امروزه مهم ترین دغدغه صاحبان وب سایت ها و یا افرادی که می خواهند از گوگل ادز برای تبلیغات استفاده کنند، این است که چه کلمات کلیدی مناسب ترین انتخاب های ممکن خواهد بود. در این زمینه ابزارهای زیادی در دسترس هستند که می توان از آنها استفاده کرد. یکی از این ابزارها گوگل کیورد پلنر Google Keyword Planner است که شاید تا به حال اسم آن را شنیده یا با آن کار کرده باشید. در این مقاله قصد داریم کار با ابزار گوگل کیورد پلنر را به شما آموزش دهیم.
در حقیقت گوگل کیورد پلنر که قبلاً با نام Google Keyword Tool شناخته می شود، یک بخش رایگان از پلتفرم گوگل ادز به شمار می رود که اصلی ترین کاربرد آن هم پیدا کردن کلمات هدف و صحیح برای تبلیغات گوگل ادز به شمار می ورد. اما می توان از این ابزار برای سئو هم استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کار با ابزار گوگل کیورد پلنر آشنا کنیم و کاربردهای کلی آن را برای شما توضیح دهیم.
گوگل کیورد پلنر Google Keyword Planner چیست؟
این ابزار برای اولین بار در سال 2013 توسط گوگل معرفی شد و تا سال 2018 تغییرات اساسی در آن ایجاد نشد. ولی بعد از آن دوباره طراحی شد و امروزه از آن برای سئو هم استفاده می شود. دلیل آن هم به این خاطر است که یک ابزار رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی به شمار می ورد و هم مستقیماً توسط خود گوگل طراحی شده است. اما کاربرد اصلی گوگل کیورد پلنر این است که بتوانید با استفاده از آن، یک کمپین تبلیغاتی موفق به وسیله گوگل ادز راه بیندازید.
با این ابزار، گوگل به شما نشان می دهد کاربران هدف شما دقیقاً با چه کلماتی به دنبال محصولات یا خدمات شما می گردند و میزان جستجوی کلماتی که شما می خواهید برای آنها در گوگل ادز تبلیغات کنید، چه مقدار می باشد. با این کار شما می توانید بفهمید که استفاده از از آن کلمات بهترین انتخاب ممکن است یا باید آنها را تغییر دهید.
پس کار با ابزار گوگل کیورد پلنر به شما کمک می کند که بدانید در یک موقعیت مکانی کاربران یک محصول و یا خدمات را با چه کلماتی جستجو می کنند و میزان جستجوی آنها بر اساس یک بازه زمانی خاص چه مقدار می باشد.
آیا می توان از Google Keyword Planner برای سئو استفاده کرد؟
احتمالاً اولین سوالی که در مورد کار با ابزار گوگل کیورد پلنر به ذهن یک سئوکار برسد این است که این ابزار در کنار استفاده برای گوگل ادز برای سئو هم کاربرد دارد یا خیر؟ در حقیقت از گوگل کیورد پلنر که به اختصار به آن GKP هم می گویند می توان برای سئو استفاده کرد. این ابزار توسط افراد زیادی در سراسر دنیا به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد از اصلی ترین کاربردهای گوگل کیورد پلنر هستند:
- مقدار دقیق جستجوی یک کلمه کلیدی توسط کاربرها
- حجم جستجوی یک کلمه کلیدی توسط کاربرها با موبایل
- ایده های پیشنهادی بر اساس کلمات کلیدی انتخابی شما
- راهنمای رقابت در گوگل ادز
- کلمات کلیدی پیشنهادی
- پیش بینی میزان کلیک و بازدیدهای احتمالی برای کلمات کلیدی شما
- پیش بینی موقعیت و دستگاه های مورد استفاده توسط کاربرها
- میانگین ایمپرشن و جایگاه کلمات کلیدی شما در گوگل
موارد بالا همگی به سئو مربوط نمی شوند و بیشتر آنها به تبلیغات در گوگل ادز مربوط می شوند. بنابراین استفاده از گوگل کیورد پلنر به عنوان تنها ابزار برای انجام کارهای سئو اشتباه است. در این زمینه به موارد زیر دقت داشته باشید:
1. گوگل کیورد پلنر برای سئو ساخته نشده است
در حقیقت هدف اصلی این ابزار کمک به شما در کمپین های پولی گوگل ادز می باشد. البته بدین معنا هم نیست که نمی توانید از آن برای اهداف سئو استفاده نمایید. بطور مثال می توانید میزان رقابت یا سختی یک کلمه کلیدی را با این ابزار به راحتی پیدا کنید که باز برای این کار ابزارهای بهتری هم در دسترس هستند.
2. Google Keyword Planner 100% رایگان نیست
اگر کمپین های فعالی در گوگل ادز نداشته باشید نمی توانید از تمامی قابلیت های این ابزار به طور رایگان استفاده نمایید. اما اگر بطور فعالانه از گوگل ادز بطور ماهانه استفاده می کنید، احتمالاً بتوانید از تمامی امکانات آن بطور رایگان استفاده نمایید.
نحوه ساخت اکانت گوگل کیورد پلنر Google Keyword Planner
در این بخش از آموزش کار با ابزار گوگل کیورد پلنر، نحوه ساخت اکانت برای استفاده از این ابزار را به شما یاد خواهیم داد. در حقیقت چون کاربرد اصلی این ابزار برای گوگل ادز می باشد، بنابراین در قدم اول باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشد. پس مطابق شکل وارد صفحه گوگل ادز شوید و روی گزینه Start now کلیک کنید.
بعد از وارد شدن به حساب گوگل ادز خود به تصویری مطابق شکل زیر روبرو خواهید شد که می توانید با کلیک بر روی بخش tools یا ابزارها وارد بخش گوگل کیورد پلنر شوید و از آن استفاده نمایید.
اما اگر چنانچه حساب گوگل ادز ندارید، باید در ابتدا یک اکانت برای خود بسازید تا بتوانید به این ابزار دسترسی پیدا کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت ads.google.com شوید و مطابق تصویری که در بالا نشان دادیم روی گزینه start now کلیک کنید. در مرحله بعدی مطابق شکل باید بر روی گزینه Switch to Expert Mode کلیک کنید.
بعد از طی کردن این مرحله بر روی گزینه Create an account without a campaign در صفحه بعدی کلیک کرده و گزینه continue را کلیک کنید. سپس در مرحله بعدی مطابق شکل بر روی گزینه Submit کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.
بعد از طی کردن این مرحله اکانت Google Keyword Planner ساخته شده است و با کلیک بر روی گزینه Explore Your Account می توانید وارد بخش گوگل ادز شوید و مانند مرحله بخش ابتدایی که توضیح داده شد، با کلیک بر روی بخش tools وارد بخش گوگل کیورد پلنر شوید.
آیا Google Keyword Planner ابزار خوبی برای تحقیق کلمات کلیدی است؟
احتمالاً این سوال برای شما پیش آید که با کار با ابزار گوگل کیورد پلنر بی نیاز از سایت ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی خواهیم شد؟
در جواب باید گفت که ابزارهای کاربردی تری در این زمینه وجود دارند که از کیورد پلنر بهتر هستند. بطور مثال استفاده از ابزار KWFinder بسیار بهتر از کیورد پلنر است و شما به اطلاعات بیشتری در زمینه پیدا کردن کلمات کلیدی و میزان جستجوی دقیق آنها توسط گوگل دسترسی خواهید داشت. همچنین این ابزار به شما در سایر زمینه های سئو هم کمک خواهد کرد.
در حالی که کیورد پلنر فقط برای جستجوی کلمات کلیدی و کمک به کمپین تبلیغاتی گوگل موثر می باشد. در نهایت توصیه می کنیم در کنار کیورد پلنر ابزارهای دیگری که در این زمینه کاربردی هستند را هم امتحان کنید و تنها به این مورد بسنده نکنید.
آموزش گوگل کیورد پلنر Google Keyword Planner
در این بخش از کار با ابزار گوگل کیورد پلنر قصد داریم به شما نحوه کار با گوگل کیورد پلنر را توضیح دهیم. زمانی که در گوگل ادز در بخش ابزار بر روی کیورد پلنر کلیک کنید با دو گزینه زیر مطابق شکل مواجه خواهید شد:
- Discover new keywords
- Get search volume and forecasts
اگر بر روی گزینه Discover new keywords کلیک کنید، این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که کاربران چه کلمات کلیدی را در گوگل سرچ می کنند و یا رقبای شما از چه کلمات کلیدی برای سئو استفاده کرده اند. بعد از کلیک روی این گزینه مطابق شکل با دو بخش روبرو خواهید شد:
Start with Keywords
در این بخش می توانید کلمات کلیدی مدنظر خود را وارد نمایید. می توانید 10 کلمه کلیدی مدنظر خود را در این بخش وارد کرده و سپس بر روی Get Results کلیک کنید. در صفحه بعدی کلمات مرتبط با کلمات کلیدی شما به شما نمایش داده خواهند شد. همچنین میزان سرچ ماهانه کلمات هم به شما نشان داده می شود تا بدانید کدام کلمه کلیدی مناسب ترین گزینه ممکن برای شما خواهد بود.
Start with a Website
اگر روی این گزینه کلیک کنید، گوگل از شما آدرس وب سایت موردنظر تان را خواهد خواست. با وارد کردن آدرس وب سایت، گوگل تمامی کلمات کلیدی آن سایت را در اختیار شما قرار خواهد داد. این گزینه برای بررسی رقبا و اینکه از چه کلمات کلیدی برای سئو سایت خود استفاده کرده اند، بسیار مفید می باشد.
نتیجه گیری
استفاده از ابزار گوگل کیورد پلنر در جستجوی کلمات کلیدی و بهبود مدیریت کمپین های تبلیغاتی، یک مسئله بسیار مهم برای کسب و کارها و وب سایت ها به شمار می رود. کار با ابزار گوگل کیورد پلنر به شما این امکان را می دهد که برنامه ریزی دقیقی را برای استفاده بهینه از کلمات کلیدی در تبلیغات آنلاین خود ایجاد کنید. در نهایت این ابزار به شما امکان می دهد تا با تحلیل دقیق داده های جستجوی گوگل و شناخت نیازها و ترجیحات مخاطبان، بهترین کلمات کلیدی را برای کمپین های تبلیغاتی تان انتخاب کنید. در نهایت اگر می خواهید همیشه یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید و در زمینه سئو قوی تر عمل نمایید، کار با این ابزار را یاد بگیرید. امیدواریم مطالب ذکر شده در این بخش برای شما مفید بوده. لطفاً پیشنهادت و نظراتی که در این مورد دارید را با ما در میان بگذارید.
سوالات متداول
- گوگل کیورد پلنر چیست؟
گوگل کیورد پلنر ابزاری از گوگل است که به کاربران امکان می دهد کلمات کلیدی مورد نیاز برای تبلیغات آنلاین را جستجو و تحلیل کنند. این ابزار به تبلیغ دهندگان و وب سایت ها کمک می کند تا بهترین کلمات کلیدی را برای کمپین های تبلیغاتی خود انتخاب کنند.
- چگونه می توان از گوگل کیورد پلنر استفاده کرد؟
برای استفاده از گوگل کیورد پلنر، باید به حساب کاربری گوگل Ads خود وارد شوید. سپس می توانید از این ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار یا وب سایت خود استفاده کرده و داده های مرتبط با حجم جستجو، رقبا و ترافیک پیشنهادی را مشاهده کنید.
- آیا استفاده از گوگل کیورد پلنر هزینه دارد؟
استفاده از گوگل کیورد پلنر برای جستجوی کلمات کلیدی و تحلیل آنها رایگان است، اما برای استفاده از تبلیغات گوگل Ads و تبلیغ با استفاده از کلمات کلیدی که از این ابزار به دست آمده، هزینه های مرتبط با تبلیغات وجود دارد.