ضروری

آموزش جامع ابزار PageSpeed Insights

google page speed چیست,pagespeed insights چیست,آموزش pagespeed insights

ابزار pagespeed insights یکی از ابزارهای مهم در زمینه سرعت صفحات سایت می باشد که نقش مهمی در سئو سایت شما ایفا می کند. یکی از رایج ترین سوالاتی که کاربران ما در نیوسئو می پرسند، این است که «چطور می توانم در ابزار PageSpeed Insights شاخص 100 از 100 را دریافت کنم؟». البته این سوالی است که برای تمامی صاحبان سایت های مختلف به وجود آمده است. در نتیجه باید ادامه این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید تا متوجه شوید که pagespeed insights چیست و استفاده صحیح از آن چگونه می تواند موجب بهبود وضعیت عملکرد شما شود.

قطعا شکی نیست که PageSpeed Insights یکی از رایج ترین و مهم ترین ابزار اندازه گیری سرعت وبسایت است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و دلایل بسیار مهمی هم برای این موضوع وجود دارد.

تیم گوگل همیشه در زمینه بهینه سازی عملکرد وبسایت و ارائه ابزار مختلف برای آن، فعال بوده است. در طول ده سال گذشته، آن ها یک مجموعه ابزار عملکردی را ارائه کرده اند که برای کاربرد های مختلف می باشد: از توسعه دهندگان گرفته تا بازاریاب ها و افراد آماتور در زمینه وبسایت، می توانند ابزار مناسب خودشان را در مجموعه ابزار ارائه شده توسط گوگل پیدا کنند.

در حال حاضر، ما می توانیم ابزار عملکردی زیرکه توسط گوگل ارائه شده است را در نظر داشته باشیم:

  • PageSpeed Insights، که صفحه های شما را بررسی کرده و سپس پیشنهاداتی در رابطه با افزایش سرعت این صفحات، ارائه می کند.
  • Lighthouse، که معیارهای عملکردی جدید را در رابطه با بهترین روش های توسعه وبسایت، ارائه می کند.
  • WebPageTest، یک ابزار کامل بهینه سازی و عملکردی می باشد که وضعیت عملکرد سایت بر روی دستگاه های واقعی را بررسی می کند.
  • Chrome DevTools، یک مجموعه ابزار مناسب برای توسعه دهندگان که در مرورگر گوگل کروم قرار گرفته است.
  • TestMySite، این ابزار برای بررسی عملکرد بر روی دستگاه های موبایل ارائه شده است.

این که PageSpeed توسط گوگل ارائه شده، موجب شده که این ابزار از زمان انتشار در سال 2013، شهرت بسیار زیادی داشته باشد.

اما، همانطور که ما قبلا در راهنمای خودمان در رابطه با بهینه سازی سرعت صفحه برای وردپرس صحبت کردیم، نمی توان یک ابزار را به عنوان بهترین ابزار برای بهینه سازی سرعت وبسایت ارائه کرد؛ در نتیجه ما نباید PageSpeed Insights را به عنوان تنها و بهترین ابزار در نظر بگیریم، بلکه این ابزار برای ارزیابی عملکرد صفحه های وبسایت بسیار مناسب می باشد و می توان از آن در کنار ابزار دیگر استفاده کرد.

با استفاده از این مقاله، شما با PageSpeed Insights آشنا می شوید و سیستم های شاخص آن و مفاهیم مرتبط با این اندازه گیری ها را بهتر درک می کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش کامل بهینه سازی سرعت سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ابزار PageSpeed Insights چیست

PageSpeed Insights) PSI) عملکرد صفحه بر روی دستگاه های دستکاپ و موبایل را بررسی می کند و سپس پیشنهاداتی در زمینه بهبود صفحه، ارائه می کند.

از انتهای سال 2018، PSI توسط Lighthouse قدرت بیشتری پیدا کرد. این یعنی که نتایج ارائه شده در گزارش PSI مبتنی بر Lighthouse API هستند.

زمانی که این ابزار یک صفحه را اسکن می کند، دو نوع داده در رابطه با این صفحه به شما ارائه می کند: داده های Lab و Field ( میدانی و آزمایشی).

داده های Lab در یک محیط کنترل شده جمع آوری می شوند، یعنی با یک مجموعه از دستگاه های از قبل تعریف شده و شرایط خاص شبکه. این داده ها برای شناسایی مشکلات عملکردی مناسب می باشد و تست های آن را به راحتی می توان تکرار کرد.

اما، ممکن است در شرایط چالش بر انگیز در کاربردهای واقعی، خیلی داده های قابل اعتمادی نباشند.

در طرف دیگر، داده های میدانی ( که با نام RUM یا نظارت بر کاربر واقعی هم شناخته می شوند) شامل داده های عملکردی از بارگذاری صفحه های واقعی می باشند. این داده ها برای اندازه گیری کردن تجارب کاربری واقعی می باشد اما مجموعه معیارهای آن و پتانسیل رفع مشکل این داده ها محدود می باشد.

PageSpeed در رابطه با سایت شما چه اطلاعاتی ارائه می کند؟

زمانی که شما با استفاده از این ابزار صفحه های خودتان را ارزیابی می کنید، بخش ها و شاخص های مختلفی را در رابطه با آن صفحه به شما ارائه می کند.

بر اساس ترتیب نمایش این شاخص ها به این شکل هستند:

شاخص سرعت:

ابزار pagespeed insights

شاخص سرعت مبتنی بر داده های آزمایشی Lighthouse هستند. ما در بخش بعدی، محاسبه این شاخص را ارزیابی میکنیم.

داده های میدانی:

آموزش سئو,آموزش کار با گوگل PageSpeed Insights,ابزار google pagespeed insights

داده های میدانی نیز مبتنی بر تجربه کاربران واقعی در کروم می باشد که در طول 30 روز گذشته به دست می آید: این داده ها شامل اولین طرح معنی دار (FCP) و تاخیر اولین ورودی (FID) می باشد.

داده های آزمایشی:

ابزار pagespeed insights,ابزار تست سرعت سایت,تست سرعت سایت وردپرس

این داده ها مبتنی بر تحلیل Lighthouse بر روی دستگاه های دستکاپ و موبایل شبیه سازی شده در شبکه می باشد. می توانید برای بررسی جزییات این معیار، بخش بعدی را مطالعه کنید.

فرصت ها:

سئو سایت

این قسمت نیز شامل پیشنهاداتی در رابطه با معیار های عملکردی می باشد که می توانند باعث بهبود سرعت بارگذاری سایت شما شوند. هر کدام از این پیشنهادات شامل یک تخمین از زمان بارگذاری صفحه با اجرای هر کدام از پیشنهادات بهبود صفحه، می باشند.

تشخیص:

google page speed چیست,pagespeed insights چیست,آموزش pagespeed insights

 

 

این قسمت پیشنهاداتی را در رابطه با بهترین روش های توسعه وبسایت ارائه می کند که بهتر است شما به صفحه خودتان اضافه کنید.

ارزیابی های تایید شده:

google page speed چیست,pagespeed insights چیست,آموزش pagespeed insights

 

این قسمت شامل تمام ارزیابی های عملکردی می باشد که صفحه توانسته آزمون مربوطه را پشت سر بگذارد در نتیجه نیازی نیست شما کاری انجام دهید.

به نظر ما، سه دلیل باعث محبوبیت گسترده ابزار PageSpeed Insights شده است:

  • شاخص سرعت ‌این ابزار ( از 0 تا 100)، خیلی سریع نشان میدهد که عملکرد وبسایت شما چقدر خوب است؛
  • طرح رنگی ( تیک سبز، دایره نارنجی و مثلث قرمز) در پیشنهادات ارائه شده در این ابزار باعث می شود شما بتوانید اولویت مشکلات در عملکرد وبسایت خودتان را سریع تر شناسایی کنید.
  • پیشنهادات این ابزار، باعث می شود بازخورد مستقیم در رابطه با بهبود عملکرد و رفع مشکلات داشته باشید.

شاخص سرعت PageSpeed Insights چطور محاسبه می شود؟

همانطور که گفتیم، نتایج PageSpeed Insights حالا بر اساس  Lighthouse API ارائه می شوند.

این شاخص هم از این قاعده مستثنی نیست. بررسی شاخص سرعت که شما در بالای گزارش های PageSpeed Insights مشاهده می کنید بر اساس داده های آزمایشی تحلیلی توسط Lighthouse ارائه می شوند.

مهم ترین چیزی که در این زمینه باید به یاد داشته باشید، این است که Lighthouse بارگذاری صفحه را در یک محیط خاص شبیه سازی می کند؛ شبکه های موبایل و دستگاه های رده میانی.

گفته گوگل در رابطه با شاخص های Lighthouse کاملا دقیق است و به ما کمک می کند که متوجه شویم شاخص های PageSpeed Insights از کجا به دست می آیند:

« Lighthouse یک شاخص عملکردی بین 0 تا 100 ارئه می کند.  0 کمترین شاخص ممکن می باشد. شاخص 0 معمولا نشان دهنده خطا در Lighthouse می باشد. شاخص 100 نیز بهترین شاخص می باشد یعنی این که 98 درصد به بالا، سایت عملکرد خوبی دارد. شاخص 50 نیز نشان دهنده صدک 75 ام می باشد».

گوگل به صورت شفاف بیان می کند که فقط آیتم های ارائه شده در بخش معیار ها در دسته بندی عملکردی Lighthouse بر روی این معیار تاثیر دارند. پیشنهاداتی که در قسمت تشخیص و فرصت ها ارائه شده اند، ارتباطی با این شاخص ندارند.

ارزیابی عملکردی در Lighthouse شامل شش معیار می باشد:

google page speed چیست,pagespeed insights چیست,آموزش pagespeed insights

  • اولین طرح محتوایی
  • اولین طرح معنی دار
  • شاخص سرعت
  • اولین حالت استراحت CPU
  • زمان تعاملی
  • تاخیر ورودی تخمینی

هر کدام از این شاخص ها، معیار های اندازه گیری خودشان را دارند.

Lighthouse این شاخص ها را وزن بندی می کند تا بتواند نرخ بندی نهایی عملکردی خودش را ارائه کند.

این شاخص ها بر اساس یک نقشه رنگی خاص، شکل می گیرند:

0 تا 49 ( کند) : قرمز

50 تا 9 ( متوسط): نارنجی

90 تا 100 ( سریع): سبز

در صورتی که می خواهید بدانید هر کدام از این معیار ها چه تاثیری بر روی شاخص نهایی دارند، میتوانند مقاله های گوگل در رابطه با جزییات این شاخص ها را مطالعه کنید.

شاخص خوب PageSpeed چیست؟

شما به راحتی می توانید مقاله های زیادی را در اینترنت پیدا کنید که به شما کمک میکند تا شاخص PageSpeed را بهبود دهید. اما الان که شما می دانید این شاخص چطور محاسبه می شود، راحت تر می توانید شاخص خودتان را بهبود بخشید.

شاخص Mobile-first هم باعث می شود کار شما کمی چالش بر انگیز تر باشد. به دست آوردن یک شاخص سبز در این ابزار قطعا لذت بخش است اما سوال اصلی که شما باید از خودتان بپرسید، موضوع متفاوتی است: آیا همین شاخص به تنهایی واقعا نشان دهنده عملکرد واقعی وبسایت می باشد؟

به نظر ما این طور نیست( به همین دلیل شما نباید خیلی خودتان را درگیر شاخص PageSpeed بکنید).

ترفند های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید در PageSpeed یک شاخص سبز به دست بیاورید.

مثلا، اضافه کردن بعضی از تکنیک های بهینه سازی کد ها ( مانند غیر فعال کردن فایل های JS غیر ضروری یا CSS های بدون استفاده) می تواند باعث بهبود بسیار زیاد اولین طرح صفحه های شما شده و در نتیجه باعث بهبود شاخص شما شود.

اما قطعا این کافی نیست.

شاخص اصلی کیفیت سایت شما، زمان بارگذاری سایت شما می باشد.

هر چه زمان بارگذاری سایت شما بر اساس شش معیار عملکردی ارائه شده در قسمت بالا پایین تر باشد، شاخص کلی شما بهبود پیدا می کند.

ابزار pagespeed insights و سئو چه ارتباطی دارند

شاخص PAGESPEED INSIGHTS که شما به دست می آورید به تنهایی بر روی رتبه بندی شما در گوگل تاثیری ندارد: این عدد به تنهایی نمی تواند شاخصی از «کیفیت سئو» شما می باشد.

در نتیجه همبستگی مستقیم بین شاخص سایت شما و جایگاه شما در SERP ها وجود ندارد.

اما ، یک اما وجود دارد.

شاخص PAGESPEED INSIGHTS نتیجه تحلیل عملکردی کلی بر روی چند معیار خاص می باشد و هرچه شاخص شما بهتر باشد، احتمالا سایت شما عملکرد بهتری دارد.

شاخص خوب تا حدی نشان دهنده سلامتی وبسایت شما از نظر گوگل می باشد. اما به تنهایی نمی تواند پیروزی شما در رقابت در SERP ها را تضمین کند.

با در نظر داشتن وبسایت هایی که بر اساس سیستم شاخص Lighthouse عملکرد خوبی دارند، اگر شما تلاش کنید سایت سریعی داشته باشید و تجربه کاربری را بهبود بخشید، قطعا می توانید شاخص خوبی در PageSpeed به دست بیاورید.

یک وبسایت سریع، قطعا مورد لطف گوگل قرار می گیرد!

تلاش های شما باید بر روی بارگذاری سریع وبسایت متمرکز باشد؛ سرعت صفحه یک عامل واقعی رتبه بندی می باشد و فقط یک شاخص عملکردی نیست.

شما میتوانید مقاله های مختلف را در سایت ما برای بهبود سرعت سایت و بهینه سازی وردپرس مطالعه کنید و مشکلات سایت خودتان را رفع کنید.

گوگل به صورت رسمی، Speed Report جدیدی را در سرچ کنسول گوگل معرفی می کند

google page speed چیست,pagespeed insights چیست,آموزش pagespeed insights

گوگل به صورت رسمی Speed report را در سرچ کنسول گوگل معرفی کرد. چند ماهی بود که گوگل به صورت آزمایشی Speed report را در سرچ کنسول گوگل  در قسمت Google I/O معرفی کرد. افراد بسیار کمی به این گزارش در دوره آزمایشی دسترسی داشتند زیرا افراد مجبور بودند که فرمی را پر کنند که نشان دهد صلاحیت استفاده از این ویژگی را دارند. اما از دیروز که این گزارش به صورت رسمی معرفی شده است، وبمستر های بیشتری در گزارش های سرچ کنسول خودشان به این گزارش دسترسی دارند. در قسمت زیر، ما مهم ترین اطلاعات را در رابطه با این گزارش را به شما ارائه می کنیم:

Speed report ( آزمایشی)

این گزارش که در سربرگ Enhancements در سرچ کنسول قرار گرفته است، به صورت خودکار یک ارزیابی کلی نسبت به گزارش سرعت سایت شان را به وب مستر ها ارائه میدهد که این گزارش به صورت قسمت های مرتبط با صفحات دسکتاپ و موبایل ارائه می شود و علاوه بر این، به صورت جزیی تر نشان میدهد که کدام URL ها روی دسکتاپ و موبایل سرعت کند، متوسط و سریع دارند.

زمانی که شما گزارش های مرتبط با هر دستگاه را به صورت دقیق بررسی می کنید، به صورت دقیق بعضی از مشکلات URL ها را نشان می دهد- این گزارش بیشتر شبیه coverage report (گزارش پوشش) می باشد.

تا اینجا، من فقط دو نوع مشکل مشاهده می کنم. مشکلات FCP و FID. در این قسمت، بر اساس گفته گوگل معنی هر کدام از مشکلات به صورت زیر است:

FCP (اولین الگوی محتوایی) : مدت زمان از وقتی که کاربر یک URL را درخواست می دهد تا زمانی که مرورگر اولین المان های مشهود در URL را رندر می کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا به خواننده نشان میدهد که URL واقعا در حال بارگذاری می باشد.

Agg FCP: در واقع زمان مورد نیاز برای 75% از بازدید های یک URL در گروه برای رسیدن به وضعیت FCP می باشد.

FID (تاخیر اولین ورودی): مدت زمان از وقتی که کاربر برای اولین بار با صفحه شما تعامل بر قرار می کند ( زمانی که آن ها بر روی یک لینک کلیک می کنند، یک دکمه را انتخاب می کنند یا غیره) تا زمانی که مرورگر نسبت به این تعامل واکنش نشان میدهد. این اندازه گیری بر اساس هر المان تعاملی که کاربر برای اولین بار بر روی آن کلیک می کند ،محاسبه می شود. این موضوع در صفحه هایی که کاربر باید کار خاصی انجام دهد، مهم است زیرا در این حالت ،صفحه وضعیت تعاملی دارد.

Agg FID: کمترین FID مشترک برای 95% از بازدید های یک URL در گروه می باشد.

شما می توانید پیشنهادات مرتبط با رفع این مشکلات را با اجرای PageSpeed Insights بر روی URL های مربوطه، مشاهده کنید.

ابزار PageSpeed Insights یکی از ابزار بسیار مهم در Speed Report گوگل می باشد زیرا این ابزار یکی از بهترین ابزار ارزیابی و تشخیص مشکلات سرعت در وبسایت می باشد. پیشنهاد می کنم که شما حتما از این ابزار استفاده کنید زیرا این ابزار به تیم ما کمک بسیاری می کند و با استفاده از این ابزار، می توانید مشکلات صفحات خودتان را شناسایی کرده و تغییرات مورد نیاز را ایجاد کنید تا شاخص سرعت کلی صفحات شما، بهبود پیدا کند.

یک موضوع دیگر، نحوه دسته بندی URL ها در این گزارش می باشد.

همانطور که بیان کردیم، این URL ها به سه دسته تقسیم می شوند: کند، متوسط و سریع. این معیار خیلی راحت و ساده به دست نیامده است زیرا گوگل گفته که آن ها از داده های گزارش Chrome User Experience برای شناسایی این معیار استفاده می کنند که معیار مناسبی را برای وب مستر ها فراهم می کنند تا متوجه شوند که کاربران کروم، چه تجربه ای از کار با وبسایت ها به دست می آورند.

چطور می توان از این گزارش گوگل برای بهبود سئو استفاده کرد

زمانی که Speed Report اولین مرتبه در Google I/O معرفی شد، من یک پست وبلاگ منتشر کردم که نشان می داد این گزارش ( در همان ابتدای معرفی) چطور برای بهبود سئو مفید می باشد. در نتیجه بعد از آن، گوگل یک پست منتشر کرد که نشان میداد این گزارش جدید حالا در دسترس می باشد و نشان می داد که وب مستر ها چطور می توانند از این گزارش استفاده کنند تا وبسایت خودشان را بهتر درک کنند. در واقع گوگل این طور می گوید (در واقع، مشابه با فرضیاتی است که من چند ماه قبل بیان کرده بودم: )

«این گزارش URL را بر اساس سرعت و مشکلات موجود موثر در کندی URL ها، دسته بندی می کند. با انتخاب کردن یک مشکل خاص، شما می توانید نمونه هایی از URL های کند را مشاهده کنید. این گزارش به شما کمک می کند تا بهبود های عملکردی هر کدام از این URL ها را اولویت بندی کنید. برای این که بتوانید بهتر درک کنید که چه بهینه سازی ای برای یک URL خاص مناسب است، این گزارش به ابزار Page Speed Insight لینک شده است که در رابطه با فرصت های بهینه سازی خاص، اطلاعات خوبی را به شما ارائه می کند.

شما باید از این گزارش برای نظارت بر عملکرد سایت خودتان در طول زمان و برای رفع کردن مشکلات و ردگیری فعالیت های خودتان در وبسایت، استفاده کنید. اگر شما مشکلی را رفع کنید، می توانید از این گزارش استفاده کنید تا ببینید آیا کاربران هم این بهبود عملکردی را در نسخه بهبود یافته وبسایت تجربه کرده اند یا خیر.

برای این که عملکرد سایت خودتان را بهتر درک کنید، می توانید با بررسی دسته های متوسط و سریع در URLها، ببینید که کدام نوع از URL های شما سرعت بهتری دارند.

نکات کلیدی

ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که این گزارش کاملا «آزمایشی» است. داده ها، خطاها، و پیشنهادات هنوز باید بهبود پیدا کنند. اما، بررسی این گزارش همین حالا هم باعث می شود شما تا حد زیادی متوجه شوید که چطور میتوانید به کمک توسعه دهنده ها، وبسایت خودتان را بهبود بخشید. این بهبود ها در اصل برای موتورهای جستجو هستند، اما می توانند برای بازدید کننده ها هم به شدت موثر باشند. اگر شما بتوانید برای کاربران تجربه بهتری را ایجاد کنید، قطعا باعث موفقیت وبسایت خودتان می شوید و این موضوع برای تمام وب مستر ها در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود