مفاهیم اولیه الگوریتم RankBrain گوگل

RankBrain چیست,آموزش سئو مبتدی,استراتژی های سئو
آخرین بروزرسانی : 26 خرداد ماه 1398
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 13 امتیاز : 4.7]

راهنمای ساده الگوریتم RankBrain گوگل را در این مقاله آموزش سئو مبتدی مطرح می کنیم.

تا چندی پیش اگر شما می خواستید جایی را برای غذا خوردن پیدا کنید، شما باید برای عبارتی مانند “رستوران های بوستون” جستجو می کردید. اما امروز شما می توانید خیلی سریع با جستجو برای عبارت “برای شام کجا می توانم بروم؟”، یک رستوران برای خودتان پیدا کنید.

به همین دلیل، گوگل آن قدر پیچیده است که بتواند هدف شما و یا کاربرد عبارات جستجوی مختلف را نشان دهد. اما تا قبل از 2015، شما مجبور بودید که یک عبارت دقیق را در موتور جستجو تایپ کنید تا بتوانید پاسخی که به دنبالش می گشتید را پیدا کنید.

خب حالا گوگل چطور توانست این قدر تکامل پیدا کنید تا هدف جستجو کننده ها و کاربردهای آن را این قدر سریع متوجه شود؟ در حقیقت در 26 اکتبر سال 2015، آن ها تایید کردند که الگوریتم های خودشان را با یک سیستم هوش مصنوعی یادگیری ماشینی به روز رسانی کرده اند که نام آن سیستم، رنک برین (RankBrain) بود. 

الگوریتم RankBrain گوگل چیست و چطور کار می کند

rankbrain چیست؟ rankbrain در واقع، بخش اصلی الگوریتم های جستجوی گوگل می باشد. با استفاده از یادگیری ماشینی، این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا متوجه شود که یک صفحه نسبت به مفاهیم و موضوعات خاص چه ارتباطی دارد و به نوبه خود، صفحات وبسایتی که مرتبط با عبارت جستجوی کاربر هستند را در اختیار او قرار می دهد و در عین حال، دیگر نیاز نیست که صفحه مورد نظر دقیقا همان عبارتی را داشته باشد که کاربر برایش جستجو کرده است.

به بیان دیگر، RankBrain به گوگل کمک می کند که هدف جستجو کننده را به خوبی درک کند و مرتبط ترین محتوا را در اختیار آن ها قرار دهد. برای تعیین صحیح هدف جستجوی کاربر، گوگل مقادیر بسیار زیادی از داده را در اختیار RankBrain قرار می دهد. سپس این الگوریتم تمام این داده ها را تحلیل کرده و به خودش آموزش می دهد که چطور بهترین نتایج را بر اساس سیگنال های جستجوی خاص کاربر، در اختیار او قرار دهد مانند پیشینه جستجو، دستگاه، مکان و غیره.

به عنوان مثال در صورتی که شما عبارت “من کجا می توانم شام بخورم؟” را در گوگل تایپ کنید، موتور جستجو اول مکان شما را مشخص می کند و دستگاه مورد استفاده شما را شناسایی می کند. سپس، از این عوامل استفاده می کند تا هدف عبارت جستجوی شما را شناسایی کند. در واقع منظور دقیق جستجوی شما به این صورت است که “چه رستوران هایی در حال حاضر در فاصله ای نزدیک از من قرار دارند؟” و سپس به این روش، مرتبط ترین نتیجه را در اختیار شما قرار می دهد.

یکی دیگر از ظرفیت های RankBrain، در نحوه تحلیل پیشینه قبلی جستجوی شما می باشد که به این روش، می تواند محتوای مرتبط را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال، به دلیل این که من در HubSpot کار می کنم و همیشه در وبسایت خودمان گشت و گذار می کنم، هر دفعه که من برای موضوعات مرتبط با بازاریابی جستجو می کنم، گوگل معمولا محتوای مختلفی از Hubspot را برای من در نتایج جستجو نشان می دهد و معمولا این نتایج در رتبه بندی های بالا قرار دارند.

حالا وقتشه!   اینو بخون: الگوریتم RankBrain گوگلپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

الگوریتم RankBrain برای کارشناسان سئو سایت

سئو کاران چطور می توانند از RankBrain استفاده کنند؟

حتی با وجود این که این الگوریتم جدید گوگل برای سئو، کمک می کند تا گوگل بتواند خودش را با رفتار جستجوی کاربر تطبیق دهد، بیشتر بازاریاب ها هنوز استراتژی های سئو خودشان را مطابق با این تغییر، طراحی نکرده اند.

Victor Pan، مسئول سئو فنی HubSpot می گوید که “یکی از دلایل اصلی که ما همیشه ایده های موضوعات مرتبط با کلمات کلیدی را در اختیار کاربران خودمان قرار میدهیم، این است که جستجو تکامل یافته است اما محتوای بازاریابی مشتریان ما هنوز عقب مانده است. فعالیت هایی مانند ایجاد کردن صفحات مختلف به صورت هدفمند با گرامر ضعیف و یا اشتباه املایی، دیگر اصلا فایده ای ندارند.”

امروز، افراد به صورت گسترده از گوگل استفاده می کنند تا پاسخ های صحیح و مرتبط را برای سوالات خودشان به دست بیاورند، در نتایج موتورهای جستجو باید هدف جستجوی کاربر و زمینه پشت هر جستجو را به خوبی درک کند.

برای انجام این کار، گوگل سعی کرده به صورتی تکامل پیدا کند تا ارتباطات موضوعی را بین عبارات جستجوی کاربران مختلف درک کند، دوباره جستجوهای قبلی کاربران را بررسی کند و سعی کنید محتوایی را به آن ها ارائه دهد که بهترین نتیجه برای آن هاست. در نتیجه، گوگل محتوایی را ارائه می دهد که به نظر مفیدترین محتوا در آن زمینه هستند.

⭐️ نکته مهم: برای این که به گوگل کمک کنید تا برند شما را به عنوان یک برند قابل اعتماد بشناسد، باید از مدل ستونی – دسته ای (pillar-cluster model)، برای ایجاد وبلاگ خودتان استفاده کنید.

با استفاده از این استراتژی، شما می توانید یک صفحه ستونی (pillar page) ایجاد کنید که یک نمای کلی در سطح بالا نسبت به موضوع را ارائه می کند و سپس به صفحات خوشه ای (cluster pages) هایپرلینک می شود که موضوعات فرعی را به صورت دقیق بررسی می کند. این موضوع به گوگل نمایش می دهد که صفحه ستونی شما، یک صفحه معتبر در رابطه با آن موضوع می باشد.

RankBrain چیست,آموزش سئو مبتدی,استراتژی های سئو

هایپرلینک کردن تمام صفحات خوشه بندی شده به صفحه ستونی باعث می شود که اعتبار دامنه بر روی خوشه های مختلف توزیع شود در نتیجه صفحه های خوشه ای شما در صورتی که صفحه ستونی شما رتبه بالایی دریافت کند، می توانند ترافیک ارگانیک زیادی را به دست بیاورند و حتی صفحه های خوشه ای شما می توانند در صورت دریافت رتبه بندی بالا بری یک کلمه کلیدی، به صفحه ستونی شما کمک کنند تا رتبه بندی بالاتری به دست بیاورد.

در زمینه ویراستاری محتوا، RankBrain باعث شده که بازاریاب های محتوایی سعی کنند تکنیکی را رها کنند که سال ها پیش باید آن را رها می کردند؛ یعنی اولویت دادن به کیفیت به جای حجم محتوا. این روز ها، سپری کردن زمان طولانی تر و تلاش بیشتر برای ایجاد کردن محتوای مفید و قانع کننده در حجم کمتر، یکی از بهترین روش ها برای تقویت رتبه بندی تان در گوگل می باشد.

حالا وقتشه!   اینو بخون: الگوریتم RankBrain در سئو سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

Pan می گوید “در صورتی که شما یک فهرست گسترده از تکنیک های سئو هزاره دوم را در اختیار دارید، به شدت پیشنهاد می کنم که تمام صفحاتی که هیچ ارزشی برای کسب و کارتان ایجاد نمی کنند را با استفاده از ریدایرکت های 301، یکی کنید. اصلا بحث این نیست که می خواهیم حجم وبلاگ را کمتر کنیم بلکه می خواهیم کیفیت آن را افزایش دهیم. یک محتوای قوی در خیلی از مواقع، می تواند نسبت به صدها محتوای طولانی برای یک موضوع، رتبه بندی بهتری داشته باشد.”

الگوریتم rank brain باعث پیشرفت موتور جستجوی گوگل شده است تا حدی که حتی افراد می توانند مثل زمانی که با دوستشان چت می کنند با این الگوریتم تعامل داشته باشند و حالا زمان این رسیده است که بازاریاب های محتوایی نیز از این الگوریتم استفاده کنند.

در صورتی که شما از درس هایی که به شما دادیم برای استراتژی های سئو خودتان استفاده کنید، شما می توانید نسبت به الگوریتم جستجوی گوگل که بعد از اجرای سیستم هوش مصنوعی تکامل پیدا کرده است، سریع تر با RankBrain تطابق پیدا کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود