آموزش جامع گوگل آپتیمایز

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

گوگل آپتیمایز (Google Optimize) چیست؟ Google Optimize یکی از ابزارهای گوگل برای تست A/B و شخصی سازی می باشد. نسخه بتا این نرم افزار دو سال قبل منتشر شد و بسیاری از سئوکاران را ترغیب کرد تا از آن استفاده کنند. 

اما چه انتظاری باید از این سرویس گوگل داشت؟ چگونه باید آن را به درستی پیکربندی نمود؟ اولین تجربه شما از کار با این سرویس به چه شکل خواهد بود؟

اول از همه، چرا Google Optimize نسبت به دیگر ابزارها بهتر است؟

بازاریاب ها عاشق استفاده از ابزارهای گوناگون هستند و این ابزارها هم عاشق بازاریاب ها! نتیجه این رابطه عاشقانه، اشباع شدن بازار از “ابزار” است. ما برای ارزیابی رتبه عبارت کلیدی ابزار داریم. برای شناسایی لینک های شکسته ابزار داریم. برای نظارت بر اشارات بدون لینک موجود در شبکه های اجتماعی ابزار داریم. برای تحلیل شبکه های اجتماعی ابزار داریم و ….

سرویس Google Analytics سعی در حذف این حجم از ابزارهای اضافی دارد و به بازاریاب ها کمک شایانی می کند. در حقیقت در این سرویس به جای اتلاف وقت و انرژی به واسطه استفاده از ابزارهای متعدد، صرفا با یک سیستم یکپارچه کار می کند که جوابگوی تمام نیازهای شماست.

Sean McQuaide، از اعضاء شرکت Luna Metrics در این رابطه گفته است: “باید از Google Optimize استفاده کرد، چرا که ابزاری است برای شخصی سازی و انجام تست A/B. این ابزار، از داده موجود در Google Analytics استفاده می‌کند تا از این طریق بتواند بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) شما را افزایش دهد. واضح است که تست A/B و هم چنین، تولید محتوا منطبق با نیازهای مشتری نیز، امری تازه محسوب نمی شود. چیزی که جدید است، هماهنگ شدن Google Optimize با Google Analytics است و اینکه ما چطور می توانیم از تجربه های خود در شاخص کلیدی عملکرد یا KPI بهره ببریم.

Sean معتقد است که این یکپارچگی Google Analytics و Google Optimize منجر به نتایج زیر می شود:

  1. راه اندازی ساده تر.
  2. هدف گذاری های پیشرفته تر.
  3. گزارش پیشرفته تر.
  4. یادگیری های کاربردی و سریعتر.

باید پذیرفت که در دسترس بودن داده های Google Optimize در Google Analytics و در دسترس بودن داده های Google Analytics در Google Optimize، مزیت بسیار بزرگی است.

Krista Seiden، کارمند گوگل که در کنفرانس CXL درباره Google Optimize و شخصی سازی صحبت کرد، مثال های کاربردی از این سرویس را بیان کرده است:

“یکی از مواردی که Optimize را بسیار قدرتمند می کند، یکپارچگی عمیق آن با Google Analytics می باشد. می توانید از داده های Google Analytics استفاده کنید تا کاربران کلیدی خود را تشخیص دهید. گروه های مخاطبین هدف عبارت اند از:

  • مشتریان وفادار و همیشگی: چندین بار به سایت شما آمده اند و چندین بار خرید کرده اند.
  • گروه هایی بر حسب شان و جایگاه اجتماعی: کسانی که مکررا با کلاس برتر هواپیما پرواز می کنند، افرادی که صندلی اکونومی را ترجیح می دهند

  • مشتریان بر اساس نقطه جغرافیایی: پشنهاد خاص برای ساکنان San Antonio.

زمانی که این مخاطبین کلیدی را تشخیص دادید، برای هر گروه یک پیشنهاد منحصر به فرد آماده کنید و بعد با استفاده از Optimize، این پیشنهاد را به مخاطبین مورد نظر خود ارائه کنید.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا از ابزاری مانند Optimizely یا VWO استفاده می کنید. پس چرا ابزار Google Optimize را امتحان نمی کنید؟

  1. این ابزار رابط کاربری (UI) آشنایی دارد.
  2. داده های Google Optimize شما را در Google Analytics آورده و داده های Google Analytics نیز در Google Optimize قابل دسترس خواهد بود. این مسئله باعث می شود به صورت پیشرفته تر هدف گذاری کنید، گزارش های پیشرفته تری بدهید و نظارت پیشرفته تری بر روی تبدیل های خود داشته باشید و غیره.
  1. این ابزار رایگان است، پس چرا می خواهید این فرصت را از دست بدهید؟

مقایسه Google Optimize با Google Optimize 360 (ورژن رایگان در مقابل ورژن پولی)

اگر جه به رایگان بودن این ابزار اشاره کردیم اما نسخه تجاری آن هم موجود بوده که Google Optimize 360 نام دارد. اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید و یا تازه تصمیم به امتحان این ابزار گرفته اید، نسخه رایگان آن کار شما را راه می اندازد. اگر یک کسب و کار تخصصی و بزرگ هستید یا با یک برنامه آزمایشی بسیار پیچیده رو به رو هستید، احتمالا باید نسخه پولی آن را تهیه کنید.

اینجا می توانید تفاوت های میان دو نسخه را مشاهده کنید…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

به طور خلاصه، محدودیت های نسخه رایگان عبارت اند از:

– مخاطبین Google Analytics را نمی توان هدف قرار داد.

– تست های چند متغیره (variations) محدود (16 متغیر)

– اهداف از پیش تعیین شده در تست ها. Google Optimize 360 به شما این امکان را می دهد تا به عقب بازگشته و اهداف آزمایش را تغییر دهید تا ببینید این آزمایش چطور بر روی اهداف دیگر Google Analytics تاثیر گذاشته است.

– محدودیت در تست های هم زمان (3 تست به طور هم زمان).

راه اندازی گوگل آپتیمایز

برای ایجاد حساب کاربری در Google Optimize، ابتدا باید وارد وب سایت گوگل آپتیمایز شوید و بر روی دکمه Sign up for free کلیک کنید.

 حالا می توانید حساب کاربری خود را بسازید.

  1. ایجاد حساب کاربری و کانتینر (container)

ابتدا نام کاربری خود را انتخاب کنید. این نام می تواند نام دامنه، نام شرکت یا هر چیز دیگری باشد.

ابزارهای گوگل,تست a/b,راه اندازی گوگل آپتیمایز

 

گوگل به شما پیشنهاد می کند گزینه های Improve Google Products، Benchmarking و Get in-depth analysis را تیک بزنید. من هم به شما پیشنهاد می کنم این کار را بکنید چرا که این یک محصول جدید است و هر چه اطلاعات بیشتری راجع به آن و چگونگی استفاده بهتر از آن داشته باشید، بهتر است.

سپس، باید برای حساب کاربری خود container بسازید. برای مثال ممکن است نام کانتینر شما چیزی شبیه CXL Blog یا CXL Institute و … باشد.

سرویس گوگل,سرویس های گوگل,گوگل اپتیمایز

تمام شد! حال باید نگاهی به نمای Experiments داشته باشید…

گوگل اپتیمایز 360,نحوه استفاده از گوگل اپتیمایز

اگر چک لیست آماده سازی را نتوانستید مشاهده کنید می توانید روی آیکون خاکستری اطلاعات که در گوشه سمت راست تعبیه شده کلیک کنید. با این کار شاهد تصویر زیر در سمت راست صفحه خواهید بود…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

توجه داشته باشید که گزینه Manag accounts and users به صورت پیش فرض تیک خورده است. اگر گزینه های این چک لیست را باز کنید، پیام زیر را می بینید…

یک حساب کاربری و یک کانتینر برای شما ایجاد شد! گوگل آپتیمایز از حساب ها و کانتینرها برای سازمان دهی آزمایش های شما استفاده می کند. یک حساب کاربری در رده بالای سلسله مراتب سازمان شما قرار گرفته و معمولا نماینده یک شرکت محسوب می شود. یک کانتینر درون یک حساب کاربری قرار گرفته و معمولا ارائه دهنده یک وب سایت است.

همچنین می توانید ID حساب کاربری و ID کانتینر خود را مشاهده کنید.

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

  1. اتصال به Google Analytics

حالا Google Optimize شما را دعوت می کند آزمایش خود را انجام دهید اما من به شما پیشنهاد می دهم اول حساب کاربری خود را به Google Analytics متصل کنید. پس ادامه بدهید و دومین مورد از چک لیست یعنی Link to Google Analytics را هم تیک بزنید.

روی دکمه آبی رنگ Link Property کلیک کنید. بعد می توانید زیر مجموعه (Property) گوگل آنالیتیکس را انتخاب نمایید …

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

وقتی یک Property را انتخاب می کنید، از شما خواسته می شود حالت نمایشی که می خواهید لینک کنید را نیز انتخاب نمایید. 

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

بعد می توانید بر روی Link کلیک کنید و اینجا کار شما تمام می شود.

  1. نصب Google Optimize Snippet

حالا باید Google Optimize Snippet را برای سایت خود نصب کنید. این گام سوم در چک لیست شماست.

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

بر روی دکمه آبی رنگ View Snippet کلیک کنید. بعد می توانید چیزی شبیه به این را ببینید…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

به خاطر داشته باشید که (Universal Analytics (analytics.js برای نصب Google Optimize لازم است.

حالا، دو گزینه برای آپدیت کردن کد Google Analytics دارید: آپدیت دستی هر صفحه یا استفاده از Google Tag Manager. 

  • روش Google Tag Manager

به شما پیشنهاد می کنم از Google Tag Manager استفاده کنید.

اگر تا به حال این ابزار را برای وب سایت خودتان راه اندازی نکرده اید با استفاده از آموزش های مختلف ویدئویی که برای این منظور در فضای آنلاین قرار داده شده می توانید این کار را انجام دهید. اگر آن را برای وب سایت راه اندازی نموده اید اما با نحوه استفاده موثر از آن آشنا نیستید باز هم می توانید مطالب آموزشی مفید در این زمینه پیدا کنید. کسب مهارت در این زمینه بسیار ارزشمند است.

Sean نیز توضیح می دهد که چرا استفاده از GTM لازم و ضروری است :

چرا باید از GTM) Google Tag Manager) استفاده کنیم؟ به خاطر نظارت بر رویدادها (Event tracking). گوگل آپتیمایز از اهدافی که در گوگل آنالیتیک (GA) تعیین می کنید به عنوان اهداف آزمایش استفاده می کند و از GA داده ها را می گیرد تا نتایج آزمایش را محاسبه نماید. اگر می خواهید اهدافی را آزمایش کنید که نیاز به مداخله کاربر دارند، باید ابتدا هدفی مرتبط را مشخص کنید. ساده ترین راه برای انجام آن نیز استفاده از GTM می باشد.

پس به سراغ GTM رفته و Tag جدید می سازیم. خواهید دید که Google Optimize به عنوان یکی از انواع tag ها در لیست قرار دارد …

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

حالا Google Analytics Tracking ID و Optimize Container ID را وارد کنید…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

اگر تنظیمات tag شما با تنظیمات tag در Google Analytics Pageview مطابقت نداشتند، با مشکل مواجه خواهید شد. پس اطمینان حاصل کنید که اطلاعات Google Analytics Tracking ID و  More Settings مشابه است.

حالا می توانید گزینه های trigger را انتخاب کنید. در این مثال قصد ما آزمایش روی کل سایت است و به همین خاطر گزینه All Pages را انتخاب کرده ایم (تصویر زیر)، اما شما می توانید هر گزینه ای که دوست دارید را انتخاب نمایید…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

حالا آن را Save کنید. پیش نمایش آن را مشاهده کنید. در آخر به رفع نواقص بپردازید. کار تمام شد!

روش دیگر این آپدیت، یعنی آپدیت دستی هر صفحه یا روش بدون استفاده از GOOGLE TAG MANAGER را، در قسمت دوم آموزش جامع گوگل آپتیمایز بررسی خواهیم کرد.

ادامه…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

گوگل آپتیمایز یکی از ابزارهای گوگل می باشد که برای تست a/b و شخصی سازی (personalization) به کار می رود. در مقاله قبل، ساخت حساب کاربری گوگل آپتیمایز و اتصال به گوگل آنالیتیک را آموزش دادیم و به مسئله آپدیت کردن کد Google Analytics با استفاده از Google Tag Manager پرداختیم. در این مقاله با ارائه روش دیگر این آپدیت، به ادامه مبحث آموزش گوگل آپتیمایز می پردازیم :

  • روش بدون استفاده از GOOGLE TAG MANAGER

اگر نمی خواهید از GOOGLE TAG MANAGER استفاده کنید، می توانید به سادگی دستورالعمل هایی که بعد از کلیک روی گزینه View Snippet نشان داده خواهد شد را دنبال کنید. در واقع باید یک خط به کد Google Analytics tracking اضافه کنید. متاسفانه باید این کار را صفحه به صفحه انجام دهید و انجام آن زمان بر است.

PAGE-HIDING SNIPPET

آیا با اثر چشمک زن (Flicker effect) آشنا هستید؟ این اثر زمانی رخ می دهد که بازدیدکننده قبل از مشاهده متغیر مورد نظر شما در وب سایت، به صورت ناخواسته در یک لحظه موفق به دیدن control می شود. قطعا این مساله روی تجربه کاربری (user experience) و صحت نتایج آزمایش شما تاثیر منفی خواهد داشت.

گوگل page-hiding snippet را به منظور جلوگیری از flicker effect ساخت. آن را در بالاترین قسمت از تگ <head> قرار دهید. در واقع باید بین و Google snippets باشد.

انجام یک آزمایش

به قسمت جالب ماجرا رسیدیم! حالا باید یک آزمایش (experiment) ایجاد کنید …

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

انواع آزمایش ها

وقتی بر روی دکمه آبی رنگ Create Experiment کلیک می کنید، از شما خواسته می شود نام آزمایش، URL صفحه ای که می خواهید آزمایش کنید و نوع آزمایشی که می خواهید انجام دهید را وارد کنید.

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

شاید با تمام آزمایش هایی که نشان داده می شود آشنا باشید. در این صورت یک گام جلوتر گذاشته و وارد قسمت پیکربندی شوید. در غیر این صورت توضیحات مختصری که در مورد آزمایش ها ذکر کرده ایم را در ادامه مطالعه نمایید.

  • تست های A/B

این تست شناخته شده ترین نوع آزمایش است. در این تست شما دو نسخه از یک صفحه را به منظور بررسی عملکرد بهتر مورد بررسی قرار خواهید داد… A در برابر B یا به عبارت دیگر کنترل در برابر متغیر. چیزی شبیه به تصویر زیر…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

  • تست های ریدایرکت 

از نظر فنی تست های ریدایرکت هم نوعی تست A/B محسوب می شوند. به جای تست دو نسخه از یک صفحه، شما دو صفحه جداگانه را در با یکدیگر مقایسه خواهید کرد. این تست در زمانی که به دنبال تست یک طراحی کاملا جدید یا حتی تست دو صفحه فرود متفاوت هستید بسیار مفید واقع خواهد شد.

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز.

  • تست های چند متغیره 

یک تست Multivariate به شما اجازه می دهد چندین متغیر از المان های متعددی را به صورت همزمان آزمایش کنید تا مشخص شود کدام ترکیب موجب کسب نتایجی بهتر خواهد شد. برای مثال فرض کنید به طور همزمان قصد آزمایش دو headlines و سه تصویر hero (تصاویر بزرگ در صفحه‌ی اول وبسایت‌) را داشته باشید. با چیزی شبیه تصویر زیر رو به رو خواهید بود…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

متغیرها

برای حفظ سادگی، مطلب را با یک تست A/B ادامه می دهیم. شما کار را با اضافه کردن یک متغیر برای آزمایش در برابر (علیه) کنترل شروع خواهید کرد…

البته این کار بسیار ساده بوده و صرفا مستلزم کلیک روی دکمه +NEW VARIANT است.

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

ضمنا شما می توانید درصد تاثیر متغیر را کم و زیاد کرده و پیش نمایش متغیرها را در همین جا مشاهده کنید.

GOOGLE OPTIMIZE VISUAL EDITOR

گوگل یک ویرایشگر گرافیکی WYSIWYG ارائه می دهد که رابط کاربری اش برای آن دسته از کاربرانی که قبلا با چنین ابزارهای کار کرده اند کاملا آشناست. (احتمالا همه شما این تجربه را داشتید… هم اکنون با یکی از همین ابزارها در حال نوشتن و آماده سازی این مطلب هستم).

برای استفاده از این ابزار شما نیاز دارید تا از مرورگر گوگل کروم و افزونه Google Optimize extension استفاده کنید. 

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

پس از اینکه این افزونه را نصب کردید، این تصویر را مشاهده خواهید کرد:

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

همانطور که گفتم، احتمالا تجربه آشنایی از این افزونه خواهید داشت. به این موارد حتما توجه کنید….

  1. App bar در بالای صفحه: در این قسمت می توانید نام و وضعیت آزمایش را تغییر دهید، تغییرات را مشاهده کنید و بین متغیرها حرکت کنید.
  2. Palette: با این گزینه می توانید بخش های قابل ویرایش قسمتی که انتخاب کرده اید (Current Selection) را ببینید.
  3. قسمتی که انتخاب کرده اید (Current selection) : در اسکرین شات بالا، من دو خط از متن را انتخاب کرده ام.

اگر در پروسه شروع و آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های این ویرایشگر  مشکل دارید می توانید از این راهنمای گوگل کمک بگیرید.

پیکربندی

وقتی در بخش متغیرها اسکرول می کنید، به بخش پیکربندی می رسید. اینجا می توانید اهداف (objectives) خود را انتخاب یا بر روی چیزی هدف گذاری (Targeting) کنید.

  • اهداف (Objective)

ابتدا باید اهداف خود را انتخاب کنید…

 

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

می توانید چیزی از بین اهداف اولیه مانند Pageviews یا بازدیدهای صفحه، مدت زمان ماندن در صفحه یا Session duration و بانس ریت انتخاب کنید. اما آن چیزی که باعث می شود Google Optimize خیلی جالب باشد این است که شما می توانید هرکدام از اهداف موجود در Google Analytics را انتخاب کنید.

در نسخه رایگان می توان یک هدف اصلی و دو هدف فرعی انتخاب کرد. به خاطر داشته باشید که در نسخه رایگان نمی توان این اهداف را تغییر داد؛ از این رو اطمینان حاصل نمایید تمام اهداف اصلی و مورد نظر را از همان ابتدا به درستی انتخاب کرده باشید.

همچنین در این بخش می توانید قسمتی مربوط به فرضیه های تست مشاهده کنید.

  • Targeting (مخاطبین هدف)

در اینجا می توان درصد بازدیدکنندگان و تعداد دفعاتی که باید هدف گذاری شوند را مشخص کرد …

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

در این مثال ما 100 درصد از بازدیدکنندگان را هدف قرار داده و هر کدام از دو متغیر را در 50 درصد از اوقات به آنها نشان خواهیم داد.

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

حال به سراغ گام بعدی می رویم…

به جای توضیح مفصل این گزینه های هدف گیری، ما شرح کوتاهی از آنها داده ایم و شما با کلیک روی لینک های هر کدام می توانید توضیحات مفصل گوگل را در مورد آنها مطالعه نمایید:

  • URL Targeting: تعیین آدرس هایی که به صورت مشخص مورد هدف قرار داده اید.
  • Behavior Targeting: تعیین واکنش مورد انتظار مخاطبان جدید و مخاطبان قدیمی و همچنین تعیین واکنش مخاطبینی که از یک منبع مشخص به سایت شما ارجاع داده شده اند.
  • Geo Targeting: کشور، استان و شهر مورد نظر را می توانید تعیین کنید.
  • Technology Targeting: تعیین دستگاه، مرورگر و سیستم عامل مورد نظر.
  • JavaScript Variable: تعیین متغیر خاص در کد منبع صفحه.
  • First-Party Cookie: کاربرانی که یک کوکی از سایت شما دارند.
  • Custom JavaScript: بر اساس ارزش بازگشت.
  • Query Parameter: صفحات خاص یا مجموعه ای از صفحات خاص.
  • Data Layer Variable: ارزش های کلیدی ذخیره شده در لایه های داده ها.

در اینجا اگر شما کاربران گوگل آپتیمایز 360 باشید امکان هدف گیری مخاطبان را خواهید داشت.

گزارش دهی

بخش دیگری که گوگل آپتیمایز در آن بسیار موفق بوده است، Google Optimize می باشد. Krista توضیح می دهد که یکپارچگی گوگل آپتیمایز با Google Analytics چگونه بار دیگر مفید واقع می شود…

Krista Seiden، کارمند گوگل:

“وضعیت آزمایش های شما در محیط کاربری گوگل آپتیمایز، در قسمت Reporting نمایش داده می شوند. در Google Analytics می توان از چند طریق به این گزارش ها دسترسی پیدا کرد: تمامی کارها، با مشخصات نام آزمایش، ID آزمایش و تعداد متغیرها به صورت خودکار از گوگل آپتیمایز به Google Analytics منتقل می شوند. این بدان معناست که می توانید با تحلیل داده های آزمایش خود بیرون از محیط کاربری آپتیمایز، خلاق تر باشید. شما می توانید:

  • آزمایش را قسمت بندی کرده و ابعاد ثانویه را با Variant #، Exp ID و Exp name اضافه کنید.
  • بسته به رفتار نشان داده شده در آزمایش قبلی، مخاطبین و بخش های آزمایش را بسازید و حتی با توجه به آزمایش های قبلی، بر روی آزمایشات بعدی هدف گذاری کنید.

اما اگر می خواهید تنها از گزارش دهی محیط کاربری Google Optimize استفاده کنید، با موارد زیر رو به رو خواهید شد…

  1. Summary Card: در این قسمت می توانید وضعیت آزمایش و خلاصه ای از نتایج آزمایش (تا این زمان) را مشاهده کنید. راهنما، میزان پیشرفت، احتمال بهتر بودن یکی از variantها نسبت به سایر و غیره در این بخش مشخص می شود.
  2. Improvement Overview Card: در این بخش می توانید مشاهده نمایید که بر اساس اهدافی که انتخاب کرده اید، چگونه control آزمایش شما با variant ها مقایسه می شوند. به خاطر داشته باشید می توانید بر روی سربرگ ستون کلیک کنید تا نتایج را ذخیره کنید.
  3. Objective Detail Card: در این قسمت می توانید عملکرد هرکدام از variantها را در مقابل هدفی که از لیست انتخاب کرده اید ببینید. به یاد داشته باشید در شروع آزمایش، این گراف عدم قطعیت بیشتری را نشان می دهد، اما این عدم قطعیت در طی زمان و با جمع آوری داده های بیشتر کاهش پیدا می کند.

اینجا می توانید نمونه ای از summary card را مشاهده کنید…

 

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

همچنین، گراف مربوط به بخش Objective Detail Card به شکل زیر خواهد بود…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

نتیجه گیری

ابزار Google Optimize کاملا جدید است و در مقابل غول هایی همچون Optimizely و VWO قرار دارد، اما نمی توان ارزش یکپارچگی آن را نادیده گرفت. به خصوص اینکه استفاده از آن رایگان است.

بهتر است حداقل برای خود یک حساب کاربری ساخته و آزمایشی را انجام دهید. امیدوارم این راهنما بتواند پروسه انجام این کار را برای شما ساده تر کرده باشد. سپس ببینید انجام این آزمایش با این ابزار، چه تفاوت هایی با ابزارهای انجام تست A/B و شخصی سازی دارد.

آموزش گوگل اپتیمایز در این لحظه به پایان رسید. امیدوارم این راهنما شما را در استفاده از گوگل اپتمایز یاری رساند. هرگونه ابهام و سوال در رابطه با این ابزار را می توانید در قسمت نظرات با من مطرح کنید.

یک نظر در مورد مقاله “ آموزش جامع گوگل آپتیمایز
  1. رامین

    ممنون از توضیحاتتون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود