۴ مورد برتر از ابزارهای گوگل برای سئو

Google Trends,Lighthouse,Page Speed Insights 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

ابزارهای گوگل برای سئو توسط این شرکت در اختیار مدیران وب سایت ها قرار می گیرد تا به بهترین شکل ممکن عملیات تحلیل سئو و بهبود تجربه کاربری را انجام دهند، مواردی مثل عملکرد صفحه، تگ های موجود در سورس، واکنش گرایی و… در بهبود و ارتقاء رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو تاثیرگذار هستند که ما قصد داریم در این مقاله ۴ مورد از ابزارهای رایگان سئو را که به شما در اندازه گیری و شناسایی این موارد کمک می کنند معرفی کنیم.

 

ابزار Lighthouse

Google Trends,Lighthouse,Page Speed Insights

Lighthouse یکی از ابزارهای گوگل برای سئو است که موارد مربوط به عملکرد صفحه وب را نشان می دهد، این ابزار در مرورگر Chrome تعبیه شده است که توسط آن می توانید اطلاعاتی در مورد یک صفحه وب به دست آورید.

روش های دسترسی به ابزار Lighthouse:

  • اگر سیستم عامل شما ویندوز است، در مرورگر Chrome دکمه F12 را فشار دهید.
  • در ویندوز و مک، روی صفحه وب موردنظر کلیک راست کنید، سپس گزینه Inspect را انتخاب کنید و بعد وارد تب Lighthouse شوید.
  • در سیستم‌ عامل مک کلیدهای ترکیبیCommand+Option+C را فشار دهید.
  • در لینوکس و ویندوز کلیدهای Control+Shift+C فشار دهید.

اطلاعاتی که Lighthouse ارائه می دهد شامل ۵ دسته اصلی می شوند

  1. Performance
  2. Progressive Web App
  3. Best Practices
  4. Accessibility
  5. SEO

استفاده از داده های این پنج دسته به بهبود دیده شدن در نتایج جستجو برای بیشتر صفحات وب کمک می کند، قابلیت دسترسی یا همان Accessibility صرفاً یک معیار سئو نیست، ولی جهت بهبود تجربه کاربری اثر بخش است، همچنین در بخش SEO موجود در Lighthouse مواردی که برای گوگل اهمیت دارد نمایش داده می شود.

برخی از مواردی که Lighthouse ارائه می دهد

  • متاتگ Viewport
  • اطلاعات مربوط به عناوین 
  • متاتگ توضیحات (Description)
  • وضعیت کدهای HTML
  • انکرتکست ها
  • وضعیت صفحه برای Crawl و Index شدن
  • تائید شدن تگ Hreflang
  • تائید شدن Canonical
  • سازگاری با تلفن همراه
  • خوانایی فونت برای تلفن های همراه
  • مناسب بودن یا نبودن المان های قابل کلیک در تلفن همراه.
  • اطلاعات مربوط به بررسی فایل Robots.txt
  • موفق بودن یا نبودن کدهای مربوط به HTTP

چرا باید از ابزار Lighthouse استفاده کنیم؟

این ابزار یکی از ابزارهای سئو سایت است، زیرا نشان دهنده نظر گوگل در مورد 10 شاخصی است که باید به آن ها توجه کنیم، Lighthouse از دسته ابزارهای رایگان سئو است که توسط گوگل ساخته شده ینی معیارهایی که بررسی می کند برای این موتور جستجو اهمیت دارند و اگر گوگل احساس می کند این معیارها مهم هستند، پس قطعاً مهم هستند و شما هم باید اقدامات لازم را جهت بهینه سازی مواردی که در این ابزار وجود دارند به عمل آورید.

 

ابزار Page Speed Insights

Safe Browsing Test,ابزار Lighthouse,ابزارهای رایگان سئو

Page Speed Insights یکی دیگر از ابزارهای گوگل برای سئو که نمرات و اطلاعات مربوط به عملکرد هسته وب سایت را ارائه می دهد، در این ابزار معیارهای مهمی توسط گوگل تعیین شده اند که نشان دهنده کیفیت تجربه کاربری در یک وب سایت است.

این اطلاعات مهم هستند زیرا رفع مشکلاتی که در این ابزار جدی و مهم شناخته شده اند، باعث افزایش نرخ تبدیل و همچنین باعث افزایش رتبه وب سایت می شود، این ابزار آنلاین مواردی را که باعث کند شدن سرعت لود وب سایت می شوند ارائه می دهد و پیشنهاداتی جهت چگونگی رفع آن مشکلات عرضه می کند، به طور مثال نشان می دهد که کدام یک از فایل هلی JavaScript یا CSS سرعت سایت را کاهش می دهند، کدام تصاویر بیش از حد حجیم هستند، و نکات متعدد دیگری نیز برای سرعت بخشیدن به صفحات وب ارائه می دهد.

چرا باید از اطلاعات Page Speed Insights استفاده کنیم؟

این ابزار نه تنها راه حل های مفیدی را برای مسائل فنی پنهان که بر سرعت صفحه تأثیر منفی می گذارند ارائه می دهد، بلکه منبعی برای یادگیری این مسائل است، هر موضوع و معیار مهم به یک صفحه از قسمت توسعه دهندگان گوگل (google.developers.com) لینک داده شده است که اطلاعات و توضیحات جامع و کاملی در مورد چگونگی رفع مشکلات ارائه می دهد.

 

ابزار Safe Browsing Test

ابزارهای سئو,ابزارهای گوگل,ارتقاء رتبه وب سایت

گوگل روزانه میلیاردها صفحه را بررسی می کند تا بدافزارها را شناسایی کند، ابزار Safe Browsing Test در صورت وجود بدافزار در یک وب سایت آن را گزارش می دهد، این ابزار همچنین تاریخ آخرین باری را که سایت از نظر بدافزار بررسی شده است را ارائه می دهد که ممکن است برخی از سایت ها بیشتر از سایرین مورد آزمایش قرار بگیرند.

چرا باید از ابزار Safe Browsing Test استفاده کنیم

بسیاری از افراد امنیت وب سایت را یک مشکل در سئو نمی دانند، اما هنگامی که یک صفحه هک شود و ازلحاظ امنیتی مشکل داشته باشد به سرعت آدرس (URL) آن از گوگل  حذف می شود، پس مسائل مربوط به امنیت یک معیار مهم در سئو به شمار می آیند، به همین دلیل امنیت وب سایت باید بخشی از فرآیند سئو شما باشد، عدم تأمین امنیت سایت می تواند میزان نمایش را در صفحات نتایج جستجو گوگل به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

 

ابزار Google Trends

افزایش رتبه وب سایت,بهبود رتبه وب سایت,بهینه سازی سایت

Google Trends یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو است که اطلاعاتی درباره محبوبیت کلمات کلیدی ارائه می دهد و همچنین این اطلاعات را بر اساس زمان و موقعیت جغرافیایی تقسیم بندی می کند، بخش زمانی می تواند تصویری از نحوه تأثیر فصل ها بر کلمات کلیدی به شما ارائه دهد، همچنین می تواند به شما نشان دهد که کلمه کلیدی مدنظر شما محبوبیت خود را از دست داده است یا خیر.

چرا باید از ابزار Google Trends استفاده کنیم؟

توسط Google Trends و نمودار مربوط به عبارات کلیدی آن می توانید مشاهده کنید ثبات میزان جستجوهای عبارت کلیدی چقدر است، این امر به تدوین استراتژی تولید محتوای شما کمک می کند و مشخص می کند باید روی چه عباراتی بیشتر کار کنید.

همچنین این ابزار برای تحقیقات رقابتی نیز مهم است و می تواند به شما نشان دهد که مردم اغلب در گوگل چه عباراتی را با نام تجاری رقیب شما جستجو می کنند، اگر نمودار مربوط به این عبارات سعودی باشد برای شما مناسب نیست، اگر نمودار نزولی باشد یعنی زمان مناسبی است که شما بر روی آن عبارات کار کنید، همچنین اگر نمودار حالت ثابتی داشته به این معناست که رقیب شما در آن عبارت خوب کار می کند و شما باید نقاط ضعف آن را مورد بررسی و شناسایی قرار دهید و آن ها را برای خود تبدیل به نقاط قوت کنید.

 

ابزار ها بهینه سازی وب سایت و تجربه کاربری چه اهمیتی دارند؟

ابزارهای سئو برای در نظر گرفتن و تحلیل نکات مهم و تأثیرگذار ساخته شده اند پس بهتر است از آن ها استفاده کنیم، ولی صرفاً با تکیه به داده های این ابزارهای نمی توان گفت فرآیند بهینه سازی سایت و تحلیل سئو به خوبی انجام شده است، آن ها فقط ابزار هستند و درنهایت این خودمان هستیم که با استفاده از داده های این ابزارها باید بهترین تصمیم را بگیریم.

این ابزارها را گوگل برای سئو وب سایت ها ارائه کرده است پس می توانید دقیقه آنچه که گوگل از یک وب سایت با کیفیت انتظار دارد را توسط آن ها مشاهده کنید، با استفاده از آن ها وب سایت خود را بهینه کنید و با آنچه کاربران و گوگل می خواهند تطبیق دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود