آموزش سئو کسب و کارهای بین المللی

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

 

اهمیت آموزش سئو سایت چند زبانه در این است که میتوانید سایت خود را برای زبان کشور مورد نظر بهینه کرده و با سئو کردن سایت خود، خدمات کسب و کارتان را در سطح جهانی ارائه کنید.

اکثر وب‌ سایت ‌ها در یک برهه زمانی تصمیم به توسعه می‌ گیرند و یکی از رایج‌ ترین روش ‌ها برای انجام این کار، عرضه محصولات و خدمات در سطح جهانی است.

هر چند این کار به هیچ عنوان ساده نیست. در این مطلب تلاش کرده ‌ایم شما را با ریسک‌ ها، تحقیقات لازم و سایر گام‌ های ضروری که برای ‌ورود به بازارهای بین ‌المللی لازم دارید، آشنا کنیم.

ملاحظات و تحقیقات

آیا وقت مناسب پیوستن به بازارهای جهانی رسیده است؟ آیا ضرورتی به انجام این کار احساس می ‌شود؟ این مساله بستگی به تمرکز شما روی نیازهای آتی و فعلی کسب و کارتان دارد.

اگر شاهد حضور گسترده و مستمر بازدیدکنندگان از اقصی نقاط دنیا در وب سایت خود هستید، شاید وقت آن فرا رسیده یک استراتژی سئو بین‌ المللی یا به عبارتی استفاده از زبان های دیگر را در وب سایت پیاده‌سازی کنید.

البته برای انجام این مهم نکاتی ویژه‌‌ از جمله موارد زیر را باید مد نظر داشت:

  • آیا قادر به پیاده‌ سازی تمام تغییرات فنی مورد نیاز هستید؟
  • آیا منابع لازم برای انجام کارها و مدیریت هر کدام از شاخه‌ های مختلف وب ‌سایت را در آینده خواهید داشت؟
  • اگر قرار است خدمات خود را با زبانی دیگر ارائه دهید، آیا مترجمانی خبره در اختیار دارید؟
  • آیا کسب و کار شما آمادگی لازم برای دریافت سفارش ‌های بین ‌المللی و پردازش تراکنش‌ های مالی را خواهد داشت؟

بعد از بررسی این موارد، باید تحقیقات بیشتری انجام داد. مانند تمام ایده ‌های مطرح شده برای برپایی یک وب سایت جدید یا شروع کسب ‌و کاری متفاوت، حصول اطمینان از ارزشمند بودن فعالیتی که قرار است وارد آن شوید اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکی از گسترده ‌ترین حوزه‌ های تحقیقاتی، مربوط به فرآیند انتخاب کلمات کلیدی مناسب یا به اصطلاح Keyword Research است؛ با استفاده از این فرآیند می‌توان از وجود تقاضا در مناطقی که قرار است کسب ‌و کار در آنجا گسترش یابد، مطمئن شد. ذکر این نکته ضروری است که فرآیند انتخاب کلمات کلیدی مناسب، باید متناسب با زبان و مکانی که قرار است در آنجا فعالیت کنید، انجام شود.

بعد از این نوبت به برداشتن گام بعدی یعنی برنامه ‌ریزی برای پیاده ‌سازی استراتژی می ‌رسد.

ساختار وب ‌سایت

شاید استراتژی‌ های مختلفی برای اضافه کردن زبان‌ های بین ‌المللی به وب ‌سایت ‌ها دیده باشید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. شخصا برای این کار ترجیح می‌ دهم از دایرکتوری ‌های فرعی (Subdirectory) استفاده کنم؛ هر چند، این مساله بستگی به اهداف شما دارد.

ساختارهای اصلی برای اضافه کردن یک زبان جدید به وب سایت عبارتند از:

  • دامنه سطح بالای کد کشوری یا ccTLD:‌ انواع مختلف دامنه‌ ها مثل example.fr و example.au
  • زیر دامنه یا Sub Domain: مانند example.com یا au.example.com
  • زیر مجموعه یا Subcategory: مانند example.com/au و example.com/fr

مثالی برای راه اندازی یک وب ‌سایت با در نظر گرفتن ساختار زیر مجموعه ‌ای در آدرس URL یک وب سایت برای کشورهای انگلستان و فرانسه تدارک دیده ‌ایم. دقت داشته باشید که وب سایت اصلی ما در دامنه com. قرار دارد (که در حال حاضر این کار عرف رایج بین وب سایت ‌هاست). هر چند نحوه پیاده ‌سازی برای دامنه ‌ای مثل .co.uk هم تفاوتی نخواهد داشت.

این کار را با استفاده از تغییراتی که شامل زبان و مکان هستند انجام داده ‌ایم، اما بر حسب نیاز می‌ توان آن را صرفا برای زبان یا مکان به کار گرفت.

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

برای این منظور باید کدهای زیر را به وب‌ سایت‌ اضافه کنیم:

<link rel=”alternate” href=”http://example.com” hreflang=”en-gb” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/fr-en/” hreflang=”fr-gb” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/fr-fr/” hreflang=”fr-fr” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-fr/” hreflang=”en-fr” />

البته برای اطمینان می ‌توانیم تگ X-default را هم به این کدها اضافه کنیم. با این کار به موتورهای جستجو می‌ گوییم که اگر URLی وجود دارد که از این ساختار بهره نمی برد، باید به صورت پیش‌ فرض از URL مشخص شده استفاده نمایند. در این صورت کد ما دستخوش تغییرات زیر خواهد شد:

<link rel=”alternate” href=”http://example.com” hreflang=”en-gb” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/fr-en/” hreflang=”fr-gb” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/fr-fr/” hreflang=”fr-fr” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-fr/” hreflang=”en-fr” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com” hreflang=”x-default” />

 لازم به ذکر است که همه این کارها برای صفحه خانگی وب‌ سایت مثال انجام شدند. لینک ‌های داخلی هم باید از این کد استفاده نمایند اما URLهای آنها باید تغییر کنند تا به یک آدرس URL مشخص (و نه صفحه خانگی وب‌سایت) هدایت شوند.

ما صفحه خانگی را به همان شکل com. باقی گذاشتیم. به این دلیل که قبلا زمانی که ساختار URL جدیدی برای صفحه خانگی خود استفاده می کردیم متوجه برخی افت ها می شدیم. اگر مجبور به تغییر http://example.com به example.com/en-gb بودیم، http://example.com را باید با ریدایرکت رد کنیم. 

انجام این کار با استفاده از سیستم مدیریت محتوای (CMS) به کار گرفته شده در وب‌ سایت بسیار آسان ‌تر است؛ هر چند در صورت نیاز می ‌توان ابزار ساخت تگ hreflang که برای تمام زبان ‌ها کاربرد دارد را به کار گرفت.

پیاده‌ سازی و ساخت نقشه سایت

زمانی که کاربران صحبت از نقشه‌ های سایت و سئو بین ‌المللی می‌ کنند، منظور آنها معمولا پیاده‌ سازی پروسه محلی ‌سازی با استفاده از نقشه‌ های سایت (Sitemap) است. طبیعتا اگر به کارگیری تگ hreflang مقدور نباشد، از این روش می ‌توان برای اضافه کردن زبان ‌ها و کشورهای مختلف به وب سایت اصلی استفاده کرد.

این نوع راهکارها شباهت بسیار زیادی به استفاده از تگ hreflang دارند اما به جای قرارگیری در کد سورس وب‌ سایت، در نقشه سایت جای می ‌گیرند. استفاده از این روش را تنها در صورتی توصیه می‌ کنیم که امکان بهره‌ گیری از تگ hreflang به هیچ عنوان مقدور نباشد.

در ادامه یک نمونه افزودن hreflang به کد XML Sitemap را می بینید:

طراحی و توسعه سایت بین المللی,کسب و کار بین المللی,گوگل مای بیزینس

متادیتا و محتوا

ما قبلا فرآیند انتخاب کلمات کلیدی برای اطلاع از میزان تقاضا بر حسب زبان‌ های مختلف را انجام داده ‌ایم و حال نیازمند استفاده از متادیتاهای جدید برای هر کدام از نسخه ‌های زبانی وب‌ سایت هستیم. حتما واژه جایگزین مناسب برای هر زبان را انتخاب کنید؛ برای مثال اگر از وب ‌سایتی که از زبان انگلیسی بریتانیایی یا کانادایی استفاده کرده و حال کاربران کشور امریکا را هدف قرار داده ‌اید، باید این نکته را مد نظر داشته باشید.

محتوای داخلی وب‌ سایت باید با زبانی که کاربر در حال مشاهده آن است مطابقت داشته باشد. اگر تگ hreflang نشان دهد صفحه به زبان فرانسه است، محتوای آن هم باید به این زبان باشد. ظاهرا امری بدیهی به نظر می ‌رسد اما جالب اینجاست که بسیاری از افراد آن را به درستی متوجه نشده و به اشتباه پیاده ‌سازی می‌ کنند.

مجددا یادآوری می‌ کنیم حصول اطمینان از وجود منابع داخلی یا خارجی مورد نیاز برای انجام صحیح این کارها قبل از شروع، فوق‌ العاده مهم است. بله، ما هم می ‌دانیم امکان تغییر و اصلاح تدریجی محتوا وجود دارد اما اتخاذ چنین رویکردی کاربران را حسابی کلافه خواهد کرد؛ کافی است حجم درماندگی آنها در زمان فرود به وب ‌سایتی که قادر به فهم زبان آن نیستند را تصور کنید تا از چنین تصمیمی منصرف شوید.

در حین ترجمه محتوا، باید مخاطب مورد نظر شما و رفتار آن را نیز به شما نشان دهد. رفتار کاربران کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و در زمان تولید یا ترجمه محتواهای درون سایت باید این مساله را حتما مد نظر داشت.

تفاوت‌ های بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است در ابتدای کار متوجه آنها نشوید. هر چند بهترین توصیه‌‌، عدم ترجمه مستقیم از انگلیسی (یا هر زبان مبدا دیگر است) زیرا آن چه که سعی در انتقال آن به زبانی دیگر دارید، ممکن است منطقی و معقول به نظر نرسد.

در زمان نوشتن محتوای جدید یا فروش یک محصول در بازاری متفاوت، تفاوت‌ های فرهنگی را به هیچ عنوان از یاد نبرید. ساکنان کشورهای خارجی دیدگاه ‌های متفاوتی نسبت به جنبه ‌های مختلفی از وب سایت‌ ها مثل امنیت، درگاه‌‌های پرداخت، زبان استفاده شده، ساختار سبد خرید و … دارند.

به همین علت بهتر است با شهروندان کشورهای هدف صحبت کرده و از یک یا چند نیروی محلی برای نوشتن محتوا و گرفتن بازخورد استفاده نمایید. این کارها مستلزم این است که قبل از شروع کار تحقیقات جامعی انجام داده باشید.

مزایای استفاده از نقشه سایت

Google My Business

این بخش بستگی زیادی به نوع کسب و کاری که مدیریت می ‌کنید دارد. هر چند اگر در کشورهای جدیدی که هدف قرار داده ‌اید واحدهای فیزیکی (مثل دفتر یا فروشگاه) دارید، انجام این کار بسیار مهم است.

سرویس گوگل مای بیزینس (Google My Business) به کسب و کارها اجازه می‌دهد اطلاعات کامل شرکت خود و محل قرارگیری آن را در اختیار دیگران بگذارند. این کار برای حضور در نتایج جستجوی طبیعی در مکان جدید از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این زمینه مطالب بسیار زیادی در وب منتشر شده و ما از ذکر جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری می ‌کنیم. گام ‌های اصلی که در این زمینه باید انجام داد عبارتند از:

  • ثبت آدرس مکان مورد نظر در آدرس https://www.google.co.uk/business
  • تا جایی که می‌ توانید اطلاعات را با جزئیات کامل وارد نمایید
  • آدرس را به مرتبط ترین صفحه وب ‌سایت اضافه نمایید
  • آدرس را با نشانه‌ گذاری محلی علامت گذاری کنید
  • از وب‌ سایت‌ های مرتبط در ناحیه یا منطقه مورد نظر لینک بگیرید

انجام گام ‌های فوق به مکان جدید کمک خواهد کرد بر اساس زیربنایی پایدار از لینک‌ های مرتبط و مفید ساخته شود. بهتر است در شبکه‌ های اجتماعی و پایگاه ‌های داده محلی هم حساب ‌هایی مرتبط ایجاد نمایید.

خلاصه

حصول اطمینان از آمادگی کامل، مهم ‌ترین گام طی پروسه توسعه کسب و کار در بازارهای بین ‌المللی است. بدون آمادگی مناسب به احتمال بسیار زیاد شانسی در تحقق اهداف و انتظارات اولیه نخواهید داشت.

سئوی بین المللی به هیچ عنوان فرآیند ساده ‌ای نیست و ممکن است به سادگی از اهداف اولیه منحرف شود. هر چند اگر وضعیت کسب و کارتان به گونه ‌ای است که امکان گسترش جهانی آن وجود دارد، شک نکنید با این کار عواید بسیار زیادی نصیب ‌تان خواهد شد.

ادامه…

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

سئو سایت بین المللی به شما کمک می کند تا بازار بین المللی را بدست گیرید. اگر که در تجارت تان محصولی را به طور بین المللی عرضه می‌کنید، احتمالا یک وب سایت هم دارید و می‌ خواهید این وب سایت در تمام بازارهای مد نظرتان سودآور باشد. متاسفانه بعضی از مشاغل در این زمینه کارایی خوبی ندارند؛ برای بسیاری از شرکت‌ ها سئو سایت های بین المللی یک مسئله پیچیده و منبع دلسردی محسوب می‌ شود.

هدف این مطلب شفاف سازی این موضوع است و همچنین ارائه اطلاعاتی در رابطه با این که چه اقداماتی را باید انجام دهید تا بتوانید سایت خود را به روی بازارهای جدیدی باز کنید و سئو سایت های بین المللی را بدون مرتکب شدن اشتباهات بزرگ و خطرناک اعمال سازید. با خواندن این مقاله نکات زیر را می‌آموزید:

  • اقدامات مهم و ضروری که باید قبل از شروع فرآیند بهینه سازی برای بازارهای بین المللی مد نظر بگیرید.
  • روش هایی برای سئو وب سایت های بین المللی
  • نحوه جستجوی عبارت کلیدی برای سئوی وبسایت های بین المللی (به عمل متخصصین سئو برای پیدا کردن و جستجوی عبارت هایی که افراد برای پیدا کردن موضوعی مشابه در موتور جستجو وارد می کنند، جستجوی عبارت کلیدی گفته می شود)
  • علائم فنی مربوط به سئو سایت های بین المللی
  • هدف گیری جغرافیایی در رابطه با سئو سایت های بین المللی
  • بهینه سازی لیست محلی
  • لینک سازی بین المللی (لینک سازی بین المللی، عنصر کلیدی برای هر عملیات سئو است. وقتی اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما از وبسایت های متفاوت و زیادی در سراسر دنیا لینک گرفته است، به موتورهای جستجو این سیگنال را می دهید که وبسایت شما مهم و معتبر است. این یعنی احتمال آنکه آنها مشتریان را به سمت شما هدایت کنند بالا است.)

نکته: همیشه نیازی نیست که یک وب سایت یا subdirectory جدید برای هر کشوری داشته باشید ولی باید برای تصمیم گیری در این رابطه با دقت عمل کنید. اگر یک landing page خاص برای بازار اسپانیا می‌ سازید و باقی قسمت‌ های سایت به زبان انگلیسی هستند، ممکن است که مخاطبانی را که به عنوان هدف خود در نظر گرفته‌ اید، گمراه کنید. مهم است که وسعت تقاضا و عناصر مورد نیاز برای سایت یا زیرمجموعه (subfolder) پتانسیل جدید را برای مناطق و یا زبان‌ هایی خاص در نظر بگیرید.

آیا تجارت شما آمادگی لازم را برای توسعه به سمت بازارهای جدید دارد؟

قبل از این که به توضیح مسائل فنی بپردازیم، چند نکته زیرساختی را باید در نظر بگیریم زیرا متاسفانه تجارت‌ هایی هستند که این موارد را در نظر نمی‌ گیرند و در نتیجه دچار مشکلاتی پیچیده می‌شوند؛ مشکلاتی که سئو سایت های بین المللی به تنهایی نمی‌ تواند آن‌ ها را برطرف کند.

تحقیق در مورد بازار

آیا در کشورهایی که به دنبال مشتری هستید، حتما بازاری برای خدمات و محصولات شما وجود دارد؟ این سوال کمی ساده به نظر می‌ رسد ولی تاجرانی بوده‌ اند که فکر می‌ کردند کشور هدف مورد نظرشان نیاز بالایی به محصول آن‌ ها دارد اما محصولات یا خدمات آن‌ ها در این بازارها به طور آنلاین خریداری نشده است. عدم توجه به پتانسیل بازارهای بین المللی می تواند شکست های سنگینی را در پی داشته باشد. گوگل در این زمینه ابزاری را ارائه کرده است با این حال توصیه می‌ شود که در این رابطه تحقیقات زیادی را انجام دهید.

شما همچنین می‌ خواهید میزان رقابت را هم در بازارهای بین المللی مد نظر خود بسنجید: رقیبان شما چه محصولاتی را عرضه می‌ کنند و روش بازاریابی آن‌ ها چیست؟ چرا محصولات شما بهتر از محصولات رقیبانتان هستند؟ اگر که محصول شما از محصول سایر شرکت‌ ها بهتر نیست مهم است که کیفیت آن را نسبت به کیفیت محصولات رقیب بهتر کنید. اقدامات رقبایتان را در نظر بگیرید و اقدمات بهتری را انجام دهید؛ وب سایت، USP (پیشنهاد فروش منحصر به فرد)، استراتژی و … خود را ارتقاء دهید. انجام همه این کارها برای پیشی گرفتن از شرکت‌ های رقیب ضروری است زیرا ممکن است که این شرکت‌ ها نسبت به شما از مزیت محلی بودن برخوردار باشند.

آماده سازی خدمات لجستیکی

اگر که در تلاش هستید که خدمات و محصولات تان را در بازارهای بین المللی عرضه کنید، باید برای تجارت آماده شوید و فرآیند آن را به طور کامل طی کنید؛ باید برای این کار تحقیق کنید، تلفن بزنید، جنبه‌ های مختلف تجارت را در نظر بگیرید و …؛ با توجه به این امر شما باید همه توزیع کنندگان محلی را بشناسید، تلفن‌ های تماس آن‌ ها را داشته باشید، نسبت به افرادی که وظیفه برقراری تماس‌ ها و ارسال ایمیل‌ ها را بر عهده دارند آشنایی پیدا کنید، زمان‌ های تحویل محصولات به صورت بین المللی و هزینه‌ های مربوط به آن‌ ها را در نظر بگیرید و … .

در مجموع می‌ توان گفت که بررسی‌ های محلی باید به صورت یکپارچه و موثر انجام شوند و نتایج آن‌ ها می‌ توانند نقش یک کلید طلایی را برای شما ایفا کنند.

پیام رسانی

زبان در ایجاد یک شخصیت منحصر بفرد، دورنمای جهانی و درک افراد نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کند. برای این که تاثیر این عنصر را درک کنید تنها کافی است که یک عبارت با معانی فرهنگی مختلف را در یک محیط عمومی بیان کنید تا متوجه عواقب آن شوید. 

اگر که می‌خواهید وب سایت خود را برای بازارهای خارجی طراحی کنید، توصیه می‌ شود که آن را به زبان افراد بومی آن بازار طراحی کنید. رعایت کردن این نکته نیازی به توضیح ندارد با این حال دیده شده است که وب سایت‌ هایی مثلا برای بازار کشورهای فرانسه یا آلمان تنها با زبان انگلیسی یا حتی در مواردی بدتر با ترکیبی نامناسب از دو زبان مبدا و مقصد طراحی شده‌ اند به این نحو که صفحه اول سایت آن‌ ها به زبان کشور مقصد و صفحه محصولات آن‌ ها به زبان مبدا بوده است. اگر که می‌ خواهید سایتی را برای بازاری خارجی طراحی کنید، باید کامل و پایدار عمل کنید و سایت خود را به زبان مقصد طراحی نمایید.

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

علاوه بر این تا جای ممکن از سرویس گوگل ترنسلیت (Google Translate) استفاده نکنید. این سرویس زمانی که می‌ خواهید یک نوشیدنی پرتغالی را سفارش دهید، کارایی دارد ولی برای داشتن ارتباطی موثر در مورد نرم افزار IT شما با مشتریان موردنظرتان هیچ کاربردی ندارد. سرویس‌ هایی مانند گوگل ترنسلیت نمی‌ توانند ضرب المثل‌ ها را به طور صحیح ترجمه کنند. برای داشتن ارتباط موثر مطلب شما باید علاوه بر ترجمه محتوایی، بومی سازی هم شود.

در نهایت به این نکته هم توجه کنید که اشخاص و تجارت‌ های مختلف احتمالا در این بازار جدید با مسائل و نیازهایی متفاوت از مسائل و نیازهای شما مواجه هستند به همین دلیل باید چنین مواردی را هم در مطلب خود پوشش دهید تا بتوانید میزان ارتباط و تاثیرگذاری محتوای سایت خود را نسبت به بازار موردنظرتان تا جای ممکن افزایش دهید. به عبارت ساده باید ارزش‌ های تجاری خود را به زبان مشتریان خود بازگو کنید.

موارد زیرساختی بیشتری در دنیا جهت سئو مناسب برای سایت های بین المللی مطرح شده است، با این حال موارد فوق مهمترین آن‌ ها برای شروع هستند.

اصول پایه سئو وب سایت های بین المللی

سئو سایت های بین المللی از برخی جنبه‌ ها یک موضوع کاملا فنی است ولی یک موضوع پیچیده نیست بلکه تنها باید به شیوه صحیح اعمال گردد. من در این قسمت می خواهم این مسئله را به زبان ساده برای شما شرح دهم و اطمینان حاصل کنیم که اگر وب سایتی را برای هدف قرار دادن یک کشور مشخص ساخته اید، این وب سایت در موتورهای جستجوی مربوطه پیدا می شود. اگر به یک موتور جستجو نگویید که کشور خاصی را مد نظر دارید، آن موتور جستجو حتی در صورتی که محتوایتان را به زبان کشور موردنظرتان نوشته باشید، نمی‌ تواند بفهد که چه کشوری را در نظر دارید. باید به وضوح ربات‌ های موتور جستجو را هدایت کنید تا محتوای شما در منطقه مناسب ایندکس شود. سئو سایت های بین المللی برای انجام این کار طراحی شده است.

اولین نکته‌ ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که جستجوها و حجم جستجوها جهانی نیستند. عبارت‌ های کلیدی اصلی و مورد نظر شما در شهر یا کشورتان به حد معینی جستجو می‌ شوند ولی ممکن است که در خارج از منطقه شما این حد از جستجو را نداشته باشند به همین دلیل لازم است که تحقیقاتی را در رابطه با عبارت‌ های کلیدی و رقبایتان در مکان‌ های مرتبط با زبان‌ های مرتبط انجام دهید. SEMRush یک ابزار مناسب برای انجام این کار است.

در مرحله دوم باید ببینید که آیا از برخی مناطق ترافیک جستجو دریافت می‌ کنید یا خیر. شما می‌ توانید با استفاده از ابزار Google Analytics و سربرگ Geo > Location در قسمت Audience نسبت به ترافیک موجود در مورد جستجوی محتوایتان در زبان‌ ها و مکان‌ های مختلف آگاه شوید.

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

همان طور که در مثال فوق مشاهده می‌ کنید، یک وب سایت در چند کشور جستجو شده علی رغم این که اصلا برای این کشورها طراحی نشده است. اگر که طراحان این وب سایت به طور خاص برخی از این مناطق را هدف قرار دهند، به نتایج خوبی می‌رسند زیرا از آن جایی که سایت این افراد، مخاطبان ساکن در این کشورها را به طور هدفمند مخاطب قرار می‌ دهد، میزان ترافیک جستجوی آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌ یابد.

نکته سومی که باید مد نظر قرار دهید این است که گوگل شاید در کشورش یک پادشاه باشد ولی لزوما در همه جهان چنین نفوذی ندارد.

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

نمودار فوق نشان می‌دهد که گوگل موتور جستجوی اصلی در چین، روسیه و ژاپن نیست؛ چین مانند دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی از موتور جستجوی Baidu، روسیه مانند بعضی از کشورهای اروپای شرقی از موتور جستجوی Yandex و ژاپن بیشتر از موتورهای جستجوی Baidu، Bing و Naver استفاده می‌کند.

بعد از این که تحقیقات خود را انجام دادید، می‌توانید وب سایت خود را متناسب با سئو سایت های بین المللی طراحی کنید. در قسمت بعدی این مقاله، به ارائه توضیحاتی برای طراحی چنین سایتی پرداخته شده است.

ادامه…

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

راهنمای سئو سایت های بین المللی، شامل اصول پایه سئو وب سایت های بین المللی و سه ساختار دامنه های وب سایت های بین المللی را در قسمت های گذشته مقالات نیوسئو بررسی کردیم.

زمانی که متناسب با تجارتتان در مورد بهترین ساختار وب سایتتان تصمیم گرفتید، برای طراحان وب و همچنین کسانی که بسته به نوع بازار مورد نظر شما مسئولیت طراحی سایت را بر عهده دارند، هدف خود را مشخص کنید؛ سپس محتوای مورد نظرتان را به طور موثر ترجمه کنید. در این مرحله باید جستجوی عبارت‌ های کلیدی خود را هم شروع کنید.

جستجوی کلمات کلیدی بین المللی

همان طور که قبلا گفته شد، نباید از ترجمه‌ های تحت اللفظى استفاده کنید زیرا این ترجمه‌ ها همیشه دقیق و مرتبط نیستند و حتی ممکن است محصولی را که مخاطب مورد نظر شما در جستجوی آن است، نشان ندهند؛ به همین دلیل مهم است که اطمینان یابید یک شخص محلی که در صنعت مورد نظر شما مقداری تجربه دارد، ترجمه محتوای شما را چک کند. علاوه بر این باید ببینید که رقبایتان در کشورهای مورد نظر شما از چه عبارت‌ هایی استفاده می‌ کنند؛ این اقدام می‌ تواند کیفیت جستجو و تحقیق شما را افزایش دهد.

پیش‌ تر گفتیم که برای انجام این جستجو SEMRush یک ابزار بسیار خوب است. این ابزار به شما در پیدا کردن میزان تقریبی جستجوی یک عبارت کلیدی کمک می‌ کند و علاوه بر این نشان می‌ دهد که رقبایتان چه عبارت‌ هایی را در کشور مورد نظرشان در AdWords رده بندی یا تبلیغ می‌ کنند. شما همچنین می‌ توانید از ابزار Google AdWords Keyword Planner استفاده کنید.

هر ابزاری که استفاده می‌ کنید، باید بهترین عبارت‌ های کلیدی را برای صفحات فرود خود انتخاب و آن‌ ها را بهینه سازی کنید.

شما می‌ توانید با توجه به منابعی که در اختیار دارید، از ابزارهایی مانند STAT یا Authority Labs هم برای پیگیری رتبه بین المللی خود در هر کشور خاص برای عبارت‌ های کلیدی مورد نظرتان استفاده کنید و علاوه بر این تغییرات مربوط به صفحات فرودتان را در Google Analytics ببینید و افزایش‌ های صورت گرفته در مورد ترافیک جستجو های مربوط به شرکت و محصولتان را نیز مد نظر بگیرید.

آموزش استفاده از متا تگ های سئو سایت های بین المللی

در این قسمت لیستی از تگ های مهم در سئو سایت های بین المللی که سیگنال‌ هایی قوی برای موتورهای جستجو هستند، ارائه شده است. در این معرفی تگ ها، اطلاعات لازم را در مورد زبان و کشور مورد نظر شما به موتورهای جستجو می‌ دهیم. هرچه تعداد تگ های ارسال شده بیشتر باشد، موتورهای جستجو بهتر نسبت به هدف شما مطلع می‌ شوند و سایت شما را بیشتر در معرض دید مخاطبان مرتبط می‌ گذارند.

  • تگ‌ HrefLang

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

این تگ‌ ها شما را قادر می‌ سازند تا صفحات دارای محتوای مشابه را برای مخاطبان مختلف به طور متقابل ارسال کنید و برای مثال به موتورهای جستجو می‌ گویند که اگر چه محتوا تقریبا یکسان است، یک یا چند صفحه به کاربران آلمانی ساکن آلمان اختصاص دارد، برخی از صفحات برای کاربران آلمانی زبان ساکن در سوئیس هستند و سایر صفحات باید در اختیار کاربران پرتغالی ساکن در برزیل قرار گیرند.

تگ‌ های HrefLang به <head> یک وب سایت اضافه می‌ شوند. به عنوان مثال این تگ‌ ها در سایت Apple به صورت زیر هستند:

<link rel="alternate" href="https://www.apple.com" hreflang="en-US" />

<link rel="alternate" href="https://www.apple.com/ae-ar" hreflang="ar-AE" />

<link rel="alternate" href="https://www.apple.com/ae" hreflang="en-AE" />

<link rel="alternate" href="https://www.apple.com/am" hreflang="en-AM" />

<link rel="alternate" href="https://www.apple.com/at" hreflang="de-AT" />

نیازی نیست که این کدها را به خاطر بسپارید، ابزارهایی هستند که این کد ها را برای شما می‌ نویسند. نرم افزاری‌ های hreflang Tags Generator Tool و hreflang XML sitemap tool (برای استفاده در محیط نقشه سایت) دو مورد از این ابزارها محسوب می‌ شوند.

زمانی که این کدها را نوشتید از گوگل سرچ کنسول برای پیدا کردن خطا ها استفاده کنید. اگر خطایی وجود داشته باشد، این سرویس به شما می‌ گوید که این خطا ها چه ماهیتی دارند سپس شما می‌ توانید با استفاده از منابع بیشماری که در فضای مجازی وجود دارد، آن‌ ها را برطرف کنید.

نکته: بیشتر سایت‌ ها از تگ canonical هم استفاده می‌ کنند تا موتورهای جستجو را به سمت ورژن مشخصی از صفحات یک سایت هدایت کنند؛ گاهی اوقات از تگ canonical به منظور جلوگیری از duplicate content در وب سایت ها استفاده می‌ شود. تگ‌های canonical به صورت زیر عمل می‌ کنند:

  • یک URL دارای یک تگ canonical مرتبط با URL دیگری باشد.
  • یک URL دارای یک تگ canonical مربوط به خود باشد،

ممکن است که یک صفحه علاوه بر تگ HrefLang، تگ canonical هم داشته باشد. اگر این تگ‌ ها به درستی اعمال شده باشند، به صفحه یکسانی اشاره می‌ کنند.

اگر از یک تگ HrefLang و لینک canonical برای صفحات متفاوت استفاده کنید، چنین ترکیبی پیام گیج کننده ای را برای موتورهای جستجو ارسال می‌ کند.

  • تگ‌ X Default

تگ x-default به بیان ساده نسخه پیش فرض سایت مورد نظر شما برای مخاطبانتان است. این تگ زمانی انتخاب می‌ شود که تگ زبان و مکان با هیچ یک از تگ‌ های موجود مطابقت ندارند و هیچ صفحه مناسب دیگری هم وجود ندارد. برای مثال، زمانی که شما نسخه انگلیسی یا آمریکایی یک سایت را دارید ولی کاربری از استرالیا عبارت‌ های مرتبط با آن را جستجو می‌ کند، می‌ توانید با تگ X Default نسخه پیشنهادی خود را به آنها عرضه کنید. تگ‌ های x-default به صورت زیر عمل می‌ کنند:

<link rel="alternate" href="http://example.com/en-gb" hreflang="en-GB" />
<link rel="alternate" href="http://example.com/en-us" hreflang="en-US" />
<link rel="alternate" href="http://example.com/" hreflang="x-default" />

  • تگ Content Language

این تگ نشان می‌دهد که محتوای سایت به چه زبانی نوشته شده است و علاوه بر این می‌ تواند کشور آن را هم نشان دهد و به موتورهای جستجو سیگنال دهد تا مخاطبانی هدفمند را برای صفحه مورد نظر شما پیدا کنند. سیگنال زیر یکی از نمونه سیگنال‌ های تگ Content Language است:

این سیگنال از سیگنال‌ های تگ Hreflang بسیار ضعیف‌ تر است تا جایی که گاهی طراحان سایت فراموش می‌ کنند که آن را برای بهبود سئو سایت به وب سایت های بین المللی خود اضافه کنند.

ادامه…

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

در ادامه مبحث متا تگ های سئو وب سایت های بین المللی مانند تگ HrefLang، تگ X Default و تگ http-equiv، به معرفی برخی ابزارهای ضروری سئو بین المللی و لینک سازی سایت های بین المللی در این مقاله می پردازیم.

  • نشانه گذاری Schema

اضافه کردن نشانه گذاری Schema یک روش ساده و موثر برای مطلع کردن موتورهای جستجو نسبت به محتوای یک سایت و حوزه فعالیت یک شرکت است. این نشانه گذاری در واقع یک زبان جهانی محسوب می‌شود که با همکاری طراحان مختلف ساخته شده است و همه موتورهای جستجو را در سر تا سر جهان قادر می‌ سازد تا وب سایت‌ ها را به آسانی درک کنند. در مبحث سئو از نشانه گذاری Schema به عنوان داده ساختار یافته (structured data) شده هم یاد می‌ شود.

شما می‌ توانید با کمک Google Tag Manager نشانه گذاری Schema را به سایت خود اضافه کنید و هر ساب دامنه، زیر مجموعه یا CCTLD را با Organization و LocalBusiness نشانه گذاری کنید و به این ساختارها بگویید که هر قسمت از یک تجارت در چه جایی ایفای نقش می‌ کند. نشانه Organization schema باید اطلاعات مرتبط با همه مکان‌ ها را در اختیار داشته باشد زیرا شما می‌ خواهید بگویید که تجارت تان در همه این مکان‌ ها فعالیت دارد؛ نشانه Local schema هم باید به هر مکان خاص اضافه شود.

مزایا: نشانه Schema یک عامل رتبه بندی است از این رو علاوه بر این که موتورهای جستجو را نسبت به دامنه فعالیت تجارت شما و مکان‌ های آن آگاه می‌ سازد، به نمایش پنل دانش (knowledge panel) شما کمک می‌ کند تا این پنل در نتایج جستجوی محلی انجام شده برای دامنه فعالیت شغلی شما هم نمایش داده شود.

هدف گیری جغرافیایی

شما تاکنون تمام سیگنال های مربوط به وب سایت خود را اجرا کرده اید؛ از ساختار سایت گرفته تا محتوایی که برای عبارت های کلیدی خاص بهینه سازی شده است. بعد از این که موارد فوق را انجام دادید، باید به موتورهای جستجو بگویید که با سایت شما چه کار کنند. برای این که موفقیت و شکست‌ های خود را در رابطه با سئو ارزیابی کنید، باید از گوگل آنالیتیک، گوگل سرچ کنسول و Bing Webmaster Tools استفاده کنید؛ این ابزارها علاوه بر هدفمند سازی یک سایت از نظر جغرافیایی، مشکلات آن را از نظر فنی و ایندکس شدن، به مدیر سایت اعلام می‌ کنند. 

شما می‌ توانید همه دامنه‌ ها، ساب دامنه‌ ها و ساب دایرکتوری‌ ها را به طور زیر در Analytics و Search Console دنبال کنید:

Analytics

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

Search Console

با استفاده از ساختار وب سایت مورد نظرتان، سایت خود را از نظر جغرافیایی هدفمند کنید؛ اگر که یک ساب دامنه یا CCTLD را انتخاب کردید، هر یک را به صورت جداگانه اضافه کنید. اگر که از دسته بندی در سایت خود استفاده می‌ کنید، مقادیر خاص را در Google Search Console و Bing Webmaster Tools به صورت زیر وارد کنید:

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

سپس اطمینان یابید که تگ‌های HrefLang به درستی عمل می کنند. اگر که خطایی وجود دارد، ببینید که آن خطا به چه مشکلی اشاره می‌ کند.

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

در نهایت اطمینان یابید که کشور مورد نظرتان را به درستی انتخاب کرده اید:

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

(اگر که از CCTLD ها استفاده می‌ کنید، این فرآیند به طور خودکار انجام می‌ شود.)

در قسمت زیر این آپشن را در Bing Webmaster Tools پیدا کنید:

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

در قسمت زیر مکان مورد نظر را تعیین کنید:

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

حال باید سیگنال‌ های خارجی سایت خود را درست کنید، مخصوصا گوگل مای بیزینس، Bing Places و دامین اتوریتی.

Google My Business و Bing Places

این دو ابزارهای بسیار خوبی هستند و به شما امکان اضافه کردن کسب و کارتان و همه اطلاعات مکان فعالیت شما را می دهند. این دو ابزار موتورهای جستجو را نسبت به مکان فعالیت شما مطلع می‌ کنند و کاربران را قادر می‌ سازند تا زمانی که در مورد کسب و کار شما جستجو می‌ کنند، مکان آن را هم بر روی نقشه ببینند. Google My Business و Bing Places همچنین در صورتی که چند شعبه کاری داشته باشید، نزدیک‌ ترین شعبه را بر روی نقشه به کاربری که در جستجوی محصولات شما است، نشان می‌ دهد.

اهمیت گوگل مای بیزینس,تگ hreflang,سئو

لینک سازی سایت های بین المللی

لینک سازی بخش مهمی از سئو است و نباید نادیده گرفته شود، مخصوصا برای سایت‌ هایی که دارای ساختار CCTLD و ساب دامنه‌ ها می باشند. زیرا برای این وب سایت ها با ماهیت چندگانه، شما نیاز به ساخت لینک بیشتری دارید.

لینک سازی، چگالی دامنه سایت شما را افزایش میدهد و علاوه بر این به شما در ارتقاء وب سایت‌ های بین المللی و ایجاد ترافیک ارجاعی محلی و مرتبط کمک می‌ کند. این امر در نهایت احتمال دیده شدن وب سایت بین المللی شما را در موتورهای جستجو افزایش می‌ دهد و همچنین باعث افزایش شهرت شرکت و برندتان به صورت محلی می‌ گردد. در این فرآیند باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ارجاع سازی محلی
  • جستجو به طور عمومی و در مورد رقبا: این کار به شما در پیدا کردن وب سایت‌ های مرتبط به بازارتان کمک می‌ کند و در نتیجه انواع جالبی از محتوا را که می‌ توانید تولید کنید، به شما نشان می‌ دهد. با انجام این تحقیقات همچنین می‌ فهمید که رقبایتان در چه مکان‌ هایی لیست شده‌ اند، دایرکتوری‌ های مفید کشور مورد نظرتان را پیدا می‌ کنید و همچنین می‌ فهمید که رقبایتان چه نوع مطلبی را برای این دایرکتوری‌ ها می‌ نویسند و از چه نوع محتوایی برای توسعه شرکت خود استفاده می‌ کنند. 

این جستجو همچنین درک شما را در مورد فاکتورهای مربوط به بازار مورد نظرتان افزایش می‌ دهند. مطلع شدن نسبت به رسانه های سودمند و مضر، ساب دایرکتوری‌ های مورد استفاده رقبا و گفته‌ های رقبا در رابطه با کسب و کارهای مشابه با بیزینس شما و همچنین ایجاد فرصتی برای تهیه لیستی از اینفلوئنسرها و رسانه‌ های محلی برای برقراری ارتباط با آن‌ ها از دیگر مزایای انجام چنین تحقیقاتی هستند.

  • به کارگیری ابزارهایی مانند BuzzSumo برای انجام تحقیقات مرتبط با رقبا و مطلع شدن نسبت به این که چه موضوعات و محتواهایی بهترین کارایی را در بازار مورد نظر شما دارند.

از کپی کردن محتوای رقبایتان خودداری کنید مگر در حالتی که چنین محتواهایی به گونه‌ ای نامناسب نوشته شده‌ اند و شما می‌ خواهید کیفیت آن‌ ها را افزایش دهید. از این ابزار تحقیقاتی برای تدوین استراتژی های تولید محتوای خود استفاده کنید. برای مخاطبان جدیدتان محتوایی بهینه سازی شده و جالب بنویسید. این مطالب لینک‌ هایی را در اختیار شما می‌ گذارند و می‌ توانند در مورد محصولات، خدمات و نحوه کمک رسانی شما برای مشتریان، جستجوی عبارت های طولانی مانند FAQ‌ ها و پست‌ های وبلاگی، راهکارهای مدیریت فکری، موضوعات صنعتی جالب برای مشتریان و … باشند.

سئو یک بازی بلند است و تنها زمانی به درستی انجام می‌ شود که شما برای آن وقت بگذارید. این بازی برد هایی کوتاه مدت دارد ولی به استراتژی‌ های هدفمند بلند مدت نیازمند است. برای سئو بین المللی اطمینان یابید که هر کشور استراتژی مخصوص به خود را دارد زیرا یک راهکار کلی برای چند کشور مناسب نیست و اگر از چند ساختار CCTLD استفاده می‌ کنید، یک راهکار می‌ تواند شما را با مشکلاتی مواجه کند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود