نحوه تشخیص صفحات بی کیفیت توسط گوگل

ارزیابی کیفیت وب سایت ها,کیفیت صفحات وب,محتوای باکیفیت حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 15 امتیاز : 4.9]

بررسی کیفیت صفحات وب توسط گوگل چگونه انجام می شود؟

در این مقاله آموزش سئو می خواهیم توضیح دهیم که گوگل چطور بی کیفیت بودن صفحات را تشخیص می دهد و اینکه با توجه به این مسئله، چطور می توانیم وب سایت خود را بهینه کنیم.

“کیفیت” برای گوگل به چه معنا است؟

گوگل برای تشخیص صفحات بی کیفیت و باکیفیت و یا ارزیابی کیفیت وب سایت ها، فاکتورهای خاصی را مدنظر دارد. شما احتمالا با برخی از این فاکتورها آشنایی دارید ولی برخی از آنها را نمی شناسید. با ما همراه باشید تا برخی از این فاکتورها را به شما معرفی کنیم.

محتوای منحصر به فرد

گوگل می خواهد مطمئن باشد که محتوای باکیفیت و منحصر به فردی به کاربر نشان می دهد، نه محتوایی که تنها عبارت ها و کلمات آن تغییر کرده است. شما باید حرفی برای گفتن داشته باشید و محتوای کاملا جدیدی را تولید کنید.

لینک گرفتن از منابع موثق

گوگل تمایل دارد ببیند منابع موثقی به شما لینک داده اند. به نظر گوگل، صفحه ای که چنین لینک هایی داشته باشد، احتمالا صفحه باکیفیتی است. چرا که وقتی به صفحه ای لینک داده می شود یعنی ارزش ارجاع دادن و رفرنس دادن را دارد. این مسئله برای لینک های داخلی نیز صدق می کند. اگر یک صفحه باکیفیت در وب سایت شما به صفحه دیگری لینک دهد، معمولا یک نشانه مثبت برای گوگل است.

پاسخ به سوال جستجوکننده

هدف اصلی موتور جستجوی گوگل، پاسخ به سوالات کاربران است. بنابراین کاملا واضح است که وب سایتی را وب سایت باکیفیت ارزیابی می کند که به خوبی به سوال کاربر پاسخ می دهد و نیاز او را برآورده می کند. یعنی اگر کسی جستجویی انجام دهد، بر روی یکی از نتایج کلیک کرده و در همان صفحه بماند، گوگل متوجه می شود که این صفحه پاسخ سوال جستجو کننده را داده است و صفحه باکیفیتی است. اما در صورتی که کسی همین عبارت را جستجو کند و به صفحه ای برود که محتوای بی کیفیتی داشته و به همین خاطر روی دکمه Back کلیک کند و نتیجه دیگری را باز کند، گوگل اینگونه برداشت خواهد کرد که این صفحه نمی تواند پاسخ سوال جستجوکننده را بدهد. گوگل به رفتار کاربر زمانی که روی یک نتیجه کلیک می کند و بعد به سرعت بر روی Back کلیک کرده و بر روی یک نتیجه دیگر کلیک می کند، می گوید Pogo Sticking. در این صورت احتمال اینکه نتیجه اول رنک پایین تری گرفته و به عنوان نتیجه بی کیفیت تلقی شود زیاد است.

بارگذاری سریع

از نظر گوگل، وب سایت ها باید با هر اتصال، به سرعت بارگذاری شوند. همچنین کاربران باید طراحی باکیفیتی را در هر دستگاهی اعم از موبایل، دسکتاپ، تبلت یا لپتاپ مشاهده کنند.

نگارش و دستور زبان صحیح محتوا

شاید تعجب کنید اما مطالعات نشان می دهند اگر یک محتوای قوی از لحاظ نگارشی را به محتوای ضعیف تبدیل کنیم، اسنیپت آن از گوگل حذف می شود. پس اگر در صفحه نتایج، اسنیپت به وب سایت شما تعلق گرفته باشد و بعد شما چیزی را در این محتوا تغییر دهید، گوگل دیگر آن را یک محتوای باکیفیت به حساب نمی آورد. بنابراین گوگل محتوای شما را از این لحاظ هم تحلیل و بررسی می کند.

جایگزین متنی برای محتوای غیرمتنی

محتوای غیرمتنی باید جایگزین متنی داشته باشد. برای همین هم گوگل شما را تشویق به استفاده از Alt attribute می کند. دلیل اینکه بهتر است در ویدئوها، از زیرنویس استفاده کنید هم همین است. تا اگر به هر دلیلی نمی خواهید یا نمی توانید به صدای شخص گوش دهید، بتوانید از تمامی محتوای صحبت های او مطلع شوید.

ساختاربندی

گوگل مایل است محتوایی را ببیند که به خوبی ساختاربندی شده و به سادگی می توان از آن استفاده کرد و آن را متوجه شد. آنها این مسئله را با توجه به فاکتورهای مختلفی تشخیص می دهند و سیستم های یادگیری ماشین آنها هم می تواند این مسئله را متوجه شود.

منابع متعدد

گوگل دوست دارد در محتوا، چند منبع برای دریافت اطلاعات بیشتر وجود داشته باشد. لینک های خارجی موجود در صفحه می توانند منابع خوبی برای محتوا محسوب شوند.

لیستی که برای شما توضیح دادم، اصلا عجیب و ترسناک نیست. گوگل با استفاده از این فاکتورها می تواند محتوای باکیفیت و بی کیفیت را از هم تمیز و تشخیص دهد.

سئوکارها و بازاریاب ها چطور می توانند صفحات بی کیفیت و باکیفیت را تشخیص دهند؟

به عنوان یک بازاریاب یا سئوکار، می توانیم از پروسه ای استفاده کرده و محتوای باکیفیت و بی کیفیت را تشخیص دهیم. ما نمی توانیم تک تک مولفه هایی که گوگل در نظر می گیرد را اندازه گیری کنیم. اما می توانیم برخی موارد را در نظر بگیریم و صفحات باکیفیت، بی کیفیت و صفحاتی که باید حذف شوند را تشخیص دهیم.

 به طور کلی، به شما پیشنهاد می کنم به تنهایی از معیارهای زیر استفاده نکنید :

  1. Time On Site
  2. بانس ریت
  3. بازدیدهای طبیعی (ارگانیک)
  4. Assisted conversions یا conversion کمکی

اما چرا؟ به این دلیل که تمامی این فاکتورها به تنهایی می توانند گمراه کننده باشند.

دوست عزیزم، جهت مشاهده ادامه این مقاله بسیار مفید، لطفا ایمیل خود را به دقت در فیلد ذیل وارد نمایید.

لطفا ایمیل خود را به دقت وارد نمایید :

خیالتون راحت ! از ایمیل شما به صورت محرمانه نگهداری میشه و فقط مقالات برتر نیوسئو براتون ایمیل میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *