ایندکس دستی مطالب در گوگل و مراحل انجام آن

ایندکس دستی در گوگل چیست

ایندکس دستی در گوگل از کارهایی است که تمامی وبمسترها یا تولیدکنندگان محتوای یک وب سایت باید آن را انجام دهند. ایندکس به این معناست که وقتی شما سایت خود را به گوگل معرفی می کنید، گوگل با crawler (ربات های خزنده گوگل) صفحه شمارا پیدا می کند. نام رباتی که گوگل این کار را به سبب آن انجام می دهد Googlebot است.

ایندکس شدن به طور کلی یعنی ذخیره شدن صفحات وب شما در یک دیتابیس بزرگ. وقتی مطلبی از طرف شما در گوگل سرچ می شود گوگل تمامی صفحات ایندکس شده را به شما نشان می دهد.

چون احتمال وجود هزاران محتوای مرتبط وجود دارد، گوگل نتایج را رتبه بندی کرده و سعی می کند شما را به چیزی که مد نظر دارید برساند، برای مثال در کتابخانه فقط کتاب هایی در دسترس شما هستند که دارای شماره مخصوص باشند. گوگل هم فقط صفحات ایندکس شده را به شما نشان می دهد.

به طور کلی، ایندکس نشدن محتواها و مطالب یک وب سایت، باعث می شود تا شما نتوانید ترافیک، بازدید، کلیک، رتبه و … مناسبی در نتایج جستجوی گوگل دریافت کنید.

البته ربات گوگل از طریق لینک های موجود، مطالب جدیدی که در وب سایت ها منتشر می شود را پیدا می کند و سپس آن ها را کراول می کند. بعد از کراول کردن، این مطالب جدید را ایندکس کرده و با توجه به تطابق آن ها با اصول سئو سایت، رنکی برایشان در نظر می گیرد.

آموزش ایندکس دستی در گوگل,ایندکس دستی در گوگل,ایندکس دستی در گوگل

ایندکس دستی در گوگل چیست؟

حال، نکته این است که اگر شما زودتر از اینکه ربات گوگل صفحه جدید شما را پیدا کند، به آن اطلاع بدهید، چه اتفاقی می افتد؟ آیا این مسئله به نفع وب سایت شما است یا به آن آسیب وارد می کند؟

برای پاسخ به این دسته از سوالات که ایندکس دستی در گوگل چیست و آیا تاثیر مثبتی در روند فعالیت های وب سایت دارد یا خیر، تحقیقی در این زمینه انجام دادیم و در آخر به این پاسخ رسیدیم:

ایندکس دستی مطالب در گوگل هیچ ضرری برای وب سایت شما ندارد و در حقیقت همینکه شما به خزنده گوگل کمک کرده اید که روند ایندکس و کراول کردن مطالب وب سایت ها را با سرعت بالاتری به پیش ببرد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

اما یک نکته وجود دارد؛ متوجه شدیم که بعد از ایندکس دستی در گوگل، رنکی که این موتور جستجو به وب سایت شما می دهد واقعی نیست و در مدت زمان بسیار کوتاهی شما شاهد افت رتبه صفحه مورد نظرتان خواهید بود.

البته نگران نشوید؛ این نشان دهنده پیشرفت شما است. گوگل متوجه می شود که شما قصد کمک به خزنده اش را دارید. به همین منظور، گوگل هم تصمیم میگیرد به وب سایت شما کمک کند! در ابتدا رتبه بالاتری نسبت به آنچه که در واقعیت باید داشته باشید، به شما می دهد و با توجه به بازخوردی که کاربران به وب سایت شما نشان می دهند، تصمیم نهایی خود را می گیرد؛ اینکه آیا صفحه شما باید در جایگاهش باقی بماند یا اینکه باید افت رنک داشته باشد.

بنابراین اگر قصد قرار دادن ایندکس دستی مطالب در استراتژی سئو سایت خود دارید، پیشنهاد می کنیم که به شدت بر روی بهبود تجربه کاربری هم کار کنید. اگر بتوانید در مرحله ای که گوگل در حال تست گرفتن از شما است، موفق شوید، رتبه خود را حفظ می کنید و در دراز مدت شاهد افزایش رنک کلی وب سایت خود به شکل چشمگیری خواهید بود.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: ده نکته افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگلپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

چگونگی ایندکس دستی در گوگل

برای index دستی مطالب نیاز است که یک حساب کاربری گوگل سرچ کنسول داشته باشید. اگر ندارید، پیشنهاد می کنم همین الان این صفحه را ترک کرده و یک حساب سرچ کنسول برای خود درست کنید!

کنسول جستجوی گوگل به شدت می تواند به بهینه سازی وب سایت شما کمک کند. بدون آن سئو وب سایتتان روند خوبی را طی نخواهد کرد.

ادامه ماجرا؛ بعد از اینکه یک محتوا را در وب سایت خود منتشر کردید، سریعا وارد حساب گوگل سرچ کنسول خود شوید و بر روی URL Inspection کلیک کنید. URL صفحه ای که منتشر کرده اید را در این بخش وارد کنید. شما باید با پیغام زیر روبرو شوید:

ایندکس دستی در گوگل چیست,ایندکس دستی مطالب,ایندکس شدن سایت

 

این پیغام به شما اعلام می کند که URL صفحه مورد نظر در گوگل ایندکس نشده است. تنها کاری که باید برای ایندکس دستی در گوگل انجام دهید، کلیک بر روی Request Indexing می باشد.

اکنون شما سریع تر از حالت عادی در لیست گوگل برای ایندکس شدن قرار گرفته اید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که URL صفحه را به هیچ وجه تغییر ندهید. چراکه گوگل URL ابتدایی را پیدا نمی کند و این مسئله سبب می شود تا یک قدم به جریمه شدن نزدیک تر شوید.

شما همچنین می توانید با استفاده از این قسمت، مشکلات مربوط به صفحه مورد نظر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. خطاهایی مثل موبایل فرندلی نبودن، بلاک شدن فایل robots.txt، مشکلات دسترسی به وب سایتتان و … در این قسمت به شما نشان داده می شود.

چطور از ایندکس شدن محتوا مطمئن شویم؟

شما وقتی از دستورات جستجوی سایت :sit یا :info استفاده کنید، گوگل به شما نشان می دهد که صفحه شما ایندکس شده است یا خیر. برای این کار باید URL صفحه وب خود را کپی کنید، سپس آن را در مقابل یکی از دستورات گفته شده قرار دهید. بعد از این کار مانند نمونه پایین آن را در گوگل قرار دهید.

site:yourdomain.ir

 بعد آن گوگل به شما نشان می دهد که این صفحه ایندکس شده است یا خیر که در صورت ایندکس نبودن نمایش داده نمی شود.

یک نکته ساده؛

هر زمان که تغییری در یک مطلب ایندکس شده در وب سایت خود به وجود آوردید، سریعا همین مراحل ایندکس دستی در گوگل را دوباره طی کنید. بسیاری از صفحاتی که رنک های برتر نتایج جستجوی گوگل را دارند، از این تکنیک استفاده می کنند؛ یعنی:

  • صفحه مورد نظر را مرتبا بروز رسانی می کنند
  • سریعا به صورت دستی درخواست ایندکس مجدد از گوگل می کنند

اگر بتوانید دیگر اصول بهینه سازی سایت را به همراه این دو اصل در فعالیت های خود پیاده سازی کنید، به جرأت می توانم بگویم رنک یک گوگل را برای عبارت کلیدی آن صفحه در مدت زمان کوتاهی به دست خواهید آورد.

آیا باید تمام صفحات خود را ایندکس کنم؟

این نکته به استراتژی سایت شما بستگی دارد، ولی باید بدانید که نباید یک سایت تمامی صفحات خود را ایندکس کند. زیرا اگر شما به ربات های گوگل اجازه دهید که تمام صفحات وب سایت شما را ایندکس کند، آن صفحاتی که در سایت شما ارزش بالایی ندارند هم ایندکس می شوند که این اتفاق امکان دارد بازدید سایت شما را کاهش دهد و برای رتبه سایت شما مشکل ایجاد کند.

برای مثال برخی میگویند صفحات درباره ما و تماس با ما ارزش ایندکس بالایی ندارند. البته باز هم این نکته قابل توجه است که استراتژی سایت شما برای دیده شدن چیست.

11 نظر در مورد مقاله “ ایندکس دستی مطالب در گوگل و مراحل انجام آن ” ثبت شده است
  1. shamelzadeh

    سلام مهندس قبلا 5 مطلب روی نشانی سایتم میومد (بقیش نمیومد) بعد از اینکه مطالبو ایندکس کرد خیلی خوب تا 5 صفحه(50 مطلب بالا اومد) ولی از اون موقع هر چی ایندکس میکنم نمیادثابت مونده
    برای رفع این مشکل راه حلی وجود داره؟
    خیلی ممنون


    • سعید قائمی

      با درود خدمت شما
      جهت دریافت پاسخ خود پیشنهاد میکنم اپلیکیشن نیوسئو رو نصب کنید و از بخش پرسش و پاسخ آن برای همیشه بهره مند بشید و سوالات مربوط به سئو رو بپرسید.


  2. فرهاد

    سلام من واقعان نمیدونستم که ضرر داره یا به نفع وبسایتم هست از مطالبتون ممنونم


    • ناظر سایت

      سلام
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید واقع شدند.


  3. as

    آیا محدودیت روزانه برای تعداد ایندکس دستی وجود دارد؟


    • ناظر سایت

      بهتره که درخواست ایندکس دستی، در بازه های زمانی مختلف، انجام بگیره


  4. mahdiw

    سلام ممنون بخاطر راهنماییتون الان صفحاتم نسبت به قبل با سرعت بیشتری ایندکس میشن.


  5. محمد

    سلام. الان که ایندکس دستی غیر فعال شده از چه راهی می تونیم لینک های جدید رو دستی توی گوگل معرفی کنیم ؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. از هیچ راهی! صبر می کنیم تا ایندکس دستی فعال بشه


  6. فرزاد

    در جدیدترین بروزرسانی سرچ کنسول گوگل ، قسمت URL Inspection به صورت موقت غیرفعال شده .


    • مهدی گنجعلی

      بله؛ به صورت موقت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود