تاثیر ارور 404 در سئو چیست؟

ارور 404 در سئو,ارور 404 در گوگل,ارور در سئو 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

ارور 404 در سئو و تأثیر آن مبحثی است که هر مدیر وب سایت باید به آن اشراف داشته باشد تا در مواقع لازم بتواند اقدامات موردنیاز را به عمل آورد. وجود صفحات 404 احتمالاً شایع ترین خطای HTTP است که افراد هنگام مرور وب با آن مواجه می شوند. اگر بیش از یک سال از اینترنت استفاده می کنید، احتمال اینکه هنوز با آن برخورد نکرده اید بسیار کم است. آنها بسیار متداول هستند.

ارور 404 چیست؟

ارور 404 در سئو,ارور 404 در گوگل,ارور در سئو

ابتدا باید این ارور را به خوبی بشناسیم، سپس به موارد مربوط به ارور تاثیر ارور 404 در سئو بپردازیم، ارور 404 یک کد وضعیت HTTP استاندارد است که تحت عنوان کد پاسخ 404 هم نامیده می شود. هنگامی که سعی می کنید به آدرس اینترنتی یا یک سرور وب دسترسی پیدا کنی، سرور یک کد وضعیت را برمی گرداند تا نحوه عملکرد را نشان دهد. با فرض اینکه اکثر سرورها به درستی کار می کنند، رایج ترین کد وضعیت 200 است. اگر اکنون این مقاله را می خوانید، به این معنی است که مرورگر شما قادر به دسترسی به سرور ما بوده است و سرور منبع درخواستی را پیداکرده است، بنابراین کد وضعیت 200 را باز می گرداند. یعنی کدی پاسخی مبنی بر درست کار کردن سرور و آدرس اینترنتی.

حال اگر مرورگر بتواند ارتباطی با سرور برقرار کند اما منبع درخواستی را پیدا نکند، کد وضعیت 404 را برمی گرداند. اساساً به این معنی است که صفحه یا هر منبع دیگری که درخواست شده است در آن آدرس خاص یافت نمی شود. حال یا کلاً وجود نداشته، یا وجود داشته ولی حذف شده است.

برای بررسی کد پاسخ یک صفحه می توانید بر روی هر نقطه از صفحه در مرورگر خود راست کلیک کرده، Inspect را بزنید و سپس به قسمت Network بروید. در این بخش معمولا چیزی برای نمایش وجود ندارد. شما با فشار دادن کلید های ترکیبی Ctrl + R وضعیت صفحه و عددی که برمی گرداند را مشاهده می کنید. معمولاً مجموعه ای از کدهای وضعیت را در آنجا مشاهده خواهید کرد، به این دلیل که یک صفحه چندین منبع را بارگیری می کند.

کدهای پاسخ دیگری وجود دارد، به عنوان مثال، 500، 501 و 503 که معمولاً خطای های سرور را نشان می دهند، یا 301 و 302 مخفف تغییر مسیرها (redirect) هستند. این ها به همراه 200 و 404 رایج ترین کدهای وضعیت را در وب تشکیل می دهند.

ارور 404 در گوگل

ارور گوگل,خطای 404 در سئو,رفع 404 در سئو

Soft 404 چیست؟

برای یک صفحه یا منبعی که وجود ندارد، بازگرداندن کد وضعیت 404 بسیار مهم است و اگر کد 200 را برگرداند، ممکن است گوگل آن را ایندکس کند، برای مقابله با این مشکل، گوگل “Soft 404” را ایجاد کرد. اگر در صفحه ای محتوا یافت نمی شود، اما کد وضعیت 200 است، ما soft 404 را خواهیم داشت. شما می توانید این نوع خطاها را در ابزارهای وب مستر سابق، در زیر قسمت مربوط به خطاهای خزیدن (Crawl issue) پیدا کنید. اگر از نسخه جدید Search Console استفاده می کنید، ساده ترین راه این است که موقتاً به نسخه قدیمی تغییر دهید.

ارور 404 در گوگل یا soft 404 کد خطای واقعی نیست، فقط یک برچسب است که توسط گوگل برای نشان دادن این مشکل یا یک صفحه گمشده که یک کد 200 را باز می گرداند، اضافه شده اند.

CTA در صفحات 404

اگر کاربری در سایت شما به دنبال محتوایی باشد و آن را یافت نکند، به خودی خود برای او ناراحت کننده است، شما باید با طراحی یک صفحه 404 زیبا که می تواند گاها در آن کمی طنز هم وجود داشته باشد، از این ناراحتی و تجربه منفی بکاهید، سپس در همان صفحه، سایر محتواهای مرتبط را به او پیشنهاد کنید و کاری کنید بجای ترک وب سایت شما، از سایر صفحات و محتوای دیگر سایتتان بازدید کند، این مورد یکی از نکات ارور 404 در سئو است که استفاده از آن نرخ پرش را کاهش داده و سبب افزایش بازدید صفحات و مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت شما می شود.

تأثیر ارور 404 در سئو

رفع خطا 404,صفحات 404 در سئو,صفحه 404

بسیاری از متخصصان وجود دارند که می گویند 404 رتبه سایت شما را در نتایج جستجو خراب می کند و شما باید آنها را در اسرع وقت اصلاح کنید، اما حقیقت این است که صفحات 404 بخشی عادی و مفید در وب هستند.

اگر مکان خاصی وجود نداشته باشد، بهتر است بدانید که وجود ندارد تا اینکه دائماً به مکان‌های تصادفی دیگر هدایت شوید. در وب هم همینطور است، این خوب است که صفحه قدیمی حذف شده را به صفحه جدید و مرتبط هدایت کنید ولی به عنوان مثال اگر هر صفحه ای وجود ندارد را (صفحه 404) را به صفحه اصلی خود هدایت کنید ایده خوبی نیست.

از لحاظ تئوری، تأثیر خطای 404 در سئو وجود دارد و بر رتبه بندی ها تأثیر می گذارند. اما نه رتبه بندی کل یک سایت. اگر صفحه ای کد خطای 404 را برگرداند، به این معنی است که وجود ندارد، بنابراین گوگل و سایر موتورهای جستجو آن را فهرست بندی نمی کنند.پس این همه هیاهو در مورد تأثیر صفحات 404 در سئو چیست؟ بدیهی است که داشتن هزاران صفحه 404 می تواند روی وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد. در واقع این خطاهای 404 صفحه نیستند که به سئو آسیب می رسانند، بلکه لینک هایی که حاوی URL هایی هستند که به ارور 404 ختم می شوند، در سئو تأثیر منفی دارند.

صفحات 404 از دید گوگل

گوگل همیشه اشاره کرده است که 404 ها طبیعی هستند، با این حال، اجازه دهید تأثیر صفحات 404 در سئو را با جزئیات بیشتر توضیح دهیم. مردم اغلب فراموش می کنند که دو نوع ارور 404 برای صفحات وجود دارد. موارد موجود در سایت شما و موارد موجود در سایر وب سایت ها. هر دو می توانند سایت شما را تحت تأثیر قرار دهند، اما مواردی که بیشتر روی سئو تأثیر می گذارد، لینک هایی هستند که از وب سایت های دیگر به سایت شما می آیند و به صفحه 404 می رسند. همچنین اگر شما در سایت خود لینک های خارجی یا داخلی داشته باشید که به صفحات دارای ارور 404 بروند، باز هم بر سئو شما تأثیر منفی دارد.

ارور های 404 ورودی

ارور 404 در سئو,ارور 404 در گوگل,ارور در سئو

ارور های 404 ورودی، لینک هایی هستند که وب سایت های دیگر به وب سایت شما می دهند که با ارور 404 مواجه می شوند. تعمیر 404 های ورودی همیشه آسان نیست. به این دلیل که وب سایت های دیگر را در اختیار ندارید که URL لینک موردنظر را اصلاح کنید و نمی توانید آدرس آنها را تغییر دهید. با این حال، راه حل هایی مانند ریدایرکت 301 وجود دارد. در صورتی که نتوانید URL را اصلاح کنید، ریدایرکت 301 باید آخرین گزینه شما باشد.

اما این ها هم به خودی خود روی سئو سایت تأثیر منفی نمی گذارد. منظور این است که اصلاً چرا باید مجازات شوید؟ شاید کسی در URL غلط املایی داشته، یا شاید شما صفحه را حذف کرده اید زیرا دیگر مفید نبوده. آیا باید به خاطر آن مجازات شود؟ عقل سلیم می گوید خیر و گوگل هم با آن موافق است، با این حال، این امر بر ترافیک شما تأثیر می گذارد، زیرا وقتی سایتی به شما لینک می دهد، بازدیدکنندگان را برای شما ارسال می کند. که ممکن است منجر به تجربه بد کاربر در سایت شود. شما همیشه نمی توانید اقدامات دیگران را تحت کنترل دهید، اما می توانید با آنها سازگار شوید و اعمال خود را کنترل کنید.

اگر صفحه ای را حذف کرده اید که در سایر صفحات، چه در سایت خودتان و چه سایت های دیگر لینک هایی به آن می آیند باید مطمئن شوید که یک تغییر مسیر 301 را به درستی ایجاد کرده اید (هرچند حذف چنین صفحاتی توصیه نمی شود). در غیر این صورت، تمام رنک و ارزش مربوط به لینک ها از بین می رود.

در این مواقع ریدایرکت 301 اجباری است، زیرا نمی توانید تمام بک لینک های که به صفحه حذف شده می آیند را اصلاح کنید. به عنوان مثال در یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک، یک پست با لینک خراب و شکسته می تواند هزاران بار به اشتراک گذاشته شود، پس شما نمی توانید مشکل همه آن ها را مرتفع کنید.

در نهایت باید بگوییم صفحات دارای خطای 404 به خودی خود به سئو شما آسیب نمی رسانند، اما اگر آن ها را برطرف نکنید، ممکن است موارد مفید زیادی را از دست بدهید. به عبارتی دیگر تأثیر ارور 404 در سئو غیرمستقیم است و اگر لینک هایی به صفحات 404 در وبسایت خود دارید، سعی کنید آن لینک ها را اصلاح کرده یا با استفاده از ریدایرکت 301 آدرس های اینترنتی شکسته خود را به مکان های مرتبط هدایت کنید. اگر لینک هایی در سایت خود دارید که به خطای 404 می رسند، آن ها را در اسرع وقت اصلاح کنید تا جریان ارزش لینک و تجربه کاربری را به حداکثر برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود