کلیدی ترین روش های بهبود سئو سایت

بهینه سازی سئو سایت,بهینه سازی موفق سایت,تکنیک های بهبود سئو

بسیاری از وب سایت هایی که برای بهبود سئو بازطراحی می شوند، اغلب به رتبه بندی های موجود آسیب می زنند. این تغییرات می تواند برای تیم های سئو چالش هایی ایجاد کند، چرا که آنها باید تلاش کنند ترافیک از دست رفته را دوباره به دست آورند. برای جلوگیری از این مشکل، روش  های بهبود سئو سایت می تواند در بهینه سازی ساختار جدید سایت کمک کننده باشد. این موضوع می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی دیده شدن کسب وکارها، تولید سرنخ ها و حتی فروش آنها داشته باشد.

پیشنهاد انجام امور سئو بسیاری از وب سایت های جدید، به تیم نیوسئو داده شده  و از ما خواسته شده که سایت آن ها را سئو کنیم. این در حالی است که آسیب های زیادی به سئو سایت آن ها وارد شده و زمان و تلاش زیادی باید صرف شود تا سطح ترافیک به وضعیت قبلی بازگردد.

مقالات زیادی وجود دارند که به سئو وب سایت و چگونگی حفظ ترافیک سئو در هنگام بازطراحی کمک می کنند. اما به نظر می رسد منبعی وجود نداشته باشد که رویکردی منطقی برای برنامه ریزی یک سایت جدید با حفظ و بهبود سئو داشته باشد.

این مقاله از آموزش سئو سایت، نحوه برنامه ریزی موثر برای یک وب سایت جدید را توضیح می دهد. برای حفظ ترافیک موجود و ایجاد بستری مناسب جهت بهبود سئو سایت جدید، مراحل زیر را دنبال کنید.

برنامه ریزی برای بهبود سئو سایت

برای اطمینان از حفظ و بهبود سئو در وب سایت جدید شما، مهم است که یک استراتژی سئو به وضوح تعریف شده داشته باشید. سپس، این استراتژی را در قالب یک طرح سئو ساده بیان کنید.

بدترین اتفاق در هر پروژه سئو، زمانی است که مشکلات یا تغییرات غیرمنتظره ای در طول توسعه سایت پیش می آید. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، داشتن یک طرح (سند) سئو خوب و جامع ضروری است. این طرح باید ورودی از تمامی ذینفعان داشته باشد تا بتواند به کاهش مشکلات کمک کند. در صورتی که مشتری نظرش را تغییر دهد یا دامنه پروژه تغییر کند (چیزی که معمولاً اتفاق می افتد)، این سند به عنوان مرجعی برای توضیح دامنه اصلی و توجیه هزینه های اضافی مورد استفاده قرار می گیرد.

در بسیاری از موارد، پروژه های سئو به دلیل بی توجهی به جزئیات سئو در مراحل اولیه توسعه، با مشکلات جدی مواجه می شوند. ما بارها پروژه هایی را بررسی کرده ایم که به طور کامل سئوی قبلی خود را از دست داده اند و این وضعیت به شدت به موفقیت سایت آسیب زده است. برای جبران موارد اینچنینی، صاحبان سایت مجبور به صرف هزینه های زیاد برای تبلیغات PPC می شوند. همچنین زمان و منابع بیشتری برای بازسازی سئو لازم می شود.

چگونه سئو سایت را بهبود دهیم؟

حفظ ترافیک سئو سایت و آماده سازی برای بهبود آن چیزی نیست که بتوان به شانس سپرد. روش های بهبود سئو سایت که در این بخش از آموزش سئو مطرح می شود، روش هایی استاندارد هستند که اگر به درستی انجام شوند، می تواند در زمان و هزینه بهبود سئو سایت صرفه جویی کند.

بهینه سازی سئو سایت,بهینه سازی موفق سایت,تکنیک های بهبود سئو

این تکنیک های بهبود سئو، ترکیبی از برنامه ریزی صحیح و انجام کارهایی است که برای حفظ ترافیک و بهبود سئو به آن نیاز است. برای ایجاد یک وب سایت سئو فرندلی، هفت گام اصلی وجود دارد که با انجام آن ها می توانید به بهینه سازی موفق سایت خود دست یابید.

1. حفظ رتبه بندی ها و ترافیک موجود، از روش های بهبود سئو سایت

شما باید ترافیک سایت خود را بشناسید و بدانید از کجا می آید. برای این کار، زمانی را در Google Analytics و Google Search Console صرف کنید تا موارد زیر را شناسایی کنید:

  1. کلمات کلیدی با رتبه بالا
  2. کلمات کلیدی با ترافیک بالا
  3. محتوای با ترافیک بالا
  4. صفحات با پتانسیل بالا
  5. کلمات کلیدی با پتانسیل بالا

هدف این است آنچه که در حال حاضر در سایت به خوبی کار می کند را مستند کنید. موارد مستند شده باید در سایت جدید گنجانده شوند. اگر محتوای با ترافیک بالا حذف شود یا به درستی بهینه سازی نشود یا در سایت جدید گم شود، شما با مشکل مواجه می شوید.

Google Search Console

Google Search Console یک گنجینه از اطلاعات سئو سایت است و اطلاعات دقیقی درباره رتبه بندی ها و ترافیک سایت می دهد. شما در سرچ کنسول کلمات کلیدی و صفحاتی با پتانسیل بالا خواهید دید که نمایش زیادی دارند ولی کلیک زیادی دریافت نمی کنند. این ها همان بخش هایی است که باید برای بهبود سئو سایت بر روی آن ها کار شود. با طی کردن مراحل زیر می توانید این بخش ها را ببینید:

  • بروید به بخش Search Console
  • Performance > Search Results

اطلاعات اصلی که شما به دنبال آن هستید در تب های queries و pages قرار دارند. شما می توانید این اطلاعات را بر اساس کلیک ها (ترافیک) و impressions مرتب کنید.

این اطلاعات را بررسی کرده و یافته های خود را مستند کنید. این یافته ها در روش های بهبود سئو سایت بسیار کمک کننده می باشند.

داده های Crawl

وب سایت خود را بررسی کرده و یک نسخه از Crawl ذخیره کنید. (Screaming Frog یک راه کم هزینه یا رایگان برای انجام این کار، برای کمتر از 500 صفحه است).

ذخیره Crawl به شما این امکان را می دهد که لینک های صفحه را بررسی کرده و در صورت بروز مشکلات، آن ها را با سایت جدید مقایسه کنید.

ابزارهای سئو 

شما همچنین می توانید از هر ابزار سئو برای پیگیری رتبه ها به عنوان یکی از روش های بهبود سئو سایت خود استفاده کنید. با وجود ابزارهای مختلف، من امیر قمصری Google Search Console و Google Analytics را برای پیگیری رتبه ترجیح می دهم. چون این دو ابزار داده های واقعی و بینش دقیق ارائه می دهند. ابزارهای معمولی سئو داده های برآوردی ارائه می دهند که اغلب می تواند بسیار نادرست و گمراه کننده باشد.

2. مشخص بودن اهداف سئو از مهمترین روش های بهبود سئو سایت 

مشخص بودن اهداف برای هر پروژه ای حیاتی هستند. شروع هر کاری با اهداف روشن، کمک می کند تا مقصد را بهتر درک کنید و پیدا کردن مسیر را آسان تر می کند. اهداف به شما ابزاری برای ارزیابی تمامی تصمیمات در طول پروژه می دهند.

هدف از پروژه وب سایت شما می تواند شامل اهداف اصلی و فرعی باشد که باید به صورت سلسله مراتبی تنظیم شوند. برای مثال، هدف اصلی ممکن است این باشد که وب سایت جدید به تولید لیدهای بیشتر کمک کند. پس از آن، اهداف فرعی می توانند شامل بهبود سئو سایت و افزایش نرخ تبدیل باشند. اهداف فرعی در دستیابی به هدف اصلی کمک می کنند. حتماً اهداف سئو را به گونه ای تعیین کنید که مشخص و قابل اندازه گیری باشند؛ به همین دلیل استفاده از اهداف SMART در اینجا بسیار مفید خواهد بود.

به طور کلی، شما ممکن است به یک سلسله مراتب از اهداف نیاز داشته باشید که شامل موارد زیر باشد:

  • هدف وب سایت: تولید لیدهای بیشتر و فروش بیشتر.
  • هدف اول سئو: افزایش رتبه صفحات خدماتی.
  • هدف دوم سئو: رتبه بندی بالاتر در محتوای بازاریابی.

هدف اجتنابی: جلوگیری از ایجاد سایتی که هیچ تفاوتی با رقبای ما نداشته باشد.

3. نقش مخاطبان و بخش های مشتریان در بهبود سئو سایت

باید مخاطبان هدف خود را به طور دقیق شناسایی و تعریف کنید و در عین حال، رقبا را نیز در نظر بگیرید. بخاطر داشته باشید که باید تمرکز خود را روی گروه های خاصی از مخاطبان قرار دهید.

 در بازاریابی، اگر تلاش کنید تمامی افراد را به عنوان مخاطب هدف خود در نظر بگیرید، در نهایت هیچ کدام از آنها به طور خاص جذب سایت شما نمی شوند.

چگونه سئو سایت را بهبود دهیم,روش های بهبود سئو سایت,موفقیت در سئو سایت

شما می توانید چندین مخاطب هدف داشته باشید، اما باید به هرکدام از آن ها توجه ویژه کنید و این موارد را در طراحی ساختار سایت خود لحاظ کنید. هدف این است که علائق، مشکلات و نیازهای مخاطبان هدف شما با اهداف تجاری و اهداف وب سایت شما هم راستا باشند.

سؤالات مخاطب 

ابتدا باید مخاطبان مختلف را شناسایی کنید: مردان، زنان، دانشجویان، نسل X، میانه سال ها و غیره. شناسایی مخاطبان هدف یکی از روش های بهبود سئو سایت است. بنابراین بسیار مهم است که از مخاطبان خود اطلاعات دقیقی داشته باشید.

برای هر مخاطب:

  • نام مخاطب
  • ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنسیت، محل زندگی)
  • مشکل یا نیت مخاطب هدف
  • اطلاعاتی که مخاطب هدف به دنبال آن می باشد

اطلاعاتی که در اینجا جمع آوری می کنید، به شما کمک خواهد کرد که سایت خود را به گونه ای ساختاردهی کنید که نیازهای هر مخاطب را به طور جداگانه پشتیبانی کند.

برای بررسی دقیق تر هر بخش از مخاطبان، می توانید از ابزارهای SEO Value Proposition و SCAMPER استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا مشتریان خود را بهتر بشناسید و محتوای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تان را شناسایی کنید.

یادتان باشد که گوگل به محتوای مفید و ارزشمند برای مخاطبان اهمیت می دهد. برای نوشتن محتوای مفید، ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید و بر اساس نیازهای آن ها بنویسید.

نوشتن محتوای مفید برای مخاطب به بهینه سازی سئو سایت شما کمک خواهد کرد. پس وقت بگذارید و به نیازها و ذهنیات مخاطبان تان توجه کنید.

4. ساختار و نقشه سایت از نکات بهینه سازی سایت

نقشه سایت، یک نمای کلی از ساختار سایت جدید است که می تواند با اهداف کسب وکار فعلی شما هماهنگ شود. برای مثال صفحات پربازدید و موثر بر عملکرد تجاری، باید در نقشه سایت جدید گنجانده شوند.

نقشه سایت همچنین به جمع آوری بازخورد از تمام ذینفعان کمک می کند. در واقع نقشه سایت در مراحل اولیه، مشکلات احتمالی را شناسایی و برطرف می کند. شناسایی مشکلات در مراحل اولیه می تواند از بروز مشکلات در مراحل بعدی مانند تحویل، زمان بندی و بودجه جلوگیری کند.

ما در تیم نیوسئو بر این باور هستیم که در این مرحله باید تمام ایده ها و بخش ها به دقت بررسی شوند تا ایده های خوب تقویت شوند و ایده های بد حذف شوند. به این ترتیب می توان از بروز مشکلات در مراحل پرهزینه بعدی جلوگیری کرد.

ایجاد نقشه سایت 

در ابتدا لازم است یک نقشه سایت ساده به صورت لیستی ایجاد کنید:

نکات بهینه سازی سایت

پیشنهاد می کنم تمام این موارد را در یک صفحه گسترده بنویسید تا وضوح داشته باشید و برای تمامی صفحات شماره گذاری کنید (که در مراحل بعدی مفید خواهد بود).

شما می توانید از ابزار طراحی مورد علاقه تان برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید. Draw.io مجموعه ای مفید از قالب ها، از جمله نقشه های مختلف دارد که می توانید برای نقشه کشی سایت استفاده کنید (که همه آن ها در Google Docs ذخیره می شوند).

نقشه سایت بصری می تواند برای دسته بندی ها و بخش های اصلی سایت مفید باشد و به دریافت بازخورد کمک کند. نکته کلیدی این است که ما می خواهیم یک نقشه سایت بسازیم که به طور خاص بر اساس مخاطبان هدف ما بخش بندی شده و اهداف کلان بازاریابی را دنبال کند.

به یاد داشته باشید که نقشه سایت به شما کمک خواهد کرد تا ساختار پوشه های سایت خود را طراحی کنید. داشتن نقشه سایت همچنین به شما کمک می کند که کلمات کلیدی خود را از کلمات کلیدی کلی و سطح بالا جدا کنید. همچنین به کمک نقشه می توانید کلمات کلیدی خود را به دسته های خاص تر و کلمات کلیدی طولانی تر برای محصولات یا خدمات ساختاردهی کنید.

ساختار بندی سایت بسیار مهم است، بنابراین زمان کافی را در این بخش بگذارید تا از نتیجه حاصل راضی شوید.

5. تعیین محتوای صفحات

در مرحله بعدی برنامه ریزی برای بهبود سئو سایت، باید محتوای هر صفحه را مشخص کنید. برای این کار، بسته به میزان جزئیات مورد نیاز، می توانید ستون هایی را به نقشه سایت که قبلاً در قالب صفحه گسترده ایجاد کرده اید، اضافه کنید.همچنین می توانید به جزئیات بیشتری پرداخته و محتوای هر صفحه را دقیق تر تعیین کنید. معمولاً برای هر صفحه، باید موارد زیر را شامل کنید:

  • هدف صفحه
  • قابلیت ها و ویژگی ها (مانند فرم ها)
  • محتوا (تصاویر، متن، ویدئو و غیره)
  • SEO (یادداشت ها، عنوان صفحه، توضیحات متا)
  • یادداشت ها

در زمینه سئو، اگر صفحه ای با پتانسیل بالا داشته باشیم، باید محتوای اصلی آن را بازسازی کنیم تا همچنان بهینه بماند. هدف این است که تغییرات بزرگ روی صفحات انجام نشود. هر تغییر جدید می تواند باعث ایجاد مشکلات شود. به همین دلیل، باید هدف اصلی صفحه را بررسی کرده و مطمئن شویم که ویژگی ها و محتوای آن به طور کامل از این هدف پشتیبانی می کند.

برخی از اهداف برای صفحات عبارتند از:

  • جذب ترافیک از SEO
  • تولید سرنخ
  • هدایت کاربران به صفحات محصولات

برای هر صفحه، هدف آن صفحه را بررسی و سپس محتوایی که از آن حمایت می کند را ایجاد و نقشه سایت را به روزرسانی کنید.

6. جزئیات SEO و نقش آن در بهبود سئو سایت

برنامه ریزی برای ساخت سایت ضروری است، اما باید جزئیات SEO را به دقت مستند کنیم. این کار کمک می کند تا از اجرای درست روش های بهبود سئو سایت در فرآیند ساخت سایت اطمینان حاصل کنیم. این جزییات عبارتند از:

  • اگر ممکن است، سایت قدیمی را روی یک URL موقت نگه دارید.
  • فهرست ریدایرکت ها از صفحات قدیمی به صفحات جدید را ایجاد کنید.
  • محتوای صفحات، عناوین صفحات و توضیحات متا را برای صفحات با پتانسیل بالا منتقل کنید.
  • لینک های خارجی را در صورت امکان به روزرسانی کنید.
  • عملکرد پس از راه اندازی را نظارت کنید (رتبه ها، ترافیک، نمایش ها).

با در نظر گرفتن این روش های بهبود سئو سایت، اطمینان خواهید یافت که نکات اصلی SEO پوشش داده شده است.

بهینه سازی سئو سایت,بهینه سازی موفق سایت,تکنیک های بهبود سئو

7. برنامه ریزی برای بهینه سازی موفق سایت   

در این مرحله، شما باید یک برنامه جامع اما مختصر داشته باشید و آنچه برای سایت جدید خود نیاز دارید را توضیح دهد.

برنامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • رتبه بندی ها و ترافیک موجود
  • اهداف پروژه
  • تقسیم بندی های مشتری
  • ساختار وب سایت و نقشه سایت
  • تعیین محتوای صفحات
  • جزئیات SEO (ریدایرکت ها و غیره)

بسیاری از صاحبان سایت ها در زمان ایجاد یک سایت جدید برنامه ریزی دقیقی انجام نمی دهند. اغلب به یک برنامه ریزی مختصر اکتفا کرده و کار را به توسعه دهندگان وب می سپارند. اما توسعه دهندگان از جزئیات کسب وکار شما آگاهی کامل ندارند؛ پس این شمایید که باید اطمینان حاصل کنید سایت جدیدتان مطابق با اصول سئو طراحی شده و به بهبود آن کمک می کند.

اگرچه این برنامه ریزی دقیق ممکن است کار اضافی به نظر برسد، اما در نهایت زمان، هزینه و دردسرها را کاهش می دهد و نتایج بهتری به ارمغان می آورد. این یعنی یک برد-برد واقعی!به طور خلاصه، شما با انجام تحقیق و کار برنامه ریزی، نتایج بهتری خواهید گرفت.

راه اندازی سایت و بعد از آن

در مراحل نهایی، باید به نظارت بر راه اندازی سایت و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای بازاریابی و سئو توجه ویژه ای داشته باشید تا بتوانید نتایج را به خوبی ارزیابی کنید.

با اینکه معمولاً مقداری نوسان طبیعی است، اما با پایش دقیق سرچ کنسول و شاخص های کلیدی عملکرد، می توانید هرگونه مشکل را سریعاً شناسایی و برطرف کنید. این روش به شما امکان می دهد که بهینه سازی سایت را به صورت مداوم ادامه دهید و نتایج بهتری کسب کنید.

بیشتر وب سایت ها می توانند با برنامه ریزی بهتری آغاز شوند. با پیروی از مراحل ذکرشده، روش های بهبود سئو سایت و آموزش سئو مناسب می توانید به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

اگر دقیقا بدانید چه چیزی در حال حاضر در سایت شما موثر است و چه اهدافی برای آینده دارید و این موارد را در برنامه ریزی سایت جدید خود بگنجانید، قطعا یک شروع قدرتمند خواهید داشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود