توجه به جزئیات در سئو امری حیاتی است. یکی از مهم ترین و در عین حال یکی از مؤلفه هایی که اغلب نادیده گرفته می شود، تگ h1 در سئو است. حال چرا تگ H1 برای رسیدن به رتبه های برتر در نتایج جستجو گوگل، اینقدر اهمیت دارد؟ این تگ مهم با تگ تایتل چه تفاوتی دارد و با سایر تگ های عنوان نیز چه تفاوت هایی دارد؟
در مقاله امروز ماهیت کلی تگ h1 در سئو را به طور کامل بررسی می کنیم. شما در انتهای این مقاله آموزش سئو تخصصی متوجه می شوید که چرا باید اینقدر به تگ های هدینگ اهمیت دهید.
تگ h1 چیست؟
تگ h1 یک عنوان در html است که موضوع اصلی صفحه یا محتوا را تعریف می کند. هدف از طراحی این رشته کد، کمک به کاربران و موتورهای جستجوگر برای درک بهتر موضوع کلی یک صفحه وب است.
در این صفحه بلاگ آموزش سئو نیوسئو، تگ h1 بخش زیر است:
” ناگفته هایی از تگ h1 در سئو 2023″
ساختار کد این تگ نیز به صورت زیر است:
>h1> ناگفته هایی از تگ h1در سئو 2023 < /h1>
تگ h1 نشان دهنده مهم ترین عنوان در یک صفحه وب است. قطعا می دانید که در سلسله مراتب تگ های هدینگ که از h1 تا h6 متغیر است، تگ h1 برجسته ترین عنوان در صفحه را نشان می دهد.
چرا تگ h1 برای سئو اینقدر مهم است؟
اساتید سئو به دو دلیل تگ هدینگ شماره یک را برای سئو و بهینه سازی سایت، مهم و کاربردی می دانند:
1) کمک ارتباط کاربران و موتور جستجو
حال که به خوبی متوجه شدید که تگ h1 چیست، بهتر است بدانید که از نگاه سئو تگ H1 به موتور جستجو و کاربران کمک می کند تا موضوع اصلی صفحه را متوجه شوند. در نتیجه باعث می شود کاربران و موتور جستجو بهتر با صفحه ارتباط گرفته و موضوع کلی صفحه را متوجه شوند.
اگرچه تگ h1 به طور مستقیم روی رتبه بندی صفحات شما در نتایج جستجو گوگل تاثیر نمی گذارد اما یک عنوان زیبا، جذاب و کنجکاو کننده به طور غیر مستقیم روی فاکتورهای مختلفی از سئو اثرگذار است.
جان مولر در این رابطه اینگونه گفته است:
“هدینگ ها با این هدف بهینه سازی می شوند که به ما در درک بهتر محتوای صفحه کمک کنند. درست است که به طور مستقیم روی رتبه صفحات در نتایج گوگل اثرگذار نیست، اما زمانی که کاربر بتواند محتوا را درک کند، قطعا رتبه محتوا نیز در نتایج بهبود پیدا می کند”
2) بهبود تجربه کاربری (UX)
اگر هر صفحه را با یک تگ هدینگ H1 بهینه سازی کنید، کاربران به راحتی متوجه می شوند که موضوع کلی محتوای صفحه چیست. این یعنی بهبود تجربه کاربری. سایت های زیادی به این موضوع اهمیت نمی دهد، به دنبال آن فاکتور Bounce rate سایتشان نیز به مرور زمان افزایش پیدا می کند.
این موضوع تنها برای تگ h1 در سئو نیست بلکه دیگر تگ های هدینگ اگر به درستی در صفحه بهینه سازی شوند، کاربر به راحتی محتوای شما را مطالعه می کند، سوال مدنظرش را پیدا کرده و پاسخ آن را که با تگ های h3 مرتب و کامل توضیح دادید، می یابد.
به تصویر زیر دقت کنید:
این تصویر گویا این است که چقدر استفاده درست از تگ های هدینگ، می تواند باعث زیباسازی محتوا و بهبود تجربه کاربری صفحه شود.
تا اینجا با اهمیت تگ h1 در سئو آشنا شدید و قطعا می دانید که تگ h1 چیست. حال می خواهیم نحوه استفاده از این تگ را برای شما شرح دهیم:
چگونگی استفاده از تگ h1
شما برای افزودن این تگ نیاز به مهارت خاصی ندارید. اگرچه ممکن است بسته به نوع سیستم مدیریت محتوا سایت خود (CMS) نوع اجرای آن، کمی متفاوت باشد، اما در کل به راحتی می توانید برای هر صفحه از سایت خود، این تگ را پیاده سازی کنید.
در ادامه نحوه ایجاد تگ H1 در وردپرس را به شما شرح می دهیم:
تگ h1 در وردپرس
همان طور که می دانید وردپرس دو بخش را برای ایجاد صفحات جدید در پنل پیشخوان خود قرار داده است:
- برگه ها
- نوشته ها
اگر وارد ویرایش هر کدام از این بخش ها شوید، در قسمت بالا افزودن عنوان را می بینید. در وردپرس به صورت پیش فرض، این عنوان با تگ h1 در کدهای سایت، دیده می شود. به تصویر زیر توجه کنید:
به همین سادگی با نوشتن عنوان محتوا در این بخش، تگ h1 ایجاد شد.
برای انتخاب دیگر تگ های هدینگ در بخش ویرایش نیز باید از آیتم زیر استفاده کنید:
با کلیک روی آیتم “بند” می توانید یک بخش را انتخاب کرده و آن را برای یکی از تگ های هدینگ بهینه کنید.
تگ H1 در CMSهای دیگر
نحوه پیاده سازی تگ های هدینگ در دیگر CMSها کار دشواری نیست. معمولا بعضی از CMS ها همانند وردپرس این تگ را برای بخش نوشتن عنوان صفحه، بهینه سازی کردند، اگر به این صورت نبود به سادگی می توانید با ساختار کدی که در بخش توضیحات ” تگ h1 چیست” گفتیم، آن را برای هر صفحه خود، پیاده سازی کنید.
نکات مهم برای نوشتن تگ h1 در سئو
در ادامه 5 نکته مهم برای نوشتن هرچه بهتر تگ H1 در وردپرس و سایت های دیگر را برایتان شرح می دهیم:
1) نوشتن عناوین یکتا و جذاب
یکی از مهم ترین نکاتی که در نوشتن تگ H1 باید دقت کنید، این است که تمامی صفحات سایت باید دارای عناوین یکتا و غیرتکراری باشند. عنوان اولین بخشی است که کاربر در یک صفحه آن را می بیند. در نتیجه بهتر است که جذاب و کنجکاو کننده باشد. استفاده از عبارات جذاب باعث می شود که کاربر به راحتی مجاب شود که تمام محتوای صفحه را مطالعه کند.
2) تکراری نبودن تگ H1 و تگ تایتل
یکی از مواردی که کمتر کسی به آن توجه می کند، ایجاد تفاوت محتوایی بین تگ H1 و تگ تایتل است. یعنی نباید عنوانی که برای تگ H1 در نظر میگیرید، با تگ تایتل یکسان باشد. این یک خطا در سئو محسوب می شود که متاسفانه بسیاری از سئوکاران به آن توجهی ندارد.
افزونه یوآست در وردپرس محتوایی که برای تگ h1 در نظر می گیرید را به عنوان محتوای تگ تایتل (به صورت پیش فرض) در نظر می گیرد. شما باید حواستان باشد و این مورد را اصلاح کنید.
3) استفاده از کلمه کلیدی هدف
مهم ترین نکته ای که باید برای نوشتن تگ H1 در سئو توجه کنید، این است که حتما کلمه کلیدی اصلی صفحه در محتوای این تگ، قرار بگیرد. از آنجا که ربات های کراولر گوگل، ابتدا عناوین صفحات را بررسی می کنند، شما می توانید با بهینه سازی تگ H1 با کلمه کلیدی اصلی، موتورهای جستجو را از نوع کلمه کلیدی صفحه خود، مطلع کنید.
به عنوان مثال برای این مقاله، کلمه کلیدی هدف ما ” تگ h1 در سئو” است و عنوان (تگ H1) را بدین صورت نوشتیم:
” ناگفته هایی از تگ h1 در سئو سایت 2023″
4) کمتر از 60 کارکتر
یکی دیگر از نکات مهمی که در نوشتن این تگ، باید در نظر بگیرید این است که تعداد کارکتر محتوای این بخش نباید بیشتر از 60 کارکتر باشد. بهترین حالت برای یک عنوان، این است که تعداد کارکتر آن را بین 50 تا 60 کارکتر نگه دارید.
نکته آموزشی: گوگل به تشخیص خود، گاهی اوقات تگ H1 را در نتایج گوگل به عنوان تایتل لینک، نمایش می دهد. در نتیجه هم تگ تایتل و هم تگ H1 باید شامل کلمه کلیدی و همچنین تمامی نکات سئو عنوان، در آن ها رعایت شود.
5) هر صفحه یک تگ H1
فراموش نکنید که برخلاف تگ H2، هر صفحه باید شامل تنها یک تگ H1 باشد. دلیل این جریان هم مشخص است؛ هر صفحه باید یک عنوان داشته باشد. ممکن است که به اشتباه از تگ H1 در یک صفحه دو یا چند بار استفاده کنید، در نتیجه باید همیشه این مورد را بررسی کنید تا این خطا برای صفحات شما اتفاق نیوفتد.