لینک سازی با تولید محتوای باکیفیت – قسمت دوم

بک لینک,تحلیل داده ها,تصویر سازی شبکه ها حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 12 امتیاز : 5]

مفهوم شبکه های هم نشری طبیعی را در قسمت قبلی مقالات سایت نیوسئو مطرح کردیم و با ذکر مثالی از Fractl، به بیان چگونگی انتشار محتوای بزرگترین شبکه های خبری پرداخته و مفهوم لینک سازی با تولید محتوای با کیفیت را شرح دادیم. در این قسمت نیز، دو مثال دیگر ارائه کرده و به جمع بندی موضوع خواهیم پرداخت:

یک دیدگاه و چشم انداز کلی

سال پیش، یک پروژه منحصر به فرد توسط Kalev Leetaru در Forbes انجام شد که هدف آن ارزیابی تعامل بین ناشران خبری گوگل در ایالات متحده و در سراسر جهان بود. در این پروژه، محققین از مجموعه داده بزرگ مقالات خبری GDelt استفاده کردند و این شبکه را با استفاده از Gephi تصویر سازی کردند؛ روندی مشابه با شبکه ای که در قسمت قبلی در رابطه با آن صحبت کردیم.

بک لینک,تحلیل داده ها,تصویر سازی شبکه ها

این تصویر سازی نسبت به تصویر سازی قبلی متفاوت می باشد زیرا در این تصویر سازی فقط لینک هایی که در متن آورده شده است را بررسی می کند در حالی که تصویر سازی قبلی تمام لینک ها را بررسی می کرد. شاید این روش از نظر شبکه های هم نشری خبری صحیح تر باشد زیرا بهتر می تواند لینک های موجود در قالب سایت (Sitewide)، لینک های مسیر یابی و دیگر لینک هایی که در زمینه قرار دارند و بر روی گراف تاثیر دارند را از هم تفکیک کند. به علاوه، این گراف با استفاده از بیش از 121 میلیون مقاله تقریبا از تمام کشور های جهان ایجاد شده است و تقریبا سه چهارم از یک میلیارد لینک موجود در این مقاله ها را شامل می شود. این گراف، یکی از صحیح ترین و دقیق ترین تصاویر از روابط پویا بین سایت های خبری جهانی را ارائه می کند.

در این گراف، وزن یال ها بر اساس تعداد کلی لینک ها از هر گره به گره دیگر مشخص شده است. هر چه تعداد لینک ها بیشتر باشد، یال مرتبط با آن لینک ها هم قوی تر می باشد. سایز گره ها نیز با استفاده از رتبه صفحه ها محاسبه شده است نه اعتبار دامنه. البته این دو معیار تا حدی با یکدیگر شبیه می باشند.

با استفاده از این تصویر سازی، Leetaru توانست نتایج بسیار جالبی به دست بیاورد و روابطی قوی را شناسایی کند که برای هر کسی که با این ناشران اصلی ارتباط دارد، اهمیت و کاربرد دارد. بعضی از مهم ترین این روابط، شامل موارد زیر می باشد:

  1. در مرکز گراف، ما یک دسته بسیار بزرگ را مشاهده می کنیم. این دسته را می توان به عنوان “هسته رسانه ای جهان” در نظر گرفت که این دقیقا توصیفی است که Leetaru ارائه می کند. گره های سبز نشان دهنده ناشران خبری آمریکایی می باشد. این موضوع، مطابق با نمونه قبلی، نشان دهنده تکرار لینک های بینابینی این ناشران خبری و پوشش محتوای یکدیگر، و همچنین نشان دهنده این موضوع است که آن ها بسیار کمتر از منابع ناشران کوچک تر یا محلی، استفاده می کنند.
  2. به طور قابل توجهی، به نظر می رسد که CNN نقش بسیار منحصر به فردی در نشر اخبار در سطح محلی و منطقه ای ایفا می کند. همانطور که مشاهده می کنید، بسیاری از لینک ها از CNN به دسته آبی در قسمت دور سمت راست می رود. Leetaru حدس میزند که این موضوع می تواند نتیجه استفاده خروجی های خبری اصلی مانند NYTimes و Washington Post از paywall (ایجاد اشتراک های پولی در سایت و محدودیت کاربران دیگر) می باشد. هر کسی که می خواهد محتوای خودش را به این وب سایت ها ارائه کند، باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشد. آن ها باید سرویس های paywall را در زمان انتخاب سایت در نظر داشته باشند زیرا این سرویس صورت محسوس می تواند باعث کاهش میزان هم نشری شود.
  3. دسته NPR هم یکی از دسته های جالب است و نشان می دهد که بین گزارش های مرتبط با NPR و همچنین بین NPR و Washington Post و NYTimes، لینک های قوی وجود دارد. در صورتی که محتوای شما در یکی از سایت های اصلی NPR انتخاب شود، ممکن است در بسیاری از سایت های مشابه دیگر هم، شما به هم نشری دست پیدا کنید. NYTimes و Washington Post هم ممکن است در اثر همین لینک های مشترک، از محتوای شما استفاده کنند.
  4. برای کسانی که به دنبال رسیدن به هم نشری های بین المللی هستند، نتایج جالبی در این گراف وجود دارد. سایت هایی مانند NYYibada.com اخبار مرتبط با ایالات متحده را پوشش می دهد. این سایت با نشریات به زبان چینی ارتباط دارند، اما نسخه های دیگری هم ارائه می کنند که به زبان های دیگر است مثلا انگلیسی. سایت هایی مانند این سایت ممکن است خیلی برای ارائه محتوا هدف جالبی نباشد، اما با در نظر داشتن این که آن ها بسیاری از گزارش های مشابه با نشریات انگلیسی زبان مرتبط با ایالات متحده را پوشش می دهند، می توانند برای هم نشری، موفقیت آمیز ظاهر شوند.
  5. دسته های صورتی و آبی در پایین گراف مرتبط با سایت های خبری روسی و اوکراینی می باشد که شما در این قسمت مشاهده می کنید، در حالی که اکثریت لینک های آن ها بین خودشان است، اما به نظر سه ارتباط مهم با اخبار بین المللی دارند که به صورت خاص، این ارتباطات از طریق BBC ،Reuters و AP شکل می گیرد. این موضوع نشان می دهد که اگر محتوای شما در این سه سایت خبری قرار بگیرد، ممکن است بتوانید هم نشری های بین المللی گسترده ای را در اروپای شرقی و روسیه به دست بیاورید.
  6. به علاوه، کم بودن لینک های عمیق بین نشریات زبان های مختلف نشان می دهد که گزارش های انگلیسی زبان، راه سختی برای رسیدن به هم نشری بین المللی دارند.
  7. سایت هایی مانند ZDnet.com دارای همکاران خارجی زبان هستند و معمولا گزارش های خودشان را برای انتشار بین المللی ترجمه می کنند. سایت هایی مانند این مورد، فرصت های بسیار عالی برای هم نشری لینک ها در نشریات خارجی و دور از دسترس فراهم می کنند که رسیدن به آن ها از روش هایی به جز این سایت ها، گاهی می تواند دشوار باشد.

پیشنهاد من به خواننده های این مقاله این است که این گراف تعاملی را بیشتر بررسی کنند. اگر نشریات خاص موجود در گراف را بررسی کنید می توانید متوجه شوید که چه پتانسیل هایی در گزارش های ارائه شده در این سایت ها برای دریافت هم نشری وجود دارد. البته، عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر روی نشر یک گزارش در این شبکه تاثیر دارند. به عنوان یک قانون عمومی، هرچه شبکه هم نشری گسترده تر باشد، فرصت های بیشتری هم برای رسیدن به هم نشری فراهم می شود.

هم نشری لینک در عمل

در طول 6 سال فعالیت در این کسب و کار، Fractl بیش از 1500 برنامه بازاریابی محتوا را اجرا کرده است و با استفاده از ارتباط های نزدیک و یک به یک با مهمترین نشریات، تلاش کرده فعالیت های خودش را ارتقا دهد. در قسمت زیر، دو دیدگاه مرتبط با هم نشری محتوا ارائه شده است که ما این دو دیدگاه را در نتیجه محصولات محتوایی و فعالیت های تبلیغاتی خودمان به دست آورده ایم.

خب، اول یکی از فعالیت های تبلیغاتی خودمان را بررسی می کنیم.

اخیرا، در Fractl  با استفاده از برنامه تبلیغاتی “Branded in Memory” (برندی که در یادها می ماند) توانستیم برای یکی از مشتری های خودمان به موفقیت بزرگی دست پیدا کنیم. این برنامه، یک برنامه تبلیغاتی تصویری جالبی بود که در آن می خواستیم ببینیم افراد تا چه حد میتوانند لوگوی برند ها را به خاطر بسپارند. ما از جمعیت خواستیم که تمام لوگو های برند های معروف را با استفاده از حافظه خودشان درست کنند و سپس داده های موجود را تحلیل کردیم تا ببینیم که کدام برند ها به بهترین شکل، در ذهن افراد باقی مانده بودند.

بعد از مذاکره های استراتژیک، جذبه عمومی بالا و جالب بودن این پروژه به صورت کلی، باعث شد که بسیاری از نشریات اصلی از این محتوا استفاده کنند و در نتیجه، ما توانستیم به هم نشری بالایی دست پیدا کنیم.

در قسمت زیر، می توانید در گراف شبکه، نحوه شکل گیری این هم نشری در طول زمان را مشاهده کنید:

تولید محتوای با کیفیت,شبکه های هم نشری,شبکه های هم نشری طبیعی

اگر علاقه مند هستید که گراف کامل را ببینید و آن را بررسی کنید، می توانید از هم نشری لینک در Fractl، نمونه کامل آن را مشاهده کنید. مشابه با نمونه قبلی، سایز گره ها مرتبط با اعتبار دامنه می باشد.

چند نکته مهم در این گراف وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشیم:

  • دسته های نارنجی از گره ها اطراف گره های مرکزی، لینک هایی هستند که به صورت مستقیم به صفحه فرود سایت Signs.com میروند.
  • چندین گره، از این محتوا استفاده کرده بودند که خودشان تعداد زیادی لینک ایجاد کرده بودند که مرتبط با گزارش هایی بود که در رابطه با پروژه Signs.com نوشته بودند. دسته آبی در جایگاه 8PM یک نمونه بسیار خوب از این حالت است. در این مورد، این محتوا توسط BoredPanda.com انتخاب شده است.
  • گره هایی که به Signs.com لینک نشده اند، هم نشری های ثانویه هستند. آن ها ارزش لینک را از طریق گره هایی منتقل می کنند که به Signs.com لینک شده اند و در نتیجه، فرصتی برای بازسازی لینک های شکسته را فراهم می کنند. در واقع Fractl تمام این فرصت ها را دنبال می کند تا بتواند این هم نشری های ثانویه را به لینک های dofollow تبدیل کند که مستقیم به دامنه Signs.com می آیند.
  • یک نمای متحرک از این گراف، دیدگاه های جالبی در رابطه با سرعت تجمع لینک بر روی گزارش اولیه در Signs.com و همچنین گره هایی که هم نشری های ثانویه ایجاد کرده اند، ارائه می کند. این تصویر بازه زمانی یک ساله مرتبط با لینک های ایجاد شده را نشان می دهد. همانطور که در پست قبلی من در Moz در رابطه با کسب لینک در طول زمان را مشاهده کردیم، تقریبا 50% از لینک ها در ماه اول به دست می آید و 50% بقیه لینک ها در طول 11 ماه بعدی ایجاد می شوند.

حالا می خواهیم نگاهی به این شبکه بیندازیم و ببینیم که شبکه های هم نشری در یک بازه سه ماهه به صورت کلی، در رابطه با پروژه ای در Fractl برای مشتری اجرا کردیم، چگونه هستند (البته این گراف به صورت کاملا جامع ارائه نشده است):

لینک سازی

اگر علاقه مند هستید که گراف کامل را ببینید و آن را بررسی کنید، می توانید در شبکه سندیکا fractlstaging، نمونه کامل آن را مشاهده کنید. مشابه با نمونه قبلی، سایز گره ها مرتبط با اعتبار دامنه می باشد.

چند  نکته مهم در رابطه با این گراف:

  • دسته قهوه ای نزدیک به مرکز که با نام “جایگزینی” نشان داده شده اند، سایت هایی هستند که به صورت مستقیم به صفحه فرود در سایت مشتری ما لینک شده اند. بیشتر این لینک ها، نتیجه مذاکره هایی برای نشر لینک در این سایت ها با نویسنده ها یا ویراستارهای این نشریات بوده است و نتیجه هم نشری طبیعی نبوده است.
  • می توانیم در این گراف، بسیاری از شبکه های طبیعی با مدار گره های مرتبط را مشاهده کنیم. مثلا در جایگاه 9PM، ما entrepreneur.com را مشاهده می کنیم و در جایگاه 12PM سایت CNBC.com و در جایگاه 10PM، سایت USAToday و غیره را مشاهده می کنیم.
  • نشریاتی که گره های زیادی اطراف شان به آن ها لینک شده اند، نمونه هایی از اهداف اصلی برای مذاکره به منظور نشر لینک هستند، زیرا بسیاری از هم نشری ها به گزارش های آن ها لینک می شود که می توانید در این نمای کلی، به خوبی این موضوع را مشاهده کنید.

جمع بندی موضوعات

ابزار جدید برای تحلیل داده ها باعث شده بتوانیم نحوه تعامل و فعالیت نشریات و به صورت کلی “فضای وبلاگ نویسی” را بهتر درک کنیم. ابزار تصویرسازی شبکه ها به صورت خاص، می تواند اطلاعات و دیدگاه هایی را در ارتباط با رابطه بین نشریات و نحوه توزیع محتوا و هم نشری بین آن ها در اختیار ما قرار دهد که قطعا بدون این ابزار، رسیدن به این اطلاعات غیر ممکن بود.

بهترین ویژگی این ابزار، این است که تصویر سازی شبکه ها با استفاده از داده هایی که در اختیار داریم، کار ساده ای است. به عنوان مثال، گراف های لینک ها در محتوای Fractl، همراه با نمای فراگیر اولیه از شبکه های خبری که در این مقاله ارائه شده است، با استفاده از بک لینک های استخراج شده از SEMrush ایجاد شده است. به علاوه، منابع کمکی مانند Gdelt ابزار و مجموعه داده هایی را ارائه می کند که هنوز از آن ها به صورت کامل بهره مند نشده ایم، در نتیجه این ابزار فرصتی را برای ما فراهم می کنند تا درک عمیق تری از این شبکه ها به دست بیاوریم و با استفاده از این مزیت، بتوانیم بازاریابی محتوایی و فرایند هم نشری را بهینه سازی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *