گوگل چگونه کار میکند؟ | نتایج بررسی الگوریتم ها در سال 2023

آپدیت الگوریتم گوگل,آپدیت الگوریتم های گوگل,گوگل چگونه کار میکند

افرادی که در حوزه بازاریابی دیجیتال (Digital Marketer)، بازاریابی محتوا و سئو فعالیت دارند، درک عملکرد الگوریتم های گوگل به‌اندازه بازاریابی برای آن‌ها جذاب و چالش برانگیز است. مقالات و محتواهای فراوانی مرتبط با این موضوع و با هدف شفاف سازی الگوریتم های گوگل تولیدشده است. اما، درواقع محتواها بر اساس طرز تفکر و عقیده خود شخص ایجاد می‌شود. حالا سؤال اینجاست که واقعاً گوگل چگونه کار میکند؟ چطور می‌توان از هماهنگ بودن محتوا با الگوریتم‌های گوگل اطمینان حاصل کرد؟ بهتر است به نحوه رتبه بندی گوگل بپردازیم تا پاسخ سؤالات را دریافت کنیم.

گوگل چگونه کار میکند؟

با توجه به بررسی های کارشناسان سئو و فاکتورهای رتبه بندی گوگل، اطلاعاتی دریافت شده است؛ الگوریتم های جستجوگر گوگل، به فرایندی که گوگل برای رتبه بندی محتواها استفاده می‌کند، اشاره دارد. در فرایند مشخص کردن رتبه بندی ها، فاکتورهای مختلفی را مانند مرتبط بودن و باکیفیت بودن محتواها برای بهبود جستجو در نظر می‌گیرد. حال زمان مناسبی است که قبل از شروع هر موضوع دیگری، بیشتر به نحوه رتبه بندی گوگل بپردازیم. این مراحل به سه مرحله زیر تقسیم می‌شود:

1-خزیدن (Crawling)

مرحله اول خزیدن ربات‌های گوگل (عنکبوت بد نام) است. خزنده ها یا ربات های گوگل، در سرتاسر وب می‌خزند تا صفحات جدید و بروز را پیدا کنند. هر چقدر یک صفحه لینک‌های خارجی و داخلی بیشتری داشته باشد، دسترسی گوگل به آن صفحه آسان‌تر و سریع‌تر است. صفحات برای رتبه بندی، ابتدا باید خزیده شوند و سپس ایندکس می‌شوند.

2- ایندکس شدن (Indexing)

در گام بعدی که مرحله ایندکسینگ است، گوگل URL و صفحه را تجزیه و تحلیل می‌کند. گوگل سعی می‌کند بفهمد که موضوع صفحه چیست. این کار را با مشاهده دقیق محتوا، تصاویر و سایر فایل‌های رسانه‌ای موجود در صفحه انجام می‌دهد. پس از دریافت موضوع صفحه، اطلاعات دریافت شده را در پایگاه داده (Database) عظیمی با نام فهرست گوگل (Google Index) ذخیره می‌کند.

در این دو مرحله بسیار مهم است که سئو فنی نظم خوبی به آن می دهد. اگر بخش های مختلف سورس سایت خود را به خوبی پیکربندی کنید، گوگل این دو مرحله را به طور کامل انجام داده و در نتایج گوگل، رتبه خوبی را برای سایت، در نظر می گیرد.

توجه: به زبان ساده منظور از پیکربندی درست و نظم خوب در سئو تکنیکال، همان کدهای سایت شما است. سایت باید از سورس (Source) بسیار باکیفیتی برخورددار باشد. همچنین از لینک های داخلی به درستی استفاده شده باشد.

3- خدمت رسانی (Serving)

بعد از بررسی ربات‌ها، نوبت به مرحله رتبه بندی گوگل می‌رسد. در این مرحله تشخیص داده می‌شود که کدام یک از این صفحات، برای جستجوی عبارت کلیدی مفیدتر و مرتبط‌تر است. این مرحله به عنوان مرحله رتبه بندی شناخته و الگوریتم جستجوی گوگل در این بخش عمل می‌کند. حالا که دریافتیم گوگل چگونه کار میکند بهتر است به بخش الگوریتم ها بپردازیم.

بررسی الگوریتم های 2022

پاسخ این سؤال که ” الگوریتم های گوگل چیست؟ “، متأسفانه یا خوشبختانه بسیار ساده است، به‌جز افراد برتر محیط کاری گوگل، هیچ‌کس نمی‌تواند تشخیص بدهد که این الگوریتم ها چیست؟ تا به امروز شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، اینستاگرام، تلگرام و… برای برملا کردن الگوریتم های خود اقداماتی انجام نداده‌اند. بنابراین در صورت درک و مشاهده کردن الگوریتم ها، رفتار کاربران از حالت انسانی خارج می‌شود و مانند یک ربات برای الگوریتم ها استخدام می‌شوند. این امر باعث می‌شود میان کاربران، نا امنی ایجاد شود.

دو دلیل قاطع و محکم وجود دارد که نشان می دهد، برملا کردن الگوریتم ها کار عاقلانه ای نیست. دلیل اول این است که هر شرکتی الگوریتم های مختص به خود را دارد و کاملاً محافظت شده است. انتشار این الگوریتم ها می‌تواند تا حد زیادی ارزش شرکت را کاهش دهد.

دلیل دوم به این اشاره می‌کند که در صورت عمومی شدن عملکرد الگوریتم ها، هر شخصی می‌تواند به نفع کسب و کار خود از الگوریتم ها سوء استفاده و سیستم را به نفع خود اصلاح کند. همان‌طور که در بررسی الگوریتم ‌های 2022 گفته شد، این امر باعث می‌شود که ناامنی بسیار زیادی در میان فضای اینترنت رخ دهد و همچنین جستجو های غیر مفیدی را برای کاربران ایجاد کند.

با این تفاسیر، بازاریابان دیجیتال و سئو، اغلب براساس درک خود و تجربه هایی که به دست آورده‌اند، الگوریتم ها را حدس می‌زنند و پیشنهاد‌های خود را مطرح می‌کنند. اما به دلیل محدودیت‌های گذاشته شده برای جزئیات الگوریتم ها، گوگل در این مورد سکوت نکرده است.

آپدیت الگوریتم گوگل,آپدیت الگوریتم های گوگل,گوگل چگونه کار میکند

شبکه‌های اجتماعی Google

درواقع از سال 2019، شرکت گوگل اطلاعات و توصیه‌های زیادی را از طریق شبکه های اجتماعی رسمی خود ارائه داده است. همچنین دستورالعمل و نکات دقیقی را در مورد آنچه اهمیت رتبه بندی محتوا بیان کرده است.

جان مولر (John Mueller)، تحلیل گر ارشد روندهای وب مستر شرکت گوگل اغلب به عنوان یک سخنگوی غیر رسمی در این زمینه عمل کرده است. از طریق وبینار‌ها، بلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، کنفرانس‌ها و سایر رویدادهای رسانه‌ای تلاش می‌کند که شکاف‌های بین گوگل و جامعه گسترده کارشناسان SEO را پر کند.

 در رسانه‌ها بیشتر به نحوه رتبه بندی گوگل پرداخته می‌شود، چون بسیار کاربران دوست دارند اطلاعات بیشتری در این مورد بدانند و در سایت های خود پیاده‌سازی کنند.

توصیه می‌شود به ارتباطات و اطلاعات رسمی گوگل و جان مولر توجه زیادی داشته باشید. البته که این نکته را در نظر بگیرید، مواردی که گفته می‌شود قطعاً به معنای برملا کردن الگوریتم های گوگل نیست! همچنین نمی‌توان به صورت 100 درصدی متوجه شد که گوگل چگونه کار میکند.

ممکن است در برخی از مواقع برای پراکنده کردن افکار، برای نزدیک شدن به الگوریتم ها یا دسترسی به آن‌ها، اطلاعات اشتباهی به شما بدهند. خیلی مهم است که اطلاعاتی را که از سمت رسانه‌های رسمی گوگل، جان مولر و یا کارشناسان سئو ایرانی و خارجی دریافت می‌کنید، سریع نپذیرید. البته که می‌توان اطلاعات خوبی را از جان مولر و شبکه های رسمی گوگل دریافت کرد.

به دلیل گستردگی دنیای زیبای سئو، اطلاعات درست و نادرست را نمی‌توان به راحتی از هم تفکیک کرد. بهتر است در مورد پذیرش اطلاعات مقداری کنکاش کنید. برخی سعی دارند که با اطلاعات نادرست، ارزش سایت شما را از بین ببرند، بنابراین همیشه گفته می‌شود هر اطلاعاتی را سریع نپذیرید.

فاکتورهای کلیدی موثر در رتبه بندی گوگل

طبق گفته‌های جان مولر و اطلاعات منتشرشده در شبکه های رسمی گوگل، می‌توانیم به برخی از عوامل اصلی که الگوریتم ها در نظر می‌گیرند، بپردازیم و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها را در پروژه‌های سئو بررسی کنیم.

1- معنا و هدف جستجو گوگل

در الگوریتم های جستجوی گوگل، شفاف سازی و هدف جستجو، اولین نکته مهم و کلیدی است که وجود دارد. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مراحل انجام این کارها کاملا محافظت شده است و نمی‌توان به جزئیات آن‌ها بپردازیم. زیرا این اطلاعات به صورت رسمی منتشر نشده و موضوع کاملا گنگ است.

جستجوی هدفمند و محدوده جستجو: آیا جستجوگر به دنبال نتایج گنگ و گسترده است؟!

به طور مثال: «قورمه سبزیم ته گرفت» هدفمند است؟ یا موضوعات خاص مانند: «بهترین روش طبخ قورمه سبزی، طرز تهیه قورمه سبزی رستورانی» چطور؟ آیا هدفمند است؟ دقت کنید که باید بر هدفمند بودن عبارات جستجو متمرکز شوید و عبارات هدفمند را در صفحات خود استفاده کنید.

جستجوی مترادف و مشابه: ساخت این سیستم پنج سال طول کشید و به گوگل اجازه می‌دهد، درک و فهم این را داشته باشد که منظور از «قرمه سبزی» همان «قورمه سبزی» است. یا به‌طور مثال: «یادگیری سئو» همان «آموزش سئو» است. پیش آمده است که وقتی جستجو می‌کنید، گوگل عبارت درست را به شما پیشنهاد داده است و در 99 درصد مواقع درست تشخیص داده است.

زبان جستجو: اگر عبارت جستجو به زبان عربی نوشته شده باشد، آیا به این معنا است که فردی جستجو کرده است، نتایج را به زبان عربی نیاز دارد؟ همچنان گوگل می‌تواند تشخیص بدهد که هدف جستجوگر چیست و بهترین نتایج را به نمایش بگذارد.

محل جستجو: آیا جستجوگر به دنبال اطلاعات کسب و کار محلی است! شخصی که جستجو میکند “ساعات کاری نزدیک ترین شعبه دیجی کالا” آیا به دنبال ساعات کاری است یا به‌طور کلی دنبال اطلاعاتی کلی از فروشگاه دیجی کالا؟ می‌توان از نام محل‌ها استفاده کرد تا جستجو کاملاً شفاف و هدفمند باشد.

به طور مثال: “ساعات کاری شعبه دیجی کالا در غرب تهران”.

کیفیت خوشایند و جدید بودن جستجو: اگر کاربر به دنبال قیمت طلا یا آخرین امتیازات لیگ برتر باشد، گوگل می‌تواند تفسیر کند که فقط بروز ترین اطلاعات را که برای کاربر ارزشمند و مفید است را نمایش دهد. در نتیجه می‌تواند تشخیص بدهد کدام نتایج برای کاربر خوشایندتر است. در این بخش بسیار اشاره مستقیمی به، بروز بودن محتوا دارد.

حال بسیار ارزشمند است که محتوای خود را بر اساس نکات و مواردی که گفته شده است، بهینه کنید تا بهترین نتایج را خلق کنید. به‌طور مثال باید از هدفمند بودن عبارات کلیدی اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر موقعیت فیزیکی دارید، به آن توجه بسیار زیادی بکنید. به‌طور مثال: «بهترین کتابخانه در مشهد» هدفمند تر از «بهترین کتابخانه» است.

این محتوا ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود