ویژگی های نتایج بالاتر از رنک یک گوگل

آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

در این مبحث آموزش سئو، میخواهیم درباره نتایج بالاتر از رنک یک گوگل یا به اصطلاح رنک صفر در نتایج جستجوی گوگل صحبت کنیم.

به نظر همین دیروز بود که صفحات 10 لینکی نتایج جستجو برای محاسبات ریاضی و تبدیل واحدها مبحثی قدیمی به نظر می‌ رسیدند. در یک بروزرسانی الگوریتمی که در تاریخ 13 مارس انجام شد، گوگل آزمایشی را به منظور ارائه یک featured snippet برای جستجوهایی که نیازمند به صفحات جستجوی کامل نبودند (از قبیل نتایج جستجوی رنک صفر)، انجام داد. بعد از تنها یک هفته بررسی، این آزمایش تقریبا به پایان رسید. در این مطلب به شرح پستی و بلندی‌ های آزمایش گوگل در زمینه نتایج بالاتر از رنک یک گوگل پرداخته‌ ایم.

نتایج بالاتر از رنک یک گوگل چه بود؟

آپدیت‌ های الگوریتمی که به میزان قابل توجهی بر روی SERP تاثیر می‌ گذارند و بیش از یک هفته از انتشار آن‌ ها توسط گوگل می‌ گذرد، نام مناسبی را دریافت می ‌کنند. توصیف کردن این نام‌ ها در قالب نقل قول‌ ها بسیار زمان‌ بر است به همین دلیل به طور ساده به آن‌ ها نتایج بالاتر از رنک یک گوگل یا نتایج جستجوی رنک صفر می‌ گویند.

نتایج بالاتر از رنک یک گوگل آزمایشی بود که توسط گوگل از تاریخ 13 مارس تا 20 مارس انجام شد. هدف از انجام این آزمایش حذف نتایج چندگانه جستجو های غیر ضروری بود. برای مثال اگر در حال برگشت از سفر خود از ساحل غربی هستید و می‌ خواهید نسبت به وضعیت زمانی ساحل شرقی اطلاعاتی را کسب کنید، با جستجوی عبارت “time est” به نتیجه زیر می‌ رسید:

آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

اگر برای مثال در حال جستجو در مورد یک گروه موسیقی دهه 90 میلادی با نام Time Est هستید، نتایج به دست آمده شما را دلسرد می‌ کنند. در این صورت گزینه “Show all results” یک آپشن جدید و جداگانه محسوب می‌شود که شما باید روی آن کلیک کنید و طی کردن این مسیر هم چندان خوشایند نیست.

زمانی که بر روی این گزینه کلیک کردید، صفحه جستجوی استاندارد گوگل به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

نتایج بالاتر از رنک یک گوگل,نتایج جستجوی گوگل

جستجوهای ساده دیگر مانند جستجوهایی که در مورد محاسبات ریاضی و تبدیل واحدها انجام می‌ شوند، نتایج غیر مرتبط مشابهی را نیز ارائه می‌ کنند:

 آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

از آنجایی که گوگل هیچ اعلامیه رسمی را منتشر نکرده است، بحث‌ هایی در مورد سئو وجود داشت؛ پرسش موجود این بود که هدف از انجام این کارها چیست؟ Danny Sullivan از گوگل در پاسخ به این سوال در توییتر مطلب زیر را منتشر کرد:

آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

نتیجه عالی بود. افزایش سرعت بارگذاری افزایش راندمان را به دنبال دارد. هیچ چیز جدیدی ارائه نشده است اما مفهوم کار امید بخش است. نتایج بالاتر از رنک یک گوگل می‌ تواند زمان‌ های بارگذاری را به اندازه 0.5 ثانیه کاهش دهد. این رقم در ظاهر ناچیز به نظر می ‌رسد ولی در عمل چنین نیست مخصوصا در موقعیت‌ هایی مانند سفر با هواپیما که زمان ‌های بارگذاری به طور طبیعی سریع‌ تر می ‌شوند.

نتایج اولیه به حدی با واکنش ‌های خوب مواجه شدند که گوگل احساس کرد به راحتی می ‌تواند نتایج بالاتر از رنک یک گوگل را در سر تا سر جهان منتشر کند. این شرکت همچنین یک پنل ارسال بازخورد (Send feedback) را هم به انتهای صفحات نتایج بالاتر از رنک یک گوگل اضافه کرد تا نتایج مرتبط با تجربه بد کاربران را جمع آوری کند.

آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

 

گوگل همچنین به واسطه ماهیتش می‌توانست راندمان آزمایش هایش را بر مبنای تعداد دفعات استفاده از گزینه “Show all results”  برای جستجوهای مختلف بسنجد.

نتایج آزمایش چه بودند؟

نتایج بالاتر از رنک یک گوگل با همان سرعتی که آمد، رفت. گوگل اعتراضات زیادی را از سئوکارهای نگران دریافت کرد. مثلا چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که گوگل نتایج جستجوی رنک صفر را به جستجوهایی گسترش دهد که در شرایط عادی ترافیک قابل توجهی را برای تعداد زیادی از برندها ایجاد می‌کنند؟ یا برای نمونه جستجوهایی که تنها  featured snippetهای گوگل فلایتس (Google Flights) را باز می‌گردانند. در نتیجه این عمل، برندهایی مانند Kayak و Expedia بخش بزرگی از ترافیک و درآمد خود را از دست می ‌دادند.

آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

آزمایش گوگل همچنین در اولین انتشار جهانی خود کمی سردرگمی برای کاربران به دنبال داشت. Barry Schwartz در یکی از پست‌ های Search Engine RoundTable به تعدادی از نتایج نادیده گرفته شده این آزمایش اشاره و مطلب زیر را اعلام کرد:

“ابتدا Time Magazine از نتایج جستجوی مرتبط با عبارت “Time” حذف شد و سپس کاربرانی که تنها به دنبال اطلاعاتی در مورد تاریخ روزهای بسیار گرم شهر لندن بودند با یک featured snippet نشان دهنده تاریخ تقویمی در لندن مواجه شدند. این‌ ها دو مورد از جستجوهایی هستند که گوگل مفهوم درست آن‌ها را اشتباه درک می‌ کرد.”

آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

گوگل در دفاع از خود گفته بود که اگر کاربران واقعا به دنبال یک تاریخ هستند، راه بهتری برای آن‌ها وجود دارد.

در Zero SERP فوق، تبلیغاتی را مشاهده می‌ کنید. این و نمونه‌ های دیگر SERPهایی که پر از تبلیغات هستند توجه گوگل را به خود جلب کرده اند و بسیاری از افراد با خود فکر می کنند که این نتایج، پتانسیل جستجوی پولی را دارند. چرا گوگل تبلیغات موجود در صفحه نتایج بالاتر از رنک یک گوگل را به کلی غیرفعال نمی کند؟

یافته ‌ها نشان دادند که SERP هایی مانند SERP فوق، حساب شده و دقیق نبودند. Nathan Johns، تحلیلگر کیفیت جستجوی گوگل، از این مسائل با نام “موارد حواس پرتی” به معنی باگ‌ های سیستمی یاد و مطلب زیر را بیان کرده است:

آموزش سئو,رنک صفر گوگل,محاسبه ریاضی در گوگل

با اینکه گوگل سعی کرد بسیاری از این نگرانی ها را برطرف کند (بیشتر با توییت های Danny Sullican) و به بسیاری از ابهامات در توییتر پاسخ دهد، یک چیز کاملا واضح است. این که گوگل از نتایج بالاتر از رنک یک را خارج از زمان محلی، تبدیل واحدها و محاسبات ریاضی استفاده نخواهد کرد. این آزمایش به قطعیت نتوانسته است در برابر حجم انتقادات کاربران دوام آورد. Danny در روز بیستم ماه مارچ، شکست این آزمایش را اعلام کرد. یک هفته برای مشخص شدن همه چیز کافی بود.

نتایج بالاتر از رنک یک گوگل … 2.0؟

آیا شاهد احیای مجدد نتایج بالاتر از رنک یک گوگل خواهیم بود؟ جواب این سوال مثبت است. آیا می‌خواهیم دوباره با این فرآیند مواجه شویم؟ پاسخ دادن به این سوال چندان راحت نیست. بدون شک نتایج جستجوی سریع ‌تر و مرتبط ‌تر از دید کاربران خوب است. اگر گوگل بتواند بدون قربانی کردن کیفیت برای هدف کاربران، نتایج بالاتر از رنک یک را دوباره به کار گیرد، این فرآیند باقی می‌ماند. سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد که کدام نتایج جستجوی رنک صفر مناسب هستند و گوگل هم اطلاعات لازم را برای پیدا کردن جواب این سوال در اختیار دارد.

سوالات زیادی هنوز وجود دارند. Danny Sullivan گفته است که این آپدیت فقط برای ارتقاء سرعت بوده است ولی تا زمانی که featured snippet ها سریع‌ تر بارگذاری نشوند و دقیقا همان که کاربران می‌خواهند نباشند، هیچ مزیتی در نتایج جستجو برای کاربران وجود نخواهد داشت. آیا گوگل می‌تواند الگوریتمی دقیق و هوشمند را طراحی کند که بتواند هدف کاربر را با تمام پیچیدگی هایش درک کند؟ قطعا درک منظور پشت عبارت “تقسیم 52 بر 6” واضح است. منظور انجام محاسبات ریاضی می باشد. اما اگر کسی همین منظور را بخواهد با تایپ 6/52 برساند چه می شود؟

به نظر می‌رسد که نتایج بالاتر از رنک یک گوگل هنوز هم پیچیدگی‌ های زیادی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود