بررسی همه جانبه پروژه جغد گوگل

الگوریتم جدید گوگل,الگوریتم های جدید گوگل,الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

آیا تاکنون درباره OWL Project (پروژه جغد گوگل) چیزی شنیده اید؟ ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل این پروژه جالب و جذاب را برای شما عزیزان بررسی کنیم. اینکه چرا این پروژه راه اندازی شد و چرا گوگل از این پروژه برای پیدا کردن و حذف محتوای غیرواقعی استفاده کرد، موارد مهمی است که در این مقاله، به بررسی آن می پردازیم.

نحوه شکل گیری ایده پروژه جغد گوگل

در پاییز 2016 زمانی که دونالد ترامپ نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد، اخبار غیرواقعی زیادی در فضای مجازی منتشر شد. به واسطه این اتفاق، تمام دنیا در یک آشوب و فضای ملتهب در عرصه فضای مجازی به سر می برد. به همین دلیل تمام مردم و نهادهای امنیتی بر دو اصل به اجماع نظر رسیده بودند:

  • باید شخص یا نهادی مسئولیت این فضای آشفته مجازی را بر عهده داشته باشد.
  • باید نهادی اخبار صحیح را از غلط که در فضای مجازی منتشر می شود را تفکیک کند.

چه شرکتی می توانست وظیفه ای این چنین مهم بر عهده  بگیرد؟ فیس بوک، گوگل، آمازون و… آیا شرکت دیگری می توانست؟

همه به دنبال راه کاری جهت پایان دادن به این ماجرا بودند. در واقع به جز شرکت های بزرگ موتورهای جستجو و غول های شبکه های مجازی، انتظار نمی رفت که شرکتی بتواند این مشکل را حل کند.

در همین راستا شرکت گوگل پروژه OWL را معرفی کرد. در پروژه جغد گوگل به تمامی سوالات و اخبار غیر واقعی واکنش نشان داده و جواب های درست و صحیح را در اختیار کاربران قرار می دهد.

هدف پروژه جغد گوگل چیست؟

Project Owl یا پروژه جغد، نامی است که گوگل برای این پروژه در نظر گرفته است. گوگل گفت که نام جغد بدون دلیل خاصی انتخاب شده است. با این حال، ایده جغد به عنوان نماد خرد  و حکمت است. در نتیجه می توان گفت که هدف اصلی این پروژه ارائه دانش درست به کاربران است.

نتایج جستجو غیرواقعی یا مشکل ساز (Problematic searches) اصطلاحی است که گوگل در نظر دارد و هدفش این است که نتایج جستجو کاربران را از این محتواهای غیرواقعی، پاکسازی کند. به زبان ساده، گوگل قصد داشت با این پروژه جلو شایعه پراکنی را بگیرد و نگذارد که افراد با وب سایت های مختلف، شایعه پراکنی کنند.

گوگل تاکنون با انواع محتواهای غیراستاندارد و بی کیفیت یا به اصطلاح محتواهای اسپم، مقابله کرده است اما این هدف یعنی مقابله با شایعه پراکنی، هدفی جدید بود که گوگل قصد انجام آن را داشت.

از گذشته تا سال 2016 و اکنون، شایعه پراکنی وجود داشت و مردم در بسترهای مختلف، شایعات را پخش می کردند، اما در سال 2016 نتایج جستجو گوگل برای رسیدن به خبرهایی که تماما شایعه بود، به بالاترین حد خود، رسیده بود.

بنابراین هدف گوگل نیز این بود که با اجرای این پروژه تا حد زیادی جلو شایعه پراکنی های مختلف را بگیرد.

الگوریتم جدید گوگل,الگوریتم های جدید گوگل,الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

چالش های پروژه جغد گوگل

گوگل با معرفی OWL وارد چالش های جدیدی شد که تاکنون با آن ها مواجه نبوده است. در ادامه به برخی از این چالش ها اشاره می کنم:

چالش اول: موتورهای جستجو باید همیشه بی طرف باشند

همواره رسالت موتورهای جستجو بی طرفی و صرفا تامین نیازهای کاربرانشان بدون عملی جانبدارانه است. موتورهای جستجو باید همیشه بی طرفی خودشان را از اخبار و وقایع نشان دهند و براساس چهارچوب و اصولی که به آن پایبند هستند، حرکت کنند.

جداسازی اخبار صحیح از اخبار نادرست یکی از حساس ترین کارهایی است که تاکنون گوگل بر عهده داشته است، زیرا باید علاوه بر حفظ رسالت خود، متهم به جانبداری از گروه و یا جریان سیاسی خاص نشود. این خود یکی از چالش های پیش رو برای مدیران ارشد گوگل است که همواره با آن در چالش هستند.

البته بازخورد برخی افراد در رابطه با موضوع های پیش رو باعث می شود که گوگل به سختی بتواند اخبار درست را از غلط تشخیص دهد.

چالش دوم: طرح پیشنهادی

یکی دیگر از چالش های پیش روی شرکت گوگل، طرح پیشنهادی جهت جداسازی اخبار غیرواقعی از اخبار درست می باشد. ماهیت طرح به گونه ای است که گوگل باید تفاوت بین این دو اخبار را تشخیص دهد. ولی اگر به وظیفه اصلی گوگل و یا حتی موتورهای جستجو دیگر دقت کنیم، متوجه وجود تناقض در ماهیت موتورهای جستجو و طرح پیشنهادی می شویم.

از این رو شرکت گوگل اعلام کرد که در الگوریتم و ساختار موتور جستجوی خود تغییراتی می دهد تا این مشکل را مرتفع کند.

البته گوگل به وعده خود عمل کرده و این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

بروزرسانی جغد گوگل,پروژه جغد,پروژه جغد گوگل

چالش سوم: نمایش داده ها

سومین چالش پیش رو بحث نمایش داده های عبارات مورد جستجو شده است، زیرا برای به دست آوردن نتایج بهتر، بیشتر موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری علاوه بر کلمه و URL ذخیره می کنند.

موتورهای جستجو ممکن است تعداد دفعاتی را که کلمه در صفحه تکرار شده است ذخیره کنند یا ممکن است مقدار را به هر ورود اختصاص بدهند و زمانی که کلمات در عناوین، عنوان های فرعی و لینک ها ظاهر می شود ارزش اختصاص یافته به آن ها بیشتر شود.

هر موتور جستجوگر، فرمول متفاوتی برای ارزش گذاری کلمات در فهرست خود دارد. حال در نظر بگیرید اخبار منتشر شده بسیار دقیق سئو شده باشد.

با توجه به این مسئله گوگل باید تشخیص دهد که این خبر به صورت واقعی و یا غیر واقعی سئو شده است. از این رو کار گوگل برای اهمیت دادن یا ندادن به آن خبر بسیار پیچیده و مشکل می شود.

این مسئله یکی از دلایلی است که موجب می شود جست وجوی یک کلمه در موتورهای جست وجوگر متفاوت، فهرست های متفاوتی را ارائه بدهد و صفحات با ترتیب های متفاوتی ارائه شود. داده ها برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی رمزگذاری می شوند.

چالش چهارم: Blackhats

مانند سایر تاکتیک های شرکت گوگل، عده ای از متخصصان و افراد هکر در قالب گروه هایی شروع به بررسی تغییرات الگوریتم گوگل می کنند.

این تغییرات بعضی اوقات می تواند مثبت و یا منفی باشد. ولی تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این الگوریتم در ساختار خود دچار ایراد بوده است، ارسال نشده است. زیرا متخصصان شرکت گوگل با وسواس خاصی این الگوریتم ها را بارها و بارها بررسی و آنالیز کرده و سپس اقدام به پیاده سازی آن می کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله با پروژه جغد گوگل و چالش های آن آشنا شدید. همچنین متوجه شدید که چگونه این پروژه بر روی الگوریتم موتور جستجو گوگل تاثیر گذاشته است.  امیدوارم این مطلب مورد توجه شما دوستان عزیزم قرار گرفته باشد و در نظر داشته باشید این اطلاعات فعلا تمام چیزی بود که امیر قمصری در مورد الگوریتم جغد گوگل و بر اساس مطالعاتش به آن دست پیدا کرده است و چیز بیشتری در حال حاظر وجود ندارد.

1 نظر در مورد مقاله “ بررسی همه جانبه پروژه جغد گوگل ” ثبت شده است
  1. یو فایل

    تشکر از مطالب مفیدتون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود