مهم

سئو سایت در موتور جستجوی Dataset Search گوگل

Dataset Search گوگل,Google Scholar,ابزار Dataset Search گوگل

موتور جستجوی Google Dataset Search چیست؟ چطور می توان از ابزار Dataset Search گوگل در سئو سایت استفاده کرد؟

گوگل چندی پیش در سپتامبر 2018، ابزار Dataset Search را ارائه کرد، موتوری که بر روی ارائه نتایج منابع داده سخت تمرکز دارد (تحقیقات، گزارش ها، گراف ها و جداول و دیگر موارد) اما به صورتی موثرتر نسبت به حالتی که در حال حاضر توسط Google Search ارائه می شود.

Google Dataset Search، یک موتور جستجوگر از گوگل است که به محققان کمک می کند داده های آنلاین را که به صورت رایگان برای استفاده در دسترس هستند، پیدا کنند و در واقع این موتور جستجو، تکمیل کننده Google Scholar برای مطالعات و گزارش های آکادمیک می باشد.

این سرویس می تواند دسترسی راحت به داده های اینترنتی بسیار ارزشمندی را در اختیار ما قرار دهد. همانطور که Natasha Noy از گوگل می گوید:

“دانشمندان، ژورنالیست های داده محور، افرادی که از داده ها استفاده می کنند و یا هر کس دیگری می تواند داده های مورد نیاز کار خودشان را با این ابزار به دست بیاورند و یا صرفا، می توانند حس کنجکاوی خودشان را ارضا کنند.”

برای سئوکاران، این ابزار قطعا به عنوان یک ابزار تحقیقاتی جدید بسیار مفید می باشد و به آن ها کمک می کند تا محتوای آگاهی بخش، قابل اعتماد و مفید را ایجاد کنند. اما جایگاه این ابزار از نظر قابلیت رویت و یا از نظر یک سیگنال رتبه بندی به چه صورتی است؟

آشنایی با ابزار تحقیقاتی Dataset Search گوگل

به عنوان یک نویسنده که تقریبا یک دهه است از گوگل به عنوان جستجوگر برای یافتن داده ها استفاده می کنم، همواره تاکید می کنم که یافتن آمار سخت در رابطه با موتورهای جستجو، همیشه کار ساده ای نبوده است.

گاهی، داده هایی که جدید نیستند، رتبه بندی بهتری نسبت به تحقیقات جدیدتر دریافت می کنند. این موضوع از نظر سئو وب سایت اهمیت زیادی دارد، یعنی داده ای که ماه ها یا سال ها قبل منتشر شده است، زمان خوبی داشته تا بتواند اعتبار و ترافیک جذب کند. اما معمولا ما نیازمند جدیدترین داده ها هستیم، و حتی نتایج جستجویی که به داده های موجود در یک صفحه که اخیرا منتشر شده اشاره می کند، الزاما به این معنی نیست که داده های موجود در این صفحه مرتبط با همان تاریخ هستند.

به علاوه، نشریات بزرگ (سایت هایی مانند BCC)، معمولا نسبت به دامنه هایی که داده های اصلی در آن ها منتشر می شوند رتبه بهتری را دریافت می کنند. دوباره، این موضوع در موتورهای جستجو جای تعجب ندارد. BBC و همکاران این سایت ترافیک، اعتبار، لینک های ورودی و محتوای متغیر بسیار زیادی نسبت به بقیه وبسایت ها دارند. اما این بدین معنی نیست که کاربرانی که به دنبال داده های اولیه می گردند، مایل هستند نمایش داده ها توسط BBC را مشاهده کنند.

یکی دیگر از موضوعات اصلی که در زمان جستجو برای داده های اولیه در گوگل با آن رو به رو می شویم، موضوع دسترسی به محتوا می باشد. در بسیاری از مواقع، بعد از اندکی جستجو در SERP ها من متوجه می شوم داده هایی که نیاز دارم پشت یک درگاه پرداخت قرار گرفته است و برای دسترسی به آن باید پول پرداخت کنم و این بسیار ناراحت کننده است.

در وهله اول، Dataset Search تلاش دارد تا این مشکلات را حل کند.

Dataset Search گوگل,Google Scholar,ابزار Dataset Search گوگل

یک جستجوی سریع در رابطه با “آب و هوای روزانه” (به نظر می رسد گوگل مشتاق است تا از این نوع از داده های gov. استفاده کند تا کارایی ابزار را نشان دهد)، نشان می دهد که این سرویس چطور نسبت به یک جستجوی معمولی در Google.com متفاوت می باشد.

نتایج در طرف سمت چپ صفحه رتبه بندی می شوند و بقیه فضای SERP ها به اطلاعات بیشتر در رابطه با نتایجی می شود که شما انتخاب کرده اید (به صورت پیشفرض، اطلاعات لینک اول نمایش داده می شود). این بخش توصیف از صفحه شامل این موارد می باشد:

  • لینک های URL اصلی به صفحه فرود
  • تاریخ اصلی مانند دوره زمانی که داده ها پوشش می دهند، زمان آخرین به روز رسانی داده ها و زمان اولین نشر آن ها.
  • کسی که داده ها را فراهم کرده است.
  • مجوز برای نشر داده ها
  • مکان جغرافیایی مربوطه
  • توصیفی در رابطه با ماهیت داده ها

بر اساس مقایسه، اگر شما همین عبارت کلیدی را در گوگل در حالت ناشناس جستجو کنید، نتایج برای پیش بینی های هوا از سایت های Accuweather،BBC و Met Office ارائه داده می شوند. در نتیجه شما یک موتور جستجو دارید که بر روی داده های خالص و ثبت شده با کارایی فوری، تمرکز دارد.

بیشتر نتایج (نه همه آن ها) کاملا به کاربر نشان می دهند که داده ها کی شکل گرفته اند و منبع اصلی آن ها چیست. با توجه به این که منابعی که در SERP های Dataset Search نمایش داده می شود، ما می توانیم کاملا مطمئن باشیم که نرخ کلیک بر روی سایت ها، باعث می شود که ما به داده ها دسترسی خواهیم داشت.

  • Dataset Search گوگل برای افزایش بازدید سایت

همانطور که در پست معرفی این محصول توسط گوگل بیان شد، این ابزار مبتنی بر وبمسترهایی است که مجموعه داده های خودشان را با مجموعه لغات Schema.org نشان گذاری می کنند.

به صورت کلی، نشانه گذاری Schema.org یک روش استاندارد برای توسعه دهنده ها است تا اطلاعاتی که بر روی وبسایت شان قرار دارد را به صورتی ارائه دهند که کراول و درک کردن آن توسط موتورهای جستجو ساده باشد. کارشناسان سئو سایت ممکن است قبلا با این روش محتوای ویدئویی و یا اشیای غیر متنی خودشان را در سایت نشانه گذاری کرده باشند و با آن آشنا باشند. به عنوان مثال، ممکن است آن ها تلاش کرده باشند که کسب و کار خودشان را برای جستجوی محلی بهینه سازی کنند.

رهنمودها و منابع بسیار زیادی وجود دارد که می تواند به شما در نشانه گذاری مجموعه داده ها کمک کند (صفحه اصلی Schema.org، لیست نشانه گذاری مجموعه داده های Schema.org، مرجع گوگل برای نشانه گذاری مجموعه داده ها و تالار گفتمان وبمستر گوگل که داده های بسیار مفیدی دارند). من معتقد هستم که اگر شما خوش شانس باشید که بتوانید داده های اصیل تولید کنید، قطعا ارزش این را دارد تا کاری کنید که در دسترسی گوگل و قابل کراول باشند.

اگر شما به این موضوع فکر می کنید، معتقدم که الان، رتبه بندی شدن در Google Dataset Search اهمیت زیادی دارد. ترافیکی که در این سرویس وجود دارد ممکن است خیلی گسترده نباشد، اما رقابت برای شروع رتبه بندی هم هنوز دشوار نیست. هر چه وبمستر ها و توسعه دهنده ها متوجه ظرفیت این سرویس شوند، کاربرد آن نیز بیشتر می شود.

به علاوه، نشانه گذاری مجموعه داده ها فقط باعث بهبود رتبه بندی شما در Google Dataset Search نمی شود بلکه همچنین باعث افزایش قابلیت رویت سایت شما برای عبارات داده محور مربوطه در گوگل هم می شود. یک موضوع مهم در رابطه با داده ها همین مطلب است زیرا حالا مشاهده می کنیم که جداول و آمار بیشتری در المان های مختلف SERP ها مانند گراف دانش مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزار تحقیقاتی Dataset Search,افزایش بازدید سایت,سئو سایت

به صورت خلاصه:

  • استفاده از داده ها کار ساده ای است.
  • هر چه شما سریع تر از داده های خودتان استفاده کنید، احتمال این که بتوانید در Google Dataset Search قبل از رقبای خودتان دیده شوید بیشتر خواهد بود.
  • این کار برای افزایش قابلیت رویت در عبارت های جستجوی داده محور روزمره نیز بسیار موثر می باشد.
  • Dataset Search گوگل به عنوان سیگنال رتبه بندی

کاملا مشخص است که ایندکس شدن در Dataset Search به خودی خود، می تواند یک سیگنال رتبه بندی باشد.

Google Scholar که مقاله های علمی مانند ژورنال و کتب علمی را ایندکس می کند، توسط گوگل به عنوان یک سیگنال ارزشمند در رابطه با اهمیت و برجستگی یک مجموعه داده در نظر گرفته می شود.

با در نظر داشتن این موضوع، می توان این گونه در نظر گرفت که مجموعه داده ای که با یک نشانه گذاری خوب بهینه سازی شده است و در Dataset Search نمایش داده می شود، یک سیگنال قدرتمند را به گوگل ارسال می کند. این موضوع این سیگنال را می دهد که سایت دریافت کننده، سایتی معتبر و قابل اعتماد از نظر داده های ارائه شده می باشد.

سخنی برای آینده

Google Dataset Search هنوز در روزهای اولیه خودش به سر می باشد و این سرویس قطعا باید بیشتر پیشرفت کند و پتانسیل بالایی دارد.

به عنوان یک ابزار تحقیقاتی، کارایی این ابزار واقعا مبتنی بر جامعه محققینی می باشد که داده های خودشان را نشانه گذاری می کنند تا این اکوسیستم بتواند از آن استفاده کند. من انتظار دارم که تعداد افرادی که در این سرویس تاثیر می گذارند خیلی سریع رشد می کند و باعث می شود که این ابزار، به ابزاری گسترده و متنوع از نظر داده ها تبدیل شود.

همچنین من انتظار دارم که SERP ها نیز به صورت موثر، تغییر می کنند. آن ها قطعا عملکرد بهتری برای این نوع عبارات جستجو نسبت به صفحات جستجوی عادی گوگل خواهند داشت. اما مشکلاتی نیز از نظر من در این قسمت وجود دارد. به عنوان مثال، اگر یک نتیجه جستجو بیشتر از یک URL داشته باشد، من بر روی کدام مورد باید کلیک کنم؟ آیا تمام نتایج نمی توانند تاریخ نشر و دوره زمانی پوشش داده ها را ارائه کنند؟ آیا ما می توانیم تصاویر گراف ها و جداول را در SERP ها مشاهده کنیم؟

اما وقتی موضوع پتانسیل این سرویس از نظر قابلیت رویت و سیگنال رتبه بندی مطرح می شود، اگر شما کسب و کاری دارید که داده جمع آوری کرده و تحقیق انجام می دهد (و یا می خواهید محتوایی از این نوع تولید کنید)، حالا زمان آن رسیده که مطمئن شوید مجموعه داده های شما با Schema.org نشانه گذاری شده باشند تا بتوانید رقبای خودتان را از نظر رتبه بندی در Google Dataset Search شکست دهید. بهترین روش برای این مجموعه داده، باعث می شود شما در جایگاه خوبی قرار بگیرید زیرا جستجو در موتور اصلی گوگل، از نظر نحوه نمایش داده ها به صورت سراسری، بسیار پیشرفت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود