آموزش جامع گوگل آپتیمایز – قسمت دوم

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 5 امتیاز : 5]

گوگل آپتیمایز یکی از ابزارهای گوگل می باشد که برای تست a/b و شخصی سازی (personalization) به کار می رود. در مقاله قبل، ساخت حساب کاربری گوگل آپتیمایز و اتصال به گوگل آنالیتیک را آموزش دادیم و به مسئله آپدیت کردن کد Google Analytics با استفاده از Google Tag Manager پرداختیم. در این مقاله با ارائه روش دیگر این آپدیت، به ادامه مبحث آموزش گوگل آپتیمایز می پردازیم :

  • روش بدون استفاده از GOOGLE TAG MANAGER

اگر نمی خواهید از GOOGLE TAG MANAGER استفاده کنید، می توانید به سادگی دستورالعمل هایی که بعد از کلیک روی گزینه View Snippet نشان داده خواهد شد را دنبال کنید. در واقع باید یک خط به کد Google Analytics tracking اضافه کنید. متاسفانه باید این کار را صفحه به صفحه انجام دهید و انجام آن زمان بر است.

PAGE-HIDING SNIPPET

آیا با اثر چشمک زن (Flicker effect) آشنا هستید؟ این اثر زمانی رخ می دهد که بازدیدکننده قبل از مشاهده متغیر مورد نظر شما در وب سایت، به صورت ناخواسته در یک لحظه موفق به دیدن control می شود. قطعا این مساله روی تجربه کاربری (user experience) و صحت نتایج آزمایش شما تاثیر منفی خواهد داشت.

گوگل page-hiding snippet را به منظور جلوگیری از flicker effect ساخت. آن را در بالاترین قسمت از تگ <head> قرار دهید. در واقع باید بین <meta charset> و Google snippets باشد.

انجام یک آزمایش

به قسمت جالب ماجرا رسیدیم! حالا باید یک آزمایش (experiment) ایجاد کنید …

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

انواع آزمایش ها

وقتی بر روی دکمه آبی رنگ Create Experiment کلیک می کنید، از شما خواسته می شود نام آزمایش، URL صفحه ای که می خواهید آزمایش کنید و نوع آزمایشی که می خواهید انجام دهید را وارد کنید.

تست ریدایرکت,گزارش دهی گوگل آنالیتیک,گزارش های گوگل آپتیمایز

شاید با تمام آزمایش هایی که نشان داده می شود آشنا باشید. در این صورت یک گام جلوتر گذاشته و وارد قسمت پیکربندی شوید. در غیر این صورت توضیحات مختصری که در مورد آزمایش ها ذکر کرده ایم را در ادامه مطالعه نمایید.

  • تست های A/B

این تست شناخته شده ترین نوع آزمایش است. در این تست شما دو نسخه از یک صفحه را به منظور بررسی عملکرد بهتر مورد بررسی قرار خواهید داد… A در برابر B یا به عبارت دیگر کنترل در برابر متغیر. چیزی شبیه به تصویر زیر…

گوگل آپتیمایز,گوگل آنالیتیکس

  • تست های ریدایرکت 

از نظر فنی تست های ریدایرکت هم نوعی تست A/B محسوب می شوند. به جای تست دو نسخه از یک صفحه، شما دو صفحه جداگانه را در با یکدیگر مقایسه خواهید کرد. این تست در زمانی که به دنبال تست یک طراحی کاملا جدید یا حتی تست دو صفحه فرود متفاوت هستید بسیار مفید واقع خواهد شد.

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b.

  • تست های چند متغیره 

یک تست Multivariate به شما اجازه می دهد چندین متغیر از المان های متعددی را به صورت همزمان آزمایش کنید تا مشخص شود کدام ترکیب موجب کسب نتایجی بهتر خواهد شد. برای مثال فرض کنید به طور همزمان قصد آزمایش دو headlines و سه تصویر hero (تصاویر بزرگ در صفحه‌ی اول وبسایت‌) را داشته باشید. با چیزی شبیه تصویر زیر رو به رو خواهید بود…

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

متغیرها

برای حفظ سادگی، مطلب را با یک تست A/B ادامه می دهیم. شما کار را با اضافه کردن یک متغیر برای آزمایش در برابر (علیه) کنترل شروع خواهید کرد…

البته این کار بسیار ساده بوده و صرفا مستلزم کلیک روی دکمه +NEW VARIANT است.

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

ضمنا شما می توانید درصد تاثیر متغیر را کم و زیاد کرده و پیش نمایش متغیرها را در همین جا مشاهده کنید.

GOOGLE OPTIMIZE VISUAL EDITOR

گوگل یک ویرایشگر گرافیکی WYSIWYG ارائه می دهد که رابط کاربری اش برای آن دسته از کاربرانی که قبلا با چنین ابزارهای کار کرده اند کاملا آشناست. (احتمالا همه شما این تجربه را داشتید… هم اکنون با یکی از همین ابزارها در حال نوشتن و آماده سازی این مطلب هستم).

برای استفاده از این ابزار شما نیاز دارید تا از مرورگر گوگل کروم و افزونه Google Optimize extension استفاده کنید. 

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

پس از اینکه این افزونه را نصب کردید، این تصویر را مشاهده خواهید کرد:

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

همانطور که گفتم، احتمالا تجربه آشنایی از این افزونه خواهید داشت. به این موارد حتما توجه کنید….

  1. App bar در بالای صفحه: در این قسمت می توانید نام و وضعیت آزمایش را تغییر دهید، تغییرات را مشاهده کنید و بین متغیرها حرکت کنید.
  2. Palette: با این گزینه می توانید بخش های قابل ویرایش قسمتی که انتخاب کرده اید (Current Selection) را ببینید.
  3. قسمتی که انتخاب کرده اید (Current selection) : در اسکرین شات بالا، من دو خط از متن را انتخاب کرده ام.

اگر در پروسه شروع و آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های این ویرایشگر  مشکل دارید می توانید از این راهنمای گوگل کمک بگیرید.

پیکربندی

وقتی در بخش متغیرها اسکرول می کنید، به بخش پیکربندی می رسید. اینجا می توانید اهداف (objectives) خود را انتخاب یا بر روی چیزی هدف گذاری (Targeting) کنید.

  • اهداف (Objective)

ابتدا باید اهداف خود را انتخاب کنید…

 

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

می توانید چیزی از بین اهداف اولیه مانند Pageviews یا بازدیدهای صفحه، مدت زمان ماندن در صفحه یا Session duration و بانس ریت انتخاب کنید. اما آن چیزی که باعث می شود Google Optimize خیلی جالب باشد این است که شما می توانید هرکدام از اهداف موجود در Google Analytics را انتخاب کنید.

در نسخه رایگان می توان یک هدف اصلی و دو هدف فرعی انتخاب کرد. به خاطر داشته باشید که در نسخه رایگان نمی توان این اهداف را تغییر داد؛ از این رو اطمینان حاصل نمایید تمام اهداف اصلی و مورد نظر را از همان ابتدا به درستی انتخاب کرده باشید.

همچنین در این بخش می توانید قسمتی مربوط به فرضیه های تست مشاهده کنید.

  • Targeting (مخاطبین هدف)

در اینجا می توان درصد بازدیدکنندگان و تعداد دفعاتی که باید هدف گذاری شوند را مشخص کرد …

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

در این مثال ما 100 درصد از بازدیدکنندگان را هدف قرار داده و هر کدام از دو متغیر را در 50 درصد از اوقات به آنها نشان خواهیم داد.

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

حال به سراغ گام بعدی می رویم…

به جای توضیح مفصل این گزینه های هدف گیری، ما شرح کوتاهی از آنها داده ایم و شما با کلیک روی لینک های هر کدام می توانید توضیحات مفصل گوگل را در مورد آنها مطالعه نمایید:

  • URL Targeting: تعیین آدرس هایی که به صورت مشخص مورد هدف قرار داده اید.
  • Behavior Targeting: تعیین واکنش مورد انتظار مخاطبان جدید و مخاطبان قدیمی و همچنین تعیین واکنش مخاطبینی که از یک منبع مشخص به سایت شما ارجاع داده شده اند.
  • Geo Targeting: کشور، استان و شهر مورد نظر را می توانید تعیین کنید.
  • Technology Targeting: تعیین دستگاه، مرورگر و سیستم عامل مورد نظر.
  • JavaScript Variable: تعیین متغیر خاص در کد منبع صفحه.
  • First-Party Cookie: کاربرانی که یک کوکی از سایت شما دارند.
  • Custom JavaScript: بر اساس ارزش بازگشت.
  • Query Parameter: صفحات خاص یا مجموعه ای از صفحات خاص.
  • Data Layer Variable: ارزش های کلیدی ذخیره شده در لایه های داده ها.

در اینجا اگر شما کاربران گوگل آپتیمایز 360 باشید امکان هدف گیری مخاطبان را خواهید داشت.

گزارش دهی

بخش دیگری که گوگل آپتیمایز در آن بسیار موفق بوده است، Google Optimize می باشد. Krista توضیح می دهد که یکپارچگی گوگل آپتیمایز با Google Analytics چگونه بار دیگر مفید واقع می شود…

Krista Seiden، کارمند گوگل:

“وضعیت آزمایش های شما در محیط کاربری گوگل آپتیمایز، در قسمت Reporting نمایش داده می شوند. در Google Analytics می توان از چند طریق به این گزارش ها دسترسی پیدا کرد: تمامی کارها، با مشخصات نام آزمایش، ID آزمایش و تعداد متغیرها به صورت خودکار از گوگل آپتیمایز به Google Analytics منتقل می شوند. این بدان معناست که می توانید با تحلیل داده های آزمایش خود بیرون از محیط کاربری آپتیمایز، خلاق تر باشید. شما می توانید:

  • آزمایش را قسمت بندی کرده و ابعاد ثانویه را با Variant #، Exp ID و Exp name اضافه کنید.
  • بسته به رفتار نشان داده شده در آزمایش قبلی، مخاطبین و بخش های آزمایش را بسازید و حتی با توجه به آزمایش های قبلی، بر روی آزمایشات بعدی هدف گذاری کنید.

اما اگر می خواهید تنها از گزارش دهی محیط کاربری Google Optimize استفاده کنید، با موارد زیر رو به رو خواهید شد…

  1. Summary Card: در این قسمت می توانید وضعیت آزمایش و خلاصه ای از نتایج آزمایش (تا این زمان) را مشاهده کنید. راهنما، میزان پیشرفت، احتمال بهتر بودن یکی از variantها نسبت به سایر و غیره در این بخش مشخص می شود.
  2. Improvement Overview Card: در این بخش می توانید مشاهده نمایید که بر اساس اهدافی که انتخاب کرده اید، چگونه control آزمایش شما با variant ها مقایسه می شوند. به خاطر داشته باشید می توانید بر روی سربرگ ستون کلیک کنید تا نتایج را ذخیره کنید.
  3. Objective Detail Card: در این قسمت می توانید عملکرد هرکدام از variantها را در مقابل هدفی که از لیست انتخاب کرده اید ببینید. به یاد داشته باشید در شروع آزمایش، این گراف عدم قطعیت بیشتری را نشان می دهد، اما این عدم قطعیت در طی زمان و با جمع آوری داده های بیشتر کاهش پیدا می کند.

اینجا می توانید نمونه ای از summary card را مشاهده کنید…

 

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

همچنین، گراف مربوط به بخش Objective Detail Card به شکل زیر خواهد بود…

آزمایش های گوگل آپتیمایز,آموزش گوگل آپتیمایز,تست a/b

نتیجه گیری

ابزار Google Optimize کاملا جدید است و در مقابل غول هایی همچون Optimizely و VWO قرار دارد، اما نمی توان ارزش یکپارچگی آن را نادیده گرفت. به خصوص اینکه استفاده از آن رایگان است.

بهتر است حداقل برای خود یک حساب کاربری ساخته و آزمایشی را انجام دهید. امیدوارم این راهنما بتواند پروسه انجام این کار را برای شما ساده تر کرده باشد. سپس ببینید انجام این آزمایش با این ابزار، چه تفاوت هایی با ابزارهای انجام تست A/B و شخصی سازی دارد.

آموزش گوگل اپتیمایز در این لحظه به پایان رسید. امیدوارم این راهنما شما را در استفاده از گوگل اپتمایز یاری رساند. هرگونه ابهام و سوال در رابطه با این ابزار را می توانید در قسمت نظرات با من مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *