گوگل ترندز (Google Trends) به عنوان یکی از سرویس های گوگل، اطلاعات زیادی برای جستجوی کلمه کلیدی به شما می دهد. Trends در زبان لاتین به معنای گرایش و تمایل است. استفاده از گوگل ترندز در هر سایتی با هر موضوعی، گرایش کاربران آن سایت را نشان می دهد. از طرفی با گوگل ترند میتوان میزان تغییرات سرچ کلمه کلیدی دربازه زمانی و منطقه جغرافیایی مشخصی را به دست آورد.
بسیاری از کاربران در حوزه های مختلف و زمان های مختلف امکان دارد، کنجکاوی های خاصی داشته باشند که معمولا این موارد در بخش trending برای شما به نمایش در می آید. به عنوان مثال در بخش trending وب سایت youtube شما ویدیوهایی که در بازه های زمانی مختلف بیشترین کلیک یا درخواست را داشته اند، می توانید مشاهده کنید.
حال گوگل ترندز نیز دقیقا همین کار را برای شما انجام می دهد. شما می توانید به راحتی با انتخاب کشور مد نظر خود، کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو کنید. سپس متوجه می شوید که چه کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی شما بوده و چه عباراتی درخواست زیادی در موتور جستجوی گوگل داشته است. این ابزار ویژگی های خارق العاده دیگری نیز دارد که آن را با هم در ادامه این مقاله آموزش گوگل ترندز بررسی می کنیم.
در اینجا توضیحی از مرکز راهنمایی Google Trends آورده شده است :
روندها داده های جستجو را تنظیم می کنند تا مقایسه بین اصطلاحات آسان تر شود. هر نقطه داده برای مقایسه محبوبیت نسبی با کل جستجوهای جغرافیایی و بازه زمانی که نشان می دهد تقسیم می شود. به عبارت دیگر، محبوبیت نسبی، نسبت حجم جستجوی یک پرس و جو، به مجموع حجم جستجوهای کلیه نمایش داده شدگان است. سپس اعداد بدست آمده براساس متن نسبت به همه جستجوها در محدوده 0 تا 100 تقسیم می شوند.
Google Trends ابزاری رایگان است که نشان می دهد کدام یک از موضوعات در یک زمان معین در ذهن مردم در سراسر جهان گرایش دارند. این انواع رویدادها را نشان می دهد، از بزرگ تا کوچک، جهانی تا محلی و همه چیز در این بین. این ابزار می داند که هر چهار سال یکبار، کل جهان برای بحث در مورد المپیک حدود دو هفته تلاش می کند.
این ابزار جستجوی آنلاین برای اندازه گیری میزان علاقه کاربر به موضوعات مختلف، تجزیه و تحلیل نمونه های داده جستجو و سپس به راحتی آن را به عنوان نمودار ارائه می دهد.
Google Trends تعداد داده هایی را که به سال 2004 باز می گردد، ذخیره می کند و از زمان گسترش بزرگ غول جستجو در سال 2015، همه داده ها در زمان واقعی به روز شده اند بهترین بخش این است که این ابزار به آسانی در دسترس همگان است. شما حتی نیازی به ایجاد حساب کاربری مانند کار خود با Google Analytics یا Google Search Console ندارید.
روندها جستجوهای مکرر از همان شخص را در طی مدت کوتاهی از بین می برد تا تصویر بهتری به شما بدهد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که Trends فقط داده هایی را برای عبارات محبوب نشان می دهد (حجم کم به عنوان 0 ظاهر می شود).
ما در این مقاله به این سوالات شما پاسخ دادیم
- چرا ما باید از Google Trends استفاده کنیم؟
- امکانات گوگل ترندز چیست؟
- آیا این ابزار رقبای ما را نشان میدهد؟
- چگونه با ابزار گوگل ترندز به بهبود و بهینه سازی کلمات کلیدی کمک کنیم؟
- گوگل ترندز این اطلاعات را از کجا جمع آوری میکند؟
گوگل ترندز چیست؟
شما قبل از آموزش کار با گوگل ترندز باید کاملا با ماهیت آن آشنا شوید. Google Trends ابزاری است که به شما امکان مقایسه میزان محبوبیت کلمات کلیدی را در موتور جستجوی گوگل به شما نمایش می دهد. این ابزار با داشتن ویژگی های خاص دیگر به شما این امکان را می دهد که به درک خوبی از داغ ترین جستجوهای گوگل در رابطه با کلمه کلیدی مورد نظرتان برسید.
در واقع گوگل ترندز یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که تمامی مدیران وبسایت ها میتوانند از آن استفاده کنند و داده های بسیار خوبی را از آن استخراج کنند.
کلمات و عبارت هایی که توسط کاربران در موتور جست و جوی گوگل تایپ میشود در پایگاه داده گوگل ثبت میشود. خب گوگل از طریق ابزار Google trends این امکان را فراهم آورده است تا کار را برای کسانی که میخواهند در گوگل اول شوند راحت تر کند.
خب این موضوع فقط به نفع مدیران وبسایت ها نیست بلکه تاثیر مستقیمی بر اعتبار خود موتور جست و جوی گوگل هم دارد.
هر چه این موتور جست و جو نیاز کاربران را بهتر پاسخگو باشد، پس نرخ رضایت و افزایش بازدید کاربران به گوگل هم بیشتر خواهد شد.
مزیت های گوگل ترندز
همان طور که در ابتدا گفته شد، وب سایت گوگل ترندز قابلیت های زیادی دارد که در ادامه لیستی از مزیت های آن را مشاهده خواهید کرد:
- درک بهتر مخاطبان خود با توجه به کلمات کلیدی که بیشترین جذابیت و جستجو را در موتور جستجو داشته است.
- مقایسه دو کلمه کلیدی که کاربرد فراوانی برای شروع کسب و کار خود در دنیای اینترنت دارد.
- شناختن بهتر رقبای خود
- بهبود سئو سایت و محتوای خود به گونه ای که می توانید محتوای که به نیازهای کاربران نزدیک تر است، تولید کنید.
- انتخاب درست کلمه کلیدی با جستجوی آن در سایت گوگل ترندز
- بهبود سئو محلی خود با توجه به آمار منطقه ای که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد.
- تدوین استراتژی سئو با توجه به عبارات پرجستجو با ورودی بالا
در ادامه با دانستن نحوه کار با گوگل ترندز به تمامی مزیت های بالا دست پیدا می کنید.
چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟
در بخش قبل با مزیت های گوگل ترندز آشنا شدید. در ادامه به بررسی تک تک این موارد به صورت آموزش گوگل ترندز می پردازیم. توجه داشته باشید که تمامی آموزش های این بخش، برگرفته بهترین دوره سئو در ایران است. در برای پاسخ به سوال چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم باید به شما بگوییم که کار کردن با آن بسیار ساده است. خب اول خبر خوب این که این سرویس به صورت رایگان به شما عرضه می شود. شما فقط با داشتن یک آدرس ایمیل از خود می توانید به راحتی از تمام امکانات آن استفاده کنید.
کافی است عبارت گوگل ترندز را در گوگل جستجو کرده و به وب سایت گوگل ترندز رجوع کنید. با وارد شدن به وب سایت با صفحه زیر روبرو می شوید:
در عکس بالا که در مواجه با صفحه اصلی گوگل ترندز به شما نمایش داده می شود، در پایین فیلد جستجو، مثالی از جستجو کلمه کلیدی را به شما نمایش داده است. این اطلاعات می تواند بر اساس جستجو در کل قاره ها یا جستجو در یک کشور خاص صورت بگیرد.
در نحوه کار با گوگل ترندز نکات مهمی وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم. این سرویس گوگل برای همه حوزه ها کاربرد داشته و اگر بتوانید به درستی از نکات آموزش گوگل ترندز بهرمند شوید، می توانید در جهت توسعه کسب و کار خود از آن بهره مند شوید.
درک بهتر مخاطبان خود با گوگل ترندز
شما زمانی که متوجه شوید مخاطبانتان چه عبارتی را بیشتر در گوگل جستجو می کنند، به راحتی می توانید به بهبود سئو سایت خود بپردازید و کسب و کار خود را توسعه دهید.
در تصویر زیر ما کلمه کلیدی آموزش سئو را در گوگل ترندز جستجو کرده ایم:
همان طور که مشاهده می کنید در قسمت اول نموداری را به شما نمایش داده است که درصدی را به شما از جستجوی این کلمه در بازه زمانی مشخص نشان می دهد. شما می توانید فیلتر هایی را برای دریافت اطلاعات دقیق تر برای این جستجو استفاده کنید.
جستجوی محلی:
این قسمت از جستجوی کلی که شامل جستجوی در بین کل کشورها شامل می شود تا جستجو در یک ایالت یا یک استان مشخص. این می تواند کاربرد فراوانی برای توسعه کسب و کار و رسیدن به درک خوب از مخاطبان محلی خود باشد.
جستجوی زمانی:
همان طور که از اسم آن پیدا است، شما می توانید جستجوی خود را بر اساس بازه زمانی مشخص انجام دهید.
جستجوی دسته ای:
در این قسمت جستجوی خود را می توانید بر اساس دسته های مختلف قرار دهید. این دسته ها شامل گروه های خاص مانند هنر، اتومبیل، تکنولوژی و … می باشد.
نوع جستجو:
شامل جستجو در عکس ها (Image search) و جستجو در اخبار (News search) و google shopping مختص جستجوی تخصصی در فروشگاه ها و youtube search جهت جستجو در وب سایت یوتیوب است. البته google shoping برای بیشتر عبارات در ایران کاربردی ندارد.
در تصویر بالا شما جستجو برای یک عبارت را مشاهده میکنید. در تصویر زیر ما جستجو برای چند کلمه را برای شما قرار داده ایم. بر این اساس شما می توانید کلمات کلیدی مختلفی را مورد مقایسه با هم قرار دهید. این ویژگی سایت گوگل ترندز می تواند کاربرد فراوانی برای شما داشته باشد.
این نمودارها به شما نشان می دهد که روند جستجوی عبارات چه تغییرات را در یک سال گذشته داشته است. در نمودار بالا عبارت “طراحی سایت” جستجوی بیشتری به نسبت سئو داشته و با گذشت زمان این روند با سئو سایت برابر شده است. این نمودار نشان می دهد که بهینه سازی وب سایت با گذشت زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
گوگل ترندز ابزاری برای ایجاد فروش بهتر در دنیای اینترنت
شما با آموزش گوگل ترندز می توانید ایده های خوبی برای محصولات و محتوای خود پیدا کنید. نحوه کار با گوگل ترندز حتی می تواند به شما ایده های جدید برای ایجاد کسب و کار جدید به شما ارائه دهد.
در نمودار زیر دو عبارت فروش موبایل و فروش لپ تاپ را به مقایسه با هم توسط گوگل ترندز پرداخته ایم:
همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، فروش موبایل جستجوی بیشتری به نسبت فروش لپ تاپ در موتور جستجوی گوگل داشته است. این نشان می دهد با شناخت کامل نحوه کار با گوگل ترندز می توانید از این قابلیت استفاده کرده و محصولاتی را در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید که جستجوی بیشتری را در گوگل داشته است.
شما بعد از اینکه عبارتی را در گوگل ترندز جستجو کنید، نمودار و اطلاعات بالا را نیز به شما نشان می دهد. در ادامه بررسی دو عبارت ” فروش موبایل” و ” فروش لپ تاپ” در تصویر بالا بخش Compared breakdown subregion به شما کمک می کند که مکان افرادی که جستجو داشته اند را پیدا کنید.
همان طور که از تصویر بالا مشخص است، پنج استان تهران، البرز، آذربایجان شرقی، فارس و گیلان بیشترین جستجو را برای این عبارات داشته اند.
در تصویر بالا بخش Interest by subregion کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده را به شما نشان می دهد. در تصویر بالا در قسمت Related queries هر عبارت، عبارات نزدیک به آن که به تازگی جستجوی بیشتری داشته را به شما نمایش می دهد.
کاربران متاتگ را بیشتر سرچ میکنند یا متا تگ؟
کلمه متا تگ را به عنوان فرض در نظر بگیرید. آیا کاربران متاتگ بدون فاصله را بیشتر سرچ میکنند یا متا تگ با فاصله را؟
در گوگل ترندز شما قطعا خواهید فهمید که کلمه کلیدی موردنظرتان را چگونه تایپ کنید و در مقاله خود قرار دهید.
به این مثال توجه کنید:
در این عکس میبینید که کلمه متا تگ (که با فاصله تایپ شده است) از طرف کاربران بیشتر جست و جو شده است. پس شما هم میتوانید این کلمه را به همین صورت در مقاله های خود به کار ببرید تا بیشتر دیده شوید.
مثالی دیگر:
اگر به دو کلمه ی فرایند و فرآیند توجه کنید میبینید که کلمه ی فرایند که کلاه ندارد بیشتر سرچ شده است.
استفاده از گوگل ترندز برای درک بهتر رقبا
در آموزش کار با گوگل ترندز شما متوجه شدید که به راحتی می تواند کسب و کار و محصولات خود را بر اساس میزان علاقه کاربران که در جستجوی گوگل به آن پرداخته اند، ایجاد کنید. این برای تحلیل رقبا نیز کاربرد فراوانی دارد. اگر شما با مفهوم چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم آشنا شده باشید، می توانید به راحتی عبارت کلیدی خود با عبارت کلیدی رقبای خود مقایسه کنید.
روندهای فصلی را مشخص کنید، سپس محتوا را در زمان درست ایجاد کنید (و تبلیغ کنید).
very good
سلام لطفا در مورد هزینه تهیه کلید واژه و نحوه همکاری در این زمینه توصییحی بفرمائید.
09369126394 رسولی ما در زمینه تورهای گردشگری و ورودی به ایران فعالیت داریم و به زبان انگلیسی باید باشد
با تشکر
دوست عزیز از طریق لینک زیر میتونید اطلاعات بیشتری برای تهیه کلیدواژه از طریق لینک زیر اقدام کنید:
https://www.newseo.ir/keyword-research
سلام ساعت گوگل ترندز چگون تنظیم میشه ؟ ایا ساعت با ساعت ما که لوکیشین تهران رو تنظیم میکنیم یکی میشود؟
شما نیازی به ساعت تنظیم کردن ندارید ولی اگر ایران رو تنظیم کنید با ساعت تهران تنظیم میشه
سلام میشه لطفا توضیح بدید ازگوگل ترندز چجوری واسه هشتگ سازی استفاده میشه؟
نیازی به توضیح نداره
شما می تونید پرمخاطب ترین یا بهتره بگم عبارات مربوط به کسب و کار خودتون که ترند شده رو پیدا کنید و از این به عنوان هشتگ استفاده کنید
سلام من فروشنده مواد اولیه آرایشی بهداشتی هستم
مخواستم بدونم در این زمینه میشه تو این سایت کلید واژه پیداکرد.
سلام دوست عزیز
تو فروشگاه ما جستجو کنید، اگر نبود میتونید درخواست کلیدواژه بدین در کمتر از سه روز، ما سفارش کلیدواژه شما رو اوکی می کنیم
بسیار ممنون و سپاسگزارم
ممنون از حمایت شما دوست عزیز
این آموزش بسیار به کاربرانی که میخوان از اینترنت کسب درآمد داشته باشن کمک میکنه
قطعا همینطوره دوست عزیز. منتها به شرط اینکه بر اساس استراتژی صحیحش حرکت کنید.
گوگل ترندز واقعاااااا ابزار خوبی هست
ممنون از توضیحات خوبتون
آموزش گوگل ترندز رو اگه به صورت فیلم هم قرار بدید خیلی عالی میشه و یک سوال هم داشتم با توجه به اینکه در ایران اکثرا به سرور تهران برای اینترنت وصل میشن آیا قسمت نتایج استان ها و شهرها برای ایران درسته؟
درود بر شما حتما در آینده نزدیک فایل های آموزشی تصویری استاد قمصری بارگذاری میشه. به نکته خیلی خوبی هم اشاره کردید، بهتر این هست که تصمیمات مهم بهینه سازی و سئو سایت خودتون رو بر اساس تفکیک استان گوگل ترندز انجام ندید.
گوگل ترندز برای ایران هم فعال هست؟
بله دوست عزیزم