راهنمای خوشه بندی کلمات کلیدی

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

خوشه بندی کلمات کلیدی (Keyword Clustering) چیست؟ مفهوم خوشه بندی کلمات کلیدی را به راحتی می توان از روی نامش حدس زد؛ شما کلمات کلیدی مرتبط با یکدیگر را بر می دارید و آن ها را با هم در یک گروه قرار می دهید. این گروه ها به صورت کلی، یک طرح دسته بندی دقیق به وبسایت شما می دهند که به نوبه خود، این طرح باعث می شود که هدف صفحه شکل بگیرد و خزنده های موتور جستجو که به سمت صفحه جذب می شوند، به گوگل میگویند که صفحه شما باید در بالای لیست رتبه بندی باشد.

خوشه بندی کلمات کلیدی یک تکنیک بهینه سازی نیست، همچنین در اصل هیچ چیز جدیدی را در استراتژی های سئو ایجاد نمی کند. شما هنوز باید بر اساس نیاز کاربر، محتوای با کیفیتی را ایجاد کنید که مطابق با جستجو کاربران باشد.

گروه بندی کلمات کلیدی باعث می شود که شما نسبت به حوزه فعالیت خودتان درک بهتری داشته باشید. در مقایسه با شرایطی که شما از گروه بندی کلمات کلیدی استفاده نمی کنید، این کار باعث می شود که شما بر روی مفاهیم بیشتری متمرکز شوید و سوالات بیشتری را در یک صفحه پاسخ دهید. بنابراین مهم ترین مزیت خوشه بندی کلمات کلیدی این است که باعث می شود محتوای سایت شما بهتر، مفیدتر، قابل اعتماد تر و جامع تر شود.

این مقاله نیوسئو، راهنمای جامع و پیشرفته برای خوشه بندی کلمات کلیدی است.

اگر شما می خواهید ترافیک ارگانیک سایت خودتان را افزایش دهید، شما باید سئو سایت خودتان را از نظر “تناسب محصول و بازار” بررسی کنید.

جستجوی کلمه کلیدی “بازار” است (یعنی چیزی که کاربران به دنبال آن هستند) و محتوا هم محصول می باشد (چیزی که کاربر ها مصرف می کنند). “تناسب” هم در واقع بهینه سازی می باشد.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

برای این که ترافیک ارگانیک سایت خودتان را افزایش دهید، محتوای شما باید دقیقا مطابق با همان چیزی باشد که کاربرها به دنبال آن هستند. برنامه ریزی و تولید محتوا، شناسایی کلمات کلیدی و بهینه سازی سایت همه باید مطابق با بازار انجام شود. با استفاده از این روش، شما می توانید به بهترین نحو ترافیک ارگانیک سایت خودتان را افزایش دهید.

چرا باید به خودتان برای گروه بندی کلمات کلیدی زحمت بدهید؟

یک صفحه می تواند برای کلمات کلیدی مختلف رتبه بندی شود. پس چرا ما تمرکز خودمان را به صورت گسترده بر روی برنامه ریزی و بهینه سازی محتوایی قرار نمی دهیم که ده ها کلمه کلیدی مشابه و مرتبط به هم را شامل شود؟

چرا وقتی می توانید هنگام استخراج کلمات کلیدی یک سایت 20 کلمه کلیدی را انتخاب کنید، تنها یک کلمه کلیدی با یک محتوا را انتخاب می کنید؟

اهمیت خوشه بندی کلمات کلیدی برای جذب ترافیک ارگانیک نه تنها تاکنون کم اهمیت شمرده شده است، بلکه معمولا کسی توجه ویژه ای به آن نمی کند. حالا من می خواهم یک روند اختصاصی ابداعی خودمان را برای گروه بندی کلمات کلیدی با شما به اشتراک بگذارم که نه تنها شما خودتان به راحتی می توانید از آن استفاده کنید، بلکه با استفاده از این روش، می توانید تعداد کلمات کلیدی که محتوای عالی شما به ازای آن ها رتبه دریافت می کند را به حداکثر برسانید.

در قسمت زیر، شما یک نمونه واقعی از ده ها کلمه کلیدی را مشاهده می کنید که این محتوا بر اساس آن ها رتبه بندی شده است. لیست کامل کلمات کلیدی آن بیش از 1000 کلمه کلیدی می باشد.

جذب ترافیک ارگانیک,جستجوی کلمه کلیدی,خوشه بندی کلمات کلیدی

خب این موضوع چرا باید برای ما مهم باشد؟

واقعا احمقانه است که ما فقط بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز کنیم زیرا در این صورت، بیش از 90 % فرصت خودمان را از دست میدهیم.

در قسمت زیر، یکی از نمونه های مورد علاقه من نشان داده شده است؛ همانطور که مشاهده می کنید تمام کلمات کلیدی که یک قطعه محتوا می تواند در خودش داشته باشد، نمایش داده شده:

دسته بندی کلمات کلیدی,گروه بندی کلمات کلیدی

خب حالا بیاید کار را شروع کنیم!

  1. جمع آوری کلمات کلیدی

قبل از این که کار دسته بندی کلمات کلیدی را شروع کنیم، ما به یک مجموعه از کلمات کلیدی نیاز داریم تا بتوانیم گروه بندی را از روی آن انجام دهیم.

در اصل، شغل ما در این فاز اولیه، یافتن هر کلمه کلیدی ممکن می باشد. در روند انجام این کار، ناخواسته کلمات کلیدی بی ربط متعددی را پیدا می کنیم (با تشکر از برنامه Keyword Planner!)

اما بهتر است که ما کلمات کلیدی مرتبط و طولانی زیادی داشته باشیم (و توانایی این را داشته باشیم که کلمات کلیدی غیر مرتبط را حذف کنیم) تا این که فقط یک مجموعه محدود از کلمات کلیدی را در اختیار داشته باشیم!

برای پروژه های تمام مشتری ها، من معمولا می گویم که ما بین 1000 تا 6000 کلمه کلیدی را از هر جایی جمع آوری می کنیم. اما راستش، ما گاهی بیش از 10000 کلمه کلیدی به دست می آوریم و گاهی (در رابطه با مشتری های محلی با حوزه فعالیت محدود)، ما گاهی کمتر از 1000 کلمه پیدا می کنیم.

پیشنهاد من این است که برای جمع آوری کلمات کلیدی از 8 تا 12 منبع مختلف استفاده کنیم. شما می توانید از منابع زیر برای جمع آوری کلمات کلیدی استفاده کنید :

  1. رقبای خودتان
  2. ابزار داده کاوی کمکی (مانند Moz ،Ahrefs ،SEMrush ،AnswerThePublic و غیره).
  3. داده های موجود خودتان در Google Search Console و Google Analytics
  4. ترکیب ایده های فکری خودتان و مقایسه آن ها با یکدیگر
  5. ایجاد کردن کلمات کلیدی ترکیبی
  6. استفاده از قابلیت تکمیل خودکار عبارت جستجو (Autocomplete suggestions) و جستجوهای مرتبط با موضوع مد نظر (Searches related to) در گوگل

قطعا از نظر منابع برای جمع آوری کلمات کلیدی محدودیتی وجود ندارد و در حال حاضر، ابزار کمکی بسیار بیشتری نسبت به قبل وجود دارد. هدف ما در این قسمت، این است که آنقدر کلمات کلیدی پیدا کنیم که دیگر در آینده، نیازی نداشته باشیم که دوباره برای کلمات کلیدی جستجو انجام دهیم؛ مگر این که بخواهیم موضوع جدیدی را هدف بگیریم.

قسمت اولیه این مقاله مرتبط با بررسی دقیق جمع آوری کلمات کلیدی می باشد. اما الان فرض می کنیم که شما چند ساعت وقت گذاشته اید و لیست بلندی از کلمات کلیدی را پیدا کرده اید، موارد تکراری را حذف کرده اید و حجم داده نسبتا قابل اعتماد دارید.

  1. تحلیل کلمات کلیدی سایت

حالا که شما یک لیست بسیار گسترده شامل بیش از 1000 کلمه کلیدی در اختیار دارید، می خواهیم کاری کنیم که این کلمات به درد ما بخورند.

ما کار را با تحلیل عبارات شروع می کنیم. اصلا تحلیل عبارت به چه معنی است؟

ما هر کلمه کلیدی را به عبارات تشکیل دهنده اش تجزیه می کنیم تا بتوانیم مشخص کنیم کدام عبارت نسبت به دیگر موارد، تکرار بیشتری دارد.

به عنوان مثال کلمه کلیدی “بهترین پودر پروتئین طبیعی” از چهار عبارت تشکیل شده است : “بهترین” ، “طبیعی” ، “پروتئین” و “پودر”. زمانی که ما تمام بخش های کلمات کلیدی را به بخش های تشکیل دهنده شان تجزیه کنیم، می توانیم به راحتی تحلیل کنیم که کدام عبارات (و قسمت های فرعی کلمات کلیدی)، بیشترین تکرار را در مجموعه کلمات کلیدی ما دارند.

در قسمت زیر ما یک نمونه از 3 عبارت کلیدی را داریم:

  • بهترین پودر پروتئین طبیعی
  • قوی ترین ماده ضد التهاب طبیعی
  • نحوه ساخت بوبرهای طبیعی

خب حالا یک نگاه دقیق تر به این کلمات کلیدی بیندازید. همانطور که می بینید کلمه “طبیعی” در تمام این سه عبارت دیده می شود. در صورتی که این کلمه به صورت مکرر در کل لیست طولانی کلمات کلیدی شما دیده می شود، احتمالا در زمان گروه بندی کلمات کلیدی، این عبارت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

شما به یک ابزار شمارش تکرار کلمه نیاز دارید تا بتوانید مشخص کنید کدام کلمه کلیدی بیشترین تکرار را بین مجموعه شما دارد. یک ابزار کامل و رایگان برای انجام این کار، ابزار Write Words’ Word Frequency Counter می باشد. این ابزار واقعا جادویی است!

شما کافیست لیست کلمات کلیدی خودتان را در این لینک وارد کنید و سپس دکمه تایید را بزنید. سپس یک صفحه نتایج به صورت زیر برای شما نمایش داده می شود:

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

سپس لیست عبارات تکراری خودتان را کپی کرده و در یک صفحه گسترده قرار دهید. قطعا شما می توانید حروف اضافه مانند “است”، “برای” و “به منظور” و کلمات مشابه این موارد را حذف کنید.

گاهی در نظر گرفتن هر کدام از این عبارات به صورت تکی نمی تواند خیلی مفید باشد. گاهی یک عبارت دو یا سه کلمه ای می تواند اطلاعات و دیدگاه های بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. مثلا در این نمونه مشاهده می کنید که عبارات “شیر” و “بادام” تکرار شده اند، اما با بررسی دقیق تر مشخص می شود این دو کلمه بخشی از یک عبارت یعنی “شیر بادام” هستند.

برای به دست آوردن این دیدگاه های مفید، باید از ابزار Phrase Frequency Counter سایت WriteWords استفاده کنید و این روند را برای عبارت هایی که دو، سه، چهار، پنج و شش کلمه در آن ها وجود دارد تکرار کنید. شما باید داده ها را در صفحه گسترده خودتان هم کپی کنید.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

در صورتی که یک عبارت دو کلمه ای بیشتر از یک عبارت تک کلمه ای تکرار داشته باشد، این موضوع نشان دهنده اهمیت این عبارت می باشد. برای در نظر گرفتن این موضوع، من از ابزار COUNTA function در Google Sheets استفاده می کنم تا تعداد کلمات در یک عبارت را به من نشان دهد:

((” “,COUNTA(SPLIT(B2=

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

حالا یک بخش دیگر از داده های کلمات کلیدی ما برایمان مشخص می شود: در این قسمت ما می توانیم مشخص کنیم نه تنها چند بار یک عبارت یا کلمه تکرار شده است، بلکه می توانیم مشخص کنیم چند کلمه در آن عبارت وجود دارد.

در نهایت، برای این که برای عباراتی که تکرار آن ها نسبت به بقیه عبارات کمتر است اما کلمات بیشتری درون خودشان دارند اهمیت شان افزایش پیدا کند، من با یک فرمول ساده، یک توان بر روی تعداد عبارات قرار می دهم:

C4^2)*A4)=

به بیان دیگر، من تعداد کلمات را در نظر میگیرم و آن ها را به توان می رسانم، سپس آن ها را در مقدار تکرارشان ضرب می کنم. تمام این کار ها به این علت است که ما می دانیم یک عبارت کلیدی دو کلمه ای، از عبارت کلیدی تک کلمه ای که تکرار بیشتری دارد، اهمیت بیشتری دارد.

به دلیل  این که نمی دانستم چه توانی را برای افزایش اهمیت عبارات کلیدی چند کلمه ای استفاده کنم، من چند مرتبه با مقادیر مختلف این کار را انجام دادم و صفحه گسترده خودم را دوباره منظم کردم تا بتوانم مهم ترین کلمات و عبارات را در این صفحه پیدا کنم.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

وقتی که شما به این صفحه نگاه می کنید، خیلی راحت متوجه الگوهای خاصی می شوید و در واقع شما حالا درک بهتری از کاربران جستجوگر دارید.

در این مجموعه داده های نمونه، ما کار را با یک لیست شامل بیش از 10000 کلمه کلیدی شروع می کنیم و عبارات و کلمات را تحلیل می کنیم تا متوجه شویم افراد واقعا به دنبال چه چیزی هستند. به عنوان مثال “بهترین جنس از یک محصول” یا “کجا می توانم فلان چیز را بخرم”، عباراتی هستند قطعا کاربران از آن ها استفاده می کنند.

من کلمات و عبارات مهم را مشخص می کنم. سعی می کنم که تعداد این کلمات و عبارات کمتر از 50 مورد و یا نهایت حدود 75 مورد باشد؛ در غیر این صورت، کار گروه بندی کلمات کلیدی در بخش 5 اندکی دشوار می شود.

ادامه…

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

برای خوشه بندی کلمات کلیدی (Keyword Clustering)، ابتدا به جمع آوری کلمات کلیدی می پردازیم سپس عبارات کلیدی بدست آمده را تحلیل می کنیم. این مراحل در قسمت قبلی این مقاله نیوسئو مطرح شده است. در اینجا قصد داریم به ادامه روند خوشه بندی کلمات کلیدی بپردازیم و با آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی، رنک کلمات کلیدی سایت خود را افزایش دهیم و از این طریق ترافیک جستجوی بیشتری را بدست آوریم.

  1. کلمات کلیدی جذاب

کلمات جذاب چه کلماتی هستند؟ کلمات جذاب، کلمات یا عباراتی هستند که بر اساس تحلیل بخش قبلی، بیشترین اهمیت را داشته اند. کلمات جذاب چرا مهم هستند؟

توضیح ما این است :

در این تمرین، ما مجموعه ای از مهم ترین و مرتبط ترین کلمات و عبارات را برای جذب ترافیک سایت به دست می آوریم که سپس می توان از این کلمات برای ایجاد بهترین استراتژی های محتوا استفاده کرد؛ محتوایی که رتبه بالایی دریافت می کند و به نوبه خود، به ما کمک می کند که ترافیک بیشتری برای سایت خودمان جذب کنیم.

وقتی که ما لیست کلمات جذاب خودمان را درست می کنیم، ما پرتکرار ترین کلمات و مرتبط ترین عبارات را از مجموعه بزرگی از کلمات کلیدی پیدا می کنیم که رقبای قدرتمند ما هم از این مجموعه کلمات کلیدی استفاده می کنند تا ترافیک خودشان را افزایش دهند. این لیست کلمات پرتکرار و مهم، در واقع “کلمات جذاب” ما را ایجاد می کنند.

وقتی که ما این کار را برای یک مشتری (و یا برای خودمان) انجام می دهیم، معمولا سه سوال وجود دارد که برای هر کلمه جذاب، باید به آن پاسخ دهیم:

  1. کدام یک از این کلمات برای کسب و کار شما بیشترین اهمیت را دارد؟ ( 0 تا 10)
  2. کدام یک از این کلمات، کلمات کلیدی منفی هستند (که مایلید از لیست حذف شوند)؟
  3. آیا در رابطه با کلمات کلیدی تایید صلاحیت شده و مهم، نظر و بازخوردی دارید؟

سپس ما لیست کلمات را محدود می کنیم و کلمات کلیدی منفی یا کلمات کلیدی که واقعا برای وبسایت شما اهمیت نداشته باشند را حذف می کنیم.

زمانی که ما لیست نهایی کلمات جذاب خودمان را به دست می آوریم، آن ها را در گروه های موضوعی گسترده قرار می دهیم مانند تصویر زیر:

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

انتخاب رنگ های مختلف برای این گروه ها معنی خاصی ندارد اما فقط از نظر گروه بندی لغات، باعث می شود یک تفکیک بصری مناسب داشته باشند.

یکی از موضوعات مهم در این قسمت، این موضوع است که ریشه های لغوی نقش مهمی را ایفا می کنند.

مثلا، فرض کنید تمام لغات زیر دارای ارتباط مفهومی و معنی مشابه هستند:

  • وبلاگ
  • وبلاگ ها
  • وبلاگ نویس
  • وبلاگ نویس ها
  • وبلاگ نویسی

از این رو وقتی که ما این کلمات کلیدی را گروه بندی می کنیم، برای این که کلمات “وبلاگ” ، “وبلاگ نویسی” و “وبلاگ نویسان” را به عنوان بخشی از یک دسته بندی در نظر بگیریم، باید از ریشه کلمات یعنی “وبلاگ” به جای همه آن ها استفاده کنیم. ریشه های لغوی در زمان گروه بندی یکی از بهترین ابزارهای در دسترس ما می باشند. کلمه های هم معنی را هم می توان به همین صورت دسته بندی کرد زیرا این کلمات در واقع دو روش مختلف برای بیان یک مفهوم هستند (یعنی هدف جستجوی کاربری مشابه دارند) مانند کلمات “ساختن” و “ایجاد کردن” یا “جستجو” و “گشتن”.

  1. آماده سازی برای گروه بندی کلمات کلیدی

خب حالا قرار است خودمان را برای سخت ترین قسمت دسته بندی آماده کنیم.

برای شروع این کار، ما باید لیست کلمات جذاب خودمان را کپی کرده و آن ها را به صورت افقی، بر روی یک ردیف به صورت ترانهاده (transposed) قرار دهیم.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

کلمات کلیدی خودمان را در ستون اول قرار می دهیم.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

خب حالا جادوی واقعی شکل می گیرد.

بعد از کلی جستجو و بالا و پایین کردن نتایج، من یک تابع در Google Sheets پیدا کردم که به ما می گوید آیا یک ریشه لغت یا عبارت، در یک کلمه کلیدی وجود دارد یا خیر. این تابع از RegEx استفاده می کند:

(“IF(RegExMatch(A5,”health”),”YES”,”NO=

این تابع خیلی ساده به ما نشان می دهد که ریشه لغت یا کلمه مد نظر ما در کلمه کلیدی مورد نظر وجود دارد یا خیر. شما باید تک به تک عبارات هر ردیف را در این فرمول قرار دهید تا پاسخ “بله” یا “خیر” را از این فرمول دریافت کنید. سپس من این فرمول را بر روی تمام ردیف ها قرار دادم تا تمام پاسخ های “بله” یا “خیر” را مشخص کنم. Google Sheets معمولا یکی دو دقیقه زمان لازم دارد تا تمام این داده ها را پردازش کند.

سپس ما این فرمول ها را در اکسل، هارد کد (تثبیت) می کنیم تا بتوانیم تمام کلماتی که تابع بالا برای آن ها پاسخ “نه” داده است را حذف کنیم و تنها کلمات کلیدی را داشته باشیم که پاسخ تابع برای آن ها “بله” بوده است یعنی عباراتی که در کلمات کلیدی قرار داشته اند.

تمام داده ها را کپی کرده و گزینه “Paste values only” را انتخاب می کنیم.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

حالا از گزینه “Find and replace” استفاده می کنیم تا تمام “نه” ها را حذف کنیم.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

خب حالا باید از خودتان اندکی هنر به خرج دهید. حالا شما بهترین و قوی ترین روش برای گروه بندی کلمات کلیدی را در اختیار دارید. بیاید کار را شروع کنیم!

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

  1. خوشه بندی کلمات کلیدی 

خب حالا شما برای انجام گروه بندی یا خوشه بندی کلمات کلیدی به صورت موفق، آماده شده اید.

این قسمت به علم و هنر شما بستگی دارد. نه صبر کنید حرفم را پس می گیرم! برای انجام این کار به صورت صحیح، شما باید:

  • از کاربر هدف خودتان، علت اهمیت آن ها برای کسب کار خودتان، هدف جستجوی کاربر و اهمیت و ارتباط این موارد با یکدیگر، درک عمیقی داشته باشید.
  • وقتی که می خواهید کلمات کلیدی را در گروه های مختلف دسته بندی کنید، باید بتوانید گزینه های مختلف را به خوبی سبک سنگین کنید.
  • بینش خوبی داشته باشید.

وقتی می خواهم روند انجام این کار را به کسی آموزش دهم، این موارد دشوارترین بخش کار هستند زیرا تمام آن ها بر اساس تجربه به دست می آید.

در قسمت بالای صفحه من از تابع COUNTA استفاده کردم که به من نشان دهد یک کلمه چند مرتبه در مجموعه کلمات کلیدی من تکرار شده است:

(COUNTA(C3:C10000=

 این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا به عنوان یک قانون عمومی، بهتر است که با خاص ترین موضوعات که کمترین همپوشانی با دیگر موضوعات را دارند کار را شروع کنیم. در صورتی که ما یک موضوع گسترده را در نظر بگیریم، کلمات کلیدی با دیگر گروه های کلمات کلیدی همپوشانی خواهند داشت و شما به سختی می توانید آن ها را در گروه های معنی دار قرار دهید. شما باید اول خاص ترین و محدود ترین گروه را در نظر بگیرید و کار خودتان را با آن شروع کنید.

در ابتدای کار، شما باید صفحه خودتان را بر اساس ریشه لغات دسته بندی کنید.

ریشه لغاتی که تنها چند مرتبه تکرار می شود، خیلی همپوشانی زیادی نخواهد داشت. پس من این صفحه را با استفاده از آن ستون، دسته بندی می کنم و سپس کلمات کلیدی آن ستون را در سربرگ های جدید خودشان قرار می دهم.

حالا ما اولین گروه از کلمات کلیدی را داریم.

خب این جا ما اولین گروه نمونه را داریم : گروه “ماچا”. این گروه می تواند به خودی خود نقش یک پروژه کامل را ایفا کند. مثلا، اگر سایتی در رابطه با چای ماچا باشد و کلمات کلیدی دیگری نیز در ارتباط نسبی با آن وجود داشته باشند.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

همانطور که ما تقسیم بندی گروه های کلمات کلیدی را ادامه می دهیم، در انتها ما گروه های مختلفی از کلمات کلیدی را خواهیم داشت. در صورتی که گروه های به دست آمده خیلی گسترده هستند، شما می توانید گروه بندی های کلمات کلیدی را محدود تر کنید تا محتوای متمرکز تری را به دست بیاورید. شما می توانید برای گروه کلمات کلیدی ارائه شده در مثال هم همین کار را انجام دهید و در این گروه، روند گروه بندی کلمات کلیدی را مجدد بر اساس ریشه های لغات، انجام دهید.

سپس ما می توانیم یک نمای کلی از گروه ها را بررسی کنیم تا حجم و فرصت های موضوعی را از سطح بالایی ببینیم.

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

قصد ما فقط در نظر گرفتن حجم جستجو نیست، بلکه در حالت ایده آل ما می خواهیم هدف جستجوی کاربر، قدرت رقابت و موضوعات دیگر را هم بررسی کنیم.

اینم از این!

شما با موفقیت هزاران کلمه کلیدی را یافته و آن ها را در گروه های مربوطه، تقسیم بندی کردید!

صبر کنید، چرا ما همه این کار دشوار را دوباره انجام دادیم؟

خب حالا می توانید مفهوم “تناسب محصول و بازار” که در ابتدا به آن اشاره کردیم را به خوبی درک کنید! این مفهوم واقعا جادویی است.

حالا شما می توانید از هر گروه کلمات کلیدی استفاده کنید و محتوای بهینه شده ای را حول آن گروه ایجاد کنید و ده ها کلمه کلیدی را هدف بگیرید و به صورت نمایی، پتانسیل جذب ترافیک ارگانیک سایت خودتان را افزایش دهید! واقعا معرکه است!

استخراج کلمات کلیدی یک سایت,انتخاب کلمات کلیدی,تحلیل کلمات کلیدی سایت

همه کار ها انجام شد. حالا چه؟

حالا قسمت جالب ماجرا شروع می شود. شما می توانید برای تولید محتوای خاصی برنامه ریزی کنید که پیش از این اصلا نمی دانستید باید آن محتوا را تولید کنید. همچنین، شما می توانید گروه کلمات کلیدی (و زیر گروه های آن ها را) با صفحه های موجود در وبسایت خودتان تطبیق دهید و در تگ های هدر، در متن اصلی و قسمت های دیگر این گروه کلمات کلیدی و تمام کلمات کلیدی طولانی که به آنها توجه نکرده بودید را اضافه کرده و آن ها را بهینه سازی کنید.

گروه بندی کلمات کلیدی یکی از موضوعاتی است که به ندرت به آن پرداخته شده و بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند. این روش، فرصت های گسترده ای برای بهینه سازی عباراتی ایجاد می کنند که پیش از این حتی در سایت شما وجود نداشته اند! گاهی اوقات تنها اضافه کردن یک عبارت و یا چند جمله با کلمات کلیدی طولانی در قسمت های مختلف سایت، باعث می شود ترافیک جستجوی بسیار زیادی به سایت شما جذب شود. این کار را بارها انجام دهید تا ببینید که چه تاثیر شگرفی بر روی ترافیک ارگانیک سایت شما ایجاد می کند.

نظر شما چیست؟

نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید و بگویید که تجربه شما از خوشه بندی کلمات کلیدی به چه صورت بوده است.

نیاز به کمک دارید؟ کافی است فقط درخواست بدهید. من واقعا مایلم که به شما کمک کنم.

2 نظر در مورد مقاله “ راهنمای خوشه بندی کلمات کلیدی ” ثبت شده است
  1. عباس دانشور

    سلام.
    ضمن تشکر از جناب آقای قمصری و خداقوت فراوان به ایشان و تقدیر از تلاش و وقتی که برای آموزش سئو به مبتدیان و حرفه ای های این حوزده دراند.
    جناب قمصری ابزار Write Words’ Word Frequency Counter که جهت شمارش تعداد کلمات در متن معرفی نمودید واقعا کار آمد است ولی مشکل من این است که به نظر می رسد این ابزار برای متون لاتین است. چون این عملیان را بنده نتوانستم در متون فارسی انجام دهم.
    لطفا راهنمایی نمایید.


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      استخراج کلمات کلیدی یک سایت مسئله خیلی مهمی است و برای اینکه برخی از مقالات ترجمه بوده این مشکل پیش آمده و شما از ابزار online-utility.org/text/analyzer.jsp استفاده کنید که با زبان فارسی هم سازگار است.
      موفق باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود