راهنمای خوشه بندی کلمات کلیدی – قسمت دوم

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 11 امتیاز : 5]

برای خوشه بندی کلمات کلیدی (Keyword Clustering)، ابتدا به جمع آوری کلمات کلیدی می پردازیم سپس عبارات کلیدی بدست آمده را تحلیل می کنیم. این مراحل در قسمت قبلی این مقاله نیوسئو مطرح شده است. در اینجا قصد داریم به ادامه روند خوشه بندی کلمات کلیدی بپردازیم و با آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی، رنک کلمات کلیدی سایت خود را افزایش دهیم و از این طریق ترافیک جستجوی بیشتری را بدست آوریم.

  1. کلمات کلیدی جذاب

کلمات جذاب چه کلماتی هستند؟ کلمات جذاب، کلمات یا عباراتی هستند که بر اساس تحلیل بخش قبلی، بیشترین اهمیت را داشته اند. کلمات جذاب چرا مهم هستند؟

توضیح ما این است :

در این تمرین، ما مجموعه ای از مهم ترین و مرتبط ترین کلمات و عبارات را برای جذب ترافیک سایت به دست می آوریم که سپس می توان از این کلمات برای ایجاد بهترین استراتژی های محتوا استفاده کرد؛ محتوایی که رتبه بالایی دریافت می کند و به نوبه خود، به ما کمک می کند که ترافیک بیشتری برای سایت خودمان جذب کنیم.

وقتی که ما لیست کلمات جذاب خودمان را درست می کنیم، ما پرتکرار ترین کلمات و مرتبط ترین عبارات را از مجموعه بزرگی از کلمات کلیدی پیدا می کنیم که رقبای قدرتمند ما هم از این مجموعه کلمات کلیدی استفاده می کنند تا ترافیک خودشان را افزایش دهند. این لیست کلمات پرتکرار و مهم، در واقع “کلمات جذاب” ما را ایجاد می کنند.

وقتی که ما این کار را برای یک مشتری (و یا برای خودمان) انجام می دهیم، معمولا سه سوال وجود دارد که برای هر کلمه جذاب، باید به آن پاسخ دهیم:

  1. کدام یک از این کلمات برای کسب و کار شما بیشترین اهمیت را دارد؟ ( 0 تا 10)
  2. کدام یک از این کلمات، کلمات کلیدی منفی هستند (که مایلید از لیست حذف شوند)؟
  3. آیا در رابطه با کلمات کلیدی تایید صلاحیت شده و مهم، نظر و بازخوردی دارید؟

سپس ما لیست کلمات را محدود می کنیم و کلمات کلیدی منفی یا کلمات کلیدی که واقعا برای وبسایت شما اهمیت نداشته باشند را حذف می کنیم.

زمانی که ما لیست نهایی کلمات جذاب خودمان را به دست می آوریم، آن ها را در گروه های موضوعی گسترده قرار می دهیم مانند تصویر زیر:

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت

انتخاب رنگ های مختلف برای این گروه ها معنی خاصی ندارد اما فقط از نظر گروه بندی لغات، باعث می شود یک تفکیک بصری مناسب داشته باشند.

یکی از موضوعات مهم در این قسمت، این موضوع است که ریشه های لغوی نقش مهمی را ایفا می کنند.

مثلا، فرض کنید تمام لغات زیر دارای ارتباط مفهومی و معنی مشابه هستند:

  • وبلاگ
  • وبلاگ ها
  • وبلاگ نویس
  • وبلاگ نویس ها
  • وبلاگ نویسی

از این رو وقتی که ما این کلمات کلیدی را گروه بندی می کنیم، برای این که کلمات “وبلاگ” ، “وبلاگ نویسی” و “وبلاگ نویسان” را به عنوان بخشی از یک دسته بندی در نظر بگیریم، باید از ریشه کلمات یعنی “وبلاگ” به جای همه آن ها استفاده کنیم. ریشه های لغوی در زمان گروه بندی یکی از بهترین ابزارهای در دسترس ما می باشند. کلمه های هم معنی را هم می توان به همین صورت دسته بندی کرد زیرا این کلمات در واقع دو روش مختلف برای بیان یک مفهوم هستند (یعنی هدف جستجوی کاربری مشابه دارند) مانند کلمات “ساختن” و “ایجاد کردن” یا “جستجو” و “گشتن”.

  1. آماده سازی برای گروه بندی کلمات کلیدی

خب حالا قرار است خودمان را برای سخت ترین قسمت دسته بندی آماده کنیم.

برای شروع این کار، ما باید لیست کلمات جذاب خودمان را کپی کرده و آن ها را به صورت افقی، بر روی یک ردیف به صورت ترانهاده (transposed) قرار دهیم.

رنک کلمات کلیدی سایت,قدرت کلمات کلیدی,کلمات کلیدی جذاب

کلمات کلیدی خودمان را در ستون اول قرار می دهیم.

گروه بندی کلمات کلیدی

خب حالا جادوی واقعی شکل می گیرد.

بعد از کلی جستجو و بالا و پایین کردن نتایج، من یک تابع در Google Sheets پیدا کردم که به ما می گوید آیا یک ریشه لغت یا عبارت، در یک کلمه کلیدی وجود دارد یا خیر. این تابع از RegEx استفاده می کند:

(“IF(RegExMatch(A5,”health”),”YES”,”NO=

این تابع خیلی ساده به ما نشان می دهد که ریشه لغت یا کلمه مد نظر ما در کلمه کلیدی مورد نظر وجود دارد یا خیر. شما باید تک به تک عبارات هر ردیف را در این فرمول قرار دهید تا پاسخ “بله” یا “خیر” را از این فرمول دریافت کنید. سپس من این فرمول را بر روی تمام ردیف ها قرار دادم تا تمام پاسخ های “بله” یا “خیر” را مشخص کنم. Google Sheets معمولا یکی دو دقیقه زمان لازم دارد تا تمام این داده ها را پردازش کند.

سپس ما این فرمول ها را در اکسل، هارد کد (تثبیت) می کنیم تا بتوانیم تمام کلماتی که تابع بالا برای آن ها پاسخ “نه” داده است را حذف کنیم و تنها کلمات کلیدی را داشته باشیم که پاسخ تابع برای آن ها “بله” بوده است یعنی عباراتی که در کلمات کلیدی قرار داشته اند.

تمام داده ها را کپی کرده و گزینه “Paste values only” را انتخاب می کنیم.

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت

حالا از گزینه “Find and replace” استفاده می کنیم تا تمام “نه” ها را حذف کنیم.

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت

خب حالا باید از خودتان اندکی هنر به خرج دهید. حالا شما بهترین و قوی ترین روش برای گروه بندی کلمات کلیدی را در اختیار دارید. بیاید کار را شروع کنیم!

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت

  1. خوشه بندی کلمات کلیدی 

خب حالا شما برای انجام گروه بندی یا خوشه بندی کلمات کلیدی به صورت موفق، آماده شده اید.

این قسمت به علم و هنر شما بستگی دارد. نه صبر کنید حرفم را پس می گیرم! برای انجام این کار به صورت صحیح، شما باید:

  • از کاربر هدف خودتان، علت اهمیت آن ها برای کسب کار خودتان، هدف جستجوی کاربر و اهمیت و ارتباط این موارد با یکدیگر، درک عمیقی داشته باشید.
  • وقتی که می خواهید کلمات کلیدی را در گروه های مختلف دسته بندی کنید، باید بتوانید گزینه های مختلف را به خوبی سبک سنگین کنید.
  • بینش خوبی داشته باشید.

وقتی می خواهم روند انجام این کار را به کسی آموزش دهم، این موارد دشوارترین بخش کار هستند زیرا تمام آن ها بر اساس تجربه به دست می آید.

در قسمت بالای صفحه من از تابع COUNTA استفاده کردم که به من نشان دهد یک کلمه چند مرتبه در مجموعه کلمات کلیدی من تکرار شده است:

(COUNTA(C3:C10000=

 این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا به عنوان یک قانون عمومی، بهتر است که با خاص ترین موضوعات که کمترین همپوشانی با دیگر موضوعات را دارند کار را شروع کنیم. در صورتی که ما یک موضوع گسترده را در نظر بگیریم، کلمات کلیدی با دیگر گروه های کلمات کلیدی همپوشانی خواهند داشت و شما به سختی می توانید آن ها را در گروه های معنی دار قرار دهید. شما باید اول خاص ترین و محدود ترین گروه را در نظر بگیرید و کار خودتان را با آن شروع کنید.

در ابتدای کار، شما باید صفحه خودتان را بر اساس ریشه لغات دسته بندی کنید.

ریشه لغاتی که تنها چند مرتبه تکرار می شود، خیلی همپوشانی زیادی نخواهد داشت. پس من این صفحه را با استفاده از آن ستون، دسته بندی می کنم و سپس کلمات کلیدی آن ستون را در سربرگ های جدید خودشان قرار می دهم.

حالا ما اولین گروه از کلمات کلیدی را داریم.

خب این جا ما اولین گروه نمونه را داریم : گروه “ماچا”. این گروه می تواند به خودی خود نقش یک پروژه کامل را ایفا کند. مثلا، اگر سایتی در رابطه با چای ماچا باشد و کلمات کلیدی دیگری نیز در ارتباط نسبی با آن وجود داشته باشند.

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت

همانطور که ما تقسیم بندی گروه های کلمات کلیدی را ادامه می دهیم، در انتها ما گروه های مختلفی از کلمات کلیدی را خواهیم داشت. در صورتی که گروه های به دست آمده خیلی گسترده هستند، شما می توانید گروه بندی های کلمات کلیدی را محدود تر کنید تا محتوای متمرکز تری را به دست بیاورید. شما می توانید برای گروه کلمات کلیدی ارائه شده در مثال هم همین کار را انجام دهید و در این گروه، روند گروه بندی کلمات کلیدی را مجدد بر اساس ریشه های لغات، انجام دهید.

سپس ما می توانیم یک نمای کلی از گروه ها را بررسی کنیم تا حجم و فرصت های موضوعی را از سطح بالایی ببینیم.

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت

قصد ما فقط در نظر گرفتن حجم جستجو نیست، بلکه در حالت ایده آل ما می خواهیم هدف جستجوی کاربر، قدرت رقابت و موضوعات دیگر را هم بررسی کنیم.

اینم از این!

شما با موفقیت هزاران کلمه کلیدی را یافته و آن ها را در گروه های مربوطه، تقسیم بندی کردید!

صبر کنید، چرا ما همه این کار دشوار را دوباره انجام دادیم؟

خب حالا می توانید مفهوم “تناسب محصول و بازار” که در ابتدا به آن اشاره کردیم را به خوبی درک کنید! این مفهوم واقعا جادویی است.

حالا شما می توانید از هر گروه کلمات کلیدی استفاده کنید و محتوای بهینه شده ای را حول آن گروه ایجاد کنید و ده ها کلمه کلیدی را هدف بگیرید و به صورت نمایی، پتانسیل جذب ترافیک ارگانیک سایت خودتان را افزایش دهید! واقعا معرکه است!

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی,بررسی کلمات کلیدی سایت,جذب ترافیک سایت

همه کار ها انجام شد. حالا چه؟

حالا قسمت جالب ماجرا شروع می شود. شما می توانید برای تولید محتوای خاصی برنامه ریزی کنید که پیش از این اصلا نمی دانستید باید آن محتوا را تولید کنید. همچنین، شما می توانید گروه کلمات کلیدی (و زیر گروه های آن ها را) با صفحه های موجود در وبسایت خودتان تطبیق دهید و در تگ های هدر، در متن اصلی و قسمت های دیگر این گروه کلمات کلیدی و تمام کلمات کلیدی طولانی که به آنها توجه نکرده بودید را اضافه کرده و آن ها را بهینه سازی کنید.

گروه بندی کلمات کلیدی یکی از موضوعاتی است که به ندرت به آن پرداخته شده و بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند. این روش، فرصت های گسترده ای برای بهینه سازی عباراتی ایجاد می کنند که پیش از این حتی در سایت شما وجود نداشته اند! گاهی اوقات تنها اضافه کردن یک عبارت و یا چند جمله با کلمات کلیدی طولانی در قسمت های مختلف سایت، باعث می شود ترافیک جستجوی بسیار زیادی به سایت شما جذب شود. این کار را بارها انجام دهید تا ببینید که چه تاثیر شگرفی بر روی ترافیک ارگانیک سایت شما ایجاد می کند.

نظر شما چیست؟

نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید و بگویید که تجربه شما از خوشه بندی کلمات کلیدی به چه صورت بوده است.

نیاز به کمک دارید؟ کافی است فقط درخواست بدهید. من واقعا مایلم که به شما کمک کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود