مهم

نحوه فعالسازی gzip در وب سایت

gzip compression چیست,gzip چیست,gzip در htaccess

فعالسازی gzip موضوعی است که در این مقاله از بلاگ آموزش سئو سایت نیوسئو، قصد داریم آن را به صورت کامل و ساده، برای شما شرح دهیم. به عنوان مالک وبسایت، احتمالا نسبت به اهمیت سرعت وبسایت و زمان بارگذاری آن، آگاه هستید.

بر اساس برترین مقاله ها و دوره های آموزش استفاده از gzip ، دسترسی سریع کاربران به وبسایت شما، تاثیر زیادی بر روی نرخ پرش، تجربه کاربری، رتبه بندی در نتایج جستجو (به دلیل این که سرعت یکی از عوامل رتبه بندی است) و موارد مختلف دیگر دارد. در واقع، سرعت بارگذاری سایت آن قدر مهم است که مدتی پیش، ما یک مقاله در رابطه با این موضوع، منتشر کرده و به طور کامل تاثیر آن بر سئو سایت را بررسی کردیم.

یکی از روش های موثر برای سریع تر کردن وبسایت، فعالسازی gzip می باشد که گاهی با نام فشرده سازی HTTP یا فشرده سازی مرورگر هم شناخته می شود. اگر شما به صورت منظم با کامپیوتر کار می کنید، احتمالا می دانید که آرشیوهای زیپ، کار فشرده سازی را انجام می دهند. این روش یکی از بهترین روش ها برای کاهش سایز فایل ها می باشد که باعث می شود انتقال فایل ها ساده تر انجام شود.

شما می توانید از همین روش برای فایل های سایت وردپرس خودتان استفاده کنید و دلایل خوبی برای انجام این کار وجود دارد. فایل های کوچک تر به بازدید کنندگان سایت شما، این امکان را می دهند تا فایل ها را سریع تر دانلود کرده و سریع تر بتوانند سایت شما را مشاهده کنند.

این کار نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری و جذابیت سایت برای موتورهای جستجو می شود، بلکه فعال سازی gzip در وردپرس و سایر سایت ها باعث می شود که بار کمتری بر روی سرور قرار بگیرد و میزان استفاده از پهنای باند نیز کمتر می شود که این موضوع برای بسته های هاستینگ مبتنی بر عملکرد، بسیار خوب است.

پس مشخصا، دلایل خوبی وجود دارد که این موضوع را بررسی کنیم، درست است؟

از این رو، در این مقاله آموزش استفاده از gzip ، به شما روش های مختلف را ارائه می کنم تا بتوانید این مهم را برای سایت وردپرس خودتان اجرا کنید تا سایت شما سریع تر در دسترس کاربران قرار بگیرد.

فعالسازی gzip چطور کار می کند؟

قبل از این که نحوه فعال سازی gzip در وردپرس و سایت ها را بررسی کنیم، باید نگاهی سریع به عملکرد آن داشته باشیم.

معماری اصلی وبسایت

همانطور که احتمالا می دانید، بیشتر سایت های مدرن، ترکیبی از HTML ،CSS و JavaScript هستند که در سطح اولیه، صرفا فایل های متنی هستند. زمانی که بازدیدکنندگان برای بازدید سایت درخواست می دهند، مرورگر آن ها، این فایل ها را دانلود کرده و سپس سایت شما را بر اساس کدهای ارائه شده، رندر یا پردازش می کند. خب تا این جای کار که ساده است. اما به دلیل این که این کدها معمولا توسط انسان ها نوشته می شوند، به صورتی تنظیم می شوند که درک آن ها برای چشم انسان ها ساده تر باشند.

به همین دلیل و دلایل مختلف دیگر، ما از استانداردهای کد نویسی وردپرس استفاده می کنیم. اما، نرم افزارهایی مانند مرورگر شما نیازمند این نیستند که کدهای شما زیبا و یا قابل درک باشند. مادامی که مرورگر بتواند کدها را تجزیه کند، می توانند آن ها را در یک خط یا به صورت بلوکی پردازش کنند. به همین دلیل، شما می توانید با حداقل سازی کدنویسی های سایت خودتان یا فشرده سازی (ترکیب کدها) و فعال سازی gzip در وردپرس و وبسایت ها، کاری کنید که سایت شما سریع تر بارگذاری شود.

منظور ما این است که تمام قالب بندی هایی که صرفا برای قابل درک شدن کدها برای انسان ها می باشد، مانند نظرات، فاصله بین خطوط، فضاها و غیره قابل حذف شدن هستند.

ورود به فشرده سازی

انجام این کار باعث می شود که تا حدی سایز فایل ها کاهش پیدا کند اما فشرده سازی فواید دیگری هم دارد. برای درک نحوه عملکرد فشرده سازی، ما باید این موضوع را بدانیم که کدها قسمت های تکراری زیادی دارند. این ماهیت برنامه نویسی و طراحی وبسایت می باشد که الگوهای تکراری و المان های مشابه زیادی در آن دیده می شود. الگوریتم های فشرده سازی مانند Gzip از این موضوع استفاده می کند و با استفاده از جایگزین های کوچک تر، الگوهای تکراری را حذف می کند.

برای شفاف سازی، فرض می کنیم کدی داریم که به صورت زیر می باشد:

AAA BBBB CCCCC

با یک سیستم ساده فشرده سازی، می توانیم این کد را به صورت زیر بنویسیم:

3A 4B 5C

حقیقتا این یک پروسه ساده است؛ ما تنها با استفاده از اعداد، نشان دادیم که هر کدام از کاراکترها چند بار تکرار شده است و در نهایت به صورت کد خلاصه در آمد. این کار ساده است و اگر شما سیستم را بشناسید، می توانید به راحتی خط اصلی کد را بعدا دوباره شناسایی کنید. اما می بینید که همین روش ساده باعث شد که کد ما از دوازده کاراکتر به شش کاراکتر کاهش پیدا کند یعنی یک کاهش 50% در کد. هرچند نحوه عملکرد Gzip این گونه نیست اما با وجود پیچیدگی این  الگوریتم، ایده اصلی آن خیلی شبیه روشی است که به شما ارائه کردیم.

در سطح مبنایی، Gzip کتابخانه ای برای فشرده سازی و توسعه داده ها می باشد و برای محتوای متنی مانند خطوط کدها، بسیار موثر است. در واقع، این الگوریتم فعال سازی gzip در وردپرس یا وب سایت ها می تواند سایز HTML، CSS و فایل های  JavaScript را 70 تا 90 درصد کاهش دهد. به دلیل این که تمام مرورگرهای مدرن نه تنها از Gzip پشتیبانی می کنند بلکه به صورت خودکار ملزم به استفاده از آن هستند، همین موضوع باعث می شود که استفاده از روش های فشرده سازی، برای افزایش سرعت سایت خیلی مناسب باشد.

آموزش کامل بهینه سازی سرعت سایت

حالا بهتر است بدانید فعال سازی gzip چیست و چگونه می توانید این فشرده سازی را برای وبسایت های وردپرس خود فعال کنید؟

اول اینکه شما باید بدانید که فشرده سازی فقط توسط وردپرس انجام نمی شود بلکه اتفاقاتی در سرور هم رخ می دهد. از این رو، این ویژگی صرفا با یک پلاگین فعال نمی شود بلکه از طریق فایل های پیکربندی سرور نیز صورت می گیرد (البته خواهید دید که گزینه های مختلف پلاگین برای انجام این کار نیز وجود دارد). این موضوع باعث می شود که برای فعال سازی gzip در وردپرس سایتمان، گزینه های زیر را داشته باشیم.

نحوه آماده سازی

همانطور که گفتم، رایج ترین روش برای فعالسازی gzip از طریق یک فایل سرور حساس با نام htaccess. می باشد که در قسمت زیر، تغییر آن به صورت دستی را برای شما بیان و ارائه خواهیم کرد. اما، اگر احساس می کنید که فعال سازی gzip در وردپرس برای شما ساده نیست، بهتر است با هاست خودتان در این زمینه صحبت کنید. به خصوص اگر شما با یک شرکت هاستینگ با کیفیت کار می کنید، ممکن است فعالسازی gzip را به عنوان سرویس استاندارد خودشان به شما ارائه دهند و یا از قبل آن را اجرا کرده باشند.

از این رو، قبل از این که تغییری ایجاد کنید، بهتر است که تماسی با هاست خودتان داشته باشید. در غیر این صورت، شما می توانید از وبسایت Check GZIP Compression استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا فشرده سازی برای وبسایت شما فعال شده است یا خیر. اگر این ویژگی برای سایت شما فعال نشده است و می خواهید خودتان آن را فعال کنید، گام های بعدی این بخش از آموزش سئو را بررسی کنید. نگران نباشید. اصلا قرار نیست موشک هوا کنید و کار خیلی ساده ای است.

gzip compression چیست,gzip چیست,gzip در htaccess

استفاده از یک افزونه gzip وردپرس

وردپرس بدون پلاگین های مختلف خودش، واقعا وردپرس نمی شد! باید بدانید که برای فعالسازی gzip نیز پلاگین هایی در دسترس می باشد. یکی از آن ها، افزونه gzip وردپرس “Check and Enable Gzip Compression” می باشد که دقیقا برای همین هدف و فعال سازی gzip در وردپرس طراحی شده است. اما این پلاگین نظرات مختلفی را دریافت کرده است و ممکن است بهترین گزینه نباشد. اما باز هم ناامید نشوید، ما گزینه های دیگری را هم برای شما ارائه می کنیم.

بهترین پلاگین برای فعالسازی gzip، پلاگین W3 Total Cache می باشد. در قسمت تنظیمات Browser Cache، شما می توانید یک جعبه را مشاهده کنید که تیک زدن آن باعث می شود فشرده سازی HTTP به وبسایت وردپرس شما اضافه شود. فراموش نکنید که بعد از فعال سازی، حتما تنظیمات خودتان را ذخیره سازی کنید.

یک افزونه gzip وردپرس دیگر که رقیب همین پلاگین می باشد، افزونه WP Super Cache است. اگر شما این پلاگین را نصب کرده اید، می توانید در قسمت Compress pages گزینه فعال سازی را مشاهده کنید. این پلاگین در قسمت Advanced راحت تر پیدا می شود. تیک این جعبه را بگذارید، ذخیره سازی کنید و سپس می بینید که فعال سازی gzip در وردپرس و سایت های شما با موفقیت فعال شده است.

در نهایت، یک پلاگین پولی دیگر نیز با نام  WP Rocket نیز وجود دارد که نه تنها شهرت خوبی دارد بلکه فشرده سازی را به صورت پیش فرض بر روی سایت شما اعمال می کند. همانطور که می توانید ببینید، پلاگین های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. اما، حتی در صورتی که نخواهید از این پلاگین ها استفاده کنید، باز هم می توانید به صورت دستی Gzip را برای سایت وردپرس خودتان فعال کنید.

اما روش دستی فعال سازی gzip چیست؟

فایل htaccess. برای فعال سازی gzip در دایرکت ادمین و سی پنل

در این بخش قصد داریم تا فعال سازی gzip در دایرکت ادمین یا سی پنل را به طور کامل آموزش دهیم. راه اندازی فشرده سازی به صورت مستقیم بر روی سرور مزیت های مختلفی دارد. یکی این که پلاگین های فعال سازی gzip در وردپرس معمولا باعث شکل گیری سربار داده می شوند که باعث افزایش خطر تضاد با پلاگین های دیگر و خطاهای مختلف در وبسایت می شوند. علاوه بر این، در صورتی که شما فقط به دنبال فشرده سازی هستید، مجبور هستید که یک پلاگین بزرگ با عملکرد های مختلف دیگر را نیز نصب کنید که صرفا برای فشرده سازی، مقرون به صرفه نیست.

همانطور که پیش از این بیان کردیم، فایل مسئول فعال سازی این ویژگی htaccess. نام دارد (نقطه، جزئی از نام این فایل است). این فایل برای اجرای دستورات خاص به سرور مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا، زمانی که شما لینک های دائمی یا permalinks در وردپرس ایجاد می کنید، CMS قوانین بازنویسی را به htaccess. اضافه می کند تا این تغییر را ایجاد کند. دیگر عملکردهای این فایل شامل ایجاد ریدایرکت، محافظت از فایل ها و پوشه ها از نظر دسترسی و عملکردهای مختلف دیگر از جمله Gzip می باشد.

خب، حالا می خواهیم نحوه فعالسازی gzip در این فایل را بررسی کنیم.

پیدا کردن و ویرایش htaccess.

برای ایجاد هر گونه تغییر در این فایل، ما اول باید آن را پیدا کنیم. این کار همیشه خیلی ساده نیست؛ زیرا به صورت پیش فرض این فایل پنهان شده است. اما با استفاده از این مقاله فعال سازی gzip در وردپرس ، شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. راحت ترین روش برای دسترسی به این فایل از طریق FTP می باشد اما شما می توانید از دایرکت ادمین، cPanel و یا هر رابط کاربری مدیریتی دیگر برای دسترسی به این فایل استفاده کنید.

در این مورد، ما با باز کردن کلاینت FTP خودمان و اتصال به سرور، این کار را انجام می دهیم. htaccess. معمولا در مسیر اصلی وبسایت دیده می شود. اما همانطور که گفتم، معمولا این فایل پنهان شده است. در FileZilla شما می توانید حالت پنهان فایل ها را از قسمت Server > Force showing hidden تغییر دهید؛ اما، حالت دسترسی شما ممکن است متفاوت باشد. بعد از انجام این کار، شما می توانید فایل را مانند فایل های دیگر ویرایش کنید. در Filezilla شما باید بر روی فایل کلیک راست کرده و سپس View/Edit را انتخاب کنید.

همچنین، شما می توانید فایل htaccess. را در کامپیوتر خودتان دانلود کرده و سپس تغییرات مد نظر خودتان را روی آن اجرا کنید. در واقع شما احتمالا باید حتما این کار را انجام دهید زیرا داشتن پشتیبان  از این فایل خیلی مهم است (اول ایمنی بعد کار!). اگر شما به مسیر دانلود می روید، حواستان باشد که سیستم عامل شما ممکن است این فایل را پنهان کند و برای مشاهده آن، باید حتما گزینه های نمایش فایل در ویندوز خودتان را هم تغییر دهید.

افزونه gzip وردپرس,دانلود افزونه gzip,فعال سازی gzip چیست

مثلا در ویندوز 7، شما باید از قسمت Folder and search Options، نمایش فایل ها را تغییر دهید. در این منو، قسمت View را پیدا کرده و سپس قسمت Show hidden files, folders and drives را تیک بزنید. سپس بر روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.

کدهای ضروری فعال سازی gzip چیست؟

به صورت کلی، فعال کردن Gzip کار سختی نیست. شما باید کد زیر را به فایل htaccess. اضافه کنید (به لطف GTmetrix!):

# Compress HTML, CSS, JavaScript, Text, XML and fonts 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/vnd.ms-fontobject 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-opentype 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-otf 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-truetype 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-ttf 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE font/opentype 
AddOutputFilterByType DEFLATE font/otf 
AddOutputFilterByType DEFLATE font/ttf 
AddOutputFilterByType DEFLATE image/svg+xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE image/x-icon 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/javascript 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml
# Remove browser bugs (only needed for really old browsers) 
BrowserMatch ^Mozilla/4 gzip-only-text/html 
BrowserMatch ^Mozilla/4\.0[678] no-gzip 
BrowserMatch \bMSIE !no-gzip !gzip-only-text/html 
Header append Vary User-Agent

مهم نیست که شما این کد را داخل یا خارج براکت ها دهید؛ در هر صورت این کد کار می کند.

ممکن است شما با کدی که در قسمت بالا ارائه شده مشکل داشته باشید (در ادامه به شما نشان می دهم چطور متوجه شوید که فعال کردن فشرده سازی Gzip برایتان برقرار شده است یا خیر)، بنابراین کد جایگزین فعال سازی gzip چیست؟

در این مورد و در صورت مشکل با کد بالا، شما می توانید از کد زیر استفاده کنید (هر دو کد برای سایت من کار می کنند):

AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript 
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript 
AddType x-font/otf .otf 
AddType x-font/ttf .ttf 
AddType x-font/eot .eot 
AddType x-font/woff .woff 
AddType image/x-icon .ico 
AddType image/png .png 
AddType text/css .css

کل کاری که برای فعالسازی gzip باید بکنید همین است. سپس باید این فایل را ذخیره کرده و آن را آپلود کنید. اما، برای این که مطمئن شوید، باید بررسی کنید که آیا Gzip بر روی سایت شما فعال شده است یا خیر.

فعال سازی gzip در دایرکت ادمین,فعال سازی gzip در سرور,فعال سازی gzip در وردپرس

بررسی فعالسازی gzip بر روی سایت

علاوه بر سایتی که در قسمت بالا معرفی کردیم یعنی Check GZIP Compression، ابزارهای دیگری هم هستند که می توانند تاثیر تغییرات ایجاد شده از فعالسازی gzip را به شما نشان دهند:

  • Google PageSpeed Insights
  • GTmetrix
  • WhatsMyIP

در هر سه مورد، کل کاری که شما باید انجام دهید این است که URL سایت خودتان را وارد کنید. بعد از انجام این کار، هر کدام از این ابزارها به شما می گویند که آیا Gzip بر روی سایت شما فعال شده است یا خیر.

در زیر، چگونگی آماری که این 3 ابزار به شما در مورد وضعیت فشرده سازی وب سایتتان نشان می دهند را بیان کرده ایم:

PageSpeed Insights؛ شما باید قسمت Passed Rules را بررسی کنید (اگر در این قسمت نبود، در قسمت پیشنهادات می بینید که این ابزار به شما توصیه کرده که فشرده سازی را بر روی سایت خودتان اجرا کنید).
GTmetrix؛ می توانید در قسمت PageSpeed، فعالسازی gzip را بررسی کنید.
WhatsMyIP؛ در همان صفحه به شما می گوید که Gzip فعال شده است یا خیر.

اگر شما تغییری در سایت خودتان مشاهده نکردید، الزاما به این معنی نیست که شما اشتباه کرده اید. ممکن است تاثیر فشرده سازی با اندکی زمان نمود پیدا کند (به خصوص برای سایت های بزرگ) و یا کمی زمان ببرد تا کش سایت به روز رسانی شود. اگر همه چیز به درستی کار کند، خب باید به شما تبریک بگوییم! شما یک گام بسیار مهم در بهبود سرعت سایت وردپرس خودتان برداشته اید!

Gzip در یک کلام

امیدواریم وقت کرده باشید که به طور کامل این مقاله آموزش استفاده از gzip را مطالعه کرده باشید؛ با این حال ما در ادامه به عنوان جمع بندی از آنچه گفته شد، توضیح خواهیم داد که فعال سازی gzip چیست و چه کاربردی دارد.

سرعت بارگذاری سایت شما اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند بر روی محبوبیت سایت شما در میان بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو، تاثیر بسیار مهمی داشته باشد. سرعت بارگذاری صفحه همیشه نشان دهنده کیفیت سایت بوده است و مدیران هوشمند وبسایت ها باید بیشترین تلاش خودشان را بکنند تا بتوانند تا حد امکان، وبسایت وردپرس سریعی داشته باشند.

در حالی که روش های بسیار زیادی برای افزایش سرعت سایت های وردپرس وجود دارد، فعالسازی gzip یک روش ساده و موثر برای ایجاد تغییرات مثبت بزرگ می باشد. جدا از این، به راحتی می توانید این فشرده سازی را با افزونه gzip وردپرس اجرا کنید و هیچ بهانه ای در کار نداشته باشید؛ پس دست به کار شوید! بازدید کنندگان سایت و گوگل قطعا از این کار خوشحال خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود