ضروری

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت دهم: سرعت بارگذاری سایت

ابزار افزایش سرعت سایت,ابزار سنجش سرعت سایت,افزونه افزایش سرعت سایت حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 15 امتیاز : 4.7]

همانطور که شما دوستان عزیز می دانید، سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت است.

طبق آمارهای رسمی منتشر شده 87 درصد افراد سرعت سایت را جزء فاکتورهای مهم در کیفیت سایت ، سئو  و فروش می دانند. از این آمار و ارقام می توان دریافت که تا چه میزان سرعت لود سایت مهم است.

همچنین گوگل نیز اخیرا مقاله ای منتشر کرده است مبنی بر اینکه اگر سایتی با تاخیر یک ثانیه ای در بالا آمدن مواجه گردد حداقل 8 درصد و اگر این میزان تاخیر تا سه ثانیه طول بکشد تا 45 درصد مشتریان خود را از دست می دهد.

سرعت لود سایت یکی از مهمترین فاکتورها برای موتورهای جستجوگر می باشد که متاسفانه چون زیاد به چشم نمی آید، مدیران وب سایت ها به آن دقت نمی کنند.

در این مقاله من در ابتدا به عوامل تاثیرگذار در سرعت بارگذاری سایت خواهم پرداخت. سپس دلایل اهمیت سرعت سایت را در سئو بیان خواهم کرد و در پایان ابزار سنجش و بهبود سرعت وب سایت را معرفی می کنم.

عوامل موثر در سرعت سایت:

1-تصاویر مورد استفاده در وب سایت: یکی از مهمترین فاکتورها، تصاویر در وب سایت هستند که می توانند حجم سایت را افزایش داده و در نهایت باعث کاهش سرعت وب سایت شوند. بنابراین باید تصاویر را به شکل بهینه شده در سایت قرار دهیم.

به منظور بهینه سازی تصاویر باید به موارد زیر دقت کنیم: 

  • حجم عکس را با استفاده از نرم افزار های مخصوص کاهش دهیم.
  • از فرمت های مناسب مانند png , jpg استفاده کنیم .

2- عدم استفاده از پلاگین های غیر ضروری و نامناسب، زیرا پلاگین ها می توانند سرعت بارگذاری وب سایت را کاهش دهند.

3- عدم قراردادن تبلیغات بیش از حد: متن های تبلیغاتی و تصاویر تبلیغاتی می توانند تاثیر به سزایی در کاهش سرعت وب سایت داشه باشد .

4-طراحی قالب: طراحی و استفاده از قالب بهینه نشده می تواند در سرعت سایت تاثیر منفی بگذارد.

5-رسانه های خارجی: بعضی از رسانه های خارجی نیز می توانند روی سرعت سایت تاثیر بگذارد مانند رسانه های پخش فیلم.

ابزار افزایش سرعت سایت,ابزار سنجش سرعت سایت,افزونه افزایش سرعت سایت

چرا سرعت بالا آمدن سایت در سئو اهمیت دارد؟

با مسیری که سئو و اصول آن در چند سال اخیر طی کرده و با رونمایی از الگوریتم های پنگوئن و پاندا، کسب بک لینک مناسب و مرتبط به کاری پرهزینه و با ریسک بالا تبدیل شده است. همچنین با دنبال کردن صحبت های اخیر Matt Cutts مدیر ارشد مبارزه با اسپم گوگل، می توان به این نتیجه رسید که از این پس عبارت SEO در عمل بیانگر Search Experience Optimization یا بهبود تجربه جستجو کاربران خواهد بود. بنابراین افزایش سرعت سایت در کنار تولید محتوای مفید و اختصاصی بهترین راه برای جلب رضایت کاربران خواهد بود و ممکن است در آینده ای نزدیک به مهمترین فاکتورهای سئو سایت تبدیل شود.

متخصصین سئو امروزه توجه خود را به کلمات کلیدی، لینک ورودی، نقشه سایت و بسیاری نکات دیگر معطوف کرده و هدفی جز ورود بازدیدکننده به سایت را دنبال نمی کنند. در نتیجه سرعت سایت برای آنها اهمیت بالایی نداشته و وقت خود را صرف آن نخواهند کرد.

از طرف دیگر مشاوران برندینگ و مارکتینگ سایت شما را تنها از نظر کارایی بررسی می کنند که سرعت سایت عامل مهمی در آن خواهد بود. نظرات و راهنمایی این افراد در راستای افزایش فروش، دسترسی راحت به محتویات سایت و تعداد صفحات بازدید شده خواهد بود. ولی آیا در عمل درآمد شما به میزان بازدید بستگی دارد یا به درصد تبدیل بازدیدکننده به مشتری؟

تاثیر بر سرعت ایندکس و رتبه سایت

در صورتی که صفحات سایت با سرعت پایینی لود شوند، نارضایتی کاربران را به دنبال خواهند داشت. به همین دلیل زمانی که گوگل با خروج سریع کاربران از سایت مواجه می‎شود، رنکینگ سایت را کاهش می‎دهد، زیرا متوجه نارضایتی کاربران می‎شود. بنابراین به صراحت می‎توان گفت، سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر افزایش رتبه سایت در گوگل دارد.

از سوی دیگر سرعت سایت می‎تواند بر ایندکس شدن صفحات توسط ربات ها‏ تاثیرات مطلوبی بر جای گذارد. چرا که گوگل زمان مشخصی را برای ایندکس کردن هر سایتی، در نظر می‎گیرد.

در واقع افزایش سرعت سایت به معنای افزایش سرعت بررسی و ایندکس شدن هر صفحه و در نتیجه بررسی صفحات بیشتر می‎باشد.

زمانی که گوگل نتواند به تمامی صفحات داخلی یک سایت دسترسی پیدا کند، باید مدت زمان بیشتری را جهت جستجو صرف کند و از آنجا که هدف آن اجرای درخواست کاربران در کمترین زمان ممکن است، لذا دست از جستجوی سایت می‎کشد و به سراغ سایت دیگری می‎رود. در نتیجه، سایت در نتایج جستجو نشان داده نمی شود.

دوستان من، حتما توجه کرده اید زمانی که به دنبال جستجو یک موضوع در گوگل هستید، در صفحه نتایج جستجو چندین صفحه از یک سایت برای شما نمایش داده می‎شود. علت این امر سرعت بالای آن سایت است. چرا که گوگل توانسته است در مدت زمان کوتاهی تمامی صفحات آن را بررسی و در نتیجه چندین صفحه را نمایش دهد. این امر به ارتقای رتبه سایت و در نتیجه بهینه سازی آن کمک می‎کند.

معرفی ابزارهای سنجش و بهبود سرعت سایت

  • Page Speed Insights:

Page Speed Insights یکی از ابزارهای تست سرعت سایت است. این ابزار سرعت سایت را اندازه گیری و پیشنهاداتی در جهت بهبود سرعت سایت می دهد.

سئو,سرعت بارگذاری سایت,سرعت وب سایت

این پلت فرم از یک الگوریتم پیچیده و خاص جهت اندازه گیری سرعت سایت استفاده می کند. همچنین این ابزار به سرعت سایت یک عدد اختصاص می دهد که بازه ای بین 0 تا 100 است. اگر عدد اختصاص داده شده بیشتر از 85 باشد بدین معنی است که سایت شما بهینه شده است. اما اگر عددی پایین تر از آن نشان دهد، سایت شما به طور حتم نیاز به بهینه سازی خواهد داشت.

این ابزار پیشنهادهایی هم به منظور بهینه سازی سایت شما می دهد که براساس رتبه سایت، محتوای به کار رفته و میزان اهمیت هر صفحه ارائه می شود.

  • Pingdom:

این ابزار سایت شما را رصد می کند و در صورتی که سرعت سایت شما کاهش پیدا کند به شما هشدار می دهد.

نکته جالب در مورد این ابزار آن که بیش از 60 درصد سرورهای دنیا از آن در جهت اطلاع از سرعت سایت خود استفاده می کنند.

نام دیگر این ابزار Uptime Monitoring Solution می باشد. این ابزار از معیارهای زیادی جهت سنجش سرعت سایت استفاده می کند.

در زیر محیط این نرم افزار را می توانید ببینید:

عوامل موثر در سرعت سایت,فاکتورهای رتبه بندی گوگل

  • WP Super Cache:

WP Super Cache یکی از افزونه های افزایش سرعت سایت وردپرس است که صفحات پویا وبلاگ های ورد پرسی را به HTML های ایستا تبدیل می کند. این کار باعث می شود وب سرورها بجای تراکنش حجم بالایی از فایل ها و PHP اسکریپت های پرحجم فقط به پردازش فایل های HTML ساده و کم حجم بپردازد.

همچنین این پلاگین به افزایش ترافیک به وجود آمده در سایت کمک می کند و باعث می شود سرعت لود صفحات بالا رود.

  • Incapsula:

برای درک بهتر این ابزار به این مثال توجه کنید. فرض کنید سایتی در تهران به ثبت رسیده است و برای دسترسی عمومی در فضای مجازی آپلود شده است. این سایت در سرورهای ایران با سرعت بیشتری به نسبت سرور های خارج از کشور لود می شود.

مثلا سرعت لود سایتی در ایران با سرعت لود همان سایت در آمریکا کاملا متفاوت است. حال که معنای این تفاوت ها را درک کردید، متوجه شده اید که این مسئله در تمام دنیا وجود دارد و یک مشکل بزرگ محسوب می شود.

برای رفع این مشکل از این ابزار استفاده می شود.

این پلت فرم در اصطلاح یک ابزار شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) می باشد. قابلیت این ابزار آن است که به تمام بازدیدکنندگان از سراسر دنیا این اجازه را می دهد تا سایت دلخواه خود را  با یک سرعت و یک کیفیت دریافت کنند.

ابزار افزایش سرعت سایت,ابزار سنجش سرعت سایت,افزونه افزایش سرعت سایت

  • Compressor.io:

Compressor یک پلت فرم ساده اما بسیار کارآمد است. این ابزار برای بهینه سازی تصاویر بسیار مناسب است.

این ابزار عکسهای مرتبط و کار شده در سایت شما را بدون کاهش کیفیت آن ها به بهترین شکل بهینه می کند.

فرمت های پشتیبانی شده در این ابزار عبارتند از:

JPG ، PNG،  GIF،  SVG و…

در شکل زیر تصویری از این نرم افزار را مشاهده می کنید.

ابزار افزایش سرعت سایت,ابزار سنجش سرعت سایت,افزونه افزایش سرعت سایت

در این مقاله یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی گوگل در رتبه بندی سایت را مورد بررسی قرار دادم. از شما دوستان عزیزم درخواست می کنم که به زمان سرعت بارگذاری سایت خود توجه کنید و تا جای امکان آن را بهبود دهید. همانطور که در مقالات گذشته بارها بیان کردم، سرعت لود وب سایت شما نباید بیش از 3 ثانیه باشد. بنابراین همین الان سرعت وب سایت خود را آنالیز کنید و آن را بهبود دهید.

سلسله درس های مربوط به فاکتورهای رنکینگ گوگل در سال 2017 به پایان رسید. امیر قمصری در این مقالات نکاتی را به شما گوشزد کرد که برخی از کارشناسان سئو از آن ها به فوت و فن کوزه گری در سئو یاد می کنند اما من همانطور که همیشه گفته ام سئو هیچ فوت و فنی ندارد که نیاز باشید پیش خودمان نگاه داریم.

استفاده کنید، پولدار شوید و لذت ببرید …

قسمت های قبلی سرفصل فاکتورهای رنکینگ گوگل :

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت اول : فاکتور صفحه

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت دوم : کلمات کلیدی

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت سوم : کیفیت محتوا

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت چهارم : محتوای داغ

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت پنجم : کپی کردن

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت ششم : اعتماد کاربران

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت هفتم : سیگنالهای سایت

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت هشتم : لینک های داخلی

فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت نهم: لینک های خارجی

7 نظر در مورد مقاله “ فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت دهم: سرعت بارگذاری سایت ” ثبت شده است
  1. همایون نجاتیان

    به به عاااااااااااالی بود ، کاملا مشخصه که چقدر برای این کار وقت گذاشته شده و زحمت کشیده شده ، واقعا ارزش انتظار داشت واسه قسمت دهم ، برای استاد عزیزم آقای قمصری آرزوی موفقیت روز افزون میکنم و همچنان منتظر و پیگیر کارهای بعدیشون هستم


  2. الیاس

    احسنت به استاد قمصری، خیلی عالی بود


  3. saeid yousefi

    پست هاتون عالیه حرف نداره . امیدوارم در اوج قله موفقیت همیشه ببینمتون.


  4. طراحی سایت وب شهر

    مفید بود ممنون


  5. علی

    سلام یک سوال از بحث سئو داشتم. چرا بعضی از سایت ها نقشه سایت شون یعنی همون نقشه محل شرکت و فروشگاه که در گوگل مپ ثبت می کنیم، حتی رتبه اونها قبل از نتایج اول گوگل هست. آیا برای افزایش رتبه مپ راهکاری وجود داره؟
    پیشنهاد شما چیه؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      این نقشه ها به صورت یکتا هستند و برای اولین ثبت ها همیشه در گوگل نمایش داده می شوند. راهکاری برای افزایش رتبه مپ وجود ندارد.


  6. علیرضا

    عالی بود ممنون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *