آموزش ایندکس صفحات در گوگل

ایندکس صفحات در گوگل

ایندکس صفحات در گوگل توسط ربات خزنده این موتور جستجو انجام می شود. ترافیک طبیعی سایت و افزایش آن، به طور کلی باعث رشد و تکامل تجارت و کسب و کار شما خواهد شد. برخی از تحقیقات نشان می دهد که حدود 33% ترافیک سایت ها از طریق ترافیک ارگانیک گوگل دریافت می شوند؛ اما برخی نیز این آمار را تا 64% نیز پیش بینی کرده اند.

این آمار زمانی اهمیت دارد که سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. حال به نظر شما چگونه سایت شما در گوگل ایندکس می شود؟

ما در این مقاله به بررسی ایندکس شدن سایت و عوامل موثر بر آن می پردازیم. اینکه خودتان چگونه سایتتان را ایندکس کنید، بسته به دقت شما در مورد مطالعه این مطلب آموزشی است. در حالت عادی وب سایت شما ممکن است هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد که توسط گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر ایندکس شود.

ما در آموزش ایندکس گوگل قصد داریم که شما بهتر و سریع تر سایت خود را به گوگل معرفی کرده و از این طریق بتوانید ترافیک طبیعی سایت خود را افزایش دهید.

چرا ایندکس صفحات گوگل بسیار مهم است؟

خب جواب این سوال در حالت کلی ساده است. اگر می خواهید کاربران وب سایت خود را افزایش دهید و خود را به جهانیان معرفی کنید، این موضوع برای شما اهمیت پیدا می کند. ایندکس توسط ربات گوگل انجام می شود. این ربات به سایت شما مراجعه کرده، تک تک صفحات و محتوای شما را بررسی کرده و در قالب یک گزارش به گوگل ارائه می کند. این عملیات را ایندکس صفحات گوگل می گویند. این عملیات زمانی که شما اطلاعات جدید و یا صفحه جدید در سایت شما قرار بگیرد نیز دوباره انجام می شود.

در زمان گذشته ربات خزنده گوگل به اندازه کافی هوشمند نبود. شما می توانستید به راحتی با چند کلمه کلیدی خود را در رنک های بالای گوگل قرار دهید و در صفحه اول گوگل و در بین نتایج برتر جستجو بنشینید.

اما حال داستان فرق می کند. هنوز هم کلمات کلیدی، متا تگ ها و … اهمیت دارند ولی به تازگی سخت گیری های زیادی در بکارگیری آن ها آمده است که به سادگی گذشته نیست. امروزه کلمه کلیدی و مفهوم آن در محتوا اهمیت پیدا کرده است. چون رفتار گوگل به سمتی می رود که به کاربران اهمیت ویژه قائل  می شود.

چگونه متوجه شویم که صفحات ما در گوگل ایندکس شده است؟

حال که با مفهوم ایندکس صفحات در گوگل چیست آشنا شدید، با هم بررسی می کنیم که کدام صفحات وب سایت شما ایندکس شده است و کدام صفحات نه. برای این کار کافیست به سرچ کنسول مربوط به وب سایت مورد نظر مراجعه کنید. در Search Console بخشی به نام Index Coverage Status Report وجود دارد. با مراجعه به آن تصویری نمایش داده می شود که مقدار error ها نشان دهنده صفحاتی است که بنا به دلایلی ایندکس نشده است.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

ایندکس صفحات در گوگل ممکن است بنا به دلایلی انجام نشود:

  • نقشه سایت شما ممکن است URL هایی داشته باشد که در فایل Robots.txt دستور العمل NOINDEX داشته باشند.
  • وب سایت ممکن است کیفیت لازم از نظر گوگل را نداشته باشد و یا اینکه محتوای تکراری Duplicate در آن موجود باشد.
  • مورد آخر اینکه ممکن است سایت شما Authority لازم را نداشته باشد.

شما می توانید در بخشی از سرچ کنسول که در بروز رسانی جدید آن آورده شده است، مواردی که باعث ایندکس نشدن وب سایت می شود را مشاهده کنید.

بررسی ایندکس شدن سایت,بررسی تعداد صفحات ایندکس شده تارنما,تعداد صفحات گوگل

راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در گوگل

حال که با مفهوم ایندکس صفحات در گوگل چیست آشنا شدید، بهتر می توانید راهکار های سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در را گوگل درک کنید. اگر بررسی ایندکس شدن سایت با سرعت بیشتری انجام شود، ترافیک طبیعی سایت شما بیشتر شده و در نتیجه کسب و کار شما بهبود می یابد. در ادامه 8 راهکار را با هم بررسی میکنیم.

Request Indexing در سرچ کنسول گوگل

ثبت سایت در کنسول گوگل یکی از ابتدایی ترین و معمولی ترین راه های تسریع در ایندکس شدن صفحات وب سایت شما در گوگل است. یکی از قابلیت های سرچ کنسول گوگل، معرفی وب سایت شما به گوگل می باشد. توسط این قابلیت می توانید لینک وب سایت خود را در آدرس بار آن وارد کرده و به روند ایندکس شدن وب سایت سرعت ببخشید.

برای این کار کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

1- ثبت سایت در کنسول گوگل: از دو طریق می توانید وب سایت خود را در کنسول گوگل ثبت کنید. شما می توانید آدرس وب سایت را بدون http و www در قسمت Domain وارد کنید و هم می توانید آدرس دقیق با http و www در قسمت URL prefix واردکنید. این دو حالت با هم تفاوت خاصی ندارند.

ثبت سایت در کنسول گوگل,ثبت سایت در گوگل,صفحه ایندکس سایت

با وارد کردن آدرس در قسمت Domain تصویر زیر نمایش داده می شود که از شما می خواهد متن زیر قسمت شماره 2 را در DNS خود ذخیره کنید.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

در روش دوم با وارد کردن آدرس در بخش URL prefix پیغام زیر نمایش داده می شود که از شما می خواهد فایل مربوطه را دانلود کرده و در سرور خود ذخیره کنید.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

2- لینک صفحه ای که می خواهید اینکدس شود را در آدرس بار قرار می دهید و دکمه Enter را می زنید. سپس تصویر زیر را به شما نمایش می دهد که پیغامی را به شما نشان داده که در کادر آبی رنگ مشخص کرده ایم.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

اگر لینک ایندکس نشده باشد پیغام بالا نمایش داده می شود.

3- با زدن رو گزینه REQUEST INDEXING شما درخواست ایندکس شدن را به کنسول اعلام کرده اید. بعد در تصویر زیر نشان میدهد که در خواست ایندکس شدن برای گوگل توسط شما صادر شده است.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئو برای مبتدیان – ایندکس وب سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

از دیگر قابلیت های سرچ کنسول گوگل بدست آوردن آمار تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل است. این آمار می تواند در اینکدس صفحات و چگونگی سرعت بخشیدن به آن به شما کمک کند.

بهبود لینک سازی داخلی وب سایت

گوگل توسط ربات خود تک تک صفحات شما را کراول می کند. یکی راه های که ربات گوگل برای کراول کردن صفحات استفاده می کند، استفاده از لینک های داخلی وب سایت است. بهتر است بگویم که این کار سرعت اینکدس شدن صفحات شما را بیشتر می کند. اگر لینک سازی داخلی صفحات وب سایت شما وضعیت و عملکرد خوبی داشته باشند، ایندکس صفحات در گوگل توسط ربات ها بهتر انجام می شود.

در مقالات نیوسئو در رابطه با لینک سازی داخلی و آموزش های مربوط به آن مطالب زیادی وجود دارد. شما می توانید با بکار گیری این آموزش ها به بهبود لینک سازی داخلی خود کمک بسزایی کنید. البته قبل از هر چیز بهتر است بدانید که مهم ترین نکته لینک سازی داخلی، ارتباط معنایی بین دو صفحه است. این برای گوگل بسیار مهم است.

جلوگیری از ایندکس شدن صفحات بی کیفیت

همان طور که یک محتوای با کیفیت و قوی می تواند وب سایت شما را در رتبه های بالا قرار داده و نقش مفیدی برای سئو سایت شما داشته باشد، محتوای بی ارزش و ضعیف نیز می تواند تاثیر منفی در وب سایت شما بگذارد. ثبت سایت در گوگل در صورتی می تواند تاثیر مثبت بر عملکرد و رتبه شما داشته باشد که محتوای ضعیف و بی ارزش در وب سایت وجود نداشته باشد.

ما باید با حذف و بلاک کردن صفحاتی که استفاده چندانی ندارد و بی ارزش است، وب سایت خود را اصطلاحا هرس کنیم. برای این کار کافیست موارد زیر را به کار بگیرید.

  1. قرار دادن تگ NOINDEX برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه
  2. تنظیم فایل txt و قرار دادن لینک صفحات ضعیف و بی خاصیت برای جلوگیری از ایندکس شدن.
  3. حذف کردن صفحات 404

ایجاد و بهبود نقشه سایت (sitemap)

یکی از دلایل اهمیت نقشه سایت، مشخص کردن صفحاتی است که اهمیت بیشتری برای شما دارد. زمانی که شما یک نقشه از شهری را داشته باشید، قطعا راحت تر و سریع تر می توانید به بخش های مختلف شهر دسترسی داشته باشید. با آشنایی با مفهوم ایندکس صفحات در گوگل چیست به اهمیت نقشه سایت در ایندکس گوگل پی می برید.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

تصویر بالا نمایی از Sitemaps Report در سرچ کنسول گوگل است. همان طور که مشاهده می کنید، تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل را به شما نمایش می دهد.

اشتراک گذاری صفحات وب سایت در شبکه های اجتماعی

یکی راه هایی که به ایندکس شدن صفحات در گوگل سرعت می بخشد، اشتراک گذاری صفحات وب سایت در شبکه های اجتماعی همچون Instagram، Telegram، Twitter و … است. بسیاری از کاربران اینترنتی بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با یکدیگر می گذارند. شما می توانید از این فرصت استفاده کرده و لینک محتوای خود را در صفحات خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در اینستاگرام با قرار دادن لینک در استوری ها و پست ها می توانید مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده و همین جریان باعث می شود که صفحه وب سایت شما سریع تر مورد توجه گوگل قرار بگیرد و ایندکس شود.

قرار دادن لینک وب سایت در سایت های پربازدید

ایندکس صفحات در گوگل زمانی سریع تر انجام می شود که مورد توجه سایت های قدرتمند نیز قرار بگیرد. منظور از مورد توجه قرار گرفتن یعنی لینک گرفتن از آن هاست که امروزه این کار به بک لینک سازی نیز شهرت پیدا کرده است.

ما در آموزش ایندکس گوگل سعی می کنیم مواردی که کاربرد بیشتری در ایندکس شدن را داشته به شما آموزش دهیم.

یکی از نکاتی که باید در دریافت لینک از وب سایت های دیگر دقت کنید، ایمن بودن آن ها است. شاید یک لینک تاثیر مثبتی در ایندکس شدن صفحات و سئو سایت داشته باشد، ولی به راحتی می تواند امنیت سایت شما را به خطر بیاندازد.

سخن آخر

بررسی ایندکس شدن سایت و سرعت بخشیدن به آن روندی است باید با دقت کامل انجام شود. همان طور که گفته شد با گذشت زمان وب سایت خود به خود ایندکس می شود ولی ممکن این زمان بسیار طولانی شود. پس با ثبت سایت در گوگل و رعایت مواردی که در آموزش ایندکس گوگل گفته شد راهی برای سریع تر شدن این فرایند ایجاد کنید.

ادامه…

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

اگر در سئو سایت خود به مشکل خورده اید و گوگل سایت شما را ایندکس نمی کند، این یعنی که شما در نتایج جستجو حضور نداشته و برای هیچ یک از پرسش های کاربران، صفحات شما نشان داده نمی شود. از دست دادن ترافیک طبیعی نیز یکی دیگر از عواقب مشکل در ایندکس شدن سایت است.

به علت اهمیت بالایی که این مطلب دارد، بهتر است که سریعا به موضوع اصلی و رفع مشکلات آن بپردازیم. در این مقاله به شما آموزش داده می شود که چگونه سه مشکل زیر را مرتفع کنید:

  • تمامی صفحات وب سایت شما ایندکس نمی شود
  • بعضی از آن ها ایندکس و برخی دیگر نمی شود
  • صفحات جدید سایت شما با سرعت کافی ایندکس نمی شوند

خب بهتر است که در ابتدا مطمئن شویم که شما به خوبی مفهوم ایندکس و کراول را متوجه شوید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئو برای مبتدیان – ایندکس وب سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ایندکس و کراول چه معنی دارد؟

گوگل به واسطه کراول کردن، صفحات مختلف سایت های موجود را شناسایی می کند و سپس آن ها را به ایندکس خود اضافه می کند. گوگل این کار به توسط یک خزنده وب با عنوان ربات گوگل شناخته می شوند، انجام می دهد. اگر هنوز دقیقا متوجه این اصطلاحات نشده اید پیشنهاد می کنیم که تعریف های زیر را به دقت مطالعه کنید:

کراول کردن:

به روندی است که طی آن لینک های مختلف برای کشف محتوای جدید بررسی می شود.

ایندکس شدن:

فرآیند ذخیره سازی صفحات مختلف سایت در یک دیتابیس گسترده.

خزنده وب:

نرم افزاری است که از روند کراول شدن صفحات سایت های مختلف مراقبت می کند.

هنگامی که شما درباره یک موضوع در گوگل جستجو می کنید، در واقع شما درخواست این را داده اید که هر صفحه ای که در رابطه با موضوع مدنظرتان می باشد را مشاهد کنید. به دنبال همین موضوع، روزانه وب سایت های گوناگون درباره موضوعات متفاوت، مطالب زیادی را منتشر می کنند. گوگل برای راحتی و جلب رضایت کاربران خود تمامی تلاش را می کند؛ به همین دلیل فاکتورهای زیادی را برای رتبه بندی صفحات سایت های موجود، ایجاد کرده است و با استفاده از الگوریتم خود به هر کدام از آن ها رنک متفاوتی می دهد تا بهترین آن ها در رتبه های برتر قرار بگیرند.

نکته مهمی که بهتر است از مطالب بالا متوجه شوید این است که مفاهیم ایندکس و رنکینگ گوگل با یکدیگر متفاوت هستند. به زبانی دیگر اندیکس شدن یعنی وارد شدن به یک مسابقه و رنک بندی گوگل یعنی در این مسابقه برنده شوید.

چگونه وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت خود را بررسی کنیم؟

در گوگل عبارت site:yourwebsite.com را جستجو کرده و نامم سایت خود را در آن بگنجانید. تعداد نتایجی که مشاهده می کنید، نشان می دهد که چند مورد از صفحات سایت شما ایندکس شده اند. حال اگر بخواهید که به شکل دقیقتر وضعیت یک صفحه خاص را مورد بررسی قرار دهید، کافی است که URL مدنظرتان را به قالب بالا اضافه کنید.

اکنون شما می دانید که چگونه می شود به راحتی وضعیت ایندکس شدن یک صفحه را بررسی کرد. البته شما می توانید اطلاعات بیشتر و مهمترین از این موضوع به دست بیاورید؛ کافی است که به حساب کاربری کنسول جستجو خود رفته و در تب coverage اطلاعات بیشتری درباره ایندکس شدن صفحات سایت خود به دست بیاورید.

در تصویر بالا می توانید مشاهده کنید که چه تعداد صفحه ایندکس نشده با اخطار یا بدون اخطار در وب سایت خود دارید. وقتی این اعداد چیزی نزدیک به صفر باشند، این یعنی که گوگل حداقل برخی از صفحات سایت شما را ایندکس کرده است. اما اگر اینطور نیست، شما مشکلات مهمی در زمینه ایندکس شدن دارید.

در نتیجه اگر کاربر کنسول جستجو گوگل نیستید، پیشنهاد می کنیم که حتما هرچه سریعتر اقدام به ثبت نام کرده و از اطلاعات مفیدی که در اختیار خواهید گرفت، استفاده کنید. البته شما می توانید وضعیت ایندکس شدن یا نشدن یک صفحه خاص را نیز بررسی کنید. برای انجام این کار تنها کافی است آدرس اینترنتی مدنظر خود را در قسمت URL Inspection tool وارد کرده و از اطلاعات آن استفاده کنید. اگر صفحه ایندکس شده باشد، پیغام URL is on Google”” را مشاهده خواهید کرد.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

چگونگی ایندکس شدن در گوگل

قبل از هرکاری، اگر متوجه شدید که یک صفحه سایت شما، ایندکس نشده است، پیشنهاد می کنیم که مراحل زیر را به دقت انحام دهید:

  • ورود به کنسول جستجوی گوگل
  • وارد قسمت URL inspection tool شوید
  • URL ای که می خواهید گوگل آن را ایندکس کند را در این قسمت وارد کنید
  • منتظر بمانید تا گوگل آن را مورد بررسی قرار دهد
  • بر روی “Request indexing” کلیک کنید

این روند برای مواقعی که یک مطلب جدید در سایت خود منتشر می کنیم، بسیار کاربردی است. در واقع شما به گوگل اعلام می کنید که محتوایی جدید دارید و می خواهید که آن را مورد بررسی قرار دهد.

اما باید دقت داشته باشید که درخواست ایندکس شدن سایت برای آن دسته از صفحاتی که قدیمی هستند و مشکلات اساسی در  ایندکس شدن خود دارند تاثیری نخواهد داشت.

بنابراین پیشنهاد میکنیم از ۱۰ روش تضمینی برای ایندکس شدن سایت در ادامه این مقاله به بررسی جداگانه ای هر کدام از آنها می پردازیم استفاده کنید

حذف کردن Crawl Blocks در فایل robots.txt

آیا گوگل کل سایت شما را ایندکس نمی کند؟ این امر ممکن است به خاطر crawl block در فایل robots.txt باشد. برای بررسی این مشکل دامنه خود را در قالب زیر وارد کنید:

.yourdomain.com/robots.txt

اگر به این قسمت وارد شدید و دستوراتی مبنی بر عدم اجازه دادن به ربات گوگل برای ایندکس مطالب سایتتان مشاهده کردید، بهتر است که حتما آن ها را حذف کنید. این نوع از دستورها به ربات گوگل اعلام می کنند که اجازه ندارد که هیچ یک از صفحات سایت شما را کراول کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع پیشنهاد میکنیم که حتما از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. ابتدا باید به قسمت URL inspection tool رفته و در تب coverage block وضعیت گزینه “Crawl allowed” را بررسی کنید.

حذف تگ های noindex

اگر شما تمایلی نداشته باشید، گوگل صفحات سایت شما را ایندکس نخواهد کرد. این به شما کمک می کند تا برخی صفحات خود را به صورت خصوصی نگه دارید. برای انجام این کار می توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • متا تگ ها
  • X-Robots-Tags

Sitemap شما باید شامل صفحه مورد نظر باشد

یک sitemap به گوگل اعلام می کند که کدام صفحه سایت شما دارای اهمیت بیشتر و کدامیک اهمیت کمتری دارد. همچنین می تواند مانند یک راهنمایی باشد که نشان دهد صفحه سایت شما هرچند یکبار نیاز به کراول شدن مجدد دارد.

گوگل باید بتواند به تمامی صفحات شما دسترسی داشته باشد. حتی اگر آن صفحات در sitemap شما حضور نداشته باشند. برای اینکه متوجه شوید که یک صفحه در نقشه سایت شما هست یا خیر، درست مثل موارد قبل می توانید از URL inspection tool کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. اگر شما اخطار “URL is not on Google” را مشاهده کردید، این یعنی که صفحه سایت شما یا ایندکس نشده یا در sitemap قرار ندارد.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

حذف تگ های canonical نامناسب

تگ های canonical به گوگل اعلام می کند که کدام نوع از صفحه سایت مورد پسندتر می باشد. ظاهر این تگ ها به شکل زیر است:

البته بیشتر سایت ها، در صفحات سایت خود از این تگ ها استفاده نمی کنند. این موضوع به گوگل می فهماند که صفحه مورد نظر تنها صفحه ای است که شما آن را ترجیح می دهید و قصد دارید آن را معرفی کنید؛ به زبان دیگر شما می خواهید که این صفحه ایندکس شود.

اما بعضی وقت ها ممکن است که شما از تگ های canonical اشتباه استفاده کنید. این یعنی که شما در واقع صفحه ترجیح داده شده ای را به گوگل معرفی می کنید که به طور کلی وجود ندارد. در این حالت صفحه سایت شما ایندکس نخواهد شد. برای بررسی این موضوع باز هم می توانید از URL inspection tool استفاده کنید؛ اگر اخطاری برای تگ های canonical  مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریعتر آن را مرتفع کنید.

لینک سازی داخلی برای صفحه مورد نظر

اگر می خواهید که یک صفحه سایت هرچه سریعتر و بهتر ایندکس شود، پیشنهاد می کنیم که حتما از این روش استفاده کنید. تنها کافی است صفحات دیگر وب سایت شما با استفاده از یک لینک داخلی، به آن صفحه مرتبط شوند. بنابراین شما باید برای تمامی صفحاتی که می خواهید ایندکس شوند، این مورد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای همه آن ها انجام شده باشد.

برای انجام بهتر این روش بهتر است از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • لیست کامل صفحات سایت را دانلود کنید
  • سایت را به خوبی کراول کنید
  • تمامی URL های موجود را بررسی کنید

واضح است که URL هایی که در این روند پیدا نشوند، جزو صفحات بی ارزش هستند. دو کار وجود دارد که می توانید بر روی آن ها انجام دهید:

  • اگر این صفحه برای شما اهمیتی ندارد، آن را از sitemap خود حذف کنید.
  • اگر این صفحه برایتان مهم است، آن را وارد روند لینک سازی داخلی سایت خود کنید.

بهینه سازی لینک های داخلی nofollow

لینک های nofollow به لینک هایی گفته می شود که دارای تگ rel=“nofollow” هستند. این دسته از تگ ها در واقع از شامل شدن این URL مورد نظر برای PageRank جلوگیری می کنند و همچنین گوگل لینک های nofollow را کراول نمی کند.

در حقیقت شما باید اطمینان ایجاد کنید که تمامی لینک های داخلی سایتتان که می خواهید ایندکس شوند، به صورت followed باشند. برای انجا این کار و چک کردن این که وضعیت لینک ها به چه صورت است، ابزارهای رایگان بسیار زیادی در گوگل وجود دارد.

افزودن لینک های داخلی قدرتمند

گوگل محتوای جدید را ببا کراول کردن سایت شما پیدا می کند. حال اگر شما از به کارگیری لینک های داخلی مناسب غافل شوید، ممکن است که گوگل نتواند صفحه مورد نظر شما را پیدا کند.

تنها راه آسانی که برای حل این مشکل وجود دارد این است که از لینک های داخلی برای صفحه سایت استفاده کنید. این عملیات لینک سازی داخلی را می توانید با استفاده از هر کدام از صفحاتی که در سایت شما حضور داشته و قابلیت کراول و ایندکس شدن را دارند. به علاوه اگر می خواهید که این مشکل به سرعت حل شود، بهتر است از صفحات برتر سایت خود برای انجام این کار استفاده کنید.

مطمئن شوید که صفحه مدنظر با ارزش و منحصر به فرد باشد

گوگل تمایلی ندارد که صفحات بی کیفیت سایت شما را ایندکس کند؛ چراکه این دسته از صفحات هیچ ارزشی برای کاربران ندارند. بنابراین اگر سایت شما مشکلاتی در زمینه ایندکس شدن دارد، یکی از اصلی ترین دلایل آن پایین بودن کیفیت و ارزش صفحات مورد نظر است.

برای تحلیل این موضوع، بهتر است که خود شما به محتوای سایتتان مراجعه کرده و بررسی کنید آیا واقعا این صفحه ارزش ایندکس شدن را دارد یا خیر و آیا کاربران گوگل تمایلی دارند که از محتوای آن استفاده کنند؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات، منفی بود، یعنی که شما باید هرچه سریعتر کیفیت محتوای خود را بهبود بخشید. برای انجام این کار می توانید از نکات مهم آموزش تولید محتوا استفاده کنید.

شما همچنین باید مشکلات مربوط به محتوای کپی شده را سریعا حل کنید؛ چراکه گوگل محتواهایی که به طور کامل یا جزئی کپی شده باشند را ایندکس نخواهد کرد.

حذف صفحات کم کیفیت

وجود تعداد زیادی صفحات کم کیفیت و بی ارزش در وب سایت شما، در واقع crawl budget را هدر می دهد. گوگل در ای مورد اعلام کرده است که کراول کردن صفحات کم ارزش سایت موجب می شود تا صفحات برتر سایت در زمینه کراول و ایندکس شدن عقب بمانند.

در نتیجه بهتر است تمامی نکات سئو سایت را برای صفحات مختلف خود پیاده سازی کنید. البته گوگول اعلام کرده است که تیم های تولید محتوا لازم نیست همیشه برای این موضوع نگران باشند، چراکه بسته به تعداد صفحات سایت، ممکن است کراول شدن هر کدام از آن ها تاثیری در دیگری نداشته باشد.

ساخت بک لینک با کیفیت

بک لینک به گوگل اعلام می کند که یک صفحه سایت، اعتبار خوبی دارد. اثبات این قضیه به این صورت می باشد که اگر یک وب سایتی به شما و محتوای سایتتان لینک بدهد، به این معنی است که صفحه ای که به آن لینک داده می شود، اعتبار و ارزش بالایی دارد.

البته به این نکته دقت داشته باشید که روند کار به این شکل نیست که گوگل تنها صفحات بک لینک دار را ایندکس کند؛ تعداد بسیار زیادی از صفحات سایت های مختلف هستند که بدون داشتن بک لینک، گوگل آن ها را ایندکس کرده است. اما نکته مهم اینجاست که اگر برای صفحه سایت بک لینک با کیفیت بسازید، به شدت اعتبار سایت و کسب و کارتان از نگاه گوگل افزایش پیدا می کند.

در پایان این نکته را باید اضافه کنیم که هیچ وقت به اشتباه تصور نکنید که افزایش ترافیک و ایندکس شدن در کل به یک معنا هستند. هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر صفحات سایت شما ایندکس شد، ترافیک دریافتی شما هم حتما باید افزایش پیدا کند. در کل امیدواریم از مطالب گفته شده بهره کافی را برده باشید تا بتوانید عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان دهید.

9 نظر در مورد مقاله “ آموزش ایندکس صفحات در گوگل ” ثبت شده است
  1. محسن

    باسلام. من یکی از صفحاتم رو چندبار ایندکس کردم و مطالبش رو ویرایش کردم. هربار گوگل بهم گفت تو صفحه نتایج هستش اما هرچقد سرچ میکنم نمیتونم پیداش کنم.
    و اینکه یه صفحه رو اگه چندبار ایندکس کنیم از سرچ کنسول مشکلی پیش میاد؟؟


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      با کلمه کلیدی هدف اگر جستجو کنید و چیزی نمایش نده، دو حالت وجود داره:
      یا ایندکس نشده یا صفحه اینقدر ضعیف هست که داخل نتایج نشون داده نمیشه

      ایندکس دستی بیش از حد، قطعا مشکل ایجاد میکنه


  2. امیرسام

    دوست عزیز شرمنده میتونید بهم توضیح بدید هاست چیه بابا من میخوام ویدیو های آپارتم رو ایندکس کنم تا موقع سرچ بالا بیاد اما نمیدونم و نمیتونم هر کاری که میکنم میرم سرچ کنسول بهم یه فایل میده میگه تو اون لینک بارگذاذی کن منم هر کاری میکنم نمیشه خواهشا راهنماییم کنید چجوری این کار رو انجام بدم…..لطفا بهم راهنمایی کنید
    خخخخخیییییلی ازتون ممنون میشم


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز. لطف بفرمایید در اپ نیوسئو این سوال رو مطرح بفرمایید تا کارشناسان ما مستقیما و مفصلا بهتون پاسخ بدن.


  3. امیرسام

    سلام خسته نباشید منظور از سرور در اینجا چیه لطفا زود جواب بدید ممنونم


    • مهدی گنجعلی

      درود وقت بخیر. یعنی در هاستتون آپلودش کنید


  4. mahdi

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما


  5. کره گیاهی برای نوزاد

    عالی خسته نباشید
    مطلب مفیدی بود


  6. کال شاپ تی وی

    عالی بود


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود