آموزش جامع گوگل آپتیمایز – قسمت اول

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 8 امتیاز : 5]

گوگل آپتیمایز (Google Optimize) چیست؟ Google Optimize یکی از ابزارهای گوگل برای تست A/B و شخصی سازی می باشد. نسخه بتا این نرم افزار دو سال قبل منتشر شد و بسیاری از سئوکاران را ترغیب کرد تا از آن استفاده کنند. 

اما چه انتظاری باید از این سرویس گوگل داشت؟ چگونه باید آن را به درستی پیکربندی نمود؟ اولین تجربه شما از کار با این سرویس به چه شکل خواهد بود؟

اول از همه، چرا Google Optimize نسبت به دیگر ابزارها بهتر است؟

بازاریاب ها عاشق استفاده از ابزارهای گوناگون هستند و این ابزارها هم عاشق بازاریاب ها! نتیجه این رابطه عاشقانه، اشباع شدن بازار از “ابزار” است. ما برای ارزیابی رتبه عبارت کلیدی ابزار داریم. برای شناسایی لینک های شکسته ابزار داریم. برای نظارت بر اشارات بدون لینک موجود در شبکه های اجتماعی ابزار داریم. برای تحلیل شبکه های اجتماعی ابزار داریم و ….

سرویس Google Analytics سعی در حذف این حجم از ابزارهای اضافی دارد و به بازاریاب ها کمک شایانی می کند. در حقیقت در این سرویس به جای اتلاف وقت و انرژی به واسطه استفاده از ابزارهای متعدد، صرفا با یک سیستم یکپارچه کار می کند که جوابگوی تمام نیازهای شماست.

Sean McQuaide، از اعضاء شرکت Luna Metrics در این رابطه گفته است: “باید از Google Optimize استفاده کرد، چرا که ابزاری است برای شخصی سازی و انجام تست A/B. این ابزار، از داده موجود در Google Analytics استفاده می‌کند تا از این طریق بتواند بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) شما را افزایش دهد. واضح است که تست A/B و هم چنین، تولید محتوا منطبق با نیازهای مشتری نیز، امری تازه محسوب نمی شود. چیزی که جدید است، هماهنگ شدن Google Optimize با Google Analytics است و اینکه ما چطور می توانیم از تجربه های خود در شاخص کلیدی عملکرد یا KPI بهره ببریم.

Sean معتقد است که این یکپارچگی Google Analytics و Google Optimize منجر به نتایج زیر می شود:

  1. راه اندازی ساده تر.
  2. هدف گذاری های پیشرفته تر.
  3. گزارش پیشرفته تر.
  4. یادگیری های کاربردی و سریعتر.

باید پذیرفت که در دسترس بودن داده های Google Optimize در Google Analytics و در دسترس بودن داده های Google Analytics در Google Optimize، مزیت بسیار بزرگی است.

Krista Seiden، کارمند گوگل که در کنفرانس CXL درباره Google Optimize و شخصی سازی صحبت کرد، مثال های کاربردی از این سرویس را بیان کرده است:

“یکی از مواردی که Optimize را بسیار قدرتمند می کند، یکپارچگی عمیق آن با Google Analytics می باشد. می توانید از داده های Google Analytics استفاده کنید تا کاربران کلیدی خود را تشخیص دهید. گروه های مخاطبین هدف عبارت اند از:

  • مشتریان وفادار و همیشگی: چندین بار به سایت شما آمده اند و چندین بار خرید کرده اند.
  • گروه هایی بر حسب شان و جایگاه اجتماعی: کسانی که مکررا با کلاس برتر هواپیما پرواز می کنند، افرادی که صندلی اکونومی را ترجیح می دهند

  • مشتریان بر اساس نقطه جغرافیایی: پشنهاد خاص برای ساکنان San Antonio.

زمانی که این مخاطبین کلیدی را تشخیص دادید، برای هر گروه یک پیشنهاد منحصر به فرد آماده کنید و بعد با استفاده از Optimize، این پیشنهاد را به مخاطبین مورد نظر خود ارائه کنید.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا از ابزاری مانند Optimizely یا VWO استفاده می کنید. پس چرا ابزار Google Optimize را امتحان نمی کنید؟

  1. این ابزار رابط کاربری (UI) آشنایی دارد.
  2. داده های Google Optimize شما را در Google Analytics آورده و داده های Google Analytics نیز در Google Optimize قابل دسترس خواهد بود. این مسئله باعث می شود به صورت پیشرفته تر هدف گذاری کنید، گزارش های پیشرفته تری بدهید و نظارت پیشرفته تری بر روی تبدیل های خود داشته باشید و غیره.
  1. این ابزار رایگان است، پس چرا می خواهید این فرصت را از دست بدهید؟

مقایسه Google Optimize با Google Optimize 360 (ورژن رایگان در مقابل ورژن پولی)

اگر جه به رایگان بودن این ابزار اشاره کردیم اما نسخه تجاری آن هم موجود بوده که Google Optimize 360 نام دارد. اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید و یا تازه تصمیم به امتحان این ابزار گرفته اید، نسخه رایگان آن کار شما را راه می اندازد. اگر یک کسب و کار تخصصی و بزرگ هستید یا با یک برنامه آزمایشی بسیار پیچیده رو به رو هستید، احتمالا باید نسخه پولی آن را تهیه کنید.

اینجا می توانید تفاوت های میان دو نسخه را مشاهده کنید…

Google Optimize چیست,آموزش گوگل اپتیمایز,ابزار گوگل اپتیمایز

به طور خلاصه، محدودیت های نسخه رایگان عبارت اند از:

– مخاطبین Google Analytics را نمی توان هدف قرار داد.

– تست های چند متغیره (variations) محدود (16 متغیر)

– اهداف از پیش تعیین شده در تست ها. Google Optimize 360 به شما این امکان را می دهد تا به عقب بازگشته و اهداف آزمایش را تغییر دهید تا ببینید این آزمایش چطور بر روی اهداف دیگر Google Analytics تاثیر گذاشته است.

– محدودیت در تست های هم زمان (3 تست به طور هم زمان).

راه اندازی گوگل آپتیمایز

برای ایجاد حساب کاربری در Google Optimize، ابتدا باید وارد وب سایت گوگل آپتیمایز شوید و بر روی دکمه Sign up for free کلیک کنید.

 حالا می توانید حساب کاربری خود را بسازید.

  1. ایجاد حساب کاربری و کانتینر (container)

ابتدا نام کاربری خود را انتخاب کنید. این نام می تواند نام دامنه، نام شرکت یا هر چیز دیگری باشد.

ابزارهای گوگل,تست a/b,راه اندازی گوگل آپتیمایز

 

گوگل به شما پیشنهاد می کند گزینه های Improve Google Products، Benchmarking و Get in-depth analysis را تیک بزنید. من هم به شما پیشنهاد می کنم این کار را بکنید چرا که این یک محصول جدید است و هر چه اطلاعات بیشتری راجع به آن و چگونگی استفاده بهتر از آن داشته باشید، بهتر است.

دوست عزیزم، جهت مشاهده ادامه این مقاله بسیار مفید، لطفا ایمیل خود را به دقت در فیلد ذیل وارد نمایید.

لطفا ایمیل خود را به دقت وارد نمایید :

خیالتون راحت ! از ایمیل شما به صورت محرمانه نگهداری میشه و فقط مقالات برتر نیوسئو براتون ایمیل میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *