
گوگل ترندز (Google Trends) به عنوان یکی از سرویس های گوگل، اطلاعات زیادی برای جستجوی کلمه کلیدی به شما می دهد. Trends در زبان لاتین به معنای گرایش و تمایل است. استفاده از گوگل ترندز در هر سایتی با هر موضوعی، گرایش کاربران آن سایت را نشان می دهد. از طرفی با گوگل ترند میتوان میزان تغییرات سرچ کلمه کلیدی دربازه زمانی و منطقه جغرافیایی مشخصی را به دست آورد.
بسیاری از کاربران در حوزه های مختلف و زمان های مختلف امکان دارد، کنجکاوی های خاصی داشته باشند که معمولا این موارد در بخش trending برای شما به نمایش در می آید. به عنوان مثال در بخش trending وب سایت youtube شما ویدیوهایی که در بازه های زمانی مختلف بیشترین کلیک یا درخواست را داشته اند، می توانید مشاهده کنید.
حال گوگل ترندز نیز دقیقا همین کار را برای شما انجام می دهد. شما می توانید به راحتی با انتخاب کشور مد نظر خود، کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو کنید. سپس متوجه می شوید که چه کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی شما بوده و چه عباراتی درخواست زیادی در موتور جستجوی گوگل داشته است. این ابزار ویژگی های خارق العاده دیگری نیز دارد که آن را با هم در ادامه این مقاله آموزش گوگل ترندز بررسی می کنیم.
توضیحاتی از مرکز راهنمایی Google Trends
روندها داده های جستجو را تنظیم می کنند تا مقایسه بین اصطلاحات آسان تر شود. هر نقطه داده برای مقایسه محبوبیت نسبی با کل جستجوهای جغرافیایی و بازه زمانی که نشان می دهد تقسیم می شود. به عبارت دیگر، محبوبیت نسبی، نسبت حجم جستجوی یک پرس و جو، به مجموع حجم جستجوهای کلیه نمایش داده شدگان است. سپس اعداد بدست آمده براساس متن نسبت به همه جستجوها در محدوده 0 تا 100 تقسیم می شوند.
در واقع Google Trends ابزاری رایگان است که نشان می دهد کدام یک از موضوعات در یک زمان معین در ذهن مردم در سراسر جهان گرایش دارند. این انواع رویدادها را نشان می دهد، از بزرگ تا کوچک، جهانی تا محلی و همه چیز در این بین. این ابزار می داند که هر چهار سال یکبار، کل جهان برای بحث در مورد المپیک حدود دو هفته تلاش می کند.
این ابزار جستجوی آنلاین برای اندازه گیری میزان علاقه کاربر به موضوعات مختلف، تجزیه و تحلیل نمونه های داده جستجو و سپس به راحتی آن را به عنوان نمودار ارائه می دهد.
Google Trends تعداد داده هایی را که به سال 2004 باز می گردد، ذخیره می کند و از زمان گسترش بزرگ غول جستجو در سال 2015، همه داده ها در زمان واقعی به روز شده اند بهترین بخش این است که این ابزار به آسانی در دسترس همگان است. شما حتی نیازی به ایجاد حساب کاربری مانند کار خود با Google Analytics یا Google Search Console ندارید.
روندها جستجوهای مکرر از همان شخص را در طی مدت کوتاهی از بین می برد تا تصویر بهتری به شما بدهد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که Trends فقط داده هایی را برای عبارات محبوب نشان می دهد (حجم کم به عنوان 0 ظاهر می شود).
آنچه در این مقاله به آن می پردازیم:
- چرا ما باید از Google Trends استفاده کنیم؟
- امکانات گوگل ترندز چیست؟
- آیا این ابزار رقبای ما را نشان میدهد؟
- چگونه با ابزار گوگل ترندز به بهبود و بهینه سازی کلمات کلیدی کمک کنیم؟
- گوگل ترندز این اطلاعات را از کجا جمع آوری میکند؟
گوگل ترندز چیست؟
شما قبل از آموزش کار با گوگل ترندز باید کاملا با ماهیت آن آشنا شوید. Google Trends ابزاری است که به شما امکان مقایسه میزان محبوبیت کلمات کلیدی را در موتور جستجوی گوگل به شما نمایش می دهد. این ابزار با داشتن ویژگی های خاص دیگر به شما این امکان را می دهد که به درک خوبی از داغ ترین جستجوهای گوگل در رابطه با کلمه کلیدی مورد نظرتان برسید.
در واقع گوگل ترندز یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که تمامی مدیران وبسایت ها میتوانند از آن استفاده کنند و داده های بسیار خوبی را از آن استخراج کنند.
کلمات و عبارت هایی که توسط کاربران در موتور جست و جوی گوگل تایپ میشود در پایگاه داده گوگل ثبت میشود. خب گوگل از طریق ابزار Google trends این امکان را فراهم آورده است تا کار را برای کسانی که میخواهند در گوگل اول شوند راحت تر کند.
خب این موضوع فقط به نفع مدیران وبسایت ها نیست بلکه تاثیر مستقیمی بر اعتبار خود موتور جست و جوی گوگل هم دارد.
هر چه این موتور جست و جو نیاز کاربران را بهتر پاسخگو باشد، پس نرخ رضایت و افزایش بازدید کاربران به گوگل هم بیشتر خواهد شد.
مزیت های گوگل ترندز
همان طور که در ابتدا گفته شد، وب سایت گوگل ترندز قابلیت های زیادی دارد که در ادامه لیستی از مزیت های آن را مشاهده خواهید کرد:
- درک بهتر مخاطبان خود با توجه به کلمات کلیدی که بیشترین جذابیت و جستجو را در موتور جستجو داشته است.
- مقایسه دو کلمه کلیدی که کاربرد فراوانی برای شروع کسب و کار خود در دنیای اینترنت دارد.
- شناختن بهتر رقبای خود
- بهبود سئو سایت و محتوای خود به گونه ای که می توانید محتوای که به نیازهای کاربران نزدیک تر است، تولید کنید.
- انتخاب درست کلمه کلیدی با جستجوی آن در سایت گوگل ترندز
- بهبود سئو محلی خود با توجه به آمار منطقه ای که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد.
- تدوین استراتژی سئو با توجه به عبارات پرجستجو با ورودی بالا
در ادامه با دانستن نحوه کار با گوگل ترندز به تمامی مزیت های بالا دست پیدا می کنید.
چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟
در بخش قبل با مزایای گوگل ترندز آشنا شدید. حالا می خواهیم هرکدام از این مزایا را به صورت گام به گام در یک آموزش عملی بررسی کنیم. توجه داشته باشید که تمام این آموزش ها برگرفته از بهترین دوره سئو در ایران است.
اگر می پرسید چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟ باید بگوییم که کار با آن بسیار ساده است. خبر خوب این است که این سرویس کاملاً رایگان در اختیار شما قرار دارد. تنها با داشتن یک آدرس ایمیل می توانید از تمام امکانات آن استفاده کنید.
برای شروع، کافی است عبارت Google Trends را در گوگل جستجو کنید و وارد وب سایت آن شوید. پس از ورود، با صفحه اصلی گوگل ترندز روبه رو خواهید شد:
در صفحه اصلی گوگل ترندز، پایین فیلد جستجو، نمونه ای از جستجوی یک کلمه کلیدی نمایش داده می شود. این اطلاعات می تواند مربوط به جستجوهای جهانی یا محدود به یک کشور خاص باشد.
برای کار با Google Trends نکات مهمی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. این ابزار گوگل برای تمام حوزه ها کاربرد دارد و اگر بتوانید از آموزش های آن به درستی استفاده کنید، می توانید از این سرویس برای توسعه کسب وکار خود بهره ببرید.
درک بهتر مخاطبان خود با گوگل ترندز
با دانستن اینکه مخاطبان شما چه عباراتی را بیشتر در گوگل جستجو می کنند، می توانید محتوای سایت خود را بر اساس نیازهای آن ها بهینه کنید. این کار به بهبود سئو سایت و افزایش ترافیک کمک می کند، در نتیجه، کسب وکار شما رشد خواهد کرد.
در تصویر زیر ما کلمه کلیدی آموزش سئو را در گوگل ترندز جستجو کرده ایم:
همان طور که مشاهده می کنید در قسمت اول نموداری را به شما نمایش داده است که درصدی را به شما از جستجوی این کلمه در بازه زمانی مشخص نشان می دهد.
برای دریافت اطلاعات دقیق تر، می توانید از فیلترهای مختلف استفاده کنید. این فیلترها به شما امکان می دهند تا داده ها را بر اساس کشور، بازه زمانی، دسته بندی موضوعی و نوع جستجو (مثل جستجوی وب، یوتیوب، تصاویر و اخبار) تنظیم کنید. با این کار می توانید دید واضح تری از روند جستجو و رفتار کاربران به دست آورید.
جستجوی محلی:
این بخش از گوگل ترندز امکان جستجو را در مقیاس های مختلف فراهم می کند؛ از جستجوی جهانی گرفته تا بررسی داده ها در یک کشور، ایالت یا استان خاص. این قابلیت به شما کمک می کند تا رفتار جستجوی مخاطبان را در مناطق مختلف تحلیل کنید. با این روش، می توانید استراتژی های بازاریابی خود را بهینه کرده و کسب وکار خود را بر اساس نیازهای مخاطبان محلی توسعه دهید.
جستجوی زمانی:
همان طور که از نام آن مشخص است، می توانید جستجوی خود را بر اساس بازه زمانی دلخواه تنظیم کنید. این امکان به شما کمک می کند تا روند تغییرات محبوبیت یک کلمه کلیدی را در طول زمان بررسی کرده و استراتژی محتوایی خود را بر اساس آن بهینه کنید.
جستجوی دسته ای:
در این بخش، می توانید جستجوی خود را بر اساس دسته های مختلف تنظیم کنید. این دسته ها شامل موضوعاتی مانند هنر، اتومبیل، تکنولوژی و بسیاری موارد دیگر است. با استفاده از این گزینه، می توانید داده های دقیق تری دریافت کنید و جستجو را به حوزه مورد نظر خود محدود کنید.
نوع جستجو:
شامل جستجو در عکس ها (Image search) و جستجو در اخبار (News search) و google shopping مختص جستجوی تخصصی در فروشگاه ها و youtube search جهت جستجو در وب سایت یوتیوب است. البته google shoping برای بیشتر عبارات در ایران کاربردی ندارد.
در تصویر بالا شما جستجو برای یک عبارت را مشاهده میکنید. در تصویر زیر ما جستجو برای چند کلمه را برای شما قرار داده ایم. بر این اساس شما می توانید کلمات کلیدی مختلفی را مورد مقایسه با هم قرار دهید. این ویژگی سایت گوگل ترندز می تواند کاربرد فراوانی برای شما داشته باشد.
این نمودارها نشان می دهند که روند جستجوی عبارات در طول یک سال گذشته چگونه تغییر کرده است. برای مثال، در نمودار بالا عبارت “طراحی سایت” در ابتدا جستجوی بیشتری نسبت به سئو داشته، اما با گذشت زمان، میزان جستجوی این دو عبارت به یک اندازه رسیده است. این داده ها نشان می دهد که بهینه سازی سایت (SEO) به تدریج محبوبیت بیشتری پیدا کرده و توجه کاربران را بیشتر جلب کرده است.
گوگل ترندز ابزاری برای ایجاد فروش بهتر در دنیای اینترنت
با یادگیری نحوه استفاده از گوگل ترندز می توانید ترندهای جستجو را تحلیل کرده و ایده های خلاقانه برای محصولات و محتوای خود پیدا کنید. این ابزار به شما نشان می دهد که چه موضوعاتی در حال محبوب شدن هستند و چگونه می توانید از این روندها برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کنید. حتی می توانید با بررسی داده های جستجو، فرصت های جدیدی برای راه اندازی یک کسب و کار موفق کشف کنید.
در نمودار زیر دو عبارت “فروش موبایل” و “فروش لپ تاپ” را در گوگل ترندز با یکدیگر مقایسه کرده ایم:
همان طور که در تصویر می بینید، عبارت “فروش موبایل” در مقایسه با “فروش لپ تاپ” جستجوی بیشتری در گوگل داشته است. این نشان می دهد که با درک صحیح از گوگل ترندز، می توانید محصولات پرجستجو را شناسایی کرده و در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید تا شانس فروش بیشتری داشته باشید.
شما بعد از اینکه عبارتی را در گوگل ترندز جستجو کنید، نمودار و اطلاعات بالا را نیز به شما نشان می دهد. در ادامه بررسی دو عبارت ” فروش موبایل” و ” فروش لپ تاپ” در تصویر بالا، بخش Compared breakdown subregion به شما کمک می کند که مکان افرادی که این کلمات را جستجو کرده اند را پیدا کنید.
همان طور که از تصویر بالا مشخص است، پنج استان تهران، البرز، آذربایجان شرقی، فارس و گیلان بیشترین جستجو را برای این دو عبارات داشته اند.
در تصویر بالا بخش Interest by subregion کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده را به شما نشان می دهد. در تصویر بالا در قسمت Related queries هر عبارت، عبارات نزدیک به آن که به تازگی جستجوی بیشتری داشته را به شما نمایش می دهد.
very good
سلام لطفا در مورد هزینه تهیه کلید واژه و نحوه همکاری در این زمینه توصییحی بفرمائید.
09369126394 رسولی ما در زمینه تورهای گردشگری و ورودی به ایران فعالیت داریم و به زبان انگلیسی باید باشد
با تشکر
دوست عزیز از طریق لینک زیر میتونید اطلاعات بیشتری برای تهیه کلیدواژه از طریق لینک زیر اقدام کنید:
https://www.newseo.ir/keyword-research
سلام ساعت گوگل ترندز چگون تنظیم میشه ؟ ایا ساعت با ساعت ما که لوکیشین تهران رو تنظیم میکنیم یکی میشود؟
شما نیازی به ساعت تنظیم کردن ندارید ولی اگر ایران رو تنظیم کنید با ساعت تهران تنظیم میشه
سلام میشه لطفا توضیح بدید ازگوگل ترندز چجوری واسه هشتگ سازی استفاده میشه؟
نیازی به توضیح نداره
شما می تونید پرمخاطب ترین یا بهتره بگم عبارات مربوط به کسب و کار خودتون که ترند شده رو پیدا کنید و از این به عنوان هشتگ استفاده کنید
سلام من فروشنده مواد اولیه آرایشی بهداشتی هستم
مخواستم بدونم در این زمینه میشه تو این سایت کلید واژه پیداکرد.
سلام دوست عزیز
تو فروشگاه ما جستجو کنید، اگر نبود میتونید درخواست کلیدواژه بدین در کمتر از سه روز، ما سفارش کلیدواژه شما رو اوکی می کنیم
بسیار ممنون و سپاسگزارم
ممنون از حمایت شما دوست عزیز
این آموزش بسیار به کاربرانی که میخوان از اینترنت کسب درآمد داشته باشن کمک میکنه
قطعا همینطوره دوست عزیز. منتها به شرط اینکه بر اساس استراتژی صحیحش حرکت کنید.
گوگل ترندز واقعاااااا ابزار خوبی هست
ممنون از توضیحات خوبتون
آموزش گوگل ترندز رو اگه به صورت فیلم هم قرار بدید خیلی عالی میشه و یک سوال هم داشتم با توجه به اینکه در ایران اکثرا به سرور تهران برای اینترنت وصل میشن آیا قسمت نتایج استان ها و شهرها برای ایران درسته؟
درود بر شما حتما در آینده نزدیک فایل های آموزشی تصویری استاد قمصری بارگذاری میشه. به نکته خیلی خوبی هم اشاره کردید، بهتر این هست که تصمیمات مهم بهینه سازی و سئو سایت خودتون رو بر اساس تفکیک استان گوگل ترندز انجام ندید.
گوگل ترندز برای ایران هم فعال هست؟
بله دوست عزیزم