بررسی 3 فاکتور مهم سئو در سایت

فاکتور سئو,فاکتور سئو چیست,فاکتورهای بهینه سازی سایت

در صنعت بهینه سازی سایت، شاخصه های زیادی وجود دارند که همه ما به دنبال اساسی ترین فاکتور سئو در بین آن ها هستیم تا با تمرکز بر روی آن، پیشرفت خوبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشیم. در این مقاله از نیوسئو سعی کرده ایم که نکات سئو سایت را بر اساس مصاحبه ای که یکی از تحلیلگران ارشد گوگل داشته است، برای شما بازگو کنیم.

یکی از بهترین تحلیلگران گوگل به نام مارتین اسپلیت، در پاسخ به یک سوال عجیب و غیر قابل انتظاری که توسط یکی از مهمان ها در برنامه اش پرسیده شده بود، 3 تا از فاکتورهای سئو که باید بر روی آن تمرکز کرد را معرفی کرد. سوالی که برای مهمان برنامه پیش آمده بود، این بود که:

گوگل چطور صفحه های مرتبط را انتخاب می کند؟

درواقع این اولین سوالی بود که در رابطه با ارتباط (موضوعی) بود، اینکه «شما چطور متوجه می شوید که فلان نتایج برای یک کاربر خاص ارتباط موضوعی دارند؟»

و اما پاسخ مارتین برای این پرسش، به این صورت بود:

«ما بیش از 200 شاخصه مختلف را بررسی می کنیم تا بتوانیم نتیجه گیری کنیم. در نتیجه ما موضوعاتی مانند تیتر، متا دیسکریپشن، محتوای واقعی موجود بر روی صفحه، تصاویر، لینک ها و تقریبا همه چیز درباره آن صفحه سایت را بررسی می کنیم.

پاسخ دادن به این که کدام نتیجه بهترین رتبه بندی را دریافت می کند پاسخ بسیار پیچیده ای است، اما باید بدانید که 3 فاکتور سئو از بقیه موارد، مهم تر هستند که بیشتر مورد توجه ما قرار دارند که باید براساس نکات آموزش سئو به آنها عمل کنید».

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: 5 مورد از پیچیده ترین مشکلات سئو و راه حل آن هاپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

فاکتور سئو,فاکتور سئو چیست,فاکتورهای بهینه سازی سایت

معرفی فاکتورهای مهم سئو

حالا به سوال بسیار مهم خودمان می رسیم که مهمان برنامه هم پرسیده بود، اینکه سه تا فاکتورهای مهم سئو کدام هستند؟

« اگر شما می توانستید سه فاکتور برتر سئو که اهمیت دارند را معرفی کنید، این موارد کدام فاکتورها بودند؟»

فاکتور 1: محتوا

اولین و مهم ترین فاکتور سئو که مارتین معرفی کرد برای ما هم آشنا است:

«خب، ما به عنوان توسعه دهنده، در اصل باید بتوانیم یک چارچوب مشخصی را به شما معرفی کنیم؛ مثلا بگوییم که از فلان چارچوب استفاده کنید تا به موفقیت برسید اما خب در حقیقت این گونه نیست. شما باید یک محتوای بسیار خوب داشته باشید و این یعنی شما واقعا باید محتوایی ارائه کنید که مطابق با اهداف کاربران باشد. گاهی اوقات این محتوا چیزی نیست که کاربران می خواهند و یا به آن نیاز دارند. در نتیجه، این مسئله مهم است که محتوای شما مطابق با نیاز و خواست کاربران باشد. پس اگر محتوای شما نشان دهنده جایگاه شما، ماهیت شما و نحوه تاثیر و کمک رسانی این محتوا به کاربران باشد، قطعا محتوای بسیار خوبی ارائه کرده اید».

اگر بیشتر دقت کنید، نکات ریز و مهمی را در این فاکتور سئو می توانید مشاهده کنید: « محتوایی که مطابق با هدف کاربر باشد»، به خوبی توصیف می کند که یک محتوا که بالاترین رتبه بندی را دارد، باید مطابق با هدف و نیاز کاربر باشد.

به عنوان مثال، در صورتی که کاربران به دنبال “ویجت های هوشمند” باشند، گوگل معمولا صفحه محصولاتی را در رتبه بندی بالا قرار می دهد که دقیقا مطابق با این کلیدواژه باشند.

انگار که گوگل می داند که کاربران با دیدن چه صفحه هایی رضایت پیدا می کنند که دقیقا مطابق با جستجوی آن ها باشد.

در نتیجه می توان گفت که هدف صفحه محصولات، ارائه کردن اطلاعات صحیح در رابطه با آیتم خاصی است که قرار است به فروش مخاطبان شما برسد. گاهی، برای یک تجربه کاربری بهتر، می توان به خریدار این امکان را داد تا محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.

برای یک عبارت جستجوی خاص، که جستجو در رابطه با یک محصول خاص نیست بلکه بیشتر در رابطه با یک موضوع است، گوگل معمولا صفحه ها را اندکی متفاوت رتبه بندی می کند. در این شرایط بسیاری از کسب و کارهای آنلاین پیش ما می آیند تا به آن ها در رابطه با مشکلات سئو وب سایت شان کمک کنیم.

شاید به طور کلی رها کردن کلمات کلیدی و بررسی دقیق جستجو از نظر هدف صفحه، اندکی دشوار باشد ؛ اما تمامی متخصصین سئو پیشنهاد می کنند که حتما این کار را انجام دهید.

فاکتورهای سئو,فاکتورهای سئو گوگل,فاکتورهای مهم سئو

محتوایی مرتبط ارائه کنید

موضوع دیگری که مارتین در رابطه با اولین فاکتور سئو بحث کرد، درک عباراتی است که کاربران در زمان جستجو از آن استفاده می کنند و این که ما هم باید در محتوای خودمان از آن عبارات استفاده کنیم. این خیلی موضوع بدیهی و اولیه است اما گاهی نکات ظریفی وجود دارد که کاربران باید از کلماتی استفاده کنند که ارزش بررسی کردن را داشته باشد.

نظر مارتین در این باره، این گونه است (با کمی تغییرات):

«خب شما می خواهید مطمئن شوید که محتوای شما مطابق با هدف افرادی باشد که می خواهید آن ها را جذب کنید و باعث شوید که آن ها با محتوای شما تعامل داشته باشند. از طرف دیگر، می خواهید مطمئن باشید که از کلماتی استفاده می کنید که کاربران نیز استفاده می کنند. در صورتی که شما یک عبارت خیلی خاص برای به عنوان مثال کلیدواژه “بستنی” استفاده کنید… مثلا بستنی 1000 تومانی …. احتمال این که کاربر برای این عبارت جستجو کند کم است چون هنوز اطلاعاتی در رابطه با آن ندارد. احتمالا کاربر برای کلمه راحت تری مانند بستنی جستجو می کند. البته بهتر است که شما نام و نشان تجاری خودتان که مثلا همان بستنی 1000 تومانی است را جایی ذکر کنید تا اگر کاربری هم می خواست دقیقا این نشان تجاری را پیدا کند، به سراغ شما بیاید. اما من به دنبال بستنی اطراف خودم هستم و به دنبال بستی خاصی نمی گردم. در صورتی که یک برند خاص و خیلی فانتزی هم باشد اما کاربر به دنبال آن نباشد، شما نمی توانید کاربر را جذب کنید. در نتیجه باید سعی کنید محتوای خودتان را به زبانی ارائه کنید که کاربر به دنبال آن است

همین جمله از فاکتورهای سئو گوگل «محتوای خودتان را به زبانی ارائه کنید که کاربر به دنبال آن است»؛ یعنی باید مفهوم ارتباط معنایی در آن به وضوح مشاهده شود.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: طول محتوا از فاکتورهای رتبه بندی سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

یکی از اشتباهاتی که برخی از وب سایت های تجاری می کنند، این است که آن ها از شعارهایی استفاده می کنند که هیچ کاربری از آن ها برای پیدا کردن محصول یا خدمات مورد نظرش استفاده نمی کند؛ البته ممکن است این سایت ها فروش مناسبی هم داشته باشند؛ ولی اگر مفهوم ارتباط محتوایی که یک فاکتور سئو بسیار مهم است را به درستی رعایت کنند، مطمئن باشید که فروش این وب سایت ها چندین برابر خواهد شد.

مهم ترین فاکتور سئو

فاکتور 2: متا داده ها

دومین فاکتور سئو، در حقیقت جزو فاکتورهای فنی محسوب می شود.

سوال:

«خب محتوا، از فاکتورهای سئو شماره یک ما بود. آیا می توانید دو مورد دیگر که در این زمینه اهمیت دارند را معرفی کنید»؟

پاسخ:

«قطعا شما عاشق دو مورد بعدی می شوید زیرا این دو مورد فنی هستند. دومین موضوع مهم که شما باید آن ها را رعایت کنید، متا تگ هایی هستند که محتوای شما را توصیف می کنند در نتیجه شما باید متا دیسکریپشن های خوبی آماده کنید؛ زیرا باعث می شود چکیده ای از مطالب شما در نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده شود که باعث جذب مخاطب به سمت سایت شما می شود و در مقایسه با نتایج دیگر، آن ها سایت شما را انتخاب می کنند.

همچنین شما باید تایتل های دقیقی برای صفحات خودتان انتخاب کنید که مناسب صفحه شما باشند. در نتیجه نباید یک تیتر برای تمام صفحات خودتان استفاده کنید. استفاده از این ساختار اشتباه است.

در صورتی که شما تیترهایی دارید که مطابق با محتوای شما تغییر می کند، این بسیار عالی است. یک چارچوب دقیق داشته باشید تا تیترهای خوبی ایجاد کنید. شما باید از اسناد خودتان استفاده کنید اما قطعا تیتر شما باید به صورتی باشد که مطابق با محتوای شما باشد.»

شما باید درک و دانش خوبی از فاکتورهای سئو گوگل داشته باشید تا بتوانید تگ تایتل و متا دیسکریپشن خوبی را ایجاد کنید. اگر شما از یک نمونه استفاده می کنید، ممکن است محتوا و یا تگ های شما مثل کلوچه هایی به نظر برسد که همه با یک قالب درست شده اند. مادامی که محتوا و تایتل و متا دیسکریپشن شما منحصر به فرد باشند، قطعا در این صورت برای مخاطبان شما بسیار موثر واقع می شوند.

اما آیا متا دیسکریپشن به تنهایی یک عامل رتبه بندی و فاکتور سئو پر اهمیت است؟

از قبل مشخص شده که متا دیسکریپشن ها به خودی خود، یک عامل رتبه بندی نیستند و بخشی از سه فاکتور سئو به شمار می آید.

فاکتور 3: عملکرد

مارتین اسپلیت از متخصصان برتر گوگل، فاکتور عملکرد را به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو معرفی می کند که ما باید در نظر داشته باشیم تا به صفحه اول گوگل در نتایج جستجو دست یابیم. عملکرد همیشه یکی از عوامل مهم سئو بوده است اما به گفته جان مولر، این فاکتور سئو برتری خاصی نسبت به دیگر عوامل گفته شده ندارد. جان مولر، در رابطه با سرعت صفحات سایت که به عنوان یک عامل رتبه بندی برای عملکرد محسوب می شود، به این صورت می گوید که:

«بخش خوب اینجاست که ما فاکتورهای سئو زیادی را در نظر می گیریم. در نتیجه نیازی نیست که شما در تمام قسمت ها عالی باشید. اما شما ممکن است مثلا به این شرایط بر بخورید و با خودتان بگویید که گوگل می گوید سرعت سایت موضوع مهمی است اما سایت های برتر، خیلی هم سریع نیستند در نتیجه سرعت مهم نیست. اما سرعت قطعا برای ما اهمیت دارد. اما نه به این صورت که مثلا نسبت به تمام موضوعات دیگر برتری داشته باشد.»

این بدین معنی است که اگر تجربه کاربری در یک وبسایت در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشد، گوگل نسبت به عملکرد ضعیف آن چشم پوشی کرده و آن را رتبه بندی می کند.

در صورتی که از کاربر انتظار داشته باشید که یک وبسایت با عملکرد ضعیف را مشاهده کند که موضوع خاصی را ارائه می دهد، گوگل نیز قطعا آن را نشان می دهد. 

فاکتور سئو,فاکتور سئو چیست,فاکتورهای بهینه سازی سایت

مارتین اسپلیت نیز در رابطه با این جمله که عملکرد یکی از عوامل مهم سئو می باشد اما الزاما یکی از عوامل رتبه بندی برتر در الگوریتم های گوگل نیست، چنین می گوید:

«در نهایت، این عملکرد شما است که اهمیت دارد. عملکرد بسیار مهم است؛ ما همیشه در رابطه با آن صحبت می کنیم اما گاهی این حقیقت را فراموش میکنیم که عملکرد برای قابلیت نمایش در محیط های آنلاین نیز اهمیت دارد».

سوال:

«این عملکرد بهینه، فقط باعث نمی شود که سایت من سرعت بیشتری داشته باشد بلکه باعث می شود که برای کاربران نیز سریع تر نمایش داده شود. درست است؟»

مارتین اسپلیت این طور پاسخ می دهد که:

«بله درست است. به دلیل این که ما می خواهیم مطمئن شویم که افرادی که بر روی سایت شما، صفحه شما کلیک می کنند خیلی سریع به محتوا دست پیدا می کنند. در نتیجه یکی از موضوعاتی که ما می خواهیم نسبت به آن مطمئن شویم عملکرد سایت شما می باشد. به همین دلیل است که عملکرد یکی از فاکتورهای مهم سئو است که ما بررسی می کنیم. این موضوع به کاربران شما نیز کمک می کند؛ به طوری که اگر آنها محتوایی که نیاز دارند را در یک سایت با سرعت و عملکرد بالا مشاهده کنند، قطعا خوشحال تر خواهند شد»!

سوال:

«چرا این قدر برای شرکت ها مهم است که در نتایج سطح بالا رتبه بندی شوند؟»

تا حدی، این سوال به نظر خیلی بدیهی به نظر می رسد. اما این سوال نشان دهنده تفاوت در درک کسانی است که در زمینه سئو کار کرده اند و کسانی که آشنایی زیادی با این زمینه ندارند. این سوال نشان می دهد کسانی که در حوزه وبسایت فعالیت می کنند ممکن است از نظر دانش نسبت به کسی که در زمینه سئو کار می کند، تفاوت بیشتری نسبت به چیزی که انتظار می رود داشته باشند.

مارتین می گوید:

برای این که مطمئن شوید که افراد می توانند از وبسایت شما استفاده کنند، آن ها باید نسبت به سایت شما مطلع باشند… شما باید اولین مورد یا جزء اولین نتایجی باشید که کاربر می بیند زیرا من مثلا برای یافتن پاسخ مد نظرم به صفحه 99 در گوگل نمی روم چون احتمالا پاسخ خودم را از صفحه اول پیدا می کنم.

به دلیل این که گوگل و دیگر موتورهای جستجو تلاش دارند تا متوجه شوند که کدام مورد بهترین پاسخ برای جستجوی کاربر است و سپس نتایج برتر را به کاربران نشان می دهد.

فاکتور سئو,فاکتور سئو چیست,فاکتورهای بهینه سازی سایت

نکات مهم فاکتورهای سئو سایت

هدف یک صفحه وبسایت

همان طور که مارتین هم نیاز به شناسایی هدف را تاکید می کند، به کار بردن این مسئله برای همه سایت ها بسیار اهمیت دارد. بنابراین، در روند مرور سایت و بررسی فاکتورهای سئو، سعی کنید در میان موضوعات مختلف، به جای تمرکز بیشتر بر روی کلمات کلیدی، به هدف جستجو توجه کنید.

خوب است در اینجا به مثال واقعی در رابطه با این مورضوع اشاره کنیم که یکی از مشتریان ما، درباره کلمات کلیدی از ما پرسیدند که باید به صفحه خودشان اضافه می کردند تا بتوانند رتبه بندی خودشان را بهبود بخشند. این سوال مشتری خیلی به صورت کلی بیان شده بود و درست مانند این بود که یک فردی که بیمار است بدون معالجه از دکترش بپرسد که با چه قرصی می تواند مریضی خودش را خوب کند.

کلمات کلیدی مهم هستند اما دیگر فاکتورهای مهم سئو نیز وجود دارند که می توانند تاثیر زیادی بر روی رتبه بندی وبسایت داشته باشند. پس هدف یک صفحه وبسایت یکی از مهم ترین نقاط شروعی است که باید نسبت به آن دقت داشته باشیم.

متا دیسکریپشن ها به عنوان یک فاکتور سئو

مارتین بر روی متا دیسکریپشن ها تاکید خاصی دارد تا حدی که چنین به نظر می رسد که یا مارتین نسبت به کاربرد آن ها اغراق کرده است و یا این که گوگل ذهنیت خودش را تغییر داده است و حالا متا دیسکریپشن ها نسبت به قبل و چیزی که خود گوگل قبلا گفته بود، بر روی رتبه بندی سایت تاثیر بیشتری دارند.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم فاکتورهای سئو را که تاثیر شگفت انگیزی روی رتبه سایت شما دارند بررسی کنیم. قطعا به شما پیشنهاد می کنیم که این فاکتورهای مهم سئو را دنبال کنید زیرا کمک زیادی به بهبود سایت شما می کنند.

یک نظر در مورد مقاله “ بررسی 3 فاکتور مهم سئو در سایت
  1. ناظر سایت

    غیر از این سه فاکتور اصلی سئو سایت فاکتور مهمتری هم وجود داره؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود