ضروری

آموزش استفاده از متا تگ ها در سئو سایت

آموزش استفاده از متا تگ,استفاده از متا تگ,تگ Canonical حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 9 امتیاز : 4.1]

آموزش سئو سایت با استفاده از متا تگ ها برای تمامی سئو کاران و صاحبان وب سایت ها ضروری است. این مطلب مقدمه ای جامع با موضوع آموزش استفاده از متا تگ می باشد که وبمستران در زمان ایجاد یا بهینه سازی وب سایت احتمالا نیازمند آنها خواهند بود.

در این مطلب همه چیز را پوشش خواهیم داد از جمله: تگ Title، تگ Description، تگ Alt Text یا متن جایگزین برای تصاویر، تگ Canonical، تگ Noindex، تگ Nofollow، تگ های H1 تا H6، تگ Robots و تگ های مختلفی که در سرویس Google News مورد استفاده قرار می گیرند.

اما در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که:

متا تگ چیست ؟

متا تگ ها المان های HTML هستند که اطلاعاتی درباره یک صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت قرار می دهند.

این عناصر باید در قالب تگ در قسمت <head> یک سند HTML قرار داده شوند و بعد از این باید در سیستم مدیریت محتوای مورد نظرتان کد نویسی شوند.

پیاده سازی بعضی از آنها ساده و برخی دیگر دشوارتر است، خصوصا اگر کاربر وردپرس یا سایر CSM های آماده باشید، چرا که در این سیستم های مدیریت محتوا کارهایی مثل نوشتن ساده یک عنوان (headline) سبب ایجاد تگ H1 شده و بخش های خاصی برای اضافه کردن لینک های Canonical یا تگ Description هم در نظر گرفته شده است.

آرامش خود را حفظ کنید چرا که ویرایش و کار با تگ ها آن چنان که در نگاه اول به نظر می رسد، سخت و پیچیده نیست. در ادامه این تگ ها را به ترتیب حروف الفبا شرح خواهیم داد.

تگ Alt-Text یا متن جایگزین برای تصاویر

همان گونه که قبلا در راهنمای بهینه سازی و سئو تصاویر ذکر کردیم، گوگل قادر به مشاهده تصاویر شما نیست اما می تواند آنها را بخواند؛ آن چه که گوگل می خواند همان عبارت های نوشته نوشته شده در بخش تگ Alt-Text است.

آموزش استفاده از متا تگ,استفاده از متا تگ,تگ Canonical

تگ Alt-Text باید شفاف، توصیفی و مختصر بوده و نباید تعداد زیادی عبارت کلیدی در آن استفاده کرد. ضمنا نرم افزارهای مطالعه محتویات صفحه نمایش (Screen readers) هم از تگ Alt-Text برای توصیف عکس ها برای افرادی که مشکل بینایی دارند، استفاده می کنند.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در زمان قرار گرفتن نشانگر ماوس روی تصویر، Alt-Text نوشته شده در یک جعبه متنی نمایش داده می شود.

تگ Author (نویسنده)

تا چند سال پیش نشانه گذاری Authorship گوگل (rel=author) اهمیت زیادی داشت چرا که با استفاده از آن می توانستید نام نویسنده مقاله را به مقاله تگ کرده و ریچ اسنیپت (rich snippet) مخصوص به آن را با تصویر پروفایل نویسنده بسازید.

متاسفانه گوگل در سال 2014 نتایج بر اساس نام نویسنده (Authorship Results) را از لیست نتایج جستجو حذف نمود و دیگر با استفاده از این نشانه گذاری محتواهای ایجاد شده توسط نویسندگان را دنبال نمی کند.

هر چند همچنان می توان از این تگ برای محتواها استفاده نموده و با این کار نوعی سیگنال اعتماد یا خوراک اطلاعاتی به گراف دانش گوگل ارائه کرد.

تگ Canonical

اگر دو محتوای مشابه در سطح وب وجود داشته باشد (برای مثال هر نوع محتوای یک وب سایت دیگر را شما هم منتشر کنید)، باید یک تگ Canonical که شامل آدرس URL مقاله اصلی منتشر شده است را هم لحاظ کنید.

با این کار رتبه صفحه (PageRank) و سایر سیگنال های رتبه بندی گوگل به صفحه وب اصلی که منتشر کننده محتواست تعلق گرفته و در اصل به موتور جستجو گفته خواهد شد که صفحه اصلی که محتوا در آن قرار گرفته باید در نتایج جستجو ظاهر شود.

تگ Canonicalدر لینک HTML به شکل زیر نشان داده می شود:

<link rel=”canonical” href=”http://example.com” />

یا در اغلب موارد بخشی در سیستم مدیریت محتوای مقالات وجود دارد که می توان URL اصلی را در آن کپی و جایگذاری کرد. مثل تصویر زیر:

تگ title,تگ های h1 تا h6,متا تگ description

متا تگ news_keywords سرویس خبر گوگل

متا تگ news_keywords به شما اجازه می دهد 10 اصطلاح اصلی مرتبط را در مقالات خبری خود ذکر کنید.

برای روشن شدن مطلب از مثال خود گوگل استفاده می کنیم. در مقاله ای درباره جام جهانی می توانید از کد زیر استفاده نمایید تا سرویس خبر گوگل درک بهتری از ماهیت محتوای شما داشته باشد:

<meta name=”news_keywords” content=”World Cup, Brazil 2014, Spain vs Netherlands”>

متا تگ news_keywords صرفا برای وب سایت هایی مفید است که در سرویس خبری گوگل حضور دارند؛ در صورتی که از این سرویس استفاده نمی کنید طبیعتا به کارگیری این متا تگ هم معنایی نخواهد داشت.

تگ Standout در سرویس خبر گوگل

می توان مطلب بسیار مهم یا یک خبر داغ موجود در وب سایت را با پیاده سازی کد زیر در سرویس خبر گوگل متمایز و برجسته کنید:

<head>

<link rel=”standout”  href=”http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314″/>

</head>

یا می توان از یک متا تگ استفاده کرد:

<head>

<meta name=”standout” content=”http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314″/>

</head>

دقت داشته باشید که بهتر است از متا تگ فوق صرفا برای مطالب واقعا ارزشمند و اصیل یا اخبار بسیار داغ رسانه ای استفاده نمایید. اگر گوگل متوجه سو استفاده شما از این تگ شود یکی از این دو کار را انجام خواهد داد: یا همه تگ های سایت شما را نادیده خواهد گرفت یا به طور کلی شما را از سرویس خبری خود کنار خواهد گذاشت.

تگ Local Source در سرویس خبر گوگل

اخیرا گوگل بخشی را تحت عنوان اخبار محلی به سرویس خبر خود اضافه کرده است که محتوای روزنامه ها و مجلات منطقه ای و همچنین وبلاگ های محلی که در سطح کشوری خبری از آنها نیست را جمع آوری و منتشر می کند.

متاسفانه این تگ ها را به صورت دستی نمی توان اضافه کرد و این کار به صورت خودکار توسط خود گوگل انجام می شود. این کار با بررسی محتوای تولید شده توسط منتشرکننده در گذشته (سابقه منتشرکننده) و مقایسه آن با محلی که اتفاق در آن رخ داده انجام می شود.

تگ های H1 تا H6

تگ H1 آن چیزی است که بازدیدکنندگان در قسمت بالایی وب سایت شما می بینند. عنوان (headline) یا نام صفحه وب از تگ H1 گرفته می شود (البته در بیشتر موارد به این شکل است).

تگ های H2 تا H6 کار ساخت عنوان های فرعی در مقاله یا مطلب شما را بر عهده دارند. بهتر است تا جایی که امکان دارد محتوای خود را با تگ های H2 و H3 تقسیم بندی نموده و البته این کار را با رعایت نظم و ترتیب منطقی انجام دهید.

متا تگ چیست,متا تگ ها چیست,متا تگ ها در سئو

معمولا هر صفحه شامل یک تگ H1 است. البته اگر استاندارد HTML5 را برای طراحی صفحات به کار گرفته اید این حرف لزوما صحیح نیست چرا که در هر بخش می توان از یک تگ H1 استفاده کرد.

متا تگ Description

متا تگ description یک پاراگراف متنی کوتاه است که در نتایج جستجو در زیر آدرس URL ظاهر شده و باید کنترل کامل آن را در سیستم مدیریت محتوا در دست داشته باشید.

متا تگ های سئو

مختصر، مفید و شفاف بنویسید (170 کاراکتر کافی است) و اطمینان حاصل کنید این توضیح با عنوان و محتوای مطلب مرتبط باشد.

تگ Nofollow

اگر نمی خواهید خزنده های موتورهای جستجو لینک های خاصی را دنبال کنند تگ “rel=”nofollow را به آنها اضافه نمایید:

برای مثال:

<a href=”https://www.example.com” rel=”nofollow”>EXAMPLE</a>

با این کار گوگل PageRank یا سایر سیگنال های رتبه بندی را در این لینک ها اعمال نخواهد کرد.

پیشنهاد می شود از تگ nofollow برای لینک هایی که در قبال آنها وجهی دریافت کرده اید (مثل محتواهای اسپانسر شده یا آگهی ها)، لینک های محصولاتی که مورد نقد و بررسی قرار می دهید یا محتواهای تبلیغاتی و غیرقابل اعتماد و سایر موارد مشابه استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید در تمام اظهار نظرهای (کامنت) درج شده در وب سایت هم به طور خودکار تگ nofollow به کار گرفته شود چرا که این بخش از وب سایت ها بهشت هرزنامه نویس هاست و ممکن است به اعتبار وب سایت شما صدمه بزند.

تگ Noindex

اضافه کردن تگ noindex برای خارج کردن صفحات از گوگل استفاده می شود و به این صورت خزنده های موتور جستجو ایندکس آن صفحه را متوقف خواهند کرد. اگر ترجیح می دهید بعضی از صفحات خصوصی باقی مانده و در معرض دید عموم نباشند می توانید از این تگ استفاده نمایید.

برای جلوگیری از ایندکس یک صفحه توسط خزنده های گوگل، این متا تگ را در بخش <head> قرار دهید:

<meta name=”googlebot” content=”noindex”>

به منظور جلوگیری از ایندکس یک صفحه توسط سایر موتورهای جستجو هم از کد زیر استفاده کنید:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

هر چند گوگل هشدار می دهد که حتی با انجام این کار ممکن است صفحه مورد نظر در نتایج نشان داده شده توسط سایر موتورهای جستجو ظاهر شود.

متا تگ های Open Graph برای رسانه های اجتماعی

در سال 2010 فیس بوک قابلیت Open Graph را معرفی کرد که در زمان به اشتراک گذاری یک صفحه، لایک شدن آن و … امکان کنترل چگونی انتقال اطلاعات از یک وب سایت واسطه به فیسبوک را برای کاربران فراهم می کند.

سایر سایت های شبکه های اجتماعی مثل توئیتر، لینکدین، گوگل پلاس و … هم از این متا تگ های اجتماعی استفاده می کنند.

og:description

توصیفی از محتوای شما، چیزی شبیه متا تگ Description که قبلا به آن پرداختیم. اگر از این تگ برای نوشتن شرح مطالب به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی استفاده نکنید، متا تگ Description که از قبل برای صفحه اصلی تدارک دیده اید، استفاده خواهند شد.

og:image

شما می توانید حتی زمانی که تصویر Header ندارید هم، برای پست خود تصویر اصلی انتخاب کنید.

og:title

این تگ هم که شباهت بسیاری با تگ Title دارد، چگونگی نمایش نام صفحه وب در زمان به اشتراک گذاری آن را مشخص می کند. اگر این متا تگ را تعریف نکرده باشید، تگ Title که برای صفحه اصلی در نظر گرفته شده استفاده خواهد شد.

og:type

نوع محتوایی که به اشتراک می گذارید مثل وب سایت، پست وبلاگی، ویدئو، تصویر و … را مشخص می کند.

og:url

مکانی که کاربران با کلیک به آن جا هدایت خواهند شد را مشخص می کند. البته اصل آدرس URL مخفی مانده و صرفا نام دامین نمایش داده خواهد شد.

متا تگ Robots

متا تگ robots به شما اجازه می دهد مشخص کنید که آیا یک صفحه به خصوص توسط یک موتور جستجو باید ایندکس شود یا نه؛ یا این که تمام لینک های موجود در آن باید دنبال شوند یا خیر.

متا تگ robots را در بخش <head>  صفحه وب وارد کنید:

<!DOCTYPE html>

<html><head>

<meta name=”robots” content=”noindex” />

(…)

</head>

<body>(…)</body>

</html>

در ادامه پیاده سازی های متعددی از متا تگ Robots و معنا و مفهوم آنها را ملاحظه می کنید:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />

این صفحه را ایندکس نکنید. لینک های موجود در صفحه را دنبال نکنید.

<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />

این صفحه را ایندکس کنید. لینک های موجود در صفحه را دنبال نکنید.

<meta name=”robots” content=”noindex, follow” />

این صفحه راایندکس نکنید. لینک های موجود در صفحه را دنبال کنید.

<meta name=”robots” content=”noimageindex” />

تصاویر موجود در این صفحه را ایندکس نکنید.

<meta name=”robots” content=”noarchive” />

یک لینک ”کش شده“ را در نتایج جستجو نشان ندهید.

<meta name=”robots” content=”nosnippet” />

از نمایش یک اسنیپت در نتایج جستجوی برای این صفحه خودداری کنید.

<meta name=”robots” content=”notranslate” />

در نتایج جستجو پیشنهاد ترجمه این صفحه را ندهید.

تگ Title

از تگ title برای آگاه کردن موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان از محتوای وب سایت به ساده ترین و دقیق ترین شکل ممکن استفاده می شود.

عبارت کلیدی تگ Title به صورت برجسته (هایلایت شده) در نتایج موتور جستجو نمایش داده می شوند (البته مشروط بر آن که کاربر در عبارت مورد جستجوی خود از آن عبارت کلیدی استفاده کند)؛ ضمنا در سربرگ های مرورگر و حتی در زمان به اشتراک گذاشته شدن سایت در سایر مکان ها هم شاهد برجسته شدن عبارت کلیدی تعبیه شده در تگ Title هستیم.

می توانید تگ ‏Title خودتان را در بخش <head> کد HTML وب سایت وارد کنید:

<head>

<title>Example Title</title>

</head>

باید از چند عبارت کلیدی دقیق برای شرح صفحه و همچنین نام برندتان استفاده کنید. اکیدا توصیه می کنیم که عبارات کلیدی مرتبط را به کار بگیرید و از همه مهم تر این که بدانید: اگر چه در حال ارائه و قالب بندی محتوا برای موتورهای جستجو هستید اما محتواها برای انسان ها نوشته می شود. حتما تفاوت این دو را مد نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *