی که در زمینه سئو کار می کند، تفاوت بیشتری نسبت به چیزی که انتظار می رود داشته باشند.

پاسخ به این صورت است:

« خیلی خب، شما توسعه دهنده وبسایت هستید درست است؟ شما چیز هایی را در اینترنت درست می کنید…آیا می خواهید افراد از آن استفاده کنند؟»

توسعه دهنده وبسایت اینطور پاسخ می دهد:

«قطعا!»

مارتین می گوید:

خب پس برای این که مطمئن شوید که افراد می توانند از وبسایت شما استفاده کنند آن ها باید نسبت به آن مطلع باشند… شما باید اولین مورد یا جزء اولین نتایجی باشید که کاربر می بیند زیرا من مثلا برای یافتن پاسخ مد نظرم به صفحه 99 در گوگل نمی روم چون احتمالا پاسخ خودم را از صفحه اول پیدا می کنم.

به دلیل این که گوگل و دیگر موتورهای جستجو تلاش دارند تا متوجه شوند که کدام مورد بهترین پاسخ برای جستجوی کاربر است و سپس نتایج برتر را به کاربر نشان می دهند.

نکات مهم

هدف یک صفحه وبسایت

من واقعا از نحوه تاکید مارتین بر روی نیاز برای شناسایی هدف، لذت بردم. در روند مرور سایت خودم، در میان موضوعات مختلف، متوجه شدم که من بیشتر بر روی کلمات کلیدی متمرکز هستم تا هدف جستجو.

یک مشتری از من در رابطه کلمات کلیدی پرسید که باید به صفحه خودشان اضافه می کردند تا بتوانند رتبه بندی خودشان را بهبود بخشند. حس کردم انگار یک مریض از من می پرسد که با چه قرصی می توانند مریضی خودشان را خوب کنند.

کلمات کلیدی مهم هستند اما موضوعات دیگری نیز وجود دارند که می توانند تاثیر زیادی بر روی رتبه بندی وبسایت داشته باشند و هدف یک صفحه وبسایت یکی از مهم ترین نقاط شروع هستند که باید نسبت به آن دقت داشته باشیم.

متا دیسکریپشن ها به عنوان یک فاکتور سئو

مارتین بر روی متا دیسکریپشن ها تاکید خاصی دارد به صورتی که به نظر می رسد یا او نسبت به کاربرد آن ها اغراق کرده است و یا این که فاش کرده که گوگل ذهنیت خودش را تغییر داده است و حالا متا دیسکریپشن ها نسبت به قبل و چیزی که خود گوگل قبلا گفته بود،  بر روی رتبه بندی تاثیر بیشتری دارند.

این برنامه واقعا برنامه خوبی بود. من دوست دارم که راز های بیشتری را از گوگل کشف کنم اما این برنامه واقعا عالی بود.

قطعا به شما پیشنهاد می کنم که این برنامه را دنبال کنید زیرا کمتر از ده دقیقه زمان شما را می گیرد.

یک نظر در مورد مقاله “ 3 فاکتور اصلی سئو سایت و اهمیت آن ها برای گوگل
  1. مجتبی پورموسوی

    غیر از این سه فاکتور اصلی سئو سایت فاکتور مهمتری هم وجود داره؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود